Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Ulkoasiainhallinto
         50. Lähialueyhteistyö
              50. Eräät valtionavut
              95. Kurssivaihtelut
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

99. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muut menotPDF-versio

Selvitysosa:Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ml. kriisinhallinta kehitetään eduskunnalle syksyllä 2004 annettavan turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon mukaisesti. Suomen kriisinhallintatoiminnan tavoitteena on vahvistaa kansainvälisen yhteisön kykyä puuttua kansainvälisiin konflikteihin ja kriisitilanteisiin sekä kehittää kansallisia valmiuksia, ottaen huomioon Suomen kansainväliset velvoitteet. Suomi on mukana kaikkien keskeisten kriisinhallintaa toteuttavien järjestöjen rauhanturvaamistoiminnassa. Järjestöjen välinen yhteistyö operaatioiden toteuttamisessa on lisääntymässä mm. EU:n ja YK:n välillä. Suomi tukee omistajuuden huomioimista osallistumalla rauhanturvakoulutushankkeisiin Afrikassa sekä Länsi-Balkanilla.

Suomi osallistuu rauhanturvaoperaatioihin ja siviilikriisinhallintatehtäviin Euroopan lähialueilla, Kaukasiassa, Keski-Aasiassa, Afganistanissa, Lähi-idässä sekä Afrikassa. Kriisinhallintatoiminnan painopiste tulee olemaan edelleen Länsi-Balkanilla. Suomen on tarkoitus osallistua laajaan EU:n kriisinhallintaoperaatioon Bosnia-Hertsegovinassa. SFOR-toimintojen siirtyessä Natolta EU:lle Bosnia-Hertsegovinan sotilaallinen sekä siviilikriisinhallintatoiminta tulevat olemaan EU-johtoisia. Rauhanturvaoperaatioihin ja siviilikriisinhallintatehtäviin palkattua henkilöstöä arvioidaan olevan noin 1 100 henkilötyövuotta.

Siviilikriisinhallinnan kehittämistä jatketaan unionin prioriteettialueilla poliisitoiminnassa, oikeusvaltiokehityksessä, siviilihallinnon kehittämisessä ja pelastustoimessa sekä vahvistamalla osallistumista muiden kansainvälisten järjestöjen kuten YK:n, ETYJ:n, EN:n ja muiden toimijoiden johtamiin operaatioihin. Tavoitteena on EU:n konseptuaalisen työn, voimavarojen vahvistaminen ja operationaalisuuden saavuttamisen edistäminen kaikilla prioriteettialueilla. Prioriteettialueista painotetaan etenkin oikeusvaltioperiaatetta, sen laajamittaista kehitystä ja sisällyttämistä tuleviin operaatioihin. Siviilikriisinhallinnan kehittämiseen kohdistuu kasvavia haasteita myös unionin mahdollisten laajentuvien kriisinhallintatehtävien myötä. Tavoitteena on kehittää siviilikriisinhallinnan toimintakykyä edistämällä siviili- ja sotilaallisen kriisinhallintaosallistumisen keskinäistä synergiaa ja yhteistoimintaa.

Ulkoasiainministeriö kehittää yhdessä sisäasiainministeriön kanssa Suomen valmiuksia osallistua siviilikriisinhallintaoperaatioihin. Lisäksi tavoitteena on saada lisää suomalaisia merkittäviin siviilikriisinhallinnan johtotehtäviin järjestöihin ja operaatioihin.

Hallitusohjelman mukaisesti tavoitteena on vahvistaa Suomen toimintaa kansainvälisessä ympäristöpolitiikassa toteuttamalla ns. Kioton mekanismien kokeiluvaiheen CDM-hankkeita kehitysmaissa.

01. Euroopan parlamentin jäsenten palkkaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 960 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Euroopan parlamentin Suomen edustajien palkkausmenojen maksamiseen.


2005 talousarvio 960 000
2004 talousarvio 960 000
2003 tilinpäätös 989 724

21. Tilapäinen edustus kansainvälisissä neuvotteluissa (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 2 213 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtio- ja ministerivierailuista aiheutuvien menojen maksamiseen Suomessa ja ulkomailla. Määrärahaa saa käyttää myös valtio- ja ministerivierailuihin liittyvän tilapäisen työvoiman palkkioiden ja työnantajamaksujen maksamiseen.


2005 talousarvio 2 213 000
2004 talousarvio 2 213 000
2003 tilinpäätös 5 380 309

22. Suomalaisten rauhanturvajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 46 640 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää rauhanturvaamislaissa (514/1984) tarkoitetun rauhanturvaamishenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja rauhanturvaamishenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisen rauhanturvaamisyhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin sekä kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavaan tukeen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää sellaisten kansainvälisten rauhanturvaamisoperaatioiden taloudelliseen tukemiseen, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muutoin osallistu.

Siinä tapauksessa, että Suomelle esitetään pyyntö uuden rauhanturvajoukon lähettämisestä kansainvälisiin rauhanturvaamistehtäviin, ja Suomi päättää rauhanturvajoukon asettamisesta tai että Suomi päättää jatkaa osallistumistaan jo käynnissä olevan operaation seuraavaan vaiheeseen, saa näihin menoihin käyttää tälle momentille myönnettyjä määrärahoja.

Käyttösuunnitelma
     
01. YKSO:n menot (UNFICYP-
operaatio)
175 000
02. YKSRJEE:n menot (UNMEE-operaatio) 406 000
03. Liberian rauhanturvaoperaation menot (UNMIL-operaatio) 192 000
04. Suomen Kosovon rauhanturva-joukon menot (KFOR-operaatio) 24 523 000
05. Yhteiset menot 2 190 000
06. Suomen Bosnia-Hertsegovinan rauhanturvajoukon menot
(ALTHEA/EUFOR-operaatio)
10 625 000
08. SRJA:n menot (ISAF-operaatio) 5 860 000
09. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin rauhanturvaamisoperaatioihin sekä muihin rauhanturvamenoihin 2 669 000
Yhteensä 46 640 000

Selvitysosa:Määräraha on mitoitettu Suomen rauhanturvajoukkojen vahvuuksien ja tehtävävaatimusten mukaisesti ottaen huomioon ne rauhanturvaamisoperaatiot, joihin Suomi todennäköisesti tulee osallistumaan vuonna 2005. Operaatioissa toimivien suomalaisten rauhanturvajoukkojen yhteisvahvuus on noin 1 000 sotilasta. YK:n maksamat palkkausmenokorvaukset tuloutetaan momentille 12.24.99.

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Käyttösuunnitelmaa on talousarvioesitykseen nähden korjattu siten, että siihen on lisätty kohdat 02. YKSRJEE:n menot (UNMEE-operaatio) Etiopia-Eritreassa toimivan rauhanturvajoukon lisätarpeiden johdosta ja 06. Suomen Bosnia-Hertsegovinan rauhanturvajoukon menot (ALTHEA/EUFOR-operaatio) syyskuussa 2004 Bosnia-Hertsegovinassa alkaneen EU-johtoiseen ALTHEA-operaatioon osallistuvan rauhanturvajoukon ylläpitomenoja varten. Lisäksi muille käyttösuunnitelmakohdille osoitettuja määrärahoja on muutettu operaatioiden tarkentuneiden rahoitustarpeiden mukaisesti.


2005 talousarvio 46 640 000
2004 III lisätalousarvio 1 897 000
2004 I lisätalousarvio -2 395 000
2004 talousarvio 51 971 000
2003 tilinpäätös 47 889 858

25. Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 14 392 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvasta suomalaisesta siviilihenkilöstöstä aiheutuvien erityismenojen ja Suomen siviilikriisinhallintatoiminnasta aiheutuvien muiden menojen maksamiseen sekä muiden hallinnonalojen siviilikriisinhallintaan osallistuvien virkamiesten menojen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää myös siviilikriisinhallinnan projekteihin ja koulutukseen Suomessa, vaalitarkkailijoiden aiheuttamien menojen maksamiseen, siviilikriisinhallintatoimintaa harjoittavien järjestöjen toiminnan tukemiseen sekä siviilikriisinhallinnan tehtävissä toimivalle henkilöstölle otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää 4 000 000 euroa uusiin siviilikriisinhallintaprojekteihin tai käynnissä olevien siviilikriisinhallintaprojektien mahdollisiin lisämenoihin.

Selvitysosa:Määräraha on mitoitettu siviilikriisinhallintatoimintaan osallistuvan 100 henkilötyövuoden mukaisesti ottaen huomioon ne siviilikriisinhallinnan projektit, joihin Suomi todennäköisesti tulee osallistumaan muun muassa Euroopan unionin mahdollisten laajentuvien siviilikriisinhallintatehtävien myötä. Järjestöiltä saatavat tulot on budjetoitu momentille 12.24.99.


2005 talousarvio 14 392 000
2004 III lisätalousarvio 155 000
2004 talousarvio 10 363 000
2003 tilinpäätös 10 925 237

50. Eräät valtionavut(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 1 733 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen käyttösuunnitelmassa mainituille yhteisöille. Kansalaisjärjestöjen Eurooppa-tiedotukseen varatusta määrärahasta osoitetaan Eurooppalainen Suomi ry:lle 275 000 euroa ja Vaihtoehto EU:lle Tiedotuskeskus ry:lle 65 000 euroa.

Käyttösuunnitelma
   
Kansalaisjärjestöjen Eurooppa-tiedotus 805 000
Suomen YK-liitto ry 290 000
Suomen Pakolaisapu ry 202 000
Suomen toimikunta Euroopan turvallisuuden edistämiseksi 109 000
Suomen YK:n lastenapu UNICEF ry 84 000
YK:n Naisten Kehitysrahasto, Suomen Yhdistys ry 50 000
Saamelaisneuvosto 47 000
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssin toimintaa tukevat järjestöt sekä ihmisoikeusjärjestöt 42 000
SPR:n kansainvälisen humanitaarisen oikeuden ja Geneven sopimusten tunnetuksi tekeminen Suomessa 54 000
Muut kansainvälistä toimintaa harjoittavat yhteisöt 50 000
Yhteensä 1 733 000

Valtiovarainvaliokunta:

Kansalaisjärjestöjen Eurooppa-tiedotus. Kansalaisjärjestöjen Eurooppa-tiedotukseen on momentille esitetty 505 000 euron määrärahaa. Tästä määrärahasta on kaavailtu osoitettavaksi Eurooppalainen Suomi ry:lle 219 000 euroa ja Vaihtoehto EU:lle Tiedotuskeskus ry:lle 51 000 euroa. Hakumenettelyn kautta jää kansalaisjärjestöjen haettavaksi 235 000 euroa.

Valtionavustus on vuonna 2005 tarkoitus kohdentaa ensisijaisesti tiedottamiseen EU:n uudesta perustuslaillisesta sopimuksesta ja sen vaikutuksista kansalaisille Suomessa. Avustuksia myönnettäessä pyritään huomioimaan muun muassa alueelliset, kielelliset ja erityisryhmien tarpeet. Sopimuksen sisällöstä ja vaikutuksista tiedottaminen kansalaisille on Eurooppa-tiedotuksen keskeisin painopiste vuonna 2005. Kansalaisjärjestöillä on tämän tiedon lisäämisessä ja siihen liittyvän keskustelun edistäjänä tärkeä osa.

Valiokunta ehdottaa momentin käyttösuunnitelman kohtaan Kansalaisjärjestöjen Eurooppa-tiedotus lisättäväksi 300 000 euroa. Lisäyksestä 56 000 euroa osoitetaan Eurooppalainen Suomi ry:lle ja 14 000 euroa Vaihtoehto EU:lle Tiedotuskeskus ry:lle. Loput lisäyksestä on tarkoitettu sivistysjärjestöjen ja muiden Eurooppa-tiedotusta harjoittavien kansalaisjärjestöjen haettavaksi EU:n uutta perustuslaillista sopimusta koskevan kansalaiskeskustelun edistämiseen.

Suomen YK-liitto ry. Momentin käyttösuunnitelman kohtaan Suomen YK-liitto ry on esitetty 240 000 euroa. Kuluvan vuoden talousarvion eduskuntakäsittelyssä määrärahaa lisättiin ja vuonna 2004 YK-liitolla on ollut käytettävissään 265 000 euroa. YK-liiton valtionapuna myönnettävällä perusrahoituksella ulkoasiainministeriö on katsonut voitavan rahoittaa liiton harjoittamaa YK:n ja sen ala- ja erityisjärjestöjen päätöksentekoon ja toimintaan liittyvää tiedotustyötä.

Tämä ja ensi vuosi ovat Yhdistyneiden kansakuntien, Suomen YK-jäsenyyden sekä Suomen YK-liiton juhlavuosia. Vuonna 2005 YK täyttää 60 vuotta. Suomen YK-jäsenyyden 50-vuotista taivalta juhlistetaan joulukuussa 2005.

Juhlavuoden tavoitteena on lisätä suomalaisten kiinnostusta kansainvälisiin kysymyksiin, kertoa Suomen roolista ja vaikutusmahdollisuuksista YK:ssa sekä tiedottaa YK:sta globaalina, monenkeskisenä toimijana. YK-liitto seuraa myös tiiviisti juhlavuoden aikana vuosituhannen kehitystavoitteiden toteutumista ja YK:ssa syyskuussa 2005 järjestettävää seurantakokousta.

Vastatakseen kasvaviin paineisiin tiedotuksen osalta ja tehdäkseen juhlavuodesta näkyvän ja vaikuttavan kampanjan YK-liitto tarvitsee toimintaansa nykyistä enemmän resursseja. Momentille lisätään 50 000 euroa Suomen YK-liitto ry:lle.

Crisis Management Initiative ry. Valiokunta kiinnittää huomiota uudenlaisten, hallituksesta riippumattomien kansalaisjärjestöjen asemaan. Esimerkkinä näistä voidaan mainita Crisis Management Initiative ry (CMI), jonka tavoitteena on kansainvälisen, yhteisen kriisinhallintakyvyn tehostaminen sekä ratkaisujen etsiminen globaaleihin ongelmiin ja jakolinjoihin. Uudenlaisena toimijana CMI yhdistää tutkimuksen, toiminnan ja vaikuttamisen.

CMI on toimintansa alusta lähtien ollut yhteistyössä ulkoasiainministeriön kanssa. Merkittävin yhteistyöhanke on parhaillaan käynnissä liittyen Suomen ja Tansanian hallitusten käynnistämään Helsinki-prosessiin. Valiokunta toteaa, että vuotuisen valtionavun sijasta ulkoasiainministeriö on pitänyt tarkoituksenmukaisena tukea CMItä toiminnallisten hankkeiden kautta, mistä Helsinki-prosessi on hyvä esimerkki.

Valtiovarainvaliokunta pitää tärkeänä, että hallitus selvittää mahdollisuudet ottaa Crisis Management Initiative ry vuotuisen valtionavun piiriin.


2005 talousarvio 1 733 000
2004 talousarvio 1 508 000
2003 tilinpäätös 1 367 021

51. Hädänalaisten avustaminen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 39 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää konsulipalvelulain mukaan hädänalaisessa asemassa olevien henkilöiden kotiuttamisesta ja avustamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen, tileistä poistoihin sekä avustuksien maksamiseen ulkomailla.


2005 talousarvio 39 000
2004 talousarvio 39 000
2003 tilinpäätös 10 495

66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 77 770 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ulkoasiainministeriön toimialaan liittyvien järjestöjen jäsenmaksujen ja vapaaehtoisten rahoitusavustusten maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksen muutos johtuu Suomen maksuosuuden kasvusta YK:n rauhanturvajoukoille.

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Maksuosuus Pohjoismaiden ministerineuvoston talousarvioon 21 910 000
Maksuosuus YK:n talousarvioon 6 464 000
Maksuosuus YK:n ympäristörahastolle (UNEP) 2 860 000
Maksuosuus otsonirahastolle 1 110 000
Maksuosuus YK:n rauhanturvajoukoille 21 000 000
Maksuosuus YK:n asuinyhdyskuntarahastolle (UNCHS) 460 000
Kemiallisen aseen kieltojärjestön jäsenmaksu (OPCW) 385 000
Maksuosuudet muille YK:n alaisille järjestöille ja rahastoille 3 887 000
Euroopan Neuvoston jäsenmaksut 2 500 000
OECD:n jäsenmaksu 1 820 000
WTO:n jäsenmaksu 686 000
Maksuosuudet ETYJ:n talousarvioihin 4 309 000
Maksuosuus maailmanlaajuiselle ympäristörahastolle (GEF) 7 043 000
Ydinkoekieltosopimus; Suomen maksuosuus valmistelukomitean kustannuksista 474 000
Muut jäsenmaksut 2 862 000
Yhteensä 77 770 000

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Lisäys 3 265 000 euroa talousarvioesityksen 74 505 000 euroon nähden aiheutuu ennakoitua suuremmasta Suomen YK-rauhanturvamaksuosuudesta sekä muista ulkoasiainministeriön toimialaan liittyvien järjestöjen ja vapaaehtoisten rahoitusavustusten tarkennuksista mm. valuuttakurssimuutosten johdosta.


2005 talousarvio 77 770 000
2004 III lisätalousarvio 10 000 000
2004 talousarvio 67 723 000
2003 tilinpäätös 62 082 567

67. Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kansainvälisen ilmastosopimuksen alaiseen yhteistyöhön kehitysmaiden kanssa sekä edellä mainitun yhteistyön valmisteluun. Tavoitteena on päästä ensimmäisten kehitysmaita koskevien koeohjelmahankkeiden osalta tarvittaviin päästökauppasopimuksiin aikaisemman valmistelutyön pohjalta.

Vuoden 2005 aikana saa tehdä yhteistyötä koskevia sopimuksia ja antaa sitoumuksia, joista aiheutuu menoja vuoden 2005 jälkeisille vuosille yhteensä enintään 3 000 000 euron arvosta.

Selvitysosa:Momentille vuoden 2003 talousarviossa myönnetyn valtuuden käytöstä arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja 1 000 000 euroa vuonna 2005.


2005 talousarvio 1 000 000
2004 talousarvio 841 000
2003 tilinpäätös 841 000

95. Kurssivaihtelut (arviomääräraha)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ulkoasiainministeriön vahvistamien tilikurssien ja pankkien virallisten päivänkurssien välisten laskennallisten sekä muiden valuuttamääräisten ulkomaisten maksujen laskennallisten kurssierojen kattamiseen.


2005 talousarvio 17 000
2004 talousarvio 17 000
2003 tilinpäätös