Talousarvioesitys 2005
50. Lähialueyhteistyö
Selvitysosa:Suomen lähialueyhteistyötä toteutetaan valtioneuvoston 22.4.2004 vahvistaman lähialuestrategian pohjalta. Suomen lähialueyhteistyön tavoitteena on edistää alueellista vakautta ja tukea lähialueiden tasapainoista taloudellista ja yhteiskunnallista kehitystä. Pyrkimyksenä on edistää ympäristönsuojelua ja ydinturvallisuutta sekä tukea hallinnon ja oikeusjärjestelmän uudistuksia. Suomeen haitallisesti kohdistuvia ilmiöitä, kuten järjestäytyneen rikollisuuden sekä huumeiden ja tartuntatautien leviämistä, pyritään ehkäisemään. Lähialueyhteistyöllä edistetään paikallisdemokratian ja kansalaisyhteiskunnan vahvistumista.
Lähialueyhteistyön ensisijainen kohde on Luoteis-Venäjän federaatiopiiri, erityisesti Karjalan tasavalta, Leningradin alue, Murmanskin alue ja Pietari. Lähialueyhteistyön tavoitteiden ja tuloksellisuuden varmistamiseksi yhteistyötä voidaan tehdä myös Venäjän keskushallinnon tasolla. Lähialueyhteistyörahoitusta voidaan tapauskohtaisesti osoittaa myös sellaisille Euroopan unionin uusissa itäisissä naapurimaissa, erityisesti Ukrainassa ja Valko-Venäjällä, toteutettaville hankkeille, joilla on selvä yhteys lähialueiden kehitykseen ja yhteisiin alueellisiin ongelmiin. Baltian maiden Euroopan unionin jäsenyyden myötä Suomen ja Baltian maiden välisessä yhteistyössä siirrytään normaaliin EU-maiden väliseen yhteistyöhön vastaten kuitenkin ennen uuden strategian voimaantuloa annetuista sitoumuksista.
Lähialueyhteistyötä toteutetaan erityisesti seuraavilla aloilla: ympäristö, maa- ja metsätalous, sosiaali- ja terveydenhuolto, oikeuslaitos, liikenne ja tietoliikenne, energia, ydinturvallisuus sekä koulutus ja kansalaisyhteiskunta. Lähialueyhteistyön kehittämisluonteen mukaisesti koulutus ja muu inhimillisten voimavarojen kehittäminen, samoin kuin hallinnon ja lainsäädännön kehittäminen, sisällytetään läpileikkaavina toimintoina eri toimialojen ohjelmiin. Suunnittelussa huomioidaan lisäksi tasa-arvo- ja vähemmistökysymykset, ympäristönäkökohdat sekä korruption vastainen toiminta. Lähialueyhteistyötä toteutetaan pääsääntöisesti useampivuotisten toimialakohtaisten ohjelmien kautta.
Osana lähialueyhteistyötä edistetään monenvälisen rahoituksen hyödyntämistä erityisesti Luoteis-Venäjällä. Kansainvälisten rahoituslaitosten kautta voidaan kanavoida tukea hankkeille, jotka Luoteis-Venäjän ohella vaikuttavat myös laajemmin Venäjällä, silloin kun se on poliittisista tai taloudellista syistä tarkoituksenmukaista. Yhteisrahoitushankkeiden lisäksi lähialueyhteistyön rahoitusta suunnataan teknisen avun rahastoihin ja asiantuntijatoimintaan kansainvälisissä rahoituslaitoksissa.
Hallitusohjelman mukaisesti osallistutaan Itämeren suojeluun Luoteis-Venäjän, erityisesti Pietarin jätevesihuollon kehittämishankkeilla. Luoteis-Venäjän ympäristö- ja ydinjäteinvestointien rahoittamiseksi Suomi osallistuu pohjoisen ulottuvuuden ympäristökumppanuusrahastoon, jossa yhdistetään EU:n, kansainvälisten rahoituslaitosten, Venäjän ja yksittäisten avunantajien voimavarat.
Nykymuotoista lähialueyhteistyötä kehitetään asteittain tasavertaiseksi kanssakäymiseksi ja yhteistyöksi, jossa osapuolet yhdessä asettavat tavoitteet, sitoutuvat niihin ja kantavat vastuun yhteistyön toteutuksesta.
Suomi on vuoden 2004 loppuun mennessä sitoutunut lähialueyhteistyön toimintaohjelmansa puitteissa yhteistyömaiden taloudellisen ja poliittisen muutosprosessin edistämiseen yhteensä noin 1 136 milj. eurolla, josta valtion talousarvion kautta kanavoidun lahja-avun osuus on noin 667 milj. euroa.
Lähialueyhteistyön tarkoitetut voimavarat vuosina 1990—2004 (milj. euroa) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1990—1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | Yht. | |
Lahja-apu | ||||||||
Pääluokat yhteensä | 308,7 | 34,8 | 35,1 | 35,3 | 39,2 | 34,7 | 29,0 | 516,9 |
Suomen osuus EBRD:n osakepääomasta | 41,1 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 62,1 |
Baltian investointiohjelma | 15,3 | 15,3 | ||||||
FINNFUNDin osakepääoman korottaminen | 5,0 | 5,0 | ||||||
Puolan velan anteeksianto | 68,1 | 68,1 | ||||||
Lahja-apu yhteensä | 438,2 | 38,3 | 38,6 | 38,8 | 42,7 | 38,3 | 32,5 | 667,4 |
Luotot | ||||||||
Rakennesopeutusluotot | 115,7 | 115,7 | ||||||
G-24 maksutaseluotot | 45,6 | 45,6 | ||||||
FINNFUND-luotot | 29,6 | 1,9 | 3,7 | 1,6 | 4,0 | 5,0 | 45,8 | |
Luotot yhteensä | 190,9 | 1,9 | 3,7 | 1,6 | 4,0 | 5,0 | 207,1 | |
Takuut | ||||||||
Takuut humanitaarisen avun toimituksiin | 41,4 | 41,4 | ||||||
EBRD:n takuupääoma | 192,6 | 192,6 | ||||||
Baltian investointiohjelman takuuosuus | 11,2 | 11,2 | ||||||
Takuut Baltian energiasektorille | 16,8 | 16,8 | ||||||
Takuut yhteensä | 262,0 | 262,0 | ||||||
Yhteensä | 891,1 | 40,2 | 42,3 | 40,4 | 46,7 | 38,3 | 37,5 | 1 136,5 |
Lahja-avun jakautuminen pääluokittain (milj. euroa) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
Pääluokka 24 | 31,4 | 29,7 | 30,4 | 31,2 | 35,3 | 30,3 | 25,4 | 24,2 |
Pääluokka 25 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Pääluokka 26 | ||||||||
Pääluokka 27 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 1,0 | 0,2 | ||
Pääluokka 28 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 0,6 | 0,6 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
Pääluokka 29 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Pääluokka 30 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Pääluokka 31 | 1,5 | 1,2 | 1,1 | 1,1 | 1,0 | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
Pääluokka 32 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
Pääluokka 33 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,2 | 0,1 | 0,2 | |
Pääluokka 34 | 0,4 | 0,7 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 |
Pääluokka 35 | 3,9 | 3,5 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,1 | 3,1 | 3,1 |
Yhteensä | 39,4 | 38,3 | 38,6 | 38,8 | 42,7 | 38,3 | 32,5 | 31,2 |
Vuodesta 1997 lähialueyhteistyömäärärahat on pääosin keskitetty ulkoasiainministeriön pääluokkaan. Sektoriministeriöiden vastuulla ovat normaalit kansainväliseen yhteistyöhön käytettävät hallintomenot, virkamiesvaihto, korkeakoulujen välinen yhteistyö sekä pienimuotoiset seminaari- ja koulutushankkeet.
Vuonna 2005 ehdotetaan momentille 24.50.66 Lähialueyhteistyö 8 milj. euron sopimuksentekovaltuuksia.
66. Lähialueyhteistyö (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 24 208 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ensisijaisesti ympäristö-, maa- ja metsätalous-, sosiaali- ja terveydenhuollon, hallinnon kehittämisen, energia-, ydinturvallisuus- sekä kansalaisyhteiskuntaa tukeviin hankkeisiin. Lähialueyhteistyön kehittämisluonteen huomioiden hankkeet toteutetaan useampivuotisina toimialakohtaisina ohjelmina. Hankkeiden suunnittelussa huomioidaan tasa-arvo- ja vähemmistökysymykset, ympäristönäkökohdat sekä korruption vastainen toiminta.
Määrärahaa saa käyttää lähialuestrategian mukaisiin kahdenvälisten ja monenkeskisten hankkeiden suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin rahoittamiseen Venäjän federaatiossa ja kotimaisten sekä kansainvälisten rahoituslaitosten ja järjestöjen yhteydessä toimivien Keski- ja Itä-Euroopan maiden kehitystä tukevien investointi-, teknisen avun ja muiden rahastojen tukemiseen sekä näiden rahastojen toteuttamien hankkeiden rahoittamiseen. Määrärahaa saa käyttää tapauskohtaisesti Euroopan unionin uusissa itäisissä naapurimaissa, erityisesti Ukrainassa ja Valko-Venäjällä toteutettaviin hankkeisiin sekä vielä vuonna 2004 tai aikaisemmin tehtyjen sitoumusten täyttämiseen Baltian maissa toteutettavissa hankkeissa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisissä järjestöissä ja rahoituslaitoksissa sekä kohdemaissa toimivien asiantuntijoiden rahoittamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös edellä mainittuun toimintaan liittyvien valtion kulutusmenojen maksamiseen sekä muille valtion virastoille maksettavien lähialuehankkeista aiheutuvien kulutusmenojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös enintään neljää henkilötyövuotta vastaavan henkilömäärän palkkaamiseen määräaikaiseen työsopimussuhteeseen lähialueyhteistyön koordinointiin, hankevalmisteluun, yhteisrahoitukseen, arviointiin ja hallintoon sekä sen kehittämiseen liittyviin asiantuntijatehtäviin. Momentilta voidaan myöntää valtionavustusta.
Vuoden 2005 aikana saa tehdä lähialueyhteistyötä koskevia sopimuksia ja antaa sitoumuksia, joista aiheutuu menoja vuoden 2005 jälkeisille vuosille yhteensä enintään 8 000 000 euron arvosta.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 675 000 euroa Global Partnership -ohjelmaan osallistumisen kustannuksina.
Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen | € |
---|---|
Ympäristö | 6 900 000 |
Maa- ja metsätalous | 1 300 000 |
Sosiaali- ja terveydenhuolto | 2 100 000 |
Hallinnon kehittäminen | 1 700 000 |
Energia ja ydinturvallisuus | 2 600 000 |
Kansalaisjärjestömääräraha | 1 200 000 |
Muut toimialat | 2 200 000 |
EBRD:n opo:n lisäys (viimeinen maksuosuus) | 3 516 250 |
Kansainvälinen yhteistyö sekä teknisen avun rahastot | 2 000 000 |
Varalla käynnissä olevien lähialuehankkeiden lisärahoitukseen ja mahdollisiin uusiin hankkeisiin | 691 750 |
Yhteensä | 24 208 000 |
Valtuuksien perusteella tehdyistä ja tehtävistä myöntöpäätöksistä arvioidut menot (milj. euroa) | ||||
---|---|---|---|---|
2005 | 2006 | 2007 | 2008— | |
Ennen vuotta 2004 myönnetyt valtuudet | 5,8 | 3,3 | 0,1 | 0,1 |
Vuonna 2004 myönnetyt valtuudet | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Vuonna 2005 myönnetyt valtuudet | 3,0 | 3,0 | 2,0 | |
Yhteensä | 8,3 | 8,8 | 5,6 | 4,6 |
Sopimuksentekovaltuudesta on tarkoitus käyttää pääosa lähialueiden ympäristö-, energia- ja ydinturva- sekä sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin.
2005 talousarvio | 24 208 000 |
2004 talousarvio | 25 374 000 |
2003 tilinpäätös | 30 274 000 |