Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2005

50. LähialueyhteistyöPDF-versio

Selvitysosa:Suomen lähialueyhteistyötä toteutetaan valtioneuvoston 22.4.2004 vahvistaman lähialuestrategian pohjalta. Suomen lähialueyhteistyön tavoitteena on edistää alueellista vakautta ja tukea lähialueiden tasapainoista taloudellista ja yhteiskunnallista kehitystä. Pyrkimyksenä on edistää ympäristönsuojelua ja ydinturvallisuutta sekä tukea hallinnon ja oikeusjärjestelmän uudistuksia. Suomeen haitallisesti kohdistuvia ilmiöitä, kuten järjestäytyneen rikollisuuden sekä huumeiden ja tartuntatautien leviämistä, pyritään ehkäisemään. Lähialueyhteistyöllä edistetään paikallisdemokratian ja kansalaisyhteiskunnan vahvistumista.

Lähialueyhteistyön ensisijainen kohde on Luoteis-Venäjän federaatiopiiri, erityisesti Karjalan tasavalta, Leningradin alue, Murmanskin alue ja Pietari. Lähialueyhteistyön tavoitteiden ja tuloksellisuuden varmistamiseksi yhteistyötä voidaan tehdä myös Venäjän keskushallinnon tasolla. Lähialueyhteistyörahoitusta voidaan tapauskohtaisesti osoittaa myös sellaisille Euroopan unionin uusissa itäisissä naapurimaissa, erityisesti Ukrainassa ja Valko-Venäjällä, toteutettaville hankkeille, joilla on selvä yhteys lähialueiden kehitykseen ja yhteisiin alueellisiin ongelmiin. Baltian maiden Euroopan unionin jäsenyyden myötä Suomen ja Baltian maiden välisessä yhteistyössä siirrytään normaaliin EU-maiden väliseen yhteistyöhön vastaten kuitenkin ennen uuden strategian voimaantuloa annetuista sitoumuksista.

Lähialueyhteistyötä toteutetaan erityisesti seuraavilla aloilla: ympäristö, maa- ja metsätalous, sosiaali- ja terveydenhuolto, oikeuslaitos, liikenne ja tietoliikenne, energia, ydinturvallisuus sekä koulutus ja kansalaisyhteiskunta. Lähialueyhteistyön kehittämisluonteen mukaisesti koulutus ja muu inhimillisten voimavarojen kehittäminen, samoin kuin hallinnon ja lainsäädännön kehittäminen, sisällytetään läpileikkaavina toimintoina eri toimialojen ohjelmiin. Suunnittelussa huomioidaan lisäksi tasa-arvo- ja vähemmistökysymykset, ympäristönäkökohdat sekä korruption vastainen toiminta. Lähialueyhteistyötä toteutetaan pääsääntöisesti useampivuotisten toimialakohtaisten ohjelmien kautta.

Osana lähialueyhteistyötä edistetään monenvälisen rahoituksen hyödyntämistä erityisesti Luoteis-Venäjällä. Kansainvälisten rahoituslaitosten kautta voidaan kanavoida tukea hankkeille, jotka Luoteis-Venäjän ohella vaikuttavat myös laajemmin Venäjällä, silloin kun se on poliittisista tai taloudellista syistä tarkoituksenmukaista. Yhteisrahoitushankkeiden lisäksi lähialueyhteistyön rahoitusta suunnataan teknisen avun rahastoihin ja asiantuntijatoimintaan kansainvälisissä rahoituslaitoksissa.

Hallitusohjelman mukaisesti osallistutaan Itämeren suojeluun Luoteis-Venäjän, erityisesti Pietarin jätevesihuollon kehittämishankkeilla. Luoteis-Venäjän ympäristö- ja ydinjäteinvestointien rahoittamiseksi Suomi osallistuu pohjoisen ulottuvuuden ympäristökumppanuusrahastoon, jossa yhdistetään EU:n, kansainvälisten rahoituslaitosten, Venäjän ja yksittäisten avunantajien voimavarat.

Nykymuotoista lähialueyhteistyötä kehitetään asteittain tasavertaiseksi kanssakäymiseksi ja yhteistyöksi, jossa osapuolet yhdessä asettavat tavoitteet, sitoutuvat niihin ja kantavat vastuun yhteistyön toteutuksesta.

Suomi on vuoden 2004 loppuun mennessä sitoutunut lähialueyhteistyön toimintaohjelmansa puitteissa yhteistyömaiden taloudellisen ja poliittisen muutosprosessin edistämiseen yhteensä noin 1 136 milj. eurolla, josta valtion talousarvion kautta kanavoidun lahja-avun osuus on noin 667 milj. euroa.

Lähialueyhteistyön tarkoitetut voimavarat vuosina 1990—2004 (milj.  euroa)
  1990—1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 Yht.
                 
Lahja-apu                
Pääluokat yhteensä 308,7 34,8 35,1 35,3 39,2 34,7 29,0 516,9
Suomen osuus EBRD:n osakepääomasta 41,1 3,5 3,5 3,5 3,5 3,5 3,5 62,1
Baltian investointiohjelma 15,3             15,3
FINNFUNDin osakepääoman korottaminen 5,0             5,0
Puolan velan anteeksianto 68,1             68,1
Lahja-apu yhteensä 438,2 38,3 38,6 38,8 42,7 38,3 32,5 667,4
                 
Luotot                
Rakennesopeutusluotot 115,7             115,7
G-24 maksutaseluotot 45,6             45,6
FINNFUND-luotot 29,6 1,9 3,7 1,6 4,0   5,0 45,8
Luotot yhteensä 190,9 1,9 3,7 1,6 4,0   5,0 207,1
                 
Takuut                
Takuut humanitaarisen avun toimituksiin 41,4             41,4
EBRD:n takuupääoma 192,6             192,6
Baltian investointiohjelman takuuosuus 11,2             11,2
Takuut Baltian energiasektorille 16,8             16,8
Takuut yhteensä 262,0             262,0
                 
Yhteensä 891,1 40,2 42,3 40,4 46,7 38,3 37,5 1 136,5

Lahja-avun jakautuminen pääluokittain (milj. euroa)
  1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005
                 
Pääluokka 24 31,4 29,7 30,4 31,2 35,3 30,3 25,4 24,2
Pääluokka 25   0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Pääluokka 26                
Pääluokka 27   0,5 0,5 0,5 0,5 1,0 0,2  
Pääluokka 28 1,1 1,1 1,1 0,6 0,6 1,2 1,2 1,2
Pääluokka 29 0,6 0,6 0,6 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
Pääluokka 30 0,5 0,5 0,5 0,5 0,4 0,4 0,4 0,4
Pääluokka 31 1,5 1,2 1,1 1,1 1,0 0,9 0,9 0,9
Pääluokka 32   0,1 0,1 0,1 0,1      
Pääluokka 33   0,3 0,3 0,3 0,3 0,2 0,1 0,2
Pääluokka 34 0,4 0,7 0,6 0,6 0,6 0,6 0,6 0,6
Pääluokka 35 3,9 3,5 3,3 3,3 3,3 3,1 3,1 3,1
Yhteensä 39,4 38,3 38,6 38,8 42,7 38,3 32,5 31,2

Vuodesta 1997 lähialueyhteistyömäärärahat on pääosin keskitetty ulkoasiainministeriön pääluokkaan. Sektoriministeriöiden vastuulla ovat normaalit kansainväliseen yhteistyöhön käytettävät hallintomenot, virkamiesvaihto, korkeakoulujen välinen yhteistyö sekä pienimuotoiset seminaari- ja koulutushankkeet.

Vuonna 2005 ehdotetaan momentille 24.50.66 Lähialueyhteistyö 8 milj. euron sopimuksentekovaltuuksia.

66. Lähialueyhteistyö (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 24 208 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ensisijaisesti ympäristö-, maa- ja metsätalous-, sosiaali- ja terveydenhuollon, hallinnon kehittämisen, energia-, ydinturvallisuus- sekä kansalaisyhteiskuntaa tukeviin hankkeisiin. Lähialueyhteistyön kehittämisluonteen huomioiden hankkeet toteutetaan useampivuotisina toimialakohtaisina ohjelmina. Hankkeiden suunnittelussa huomioidaan tasa-arvo- ja vähemmistökysymykset, ympäristönäkökohdat sekä korruption vastainen toiminta.

Määrärahaa saa käyttää lähialuestrategian mukaisiin kahdenvälisten ja monenkeskisten hankkeiden suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin rahoittamiseen Venäjän federaatiossa ja kotimaisten sekä kansainvälisten rahoituslaitosten ja järjestöjen yhteydessä toimivien Keski- ja Itä-Euroopan maiden kehitystä tukevien investointi-, teknisen avun ja muiden rahastojen tukemiseen sekä näiden rahastojen toteuttamien hankkeiden rahoittamiseen. Määrärahaa saa käyttää tapauskohtaisesti Euroopan unionin uusissa itäisissä naapurimaissa, erityisesti Ukrainassa ja Valko-Venäjällä toteutettaviin hankkeisiin sekä vielä vuonna 2004 tai aikaisemmin tehtyjen sitoumusten täyttämiseen Baltian maissa toteutettavissa hankkeissa.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisissä järjestöissä ja rahoituslaitoksissa sekä kohdemaissa toimivien asiantuntijoiden rahoittamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös edellä mainittuun toimintaan liittyvien valtion kulutusmenojen maksamiseen sekä muille valtion virastoille maksettavien lähialuehankkeista aiheutuvien kulutusmenojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös enintään neljää henkilötyövuotta vastaavan henkilömäärän palkkaamiseen määräaikaiseen työsopimussuhteeseen lähialueyhteistyön koordinointiin, hankevalmisteluun, yhteisrahoitukseen, arviointiin ja hallintoon sekä sen kehittämiseen liittyviin asiantuntijatehtäviin. Momentilta voidaan myöntää valtionavustusta.

Vuoden 2005 aikana saa tehdä lähialueyhteistyötä koskevia sopimuksia ja antaa sitoumuksia, joista aiheutuu menoja vuoden 2005 jälkeisille vuosille yhteensä enintään 8 000 000 euron arvosta.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 675 000 euroa Global Partnership -ohjelmaan osallistumisen kustannuksina.

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Ympäristö 6 900 000
Maa- ja metsätalous 1 300 000
Sosiaali- ja terveydenhuolto 2 100 000
Hallinnon kehittäminen 1 700 000
Energia ja ydinturvallisuus 2 600 000
Kansalaisjärjestömääräraha 1 200 000
Muut toimialat 2 200 000
EBRD:n opo:n lisäys (viimeinen maksuosuus) 3 516 250
Kansainvälinen yhteistyö sekä teknisen avun rahastot 2 000 000
Varalla käynnissä olevien lähialuehankkeiden lisärahoitukseen ja mahdollisiin uusiin hankkeisiin 691 750
Yhteensä 24 208 000

Valtuuksien perusteella tehdyistä ja tehtävistä myöntöpäätöksistä arvioidut menot (milj. euroa)
  2005 2006 2007 2008—
         
Ennen vuotta 2004 myönnetyt valtuudet 5,8 3,3 0,1 0,1
Vuonna 2004 myönnetyt valtuudet 2,5 2,5 2,5 2,5
Vuonna 2005 myönnetyt valtuudet   3,0 3,0 2,0
Yhteensä 8,3 8,8 5,6 4,6

Sopimuksentekovaltuudesta on tarkoitus käyttää pääosa lähialueiden ympäristö-, energia- ja ydinturva- sekä sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin.


2005 talousarvio 24 208 000
2004 talousarvio 25 374 000
2003 tilinpäätös 30 274 000