Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       10. Hallinto
       30. Yrityspolitiikka
       60. Energiapolitiikka
       70. Omistajapolitiikka

Talousarvioesitys 2003

21. Matkailun edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 15 973 000 euroa.

Selvitysosa:Matkailun edistämiskeskus (MEK) tekee Suomea tunnetuksi, kehittää ja markkinoi Suomen matkailupalveluja ulkomailla, vientivalmentaa matkailun pk-yrityksiä sekä kehittää kotimaanmatkailua. MEK toimii yhdessä Suomen matkailuelinkeinon ja muiden sidosryhmien kanssa. MEK pyrkii mahdollisimman laajapohjaiseen työskentelyyn, jossa keskeistä on olemassa olevien tutkimusaineistojen hyödyntäminen, tiivis keskustelu ja yhteistyö suomalaisen matkailuelinkeinon ja matkailuviranomaisten kanssa ja toiminnan mittaamismenettelyjen parantaminen sekä MEKin organisaation tarkistaminen vahvistettujen tavoitteiden ja painopisteiden saavuttamiseksi.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen kauppa- ja teollisuusministeriö on alustavasti asettanut Matkailun edistämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2003:

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet:

Matkailun kokonaiskehitystä kuvaavat tavoitteet, joihin MEKin toimenpiteillä on vain osittainen vaikutus:

  • rekisteröidyt ulkomaiset yöpymiset kasvavat 4 %,
  • ulkomaisesta matkailusta saatavat tulot (ilman kuljetustuloja) kasvavat 4 %,
  • Suomen markkinaosuus Pohjoismaihin saapuvasta matkailusta on 14 %.

Palvelutavoitteet:

Matkailuelinkeinon panostusosuuden MEKin toiminnoissa arvioidaan vuonna 2003 olevan 9 milj. euroa, jolloin ulkopuolinen rahoitus maksulliset palvelut mukaan lukien on 9,2 milj. euroa. Lisäksi palvelutavoitteena on asiakastyytyväisyyden pysyminen korkealla tasolla (keskiarvo 8,0).

Tuottavuus- ja taloudellisuustavoitteet:

Tuottavuutta parannetaan toiminnan keskittämisellä strategisiin painopistealueisiin, joiksi on valittu kaupunkilomat, kierto- ja kulttuurimatkailu, perhematkailu, talvituotteet sekä kannuste- ja kokousmatkailu. Keskeisimmät kohdemaat ovat Ruotsi, Saksa, Iso-Britannia ja Venäjä. Näiden lisäksi tärkeitä kohdemaita ovat Alankomaat, Italia ja Ranska.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 20 038 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 76 000
Kampanjamenot 3 875 000
Muut toimintamenot 16 087 000
Bruttotulot 4 065 000
Maksullisen toiminnan tulot, muut suoritteet 168 000
Kampanjatulot 3 875 000
Muut tulot 22 000
Nettomenot 15 973 000


2003 talousarvio 15 973 000
2002 talousarvio 16 081 000
2001 tilinpäätös 16 003 081