Talousarvioesitys 2015
30. Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Selvitysosa:Valtion tilastotoimen tehtävänä on vastata yhteiskuntaoloja ja niiden kehitystä kuvaavien tilastojen laatimisesta yleistä käyttöä varten. Tilastokeskus on valtion tilastotoimen yleisviranomainen, joka tilastojen laadinnan lisäksi huolehtii kansallisen tilastotoimen kehittämisestä yhteistyössä muiden tilastoja laativien valtion viranomaisten kanssa. Tilastotuotannossa tavoitteena on yhdistää mahdollisimman hyvin kotimaiset tietotarpeet ja kansainväliset velvoitteet. Euroopan tilastojärjestelmään vaikutetaan niin, että tilastoja uudistettaessa vältettäisiin päällekkäistä tilastointia ja tilastosäädösten vaatimuksia yksinkertaistettaisiin ja karsittaisiin. Kansainvälisessä tilastoyhteistyössä edistetään hyvien käytäntöjen leviämistä ja omaksumista.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) tekee päätöksentekoa palvelevaa soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta ja talouspoliittista analyysiä Suomen kansantalouden ja talouspolitiikan päätösten kannalta tärkeistä aiheista.
Väestörekisterikeskuksen (VRK) tehtävänä on mahdollistaa väestötietojärjestelmän tietojen ja Väestörekisterikeskuksen varmennetun sähköisen asioinnin palvelujen käyttö yhteiskunnan toimintojen ja tietohuollon tukena. VRK edistää toiminnallaan yksityiselämän ja henkilötietojen suojaa ja tietoturvallisuutta sekä hyvän tietojenkäsittely- ja tiedonhallintatavan kehittämistä ja noudattamista. VRK on yhdessä maistraattien kanssa väestötietojärjestelmän rekisterinpitäjä. VRK ylläpitää ja kehittää väestötietojärjestelmää, sen tietoja ja tietojen laatua sekä varmennettua sähköistä asiointia. VRK tarjoaa väestötietojärjestelmän tietopalveluja ja varmennepalveluja.
Valtiovarainministeriö asettaa tilastotoimelle, valtion taloudelliselle tutkimukselle ja Väestörekisterikeskukselle seuraavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2015:
Vaikuttavuustavoitteet | Toimenpiteet vuodelle 2015 |
---|---|
Varmistetaan tilastojen ja tietoaineistojen korkea laatu ja luotettavuus. |
Internet-tiedonkeruuta lisätään sekä yritys- että henkilötiedonkeruissa. Kehittämisen painopiste on henkilötiedonkeruissa. Käynnistetään Euroopan tilastojen laadunhallintajärjestelmän toimeenpano. |
Yhteiskunnallisen päätöksenteon, tutkimuksen, kansalaisten ja yritysten tiedonsaannin edellykset paranevat. | Kuntatilastoinnin kehittämishanke jatkuu ja laajenee ottaen huomioon kuntatalouden makro-ohjauksen uusia tarpeita. Ympäristötilinpitoa ja hyvinvoinnin tilastointia kehitetään kansainvälisen kehityksen tahdissa. |
Tilastojen ja tietoaineistojen ajantasaisuus, kattavuus ja käytettävyys paranevat ja tilastotuotanto pystyy reagoimaan nopeasti muuttuviin tietotarpeisiin. |
Vuonna 2014 tehtävän relevanssiselvityksen perusteella tuotantoa kohdennetaan asiakkaiden välttämättömien tietotarpeiden mukaisesti. Tiedonhankintaa keskitetään suunnitelmallisesti tiedonantajien palvelujen parantamiseksi ja toiminnan tehostamiseksi. |
Tietoaineistojen hyödynnettävyyttä ja saatavuutta edistetään kansallisen tietopolitiikan ja sovittujen kehittämislinjausten mukaisesti. | Avoimen datan määrän lisäämistä jatketaan. Tutkijapalveluita kehitetään kansalliseksi palveluksi yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. |
VATT:n tutkimus tukee päätöksentekoa, joka vastaa Suomen kansantalouden tärkeimpiin haasteisiin. |
VATT tuottaa tieteellistä tutkimusta ja soveltavaa analyysiä julkispalvelujen tuottavuudesta ja tehokkuudesta, julkisyhteisöjen rakenteista, verojen ja tulonsiirtojen vaikutuksesta yritysten ja kotitalouksien käyttäytymiseen ja erityisesti työn tarjontaan, työmarkkinoiden, työvoimapolitiikan ja sosiaalipolitiikan toimivuudesta, ympäristö- ja energiapolitiikan tehokkuudesta ja vaikutuksista kansantalouden rakenteeseen, asuntopolitiikasta, tulonjaosta, koulutuksesta, julkisen talouden kestävyydestä sekä Suomen kansantalouden pitkän aikavälin rakennemuutoksista. |
VATT varmistaa tutkimuksen ja soveltavan analyysin laadun käyttämällä akateemista vertaisarviointia sekä sisäistä ohjausta. | VATT pyrkii nostamaan julkaisutoiminnan tuotosindeksillä mitattuna tuotosta. Indeksi perustuu julkaisujen laatupainotettuun yhteismäärään. |
VATT varmistaa tutkimus- ja asiantuntijatiedon välittymisen talouspolitiikan valmisteluun. | VATT tiedottaa tutkimuksistaan ja analyyseistaan kotisivuillaan ja erillisissä tiedotustilaisuuksissa sekä avoimissa tutkimusseminaareissa. VATT julkaisee asiantuntijaraportteja talouspoliittisesti ajankohtaisista aiheista. VATT:n johto ja tutkijat ovat esitelmöitsijöinä käytettävissä valtioneuvoston ministeriöiden tilaisuuksissa. VATT järjestää yhdessä valtiovarainministeriön kanssa yhteisiä seminaareja talouspolitiikkaa tukevista analyyseistä. |
Väestötietojärjestelmän (VTJ) ja varmennepalvelujen luotettavuus säilyy sekä käytettävyys ja hyödyntäminen lisääntyvät. | VTJ:n laatua varmistetaan edistämällä sähköistä tietojenvaihtoa niin kansalaisilta kuin toisilta viranomaisiltakin. Järjestelmien käytettävyydestä huolehditaan osana jatkuvaa toimintaa. Pidetään erityisesti huolta eduskuntavaalien äänioikeusrekisterin virheettömästä toteuttamisesta. |
Asiakkaat voivat VRK:n palvelujen avulla tehostaa ja tukea toimintaansa. | Jatketaan Kansallinen palveluarkkitehtuuri -ohjelman toimeenpanoa hyväksytyn hankesuunnitelman mukaisesti. Pyritään väestötietojärjestelmän rakennustietojen avaamiseen käytettävissä olevan rahoituksen puitteissa. Kehitetään varmennetietojärjestelmää ja varmenneprosesseja vastaamaan tulevia laajempia tarpeita niin teknologian kun volyymienkin osalta. Ulkomaalaisten rekisteröinnin kehittämistä jatketaan Maahanmuuttoviraston ja poliisin suorarekisteröinnin toteutusprojektissa. |
Väestökirjanpidon ja sen tietojärjestelmien kehittämisellä edistetään yhteiskunnan perusrekisteritietojen laatua ja kustannustehokasta saatavuutta ottaen erityisesti huomioon tietosuoja- ja tietoturvanäkökohdat. | Toteutetaan VTJ:n käyttöpalveluiden ja aineistonhallinnan kehittämishanke (Käypä-hanke) hyödyntäen soveltuvin osin valtionhallinnon yhteisiä puitesopimusjärjestelyjä. Jatketaan kehittämissuunnitelman toteuttamista tietoturvan korotetun tason saavuttamiseksi ydintietojärjestelmissä ja niihin liittyvissä palveluissa. |
01. Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 50 337 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) vastikkeettomien jäsenmaksujen maksamiseen
2) EU-jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon
1) maksullisen toiminnan tulot
2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Julkistusten lukumäärä, kpl | 627 | 636 | 620 |
Toimeksiantopalveluiden määrä, kpl (yli 500 €) | 834 | 820 | 820 |
Oikea-aikaisten julkistusten osuus, % | 97 | 98 | 98 |
Virheettömien julkistusten osuus, % | 94 | 96 | 97 |
Tutkijapalveluiden tietopalvelusopimusten määrä, kpl | 90 | 80 | 130 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tuottavuuden muutos, % | -0,1 | 2 | 0,5 |
Kiinteiden kustannusten osuus kokonaiskustannuksista, % | 78 | 76 | 76 |
Tilastotietojen tuotantomenot tilastojulkistusta kohti, 1 000 € | 90 | 84 | 84 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuus, % | 111 | 100 | 100 |
Internet-lomakkeilla tai automaattisella raportoinnilla vastanneiden osuus vastanneista yritystiedonkeruissa, % | 79 | 90 | 95 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet virasto yhteensä | 842 | 838 | 802 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 9,8 | 10,0 | 9,5 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,41 | 3,48 | 3,50 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 60 915 | 62 154 | 59 887 |
Bruttotulot | 10 052 | 10 700 | 9 550 |
Nettomenot | 50 863 | 51 454 | 50 337 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 856 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 444 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 7 528 | 8 850 | 7 000 |
— muut tuotot | 567 | 150 | 5001) |
Tuotot yhteensä | 8 095 | 9 000 | 7 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 7 259 | 9 000 | 7 500 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 836 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 112 | 100 | 100 |
1) Muut tuotot sisältävät RVL:ltä saatavat vuokratulot.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO), v. 2014 rahoitus | -250 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO), v. 2015 rahoitus | 150 |
Pakollisten EU-säädösten vaatimusten toteuttaminen | 200 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -653 |
Palkkaliukumasäästö | -107 |
Palkkausten tarkistukset | 275 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -595 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -257 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 63 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -72 |
Tasomuutos | 129 |
Yhteensä | -1 117 |
2015 talousarvio | 50 337 000 |
2014 I lisätalousarvio | 325 000 |
2014 talousarvio | 51 454 000 |
2013 tilinpäätös | 50 451 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 247/2014 vp (20.11.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 50 356 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 19 000 euroa talousarvioesityksen 50 337 000 euroon nähden aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2015 talousarvio | 50 356 000 |
2014 I lisätalousarvio | 325 000 |
2014 talousarvio | 51 454 000 |
2013 tilinpäätös | 50 451 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 50 356 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) vastikkeettomien jäsenmaksujen maksamiseen
2) EU-jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon
1) maksullisen toiminnan tulot
2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.
02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 044 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös talouspolitiikan arviointineuvoston toimintamenojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
---|---|---|---|
Asiakastyytyväisyys paranee | 3,5 | ||
Julkaisujen lukumäärä | |||
— kansainväliset artikkelit ja artikkelikokoelmat, kpl | 22 | 22 | 23 |
— VATT:n omien julkaisusarjojen julkaisut, kpl | 45 | 45 | 45 |
— muut julkaisut, kpl | 38 | 39 | 39 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Kokonaisuustuottavuusindeksin muutos, keskim. +1 %/v (3 vuoden keskiarvona) | 1 | 1 | |
Julkaisutoiminnan tuottavuusindeksin muutos, keskim. +1 %/v (3 vuoden keskiarvona) | 1 | 1 | |
VATT:n osuus yhteistutkimuksen kustannuksista, % | 50 | 50 | 50 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet, htv | 53 | 58 | 57 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 4,8 | 7 | 7 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,5 | 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 5 381 | 5 471 | 5 324 |
Bruttotulot | 1 106 | 1 280 | 1 280 |
Nettomenot | 4 275 | 4 191 | 4 044 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 815 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 762 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Finanssipolitiikan arviointineuvoston menot (siirto momentilta 23.01.22) | 100 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -55 |
Oikeuspoliittisen tutkimuksen vahvistaminen (siirto momentille 29.40.50) | -7 |
Palkkaliukumasäästö | -9 |
Palkkausten tarkistukset | 21 |
Strategisen tutkimuksen rahoitusväline (siirto momentille 29.40.54) | -62 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -48 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -21 |
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta (siirto momentille 23.01.22) | -35 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 5 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -6 |
Tasomuutos | -30 |
Yhteensä | -147 |
2015 talousarvio | 4 044 000 |
2014 talousarvio | 4 191 000 |
2013 tilinpäätös | 4 222 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 044 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös talouspolitiikan arviointineuvoston toimintamenojen maksamiseen.
I lisätalousarvioesitys HE 362/2014 vp (12.2.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 100 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös talouspolitiikan arviointineuvoston toimintamenojen sekä selvitys- ja tutkimustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen yhteydessä toimivan talouspolitiikan arviointineuvoston tutkimus- ja selvitystoiminnan tarpeista.
2015 I lisätalousarvio | 100 000 |
2015 talousarvio | 4 044 000 |
2014 talousarvio | 4 191 000 |
2013 tilinpäätös | 4 222 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 55/2014 vp (13.3.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 100 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös talouspolitiikan arviointineuvoston toimintamenojen sekä selvitys- ja tutkimustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
03. Väestörekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 314 000 euroa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tietopalvelun tuottavuus, 1 000 €/htv | 424 | 410 | 410 |
Varmennepalvelun tuottavuus, 1 000 €/htv | 337 | 338 | 338 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Sähköisen identiteetin oikeellisuus, % | 100 | 100 | 100 |
Sovelluskyselyssä luovutetut tietoyksiköt, milj. kpl | 11,6 | 11 | 11 |
Väestötietojärjestelmän suorakäytön käytettävyys, % |
99,86 | 99,95 | 99,95 |
Varmennejärjestelmien käytettävyys, % | 100 | 99,95 | 99,95 |
Muuttoilmoitus internetissä, % | 64 | 65 | 66 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet, virasto yhteensä | 120,5 | 118 | 115 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 10,2 | 9 | 9 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,41 | 3,40 | 3,45 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 30 804 | 24 016 | 24 414 |
Bruttotulot | 15 004 | 14 200 | 16 100 |
Nettomenot | 15 800 | 9 816 | 8 314 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 327 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 346 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) (Tietopalvelu)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 059 | 1 100 | 1 100 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 577 | 1 200 | 1 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -517 | -100 | -100 |
Kustannusvastaavuus, % | 67 | 92 | 92 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 7 857 | 7 500 | 7 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 3 545 | 3 900 | 3 900 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 4 312 | 3 600 | 3 600 |
Kustannusvastaavuus, % | 222 | 192 | 192 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) (Varmennepalvelu)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 6 721 | 6 580 | 6 680 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 955 | 6 580 | 6 680 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -233 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 97 | 100 | 100 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 041 | 1 100 | 1 100 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 142 | 1 100 | 1 100 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -101 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 91 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Isyyslain uudistaminen | 100 |
Käypä-hanke (siirto momentilta 28.01.21) | 900 |
Muuttopuhelinpalvelun siirto maistraateilta (siirto momentilta 28.40.02) | 200 |
Varmennepalvelun rahoittaminen käyttöönottovaiheessa, v. 2014 rahoitus | -2 040 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -91 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | 250 |
Palkkaliukumasäästö | -4 |
Palkkausten tarkistukset | 9 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -98 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -41 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 4 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -11 |
Tasomuutos | -680 |
Yhteensä | -1 502 |
2015 talousarvio | 8 314 000 |
2014 I lisätalousarvio | 200 000 |
2014 talousarvio | 9 816 000 |
2013 tilinpäätös | 9 819 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 314 000 euroa.
I lisätalousarvioesitys HE 362/2014 vp (12.2.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 170 000 euroa.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu eduskunnan hyväksymän avioliittolain muuttamisen (EK 41/2014 vp) vuoksi väestötietojärjestelmään tehtävistä muutoksista.
2015 I lisätalousarvio | 170 000 |
2015 talousarvio | 8 314 000 |
2014 III lisätalousarvio | 500 000 |
2014 I lisätalousarvio | 200 000 |
2014 talousarvio | 9 816 000 |
2013 tilinpäätös | 9 819 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 55/2014 vp (13.3.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 170 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 101/2015 vp (29.10.2015)
Momentilta vähennetään 500 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu vuoden 2014 kolmannessa lisätalousarviossa tehdyn 500 000 euron siirron palauttamisesta momentille 28.40.02.
Vuoden 2014 kolmannessa lisätalousarviossa siirto tehtiin Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluiden uuden toimintamallin käyttöönottohankkeen viivästymisen aiheuttamien lisäkustannusten kattamiseksi. Tuolloin tehdyssä esityksessä todettiin myös, että siirto on kertaluonteinen ja tullaan myöhemmin palauttamaan momentille 28.40.02.
2015 IV lisätalousarvio | -500 000 |
2015 I lisätalousarvio | 170 000 |
2015 talousarvio | 8 314 000 |
2014 tilinpäätös | 10 516 000 |
2013 tilinpäätös | 9 819 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 16/2015 vp (25.11.2015)
Momentilta vähennetään 500 000 euroa.