Talousarvioesitys 2015
Pääluokka 32
TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALA
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan (TEM-konserni) perustehtävänä on huolehtia Suomen innovaatiotoiminnan ja yritysten toimintaympäristöstä, työ-, hyödyke- ja energiamarkkinoiden toimivuudesta, työntekijöiden työllistymisedellytyksistä sekä alueiden tasapainoisesta kehittymisestä globaalissa taloudessa.
TEM-konsernin visiossa Suomi on kestävän taloudellisen kehityksen, vakaan tuottavuuden kasvun ja korkean työllisyyden maa. Myös kansainvälisissä kilpailukyky- ja hyvinvointivertailuissa Suomi on maailman huippua. Tämä menestys perustuu huippuosaamiseen, innovaatioihin, yrittäjyyteen, luovuuteen, aktiiviseen työvoimapolitiikkaan, työelämän kehittämiseen, toimiviin hyödykemarkkinoihin, määrätietoiseen energia- ja ilmastopolitiikkaan, alueiden elinvoimaisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Kansainväliset talousnäkymät ovat parantuneet hieman ja monissa Suomen keskeisissä vientimaissa kysyntä on alkanut elpyä. Suomen talouskasvu käynnistyy kuitenkin viiveellä ja on vuosina 2014 ja 2015 edelleen vaatimatonta. Työllisyys heikkenee edelleen. Työttömyysasteen ennustetaan nousevan 8,7 prosenttiin vuonna 2014, jonka jälkeen työttömyyden kasvu taittuu. Elinkeinopolitiikkaa ja sen tavoitteita tukevia muita politiikka-alueita on kehitettävä siten, että Suomen talouskasvu pystytään turvaamaan myös talouden volatiliteetin kasvaessa. On olennaista asemoitua globaaleihin arvoketjuihin siten, että arvo kanavoituu omaan kansantalouteemme ja antaa mahdollisimman hyvät edellytykset myös kotimaiselle työlle. Tahtotilana on osallistua kansainväliseen työnjakoon mieluummin korkean kuin matalan tuottavuuden työpaikkojen ja tehtävien kautta. Lisäksi on tärkeää, että kansantalouteen virtaa omistamisen myötä enenevässä määrin pääomatuloja. Kilpailun lisääminen markkinoilla vahvistaa osaltaan kasvun edellytyksiä ja turvaa myös kuluttajien edun.
Maailmankaupan ja -talouden vapautuminen yhdessä teknologisen kehityksen kanssa muovaa voimakkaasti yleistä toimintaympäristöä. Digitalisaatio läpileikkaavana teknologiana voimistuu. Ympäristö- ja energiakysymykset sekä muut globaalit haasteet muovaavat nekin osaltaan toimintaympäristöä. Energian ja raaka-aineiden kysyntä kasvaa.
Keskeinen muutostrendi on globaalien arvoverkkojen pilkkoutuminen. Yritykset hajauttavat toimintojaan parhaimmaksi ja edullisimmaksi katsomaansa paikkaan, mutta uudet tuotantotavat alkavat muuttaa tuotannon allokaatiota osaltaan myös paikallisemmaksi. Talouden palveluvaltaistuminen jatkuu ja vahvistuu tuotannon sekä palvelujen kietoutuessa yhteen. Menestyminen globaalissa taloudessa edellyttää yhä suurempaa innovaatiokyvykkyyttä, erikoistumista ja tuottavuuden kasvua mm. digitalisaation ja uusien toimintatapojen kautta sekä kykyä siirtyä nopeasti ja joustavasti uusiin tehtäviin. Myös yksilöiden on pystyttävä ketterästi omaksumaan uusia asioita ja toimintatapoja. Työmarkkinoilla korostuu siirtymä yhä korkeamman tuottavuuden tehtäviin aineettoman arvonluonnin yleistyessä.
Ilmaston lämpenemisen globaali torjunta edellyttää yhä laajempaa ympäristön huomiointia kaikessa taloudellisessa toiminnassa. Ekologinen tuotanto, vähähiilisen energian ja biopolttoaineiden käyttöönotto sekä investoinnit teknologiaan ovat tulevina vuosina nopeasti kasvavia talouden osa-alueita. Globaalisti kiristyvässä kilpailussa Suomen runsaissa luonnonvaroissa ja osaamisessa piilee merkittäviä mahdollisuuksia tuottaa arvonlisää ja hyvinvointia. Keskeisimmät mahdollisuudet perustuvat biotalouden, mineraalitalouden ja vesitalouden kehittämiseen.
Työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa hallituksen työ- ja elinkeinopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan yksiköiden ja yhteistyössä muiden ministeriöiden kanssa. TEM-konserni on suomalaisen työ- ja elinkeinoelämän toimintaympäristön rakentaja. Konsernin tärkeimpänä tavoitteena on kestävällä pohjalla oleva korkea työllisyys. Tavoitteeseen pääsemiseksi konserni edistää kasvua, tuottavuutta, osaamista sekä talouden ja alueiden kansainvälistä kilpailukykyä. Konsernin toimenpitein on keskeistä kasvattaa yksityisrahoitteisten työpaikkojen määrää.
Työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut toimialalleen seuraavat konsernistrategian tavoitelinjauksista johdetut yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2015:
- — Korkean arvonlisän yritystoiminta kasvaa.
- — Nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyys vähenee ja työelämän laatu parantuu.
- — Rakenteelliset kilpailun esteet vähenevät.
- — Suomen energiaomavaraisuus kasvaa.
Työmarkkinoiden jakautumista naisten ja miesten ammatteihin ja aloihin lievennetään muun muassa työllisyyden ja yrittäjyyden edistämistoimenpiteillä. Tehokkailla työvoima- ja yrityspalveluilla rohkaistaan osaamisen uudistamiseen ja ammatilliseen liikkuvuuteen, mikä on olennaisen tärkeää erityisesti rakennemuutostilanteissa.
Työnvälityksen työttömistä työnhakijoista naisia on ollut 43 % vuosina 2011—2013. Naisten osuus eri työvoimapalveluiden aloittaneista on ollut seuraava: ammatillinen työvoimakoulutus 40 % vuosina 2012—2013 ja 38 % vuonna 2011, kotoutumiskoulutus 60 % vuosina 2012—2013 ja 58 % vuonna 2011, palkkatuettu työ 48 % vuonna 2013 ja 50 % 2011—2012 ja starttiraha 47 % vuonna 2013 ja 45 % vuosina 2011—2012. Omaehtoisen opiskelun aloittaneista naisia on ollut 63 % 2011—2013.
Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallitusohjelmaan kirjattua hallituksen talouspoliittista strategiaa. Aiempi valtionhallinnon tuottavuusohjelma on korvattu vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmalla, jossa aiemmin toimintojen tehokkuuden lisäämiselle asetetut tavoitteet säilyvät taloudellisilta kokonaisvaikutuksiltaan ennallaan. Tavoitteena on, että kaikkien virastojen tuottavuus kasvaa 0,5 % vuonna 2015.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
||
32.20.40 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) | ||
— rahoitusvaltuus | 399,640 | 359,015 | |
32.20.43 | Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 14,786 | 9,786 | |
32.20.82 | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 200,000 | 200,000 | |
32.20.83 | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 106,823 | 166,823 | |
32.30.45 | Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 25,678 | 21,678 | |
32.30.51 | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut (siirtomääräraha 2 v) | ||
— hankintasopimusvaltuus | 91,500 | 90,000 | |
32.30.64 | Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 4,000 | - | |
40. | Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä | ||
— lainojen hyväksymisvaltuus (turvavarastolainat) | 8,400 | 8,400 | |
— myöntämisvaltuus | 0,034 | 0,034 | |
32.50.64 | EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-, ulkorajayhteistyö- ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 291,194 | 328,549 | |
32.60.40 | Energiatuki (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 60,000 | 35,000 | |
32.60.41 | LNG-terminaalien investointituki (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 90,000 | - | |
32.60.42 | Valtiontuki sähköhuollon varmistamiseksi (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 4,800 | - |
Hallinnonalan määrärahat
TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
LTA III 1000 € |
LTA IV 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
01. | Hallinto | 399 976 | 198 662 | 112 000 | 130 | 322 | 711 090 |
01. | Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
40 725 | 643 | — | — | -780 | 40 588 |
02. | Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
213 161 | 1 144 | — | 130 | — | 214 435 |
20. | Siviilipalvelus (arviomääräraha) |
4 939 | — | — | — | — | 4 939 |
21. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) |
663 | -125 | — | — | — | 538 |
22. | Talvivaara Sotkamo Oy:n konkurssin aiheuttamien ympäristövahinkojen estäminen (siirtomääräraha 2 v) |
— | 100 000 | — | — | — | 100 000 |
29. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
88 961 | 0 | — | — | — | 88 961 |
41. | Erityisavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tutkimusinfrastruktuuriin (arviomääräraha) |
— | — | — | — | 1 102 | 1 102 |
60. | Siirrot hallinnonalan rahastoihin (arviomääräraha) |
20 | — | — | — | — | 20 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) |
9 507 | — | — | — | — | 9 507 |
88. | Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n oman pääoman korottaminen (arviomääräraha) |
42 000 | — | — | — | — | 42 000 |
89. | Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v) |
— | 97 000 | 112 000 | — | — | 209 000 |
20. | Elinkeino- ja innovaatiopolitiikka | 1 402 126 | 108 676 | 0 | 0 | 36 355 | 1 547 157 |
01. | Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
36 110 | — | — | — | — | 36 110 |
06. | Innovaatiorahoituskeskus Tekesin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) |
40 372 | 200 | — | — | — | 40 572 |
40. | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) |
367 571 | — | — | — | — | 367 571 |
41. | Valtionavustus yritysten kansainvälistymisen ja kasvun edistämiseen (siirtomääräraha 3 v) |
51 792 | 303 | — | — | 0 | 52 095 |
42. | Innovaatiokeskittymien kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
9 800 | 0 | — | — | — | 9 800 |
43. | Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin (arviomääräraha) |
14 518 | — | — | — | — | 14 518 |
(46.) | Laivanrakennuksen innovaatiotuki (siirtomääräraha 3 v) |
— | 20 000 | — | — | — | 20 000 |
47. | Finnvera Oyj:n tappiokorvaukset (arviomääräraha) |
54 338 | 44 005 | — | — | — | 98 343 |
48. | Korko- ja muu tuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) |
11 800 | — | — | — | — | 11 800 |
49. | Valtionavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n toimintaan (siirtomääräraha 2 v) |
111 020 | 19 168 | — | — | — | 130 188 |
80. | Lainat Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoitustoimintaan (arviomääräraha) |
459 295 | — | — | — | 44 355 | 503 650 |
82. | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) |
10 | 0 | — | — | — | 10 |
83. | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) |
140 500 | — | — | — | -8 000 | 132 500 |
87. | Pääomalaina Finnvera Oyj:lle (siirtomääräraha 3 v) |
5 000 | — | — | — | — | 5 000 |
88. | Pääomasijoitus Suomen Teollisuussijoitus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) |
80 000 | 25 000 | — | — | — | 105 000 |
89. | Pääomasijoitus alkavien yritysten pääomasijoitustoimintaan (kiinteä määräraha) |
20 000 | — | — | — | — | 20 000 |
30. | Työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikka | 798 765 | 2 400 | 0 | 22 000 | 2 800 | 825 965 |
01. | Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
153 886 | -800 | — | 400 | — | 153 486 |
44. | Alueellinen kuljetustuki (siirtomääräraha 3 v) |
5 000 | — | — | — | — | 5 000 |
45. | Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) |
24 980 | 3 200 | — | — | — | 28 180 |
50. | Palkkaturva (arviomääräraha) |
43 000 | — | — | — | — | 43 000 |
51. | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut (siirtomääräraha 2 v) |
563 899 | 0 | — | 21 600 | 2 800 | 588 299 |
64. | Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha) |
8 000 | — | — | — | — | 8 000 |
40. | Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä | 40 645 | -116 | 0 | 0 | 64 | 40 593 |
01. | Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
10 820 | — | — | — | — | 10 820 |
03. | Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) |
2 016 | -116 | — | — | — | 1 900 |
05. | Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
18 613 | — | — | — | 64 | 18 677 |
31. | Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (siirtomääräraha 2 v) |
5 731 | — | — | — | — | 5 731 |
50. | Valtionavustus kuluttajajärjestölle (kiinteä määräraha) |
873 | — | — | — | — | 873 |
51. | Eräät merimiespalvelut (arviomääräraha) |
2 572 | — | — | — | — | 2 572 |
95. | Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset (arviomääräraha) |
20 | — | — | — | — | 20 |
50. | Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikka | 446 688 | 0 | 0 | 0 | -60 000 | 386 688 |
62. | Maaseudun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
1 698 | — | — | — | — | 1 698 |
64. | EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-, ulkorajayhteistyö- ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin (arviomääräraha) |
444 990 | — | — | — | -60 000 | 384 990 |
60. | Energiapolitiikka | 337 702 | -5 440 | 0 | 0 | -63 030 | 269 232 |
01. | Energiaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
8 994 | — | — | — | — | 8 994 |
28. | Materiaalitehokkuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
500 | — | — | — | — | 500 |
40. | Energiatuki (arviomääräraha) |
80 908 | -5 440 | — | — | -10 000 | 65 468 |
41. | LNG-terminaalien investointituki (arviomääräraha) |
30 750 | — | — | — | -19 030 | 11 720 |
42. | Valtiontuki sähköhuollon varmistamiseksi (arviomääräraha) |
1 950 | — | — | — | — | 1 950 |
43. | Kioton mekanismit (arviomääräraha) |
600 | — | — | — | — | 600 |
44. | Uusiutuvan energian tuotantotuki (arviomääräraha) |
214 000 | — | — | — | -36 000 | 178 000 |
87. | Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | — | — | 2 000 | 2 000 |
70. | Kotouttaminen | 97 073 | 1 500 | 0 | 0 | 9 400 | 107 973 |
03. | Maahanmuuttajien kotoutumisen ja työllistymisen edistäminen (siirtomääräraha 2 v) |
2 246 | — | — | — | — | 2 246 |
30. | Valtion korvaukset kunnille (arviomääräraha) |
94 827 | 1 500 | — | — | 9 400 | 105 727 |
Yhteensä | 3 522 975 | 305 682 | 112 000 | 22 130 | -74 089 | 3 888 698 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 12 204 | 12 100 | 9 360 |