Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              22. Forskning och utveckling
         10. Utveckling av landsbygden
         40. Naturresursekonomi
         64. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2023

01. Förvaltning och forskningPDF-versio

Förklaring:Uppgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde sköts av jord- och skogsbruksministeriet, Naturresursinstitutet, Lantmäteriverket och Livsmedelsverket med medel som budgeterats under huvudtitel 30. För skötseln av uppgifterna inom förvaltningsområdet finns det dessutom två fonder som står utanför budgeten (Gårdsbrukets utvecklingsfond och Interventionsfonden för jordbruket) samt Forststyrelsen, som är ett statligt affärsverk. Vidare svarar Finlands skogscentral och Finlands viltcentral, som beviljas statsbidrag, för vissa offentligrättsliga uppgifter.

Under detta kapitel har utgifterna för jord- och skogsbruksministeriet och förvaltningsområdets viktigaste forskningsanstalt, Naturresursinstitutet, budgeterats. Forsknings- och sakkunniguppgifter inom förvaltningsområdet handhas också av Livsmedelsverket (kapitel 30.20) och Lantmäteriverket (kapitel 30.70).

Genom sin styrning säkerställer jord- och skogsbruksministeriet att verksamheten vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar samt inom de statsbidragsorganisationer som sköter offentligrättsliga uppgifter stöder de mål som anges i motiveringen till huvudtiteln och som gäller ansvarsområdets samhälleliga effekter, resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser.

När det gäller resultatet av verksamheten innebär målet enligt motiveringen till huvudtiteln att

  • — vår verksamhet är kundorienterad, nätverksbetonad, ansvarstagande och proaktiv
  • — vår forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet stöder beslutsfattandet och näringarnas konkurrenskraft på ett proaktivt sätt
  • — våra digitala lösningar och datalager är säkra, användbara, interoperabla och brett tillämpliga
  • — vi förutser risker, bereder oss för kriser och stärker resiliensen med avseende på störningar och krissituationer.

När det gäller hanteringen av resurser innebär målet enligt motiveringen till huvudtiteln att

  • — vår personal är kompetent, uppskattad och mår bra
  • — våra resurser räcker till och är rätt fördelade.

Verkställighetsuppgifter som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde sköts inom den statliga regionförvaltningen (närings-, trafik- och miljöcentralerna och regionförvaltningsverken), för vilka anslagen inte budgeterats under denna huvudtitel. Uppgifter inom landsbygdsförvaltningen sköts förutom av statens regionförvaltning även i kommunerna.

Verkställighetsuppgifter som hänför sig till jordbruks- och landsbygdspolitiken, fiskeripolitiken, växtskyddet och vattenhushållningen inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde sköts inom den statliga regionförvaltningen av närings-, trafik- och miljöcentralerna. Omkostnaderna för dem har budgeterats under huvudtiteln för arbets- och näringsministeriet.

Kostnader för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde enligt uppgift under omkostnadsmomentet för närings-, trafik- och miljöcentralerna (32.01.02) (inbegriper stödfunktioner)

  Utfall Utfall Behov
  2020 2021 2022 och 2023
Uppgift mn euro mn euro mn euro
       
Utveckling av landsbygden 11,1 10,8 10,8
Jordbruk och livsmedelsekonomi 20,1 21,4 20,4
Naturresursekonomi 15,0 15,1 15,5
Sammanlagt 46,2 47,3 46,7

Närings-, trafik- och miljöcentralerna sköter verkställighetsuppgifter i anslutning till EU:s jordbruks-, landsbygds-, växtskydds- och fiskeripolitik samt verkställighetsuppgifter i anslutning till vattenhushållningen. Det beräknas att ca 644 årsverken används för dessa 2023. Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader har budgeterats under huvudtiteln för arbets- och näringsministeriet (moment 32.01.02). De uppgifter som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde och som gäller tillsynen över djurens hälsa och välfärd och över livsmedelssäkerheten sköts inom regionförvaltningen av regionförvaltningsverken. Det beräknas att en personal motsvarande ca 66 årsverken sköter dessa uppgifter 2023. Regionförvaltningsverkens omkostnader har budgeterats under finansministeriets huvudtitel (moment 28.40.01). Uppgifter som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde sköts också av Säkerhets- och kemikalieverket, vilket svarar för verkställigheten av lagstiftningen om växtskyddsmedel (under arbets- och näringsministeriets huvudtitel, moment 32.01.08), och Finlands miljöcentral, vilken svarar för uppgifter inom vattenhushållningen (resurser för miljöförvaltningen som budgeterats under miljöministeriets huvudtitel, moment 35.01.04), samt Tullen, som utför vissa inspektionsuppgifter som EU:s gemensamma jordbrukspolitik förutsätter och uppgifter i egenskap av tillsynsmyndighet inom livsmedelskedjan (under finansministeriets huvudtitel, mom. 28.10.02).

01. Jord- och skogsbruksministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 24 544 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter för nämnden för projektgodkännanden och till betalning av statsbidrag som hänför sig till internationell verksamhet.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:

Verksamhetens resultat och hanteringen av resurser

Jord- och skogsbruksministeriet ställer preliminärt för 2023 upp de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen i kapitel 30.01. Målen stöder de samhälleliga effektmål som ställts upp i motiveringen till huvudtiteln.

Verksamhetens resultat
  2021
utfall
2022
prognos
2023
uppskattning
       
Antal årsverken för jord- och skogsbruksministeriet 277 284 273
— Omkostnadsmoment 30.01.01 249 249 241
— Övriga moment 28 35 32
       
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 4,2 5 5
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro 3,66 3,7 3,7
       
Produktion och kvalitetsledning      
Regeringspropositioner (st.) 17 22 5
— Till riksdagen inom planerad sessionsperiod (%) 85 100 100

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 24 450 25 281 25 894
Bruttoinkomster 907 1 350 1 350
Nettoutgifter 21 543 23 931 24 544
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 9 592    
— överförts till följande år 11 459    

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 24 444 000 euro och överföringsutgifternas andel 100 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Organisering av uppgifter som gäller kommunikation kring livsmedelsfrågor (överföring till moment 30.20.47) -82
Resurser för verkställande av klimatlagen (5 årsv.) 500
Överföring från moment 30.01.23 25
Lönejusteringar 391
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -106
Resebesparing -115
Sammanlagt 613

2023 budget 24 544 000
2022 II tilläggsb. 217 000
2022 budget 23 931 000
2021 bokslut 23 410 000

05. Naturresursinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 79 195 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av överföringsutgifter som ingår i projektfinansiärernas finansieringsandelar inom samfinansierad verksamhet och samverkan

2) för sådana hus-, mark- och vattenbyggnadsarbeten samt för sådan ombyggnad av fiskodlingsanläggningar och forskningsstationer som hänförs till investeringsutgifter

3) till betalning av utgifter för verksamheten för kontroll och testning av växtskyddsmedel

4) för finansiering av Finska ekologiska forskningsinstitutets verksamhet

5) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

6) för överföring av anslag till utlandet för beviljande av förskottsfinansiering, som till sitt belopp är ringa, till de länder där utvecklingssamarbete pågår, i syfte att genomföra projekt enligt lagen om statliga ämbetsverks och inrättningars deltagande i utvecklingssamarbete (382/1989), förutsatt att motsvarande utgift debiteras från anslaget under moment 24.30.66.

7) till betalning av utgifter som föranleds av verksamheten inom kompetensnätverket för lantbruksföretag (AgriHubi) och till finansiering av verksamheten.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lag om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av Europeiska unionens lagstiftning och den nationella lagstiftningen samt till lagar som har samband med den.

Naturresursinstitutet ska inom sitt verksamhetsområde

1) bedriva vetenskaplig forskning och utveckling

2) producera information och sakkunnigtjänster till stöd för det samhälleliga beslutsfattandet och myndighetsverksamheten

3) överföra kunskap och teknologi

4) framställa statistik med anknytning till institutets verksamhetsområde, om detta inte hör till någon annan myndighets uppgifter

5) föra de register som institutet behöver i sin verksamhet

6) sköta uppgifter som gäller att bevara de genetiska resursernas mångfald

7) främja internationellt samarbete

8) sköta övriga uppgifter som åligger institutet enligt lag eller bestämmelser som utfärdats med stöd av lag

9) sköta de uppgifter som jord- och skogsbruksministeriet bestämmer särskilt.

Naturresursinstitutet stöder genom sin verksamhet uppnåendet av de samhälleliga effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln.

Jord- och skogsbruksministeriet ställer för Naturresursinstitutet för 2023 upp de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen i kapitel 30.01.

Kostnader, intäkter och årsverken för Naturresursinstitutets huvudfunktioner

  2021 bokslut 2022 uppskattning 2023 uppskattning
  Kostn.1)
1 000 €
Intäkter2)
1 000 €
Årsv. Kostn.1)
1 000 €
Intäkter2)
1 000 €
Årsv. Kostn.1)
1 000 €
Intäkter2)
1 000 €
Årsv.
                 
Forsknings- och kundrelationsprocessen 99 428 46 355 1 000 103 900 47 100 1 018 104 000 48 100 995
Myndighetsprocessen 25 265 6 432 249 27 300 7 500 262 27 300 7 500 255
Statistikprocessen 4 764 263 47 5 800 400 50 5 800 400 50
Sammanlagt 129 457 53 050 1 296 137 000 55 000 1 330 137 100 56 000 1 300

1) I kostnadskalkylen har de intäkter som hänför sig till stödfunktionerna beaktats som en faktor som minskar kostnaderna, ca 2,0—2,5 miljoner euro per år.

2) Endast intäkter som direkt hänför sig till kärnverksamheten.

Naturresursinstitutets nyckeltal

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Genomslagskraft      
Refererade vetenskapliga publikationer, st. 708 680 690
Förtroende- och anseendeindex      
— Medier (1—5) 3,55 - 3,50
— Företag (1—5) 3,55 - 3,50
— Medborgare (1—5) 3,36 - -
— Beslutsfattare (1—5) 3,62 - 3,50
— Forskningspartner (1—5) 3,48 - 3,50
       
Funktionell effektivitet      
Totala kostnader för kärnfunktionerna, 1 000 €/totala årsv. 100 103 105
       
Refererade vetenskapliga publikationer/forskarårsv. 1,1 1,0 1,1
Övriga vetenskapliga publikationer/forskarårsv. 0,1 0,2 0,2
Övriga publikationer/forskarårsv. 1,0 1,0 1,0
       
Produktion och kvalitetsledning      
Övriga vetenskapliga publikationer, st. 47 100 100
Övriga publikationer (inkl. publikationer som är avsedda för en yrkesgrupp och publikationer för allmänheten), st. 624 650 650
Offentliggöranden av statistik, st. 188 184 183
Antal besök i webbtjänsterna för Naturresursinstitutets statistik, 1 000 st. 847 860 850
       
Utlåtanden som lämnats, st. 351 250 250
Höranden i utskott 65 65 65
Felfrihet hos offentliggjord statistik 94 98 98
Mänskliga resurser      
Andel forskare som har avlagt doktorsexamen (%) 58 60 60
Arbetstillfredsställelseindex 3,86 3,88 3,90

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 133 199 136 483 136 995
Bruttoinkomster 54 902 55 200 57 800
Nettoutgifter 78 297 81 283 79 195
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 16 107    
— överförts till följande år 17 375    

Bruttoinkomsterna är sammanlagt 57 800 000 euro, varav inkomsterna av den samfinansierade verksamheten utgör 37 700 000 euro, inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten 8 500 000 euro, EU-jordbruksstöden 750 000 euro samt övriga inkomster 10 850 000 euro.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 149 150 150
— övriga intäkter - - -
Intäkter sammanlagt 149 150 150
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 104 90 90
— andel av samkostnader 87 60 60
Kostnader sammanlagt 191 150 150
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) -42 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 78 100 100
       
Övriga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 7 480 7 850 8 350
— övriga intäkter 3 - -
Intäkter sammanlagt 7 483 7 850 8 350
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 4 080 3 950 4 250
— andel av samkostnader 2 507 2 600 2 700
Kostnader sammanlagt 6 587 6 550 6 950
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) 896 1 300 1 400
Kostnadsmotsvarighet, % 114 120 120

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 22 457 23 200 24 400
— finansiering från EU 6 483 6 300 7 000
— annan finansiering utanför statsfinanserna 6 962 8 000 7 300
Intäkter sammanlagt 35 902 37 500 38 700
       
Totala kostnader för projekt 58 523 60 500 62 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter – kostnader) -22 621 -23 000 -23 300
Självfinansieringsandel, % 39 38 38

Av anslaget används ca 600 000 euro för vård av fiskbestånden i form av kontraktsodling och utplantering av ädelfisk.

Som inkomster beaktas andra inkomster än de inkomster av Naturresursinstitutets verksamhet som inflyter under moment 12.30.99.

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 79 095 000 euro och överföringsutgifternas andel 100 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Fastställande av forskningsfinansiering 1 500
Finska ekologiska forskningsinstitutet (regeringsprogr. 2019) 200
Investeringar i forskning, bortfall av tillägg av engångsnatur -1 000
Konsekvenser av genomförandet av regleringen om skydd för visselblåsare 35
Lantbruksräkning 2020 -105
Rovdjursforskning (regeringsprogr. 2019) 100
SAIO-förordningens inverkan på framställningen av statistik 413
Studie kring utsläppsreduktion i anknytning till torvmarker, bortfall av tillägg av engångsnatur -1 140
Tjänsteupphandling enligt genresursprogrammet (överföring från moment 30.40.22) (regeringsprogr. 2019) 108
Uppföljning av lantbrukets miljöpåverkan, planen för den gemensamma jordbrukspolitiken 500
Utvidgning av ISJR-material till ISJH-material 230
Vildsvinsforskning (GPS-märkning) (regeringsprogr. 2019) -200
Överföring från moment 30.01.23 85
Besparing som gäller kontorslokaler -177
Lönejusteringar 1 054
Omfördelning -3 000
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -312
Resebesparing -379
Sammanlagt -2 088

2023 budget 79 195 000
2022 II tilläggsb. 906 000
2022 budget 81 283 000
2021 bokslut 79 565 000

22. Forskning och utveckling (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 943 000 euro.

Anslaget får användas

1) för kostnader och andra konsumtionsutgifter för undersökningar, utredningar och utvärderingar som beställs av ämbetsverk, inrättningar eller andra organisationer och som stöder den strategiska styrningen och utvecklingen inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde samt för beviljande av statsunderstöd i anslutning till forskning och utredningar

2) för avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst 20 årsverken.

Vid nettobudgeteringen har som inkomster beaktats de statliga ämbetsverkens och inrättningarnas andelar i gemensamma forskningsprojekt samt forskningsfinansiering från EU.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Anslaget används för att erhålla forskningsdata till stöd för beslutsfattande som gynnar de effektmål och mål för resultatet av verksamheten som anges i motiveringen till huvudtiteln.

Med anslaget finansieras nationella finansieringsandelar av finländska projekt som hänför sig till EU:s forsknings- och utvecklingsprogram (Europeiska partnerskap inom Horisont Europa, Life). Andra statliga ämbetsverks och inrättningars finansieringsandelar till gemensamma forskningsprojekt som finansieras av detta anslag och som omfattas av jord- och skogsbruksministeriets helhetsansvar intäktsförs under detta moment. Anslaget inkluderar finansiering av forsknings- och innovationsprogrammet inom klimatpolitiken för markanvändningssektorn. EU-medfinansiering i forskningsprojekt intäktsförs under detta moment, varvid inkomsterna under momentet beräknas uppgå till ca 200 000 euro.

Av användningen av anslaget bedöms konsumtionsutgifterna utgöra ungefär 85 % och överföringsutgifterna ungefär 15 %.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Forsknings- och innovationsprogrammet inom klimatpolitiken för markanvändningssektorn (-7 årsv.) (överföring till moment 30.40.22) (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -7 000
Sammanlagt -7 000

2023 budget 1 943 000
2022 budget 8 943 000
2021 bokslut 10 943 000

(23.) Administrativa arrangemang (reservationsanslag 2 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Överföring till moment 30.01.01 -25
Överföring till moment 30.01.05 -85
Överföring till moment 30.20.01 -83
Överföring till moment 30.70.01 -47
Nivå på poster som överförs (regeringsprogr. 2019) -500
Omfördelning -500
Sammanlagt -1 240

2022 II tilläggsb. -1 240 000
2022 budget 1 240 000
2021 bokslut 1 000 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 30 652 000 euro.

Förklaring:

Anslaget står utanför ramen.


2023 budget 30 652 000
2022 budget 30 652 000
2021 bokslut 27 830 279

66. Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 4 439 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till sådana internationella organisationer med anknytning till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som är verksamma i Finland och andra länder samt till andra betalningar som föranleds av internationella åtaganden. Av anslaget får högst 1 600 000 euro användas för basfinansiering av Europeiska skogsinstitutet och högst 250 000 euro för andra betalningar enligt prövning.


2023 budget 4 439 000
2022 budget 4 439 000
2021 bokslut 4 108 173