Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2023

Huvudtitel 26

INRIKESMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:Inrikesministeriet är ett ministerium för inre säkerhet och migration, till vars ansvarsområde det hör att svara för

  • — allmän ordning och säkerhet
  • — migration, internationellt skydd och mottagande av asylsökande
  • — finskt medborgarskap
  • — räddningsväsendet
  • — nödcentralsverksamhet
  • — gränssäkerhet och sjöräddningstjänsten
  • — den nationella beredskapen inom civil krishantering samt
  • — regionförvaltningens gemensamma beredskap för undantagsförhållanden och störningar.

Målet enligt regeringsprogrammet är att Finland ska vara en trygg rättsstat, att förstärka trygghetskänslan och att säkerställa säkerhetsmyndigheternas funktionsförmåga. I verksamheten prioriteras de strategiska kärnuppgifterna inom den inre säkerheten och de centrala tjänsterna för medborgarna. I en förändrad säkerhetspolitisk miljö kräver uppnåendet av målen god förutsägelse- och analysförmåga, en gemensam lägesbild samt tryggande av säkerhetsmyndigheternas kapacitet.

Beskrivning av verksamhetsmiljön

Upprätthållandet av den inre säkerheten är en primär uppgift för staten som utsätts för krav från hela samhället och olika aktörer inom förvaltningsområdet. Förutsättningen för att bevara en god säkerhetsnivå i landet är både samhällspolitiska åtgärder och ändringar i individernas och organisationernas verksamhetssätt. Centralt för genomslagskraften och kvaliteten hos de offentliga säkerhetstjänsterna är att uppmärksamhet fästs vid möjligheterna till samarbete mellan olika aktörer och förnyade verksamhetssätt.

Verksamhetsmiljön för den inre säkerheten blir allt mer invecklad och påverkas även av omständigheter utanför vårt land. Den säkerhetspolitiska miljön kan förändras mycket snabbt. Olika framtidsscenarier kan identifieras med hjälp av prognoser. I överensstämmelse med tanken om hållbar utveckling är ett tryggt och stabilt samhälle en förutsättning för att alla medborgare ska ha lika möjligheter i fråga om välfärd, ett gott liv, hälsa, arbets- och funktionsförmåga, utbildning och sysselsättning. I ett hållbart säkerhetstänkande tar man itu med orsakerna till problemen redan innan konsekvenserna växer till säkerhetsutmaningar.

Invandringen är en resursfråga bl.a. med avseende på befolkningens åldersstruktur, sysselsättningen, den ekonomiska tillväxten och konkurrenskraften. En aktiv arbetskraftsinvandringspolitik är ett sätt att trygga tillgången på kompetent och yrkeskunnig arbetskraft. Det är svårt att förutse omfattningen och karaktären av den migration som orsakas av krig, konflikter, klimatförändringen, befolkningstillväxt och katastrofer. Ministeriet arbetar fortfarande aktivt på EU-nivå i frågor som gäller hantering av migrationen.

Den viktigaste utmaningen för den inre säkerheten är den ökande och mångbottnade utslagningen. Den ökar risken för samhälleliga störningar och bestämmer till stor del omfattningen av de reaktiva säkerhetsmyndighetstjänster som behövs. I värsta fall kan utslagningen leda till radikalisering och stärka extremiströrelserna. Myndigheternas och rättssystemets verksamhet som respekterar de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna samt samordningen av tjänster som förebygger brott minskar också brottsligheten bland marginaliserade personer.

Krishanteringsförmågan i det finländska samhället är beroende av systemens funktionsförmåga under störningar, beredskapen för störningar samt individens mentala uthållighet. Opinionsbildningen styrs allt oftare utifrån och påverkar i allt större grad även det samhälleliga beslutsfattandet.

Inrikesministeriets förvaltningsområde är mycket arbetskraftsintensivt. Det är också i kritisk grad beroende av fungerande IKT- och kontrollsystem, utrymmen för kundservice och datakommunikationsförbindelser samt fungerande materiel. De yttre förändringarna i verksamhetsmiljön, den allt mer invecklade rättsliga regleringen, EU-rättens ökade betydelse och det ökade antalet ärenden som kräver djupgående sakkunskap inom olika specialområden medför stora utmaningar för verksamheten.

Målen för utvecklingen av de samhälleliga verkningarna inom inrikesministeriets förvaltningsområde

För inrikesministeriets förvaltningsområde ställs följande samhälleliga effektmål för 2023:

  • — Alla befolkningsgrupper har en stark trygghetskänsla
  • — Människor, egendom och miljön är skyddade
  • — Vi avvärjer hot mot den nationella säkerheten samt allvarliga störningar
  • — Genom invandring bygger vi ett hållbart Finland.

Målen för utvecklingen av de samhälleliga verkningarna inom inrikesministeriets förvaltningsområde

  2023
mål (1—5)
   
Alla befolkningsgrupper har en stark trygghetskänsla 4
— Vi arbetar för att behålla tilliten till myndigheterna på hög nivå och bygger tillit hos människor med svag tillit.  
— Vi är mer synliga och tillgängliga både fysiskt och virtuellt även i områden med sämre servicenivå.  
— Vi ger öppen, aktuell och tillgänglig information och deltar aktivt i samhällsdebatten.  
Människor, egendom och miljön är skyddade 4
— Vi samarbetar brett för att förutse och förebygga säkerhetshot och främjar människors förmåga att agera vid olyckor och störningar.  
— Vi förhindrar att säkerhetsproblem hopar sig hos samma människor, grupper eller områden.  
— Våra larmtjänster fungerar och hjälpen kommer snabbt.  
— Vi förebygger, avslöjar och utreder brott effektivt och resultatrikt.  
— Vi minskar vårt klimatavtryck för att bekämpa klimatförändringar och vidtar aktiva åtgärder för att förbereda oss på och anpassa oss till klimatförändringarna.  
Vi avvärjer hot mot den nationella säkerheten samt allvarliga störningar 4
— Vi avslöjar hoten mot den nationella säkerheten och avvärjer dem i rätt tid.  
— Vi har nationell beredskap för störningar och undantagsförhållanden.  
— Vi samordnar civil beredskap.  
— Vi utvecklar ett omfattande samarbete för att avvärja hot.  
— Vi sörjer för riksgränsernas säkerhet och okränkbarhet.  
Genom invandring bygger vi ett hållbart Finland 4
— Genom migrationspolitiken främjar vi livskraften i samhället.  
— Genom en öppen, inkluderande och proaktiv migrationspolitik främjar vi goda relationer mellan olika befolkningsgrupper och minskar polariseringen.  
— Tjänster inom migrationsförvaltningen som är smidiga, rättvisa och tar individen i beaktande svarar mot samhällets och kundernas behov.  
— Vi arbetar förebyggande för att människor som vistas i landet utan uppehållsrätt inte blir utnyttjade eller faller offer för människohandel samt för att stoppa framväxten av ett skuggsamhälle.  
En aktiv verksamhet och ett aktivt samarbete i EU och internationellt stärker uppnåendet av de strategiska målen 4
— Genom EU-verksamheten och den internationella verksamheten medverkar vi starkare i att förebygga terrorism, internationell brottslighet och okontrollerad migration.  
— Vi skapar möjligheter för att i stor utsträckning sända ut inrikesförvaltningens experter till EU-uppdrag och internationella uppdrag.  
— Genom den internationella verksamheten inom förvaltningsområdet stöder vi effektivare de nationella arrangemangen och kapaciteterna.  
— Vi förbättrar vår förmåga att lämna och ta emot internationellt bistånd.  
— Vi använder EU-finansieringen på ett effektivare sätt för att utveckla prestationsförmågan hos myndigheterna inom inrikesförvaltningen.  
En välmående, kvalificerad och engagerad personal möjliggör genomförandet av strategin  
— Vi är en ansvarsfull arbetsgivare och leder personalen på ett inkluderande och ansvarsfullt sätt.  
— Vi säkerställer att det finns tillräckligt med personal för att genomföra strategin.  
— Vi utvecklar kompetens och kunnande på ett strategibaserat och framtidsorienterat sätt och stöder personalens rörlighet.  
— Vi stöder utvecklingen av mångsidiga arbetsmetoder samt multilokalt arbete.  
— Vi ser till att personalen har sunda arbetslokaler och moderna verktyg samt tar vara på de möjligheter som tekniken erbjuder.  
— Vi främjar personalens mångfald.  

Antal årsverken inom inrikesministeriets förvaltningsområde

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Inrikesministeriet 233 218 223
Krishanteringscentret 25 29 30
Polisväsendet 10 157 10 220 10 289
Skyddspolisen 518 505 499
Gränsbevakningsväsendet 2916 2 900 2 950
Räddningsinstitutet 134 130 131
Nödcentralsverket 598 600 630
Migrationsverket och statliga förläggningar 1 010 1 142 1 142
Sammanlagt 15 591 15 744 15 894
Jämställdhet

Inrikesministeriet har i sitt åtgärdsåtagande för att främja hållbar utveckling förbundit sig att minska antalet personer som på nytt faller offer för brott eller olyckor samt återfallsbrottslighet. Brotten och risken att bli offer för brott fördelas inte jämnt i samhället, utan en liten minoritet både begår och blir offer för brott betydligt oftare än andra. Detta gäller framför allt våld mot kvinnor och å andra sidan (unga) mäns upplevelser av våld och överrepresentation som offer för olyckor. Även olycksriskerna koncentreras till vissa befolkningsgrupper, såsom män. Målet är att servicebehovet hos gärningsmannen och offret för brott eller olycka bedöms, och vid behov hänvisas personen till service som tar hänsyn till den grundläggande orsaken bakom problemet. Ett mål är att fästa särskild vikt vid att minska brott mot personlig integritet samt brott mot liv och hälsa, såsom sexualbrott, brott mot barn samt våld i nära relationer och deras negativa effekter. Effektiviseringen av besöksförbudet ökar i synnerhet säkerheten för offer för våld i nära relationer. För att hjälpa offer i särskilt utsatt ställning stärks myndigheternas kunnande och säkerställs genomförandet av Istanbulkonventionen.

På grund av Rysslands anfall mot Ukraina har det för 2023 budgeterats ett tillägg på 374 miljoner euro för mottagningsutgifter. Av de asylsökande som hittills kommit till Finland har 90 % varit kvinnor och barn. Antalet minderåriga har varit ca 40 %.

I enlighet med regeringsprogrammet strävar Finland efter att bidra till att öka arbetet mot allt våld mot kvinnor i EU. Regeringen riktar arbetet mot våld till de som känner igen våldsamma tendenser hos sig själva och strävar också efter att förebygga våld mot män i alla dess former. Dessutom genomförs ett åtgärdsprogram för förebyggande av våld mot kvinnor och utökas tillgången på skyddshemstjänster så att den når nivån enligt Istanbulkonventionen. Konsekvenserna för jämställdheten mellan könen beaktas för att identifiera och hjälpa offer för människohandel i enlighet med statsrådets handlingsplan mot människohandel.

Räddningsväsendet har en gemensamt handlingsprogram för jämställdhets- och likabehandlingsfrågor. Målet med programmet är bl.a. att uppmuntra människor med olika bakgrund att söka till studier inom räddningsväsendet samt att beakta jämställdhet mellan könen i räddningsväsendets kommunikation.

Gränsbevakningsväsendet har som mål att balansera könsfördelningen för militära tjänster genom att öka antalet kvinnor. Målet med detta är att andelen kvinnor inom gräns- och sjöbevakningen i framtiden ska vara minst 10 %. Kvinnornas andel är nu ca 8 %. Krishanteringscentret har förbundit sig att genom sina åtgärder främja Finlands nationella handlingsprogram för genomförande av FN:s säkerhetsråds resolution 1325 (Kvinnor, fred och säkerhet). För att stärka konsekvenserna för jämställdheten av Finlands civila krishanteringsverksamhet strävar Krishanteringscentret efter att 50 % av de sakkunniga som Krishanteringscentret sänder till internationella uppdrag ska vara kvinnor och att hälften av dem som väljs till utbildning i civil krishantering ska vara kvinnor. Dessutom leder Krishanteringscentret tillsammans med Spanien ett kluster som anknyter till stärkandet av EU:s civila krishanteringsinsatser och vars mål är att främja en ökning av antalet kvinnor samt att främja en mer jämställd och jämlik arbetskultur i insatserna.

Hållbar utveckling

Inrikesministeriets åtagande för hållbar utveckling syftar till att minska koldioxidfotavtrycket inom förvaltningsområdet med 75 % fram till 2035. Målet eftersträvas genom delmålet att minska koldioxidfotavtrycket med 50 % före 2027. Genom åtagandet strävar man dessutom efter att öka vikten av hållbar utveckling i upphandlingar, främja likabehandlingen inom larmtjänsterna samt minska återfallsbrottsligheten och upprepade offererfarenheter. Under 2023 fortsätter förverkligandet av målen för förvaltningsområdets åtagande för hållbar utveckling på det sätt som anges i resultatavtalen. Ämbetsverken inom förvaltningsområdet har också ingått egna åtgärdsåtaganden som kompletterar och vars mål genomförs utöver förvaltningsområdets gemensamma åtagande.

Förvaltningsområdets anslag 2021—2023

    År 2021
bokslut
1000 €
År 2022
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2023
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2022—2023
    1000 € %
 
01. Förvaltning 144 153 190 450 250 342 59 892 31
01. Inrikesministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 16 256 16 274 16 917 643 4
04. Krishanteringscentrets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 2 212 2 304 2 315 11 0
(20.) Gemensamma utgifter inom informationsförvaltningen (reservationsanslag 2 år) 1 744 0
21. Utveckling av inrikesministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) 1 672 1 342 -330 -20
(24.) EU:s andel i hanteringen av den inre säkerheten och migrationen (reservationsanslag 3 år) 13 159 8 000 -8 000 -100
25. Bekämpning av oljeskador och kemikalieolyckor (reservationsanslag 3 år) 5 500 5 500 5 500 0
26. EU:s andel i hanteringen av den inre säkerheten och migrationen under programperioden 2021—2027 (reservationsanslag 3 år) 1 300 35 150 42 828 7 678 22
29. Mervärdesskatteutgifter inom inrikesministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 101 298 120 000 180 200 60 200 50
50. Vissa understöd (reservationsanslag 2 år) 1 951 580 280 -300 -52
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer utomlands (förslagsanslag) 733 960 960 0
(87.) Aktieförvärv (fast anslag) 10 -10 -100
10. Polisväsendet 886 438 861 597 914 032 52 435 6
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 838 534 806 318 854 320 48 002 6
02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 43 895 40 821 45 194 4 373 11
20. Utgifter för transporter i samband med avlägsnande ur landet och hämtning (reservationsanslag 2 år) 3 608 7 608 7 668 60 1
21. Gemensamma utgifter för projektet för säkerhetsmyndigheternas gemensamma fältledningssystem (reservationsanslag 2 år) 401 6 850 6 850 0
20. Gränsbevakningsväsendet 476 052 279 752 489 023 209 271 75
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 285 033 274 752 303 023 28 271 10
70. Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 5 år) 191 019 5 000 186 000 181 000 3620
30. Räddningsväsendet och nödcentralerna 82 827 91 780 95 026 3 246 4
01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 19 557 22 620 4 367 -18 253 -81
02. Nödcentralsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 60 198 66 160 70 550 4 390 7
03. Räddningsinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 17 109 17 109 0
20. Särskilda utgifter (förslagsanslag) 3 072 3 000 3 000 0
40. Migration 172 918 161 204 525 649 364 445 226
01. Migrationsverkets och statliga förläggningars omkostnader (reservationsanslag 2 år) 70 822 65 367 65 021 -346 -1
21. Mottagande av flyktingar och asylsökande (förslagsanslag) 83 935 72 091 371 152 299 061 415
22. Frivillig återresa (reservationsanslag 2 år) 2 570 2 318 2 318 0
63. Stöd till mottagningsverksamhetens kunder (förslagsanslag) 15 591 21 428 87 158 65 730 307
Sammanlagt 1 762 388 1 584 783 2 274 072 689 289 43
  Totalt antal årsverken 15 591 15 744 15 894