Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Beskattningen och Tullen
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2023

Huvudtitel 28

FINANSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:

Förvaltningsområdets verksamhetsmiljö

En aktiv finanspolitik har hållit de beslutsbaserade utgifterna på en hög nivå under covid-19-pandemin. Finanspolitiken har varit kraftigt stimulerande och man har reagerat på krisen t.ex. genom kraftiga åtgärder för att stödja människor och företag, genom sådana betydande finanspolitiska stimulansåtgärder som det ekonomiska läget förutsätter samt genom att trygga hälso- och sjukvårdens och myndigheternas funktionsförmåga.

Den invasion i Ukraina som Ryssland inledde i februari 2022 medför nya och svårförutsebara hot och risker för samhällsekonomins och statsfinansernas utveckling.

Inflationen har ökat snabbt bland annat i och med att energi- och livsmedelspriserna har börjat stiga snabbt. Den snabba inflationen beror också på andra faktorer som gäller både tillgång och efterfrågan. Efterfrågan på byggvaror och utrustning för renovering har ökat snabbt och priserna har stigit snabbt. Utbudsfaktorer är bl.a. störningar i den internationella handeln, brist på arbetskraft och den komponentbrist som stör bil- och elektronikindustrin. Den offentliga skulden i förhållande till bruttonationalprodukten ökade på grund av coronaviruspandemin till en nivå som är 10 procentenheter högre än före krisen. Ökningen av skuldkvoten avstannade dock 2021. Den starka ökningen av bruttonationalprodukten inverkade positivt på utvecklingen av skuldkvoten.

Finansieringen av den offentliga ekonomin i Finland är på lång sikt i obalans. Inom den offentliga ekonomin finns ett stort hållbarhetsunderskott, som beräknas vara drygt 2,5 % i förhållande till bruttonationalprodukten. Den största orsaken till obalansen i finansieringen är den åldrande befolkningen, vilket redan har ökat pensionsutgifterna och som under de kommande årtiondena skapar ett betydande tryck på att öka hälsoutgifterna och omsorgsutgifterna. Samtidigt utvecklas finansieringsbasen för den offentliga ekonomin dåligt, när antalet personer i arbetsför ålder förväntas minska.

De uppgifter inom social- och hälsovården och räddningsväsendet som övergår till välfärdsområdena vid ingången av 2023 är livsviktiga och centrala för samhället och de ska kunna fungera också under undantagsförhållanden, vid olyckor och i olika störningssituationer. Det primära målet med tanke på riskhanteringen är att säkerställa att områdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen kan sköta sina uppgifter störningsfritt i samband med överföringen av organiseringsansvaret.

Förändringsfaktorer i verksamhetsområdet som har konsekvenser för finansministeriets ansvarsområde är

  • — Klimatförändringen och förlusten av biologisk mångfald
  • — Tekniken och digitaliseringen
  • — Regionala differentieringen, urbaniseringen
  • — Förändringen i befolkningsstrukturen
  • — Förändringarna i den offentliga debatten, medborgarnas delaktighet
  • — Data och dataekonomi
  • — Geopolitikens inverkan på ekonomin
  • — Förändringarna i arbetslivet
  • — Invandringen och migrationen.

I Finland stävjas klimatförändringen genom att man eftersträvar ett klimatneutralt och resurssmart Finland. Konsumtionen och utsläppen kan påverkas bl.a. med hjälp av beskattning.

Befolkningens stigande medelålder försämrar i allt högre grad försörjningskvoten och förutsättningarna för tillväxt och ökar utgifterna inom den offentliga ekonomin. Den utveckling mot åldrande som sker i Finlands åldersstruktur har bara börjat och den effekt utvecklingen har på kostnaderna för serviceproduktionen och på den långsammare ekonomiska tillväxten utjämnas inte förrän på 2030-talet. Åldrandet är inte enhetligt fördelat i Finland. De urbana regionerna växer medan befolkningen minskar i glesbygdsområdena.

Den ekonomiska situationen i Europa och i länderna i euroområdet är till följd av kriserna fortfarande känslig för störningar. Den internationella verksamhetsmiljön har ändrats och det säkerhetspolitiska läget är exceptionellt instabilt, och samtidigt har många europeiska länder en mycket dålig beredskap för nya ekonomiska chocker. Hoten mot den digitala verksamhetsmiljön blir allt mer komplicerade.

Konkurrenskraftsutmaningarna kommer inte att försvinna. Även om den traditionella globaliseringen inom produktionen av varor blivit långsammare och kanske rentav upphört efter finanskrisen kan digitaliseringens effekter på utrikeshandeln och ekonomin överlag börja skönjas först nu. Näthandeln växer och en allt större del av tjänsterna förmedlas via nätet. Således blir gränsdragningen mellan den konkurrensutsatta och den skyddade sektorn allt svårare. Denna utveckling påverkar såväl utformningen av marknaden som skattebasen och statens inkomster. Utnyttjandet av ny teknik, digitaliseringen och informationsresurser erbjuder nya möjligheter för Finlands offentliga finanser.

Coronakrisen ökade distansarbetet avsevärt inom den offentliga förvaltningen, vilket skapar möjligheter att minska antalet tjänsteresor. Distansarbete, platsneutralitet och gemensamma utrymmen minskar den offentliga förvaltningens behov av lokaler under de kommande åren. Statens lokalnätverk ses över bl.a. genom en plan för regional närvaro, statens lokalstrategi, fastighetsstrategin och projektet för statens service- och lokalnät.

Samhälleliga effektmål

Finansministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål för sitt ansvarsområde. I motiveringen till kapitlen beskrivs de verksamhetsmål genom vilka uppnåendet av de samhälleliga effektmålen främjas.

Ekonomiskt hållbara offentliga finanser
  • — Hållbarhetsunderskottet minskar
  • — Förhållandet mellan statsförvaltningens finansiella nettotillgångar och BNP är stigande
  • — Det nominella underskottet i den offentliga sektorns finanser understiger 3 % av BNP
  • — Det skattemässiga underskottet är lågt.
Socialt hållbar ekonomisk tillväxt
  • — Sysselsättningsnivån stiger
  • — Arbetslösheten minskar.
Ekologiskt hållbar tillväxt
  • — Finlands växthusgasutsläpp minskar.
Statsförvaltningen iakttar principerna för god förvaltning
  • — Statsförvaltningen utgår från medborgarna
  • — Digitaliseringen av den offentliga förvaltningen och en god informationshantering gör de offentliga tjänsterna effektivare och bättre.
Jämställdhet mellan könen

Av utgifterna under finansministeriets huvudtitel är ca 95 % olika förmåner, medlemsavgifter och stöd som grundar sig på författningar eller avtal och som inte har några direkta könsspecifika konsekvenser.

Den progressiva personbeskattningen minskar skillnaderna mellan könen i fråga om nettoinkomster. Personbeskattningen (förvärvs- och kapitalinkomstbeskattningen) i sin helhet utjämnar skillnaderna mellan könen i fråga om inkomster efter skatt så att kvinnornas inkomstandel av männens inkomster efter skatt i genomsnitt är 4,6 procentenheter högre än före skatt.

Genom statsandelarna för basservice finansieras den kommunala servicen inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen.

Digitaliseringen av arbetsmetoderna vid staten och möjligheterna till multilokalt arbete stöder t.ex. arbete som utförs hemma. Flexibla arbetsformer stöder framför allt småbarnsföräldrars sysselsättning genom att behovet av familjeledigheter minskar. Detta uppskattas påverka utvecklingen i fråga om jämställdheten mellan könen i positiv riktning.

Inom finansministeriets förvaltningsområde beaktas könskonsekvenserna i beredningen av lagstiftningen, personal- och arbetsgivarpolitiken, projekt, beredningen av budgeten och ämbetsverkens resultatstyrning. Finansministeriet främjar i enlighet med regeringens handlingsplan jämställdhetsbudgetering.

Hållbar utveckling

I budgetpropositionen ingår flera inkomstskattemoment som kan anses främja målet om koldioxidneutralitet. Till dessa hör framför allt energiskatterna, fordonsskatten, bilskatten, punktskatten på vissa dryckesförpackningar samt avfallsskatten. Även om dessa som helhet kan anses vara skatter som är förenliga med koldioxidneutralitetsmålen kan de innefatta enskilda, med målen oförenliga beskattningsstrukturer.

Den progressiva personbeskattningen jämnar i betydande utsträckning ut inkomstskillnaderna och minskar andelen låginkomsttagare bland befolkningen. Beskattningens viktigaste uppgift är att trygga finansieringen av den offentliga sektorn. Den möjliggör finansiering av välfärdssamhället samt satsningar också på främjande av social och ekologisk hållbarhet.

Genom statsandelarna för basservice finansieras den kommunala servicen inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Regionförvaltningsverken främjar tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna genom tillsyn över de offentliga tjänsterna, genom vilken likabehandling och jämlikhet tryggas. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata producerar tjänster som behövs i det digitala samhället och stöder lika villkor för medborgarna i ett allt mer digitaliserat samhälle. Statens ekonomiska forskningscentral bedriver forskning i anslutning till utbildning, social trygghet, inkomstfördelning, beskattning och miljö, och stöder på så sätt beslutsfattarnas möjligheter att främja målen för hållbar utveckling och förverkligandet av jämställdhet mellan könen genom effektiva och välinriktade politikåtgärder.

Finansministeriets centrala uppgift hänger samman med tryggandet av en hållbar offentlig ekonomi, vilket kan anses vara en förutsättning för hållbar utveckling. Finansministeriet ansvarar för att regleringen av finansmarknaderna främjar pålitlig och mångsidig verksamhet på marknaden samt att de finansiella tjänster som erbjuds är säkra. Finansministeriet ansvarar för penningtvättslagen, de författningar som utfärdas och den nationella riskbedömningen i fråga om penningtvätt, med vilka illegala penningöverföringar minskas.

Genom digitalisering av de statliga tjänsterna och arbetsformerna minskas människors behov att resa på grund av tjänster och arbete och minskas behovet av kontorslokaler. Ett minskat resande och behov av kontorslokaler minskar klimatavtrycket. Dessutom minskar digitaliseringen av verksamhet behovet av utskrifter och papper.

Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)

    2022
ordinarie
budget

2023
budgetprop.
       
28.10.02 Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år)    
  — fullmakt att ingå avtal 118,3 118,3
28.30.04 Elektronisk identifiering (förslagsanslag)    
  — fullmakt att ingå avtal 32,0 -
28.92 EU och internationella organisationer    
  — fullmakt att ingå avtal 4 586,0 4 586,0

Förvaltningsområdets anslag 2021—2023

    År 2021
bokslut
1000 €
År 2022
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2023
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2022—2023
    1000 € %
 
01. Förvaltning 462 231 202 570 203 910 1 340 1
01. Finansministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 33 824 35 866 34 979 -887 -2
20. Genomförande av statens fastighetsstrategi och ägarstyrningen inom förvaltningsområdet (förslagsanslag) 1 845 345 345 0
21. Produktivitetsanslag för finansministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) 871 3 306 3 306 0
25. Utgifter för mynt (förslagsanslag) 7 415 4 400 5 460 1 060 24
29. Mervärdesskatteutgifter inom finansministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 146 826 153 773 155 000 1 227 1
(40.) Statsunderstöd till Finavia Abp för kostnader som föranleds av upprätthållandet av hälsosäkerheten vid gränsövergångsställena (reservationsanslag 2 år) 3 000 0
50. Finansiering inom ramen för planen för återhämtning och resiliens för projektet för arbetsförmåga (reservationsanslag 3 år) 1 500 1 500 0
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år) 1 000 1 000 1 000 0
69. Överföring av vissa av Finlands Banks placeringsintäkter till Grekland (reservationsanslag 3 år) 10 450 2 380 2 320 -60 -3
(88.) Kapitalisering av Suomen Kaasuverkko Oy (reservationsanslag 3 år) 257 000 0
10. Beskattningen och Tullen 681 696 648 665 654 605 5 940 1
01. Skatteförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 432 710 404 604 395 961 -8 643 -2
02. Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 195 176 187 831 193 396 5 565 3
03. Omkostnader för det nationella inkomstregistret (reservationsanslag 3 år) 17 875 28 030 34 748 6 718 24
63. Återbetalda skatter (förslagsanslag) 5 191 2 000 2 000 0
95. Ränteutgifter som hänför sig till beskattningen (förslagsanslag) 22 010 18 200 18 500 300 2
97. Exportrestitution av bilskatt (förslagsanslag) 8 734 8 000 10 000 2 000 25
20. Tjänster för statssamfundet 63 206 61 716 62 051 335 1
01. Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 42 392 37 016 37 251 235 1
02. Kursdifferenser på centraliserade valutakonton (förslagsanslag) 14 600 600 0
03. Försörjningsberedskapsbankens serviceavgift (förslagsanslag) 1 559 1 600 1 700 100 6
07. Omkostnader för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år) -1 259 2 000 2 000 0
09. Omkostnader för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år) 5 000 5 000 5 000 0
10. Investeringsutgifter för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år) 15 000 15 000 15 000 0
11. Internetbetalningar (reservationsanslag 2 år) 500 500 500 0
88. Senatkoncernens affärsverk 0 0 0
30. Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen 117 312 123 391 132 343 8 952 7
01. Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 51 062 53 287 52 120 -1 167 -2
02. Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år) 3 850 3 853 4 389 536 14
03. Omkostnader för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (reservationsanslag 2 år) 56 366 58 251 67 834 9 583 16
04. Elektronisk identifiering (förslagsanslag) 6 034 8 000 8 000 0
40. Statens regional- och lokalförvaltning 65 317 64 500 70 698 6 198 10
01. Regionförvaltningsverkens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 65 097 61 782 69 180 7 398 12
03. Utveckling av servicestrukturer och statens förvaltningsstrukturer (reservationsanslag 3 år) 220 2 718 1 518 -1 200 -44
50. Pensioner och ersättningar 5 186 750 5 356 834 5 737 361 380 527 7
15. Pensioner (förslagsanslag) 4 859 836 5 001 708 5 354 108 352 400 7
16. Extra pensioner och övriga pensionsutgifter (förslagsanslag) 1 910 3 399 3 038 -361 -11
50. Skadestånd (förslagsanslag) 40 354 38 740 39 440 700 2
63. Pensionsutgifter som andra pensionsanstalter ska svara för (förslagsanslag) 265 047 291 139 316 734 25 595 9
95. Ränteutgifter för pensionsutgifter som andra pensionsanstalter betalat på statens vägnar och förskott som de betalat till staten (förslagsanslag) 19 603 21 848 24 041 2 193 10
60. Gemensamma personalutgifter inom personalförvaltningen 11 789 18 440 18 480 40 0
02. Separat budgeterade personalutgifter (förslagsanslag) 409 2 500 2 500 0
10. Främjande av säkerheten i arbetet (reservationsanslag 2 år) 900 940 980 40 4
12. Kompetensutveckling (förslagsanslag) 10 480 15 000 15 000 0
70. Utvecklande av statsförvaltningen 135 482 252 389 59 724 -192 665 -76
01. Styrning och utveckling av informations- och kommunikationstekniken (IKT) inom den offentliga förvaltningen (reservationsanslag 3 år) 15 700 14 700 13 933 -767 -5
02. Datasystem för statens ekonomi-, personal- och lokalförvaltning (reservationsanslag 3 år) 8 600 15 600 8 600 -7 000 -45
05. Stöd för och styrning av beredningen och genomförandet av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet (reservationsanslag 3 år) 74 534 175 300 5 100 -170 200 -97
20. Främjande av produktiviteten (reservationsanslag 3 år) 25 931 35 597 9 800 -25 797 -72
23. Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (reservationsanslag 3 år) 2 617 692 1 091 399 58
40. Kommunikationsnät för säkerhetsmyndigheterna (reservationsanslag 3 år) 8 100 10 500 21 200 10 700 102
80. Överföringar till landskapet Åland 299 827 306 734 296 066 -10 668 -3
30. Avräkning till Åland (förslagsanslag) 194 917 202 470 200 066 -2 404 -1
(31.) Skattegottgörelse till landskapet Åland (förslagsanslag) 13 603 12 000 -12 000 -100
(33.) Återbäring av intäkterna av lotteriskatten till landskapet Åland (förslagsanslag) 10 207 0
34. Skatteavräkning för Åland (förslagsanslag) 79 600 84 800 96 000 11 200 13
(35.) Finansiering till landskapet Åland från faciliteten för återhämtning och resiliens (reservationsanslag 3 år) 1 500 7 464 -7 464 -100
89. Finansieringen av välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen 14 973 927 638 20 658 872 19 731 234 2127
(30.) Finansieringen av välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen och av vissa uppgifter för Helsingfors stad (reservationsanslag 3 år) 14 973 47 146 -47 146 -100
31. Finansiering av social- och hälsovården och räddningsväsendet inom välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen (förslagsanslag) 880 492 20 657 872 19 777 380 2246
32. Tilläggsfinansiering till välfärdsområdena (förslagsanslag) 1 000 1 000 0
90. Stöd till kommunerna 10 080 751 10 661 866 3 617 300 -7 044 566 -66
30. Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag) 7 700 340 7 983 466 2 743 900 -5 239 566 -66
31. Ekonomiskt stöd för kommunsammanslagningar (förslagsanslag) 1 511 20 400 11 400 -9 000 -44
(32.) Statsunderstöd till kommunernas incitamentsystem (reservationsanslag 3 år) 17 000 10 000 -10 000 -100
35. Statens kompensation till kommunerna för förlorade skatteinkomster till följd av ändringar i beskattningsgrunderna (fast anslag) 2 361 900 2 648 000 862 000 -1 786 000 -67
91. Stöd för sysselsättningen och näringslivet 231 979 106 000 89 500 -16 500 -16
41. Energiskattestöd (förslagsanslag) 231 979 106 000 89 500 -16 500 -16
(80.) Lån och garantier till bolag inom derivatmarknaden för elektricitet (reservationsanslag 2 år) 0
92. EU och internationella organisationer 2 467 358 2 664 295 2 559 064 -105 231 -4
03. Omkostnader för verket för finansiell stabilitet (reservationsanslag 2 år) 3 397 3 388 3 408 20 1
20. Europeiska unionens medverkan i ersättningar av resekostnader (reservationsanslag 2 år) 2 500 1 800 1 000 -800 -44
40. Värdlandsersättning till Nordiska Investeringsbanken (fast anslag) 12 947 13 237 13 256 19 0
(60.) Överföring till fonden för finansiell stabilitet (reservationsanslag 3 år) 9 174 0
67. Infriande av förbindelser som avgivits till internationella finansiella institut (förslagsanslag) 0 170 170 0
68. Finlands andel av höjningen av Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbankens samt Internationella finansieringsbolagets grundkapital (förslagsanslag) 13 924 13 200 14 600 1 400 11
69. Avgifter till Europeiska unionen (förslagsanslag) 2 425 400 2 605 000 2 498 000 -107 000 -4
95. Statens borgens- och garantiprestationer (förslagsanslag) 15 27 500 28 630 1 130 4
99. Separat budgeterade utgifter inom statsförvaltningen 37 897 27 300 10 850 -16 450 -60
95. Extraordinära lagstadgade utgifter (förslagsanslag) 2 300 300 0
96. Oförutsedda utgifter (reservationsanslag 3 år) 2 000 2 000 2 000 0
97. Tryggande av statens fordringar (förslagsanslag) 133 300 250 -50 -17
98. Hantering av risken i samband med kassaplaceringar (förslagsanslag) 35 762 24 700 8 300 -16 400 -66
(99.) Ramreserveringar 0
Sammanlagt 19 856 568 21 422 338 34 170 824 12 748 486 60
  Totalt antal årsverken 12 761 12 831 12 835