Statsbudgeten 2023
Huvudtitel 28
FINANSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:
En aktiv finanspolitik har hållit de beslutsbaserade utgifterna på en hög nivå under covid-19-pandemin. Finanspolitiken har varit kraftigt stimulerande och man har reagerat på krisen t.ex. genom kraftiga åtgärder för att stödja människor och företag, genom sådana betydande finanspolitiska stimulansåtgärder som det ekonomiska läget förutsätter samt genom att trygga hälso- och sjukvårdens och myndigheternas funktionsförmåga.
Den invasion i Ukraina som Ryssland inledde i februari 2022 medför nya och svårförutsebara hot och risker för samhällsekonomins och statsfinansernas utveckling.
Inflationen har ökat snabbt bland annat i och med att energi- och livsmedelspriserna har börjat stiga snabbt. Den snabba inflationen beror också på andra faktorer som gäller både tillgång och efterfrågan. Efterfrågan på byggvaror och utrustning för renovering har ökat snabbt och priserna har stigit snabbt. Utbudsfaktorer är bl.a. störningar i den internationella handeln, brist på arbetskraft och den komponentbrist som stör bil- och elektronikindustrin. Den offentliga skulden i förhållande till bruttonationalprodukten ökade på grund av coronaviruspandemin till en nivå som är 10 procentenheter högre än före krisen. Ökningen av skuldkvoten avstannade dock 2021. Den starka ökningen av bruttonationalprodukten inverkade positivt på utvecklingen av skuldkvoten.
Finansieringen av den offentliga ekonomin i Finland är på lång sikt i obalans. Inom den offentliga ekonomin finns ett stort hållbarhetsunderskott, som beräknas vara drygt 2,5 % i förhållande till bruttonationalprodukten. Den största orsaken till obalansen i finansieringen är den åldrande befolkningen, vilket redan har ökat pensionsutgifterna och som under de kommande årtiondena skapar ett betydande tryck på att öka hälsoutgifterna och omsorgsutgifterna. Samtidigt utvecklas finansieringsbasen för den offentliga ekonomin dåligt, när antalet personer i arbetsför ålder förväntas minska.
De uppgifter inom social- och hälsovården och räddningsväsendet som övergår till välfärdsområdena vid ingången av 2023 är livsviktiga och centrala för samhället och de ska kunna fungera också under undantagsförhållanden, vid olyckor och i olika störningssituationer. Det primära målet med tanke på riskhanteringen är att säkerställa att områdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen kan sköta sina uppgifter störningsfritt i samband med överföringen av organiseringsansvaret.
Förändringsfaktorer i verksamhetsområdet som har konsekvenser för finansministeriets ansvarsområde är
- — Klimatförändringen och förlusten av biologisk mångfald
- — Tekniken och digitaliseringen
- — Regionala differentieringen, urbaniseringen
- — Förändringen i befolkningsstrukturen
- — Förändringarna i den offentliga debatten, medborgarnas delaktighet
- — Data och dataekonomi
- — Geopolitikens inverkan på ekonomin
- — Förändringarna i arbetslivet
- — Invandringen och migrationen.
I Finland stävjas klimatförändringen genom att man eftersträvar ett klimatneutralt och resurssmart Finland. Konsumtionen och utsläppen kan påverkas bl.a. med hjälp av beskattning.
Befolkningens stigande medelålder försämrar i allt högre grad försörjningskvoten och förutsättningarna för tillväxt och ökar utgifterna inom den offentliga ekonomin. Den utveckling mot åldrande som sker i Finlands åldersstruktur har bara börjat och den effekt utvecklingen har på kostnaderna för serviceproduktionen och på den långsammare ekonomiska tillväxten utjämnas inte förrän på 2030-talet. Åldrandet är inte enhetligt fördelat i Finland. De urbana regionerna växer medan befolkningen minskar i glesbygdsområdena.
Den ekonomiska situationen i Europa och i länderna i euroområdet är till följd av kriserna fortfarande känslig för störningar. Den internationella verksamhetsmiljön har ändrats och det säkerhetspolitiska läget är exceptionellt instabilt, och samtidigt har många europeiska länder en mycket dålig beredskap för nya ekonomiska chocker. Hoten mot den digitala verksamhetsmiljön blir allt mer komplicerade.
Konkurrenskraftsutmaningarna kommer inte att försvinna. Även om den traditionella globaliseringen inom produktionen av varor blivit långsammare och kanske rentav upphört efter finanskrisen kan digitaliseringens effekter på utrikeshandeln och ekonomin överlag börja skönjas först nu. Näthandeln växer och en allt större del av tjänsterna förmedlas via nätet. Således blir gränsdragningen mellan den konkurrensutsatta och den skyddade sektorn allt svårare. Denna utveckling påverkar såväl utformningen av marknaden som skattebasen och statens inkomster. Utnyttjandet av ny teknik, digitaliseringen och informationsresurser erbjuder nya möjligheter för Finlands offentliga finanser.
Coronakrisen ökade distansarbetet avsevärt inom den offentliga förvaltningen, vilket skapar möjligheter att minska antalet tjänsteresor. Distansarbete, platsneutralitet och gemensamma utrymmen minskar den offentliga förvaltningens behov av lokaler under de kommande åren. Statens lokalnätverk ses över bl.a. genom en plan för regional närvaro, statens lokalstrategi, fastighetsstrategin och projektet för statens service- och lokalnät.
Finansministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål för sitt ansvarsområde. I motiveringen till kapitlen beskrivs de verksamhetsmål genom vilka uppnåendet av de samhälleliga effektmålen främjas.
- — Hållbarhetsunderskottet minskar
- — Förhållandet mellan statsförvaltningens finansiella nettotillgångar och BNP är stigande
- — Det nominella underskottet i den offentliga sektorns finanser understiger 3 % av BNP
- — Det skattemässiga underskottet är lågt.
- — Sysselsättningsnivån stiger
- — Arbetslösheten minskar.
- — Finlands växthusgasutsläpp minskar.
- — Statsförvaltningen utgår från medborgarna
- — Digitaliseringen av den offentliga förvaltningen och en god informationshantering gör de offentliga tjänsterna effektivare och bättre.
Av utgifterna under finansministeriets huvudtitel är ca 95 % olika förmåner, medlemsavgifter och stöd som grundar sig på författningar eller avtal och som inte har några direkta könsspecifika konsekvenser.
Den progressiva personbeskattningen minskar skillnaderna mellan könen i fråga om nettoinkomster. Personbeskattningen (förvärvs- och kapitalinkomstbeskattningen) i sin helhet utjämnar skillnaderna mellan könen i fråga om inkomster efter skatt så att kvinnornas inkomstandel av männens inkomster efter skatt i genomsnitt är 4,6 procentenheter högre än före skatt.
Genom statsandelarna för basservice finansieras den kommunala servicen inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen.
Digitaliseringen av arbetsmetoderna vid staten och möjligheterna till multilokalt arbete stöder t.ex. arbete som utförs hemma. Flexibla arbetsformer stöder framför allt småbarnsföräldrars sysselsättning genom att behovet av familjeledigheter minskar. Detta uppskattas påverka utvecklingen i fråga om jämställdheten mellan könen i positiv riktning.
Inom finansministeriets förvaltningsområde beaktas könskonsekvenserna i beredningen av lagstiftningen, personal- och arbetsgivarpolitiken, projekt, beredningen av budgeten och ämbetsverkens resultatstyrning. Finansministeriet främjar i enlighet med regeringens handlingsplan jämställdhetsbudgetering.
I budgetpropositionen ingår flera inkomstskattemoment som kan anses främja målet om koldioxidneutralitet. Till dessa hör framför allt energiskatterna, fordonsskatten, bilskatten, punktskatten på vissa dryckesförpackningar samt avfallsskatten. Även om dessa som helhet kan anses vara skatter som är förenliga med koldioxidneutralitetsmålen kan de innefatta enskilda, med målen oförenliga beskattningsstrukturer.
Den progressiva personbeskattningen jämnar i betydande utsträckning ut inkomstskillnaderna och minskar andelen låginkomsttagare bland befolkningen. Beskattningens viktigaste uppgift är att trygga finansieringen av den offentliga sektorn. Den möjliggör finansiering av välfärdssamhället samt satsningar också på främjande av social och ekologisk hållbarhet.
Genom statsandelarna för basservice finansieras den kommunala servicen inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Regionförvaltningsverken främjar tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna genom tillsyn över de offentliga tjänsterna, genom vilken likabehandling och jämlikhet tryggas. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata producerar tjänster som behövs i det digitala samhället och stöder lika villkor för medborgarna i ett allt mer digitaliserat samhälle. Statens ekonomiska forskningscentral bedriver forskning i anslutning till utbildning, social trygghet, inkomstfördelning, beskattning och miljö, och stöder på så sätt beslutsfattarnas möjligheter att främja målen för hållbar utveckling och förverkligandet av jämställdhet mellan könen genom effektiva och välinriktade politikåtgärder.
Finansministeriets centrala uppgift hänger samman med tryggandet av en hållbar offentlig ekonomi, vilket kan anses vara en förutsättning för hållbar utveckling. Finansministeriet ansvarar för att regleringen av finansmarknaderna främjar pålitlig och mångsidig verksamhet på marknaden samt att de finansiella tjänster som erbjuds är säkra. Finansministeriet ansvarar för penningtvättslagen, de författningar som utfärdas och den nationella riskbedömningen i fråga om penningtvätt, med vilka illegala penningöverföringar minskas.
Genom digitalisering av de statliga tjänsterna och arbetsformerna minskas människors behov att resa på grund av tjänster och arbete och minskas behovet av kontorslokaler. Ett minskat resande och behov av kontorslokaler minskar klimatavtrycket. Dessutom minskar digitaliseringen av verksamhet behovet av utskrifter och papper.
Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
||
28.10.02 | Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | ||
— fullmakt att ingå avtal | 118,3 | 118,3 | |
28.30.04 | Elektronisk identifiering (förslagsanslag) | ||
— fullmakt att ingå avtal | 32,0 | - | |
28.92 | EU och internationella organisationer | ||
— fullmakt att ingå avtal | 4 586,0 | 4 586,0 |
Förvaltningsområdets anslag 2021—2023
År 2021 bokslut 1000 € |
År 2022 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2023 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2022—2023 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 462 231 | 202 570 | 203 910 | 1 340 | 1 |
01. | Finansministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 33 824 | 35 866 | 34 979 | -887 | -2 |
20. | Genomförande av statens fastighetsstrategi och ägarstyrningen inom förvaltningsområdet (förslagsanslag) | 1 845 | 345 | 345 | — | 0 |
21. | Produktivitetsanslag för finansministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) | 871 | 3 306 | 3 306 | — | 0 |
25. | Utgifter för mynt (förslagsanslag) | 7 415 | 4 400 | 5 460 | 1 060 | 24 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom finansministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 146 826 | 153 773 | 155 000 | 1 227 | 1 |
(40.) | Statsunderstöd till Finavia Abp för kostnader som föranleds av upprätthållandet av hälsosäkerheten vid gränsövergångsställena (reservationsanslag 2 år) | 3 000 | — | — | — | 0 |
50. | Finansiering inom ramen för planen för återhämtning och resiliens för projektet för arbetsförmåga (reservationsanslag 3 år) | — | 1 500 | 1 500 | — | 0 |
66. | Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år) | 1 000 | 1 000 | 1 000 | — | 0 |
69. | Överföring av vissa av Finlands Banks placeringsintäkter till Grekland (reservationsanslag 3 år) | 10 450 | 2 380 | 2 320 | -60 | -3 |
(88.) | Kapitalisering av Suomen Kaasuverkko Oy (reservationsanslag 3 år) | 257 000 | — | — | — | 0 |
10. | Beskattningen och Tullen | 681 696 | 648 665 | 654 605 | 5 940 | 1 |
01. | Skatteförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 432 710 | 404 604 | 395 961 | -8 643 | -2 |
02. | Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 195 176 | 187 831 | 193 396 | 5 565 | 3 |
03. | Omkostnader för det nationella inkomstregistret (reservationsanslag 3 år) | 17 875 | 28 030 | 34 748 | 6 718 | 24 |
63. | Återbetalda skatter (förslagsanslag) | 5 191 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
95. | Ränteutgifter som hänför sig till beskattningen (förslagsanslag) | 22 010 | 18 200 | 18 500 | 300 | 2 |
97. | Exportrestitution av bilskatt (förslagsanslag) | 8 734 | 8 000 | 10 000 | 2 000 | 25 |
20. | Tjänster för statssamfundet | 63 206 | 61 716 | 62 051 | 335 | 1 |
01. | Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 42 392 | 37 016 | 37 251 | 235 | 1 |
02. | Kursdifferenser på centraliserade valutakonton (förslagsanslag) | 14 | 600 | 600 | — | 0 |
03. | Försörjningsberedskapsbankens serviceavgift (förslagsanslag) | 1 559 | 1 600 | 1 700 | 100 | 6 |
07. | Omkostnader för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år) | -1 259 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
09. | Omkostnader för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | — | 0 |
10. | Investeringsutgifter för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år) | 15 000 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
11. | Internetbetalningar (reservationsanslag 2 år) | 500 | 500 | 500 | — | 0 |
88. | Senatkoncernens affärsverk | 0 | 0 | — | — | 0 |
30. | Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen | 117 312 | 123 391 | 132 343 | 8 952 | 7 |
01. | Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 51 062 | 53 287 | 52 120 | -1 167 | -2 |
02. | Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 3 850 | 3 853 | 4 389 | 536 | 14 |
03. | Omkostnader för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (reservationsanslag 2 år) | 56 366 | 58 251 | 67 834 | 9 583 | 16 |
04. | Elektronisk identifiering (förslagsanslag) | 6 034 | 8 000 | 8 000 | — | 0 |
40. | Statens regional- och lokalförvaltning | 65 317 | 64 500 | 70 698 | 6 198 | 10 |
01. | Regionförvaltningsverkens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 65 097 | 61 782 | 69 180 | 7 398 | 12 |
03. | Utveckling av servicestrukturer och statens förvaltningsstrukturer (reservationsanslag 3 år) | 220 | 2 718 | 1 518 | -1 200 | -44 |
50. | Pensioner och ersättningar | 5 186 750 | 5 356 834 | 5 737 361 | 380 527 | 7 |
15. | Pensioner (förslagsanslag) | 4 859 836 | 5 001 708 | 5 354 108 | 352 400 | 7 |
16. | Extra pensioner och övriga pensionsutgifter (förslagsanslag) | 1 910 | 3 399 | 3 038 | -361 | -11 |
50. | Skadestånd (förslagsanslag) | 40 354 | 38 740 | 39 440 | 700 | 2 |
63. | Pensionsutgifter som andra pensionsanstalter ska svara för (förslagsanslag) | 265 047 | 291 139 | 316 734 | 25 595 | 9 |
95. | Ränteutgifter för pensionsutgifter som andra pensionsanstalter betalat på statens vägnar och förskott som de betalat till staten (förslagsanslag) | 19 603 | 21 848 | 24 041 | 2 193 | 10 |
60. | Gemensamma personalutgifter inom personalförvaltningen | 11 789 | 18 440 | 18 480 | 40 | 0 |
02. | Separat budgeterade personalutgifter (förslagsanslag) | 409 | 2 500 | 2 500 | — | 0 |
10. | Främjande av säkerheten i arbetet (reservationsanslag 2 år) | 900 | 940 | 980 | 40 | 4 |
12. | Kompetensutveckling (förslagsanslag) | 10 480 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
70. | Utvecklande av statsförvaltningen | 135 482 | 252 389 | 59 724 | -192 665 | -76 |
01. | Styrning och utveckling av informations- och kommunikationstekniken (IKT) inom den offentliga förvaltningen (reservationsanslag 3 år) | 15 700 | 14 700 | 13 933 | -767 | -5 |
02. | Datasystem för statens ekonomi-, personal- och lokalförvaltning (reservationsanslag 3 år) | 8 600 | 15 600 | 8 600 | -7 000 | -45 |
05. | Stöd för och styrning av beredningen och genomförandet av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet (reservationsanslag 3 år) | 74 534 | 175 300 | 5 100 | -170 200 | -97 |
20. | Främjande av produktiviteten (reservationsanslag 3 år) | 25 931 | 35 597 | 9 800 | -25 797 | -72 |
23. | Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (reservationsanslag 3 år) | 2 617 | 692 | 1 091 | 399 | 58 |
40. | Kommunikationsnät för säkerhetsmyndigheterna (reservationsanslag 3 år) | 8 100 | 10 500 | 21 200 | 10 700 | 102 |
80. | Överföringar till landskapet Åland | 299 827 | 306 734 | 296 066 | -10 668 | -3 |
30. | Avräkning till Åland (förslagsanslag) | 194 917 | 202 470 | 200 066 | -2 404 | -1 |
(31.) | Skattegottgörelse till landskapet Åland (förslagsanslag) | 13 603 | 12 000 | — | -12 000 | -100 |
(33.) | Återbäring av intäkterna av lotteriskatten till landskapet Åland (förslagsanslag) | 10 207 | — | — | — | 0 |
34. | Skatteavräkning för Åland (förslagsanslag) | 79 600 | 84 800 | 96 000 | 11 200 | 13 |
(35.) | Finansiering till landskapet Åland från faciliteten för återhämtning och resiliens (reservationsanslag 3 år) | 1 500 | 7 464 | — | -7 464 | -100 |
89. | Finansieringen av välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen | 14 973 | 927 638 | 20 658 872 | 19 731 234 | 2127 |
(30.) | Finansieringen av välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen och av vissa uppgifter för Helsingfors stad (reservationsanslag 3 år) | 14 973 | 47 146 | — | -47 146 | -100 |
31. | Finansiering av social- och hälsovården och räddningsväsendet inom välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen (förslagsanslag) | — | 880 492 | 20 657 872 | 19 777 380 | 2246 |
32. | Tilläggsfinansiering till välfärdsområdena (förslagsanslag) | — | — | 1 000 | 1 000 | 0 |
90. | Stöd till kommunerna | 10 080 751 | 10 661 866 | 3 617 300 | -7 044 566 | -66 |
30. | Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag) | 7 700 340 | 7 983 466 | 2 743 900 | -5 239 566 | -66 |
31. | Ekonomiskt stöd för kommunsammanslagningar (förslagsanslag) | 1 511 | 20 400 | 11 400 | -9 000 | -44 |
(32.) | Statsunderstöd till kommunernas incitamentsystem (reservationsanslag 3 år) | 17 000 | 10 000 | — | -10 000 | -100 |
35. | Statens kompensation till kommunerna för förlorade skatteinkomster till följd av ändringar i beskattningsgrunderna (fast anslag) | 2 361 900 | 2 648 000 | 862 000 | -1 786 000 | -67 |
91. | Stöd för sysselsättningen och näringslivet | 231 979 | 106 000 | 89 500 | -16 500 | -16 |
41. | Energiskattestöd (förslagsanslag) | 231 979 | 106 000 | 89 500 | -16 500 | -16 |
(80.) | Lån och garantier till bolag inom derivatmarknaden för elektricitet (reservationsanslag 2 år) | — | — | — | — | 0 |
92. | EU och internationella organisationer | 2 467 358 | 2 664 295 | 2 559 064 | -105 231 | -4 |
03. | Omkostnader för verket för finansiell stabilitet (reservationsanslag 2 år) | 3 397 | 3 388 | 3 408 | 20 | 1 |
20. | Europeiska unionens medverkan i ersättningar av resekostnader (reservationsanslag 2 år) | 2 500 | 1 800 | 1 000 | -800 | -44 |
40. | Värdlandsersättning till Nordiska Investeringsbanken (fast anslag) | 12 947 | 13 237 | 13 256 | 19 | 0 |
(60.) | Överföring till fonden för finansiell stabilitet (reservationsanslag 3 år) | 9 174 | — | — | — | 0 |
67. | Infriande av förbindelser som avgivits till internationella finansiella institut (förslagsanslag) | 0 | 170 | 170 | — | 0 |
68. | Finlands andel av höjningen av Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbankens samt Internationella finansieringsbolagets grundkapital (förslagsanslag) | 13 924 | 13 200 | 14 600 | 1 400 | 11 |
69. | Avgifter till Europeiska unionen (förslagsanslag) | 2 425 400 | 2 605 000 | 2 498 000 | -107 000 | -4 |
95. | Statens borgens- och garantiprestationer (förslagsanslag) | 15 | 27 500 | 28 630 | 1 130 | 4 |
99. | Separat budgeterade utgifter inom statsförvaltningen | 37 897 | 27 300 | 10 850 | -16 450 | -60 |
95. | Extraordinära lagstadgade utgifter (förslagsanslag) | 2 | 300 | 300 | — | 0 |
96. | Oförutsedda utgifter (reservationsanslag 3 år) | 2 000 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
97. | Tryggande av statens fordringar (förslagsanslag) | 133 | 300 | 250 | -50 | -17 |
98. | Hantering av risken i samband med kassaplaceringar (förslagsanslag) | 35 762 | 24 700 | 8 300 | -16 400 | -66 |
(99.) | Ramreserveringar | — | — | — | — | 0 |
Sammanlagt | 19 856 568 | 21 422 338 | 34 170 824 | 12 748 486 | 60 |
Totalt antal årsverken | 12 761 | 12 831 | 12 835 |