Statsbudgeten 2023
70. Lantmäteri och registrering av bostadsaktier
Förklaring:Under detta kapitel har utgifterna för verksamheten vid Lantmäteriverket samt utgifterna för understödjande av fastighetsförrättningar budgeterats.
De allmänna ekonomiska konjunkturerna påverkar i synnerhet lantmäteriförrättningarna och inskrivningsärendena samt efterfrågan på informationstjänster i anslutning till dessa. Om konjunkturutvecklingen blir negativ, har detta betydande konsekvenser för de inkomster som flyter in till Lantmäteriverket. Genom förvaltning och förbättring av fastighetssystemet skapas förutsättningar bland annat för en fungerande marknadsekonomi, för finansiering och för ett hållbart utnyttjande av naturresurser. Riksomfattande grundläggande geografisk information spelar en viktig roll som ett enhetligt, allmänt basmaterial för nyttjande av den rikstäckande geografiska informationen. Grunddatalagrens roll inom förvaltningen och vid ordnandet av tjänster i anslutning till den stärks som en del av den digitala nationella servicearkitekturen. Grunddatalagren spelar dessutom en viktig roll när det gäller att möjliggöra tjänster inom den privata sektorn.
Kundernas och samhällets behov styr tjänsteproduktionen, och de strategiska utvecklingsprojekten fokuserar fortsättningsvis på digitala tjänster och tillgodoseende av behoven av IT-utveckling. Utvecklingsprojekten och uppgifterna sköts ofta i form av samarbete inom nätverk. Sett ur ett kundperspektiv är strävan att gränserna mellan olika aktörer så långt möjligt inte ska synas, och målet är att medborgarna ska ha tillgång till centraliserade tjänster. Betydelsen av att trygga tjänsternas och verksamhetens kontinuitet, dataskyddet och data- och cybersäkerheten ökar märkbart fortsättningsvis, och detta förutsätter att ansvaren definieras tydligt inom servicekedjorna och samarbetet.
Genom bostadsdatasystemet skapas förutsättningar för registrering av ägande- och lägenhetsuppgifter om bostadslägenheter som besitts med stöd av aktier samt för byte av bostadslägenheter och förvaltningen av säkerheter. I systemet bildas nya bostadsaktiebolag endast digitalt och några aktiebrev trycks inte längre på papper. Bostadsaktiebolag som bildats före den 1 januari 2019 ska senast den 31 december 2023 överföra förvaltningen av sina aktieböcker till bostadsdatasystemet. I den följande fasen av projektet utvidgas bostadsdatasystemet så att det också omfattar administrativa uppgifter om husbolagen och aktiebostäderna. För att genomföra den följande fasen har projektet beviljats finansiering genom återhämtningsinstrumentet i enlighet med Finlands plan för återhämtning och resiliens (RRP).
Geografisk information har stor betydelse i olika samhällsprocesser och dess potential ökar. Lantmäteriverkets grundläggande geografiska information intar här en nyckelposition, eftersom den utgör en enhetlig nationell grund för utnyttjande av andra uppgifter. Datainnehållet i den grundläggande geografiska informationen och de informationssystem som används för att administrera den utvecklas så att de motsvarar de nya behoven.
Moderniseringen av den tekniska infrastrukturen vid Metsähovi geodetiska forskningsstation slutförs och stationens forskningsverksamhet utvecklas så att den motsvarar behoven för en modern geodetisk basstation. Metsähovi och Lantmäteriverkets FinnRef-nätverk är de nationella infrastrukturer med vilkas hjälp de geodetiska observationssystemen som utgör grunden för referenssystemen för koordinater och höjder kontinuerligt uppdateras. Navigationssystemens exakthet och tillförlitlighet förbättras genom att utveckla och upprätthålla tjänster som stöder positionsbestämning både regionalt och som en del av system som omfattar hela Europa. Betydelsen av forskning som stöder sektorn för geografisk information framhävs i vårt allt mer digitaliserade samhälle och medför bred nytta exempelvis inom trafiken, skogsbruket och jordbruket.
Genom ägoregleringar kan man permanent påverka merkostnader och olägenheter som föranleds av en dålig ägostruktur, sänka klimatutsläppen och förbättra trafiksäkerheten.
Inom politiksektorn lantmäteri och registrering av bostadsaktier genomförs utöver de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln även följande mål och kompletterande preliminära resultatmål:
Tillförlitlig geografisk information samt information om fastigheter och lägenheter som kan användas brett skapar ny företagsverksamhet och säkrar ägarskap
- — Genom tjänsterna för fastighetsdatasystemet och bostadsdatasystemet samt förvaltningen av systemen tryggas funktionen hos det nationella systemet för ägande och säkerheter
- — Genom utveckling av referenssystemen och den grundläggande geografiska informationen samt genom tjänster som hänför sig till dessa tryggas grunden för positionsbestämning
- — Genom stödtjänster och forskning stöds utvecklingen av den nationella infrastrukturen för geografisk information samt interoperabiliteten mellan olika komponenter av geografisk information.
Nyckeltal
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Samhällelig genomslagskraft | |||
— antal kommuner som deltar i samarbetet kring den nationella terrängdatabasen vid utgången av året | 82 | 90 | 110 |
— täckningsindex för programmet för grundlig förbättring av FDS | 63 | 66 | 72 |
— utnyttjande av informationsresurser, ökning från föregående år, % | 5 | 2 | 2 |
— störningsfria e-tjänster, % | 100,0 | 99,5 | 99,5 |
— aktielägenhetsregistrets täckning, % | 5 | 25 | 75 |
— fullständig väg- och byggnadsinformation, % | 96,0 | 96,0 | 96,0 |
— tillgång till metadatatjänster, % | 99 | 99 | 99 |
01. Lantmäteriverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 46 005 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till Lantmäteriverkets självfinansieringsandel i samfinansierade forskningsprojekt
2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder
3) till betalning av medlemsavgifter som hänför sig till ämbetsverkets verksamhet.
Av anslaget har 2 000 000 euro reserverats för bostadsdatasystemet (RRF pelare 2) som en del av planen för återhämtning och resiliens.
Förklaring:Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lagstiftning om automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen.
Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lag om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av Europeiska unionens lagstiftning och den nationella lagstiftningen samt till lagar som har samband med den.
Lantmäteriverket ska inom sitt ansvarsområde
- — sörja för fastighetsbildnings- och ägoregleringsverksamheten
- — bedriva vetenskaplig forskning och utveckling
- — sörja för grunden för positionering och produktionen av grundläggande geografisk information samt producera sakkunnigtjänster för samhället
- — sörja för att behövliga register förs
- — sörja för den allmänna utvecklingen inom sitt fackområde och delta i det internationella samarbetet
- — sköta de övriga uppgifter som verket har enligt vad som särskilt föreskrivs eller jord- och skogsbruksministeriet bestämmer.
Lantmäteriverket stöder uppnåendet av de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln och i förklaringsdelen under kapitel 30.70.
I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2023 ställer jord- och skogsbruksministeriet för Lantmäteriverket upp de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01.
Med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument finansieras följande fas som gäller bostadsdatasystemet.
Kostnader, intäkter och årsverken för Lantmäteriverkets huvudfunktioner
2021 bokslut | 2022 uppskattning | 2023 uppskattning | |||||||
Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | |
Fastighetsförrättningar | 39 113 | 37 896 | 510 | 39 857 | 39 385 | 507 | 39 385 | 39 385 | 510 |
Ägoregleringsuppgifter | 3 385 | 24 | 47 | 4 334 | 15 | 50 | 4 010 | - | 50 |
Inskrivningsuppgifter | 27 179 | 22 319 | 390 | 32 069 | 27 575 | 437 | 35 575 | 32 575 | 447 |
Förvaltning av grunddatalager | 33 610 | 2 916 | 366 | 38 259 | 2 682 | 398 | 37 930 | 2 597 | 398 |
Informationstjänst | 16 554 | 16 655 | 102 | 18 839 | 16 961 | 130 | 17 056 | 17 056 | 130 |
Lantmäteri och forskning, utveckling och sakkunnigtjänster inom sektorn för geografisk information | 12 656 | 5 742 | 230 | 17 163 | 5 650 | 230 | 16 450 | 5 655 | 230 |
Sammanlagt | 132 497 | 85 552 | 1 645 | 150 521 | 92 268 | 1 752 | 150 406 | 97 268 | 1 765 |
Nyckeltal för ämbetsverket
2021 utfall |
2022 mål1) |
2023 mål |
|
Funktionell effektivitet | |||
— produktivitet totalt | 99 | 101,5 | 101,5 |
— kundtillfredsställelse totalt, % | 92 | 82 | 90 |
— ägoregleringsproduktion, ombildade ha | 8 509 | 9 000 | 8 500 |
— refererade vetenskapliga publikationer, st. | 110 | 110 | 110 |
— digitaliseringsgrad inom företagstjänsterna, % | 60 | 85 | 100 |
1) Uppdaterats enligt resultatavtalet.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 129 946 | 128 791 | 143 273 |
Bruttoinkomster | 85 551 | 84 213 | 97 268 |
Nettoutgifter | 44 395 | 44 578 | 46 005 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 29 468 | ||
— överförts till följande år | 30 335 |
Bruttoinkomsterna uppgår till sammanlagt 97 268 000 euro, varav inkomsterna av den samfinansierade verksamheten utgör 5 655 000 euro, inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten 89 016 000 euro och de övriga inkomsterna 2 597 000 euro.
Kostnadsmotsvarighet för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 74 417 | 74 661 | 85 741 |
— övriga intäkter | 4 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 74 421 | 74 661 | 85 741 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 51 722 | 52 126 | 61 862 |
— andel av samkostnader | 27 271 | 22 535 | 27 879 |
Kostnader sammanlagt | 78 993 | 74 661 | 89 741 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | -4 572 | - | -4 000 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 94 | 100 | 96 |
Övriga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 3 211 | 2 229 | 3 275 |
— övriga intäkter | 46 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 3 257 | 2 229 | 3 275 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 2 164 | 1 172 | 1 722 |
— andel av samkostnader | 680 | 946 | 1 389 |
Kostnader sammanlagt | 2 844 | 2 118 | 3 111 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | 413 | 111 | 164 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 115 | 105 | 105 |
Av användningen av anslaget bedöms konsumtionsutgifterna utgöra merparten och överföringsutgifternas andel bedöms vara liten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen | 96 |
Bostadsdatasystemet (RRF pelare 2) | 2 000 |
Bostadsdatasystemet NGEU (RRF pelare 2) | -1 000 |
Genomförande av redogörelsen om politiken för geografisk information | -1 500 |
Konsekvenser av genomförandet av regleringen om skydd för visselblåsare | 140 |
Kontinuerlig verksamhet vid Metsähovi basstation (cyber) | 800 |
Åtgärder för förbättring av cybersäkerheten (cyber) | 315 |
Överföring från moment 30.01.23 | 47 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -416 |
Lönejusteringar | 676 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprogr. 2019) | 655 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -170 |
Resebesparing | -216 |
Sammanlagt | 1 427 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2023 budget | 46 005 000 |
2022 II tilläggsb. | 732 000 |
2022 budget | 44 578 000 |
2021 bokslut | 45 262 000 |
40. Utgifter för understödjande av fastighetsförrättningar (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 2 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter enligt lagen om stöd för nyskiften (1423/2014) samt utgifter för finansieringen av lån och räntestöd enligt 102 § i lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter (603/1977)
2) till betalning av utgifter enligt 21 och 22 § i lagen om ägoregleringar på grund av vattendragsprojekt (451/1988)
3) till betalning av sådana kostnader och ersättningar som orsakas av en förrättning och som avses i 3 § 5 mom. i lagen om fastighetsförrättningsavgift (558/1995) när det gäller nyskiften.
Förklaring:Anslaget används för att stödja ägoregleringar av åkrar samt ägoregleringar av skogar av pilotkaraktär. Det uppskattas att användningen av anslaget fördelas så att den låneandel som återkrävs av sakägare uppgår till cirka 50 procent och statens slutgiltiga utgift blir cirka 50 procent.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ägoregleringar för utveckling av åkerstrukturen (regeringsprogr. 2019) (överföring till moment 30.20.48) | -1 300 |
Sammanlagt | -1 300 |
2023 budget | 2 000 000 |
2022 budget | 3 300 000 |
2021 bokslut | 3 000 000 |