Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning och forskning
         10. Utveckling av landsbygden
         40. Naturresursekonomi
         64. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2023

70. Lantmäteri och registrering av bostadsaktierPDF-versio

Förklaring:Under detta kapitel har utgifterna för verksamheten vid Lantmäteriverket samt utgifterna för understödjande av fastighetsförrättningar budgeterats.

Verksamhetsmiljö

De allmänna ekonomiska konjunkturerna påverkar i synnerhet lantmäteriförrättningarna och inskrivningsärendena samt efterfrågan på informationstjänster i anslutning till dessa. Om konjunkturutvecklingen blir negativ, har detta betydande konsekvenser för de inkomster som flyter in till Lantmäteriverket. Genom förvaltning och förbättring av fastighetssystemet skapas förutsättningar bland annat för en fungerande marknadsekonomi, för finansiering och för ett hållbart utnyttjande av naturresurser. Riksomfattande grundläggande geografisk information spelar en viktig roll som ett enhetligt, allmänt basmaterial för nyttjande av den rikstäckande geografiska informationen. Grunddatalagrens roll inom förvaltningen och vid ordnandet av tjänster i anslutning till den stärks som en del av den digitala nationella servicearkitekturen. Grunddatalagren spelar dessutom en viktig roll när det gäller att möjliggöra tjänster inom den privata sektorn.

Kundernas och samhällets behov styr tjänsteproduktionen, och de strategiska utvecklingsprojekten fokuserar fortsättningsvis på digitala tjänster och tillgodoseende av behoven av IT-utveckling. Utvecklingsprojekten och uppgifterna sköts ofta i form av samarbete inom nätverk. Sett ur ett kundperspektiv är strävan att gränserna mellan olika aktörer så långt möjligt inte ska synas, och målet är att medborgarna ska ha tillgång till centraliserade tjänster. Betydelsen av att trygga tjänsternas och verksamhetens kontinuitet, dataskyddet och data- och cybersäkerheten ökar märkbart fortsättningsvis, och detta förutsätter att ansvaren definieras tydligt inom servicekedjorna och samarbetet.

Genom bostadsdatasystemet skapas förutsättningar för registrering av ägande- och lägenhetsuppgifter om bostadslägenheter som besitts med stöd av aktier samt för byte av bostadslägenheter och förvaltningen av säkerheter. I systemet bildas nya bostadsaktiebolag endast digitalt och några aktiebrev trycks inte längre på papper. Bostadsaktiebolag som bildats före den 1 januari 2019 ska senast den 31 december 2023 överföra förvaltningen av sina aktieböcker till bostadsdatasystemet. I den följande fasen av projektet utvidgas bostadsdatasystemet så att det också omfattar administrativa uppgifter om husbolagen och aktiebostäderna. För att genomföra den följande fasen har projektet beviljats finansiering genom återhämtningsinstrumentet i enlighet med Finlands plan för återhämtning och resiliens (RRP).

Geografisk information har stor betydelse i olika samhällsprocesser och dess potential ökar. Lantmäteriverkets grundläggande geografiska information intar här en nyckelposition, eftersom den utgör en enhetlig nationell grund för utnyttjande av andra uppgifter. Datainnehållet i den grundläggande geografiska informationen och de informationssystem som används för att administrera den utvecklas så att de motsvarar de nya behoven.

Moderniseringen av den tekniska infrastrukturen vid Metsähovi geodetiska forskningsstation slutförs och stationens forskningsverksamhet utvecklas så att den motsvarar behoven för en modern geodetisk basstation. Metsähovi och Lantmäteriverkets FinnRef-nätverk är de nationella infrastrukturer med vilkas hjälp de geodetiska observationssystemen som utgör grunden för referenssystemen för koordinater och höjder kontinuerligt uppdateras. Navigationssystemens exakthet och tillförlitlighet förbättras genom att utveckla och upprätthålla tjänster som stöder positionsbestämning både regionalt och som en del av system som omfattar hela Europa. Betydelsen av forskning som stöder sektorn för geografisk information framhävs i vårt allt mer digitaliserade samhälle och medför bred nytta exempelvis inom trafiken, skogsbruket och jordbruket.

Genom ägoregleringar kan man permanent påverka merkostnader och olägenheter som föranleds av en dålig ägostruktur, sänka klimatutsläppen och förbättra trafiksäkerheten.

Samhälleliga effektmål

Inom politiksektorn lantmäteri och registrering av bostadsaktier genomförs utöver de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln även följande mål och kompletterande preliminära resultatmål:

Tillförlitlig geografisk information samt information om fastigheter och lägenheter som kan användas brett skapar ny företagsverksamhet och säkrar ägarskap

  • — Genom tjänsterna för fastighetsdatasystemet och bostadsdatasystemet samt förvaltningen av systemen tryggas funktionen hos det nationella systemet för ägande och säkerheter
  • — Genom utveckling av referenssystemen och den grundläggande geografiska informationen samt genom tjänster som hänför sig till dessa tryggas grunden för positionsbestämning
  • — Genom stödtjänster och forskning stöds utvecklingen av den nationella infrastrukturen för geografisk information samt interoperabiliteten mellan olika komponenter av geografisk information.

Nyckeltal

  2021
utfall
2022
mål
2023
mål
       
Samhällelig genomslagskraft      
— antal kommuner som deltar i samarbetet kring den nationella terrängdatabasen vid utgången av året 82 90 110
— täckningsindex för programmet för grundlig förbättring av FDS 63 66 72
— utnyttjande av informationsresurser, ökning från föregående år, % 5 2 2
— störningsfria e-tjänster, % 100,0 99,5 99,5
— aktielägenhetsregistrets täckning, % 5 25 75
— fullständig väg- och byggnadsinformation, % 96,0 96,0 96,0
— tillgång till metadatatjänster, % 99 99 99

01. Lantmäteriverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 46 005 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till Lantmäteriverkets självfinansieringsandel i samfinansierade forskningsprojekt

2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder

3) till betalning av medlemsavgifter som hänför sig till ämbetsverkets verksamhet.

Av anslaget har 2 000 000 euro reserverats för bostadsdatasystemet (RRF pelare 2) som en del av planen för återhämtning och resiliens.

Förklaring:Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lagstiftning om automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen.

Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lag om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av Europeiska unionens lagstiftning och den nationella lagstiftningen samt till lagar som har samband med den.

Lantmäteriverket ska inom sitt ansvarsområde

  • — sörja för fastighetsbildnings- och ägoregleringsverksamheten
  • — bedriva vetenskaplig forskning och utveckling
  • — sörja för grunden för positionering och produktionen av grundläggande geografisk information samt producera sakkunnigtjänster för samhället
  • — sörja för att behövliga register förs
  • — sörja för den allmänna utvecklingen inom sitt fackområde och delta i det internationella samarbetet
  • — sköta de övriga uppgifter som verket har enligt vad som särskilt föreskrivs eller jord- och skogsbruksministeriet bestämmer.

Lantmäteriverket stöder uppnåendet av de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln och i förklaringsdelen under kapitel 30.70.

I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2023 ställer jord- och skogsbruksministeriet för Lantmäteriverket upp de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01.

Med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument finansieras följande fas som gäller bostadsdatasystemet.

Kostnader, intäkter och årsverken för Lantmäteriverkets huvudfunktioner

  2021 bokslut 2022 uppskattning 2023 uppskattning
  Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv.
                   
Fastighetsförrättningar 39 113 37 896 510 39 857 39 385 507 39 385 39 385 510
Ägoregleringsuppgifter 3 385 24 47 4 334 15 50 4 010 - 50
Inskrivningsuppgifter 27 179 22 319 390 32 069 27 575 437 35 575 32 575 447
Förvaltning av grunddatalager 33 610 2 916 366 38 259 2 682 398 37 930 2 597 398
Informationstjänst 16 554 16 655 102 18 839 16 961 130 17 056 17 056 130
Lantmäteri och forskning, utveckling och sakkunnigtjänster inom sektorn för geografisk information 12 656 5 742 230 17 163 5 650 230 16 450 5 655 230
Sammanlagt 132 497 85 552 1 645 150 521 92 268 1 752 150 406 97 268 1 765

Nyckeltal för ämbetsverket

  2021
utfall
2022
mål1)
2023
mål
       
Funktionell effektivitet      
— produktivitet totalt 99 101,5 101,5
— kundtillfredsställelse totalt, % 92 82 90
— ägoregleringsproduktion, ombildade ha 8 509 9 000 8 500
— refererade vetenskapliga publikationer, st. 110 110 110
— digitaliseringsgrad inom företagstjänsterna, % 60 85 100

1) Uppdaterats enligt resultatavtalet.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 129 946 128 791 143 273
Bruttoinkomster 85 551 84 213 97 268
Nettoutgifter 44 395 44 578 46 005
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 29 468    
— överförts till följande år 30 335    

Bruttoinkomsterna uppgår till sammanlagt 97 268 000 euro, varav inkomsterna av den samfinansierade verksamheten utgör 5 655 000 euro, inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten 89 016 000 euro och de övriga inkomsterna 2 597 000 euro.

Kostnadsmotsvarighet för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 74 417 74 661 85 741
— övriga intäkter 4 - -
Intäkter sammanlagt 74 421 74 661 85 741
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 51 722 52 126 61 862
— andel av samkostnader 27 271 22 535 27 879
Kostnader sammanlagt 78 993 74 661 89 741
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) -4 572 - -4 000
Kostnadsmotsvarighet, % 94 100 96
       
Övriga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 3 211 2 229 3 275
— övriga intäkter 46 - -
Intäkter sammanlagt 3 257 2 229 3 275
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 2 164 1 172 1 722
— andel av samkostnader 680 946 1 389
Kostnader sammanlagt 2 844 2 118 3 111
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) 413 111 164
Kostnadsmotsvarighet, % 115 105 105

Av användningen av anslaget bedöms konsumtionsutgifterna utgöra merparten och överföringsutgifternas andel bedöms vara liten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen 96
Bostadsdatasystemet (RRF pelare 2) 2 000
Bostadsdatasystemet NGEU (RRF pelare 2) -1 000
Genomförande av redogörelsen om politiken för geografisk information -1 500
Konsekvenser av genomförandet av regleringen om skydd för visselblåsare 140
Kontinuerlig verksamhet vid Metsähovi basstation (cyber) 800
Åtgärder för förbättring av cybersäkerheten (cyber) 315
Överföring från moment 30.01.23 47
Besparing som gäller kontorslokaler -416
Lönejusteringar 676
Nivå på poster som överförs (regeringsprogr. 2019) 655
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -170
Resebesparing -216
Sammanlagt 1 427

Anslaget står delvis utanför ramen.


2023 budget 46 005 000
2022 II tilläggsb. 732 000
2022 budget 44 578 000
2021 bokslut 45 262 000

40. Utgifter för understödjande av fastighetsförrättningar (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 2 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter enligt lagen om stöd för nyskiften (1423/2014) samt utgifter för finansieringen av lån och räntestöd enligt 102 § i lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter (603/1977)

2) till betalning av utgifter enligt 21 och 22 § i lagen om ägoregleringar på grund av vattendragsprojekt (451/1988)

3) till betalning av sådana kostnader och ersättningar som orsakas av en förrättning och som avses i 3 § 5 mom. i lagen om fastighetsförrättningsavgift (558/1995) när det gäller nyskiften.

Förklaring:Anslaget används för att stödja ägoregleringar av åkrar samt ägoregleringar av skogar av pilotkaraktär. Det uppskattas att användningen av anslaget fördelas så att den låneandel som återkrävs av sakägare uppgår till cirka 50 procent och statens slutgiltiga utgift blir cirka 50 procent.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ägoregleringar för utveckling av åkerstrukturen (regeringsprogr. 2019) (överföring till moment 30.20.48) -1 300
Sammanlagt -1 300

2023 budget 2 000 000
2022 budget 3 300 000
2021 bokslut 3 000 000