Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2023

Huvudtitel 27

FÖRSVARSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:

Beskrivning av verksamhetsmiljön

Säkerhetsläget i Europa och Finland är allvarligare och svårare att förutse än någonsin efter kalla kriget. Förändringen bedöms bli långvarig. Rysslands krav och militära åtgärder för att ändra den europeiska säkerhetsarkitekturen påverkar också Finlands utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiska svängrum.

Den ökade spänningen försvagar också säkerhetssituationen och dess förutsägbarhet i Östersjöområdet. En eventuell militär konflikt som omfattar hela Europa eller Östersjöområdet skulle påverka Finland, och det skulle vara svårt för Finland att hålla sig utanför den.

Den militära situationen i vårt närområde är för närvarande lugn, och Finland utsätts inte för något omedelbart militärt hot. Men Finland måste dock ha beredskap om militära maktmedel används mot vårt land eller om vi ställs inför sådana hot eller utsätts för politisk påtryckning. Finland bereder sig också på att militära maktmedel riktas enbart mot Finland.

Förändringarna i omvärlden utmanar samhällets kristålighet och förutsätter förmåga att agera, förebygga och försvara sig i alla operativa verksamhetsmiljöer. Utöver upprätthållandet av förmågan att övervaka och trygga den territoriella integriteten och upprätthålla beredskapen måste man förbereda sig på en situation som liknar det krig som pågår i Ukraina, där krisens omfattning, varaktighet och mångdimensionella karaktär utgör en utmaning för försvarsförmågan. Behovet av beredskap och försörjningsberedskap har ökat.

Det militära försvaret av Finland och den övergripande säkerheten är allt närmare kopplade till varandra. Den nationella beredskapen utgör också grunden för tryggande av verksamheten och den materiella beredskapen och för anskaffningar i krissituationer. I verksamhetsmiljön betonas framförhållning, informationsutbyte och olika förvaltningsområdens beredskap att agera i situationer som utvecklas snabbt både nationellt och i samarbete med internationella partner.

Samhälleliga effektmål

Målet för utrikes- och säkerhetspolitiken är att stärka Finlands internationella ställning, trygga statens självständighet och territoriella integritet, stärka Finlands säkerhet och välfärd och upprätthålla ett fungerande samhälle. För att stärka sin säkerhet ansöker Finland om medlemskap i Nordatlantiska fördragsorganisationen (Nato).

Finland sörjer för ett trovärdigt nationellt försvar och för tillräckliga resurser för det. Förändringarna i omvärlden förutsätter en långsiktig förstärkning av försvarskapaciteten samt brådskande tilläggsresurser i det militära försvarets anslag på kort och medellång sikt.

Finlands försvar ska också i fortsättningen grunda sig på värnplikten, en utbildad reserv, ett försvar som omfattar hela landet och en hög försvarsvilja. Samordning av försvaret med Natos gemensamma försvar verkställs stegvis när medlemskapet har trätt i kraft.

Genom försvarssamarbetet stärks Finlands förmåga att samarbeta med de viktigaste partnerna i alla sådana situationer som påverkar Finlands säkerhet. Man bereder sig på övergripande påverkan i samarbete med andra aktörer i enlighet med principerna för den övergripande säkerheten.

Utifrån de riktlinjer för statsfinanserna och verksamhetspolitiken som statsrådet godkänt ställs följande samhälleliga effektmål för försvarsministeriets förvaltningsområde samt resultatmål för ministeriets och Försvarsmaktens verksamhet som främjar uppnåendet av målen:

  • — En försvarspolitik som främjar Finlands intressen
  • — Förebyggande militär försvarsförmåga och förmåga att avvärja användningen av militära maktmedel
  • — Ett tryggt samhälle och beredskap att avvärja omfattande påverkan
  • — Stärkande av den internationella säkerheten.

Resultatmål för försvarsministeriets verksamhet:

  • — Ett balanserat utvecklande av försvarsförmågan på lång sikt i alla försvarsgrenar och kapaciteter
  • — Stärkande av försvarsförmågan genom att med hjälp av försvarssamarbete utveckla samarbetsförmågan och försörjningsberedskapen samt genom att förbättra den lagstadgade förutsättningen att vid behov ge och ta emot militärt bistånd
  • — Hantering av strategiska projekthelheter som gäller prestationsförmågan för att ersätta marinens och flygvapnets utgående kapaciteter fullt ut
  • — Utvecklande av personalresurserna och värnpliktssystemet med iakttagande av förändringarna i omvärlden och samhället.

Resultatmål för försvarsmaktens verksamhet:

  • — Försvarsmakten har en lägesbild som möjliggör en tillfredsställande förvarning om den säkerhetspolitiska miljön
  • — Försvarsmakten övervakar den territoriella integriteten samt förebygger och vid behov avvärjer territoriekränkningar
  • — Försvarsmakten har beredskap att avvärja användning av eller hot om användning av militära maktmedel i hela landet
  • — Försvarsmakten kan fastställa var tyngdpunkten ligger i enlighet med vad varje situation kräver då den avvärjer användningen av militära maktmedel
  • — Försvarsmakten har beredskap att stödja andra myndigheter
  • — Försvarsmakten har beredskap att ge och ta emot internationellt bistånd
  • — Försvarsmakten deltar i internationellt försvarssamarbete, inklusive internationell övningsverksamhet och materielsamarbete, på ett innehållsmässigt betydande sätt.

Försvarsministeriet bedömer genom självbedömning hur väl de samhälleliga effektmålen uppnås i enlighet med anvisningarna för upprättande av regeringens årsberättelse. Bedömningen bygger på en övergripande uppskattning av hur riktlinjerna och målen i regeringsprogrammet och statsrådets redogörelser har uppfyllts när det gäller utvecklandet av försvarsberedskapen och försvarskapaciteten samt förbättrandet av verksamhetsförutsättningarna.

Jämställdhet mellan könen

Utgångspunkten inom försvarsministeriets förvaltningsområde är en jämställd verksamhetsmiljö och jämlika handlingssätt för alla som arbetar, studerar och fullgör sin militärtjänst i organisationen. Jämställdheten mellan könen och jämlikheten följs upp och man förbinder sig att utnyttja informationen i beslutsfattandet och vid utarbetandet av jämställdhets- och likabehandlingsplaner.

Likabehandling, jämlikhet och rättvisa i beväringstjänsten främjas genom utnyttjande av den information som fås från de förnyade responsenkäter för beväringar som tas i bruk 2023, genom ökning av utbildningen och kommunikationen om förebyggande och behandling av diskriminering och osakligt beteende samt genom utvecklande av ledarskapskompetensen. Försöket med gemensam inkvartering, som pågått inom försvarsmakten, upphör i slutet av 2022. Beslut om att införa gemensam inkvartering eller att avstå från den fattas utifrån erfarenheterna från försöket.

Försvarsförvaltningen genomför i alla militära krishanteringsinsatser principerna för FN:s säkerhetsråds resolution 1325 ”Kvinnor, fred och säkerhet” och för det nationella handlingsprogram som stöder resolutionen. När det gäller försvarsförvaltningen är de huvudsakliga målen att balansera könsfördelningen inom säkerhetssektorn och krishanteringen samt att integrera jämställdhetsperspektivet i planeringen, genomförandet och utvärderingen av och utbildningen inom säkerhetssektorns och krishanteringens verksamhet. Målet är att kvinnornas andel av krishanteringspersonalen ska vara minst 7 % och att utbildade genuskontaktpersoner utses för alla insatser. Kvinnornas andel i insatserna var 6,5 % i maj 2022.

Försvarsförvaltningen deltar i försvarssamarbetet NORDEFCO (Nordic Defence Cooperation) där man utvecklar krishanteringsverksamhet som främjar jämställdhet och likabehandling. Försvarsmaktens anvisningar om de mål och det utvecklande som hänför sig till jämställdhetsperspektivet ska ses över med beaktande av uppdateringen av Finlands nationella handlingsprogram Kvinnor, fred och säkerhet.

Försvarsmakten säkerställer att jämställdhetsperspektivet integreras i Försvarsmaktens utbildning av värnpliktiga, stampersonal och krishanteringspersonal och att läroplanerna i fråga om detta ses över vid behov.

Årsverken inom förvaltningsområdet

Antalet årsverken inom förvaltningsområdet ökar med ca 400 årsverken jämfört med 2022 främst på grund av den extra personal som anställs till följd av förändringarna i omvärlden. Av ökningen av antalet årsverken är cirka 125 årsverken en permanent ökning av Försvarsmaktens personal. Till övriga delar är det i huvudsak fråga om avtalssoldater och visstidsanställd civilpersonal.

Hållbar utveckling

Försvarsministeriets förvaltningsområde fortsätter att främja hållbar utveckling med fokus på stabilitet och säkerhet, välfärd, jämställdhet och likabehandling när det gäller personalen och de personer som utbildas, miljöansvar, energi- och klimatansvarsfull verksamhet samt stödjande av livscykeltänkandet och cirkulär ekonomi:

  • — Deltagande i militära krishanteringsinsatser och utbildande av personer i uppgifter inom militär krishantering med målsättningen att i enlighet med rekommendationerna i slutrapporten av den parlamentariska kommittén för krishantering stärka deltagandet med målet att 2020 års deltagarnivå på cirka 400 soldater ska vara minimiutgångspunkten
  • — Genomförandet av miljöstrategin fortsätter och 4,3 miljoner euro satsas på hantering av miljörisker och förebyggande av olägenheter
  • — Genomförandet av Försvarsmaktens uppdaterade energi- och klimatprogram 2022—2025 inleds till stöd för statsrådets mål om klimatneutralitet. I enlighet med försvarsministeriets energi- och klimatstrategiska styrning utarbetas en färdplan för utsläppsminskningar före utgången av 2023
  • — Cirkulär ekonomi främjas genom ramavtal om att göra sig av med beklädnadsmaterial
  • — Främjande av en mer systematisk koppling av försvarsförvaltningen till målen för hållbar utveckling genom vidareutvecklande av försvarsförvaltningens ansvarsrapportering.

Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)

    2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
27.10.01 Försvarsmaktens omkostnader (reservationsanslag 2 år)    
  — beställningsfullmakter 158,5 112,7
27.10.18 Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 5 år)    
  — beställningsfullmakter 155,5 558,9
27.30.20 Materiel- och förvaltningsutgifter för militär krishantering (reservationsanslag 2 år)    
  — beställningsfullmakter - 20,0

Förvaltningsområdets anslag 2021—2023

    År 2021
bokslut
1000 €
År 2022
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2023
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2022—2023
    1000 € %
 
01. Försvarspolitik och förvaltning 339 481 729 303 943 315 214 012 29
01. Försvarsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 16 515 16 542 16 646 104 1
21. Produktivitetsanslag för försvarsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) 2 875 2 875 2 875 0
29. Mervärdesskatteutgifter inom försvarsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 320 091 709 886 923 794 213 908 30
10. Militärt försvar 3 948 089 4 308 337 5 096 112 787 775 18
01. Försvarsmaktens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 1 960 070 1 961 003 2 097 208 136 205 7
18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 5 år) 504 311 819 862 1 585 192 765 330 93
19. Anskaffning av multirollflygplan (reservationsanslag 5 år) 1 479 000 1 522 500 1 405 697 -116 803 -8
50. Stödjande av försvarsorganisationernas verksamhet (fast anslag) 4 708 4 972 8 015 3 043 61
30. Militär krishantering 58 035 64 283 63 998 -285 0
20. Materiel- och förvaltningsutgifter för militär krishantering (reservationsanslag 2 år) 58 023 64 273 63 988 -285 0
95. Kursfluktuationer (förslagsanslag) 12 10 10 0
Sammanlagt 4 345 605 5 101 923 6 103 425 1 001 502 20
  Totalt antal årsverken 12 570 12 760 13 160