Statsbudgeten 2023
Huvudtitel 30
JORD- OCH SKOGSBRUKSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde bygger upp Finland till ett land med förmåga att utvecklas — med ett hållbart livsmedelssystem och en hållbar naturresursekonomi som har förmåga att förnya sig samt ett innovativt system för geografisk information.
Finlands framtid påverkas i hög grad av Rysslands invasion av Ukraina, som hotar säkerheten och försörjningsberedskapen. Även många globala förändringsfaktorer, vars styrka och tempo vi egentligen inte kan inverka på, bidrar till helheten. Vi måste anpassa oss till följderna av dessa. Förutom hot kan även många nya möjligheter skönjas i dem. Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde har det identifierats sex förändringsfaktorer i verksamhetsmiljön som är oberoende av förvaltningsområde och som under det kommande årtiondet mest väntas ändra verksamhetsmiljön för den finska livsmedels- och naturresurssektorn. Förändringsfaktorerna är 1) klimatförändringen, 2) den snabba tekniska utvecklingen, 3) konkurrensen om de sinande naturresurserna, 4) omvälvningen i den globala ekonomin, 5) förändringen i värderingar och attityder samt 6) befolkningsstrukturen och urbaniseringen.
De grundläggande uppgifterna inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde blir allt viktigare när det gäller att garantera livsmedelstryggheten, livsmedelssäkerheten, ett konkurrenskraftigt inhemskt livsmedelssystem, försörjningsberedskapen och tillgången till rent vatten, att hålla djur- och växtsjukdomar under kontroll, att säkerställa en hållbar naturresursekonomi och konkurrenskraften för de näringar som baserar sig på den samt att utveckla landsbygdens livskraft. Dessa uppgifter har fortsättningsvis en framträdande roll i och med den utdragna covid-19-pandemin och Rysslands invasion av Ukraina.
Geografisk information av hög kvalitet samt analyseringen av den är av central betydelse vid utvecklingen av framtida tekniklösningar. Digitaliseringen och den kraftigt ökande betydelse som informationen har framhäver vikten av att främja samanvändningen av tillförlitliga basregister, geografisk information och naturresursdata som en del av ministeriets verksamhetsområde. Geografisk information och information om fastigheter och lägenheter som är tillförlitlig och kan användas på bred basis möjliggör ny företagsverksamhet och säkrar ägarskap.
Finland är en ansvarsfull global aktör och engagerat i att genomföra Agenda 2030 för hållbar utveckling. I takt med att den internationella konkurrensen ökar växer också förvaltningens betydelse då det gäller att avlägsna hinder för fri konkurrens och att möjliggöra bioekonomi, nya innovationer, affärsmodeller och metoder för värdeskapande. En möjliggörande förvaltning arbetar i nära samverkan med den privata sektorn och har förståelse för den allt snabbare utvecklingen och de utmaningar och möjligheter som denna medför. Det går att rikta de begränsade resurserna mer effektivt i syfte att uppnå ett optimalt ekonomiskt klimat och att genom samordning av hållbar utveckling och riskhantering skapa en internationellt konkurrenskraftig verksamhetsmiljö för en allt modernare och globalare bioekonomi. De uppgifter som jord- och skogsbruksministeriet och dess förvaltningsområde i nuläget svarar för utgör en naturlig grund för att genomföra nästa fas av bioekonomin och den cirkulära ekonomin.
Näringarna inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde är verksamheter som i stor utsträckning utnyttjar förnybara naturresurser. Bioekonomin, som på ett hållbart sätt utnyttjar förnybara naturresurser för att skapa näring, energi, olika produkter och tjänster, ger betydande affärsmöjligheter. Målet är att med hjälp av bioekonomin minska beroendet av fossila naturresurser, förhindra utarmningen av ekosystemen samt främja den biologiska mångfalden. Framgången för ministeriets ansvarsområde är beroende av framstående och mångsidig kompetens och raskt utnyttjande av innovationer för en hållbar användning av förnybara naturresurser. Forskningen inom förvaltningsområdet är föregripande och producerar fakta, kompetens och innovationer till stöd för beslutsfattandet, utvecklandet av näringarnas konkurrenskraft och främjandet av välfärden.
Jord- och skogsbruksministeriet ställer preliminärt upp de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som nämns nedan. I motiveringen till kapitlen beskrivs de mål inom politiksektorn som stöder de samhälleliga effektmålen samt de nyckeltal som beskriver deras utveckling.
- — Konkurrenskraften och försörjningsberedskapen hos det livsmedelssystem som bygger på hållbara principer förbättras
- — En hållbar naturresursekonomi tryggar försörjningsberedskapen, ökar välfärden och ersätter användningen av icke-förnybara råvaror och energikällor
- — En diversifierad företagsverksamhet samt en blomstrande landsbygd och skärgård, multilokalitet och samarbetsnätverk stärker samhället
- — Geografisk information och information om fastigheter och lägenheter som är tillförlitlig och kan användas på bred basis möjliggör ny företagsverksamhet och säkrar ägarskap.
- — Verksamheten ger resultat och resurserna riktas effektivt så att de samhälleliga effekterna uppnås. Man ser till att uppgifterna och resurserna är i balans.
Jord- och skogsbruksministeriet fortsätter att främja likabehandling samt att integrera regeringens jämställdhetsperspektiv i lagberedningen, i styrningen av verksamheten och ekonomin och i andra funktioner som är väsentliga med tanke på jämställdheten. Ungefär 90 % av utgifterna under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel är överföringsutgifter som stöder uppnåendet av effektmålen för de olika politiksektorerna. Stödens inverkan på jämställdheten mellan könen är i regel inte en grund för beviljande av stöd.
På landsbygden är största delen av befolkningen i arbetsför ålder män, och i synnerhet i glesbygden är antalet män betydligt större än antalet kvinnor. Skillnaderna är störst bland unga vuxna. En av de saker man strävar efter i genomförandet av den gemensamma jordbrukspolitiken och landsbygdsutvecklingen är att beakta olika befolkningsgruppers behov, även om stödordningarna eller grunderna för beviljande av stöd inte har gjorts upp ur ett jämställdhetsperspektiv. Till exempel när det gäller startstöd som beviljas unga jordbrukare följer man med könsfördelningen bland dem som inlett företagsverksamhet. I synnerhet i projekt som genomförs genom lokala aktionsgrupper inom Leader är målet i många fall att olika grupper, såsom unga, äldre, invandrare och arbetslösa, ska delta i utvecklingen av regionen. Detta ökar känslan av samhörighet, förebygger utslagning och stärker jämställdheten och jämlikheten. Inom Leader-modellen följer man exempelvis med könsfördelningen i det beslutande organet, det vill säga regeringen.
Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde genomför målen för FN:s handlingsplan för hållbar utveckling Agenda 2030 som en del av sin strategi. Förvaltningsområdet främjar särskilt målet som gäller klimatneutralitet, genom att skapa hållbara lösningar för bioekonomi och cleantech.
Till exempel anvisas knappt 60 miljoner euro för finansiering av investeringar som förbättrar miljöns tillstånd och främjar den gröna omställningen och användningen av grön energi. Ett anslag på 275,6 miljoner euro avsätts för miljöersättningar och ekologisk produktion, ett anslag på 86 miljoner euro för ekosystemstöd (tidigare förgröningsstöd) och ett anslag på 30 miljoner euro för klimatåtgärder som hänför sig till torvmarker (främjande av våtmarksodling). För främjande av naturresurs- och bioekonomi anvisas 15 miljoner euro. Genom anslaget genomförs bland annat den nationella bioekonomiska strategin samt markanvändningssektorns klimatpolitik inom jord- och skogsbruket. För främjande av vården av skogsnaturen anvisas 8 miljoner euro. Utvecklingen av vattenbaserade affärsverksamheter och återetableringen av vandrande och hotade fiskbestånd stöds med sammanlagt 6 miljoner euro. Ett anslag på 51 miljoner euro avsätts för att trygga en hållbar virkesproduktion.
Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
||
30.10.40 | Start- och investeringsbidrag till jordbruket (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt att bevilja medel för EU-projekt | 118,3 1) | 127,0 | |
30.10.41 | Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag) | ||
— fullmakt att bevilja räntestödslån | 250,0 | 250,0 | |
30.10.64 | EU-medfinansiering och statlig medfinansiering för den regionala och lokala landsbygdsutvecklingen (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt att bevilja medel för EU-projekt | 109,031) | 224,3 | |
30.20.43 | Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt att bevilja medel för EU-projekt | 32,01) | 1 115,0 | |
30.40.44 | Stöd för tryggande av en hållbar virkesproduktion (förslagsanslag) | ||
— Fullmakt att bevilja understöd | 60,2 | 54,51) | |
30.40.47 | Stöd för beskogning av impedimentmark (reservationsanslag 3 år) | ||
— Fullmakt att bevilja understöd | 8,2 | 8,2 |
1) Dessutom kan en fullmakt som inte har använts föregående år användas.
Förvaltningsområdets anslag 2021—2023
År 2021 bokslut 1000 € |
År 2022 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2023 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2022—2023 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning och forskning | 146 856 | 150 488 | 140 773 | -9 715 | -6 |
01. | Jord- och skogsbruksministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 23 410 | 23 931 | 24 544 | 613 | 3 |
05. | Naturresursinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 79 565 | 81 283 | 79 195 | -2 088 | -3 |
22. | Forskning och utveckling (reservationsanslag 3 år) | 10 943 | 8 943 | 1 943 | -7 000 | -78 |
(23.) | Administrativa arrangemang (reservationsanslag 2 år) | 1 000 | 1 240 | — | -1 240 | -100 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 27 830 | 30 652 | 30 652 | — | 0 |
66. | Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag (förslagsanslag) | 4 108 | 4 439 | 4 439 | — | 0 |
10. | Utveckling av landsbygden | 541 510 | 475 067 | 443 512 | -31 555 | -7 |
40. | Start- och investeringsbidrag till jordbruket (reservationsanslag 3 år) | 71 500 | 110 245 | 139 500 | 29 255 | 27 |
41. | Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag) | 13 158 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
42. | Avträdelsestöd och avträdelsepension (reservationsanslag 2 år) | 31 300 | 28 500 | 21 800 | -6 700 | -24 |
43. | Ersättningar för djurens välbefinnande (reservationsanslag 3 år) | 65 000 | 65 000 | 74 000 | 9 000 | 14 |
(44.) | Tryggande av verksamhetsförutsättningarna för jordbruket och företagsverksamheten på landsbygden (reservationsanslag 3 år) | — | — | — | — | 0 |
(45.) | Åtgärder som medfinansieras av EU och nationella åtgärder som kompletterar dem inom ramen för GJP-planen under perioden 2023–2027 (reservationsanslag 3 år) | — | — | — | — | 0 |
50. | Statsbidrag för utvecklande av landsbygdsnäringarna (reservationsanslag 3 år) | 5 326 | 5 566 | 5 356 | -210 | -4 |
51. | Främjande av renskötseln (reservationsanslag 2 år) | 1 843 | 1 843 | 1 843 | — | 0 |
54. | Främjande av hästhushållning och hästsport med avkastningen av penningspelsverksamhet (reservationsanslag 3 år) | 39 892 | 39 892 | 39 192 | -700 | -2 |
55. | Statsbidrag för 4H-verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 4 105 | 4 105 | 3 805 | -300 | -7 |
63. | Utveckling av landsbygden (reservationsanslag 3 år) | 15 800 | 2 300 | 4 000 | 1 700 | 74 |
64. | EU-medfinansiering och statlig medfinansiering för den regionala och lokala landsbygdsutvecklingen (reservationsanslag 3 år) | 293 586 | 202 616 | 139 016 | -63 600 | -31 |
20. | Jordbruk och livsmedelsekonomi | 1 970 238 | 1 825 880 | 1 791 762 | -34 118 | -2 |
01. | Livsmedelsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 86 204 | 79 360 | 81 205 | 1 845 | 2 |
20. | Veterinärvård och bekämpning av växtskadegörare (förslagsanslag) | 10 265 | 5 948 | 7 929 | 1 981 | 33 |
40. | Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år) | 332 000 | 330 200 | 350 000 | 19 800 | 6 |
41. | EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd (förslagsanslag) | 514 118 | 518 700 | 520 600 | 1 900 | 0 |
42. | Klimatåtgärder som hänför sig till torvmarker (reservationsanslag 3 år) | — | — | 30 000 | 30 000 | 0 |
43. | Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år) | 387 190 | 350 396 | 286 560 | -63 836 | -18 |
44. | Kompensationsersättningar (reservationsanslag 3 år) | 617 764 | 518 394 | 495 884 | -22 510 | -4 |
46. | Av EU finansierat utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år) | 10 910 | 11 030 | 11 030 | — | 0 |
47. | Utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år) | 4 269 | 4 255 | 2 287 | -1 968 | -46 |
(48.) | Utveckling av åkerstrukturen (reservationsanslag 3 år) | 1 000 | 700 | — | -700 | -100 |
(49.) | Främjande av återvinning av näringsämnen genom biogasproduktion (reservationsanslag 3 år) | — | — | — | — | 0 |
60. | Överföring till interventionsfonden (fast anslag) | 400 | 400 | 400 | — | 0 |
(61.) | Överföring till gårdsbrukets utvecklingsfond (reservationsanslag 3 år) | — | — | — | — | 0 |
62. | Vissa statsunderstöd och statsbidrag (reservationsanslag 2 år) | 6 117 | 6 497 | 5 867 | -630 | -10 |
40. | Naturresursekonomi | 235 368 | 237 300 | 219 881 | -17 419 | -7 |
20. | Skyldighet att vårda fiskbeståndet (reservationsanslag 3 år) | 3 300 | 3 100 | 2 800 | -300 | -10 |
21. | Utgifter för nyttjande och vård av vattentillgångarna (reservationsanslag 3 år) | 14 259 | 14 491 | 15 847 | 1 356 | 9 |
22. | Främjande av naturresurs- och bioekonomi (reservationsanslag 3 år) | 33 497 | 30 477 | 14 966 | -15 511 | -51 |
31. | Stödjande av vattenhushållnings- och fiskeriprojekt (reservationsanslag 3 år) | 8 636 | 10 836 | 8 636 | -2 200 | -20 |
40. | Vissa ersättningar inom naturresursekonomin (förslagsanslag) | 7 672 | 1 874 | 1 632 | -242 | -13 |
41. | Ersättning för hjortdjurs skadegörelse (reservationsanslag 3 år) | 5 600 | 4 760 | 4 760 | — | 0 |
42. | Ersättning för rovdjurs skadegörelse (reservationsanslag 2 år) | 11 250 | 8 850 | 8 850 | — | 0 |
44. | Stöd för tryggande av en hållbar virkesproduktion (förslagsanslag) | 42 298 | 57 130 | 47 497 | -9 633 | -17 |
45. | Främjande av vården av skogsnatur (reservationsanslag 3 år) | 10 027 | 7 527 | 17 500 | 9 973 | 132 |
46. | Statsbidrag till Finlands skogscentral (reservationsanslag 2 år) | 42 421 | 40 674 | 44 989 | 4 315 | 11 |
47. | Stöd för beskogning av impedimentmark (reservationsanslag 3 år) | 2 260 | 6 060 | 5 400 | -660 | -11 |
50. | Främjande av vilthushållningen (reservationsanslag 3 år) | 13 878 | 14 498 | 13 059 | -1 439 | -10 |
51. | Främjande av fiskerihushållningen (reservationsanslag 3 år) | 9 980 | 11 975 | 10 775 | -1 200 | -10 |
53. | Vissa statsunderstöd inom naturresursekonomin (reservationsanslag 2 år) | 1 132 | 1 132 | 1 132 | — | 0 |
62. | Främjande av fiskerinäringen (reservationsanslag 3 år) | 29 158 | 23 916 | 22 038 | -1 878 | -8 |
64. | Forststyrelsen | 8 444 | 8 347 | 8 604 | 257 | 3 |
50. | Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år) | 8 444 | 8 347 | 8 604 | 257 | 3 |
70. | Lantmäteri och registrering av bostadsaktier | 48 262 | 47 878 | 48 005 | 127 | 0 |
01. | Lantmäteriverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 45 262 | 44 578 | 46 005 | 1 427 | 3 |
40. | Utgifter för understödjande av fastighetsförrättningar (reservationsanslag 2 år) | 3 000 | 3 300 | 2 000 | -1 300 | -39 |
Sammanlagt | 2 950 679 | 2 744 960 | 2 652 537 | -92 423 | -3 |
Totalt antal årsverken | 4 528 | 4 479 | 4 477 |