Statsbudgeten 2023
Huvudtitel 31
KOMMUNIKATIONSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:Kommunikationsministeriets förvaltningsområde ansvarar på ett hållbart sätt och så att tillväxten stöds för fungerande och säkra trafik- och kommunikationsförbindelser och tjänster som gäller trafik och kommunikation samt möjliggör en användningsmiljö för nya digitala tjänster.
Verksamhetsmiljön påverkas framför allt av klimatförändringen, förlusten av biologisk mångfald, urbaniseringen och förändringar i säkerhetsmiljön. Den största omvälvningen inom sektorn för trafik och kommunikationsbranschen beror på digitaliseringen och den gröna omställningen. Avvecklingen av användningen av fossil energi kommer att kräva betydande insatser under de kommande åren. Åtgärder måste vidtas betydligt snabbare än man hittills har gjort eller planerat att göra. De möjligheter som digitaliseringen medför vad gäller uppnåendet av klimatmålen är betydande. Urbaniseringen och befolkningsstrukturens utveckling påverkar framtiden för trafik och kommunikation genom att ställa utmaningar bland annat för servicestrukturen. Informations- och kommunikationstekniksektorns och cybersäkerhetens roll i samhället blir allt viktigare.
Trafikledernas skick och kommunikationsnätens kapacitet blir allt viktigare i takt med att de digitala tjänsterna och automationen utvecklas. Automatiseringen av transporter, sakernas internet, det allt vanligare distansarbetet och den övriga digitaliseringen av samhället kräver täckande, snabbare och effektivare dataöverföringsförbindelser. Funktionssäkra datanät och kravet på säker informationshantering samt stärkande av användarnas förtroende kommer att fortgå i och med att de samhälleliga processerna blir mer automatiserade och digitaliserade och att mängden personuppgifter som samlas in ökar. Funktionsstörningar i transport- och kommunikationsnäten kan orsaka omfattande olägenheter. Betydelsen av att skydda transport- och kommunikationsnät och deras förmåga att återhämta sig blir allt större.
Kommunikationsministeriet ställer följande samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet
1. Finland är en föregångare på vägen mot koldioxidfri trafik och kommunikation.
Indikatorer
- — Minskade utsläpp från trafiken
- — Energiförbrukningen i trafiken
- — Andelen bilar som drivs med alternativa drivkrafter
- — Mängden av och marknadsandelen för hållbara färdsätt
2. Nätverk och tjänster underlättar vardagen och främjar näringsidkandet
Indikatorer
- — Transport- och kommunikationsnätens täckning
- — Prisutvecklingen för tjänsterna
3. De nya verksamhetsmodellerna och innovationerna ökar välfärden och konkurrenskraften
Indikatorer
- — Utvecklingen av digibarometerns totalindex
- — Utvecklingen av affärsverksamheten inom informationsintensiva sektorer
- — Utvecklingen av tjänster inom persontrafiken.
Planen för operativ jämställdhet och likabehandling på kommunikationsministeriets förvaltningsområde har uppdaterats 2022 och genomförandet av planen fortsätter år 2023. Målet är att främja integreringen av likabehandling och operativ jämställdhet mellan könen i ministeriets och förvaltningsområdets processer samt att främja medvetenheten om likabehandling och operativ jämställdhet inom ministeriet och inom förvaltningsområdet genom prestationer och offentliga tjänster. Genom sin verksamhet stöder ministeriet genomförandet av statsminister Sanna Marins regerings jämställdhetsprogram. Operativ jämställdhet och likabehandling beaktas vid beredningen av författningar och föreskrifter inom förvaltningsområdet och i upphandlingar. Dessutom utnyttjas könsspecifik information från området för transport och kommunikation som underlag för beslutsfattandet. Det finns skillnader mellan könen när det gäller olika färdsätt. Enligt Statistikcentralen gör män i körkortsåldern största delen av sina dagliga resor som personbilsförare. För kvinnor fördelas de dagliga resorna jämnare mellan att köra en personbil, att vara passagerare i en personbil och att promenera. Enligt resvaneundersökningen 2016 använder kvinnor sig oftare av kollektivtrafiken än män i alla åldersgrupper. Den största skillnaden var mellan personer i åldern 35—64. Målet för personalplaneringen inom förvaltningsområdet är en rätt dimensionerad och kunnig personal som arbetar i en arbetsgemenskap med ett gott arbetsklimat enligt godkända jämställdhets- och likabehandlingsplaner.
Vid genomförandet av handlingsprogrammet för hållbar utveckling, Agenda 2030, är kommunikationsministeriets roll att främja ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart transportsystem och en fungerande och heltäckande digital infrastruktur. När det gäller att bromsa klimatförändringen spelar minskningen av utsläppen från trafiken, särskilt från vägtrafiken, en central roll. Metoderna för detta är bland annat att öka andelen hållbara färdsätt, promenader, cykling och kollektivtrafik, att stödja sammanslutningars val av utsläppssnåla fordon och att främja hållbara trafiktjänster. En begränsning av och anpassning till klimatförändringen förutsätter också forskning och ökad förståelse av verksamhetsområdets miljö- och klimatpåverkan. Bland annat en verifiering av koldioxidutsläppen och en bedömning av konsekvenserna av olika lösningar är viktiga som stöd för beslutsfattandet. Med tanke på den sociala hållbarheten är det viktigt att förebygga trafikfattigdom, det vill säga att trygga att människor kan tillgodose sina grundläggande behov med hjälp av det tillgängliga trafik- och kommunikationssystemet. Ministeriet förverkligar målen för handlingsprogrammet för hållbar utveckling också bland annat genom att främja tillgängligheten inom trafik och kommunikation samt trafiksäkerheten.
Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
||
31.10.30 | Understöd för trafik- och kommunikationsnäten (reservationsanslag 3 år) | ||
— jord- och vattenbyggnadsfullmakt | 4,26 | 112,5 | |
31.10.77 | Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år) | ||
— jord- och vattenbyggnadsfullmakt | - | 30,0 | |
31.20.54 | Köp och utvecklande av skärgårds- och förbindelsefartygstrafiken (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt att bevilja understöd | 7,5 | - | |
31.20.55 | Köp och utveckling av tjänster inom den offentliga persontrafiken (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt att ingå avtal | 313,83 | - |
Förvaltningsområdets anslag 2021—2023
År 2021 bokslut 1000 € |
År 2022 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2023 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2022—2023 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning och verksamhetsområdets gemensamma utgifter | 695 914 | 694 319 | 656 428 | -37 891 | -5 |
01. | Kommunikationsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 19 262 | 17 328 | 20 448 | 3 120 | 18 |
02. | Transport- och kommunikationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 91 505 | 94 971 | 101 380 | 6 409 | 7 |
03. | Trafikledsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 54 396 | 56 179 | 58 338 | 2 159 | 4 |
04. | Meteorologiska institutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 47 527 | 53 083 | 45 012 | -8 071 | -15 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 477 224 | 472 758 | 431 250 | -41 508 | -9 |
(88.) | Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år) | 6 000 | — | — | — | 0 |
10. | Trafik- och kommunikationsnäten | 2 149 883 | 2 060 366 | 1 850 883 | -209 483 | -10 |
20. | Basunderhåll av transportinfrastrukturen (reservationsanslag 3 år) | 1 434 554 | 1 387 239 | 1 290 206 | -97 033 | -7 |
30. | Understöd för trafik- och kommunikationsnäten (reservationsanslag 3 år) | 67 658 | 39 730 | 24 530 | -15 200 | -38 |
31. | Vissa understöd (reservationsanslag 3 år) | 59 850 | 37 900 | 27 400 | -10 500 | -28 |
76. | Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (förslagsanslag) | 20 223 | 34 997 | 34 997 | — | 0 |
77. | Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år) | 451 248 | 477 500 | 365 750 | -111 750 | -23 |
(78.) | Vissa trafikledsprojekt (reservationsanslag 3 år) | 7 550 | — | — | — | 0 |
79. | Livscykelsfinansieringsprojekt (reservationsanslag 3 år) | 108 800 | 83 000 | 108 000 | 25 000 | 30 |
20. | Tjänster inom trafik, transport och kommunikation | 901 143 | 807 719 | 828 503 | 20 784 | 3 |
43. | Förbättrande av konkurrenskraften för fartyg som används för sjötransport (förslagsanslag) | 67 587 | 89 000 | 89 000 | — | 0 |
50. | Statsunderstöd för genomförande av det riksomfattande bredbandsprojektet (reservationsanslag 3 år) | 5 050 | 15 000 | 16 950 | 1 950 | 13 |
51. | Understöd till tjänster inom trafik, transport och kommunikation (reservationsanslag 3 år) | 98 760 | 20 741 | 28 141 | 7 400 | 36 |
54. | Köp och utvecklande av skärgårds- och förbindelsefartygstrafiken (reservationsanslag 3 år) | 19 136 | 20 386 | 17 886 | -2 500 | -12 |
55. | Köp och utvecklande av tjänster inom den offentliga persontrafiken (reservationsanslag 3 år) | 167 324 | 105 724 | 100 724 | -5 000 | -5 |
60. | Överföring till statens televisions- och radiofond (fast anslag) | 543 286 | 556 868 | 575 802 | 18 934 | 3 |
Sammanlagt | 3 746 939 | 3 562 404 | 3 335 814 | -226 590 | -6 |
Totalt antal årsverken | 2 360 | 2 402 | 2 406 |