Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning och forskning
         10. Utveckling av landsbygden
         40. Naturresursekonomi
         64. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2023

51. Främjande av fiskerihushållningen (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 10 775 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av användningsändamålen enligt 82 § i lagen om fiske (379/2015)

2) till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst fem årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter, samt till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder

3) till betalning av utgifter för verkställigheten av lagen om fiske, utgifter för forskning inom fiskerinäringen samt utgifter för programmet för fisketurism.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Med stöd av 86 § i lagen om fiske ska i statsbudgeten årligen tas in ett anslag som motsvarar det belopp som på basis av statens senast fastställda bokslut beräknas inflyta i fiskevårdsavgifter under det året. Beloppet av de fiskevårdsavgifter som inflyter 2023 och dimensioneringen av anslaget grundar sig därmed på försäljningsvolymen av fiskevårdsavgifterna enligt statsbokslutet för 2021. Vid dimensioneringen beaktas dessutom den justering av fiskevårdsavgiften som avses i 79 § i lagen om fiske. I enlighet med den höjs årstillståndet från 45 euro till 47 euro, veckotillståndet från 15 euro till 16 euro och dygnstillståndet förblir 6 euro. Dessutom höjs den fiskevårdsavgift som är bunden till tillståndet att bedriva fiskeguideverksamhet enligt 18 § i lagen om fiske från 100 euro till 105 euro. Höjningen av avgifterna beräknas öka det årliga inflödet från fiskevården med cirka 431 000 euro. År 2023 uppskattas inflödet från fiskevårdsavgifter uppgå till 10 175 000 euro.

De inkomster som inflyter har antecknats under moment 12.30.44.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Användningsändamål enligt 82 § 1—3 punkten i lagen om fiske 5 625 000
Utgifter som föranleds av uppbörden av fiskevårdsavgift enligt 82 § 5 punkten i lagen om fiske 800 000
Ersättningar till ägare av vattenområden enligt 82 § 4 punkten i lagen om fiske 3 630 000
Användningsändamål enligt 82 § 2 mom. i lagen om fiske 120 000
Främjande av fisketurismen 600 000
Sammanlagt 10 775 000

Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär 85 procent och konsumtionsutgifterna ungefär 15 procent

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finlands Fritidsfiskares Centralorganisation rf, bortfall av tillägg av engångsnatur -50
Främjande av fisketurismen 600
Indexhöjning av fiskevårdsavgifterna 431
Minskning av influtna intäkter från fiskevårdsavgifter -681
Programmet för fisketurism (regeringsprogr. 2019) -300
Selektivt fiske vid Pyhäjärvi-institutet, bortfall av tillägg av engångsnatur -100
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry/Finlands Yrkesfiskarförbund rf, bortfall av tillägg av engångsnatur -100
Verkställande av lagen om fiske samt forskning kring fiskbestånden (regeringsprogr. 2019) -1 000
Sammanlagt -1 200

2023 budget 10 775 000
2022 budget 11 975 000
2021 bokslut 9 980 000