Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning och forskning
         10. Utveckling av landsbygden
         40. Naturresursekonomi
         64. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2023

46. Statsbidrag till Finlands skogscentral (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 44 989 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av uppgifter enligt lagen om Finlands skogscentral (418/2011)

2) till annan offentlig medfinansiering i EU-projekt som omfattas av Finlands skogscentrals statsbidragsverksamhet

3) till betalning av utgifter som föranleds av Finlands skogscentrals årspremier inom tilläggspensionssystemet Eläke-Tapio.

Förklaring:Finlands skogscentral är en utvecklings- och verkställighetsorganisation som täcker hela landet och sköter uppgifter som hänför sig till en hållbar skötsel och användning av skogarna samt till bevarande av skogarnas mångfald. Finlands skogscentral ska främja de skogsbaserade näringarna, verkställa den lagstiftning som gäller skogarna och sköta uppgifter som hänför sig till skogsdata. Finlands skogscentral styrs och övervakas av jord- och skogsbruksministeriet.

Den viktigaste målgruppen för Finlands skogscentrals verksamhet är de enskilda skogsägarna, som äger 440 000 skogsbruksenheter (12,1 miljoner hektar, cirka 60 procent av Finlands skogsmarksareal). Finlands skogscentral övervakar att de lagar som gäller skogsbruket iakttas och sköter de övriga myndighetsuppgifter som hör till centralen. Skogscentralen behandlar till exempel årligen cirka 120 000 anmälningar om användning av skog samt cirka 70 000 ansökningar om Kemera-stöd och anmälningar om verkställande. Skogscentralen samlar in regional information om skogstillgångar på ett område motsvarande cirka 2,5 miljoner hektar samt ger rådgivning och utbildning till ungefär 30 000 skogsägare och aktörer inom skogsbranschen årligen.

Till skogscentralens produktivitetsfrämjande åtgärder hör att utveckla de elektroniska tjänsterna, att utveckla utnyttjandet av skogsdata samt att utveckla rådgivningstjänsterna för skogsägare och aktörer inom skogsbranschen.

För genomförande av de samhälleliga effektmål som uppställts i motiveringen till huvudtiteln och kapitlen ställer jord- och skogsbruksministeriet i samband med beredningen av budgetpropositionen för 2023 preliminärt upp följande mål för verksamheten vid Finlands skogscentral:

Resultatmål för Finlands skogscentral

  2021
utfall
2022
resultatmål
2023
resultatmål
       
1. Ekonomimål      
Totala kostnader per anmälan för behandling av anmälningar enligt skogslagen och beslut som gäller dem, € 10 11 10
De totala kostnaderna per ansökan för behandling av ansökningar om vård av ungskog enligt den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk, €1) 66,2 73 65
Enhetskostnader för inspektion av tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog enligt den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk €/st. 304 245 240
Kostnader för insamling av information om skogstillgångar €/ha2) 3,3 4,5 4,0
2. Prestationsmål      
Mål för insamlingen av information om skogstillgångarna, ha 2 169 000 2 500 000 2 330 000
Antal skogsägare som under året använt tjänsten MinSkog.fi 61 936 65 000 70 000
Besökarantal på tjänsten MinSkog.fi, företag 1 050 1 060 1 200
Utnyttjandet av den öppet tillgängliga informationen om skogar utvidgas
— mängden nerladdade materialpaket, GiB
— antal inbjudningar via gränssnitt
— antal besök i karttjänster
39 555
116 774 736
182 219
26 250
52 500 000
136 500
30 000
60 670 000
158 000
3. Kvalitetsmål      
Andelen projekt för vård av ungskog som vid stickprovskontroller visat sig vara bra när det gäller kvalificering för finansiering, i förhållande till den undersökta arealen minst, % 75 75 78
Beslut om projekt för vård av ungskog, veckor efter anhängiggörandet 2,8 3,5 3,0

1) Kostnaderna för behandlingen varierar i stor utsträckning beroende på antalet ansökningar.

2) År 2021 infördes ett nytt, noggrannare system för inventering av skogstillgångar. Kostnaderna för skanning, tolkning och jämförelseprovytor är därigenom högre än tidigare.

Uppskattad fördelning enligt process av kostnaderna för verksamhet som genomförs med anslaget (mn euro) samt årsverkena (årsv.)

  2021 utfall 2022 uppskattning 2023 uppskattning
  kostnader årsv. kostnader årsv. kostnader årsv.
             
Skogsdata- och kontrolltjänster 20,3 287 20,6 284 21,0 288
Näringslivstjänster 8,9 139 7,8 135 10,9 150
Förvaltningstjänster 3,5 44 2,8 36 2,7 34
Utvecklingstjänster 9,2 28 10,3 29 9,0 27
Kommunikation och kundservice - - 1,1 17 1,4 22
Sammanlagt 41,9 498 42,6 501 45,0 521

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förbättring av broar och vägnätet av enskilda vägar 2 500
Genomförande av handlingsplanen METSO 780
Genomförande av livsmiljöprogrammet Helmi 500
Lönejusteringar 535
Sammanlagt 4 315

2023 budget 44 989 000
2022 II tilläggsb. 3 161 000
2022 budget 40 674 000
2021 bokslut 42 421 000