Statsbudgeten 2023
41. EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 520 600 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av direktstöd enligt Europaparlamentets och rådets förordning EU 2021/2115 samt direktstöd enligt Europaparlamentets och rådets förordning EU 2020/2220, vilken gäller övergångsperioden 2021—2022
2) till betalning av utgifter enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013 för stöd för privat lagring, vissa andra åtgärder som styr marknaden för jordbruksprodukter och åtgärder som direkt hänför sig till produkterna samt andra åtgärder som möjliggörs av förordningen, såväl som till betalning av stöd enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/2220, vilken gäller övergångsperioden 2021—2022
3) till betalning av EU-krisstöd som baserar sig på andra författningar än de som nämns i 1 och 2 punkten
4) till betalning av stöd som beviljats 2022 och tidigare år
5) till betalning av Finlands åtaganden som föranleds av utbetalning av stöd som betalats ut efter EU:s betalningsdatum (artikel 5 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/127).
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen i fråga om EU-inkomststöd och enligt principen om betalningsbeslut i fråga om EU-marknadsstöd.
Förklaring:Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lagar om vissa areal- och djurbaserade stöd som också inkluderar ett förslag till lag om EU:s direktstöd till jordbrukare.
Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat de EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd som helt finansieras med EU-medel och som betalas enligt den gemensamma jordbrukspolitiken. Med anslaget under momentet är det också möjligt att betala EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd som beviljats år 2022 och tidigare år.
EU:s inkomststöden tryggar för sin del jordbruksproduktionens lönsamhet och det att andra mål för EU:s gemensamma jordbrukspolitik uppnås. De tidigare kraven med avseende på de direkta stöden, de så kallade tvärvillkoren, ersätts med en ny villkorlighetsordning omfattande grundläggande villkor som hänför sig till miljön, klimatet och folkhälsan samt djurens och växternas välfärd och hälsa. Det tidigare förgröningsstödet ersätts med ett nytt system, vars andel utgör 16,5 procent av EU:s inkomststöd. Som ett nytt system ska införas ett omfördelningsinriktat inkomststöd som främjar en mer balanserad fördelning av direktstöden till små och medelstora gårdsbruksenheter.
Den andel av EU:s inkomststöd som går till unga jordbrukare utgör 2,5 procent av inkomststödet. Andelen stöd som är kopplat till produktionen utgör 19,6 procent av maximibeloppet av EU:s direktstöd.
Det EU-stöd för privat lagring som betalas av medlen under momentet beräknas ligga på samma nivå som 2022.
Under momentet är det möjligt att betala även sådana av Finlands åtaganden som föranleds av att stöd som betalats ut efter EU:s betalningsdatum (artikel 5 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/127) betalas ut helt och hållet nationellt.
Inkomster som hänför sig till utgifter under momentet har antecknats under moment 12.30.01.
Fördelning av EU:s inkomststöd och marknadsstöd 2023 enligt användningsändamål (euro)
EU-inkomststöd, varav | 519 400 000 |
— Grundläggande inkomststöd | 292 600 000 |
— Omfördelningsinriktat inkomststöd | 26 000 000 |
— Stöd till miljösystem | 86 000 000 |
— Inkomststöd till unga jordbrukare | 13 100 000 |
— Kopplat inkomststöd | 101 700 000 |
EU:s marknadsstöd (EU-stöd för privat lagring) | 1 200 000 |
Sammanlagt | 520 600 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring som hänför sig till genomförandet av stödprogrammet | 1 900 |
Sammanlagt | 1 900 |
Anslaget står utanför ramen.
2023 budget | 520 600 000 |
2022 II tilläggsb. | 6 870 000 |
2022 budget | 518 700 000 |
2021 bokslut | 514 118 454 |