Statsbudgeten 2023
20. Jordbruk och livsmedelsekonomi
Förklaring:Förklaringsdelen för kapitel 30.20 ingår i förklaringsdelen under kapitel 30.10.
01. Livsmedelsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 81 205 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till ett belopp av högst 500 000 euro för omkostnaderna för livsmedelsmarknadsombudsmannens byrå
2) till ett belopp av högst 800 000 euro för en sänkning av priserna på avgiftsbelagda djurundersökningar som syftar till att upptäcka och följa farliga djursjukdomar och djursjukdomar som ska bekämpas
3) för utgifter som har samband med växt-, djur-, livsmedels- och fodersektorn och som betalas med stöd som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/690 om inrättande av ett program för den inre marknaden
4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
5) till betalning av utgifter som föranleds av veterinärmedicinska skadenämndens verksamhet
6) till betalning av ersättningar som motsvarar kostnaderna för utarbetande av planer för bekämpning av flyghavre enligt lagen om bekämpning av flyghavre (185/2002)
7) till betalning av ersättningar till kommunerna i landskapet Åland enligt lagen om verkställighet av jordbruksstöd (192/2013).
8) till betalning av utgifter som föranleds av renskadenämndens verksamhet.
I nettobudgeteringen beaktas den finansiering som på basis av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/690 årligen beviljats för undersökningar avseende växtskadegörare.
Utgifter som har samband med växt-, djur-, livsmedels- och fodersektorn enligt programmet för den inre marknaden och som betalas med stöd som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/690 har beaktats som inkomster under moment 12.30.04.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lagstiftning om automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen.
Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lag om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av Europeiska unionens lagstiftning och den nationella lagstiftningen samt till lagar som har samband med den.
Livsmedelsverket har till uppgift att främja, övervaka och undersöka djurens hälsa och välfärd samt växtskyddet, liksom säkerheten hos och kvaliteten på livsmedlen och insatsvarorna inom jord- och skogsbruket. Verket ska genom myndighetsåtgärder främja exporten av livsmedel och insatsvaror inom jordbruket. Verket svarar för sådana åtgärder som följer Europeiska unionens gemensamma jordbrukspolitik, sådana åtgärder för landsbygdens utveckling som unionen finansierar och nationella åtgärder som kompletterar dessa (uppgift som utbetalningsmyndighet). Livsmedelsverket svarar för utvecklingen och förvaltningen av informationssystemen inom sitt verksamhetsområde samt för styrningen av myndigheterna på regional och lokal nivå. Livsmedelsverket har också till uppgift att sköta andra sådana uppgifter som föreskrivs för ämbetsverket i lag och uppgifter som jord- och skogsbruksministeriet förordnat ämbetsverket att sköta och som hör till dess ansvarsområde.
Livsmedelsverket stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln och den gemensamma förklaringsdelen för kapitlen 30.10 och 30.20.
Jord- och skogsbruksministeriet ställer för Livsmedelsverket för 2023 upp de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01.
Nyckeltal för ämbetsverket
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Funktionell effektivitet | |||
Lönsamhetsindex (2019=100) | 100,8 | 101 | 101,5 |
Produktivitetsindex (2019=100) | 99,8 | 101 | 101,5 |
Kostnader, intäkter och årsverken för Livsmedelsverkets huvudfunktioner1)
2021 utfall | 2022 uppskattning | 2023 uppskattning | |||||||
Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | |
Jordbruket | 15 438 | 425 | 125 | 18 212 | 568 | 126 | 18 570 | 568 | 126 |
Utveckling av landsbygden | 7 535 | 1 556 | 67 | 8 816 | 1 638 | 68 | 8 206 | 1 638 | 67 |
Skogsbruk | 576 | 5 | 6 | 520 | 9 | 6 | 539 | 9 | 5 |
Fiskerinäringen samt vilt- och renhushållningen | 947 | 87 | 10 | 861 | 250 | 9 | 893 | 250 | 8 |
Livsmedelssäkerhet, varav | |||||||||
— tillsyn | 27 486 | 14 191 | 253 | 28 292 | 14 898 | 224 | 29 346 | 14 903 | 224 |
— laboratorietjänster och riskbedömning | 9 732 | 466 | 117 | 10 583 | 389 | 115 | 11 075 | 389 | 114 |
Djurens hälsa och välfärd, varav | |||||||||
— tillsyn | 10 358 | 3 095 | 77 | 10 888 | 2 714 | 78 | 9 871 | 2 714 | 77 |
— laboratorietjänster och riskbedömning | 12 796 | 945 | 143 | 12 235 | 1 131 | 126 | 13 020 | 1 131 | 126 |
Växtproduktion och växtskydd, varav | |||||||||
— tillsyn | 8 097 | 3 362 | 85 | 8 296 | 3 384 | 76 | 8 497 | 3 384 | 75 |
— laboratorietjänster och riskbedömning | 4 222 | 1 224 | 51 | 4 207 | 1 214 | 49 | 4 361 | 1 214 | 48 |
Forskningsverksamheten | 1 186 | 569 | 10 | 1 470 | 626 | 15 | 1 524 | 626 | 14 |
FEAD, bistånd till dem som har det sämst ställt | 4 283 | 4 090 | 5 | 125 | 125 | 2 | 120 | 120 | 1 |
ESF+ materiellt bistånd | - | - | - | 170 | 2 | 170 | - | 4 | |
Externa IT-tjänster | 3 252 | 2 069 | 39 | 3 389 | 2 352 | 46 | 3 617 | 2 352 | 45 |
Livsmedelsmarknadsombudsmannens byrå | 935 | 64 | 10 | 598 | 4 | 6 | 698 | 4 | 6 |
Sammanlagt | 106 843 | 32 148 | 998 | 108 662 | 29 302 | 948 | 110 507 | 29 302 | 940 |
1) Kostnaderna och intäkterna inbegriper inte genomfaktureringen av externa IT-experttjänster.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 113 294 | 108 662 | 110 507 |
Bruttoinkomster | 31 911 | 29 302 | 29 302 |
Nettoutgifter | 81 383 | 79 360 | 81 205 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 15 121 | ||
— överförts till följande år | 19 9421) |
1) Av den post som överförts till 2022 har 9,7 miljoner euro bundits till bland annat produktivitetsprojekt och verksamheten vid livsmedelsmarknadsombudsmannens byrå.
Bruttoutgifterna uppgår till sammanlagt 110 507 000 euro. Bruttoinkomsterna är sammanlagt 29 302 000 euro, varav inkomsterna av den samfinansierade verksamheten utgör 950 000 euro, inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten 24 396 000 euro samt de övriga inkomsterna 3 956 000 euro.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 19 981 | 20 666 | 20 666 |
— övriga intäkter | 64 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 20 045 | 20 666 | 20 666 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 15 333 | 15 475 | 15 475 |
— andel av samkostnader | 8 210 | 5 191 | 5 191 |
Kostnader sammanlagt | 23 543 | 20 666 | 20 666 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | -3 498 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 85 | 100 | 100 |
Övriga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 2 816 | 3 730 | 3 730 |
— övriga intäkter | 9 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 2 825 | 3 730 | –3 730 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 2 888 | 3 198 | 3 198 |
— andel av samkostnader | 654 | 1 532 | 1 532 |
Kostnader sammanlagt | 3 542 | 4 730 | 4 730 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | -717 | -1 000 | -1 000 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 80 | 79 | 79 |
Prisstöd | 436 | 1 000 | 800 |
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd, % | 92 | 100 | 96 |
För att livsmedelsmarknaden ska fungera bättre och praxis som strider mot god affärssed ska kunna förhindras föreskrivs det i livsmedelsmarknadslagen (1121/2018) om livsmedelsmarknadsombudsmannens byrå som finns i anslutning till Livsmedelsverket. Ombudsmannen är självständig och oberoende i sin verksamhet. För livsmedelsmarknadsombudsmannens byrås omkostnader reserveras högst 500 000 euro.
Livsmedelsverket är förvaltningsmyndighet för fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (fonden för dem som har det sämst ställt), vilken arbets- och näringsministeriet ansvarar för. När det gäller årsverkena för genomförandet av det operativa program för bistånd till dem som har det sämst ställt som finansieras ur fonden används fondens tekniska bistånd och när det gäller anskaffning, distribution och lagring av livsmedel används finansieringen för själva programmet. Vid dimensioneringen av anslaget har andelen för tekniskt bistånd på 120 000 euro som hänför sig till fonden för bistånd till dem som har det sämst ställt beaktats både i utgifterna och i inkomsterna, med anledning av administrationen och genomförandet av avslutandet av programperioden.
Livsmedelsverket är den instans som förmedlar materiellt stöd i form av basförnödenheter finansierade av medel ur Europeiska socialfonden+ (ESF+) till dem som har det sämst ställt, med arbets- och näringsministeriet som förvaltningsmyndighet. För verkställigheten av åtgärder som gäller materiellt stöd genom fondens medel använder Livsmedelsverket tekniskt bistånd. Med tekniskt bistånd täcks kostnaderna för upprättande och drift av betalkortssystemet. Behovet av anslag för löner som behövs för verkställigheten (uppskattningsvis 4 årsv.) täcks dels med tekniskt bistånd och dels med omkostnader (uppskattningsvis 170 000 euro). För det faktiska materiella stödet och förvaltningskostnaderna i samband med utdelningen till stödtagarna används Europeiska socialfondens programfinansiering under moment 32.30.64, där ett belopp på 5 331 000 euro har budgeterats. Detta har inte beaktats i Livsmedelsverkets bruttoinkomster eller bruttoutgifter.
I syfte att upptäcka djursjukdomar som ska bekämpas och nya, farliga djursjukdomar samt i syfte att övervaka förekomsten av endemiska djursjukdomar behövs det prover från sjuka djur. För att det vid undersökningarna av djursjukdomar ska vara möjligt att få en med tanke på övervakningen tillräcklig mängd prover förutsätts det att djurens ägare eller veterinärerna på eget initiativ sänder in prover. Om kostnaderna för undersökningen tas ut till fullt belopp av den som sänder in proverna minskar antalet prover avsevärt, och därför är det motiverat med ett prisstöd. Prisstödet uppgår till högst 800 000 euro.
Utgifter som hänför sig till växt-, djur-, livsmedels- och fodersektorn och som betalas med stöd från programmet för den inre marknaden enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/690 har beaktats som inkomster under moment 12.30.04.
Under momentet har beaktats nettobudgeteringen av den finansiering som årligen på basis av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/690 beviljas för undersökningar avseende växtskadegörare.
Vid dimensioneringen av anslaget har 1 295 000 euro beaktats i både utgifterna och inkomsterna som beloppet för tekniskt bistånd inom ramen för programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020 (n+2), inkluderande den del som hänför sig till enheten för nätverkstjänster. Vid dimensioneringen av anslaget har likaså som inkomster och utgifter beaktats Livsmedelsverkets tekniska bistånd inom ramen för GJP-planen 2023—2027, vilket är ett belopp på 3 900 000 euro och vilket förutom för personalkostnader vid Livsmedelsverket även får användas för köpta tjänster (kostnader för informationssystem, utbildning och kommunikation). En noggrannare avgränsning av användningsändamålen finns i den fastställda dispositionsplanen för tekniskt bistånd.
Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats de ersättningar som betalas till kommunerna i landskapet Åland för skötseln av uppgifter som avses i lagen om verkställighet av jordbruksstöd (192/2013). Ersättningen fastställs på basis av antalet stödansökningar och bestämmelser om ersättningsbeloppet utfärdas genom förordning av statsrådet.
Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara cirka 81 155 000 euro och överföringsutgifternas andel cirka 50 000 euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen | 2 500 |
Bekämpning av brottslighet inom livsmedelskedjan | 375 |
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019 | -150 |
CAP27-projektet (finansiering 2022) (överföring till moment 28.70.20) | -6 950 |
CAP27-projektet (finansiering 2023) (överföring från moment 28.70.20) | 6 700 |
ESF + genomförande av materiellt bistånd, bortfall av tillägget för 2022 | -170 |
ESF + genomförande av materiellt bistånd 2023 | 170 |
Finansieringen av genomförandet av EU:s växtskyddslagstiftning blir delvis nationell | 300 |
Information, utbildning och beredskap som främjar bekämpningen av djursjukdomar samt utveckling av registren (regeringsprogr. 2019) | -250 |
Konsekvenser av genomförandet av regleringen om skydd för visselblåsare | 225 |
Projektet för förnyande av teknologimiljöerna (finansiering 2023) (överföring från moment 28.70.20) | 1 403 |
Projektet för förnyandet av teknologimiljöerna (finansiering 2022) (överföring till moment 28.70.20) | -2 203 |
Projektet för modernisering av informationssystemet för gemensam djurtillsyn och tvärvillkor (finansiering 2022) (överföring till moment 28.70.20) | -495 |
Projektet för utveckling av elektroniska tjänster inom livsmedelskedjan (SALLI) (finansiering 2022) (överföring till moment 28.70.20) | -1 418 |
Projektet för utveckling av elektroniska tjänster inom livsmedelskedjan (SALLI) (finansiering 2023) (överföring från moment 28.70.20) | 1 418 |
Tillstånds-, godkännande- och anmälningspliktiga verksamheter och registreringar i fråga om aktörer på området för djurens hälsa och välfärd (ILMO) (finansiering 2022) (överföring till moment 28.70.20) | -1 059 |
Tillstånds-, godkännande- och anmälningspliktiga verksamheter och registreringar i fråga om aktörer på området för djurens hälsa och välfärd (ILMO) (finansiering 2023) (överföring från moment 28.70.20) | 456 |
Tillsyn över distansförsäljning | 225 |
Uppgradering av Livsmedelsverkets system för betalning, rapportering och uppföljning av fordringar (SAMPO) (finansiering 2022) (överföring till moment 28.70.20) | -500 |
Uppgradering av Livsmedelsverkets system för betalning, rapportering och uppföljning av fordringar (SAMPO) (finansiering 2023) (överföring från moment 28.70.20) | 1 000 |
Överföring från moment 30.01.23 | 83 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -87 |
Lönejusteringar | 942 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -270 |
Resebesparing | -400 |
Sammanlagt | 1 845 |
2023 budget | 81 205 000 |
2022 II tilläggsb. | 5 647 000 |
2022 budget | 79 360 000 |
2021 bokslut | 86 204 000 |
20. Veterinärvård och bekämpning av växtskadegörare (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 7 929 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av ersättningar som ska betalas med stöd av veterinärvårdslagen (765/2009)
2) till betalning av utgifter som föranleds av bekämpning av djursjukdomar med stöd av lagen om djursjukdomar (76/2021), av djurskydd med stöd av djurskyddslagen (247/1996) och av ersättningar, utbildningar och utredningar i anslutning till bekämpningen av djursjukdomar och till djurskyddet samt till betalning av andra utgifter som är nödvändiga för genomförande av veterinärvården
3) till betalning av ersättningar enligt växtskyddslagen (1110/2019)
4) till betalning av utgifter som är nödvändiga för bekämpning av växtskadegörare
5) till utgifter och ersättningar som anknyter till ovannämnda utgifter och som hänför sig till tidigare år samt till överföringsutgifter.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Med stöd av 23 § i veterinärvårdslagen betalas ersättning för uppgifter som veterinärer sköter med stöd av lagen om djursjukdomar (76/2021), lagen on animaliska biprodukter (517/2015), djurskyddslagen (247/1996), lagen om transport av djur (1429/2006), lagen om medicinsk behandling av djur (387/2014) och lagen om verkställighet av jordbruksstöd (192/2013).
De avgifter som aktörerna betalar för de avgiftsbelagda prestationer som kommunalveterinärer utför med stöd lagen om djursjukdomar och lagen on animaliska biprodukter intäktsförs under moment 12.30.99.
Med stöd av växtskyddslagen (1110/2019) kan det till aktören betalas ersättning för kostnaderna för utrotning av växtskadegörare, om de skador som orsakats växtproduktionen är exceptionellt stora och ersättningen behövs för att aktören ska kunna fortsätta med sin näring. Ersättning för kostnaderna för utrotning av skadegörare kan betalas också i fråga om växande träd i skog. Anslaget får också användas till betalning av utgifter för kartläggnings- och bekämpningsåtgärder som är nödvändiga för bekämpning av skadegörare.
Av anslaget är statens andel 7 818 000 euro och EU:s andel 111 000 euro. Europeiska unionens medfinansiering för bekämpning av djursjukdomar och växtskadegörare intäktsförs under moment 12.30.04.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Ersättningar som betalas med stöd av veterinärvårdslagen | 4 400 000 |
Utgifter för djurskydd och bekämpning av djursjukdomar | 3 429 000 |
Bekämpning av växtskadegörare | 100 000 |
Sammanlagt | 7 929 000 |
Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär 80 procent och konsumtionsutgifterna ungefär 20 procent.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Minskning av EU-finansieringen av rabiesprogrammet | -19 |
Tillfälliga salmonellaersättningar | 2 000 |
Sammanlagt | 1 981 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2023 budget | 7 929 000 |
2022 budget | 5 948 000 |
2021 bokslut | 10 265 448 |
40. Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 350 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till nationellt stöd enligt lagen om nationella stöd till jordbruket och trädgårdsodlingen (1559/2001) (nationellt stöd till södra Finland, nordligt stöd, annat stöd till jordbruket och trädgårdsodlingen)
2) till betalning av stöd som beviljats 2022 och tidigare år
3) till betalning av sådana nationella stöd och ersättningar som stödmottagaren är berättigad till med stöd av ett beslut som har vunnit laga kraft men för vilka anslaget inte längre är disponibelt.
Av anslaget har 4 000 000 euro reserverats för behovet av ändringar i stöden och stödnivåerna i anslutning till verkställandet av stöden, till följd av att efterfrågan på stöd är större än väntat.
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen och i fråga om punkt 3 enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Nationellt stöd till jordbruket och trädgårdsodlingen betalas med stöd av EU:s lagstiftning och inom de ramar som den ställer. Det nationella stödet har samordnats med de stödsystem som helt eller delvis finansieras av EU (EU:s inkomststöd, kompensationsersättningarna, miljöersättningen och ersättningarna för djurens välbefinnande). Stödet tryggar för sin del jordbrukets och trädgårdsodlingens verksamhetsförutsättningar och produktionens lönsamhet samt bevarandet av landsbygdens livskraft. Stödsystemen omfattar nationellt stöd till södra Finland, nordligt stöd och vissa andra nationella stöd.
Nationellt stöd till södra Finland betalas för svin- och fjäderfähushållning samt trädgårdsodling i stödområdena A och B på grundval av det stödprogram som kommissionen godkände. Nordligt stöd betalas i mellersta och norra Finland (stödområde C) för husdjursskötsel, trädgårdsodling, växtodling och vissa andra objekt på basis av ett långsiktigt system för nordligt stöd. Av anslaget betalas dessutom vissa andra nationella stöd.
Anslaget under momentet får även användas till betalning av sådana nationella stöd och ersättningar som stödmottagaren är berättigad till exempel med stöd av ett lagakraftvunnet beslut i samband med en besvärsprocess men för vilka anslaget inte längre är disponibelt.
Den beräknade fördelningen av det nationella stödet för jordbruket och trädgårdsodlingen på olika objekt under 2021—2023 (mn euro)
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Stöd för årets produktion sammanlagt | 323,1 | 323,0 | 346,0 |
Nationellt stöd till södra Finland | 17,2 | 17,2 | 17,2 |
Nordligt stöd | 300,3 | 300,1 | 323,1 |
Övriga nationella stöd | 5,6 | 5,7 | 5,7 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring som följer av att en ny stödperiod inleds | 19 800 |
Sammanlagt | 19 800 |
2023 budget | 350 000 000 |
2022 II tilläggsb. | 22 000 000 |
2022 budget | 330 200 000 |
2021 bokslut | 332 000 000 |
41. EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 520 600 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av direktstöd enligt Europaparlamentets och rådets förordning EU 2021/2115 samt direktstöd enligt Europaparlamentets och rådets förordning EU 2020/2220, vilken gäller övergångsperioden 2021—2022
2) till betalning av utgifter enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013 för stöd för privat lagring, vissa andra åtgärder som styr marknaden för jordbruksprodukter och åtgärder som direkt hänför sig till produkterna samt andra åtgärder som möjliggörs av förordningen, såväl som till betalning av stöd enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/2220, vilken gäller övergångsperioden 2021—2022
3) till betalning av EU-krisstöd som baserar sig på andra författningar än de som nämns i 1 och 2 punkten
4) till betalning av stöd som beviljats 2022 och tidigare år
5) till betalning av Finlands åtaganden som föranleds av utbetalning av stöd som betalats ut efter EU:s betalningsdatum (artikel 5 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/127).
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen i fråga om EU-inkomststöd och enligt principen om betalningsbeslut i fråga om EU-marknadsstöd.
Förklaring:Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lagar om vissa areal- och djurbaserade stöd som också inkluderar ett förslag till lag om EU:s direktstöd till jordbrukare.
Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat de EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd som helt finansieras med EU-medel och som betalas enligt den gemensamma jordbrukspolitiken. Med anslaget under momentet är det också möjligt att betala EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd som beviljats år 2022 och tidigare år.
EU:s inkomststöden tryggar för sin del jordbruksproduktionens lönsamhet och det att andra mål för EU:s gemensamma jordbrukspolitik uppnås. De tidigare kraven med avseende på de direkta stöden, de så kallade tvärvillkoren, ersätts med en ny villkorlighetsordning omfattande grundläggande villkor som hänför sig till miljön, klimatet och folkhälsan samt djurens och växternas välfärd och hälsa. Det tidigare förgröningsstödet ersätts med ett nytt system, vars andel utgör 16,5 procent av EU:s inkomststöd. Som ett nytt system ska införas ett omfördelningsinriktat inkomststöd som främjar en mer balanserad fördelning av direktstöden till små och medelstora gårdsbruksenheter.
Den andel av EU:s inkomststöd som går till unga jordbrukare utgör 2,5 procent av inkomststödet. Andelen stöd som är kopplat till produktionen utgör 19,6 procent av maximibeloppet av EU:s direktstöd.
Det EU-stöd för privat lagring som betalas av medlen under momentet beräknas ligga på samma nivå som 2022.
Under momentet är det möjligt att betala även sådana av Finlands åtaganden som föranleds av att stöd som betalats ut efter EU:s betalningsdatum (artikel 5 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/127) betalas ut helt och hållet nationellt.
Inkomster som hänför sig till utgifter under momentet har antecknats under moment 12.30.01.
Fördelning av EU:s inkomststöd och marknadsstöd 2023 enligt användningsändamål (euro)
EU-inkomststöd, varav | 519 400 000 |
— Grundläggande inkomststöd | 292 600 000 |
— Omfördelningsinriktat inkomststöd | 26 000 000 |
— Stöd till miljösystem | 86 000 000 |
— Inkomststöd till unga jordbrukare | 13 100 000 |
— Kopplat inkomststöd | 101 700 000 |
EU:s marknadsstöd (EU-stöd för privat lagring) | 1 200 000 |
Sammanlagt | 520 600 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring som hänför sig till genomförandet av stödprogrammet | 1 900 |
Sammanlagt | 1 900 |
Anslaget står utanför ramen.
2023 budget | 520 600 000 |
2022 II tilläggsb. | 6 870 000 |
2022 budget | 518 700 000 |
2021 bokslut | 514 118 454 |
42. Klimatåtgärder som hänför sig till torvmarker (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 30 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) för utvecklings-, försöks- och investeringsprojekt samt tillhörande kommunikation i anknytning till torvmarkers betydelse när det gäller att bekämpa klimatförändringen och anpassa sig till den
2) till finansiering av åtgärder och stöd i anknytning till torvmarker i syfte att begränsa klimatförändringen och underlätta anpassningen till den
3) till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst 20 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter.
I fråga om konsumtionsutgifterna budgeteras anslaget enligt prestationsprincipen.
Förklaring:Anslaget används för utvecklings-, försöks- och investeringsprojekt samt tillhörande kommunikation som gäller våtmarker och våtmarksodling i anknytning till höjning av grundvattennivån på torvmarker samt till betalning av understöd i anslutning till dessa projekt. Anslaget kan också användas för att ta torvmarker ur jordbruksanvändning. Dessutom kan anslaget användas för att skapa en bättre värdekedja inom våtmarksodlingen. Genom verksamheten skapas en grund och verksamhetsmodell för konkreta åtgärder med vilka klimatutsläppen från torvmarkerna kan begränsas och en anpassning till klimatförändringen möjliggöras. Åtgärderna är en del av försörjningsberedskapspaketet för jordbruket och de insatser till förmån för våtmarker som ingår i den gröna omställningen.
Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär 90 procent och konsumtionsutgifterna ungefär 10 procent
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Stöd till våtmarksodling (överföring från moment 30.40.22) | 30 000 |
Sammanlagt | 30 000 |
2023 budget | 30 000 000 |
43. Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 286 560 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av EU-medfinansiering och statlig medfinansiering genom Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (Ejflu) för miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar i Fastlandsfinland, i enlighet med Finlands GJP-plan 2023—2027
2) till betalning av EU-medfinansiering och statlig medfinansiering genom Ejflu för miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar enligt programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland under programperioden 2014—2020 och övergångsperioden 2021—2022
3) till betalning av EU-medfinansiering av förbindelser och avtal om miljöersättningar som betalas genom Ejflu med hjälp av återhämtningsinstrumentet samt EU-medfinansiering av förbindelser om ekologisk produktion
4) till betalning av åtaganden som föranleds av förbindelser som hänför sig till EU:s tidigare programperioder och till Finlands GJP-plan 2023—2027 i Fastlandsfinland samt till betalning av Finlands åtaganden enligt artikel 55 (Kontroll av överensstämmelse) och 56 (Indrivning vid bristande efterlevnad) i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2116 och enligt tidigare programperioders motsvarande gemensamma eller fondspecifika rättsakter.
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.
År 2023 får med avseende på Fastlandsfinland helt nya förbindelser och avtal om miljöersättningar och förbindelser om ekologisk produktion ingås i enlighet med GJP-planen 2023—2027 så att de får föranleda utgifter på högst 1 115 000 000 euro som betalas av anslaget för år 2024 och de påföljande åren.
Förklaring:Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lagar om vissa areal- och djurbaserade stöd som också inkluderar ett förslag till lag om vissa ersättningar för utveckling av landsbygden.
Miljöersättningarna, ersättningarna för ekologisk produktion, ersättningarna för rådgivning och ersättningarna för icke-produktiva investeringar är en del av Finlands GJP-plan 2023—2027 i Fastlandsfinland (GJP-planen).
Miljöersättningarna delas in i miljöförbindelser och miljöavtal. En förbindelse gäller fem år. De åtgärder som hänför sig till miljöersättningarna har samordnats med systemen för direkta stöd, för att åtgärderna i systemen ska vara olika på det sätt som krävs. Allokeringen under den nya perioden är segmentspecifik, inte regional. En förbindelse om ekologisk produktion kan omfatta en gårdsbruksenhets växtproduktion och husdjursproduktion. En förbindelse gäller fem år. Åtgärden bidrar till genomförandet av regeringsprogrammets program för ekologisk produktion och strategin Från jord till bord. Vid en åtgärd som hänför sig till rådgivning beviljas ersättning för den utförda rådgivningstjänsten till de rådgivare som godkänts. Som icke-produktiva investeringar stöds anläggning av våtmarker. Ett villkor för en icke-produktiv investering är att det efter investeringen ingås ett miljöavtal i enlighet med miljöersättningen, för att säkerställa att objektet sköts.
År 2023 behövs det ett anslag på uppskattningsvis sammanlagt 286 560 000 euro, varav EU-medfinansieringen uppgår till 123 221 000 euro och den nationella medfinansieringen till 163 339 000 euro. EU-medfinansieringen i GJP-planen är 43 procent.
Inkomster som hänför sig till utgifter under momentet har antecknats under moment 12.30.02.
De ekonomiska ramarna under finansieringsperioden 2023—2027 och den beräknade användningen av anslaget (mn euro)
Ekonomiska ramar 2023—20271) | Anslag | |||
Åtgärd | EU | staten | offentlig finansiering sammanlagt |
2023 budgetprop. |
Miljöersättningar | 428,855 | 568,483 | 997,338 | 199,468 |
Ekologisk produktion | 163,662 | 216,948 | 380,610 | 76,122 |
Rådgivning | 17,136 | 22,716 | 39,852 | 7,970 |
Icke-produktiva investeringar | 6,450 | 8,550 | 15,000 | 3,000 |
Sammanlagt | 616,103 | 816,697 | 1 432,800 | 286,560 |
1) De ekonomiska ramarna fastställs när kommissionen har godkänt Finlands GJP-plan.
År 2023 får nya miljöförbindelser och miljöavtal som hänför sig till GJP-planen ingås så att de får föranleda utgifter på högst 810 000 000 euro som betalas av anslaget för år 2024 och de påföljande åren samt förbindelser som gäller ekologisk produktion så att de får föranleda utgifter på högst 305 000 000 euro som betalas av anslaget för år 2024 och de påföljande åren.
Utgifter på grund av fullmakten för miljöersättningar och ekologisk produktion, statens och EU:s andelar sammanlagt (mn euro)
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Sammanlagt fr.o.m. 2023 |
|
Förbindelser och avtal som ingås 2023 | ||||||
GJP-planen (EU:s andel 43%), varav | 245,590 | 245,590 | 245,590 | 245,590 | 245,590 | 1 227,950 |
— miljöersättningar | 199,468 | 199,468 | 199,468 | 199,468 | 199,468 | 997,340 |
— ekologisk produktion | 46,122 | 46,122 | 46,122 | 46,122 | 46,122 | 230,610 |
Förbindelser och avtal som ingåtts före 20231) | ||||||
— ekologisk produktion (EU:s andel 42%) | 30,000 | 30,000 | 13,000 | 3,000 | - | 76,000 |
Utgifter sammanlagt | 275,590 | 275,590 | 258,590 | 248,590 | 245,590 | 1 303,950 |
1) Har anpassats till reglerna för GJP-planen
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ejflu genom återhämtningsinstrumentet (NGEU) | -43 206 |
Ändring som följer av att en ny stödperiod inleds | -20 630 |
Sammanlagt | -63 836 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2023 budget | 286 560 000 |
2022 budget | 350 396 000 |
2021 bokslut | 387 190 000 |
44. Kompensationsersättningar (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 495 884 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av EU-medfinansiering och statlig medfinansiering genom Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (Ejflu) för kompensationsersättningar i Fastlandsfinland i enlighet med Finlands GJP-plan 2023—2027 samt till betalning av kompensationsersättningar som ingår i Finlands GJP-plan och som helt och hållet finansieras nationellt
2) till betalning av EU-medfinansiering och statlig medfinansiering genom Ejflu för kompensationsersättningar i enlighet med programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland under programperioden 2014—2020 och övergångsperioden 2021—2022 samt till betalning av den kompensationsersättning som ingår i programmet och som helt och hållet finansieras nationellt
3) till betalning av åtaganden som föranleds av förbindelser som hänför sig till EU:s tidigare programperioder och till Finlands GJP-plan 2023—2027 i Fastlandsfinland samt till betalning av Finlands åtaganden enligt artikel 55 (Kontroll av överensstämmelse) och 56 (Indrivning vid bristande efterlevnad) i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2116 och enligt tidigare programperioders motsvarande gemensamma eller fondspecifika rättsakter.
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lagar om vissa areal- och djurbaserade stöd som också inkluderar ett förslag till lag om vissa ersättningar för utveckling av landsbygden.
Kompensationsersättningarna är en del av Finlands GJP-plan 2023—2027 i Fastlandsfinland (GJP-planen). Syftet med kompensationsersättningarna är att trygga fortsatt jordbruksproduktion trots de ogynnsamma klimatförhållanden som följer av de nordliga breddgraderna och att genom att betala ersättning till jordbrukare som arbetar under sådana förhållanden förhindra att jordbruksmark överges och inte används för odling. Kompensationsersättningar kan betalas till gårdar som är belägna i ogynnsamma områden inom EU. Hela Finland betraktas som ett ogynnsamt område. Kompensationsersättningarnas husdjursförhöjningar betalas inte längre från och med 2023, och gårdens ersättningsberättigande jordbruksmark ska i hela landet vara minst 5 ha. Kompensationsersättningarna är ettåriga.
EU-medfinansieringen i GJP-planen är 43 procent. Av anslaget betalas dessutom de kompensationsersättningar som helt och hållet finansieras av staten.
Inkomster som hänför sig till utgifter under momentet har antecknats under moment 12.30.02.
Den beräknade fördelningen av anslagen för systemet med kompensationsersättning 2023 (euro)
Sammanlagt, varav | 495 884 000 |
— EU:s andel | 76 885 000 |
— statens andel | 101 917 000 |
— kompensationsersättning som i sin helhet finansieras nationellt | 317 082 000 |
De ekonomiska ramarna under finansieringsperioden 2023—2027 och den beräknade användningen av anslaget (mn euro)
Ekonomiska ramar 2023—20271) | Anslag | ||||
Åtgärd | EU | staten | helt nationell finansiering | offentlig finansiering sammanlagt |
2023 budgetprop. |
Kompensationsersättningar | 384,423 | 509,584 | 1 617,053 | 2 511,059 | 495,884 |
1) De ekonomiska ramarna fastställs när kommissionen har godkänt Finlands GJP-plan.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring som följer av att en ny stödperiod inleds | -22 510 |
Sammanlagt | -22 510 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2023 budget | 495 884 000 |
2022 II tilläggsb. | 119 000 000 |
2022 budget | 518 394 000 |
2021 bokslut | 617 764 000 |
46. Av EU finansierat utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 11 030 000 euro.
Anslaget får användas
1) för information om och säljfrämjande åtgärder som avser jordbruksprodukter i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1144/2014
2) för utgifter som föranleds av det program för främjande av produktion och saluföring av biodlingsprodukter som utarbetats i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2115
3) till betalning av utgifter för verksamhetsprogrammen för frukt- och grönsaksproducentorganisationerna i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2115
4) för utgifter inom systemet med utdelning i skolan i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013 och för kompletterande åtgärder och informationsåtgärder samt därmed sammanhängande konsumtionsutgifter inom systemet med utdelning i skolan
5) till betalning av stöd enligt punkterna 2—4 i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/2220 om övergångsperioden 2021—2022.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut och i fråga om konsumtionsutgifterna enligt prestationsprincipen.
Mervärdsskatteutgifterna för kompletterande åtgärder och informationsåtgärder samt därmed sammanhängande konsumtionsutgifter inom systemet med utdelning i skolan har budgeterats under moment 30.01.29.
Förklaring:Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lag om ändring av lagen om en marknadsordning för jordbruksprodukter.
Under momentet finansieras utgifter för EU:s program för informationskampanjer och säljfrämjande åtgärder som avser jordbruksprodukter i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1144/2014.
I fråga om anslaget för främjande av produktion och saluföring av biodlingsprodukter som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2115 uppgår EU-medfinansieringen till 50 procent.
Till sådana organisationer för marknadsföring inom sektorn för frukt och grönsaker som producenterna bildar, det vill säga till producentorganisationer, betalas stöd för genomförande av verksamhetsprogrammet med stöd av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2115.
I fråga om anslaget för systemet med utdelning i skolan och de kompletterande åtgärder och informationsåtgärder som hänför sig till det och som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013 uppgår EU-medfinansieringen till 100 procent.
Under momentet är det också möjligt att betala stöd enligt punkterna 2—4 i beslutsdelen med stöd av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/2220 som gäller övergångsperioden 2021—2022.
De mervärdesskatteutgifter som hänför sig till de kompletterande åtgärderna och informationsåtgärderna samt därmed sammanhängande konsumtionsutgifter inom systemet med utdelning i skolan, och som inte ersätts av EU, har beaktats under moment 30.01.29.
Inkomster som hänför sig till utgifter under momentet har antecknats under moment 12.30.01.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Sammanlagt, | varav EU:s andel | |
Säljfrämjande åtgärder på den inre marknaden och utanför gemenskapen, (EU) nr 1144/2014 | 2 200 000 | 2 200 000 |
Främjande av produktion och saluföring av biodlingsprodukter, (EU) 2021/2115 | 400 000 | 200 000 |
Producentorganisationernas verksamhetsprogram, (EU) 2021/21151) | 4 000 000 | 4 000 000 |
Systemet med utdelning i skolan, (EU) nr 1308/2013 | 5 430 000 | 5 430 000 |
— varav systemet med utdelning i skolan | 4 890 000 | 4 890 000 |
— varav kompletterande åtgärder och informationsåtgärder | 540 000 | 540 000 |
Sammanlagt | 12 030 000 | 11 830 000 |
1) En del av utgifterna täcks med en post som överförs
Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär 95 procent och konsumtionsutgifterna ungefär fem procent.
Anslaget står delvis utanför ramen.
2023 budget | 11 030 000 |
2022 budget | 11 030 000 |
2021 bokslut | 10 910 000 |
47. Utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 2 287 000 euro.
Anslaget får användas
1) i enlighet med statsrådets förordning om statsunderstöd för främjande av livsmedelskedjans verksamhet (SRF 680/2014) för understöd för projekt som hänför sig till genomförandet av utvecklings- och informationsåtgärder och säljfrämjande åtgärder inom livsmedelskedjan
2) för nationella och internationella åtgärder som främjar uppnåendet av målen i redogörelsen om livsmedelspolitik
3) för utvecklings- och försöksprojekt som gäller livsmedelskedjans och jordbrukets marknader i syfte att utveckla nya innovationer
4) till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst 14 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter.
Av anslaget får även beviljas understöd till offentliga samfund.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut och i fråga om konsumtionsutgifterna enligt prestationsprincipen.
Förklaring:Anslaget används för finansiering av nationella eller internationella åtgärder som stöder målen i redogörelsen om livsmedelspolitik. Med anslaget stöds också de åtgärder som ingår i de utvecklingsprogram som gäller den ekologiska branschen och närproducerad mat samt utvecklingen av natuproduktbranschen. Dessutom stöds med anslaget utvecklings- och försöksprojekt som gäller livsmedelskedjans och jordbrukets marknader i syfte att utveckla nya innovationer.
Med de medel som är avsedda för åtgärder för utvecklande av livsmedelskedjan kan även omfattande riksomfattande projekt stödjas.
Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär 45 procent och konsumtionsutgifterna ungefär 55 procent.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Livsmedelsattaché till ambassaden i Peking (överföring till moment 24.01.01) | -300 |
Livsmedelsattaché till ambassaden i Seoul (överföring till moment 24.01.01) | -300 |
Organisering av uppgifter som gäller kommunikation kring livsmedelsfrågor (överföring från moment 30.01.01) | 82 |
Pro Pakuri Finland ry:s projektverksamhet, bortfall av tillägg av engångsnatur | -100 |
Till Arbetseffektivitetsföreningen för fortsättning av projektet Ruoka Akatemia, bortfall av tillägg av engångsnatur | -150 |
Omfördelning | -1 200 |
Sammanlagt | -1 968 |
2023 budget | 2 287 000 |
2022 budget | 4 255 000 |
2021 bokslut | 4 269 000 |
(48.) Utveckling av åkerstrukturen (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utveckling av åkerstrukturen (regeringsprogr. 2019), tidigareläggning av anslaget till 2021 | 1 000 |
Utveckling av åkerstrukturen (regeringsprorgr. 2019) | 2 000 |
Ägoregleringar för utveckling av åkerstrukturen (regeringsprogr. 2019) (överföring från moment 30.70.40) | 1 300 |
Omfördelning | -5 000 |
Sammanlagt | -700 |
2022 II tilläggsb. | -700 000 |
2022 budget | 700 000 |
2021 bokslut | 1 000 000 |
60. Överföring till interventionsfonden (fast anslag)
Under momentet beviljas 400 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av en överföring till interventionsfonden för jordbruket
2) till betalning av sådana utgifter för fonden som inte finansieras ur Europeiska garantifonden för jordbruket.
Förklaring:Med budgetöverföringen täcks de utgifter för interventionsfonden för jordbruket som staten ska svara för. De utgifter som staten ska svara för beräknas närmast utgöras av utgifter för interventionslagringen, vars belopp inte kan uppskattas exakt på grund av risken för förväntade marknadsstörningar. Om dessa utgifter är större än budgetöverföringen täcks de med fondens eget kapital.
2023 budget | 400 000 |
2022 budget | 400 000 |
2021 bokslut | 400 000 |
62. Vissa statsunderstöd och statsbidrag (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 5 867 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsunderstöd för uppsamling och bortskaffande av produktionsdjur som dött på gårdarna (SRF 998/2017)
2) för statsunderstöd som beviljas riksomfattande djurskyddsorganisationer (SRF 166/2005)
3) för statsbidrag som beviljas Helsingfors universitet för specialiseringspraktik för veterinärer
4) för statsbidrag som beviljas Tammerfors universitetför för främjande av alternativa metoder som ersätter djurförsök.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Målet är att säkerställa att produktionsdjur som dör på gårdarna bortskaffas i enlighet med kraven i förordningen om animaliska biprodukter (EU-förordning nr 1069/2009).
Avsikten är att statsunderstöd och statsbidrag beviljas djurskyddsorganisationer samt Helsingfors universitet för organisering av specialiseringspraktik och specialiseringsutbildning för veterinärer. Utöver det beviljas statsbidrag till Tammerfors universitet (FHAIVE, centret för alternativa metoder till djurförsök) för främjande av alternativa metoder till djurförsök samt forskning och utbildning i anslutning till detta.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Bortskaffande av produktionsdjur som dör på gårdarna | 5 080 000 |
Statsunderstöd till riksomfattande djurskyddsorganisationer | 87 000 |
Statsbidrag till Helsingfors universitet | 400 000 |
Statsbidrag till Tammerfors universitet, FHAIVE | 300 000 |
Sammanlagt | 5 867 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Vildsvinsprojektet: förebyggande av spridning av svinpest, bortfall av tillägg av engångsnatur | -100 |
Omfördelning | -530 |
Sammanlagt | -630 |
2023 budget | 5 867 000 |
2022 budget | 6 497 000 |
2021 bokslut | 6 117 000 |