Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning och forskning
         10. Utveckling av landsbygden
              44. Kompensationsersättningar
         40. Naturresursekonomi
         64. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2023

01. Livsmedelsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 81 205 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till ett belopp av högst 500 000 euro för omkostnaderna för livsmedelsmarknadsombudsmannens byrå

2) till ett belopp av högst 800 000 euro för en sänkning av priserna på avgiftsbelagda djurundersökningar som syftar till att upptäcka och följa farliga djursjukdomar och djursjukdomar som ska bekämpas

3) för utgifter som har samband med växt-, djur-, livsmedels- och fodersektorn och som betalas med stöd som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/690 om inrättande av ett program för den inre marknaden

4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

5) till betalning av utgifter som föranleds av veterinärmedicinska skadenämndens verksamhet

6) till betalning av ersättningar som motsvarar kostnaderna för utarbetande av planer för bekämpning av flyghavre enligt lagen om bekämpning av flyghavre (185/2002)

7) till betalning av ersättningar till kommunerna i landskapet Åland enligt lagen om verkställighet av jordbruksstöd (192/2013).

8) till betalning av utgifter som föranleds av renskadenämndens verksamhet.

I nettobudgeteringen beaktas den finansiering som på basis av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/690 årligen beviljats för undersökningar avseende växtskadegörare.

Utgifter som har samband med växt-, djur-, livsmedels- och fodersektorn enligt programmet för den inre marknaden och som betalas med stöd som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/690 har beaktats som inkomster under moment 12.30.04.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lagstiftning om automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen.

Regeringen överlämnar till riksdagen en till budgetpropositionen anknytande proposition med förslag till lag om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av Europeiska unionens lagstiftning och den nationella lagstiftningen samt till lagar som har samband med den.

Livsmedelsverket har till uppgift att främja, övervaka och undersöka djurens hälsa och välfärd samt växtskyddet, liksom säkerheten hos och kvaliteten på livsmedlen och insatsvarorna inom jord- och skogsbruket. Verket ska genom myndighetsåtgärder främja exporten av livsmedel och insatsvaror inom jordbruket. Verket svarar för sådana åtgärder som följer Europeiska unionens gemensamma jordbrukspolitik, sådana åtgärder för landsbygdens utveckling som unionen finansierar och nationella åtgärder som kompletterar dessa (uppgift som utbetalningsmyndighet). Livsmedelsverket svarar för utvecklingen och förvaltningen av informationssystemen inom sitt verksamhetsområde samt för styrningen av myndigheterna på regional och lokal nivå. Livsmedelsverket har också till uppgift att sköta andra sådana uppgifter som föreskrivs för ämbetsverket i lag och uppgifter som jord- och skogsbruksministeriet förordnat ämbetsverket att sköta och som hör till dess ansvarsområde.

Livsmedelsverket stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln och den gemensamma förklaringsdelen för kapitlen 30.10 och 30.20.

Jord- och skogsbruksministeriet ställer för Livsmedelsverket för 2023 upp de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01.

Nyckeltal för ämbetsverket

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Funktionell effektivitet      
Lönsamhetsindex (2019=100) 100,8 101 101,5
Produktivitetsindex (2019=100) 99,8 101 101,5

Kostnader, intäkter och årsverken för Livsmedelsverkets huvudfunktioner1)

  2021 utfall 2022 uppskattning 2023 uppskattning
  Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv.
                   
Jordbruket 15 438 425 125 18 212 568 126 18 570 568 126
Utveckling av landsbygden 7 535 1 556 67 8 816 1 638 68 8 206 1 638 67
Skogsbruk 576 5 6 520 9 6 539 9 5
Fiskerinäringen samt vilt- och renhushållningen 947 87 10 861 250 9 893 250 8
Livsmedelssäkerhet, varav                  
— tillsyn 27 486 14 191 253 28 292 14 898 224 29 346 14 903 224
— laboratorietjänster och riskbedömning 9 732 466 117 10 583 389 115 11 075 389 114
Djurens hälsa och välfärd, varav                  
— tillsyn 10 358 3 095 77 10 888 2 714 78 9 871 2 714 77
— laboratorietjänster och riskbedömning 12 796 945 143 12 235 1 131 126 13 020 1 131 126
Växtproduktion och växtskydd, varav                  
— tillsyn 8 097 3 362 85 8 296 3 384 76 8 497 3 384 75
— laboratorietjänster och riskbedömning 4 222 1 224 51 4 207 1 214 49 4 361 1 214 48
Forskningsverksamheten 1 186 569 10 1 470 626 15 1 524 626 14
FEAD, bistånd till dem som har det sämst ställt 4 283 4 090 5 125 125 2 120 120 1
ESF+ materiellt bistånd - - - 170   2 170 - 4
Externa IT-tjänster 3 252 2 069 39 3 389 2 352 46 3 617 2 352 45
Livsmedelsmarknadsombudsmannens byrå 935 64 10 598 4 6 698 4 6
Sammanlagt 106 843 32 148 998 108 662 29 302 948 110 507 29 302 940

1) Kostnaderna och intäkterna inbegriper inte genomfaktureringen av externa IT-experttjänster.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 113 294 108 662 110 507
Bruttoinkomster 31 911 29 302 29 302
Nettoutgifter 81 383 79 360 81 205
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 15 121    
— överförts till följande år 19 9421)    

1) Av den post som överförts till 2022 har 9,7 miljoner euro bundits till bland annat produktivitetsprojekt och verksamheten vid livsmedelsmarknadsombudsmannens byrå.

Bruttoutgifterna uppgår till sammanlagt 110 507 000 euro. Bruttoinkomsterna är sammanlagt 29 302 000 euro, varav inkomsterna av den samfinansierade verksamheten utgör 950 000 euro, inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten 24 396 000 euro samt de övriga inkomsterna 3 956 000 euro.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 19 981 20 666 20 666
— övriga intäkter 64 - -
Intäkter sammanlagt 20 045 20 666 20 666
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 15 333 15 475 15 475
— andel av samkostnader 8 210 5 191 5 191
Kostnader sammanlagt 23 543 20 666 20 666
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) -3 498 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 85 100 100
       
Övriga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 2 816 3 730 3 730
— övriga intäkter 9 - -
Intäkter sammanlagt 2 825 3 730 –3 730
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 2 888 3 198 3 198
— andel av samkostnader 654 1 532 1 532
Kostnader sammanlagt 3 542 4 730 4 730
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) -717 -1 000 -1 000
Kostnadsmotsvarighet, % 80 79 79
       
Prisstöd 436 1 000 800
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd, % 92 100 96

För att livsmedelsmarknaden ska fungera bättre och praxis som strider mot god affärssed ska kunna förhindras föreskrivs det i livsmedelsmarknadslagen (1121/2018) om livsmedelsmarknadsombudsmannens byrå som finns i anslutning till Livsmedelsverket. Ombudsmannen är självständig och oberoende i sin verksamhet. För livsmedelsmarknadsombudsmannens byrås omkostnader reserveras högst 500 000 euro.

Livsmedelsverket är förvaltningsmyndighet för fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (fonden för dem som har det sämst ställt), vilken arbets- och näringsministeriet ansvarar för. När det gäller årsverkena för genomförandet av det operativa program för bistånd till dem som har det sämst ställt som finansieras ur fonden används fondens tekniska bistånd och när det gäller anskaffning, distribution och lagring av livsmedel används finansieringen för själva programmet. Vid dimensioneringen av anslaget har andelen för tekniskt bistånd på 120 000 euro som hänför sig till fonden för bistånd till dem som har det sämst ställt beaktats både i utgifterna och i inkomsterna, med anledning av administrationen och genomförandet av avslutandet av programperioden.

Livsmedelsverket är den instans som förmedlar materiellt stöd i form av basförnödenheter finansierade av medel ur Europeiska socialfonden+ (ESF+) till dem som har det sämst ställt, med arbets- och näringsministeriet som förvaltningsmyndighet. För verkställigheten av åtgärder som gäller materiellt stöd genom fondens medel använder Livsmedelsverket tekniskt bistånd. Med tekniskt bistånd täcks kostnaderna för upprättande och drift av betalkortssystemet. Behovet av anslag för löner som behövs för verkställigheten (uppskattningsvis 4 årsv.) täcks dels med tekniskt bistånd och dels med omkostnader (uppskattningsvis 170 000 euro). För det faktiska materiella stödet och förvaltningskostnaderna i samband med utdelningen till stödtagarna används Europeiska socialfondens programfinansiering under moment 32.30.64, där ett belopp på 5 331 000 euro har budgeterats. Detta har inte beaktats i Livsmedelsverkets bruttoinkomster eller bruttoutgifter.

I syfte att upptäcka djursjukdomar som ska bekämpas och nya, farliga djursjukdomar samt i syfte att övervaka förekomsten av endemiska djursjukdomar behövs det prover från sjuka djur. För att det vid undersökningarna av djursjukdomar ska vara möjligt att få en med tanke på övervakningen tillräcklig mängd prover förutsätts det att djurens ägare eller veterinärerna på eget initiativ sänder in prover. Om kostnaderna för undersökningen tas ut till fullt belopp av den som sänder in proverna minskar antalet prover avsevärt, och därför är det motiverat med ett prisstöd. Prisstödet uppgår till högst 800 000 euro.

Utgifter som hänför sig till växt-, djur-, livsmedels- och fodersektorn och som betalas med stöd från programmet för den inre marknaden enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/690 har beaktats som inkomster under moment 12.30.04.

Under momentet har beaktats nettobudgeteringen av den finansiering som årligen på basis av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/690 beviljas för undersökningar avseende växtskadegörare.

Vid dimensioneringen av anslaget har 1 295 000 euro beaktats i både utgifterna och inkomsterna som beloppet för tekniskt bistånd inom ramen för programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020 (n+2), inkluderande den del som hänför sig till enheten för nätverkstjänster. Vid dimensioneringen av anslaget har likaså som inkomster och utgifter beaktats Livsmedelsverkets tekniska bistånd inom ramen för GJP-planen 2023—2027, vilket är ett belopp på 3 900 000 euro och vilket förutom för personalkostnader vid Livsmedelsverket även får användas för köpta tjänster (kostnader för informationssystem, utbildning och kommunikation). En noggrannare avgränsning av användningsändamålen finns i den fastställda dispositionsplanen för tekniskt bistånd.

Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats de ersättningar som betalas till kommunerna i landskapet Åland för skötseln av uppgifter som avses i lagen om verkställighet av jordbruksstöd (192/2013). Ersättningen fastställs på basis av antalet stödansökningar och bestämmelser om ersättningsbeloppet utfärdas genom förordning av statsrådet.

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara cirka 81 155 000 euro och överföringsutgifternas andel cirka 50 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen 2 500
Bekämpning av brottslighet inom livsmedelskedjan 375
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019 -150
CAP27-projektet (finansiering 2022) (överföring till moment 28.70.20) -6 950
CAP27-projektet (finansiering 2023) (överföring från moment 28.70.20) 6 700
ESF + genomförande av materiellt bistånd, bortfall av tillägget för 2022 -170
ESF + genomförande av materiellt bistånd 2023 170
Finansieringen av genomförandet av EU:s växtskyddslagstiftning blir delvis nationell 300
Information, utbildning och beredskap som främjar bekämpningen av djursjukdomar samt utveckling av registren (regeringsprogr. 2019) -250
Konsekvenser av genomförandet av regleringen om skydd för visselblåsare 225
Projektet för förnyande av teknologimiljöerna (finansiering 2023) (överföring från moment 28.70.20) 1 403
Projektet för förnyandet av teknologimiljöerna (finansiering 2022) (överföring till moment 28.70.20) -2 203
Projektet för modernisering av informationssystemet för gemensam djurtillsyn och tvärvillkor (finansiering 2022) (överföring till moment 28.70.20) -495
Projektet för utveckling av elektroniska tjänster inom livsmedelskedjan (SALLI) (finansiering 2022) (överföring till moment 28.70.20) -1 418
Projektet för utveckling av elektroniska tjänster inom livsmedelskedjan (SALLI) (finansiering 2023) (överföring från moment 28.70.20) 1 418
Tillstånds-, godkännande- och anmälningspliktiga verksamheter och registreringar i fråga om aktörer på området för djurens hälsa och välfärd (ILMO) (finansiering 2022) (överföring till moment 28.70.20) -1 059
Tillstånds-, godkännande- och anmälningspliktiga verksamheter och registreringar i fråga om aktörer på området för djurens hälsa och välfärd (ILMO) (finansiering 2023) (överföring från moment 28.70.20) 456
Tillsyn över distansförsäljning 225
Uppgradering av Livsmedelsverkets system för betalning, rapportering och uppföljning av fordringar (SAMPO) (finansiering 2022) (överföring till moment 28.70.20) -500
Uppgradering av Livsmedelsverkets system för betalning, rapportering och uppföljning av fordringar (SAMPO) (finansiering 2023) (överföring från moment 28.70.20) 1 000
Överföring från moment 30.01.23 83
Besparing som gäller kontorslokaler -87
Lönejusteringar 942
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -270
Resebesparing -400
Sammanlagt 1 845

2023 budget 81 205 000
2022 II tilläggsb. 5 647 000
2022 budget 79 360 000
2021 bokslut 86 204 000