Talousarvioesitys 2016
30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 9 121 792 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) mukaisen valtionosuuden maksamiseen
2) verotuloihin perustuvan valtionosuuksien tasauksen maksamiseen
3) enintään 30 200 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettujen lakien (635/1998 ja 1705/2009) mukaisten ennen vuotta 2016 oppilaitosten perustamishankkeisiin myönnettyjen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen
4) enintään 3 500 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettujen lakien (635/1998 ja 1705/2009) mukaisten ennen vuotta 2016 yleisten kirjastojen perustamishankkeisiin myönnettyjen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Kunnan peruspalvelujen valtionosuus | |
Laskennalliset kustannukset | 26 963 413 |
— ikärakenne | 18 980 754 |
— sairastavuus | 6 406 500 |
— työttömyys | 501 730 |
— kaksikielisyys | 98 246 |
— vieraskielisyys | 593 331 |
— asukastiheys | 197 639 |
— saaristoisuus | 14 969 |
— koulutustausta | 170 244 |
Kuntien rahoitusosuus | -20 028 442 |
Valtionosuus | 6 934 971 |
Lisäosat | 313 381 |
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus | 678 513 |
V. 2015 järjestelmämuutoksen tasaus | 29 034 |
Valtionosuusjärjestelmän uudistamiseen liittyvä kotikuntakorvausten siirtymäjärjestely | 1 628 |
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) | 2 302 |
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 5 382 |
Valtionosuuteen tehtävät lisäykset ja vähennykset | 1 156 581 |
Yhteensä | 9 121 792 |
Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti on 25,72. Valtionosuuksien määräytymisen perusteena oleva vuodenvaihteen 2014/2015 asukasluku on 5 442 837.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta siten, että kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti muuttuu 25,44 prosentista 25,72 prosenttiin vuonna 2016. Muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 0,15 prosenttiyksikköä liittyen valtionosuuden 40 000 000 euron leikkaukseen. Muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 0,27 prosenttiyksikköä liittyen hallitusohjelman mukaisten uudistusten toteuttamiseen siten, että valtionosuus on 100 %. Muutoksessa on otettu lisäyksenä huomioon 0,16 prosenttiyksikköä liittyen valtion ja kuntien väliseen kustannustenjaon tarkistukseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 73 700 000 euroa lain muutoksen johdosta.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi varhaiskasvatuslain (36/1973) muuttamisesta. Subjektiivinen päivähoito-oikeus rajataan hallitusohjelman mukaisesti puolipäiväiseksi silloin, kun toinen vanhemmista hoitaa perheen toista lasta äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla tai kotihoidontuella. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 6 066 000 euroa lain muutoksen johdosta.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain (1128/1996) muuttamisesta siten, että yksityisen hoidon tuen maksaminen rajataan puolipäiväiseksi silloin, kun toinen vanhemmista hoitaa perheen toista lasta äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla tai kotihoidontuella. Esitys ei vaikuta määrärahan mitoitukseen.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen omaishoidon tuesta annetun lain (937/2005) sekä perhehoitolain (263/2015) muuttamisesta siten, että omaishoitajien ja perhehoitajien sijaisjärjestelyjä kehitetään. Kustannusvaikutukseksi arvioidaan vuonna 2016 n. 85 milj. euroa, jonka rahoituksesta valtio vastaa. Tarkoituksena on lisätä asiakkaan valinnanvapautta sekä parantaa ja yhtenäistää sijaisjärjestelyjen laatua siten, että kaikille omaishoitajille voidaan turvata mahdollisuus lakisääteisten vapaapäivien pitämiseen. Omais- tai perhehoitajalle annetaan etukäteen hoitopaikkalupaus hoidettavan hoitopaikasta siinä vaiheessa, kun omais- tai perhehoitaja ei voi enää jatkaa hoitosuhdetta. Perhehoitojärjestelmän ehtoja ja kannustimia kehitetään perhehoidon lisäämiseksi. Tavoitteena on omais- ja perhehoitoa lisäämällä hidastaa erityisesti vanhuspalvelujen menojen kasvua. Valtiolle koituvaksi osuudeksi säästöstä arvioidaan n. 24 milj. euroa vuonna 2016.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen terveydenhuoltolain (1326/2010) muuttamisesta siten, että alueellisesti keskitettävästä erityistason sairaanhoidosta ja sen osaamista tukevista vähimmäiskriteereistä säädetään nykyistä tarkemmin. Kunnille säädetään velvoite ohjata erikseen säädettävät vaativat leikkaukset niille terveydenhuollon yksiköille, jotka täyttävät säädetyt vähimmäiskriteerit. Uudistukseen liittyen tarkistetaan terveydenhuoltolain nojalla annetut alemmanasteiset säädökset. Uudistuksesta arvioidaan valtiolle koituvan säästöä v. 2016 n. 12,86 milj. euroa.
Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen, laskentaperusteet (1 000 euroa)
Perushinta | Laskennallinen kustannus |
Ikärakenteen mukaan | |
— 0—5-vuotiaat (8 921,74 euroa/as) | 3 176 900 |
— 6-vuotiaat (9 400,82 euroa/as) | 569 155 |
— 7—12-vuotiaat (7 635,55 euroa/as) | 2 695 128 |
— 13—15-vuotiaat (13 096,72 euroa/as) | 2 282 158 |
— 16—18-vuotiaat (4 187,65 euroa/as) | 752 184 |
— 19—64-vuotiaat (1 087,48 euroa/as) | 3 456 882 |
— 65—74-vuotiaat (2 246,32 euroa/as) | 1 342 961 |
— 75—84-vuotiaat (6 059,61 euroa/as) | 2 026 041 |
— 85-vuotiaat ja vanhemmat (20 205,29 euroa/as) | 2 679 345 |
Sairastavuuden mukaan (1 179,36 euroa/as) | 6 406 500 |
Työttömyyden mukaan (91,64 euroa/as) | 501 730 |
Kaksikielisyyden mukaan (282,56 euroa/as) | 98 246 |
Vieraskielisyyden mukaan (1 984,79 euroa/as) | 593 331 |
Asukastiheyden mukaan (39,93 euroa/as) | 197 639 |
Saaristoisuuden mukaan (388,91 euroa/as) | 14 969 |
Koulutustaustan mukaan (429,51 euroa/as) | 170 244 |
Yhteensä | 26 963 413 |
---|
Kuntien rahoitusosuus
Asukasluku | 5 442 837 |
Rahoitusosuus, euroa/as | 3 679,78 |
Rahoitusosuus, 1 000 euroa | 20 028 442 |
Syrjäisyyden, työpaikkaomavaraisuuden sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat (1 000 euroa)
Perushinta | |
Syrjäisyyden mukaan (207,12 euroa/as) | 112 731 |
Työpaikkaomavaraisuuden mukaan (62,86 euroa/as) | 197 065 |
Saamelaisten kotiseutualueen kunnan mukaan (2 630,69 euroa/as) | 3 585 |
Yhteensä | 313 381 |
---|
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus (1 000 euroa)
Lisäykset | Vähennykset | Netto |
1 256 275 | -577 762 | 678 513 |
V. 2015 järjestelmämuutoksen tasaus (1 000 euroa)
Lisäykset | Vähennykset | Netto |
67 514 | -38 480 | 29 034 |
Valtionosuusjärjestelmän uudistamiseen liittyvä kotikuntakorvauksen siirtymäjärjestely | 1 628 |
Muut valtionosuuteen tehtävät vähennykset ja lisäykset (1 000 euroa)
Valtionosuuden vähennykset | |
— vakiomuotoisten tietoluovutusten hinnoittelumuutos | -1 301 |
— lääkintä- ja lääkärihelikopteritoiminnan rahoitus | -22 233 |
— valtion ja kuntien yhteisten tietojärjestelmähankkeiden rahoitus | -2 917 |
— siirto momentille 29.01.02 | -1 875 |
— järjestelmämuutoksen kustannusneutraalisuuteen liittyvä vähennys | -29 010 |
— indeksikorotuksen jäädytys | -55 053 |
— valtionosuusuudistukseen liittyvä yksityisten opetuksenjärjestäjien kotikuntakorvausten tasausjärjestelmän rahoitus | -653 |
Vähennykset yhteensä | -113 042 |
Valtionosuuden lisäykset | |
— työmarkkinatukeen liittyvä korjauserä | 29 549 |
— v. 2010 järjestelmämuutoksen tasaus | 497 |
— v. 2010 verotulomenetysten kompensaatio | 375 000 |
— v. 2011 verotulomenetysten kompensaatio | 129 000 |
— v. 2012 verotulomenetysten kompensaatio | 299 000 |
— v. 2013 verotulomenetysten kompensaatio | 11 500 |
— v. 2014 verotulomenetysten kompensaatio | 9 500 |
— v. 2015 verotulomenetysten kompensaatio | 131 000 |
— v. 2016 verotulomenetysten kompensaatio | 244 500 |
— maakuntien liittojen tehtäviin liittyvä lisäys | 488 |
— oppilaitosten perustamiskustannusten valtionavustusten siirto | 30 200 |
— kirjastojen perustamiskustannusten valtionavustusten siirto | 3 500 |
— tasauksen neutraalisuus | 5 889 |
Lisäykset yhteensä | 1 269 623 |
Muu rahoitus (1 000 euroa)
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset | 2 302 |
Yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 5 382 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aikuisten hammashuollon säästötoimet | -1 431 |
Alueellisen erikoissairaanhoidon järjestämisen tehostaminen (HO) | -12 860 |
Asukasluvun ja laskentatekijöiden muutos | 54 982 |
Edellisen hallituksen päättämä valtionosuuden vähennys | -40 000 |
Kirjastojen perustamiskustannusten siirto | 3 500 |
Lastensuojelu ja lapsiperheiden kotiapu (HO) | 10 000 |
Muut muutokset | -3 248 |
Omais- ja perhehoidon kehittämisestä aiheutuva säästö (HO) | -24 436 |
Omais- ja perhehoitajien vapaat (HO) | 75 000 |
Opiskelijavalintapalvelut (siirron palautus momentilta 29.01.02) | 131 |
Oppilaitosten perustamiskustannusten valtionavustukset | 200 |
Perhehoidon kehittäminen (HO) | 10 000 |
Päivystysjärjestelmän uudistaminen | -1 000 |
Siirto momentilta 28.90.20 | 1 855 |
Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen (HO) | -6 066 |
Valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus | 310 348 |
Veroperustemuutosten kompensaatio | 244 500 |
Yhteensä | 621 475 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2016 talousarvio | 9 121 792 000 |
2015 talousarvio | 8 500 317 000 |
2014 tilinpäätös | 8 629 502 931 |