Talousarvioesitys 2016
40. Valtion alue- ja paikallishallinto
Selvitysosa:Aluehallintovirasto toteuttaa alueellista yhdenvertaisuutta edistämällä oikeusturvaa, hyvinvointia ja turvallisuutta yhteistyössä muiden tahojen kanssa.
Aluehallintovirastot hoitavat tehtäviä seuraavilla toimi- ja tehtäväaloilla: sosiaali- ja terveydenhuolto, ympäristöterveydenhuolto, opetus- ja kulttuuritoimi, kuluttaja- ja kilpailuhallinto, ympäristönsuojelu- ja vesilainsäädännön alaan kuuluvat lupa- ja muut hakemusasiat, työsuojelun valvonta ja kehittäminen, työssä käytettävien tuotteiden tuotevalvonta sekä työsuojelulainsäädännön noudattamisen valvonta työsuojeluviranomaisena, pelastustoimi, varautumisen yhteensovittaminen alueella, peruspalvelujen alueellisen saatavuuden arviointi ja maistraattien ohjaus, valvonta ja kehittäminen.
Maistraatit tuottavat laadukkaita oikeusturva- ja yhteiskunnan tietohuoltopalveluja. Maistraattien tehtävänä on varmistaa järjestyneen yhteiskunnan toimivuutta ja yhteiskäyttöisen tiedon saatavuutta eri asiakkaiden tarpeisiin huolehtimalla maistraattien vastuulla olevista rekistereistä ja niiden tietosisällöstä sekä turvata asiakkaiden perusoikeuksien toteutumista suomalaisessa yhteiskunnassa. Maistraatit vastaavat toimialueensa väestötiedoista, holhousasioista, kauppa- ja yhdistysrekisteristä ja valtakunnallisesta kuluttajaneuvonnasta. Maistraateissa suoritetaan myös julkisen notaarin tehtäviä ja hoidetaan siviilivihkimisiä ja parisuhteen rekisteröintejä, kaupanvahvistuksia sekä vaaleihin ja kansanäänestyksiin liittyviä tehtäviä. Muita maistraatin tehtäviä ovat muun muassa nimenmuutosasiat, avioliiton esteiden tutkinta ja perukirjojen osakasluetteloiden vahvistaminen.
Valtiovarainministeriö asettaa valtion alue- ja paikallishallinnolle seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2016:
Vaikuttavuustavoitteet | Toimenpiteet |
---|---|
Peruspalvelujen saatavuus turvataan ja alueen asukkaiden hyvinvointi lisääntyy. |
Kuntien ohjaus ja valvontaohjelmien toimeenpanoon osallistuminen hyvinvointi- ja terveyserojen vähentämiseksi ja informaatio-ohjaus sekä kuntien tukeminen koulutus- ja sivistyspalvelujen tasavertaiseksi edistämiseksi. Valtakunnallisten valvontaohjelmien toimeenpano ja informaatio-ohjaus syrjäytymisen ehkäisemiseksi. |
Perusoikeudet ja oikeusturva toteutuvat. | Kanteluiden käsittelyn tehostaminen ja valvonnan painopisteen siirtäminen ennaltaehkäisyyn. Lupien, valvonnan ja kanteluiden yhdenmukaisten menettelyjen kehittäminen ja käyttöönotto, käsittelyprosessien tehostaminen sekä ratkaisukäytäntöjen yhtenäisyyden parantaminen. Valvontaohjelmien toimeenpano. Markkinoiden toimivuuden valvonta. |
Asuin-, työ- ja elinympäristön terveellisyys ja turvallisuus paranee. |
Kuntien ohjaus ja valvonta ympäristöterveydenhuollossa. Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin ja eläinlääkintähuoltopalvelujen ohjaus ja valvonta. Ympäristön pilaantumisen ehkäisy sekä vesivarojen ja vesiympäristön kestävän käytön edistäminen. Varautumisen ja valmiussuunnittelun yhteensovittaminen ja yhteistoiminnan järjestäminen. Sisäisen turvallisuuden ohjelman toimeenpano. Pelastustoimen valvonta ja yhteistoiminnan edistäminen. Viranomaisyhteistyö harmaan talouden torjunnassa. |
Maistraatti on luotettava toimija reaaliaikaisen tiedon välittäjänä osana julkisen sektorin asiakaspalvelukokonaisuutta. |
Maistraatit ylläpitävät väestötietojärjestelmän tietosisältöä omalta osaltaan mahdollisimman korkeatasoisena siten, että väestötietojärjestelmän vakinaisten osoitetietojen oikeellisuus on 99 %. Sähköistä tietopalvelua lisätään maistraateissa ja sähköistä tietopalvelua annetaan keskitetysti valtakunnallisena palveluna. |
Yhdenmukaiset palveluprosessit koko maassa. |
Ulkomaalaisten rekisteröintiprosessia yhdenmukaistetaan maistraateissa. Parannetaan asunto-osakeyhtiötietojen rekisteröintikäytäntöjen yhdenmukaisuutta maistraateissa. |
Asiakkaat saavat laadukkaita ja oikein kohdentuvia palveluja riittävästi koko maassa. |
Maistraatti huolehtii edunvalvonnan oikeasta kohdentumisesta ja laadun parantamisesta. Maistraatit kehittävät ja yhtenäistävät todistajapalveluprosessia siten, että asiakkaat saavat luotettavia palveluja koko maassa. Maistraatit varmistavat, että kuluttajaneuvonta toimii yhtenäisesti ja laadukkaasti koko maassa ja että resurssit on kohdennettu oikein. |
Maistraatit toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti. |
Maistraatit parantavat toiminnan tuottavuutta, vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta kehittämällä tietojohtamista, ohjausjärjestelmää ja toimintakulttuuria. Maistraattien palveluverkkoa sopeutetaan turvaten palvelujen saatavuus yhteisten asiakaspalvelupisteiden kautta. |
01. Aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 56 418 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) hankkeisiin, joihin saadaan EU-rahoitusta
2) eräiden terveyden- ja sairaanhoidon tehtävien hallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetussa asetuksessa (1179/2009) määritellyistä tehtävistä aiheutuvien kustannustan korvaamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Aluehallintovirastoille asetetaan strategisissa tulossopimuksissa toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan ministeriöiden, keskushallintoviranomaisten ja aluehallintovirastojen välisissä tulosneuvotteluissa ja arviointiraporteissa.
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2014 toteutuma |
2015 tavoite |
2016 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Käsittelyajat keskimäärin, kk | |||
Kantelut | 10,5 | 8 | 8 |
Opetus- ja kulttuuritoimen valitukset ja lausunnot | 2,5 | 3 | 3 |
Alkoholiluvat | 0,9 | 1 | 1 |
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien luvat | 2,1 | 2 | 2 |
Ympäristönsuojelu- ja vesilain mukaiset asiat | 14,5 | 10 | 10 |
Asiakaskyselyn tulokset, asteikko 0—5 | |||
---|---|---|---|
Asiakastyytyväisyys palvelualttiuteen ja yhteistyökykyyn | 41) | 4 | 4 |
Maanpuolustuskurssien laatu | 4,1 | 4 | 4 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Valvontakäynnit sekä toteutetut arvioinnit ja tarkastukset, toteutumisaste % | |||
Yksityisen ja julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden valvonta, valvontakäynnit ympärivuorokautista hoitoa antavat toimintayksiköt | 9,0 | 10 | 10 |
Ympäristöterveydenhuollon ohjaus ja valvonta: kuntien ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmista arvioidaan (valvontaohjelmakauden aikana) ja toteutetaan (vuosittain) | 86,7 | 100 | 100 |
Eläinten hyvinvoinnin ja täydentävien ehtojen otantatarkastusten toteutumisaste | 93,3 | 100 | 100 |
Kuluttaja-, kilpailu- ja elinkeino-oikeudellisten tehtävien toimintasuunnitelman toteutumisaste | 89,2 | 100 | 100 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Alkoholiluvat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon luvat | 80,1 | 100 | 100 |
Ympäristösuojelulain ja vesilain mukaiset asiat | 37,9 | 50 | 50 |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | |||
Henkilötyövuodet, yhteensä | 1 253 | 1 261 | 1 219 |
josta aluehallintoviraston toimintamenot | 772 | 782 | 775 |
Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot, momentti 33.02.07 | 450 | 459 | 429 |
Muut momentit | 31 | 20 | 20 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 8,8 | 9,0 | 9,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
1) Vuoden 2012 toteutuma
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 68 118 | 70 564 | 68 798 |
Bruttotulot | 12 325 | 12 040 | 12 380 |
Nettomenot | 55 793 | 58 524 | 56 418 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 334 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 135 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 11 797 | 12 000 | 12 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 22 055 | 20 100 | 20 100 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -10 258 | -8 100 | -8 100 |
Kustannusvastaavuus, % | 53 | 60 | 60 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 24 | 40 | 30 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 20 | 30 | 25 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 4 | 10 | 5 |
Kustannusvastaavuus, % | 120 | 133 | 120 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen tehtävät (siirto momentille 32.01.02) | -63 |
Rikos ja eräiden riita-asioiden sovittelutehtävät (siirto momentille 33.03.04) (-2 htv) | -150 |
Siirto momentille 33.03.04 | -20 |
Toimitiloihin tarkoitettu määräraha PORA III -hankkeen johdosta (siirto momentille 26.10.01) | -75 |
Vankien ja Puolustusvoimien terveyden huollon valvonta (siirto momentilta 25.40.01) (1 htv) | 75 |
Vankien ja Puolustusvoimien terveyden huollon valvonta (siirto momentilta 27.10.01) (1 htv) | 75 |
Ympäristölupien kertaluonteinen ruuhkanpurku vuonna 2015 | -700 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -115 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -692 |
Palkkaliukumasäästö | -258 |
Palkkausten tarkistukset | 366 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -288 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -300 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 75 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -56 |
Tasomuutos | 20 |
Yhteensä | -2 106 |
2016 talousarvio | 56 418 000 |
2015 I lisätalousarvio | -25 000 |
2015 talousarvio | 58 524 000 |
2014 tilinpäätös | 58 594 000 |
02. Maistraattien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 31 331 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kuluttajaneuvontaa koskevien tehtävien hoitamisesta Ahvenanmaalla annetussa asetuksessa (720/2014) määritellyistä tehtävistä aiheutuvien kulujen korvaamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Maistraateille asetetaan strategisissa tulossopimuksissa toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan Itä-Suomen aluehallintoviraston maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikön ja maistraattien välisissä tulosneuvotteluissa ja arviointiraporteissa.
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
---|---|---|---|
Edunvalvontaan määrääminen | |||
— maistraatin päätöksellä ratkaistut, aika keskimäärin | 3,4 kk | 4 kk | 4 kk |
Edunvalvonta-tilintarkastus | |||
— vuositilit tarkastettu tilin saapumisesta maistraattiin, aika keskimäärin | 3,5 kk | 6 kk | 6 kk |
Lupa-asiat | |||
— ratkaisut hakemuksen saapumisesta maistraattiin, aika keskimäärin | 1,2 kk | 2 kk | 2 kk |
Julkisen notaarin palvelut | |||
— palvelujen saanti, aika enintään | 1 pv | 2 pv | 2 pv |
Kuluttajaneuvonta | |||
— valtakunnallinen puhelinneuvonta, soittoyrityksistä vastataan vähintään | 71,5 % | 80 % | 80 % |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Maksullinen julkisoikeudellinen tietopalvelu — tuottavuus: suoritetta/htv |
6 241 | 7 200 | 7 200 |
— taloudellisuus: euroa/suorite | 15,34 | ||
Maksuttomat henkilö-, perhe- ja perintöoikeudelliset palvelut — tuottavuus: suoritetta/htv |
7 308 | 8 375 | 8 375 |
— taloudellisuus: euroa/suorite | 13,10 | ||
Kuluttajaneuvontapalvelut, neuvonta — tuottavuus: suoritetta/htv |
2 051 | 2 320 | 2 320 |
— taloudellisuus: euroa/suorite | 47,47 | ||
Henkilövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet virasto, yhteensä | 711 | 696 | 624 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 11,2 | 9 | 9 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 49 138 | 45 773 | 45 981 |
Bruttotulot | 16 621 | 14 681 | 14 650 |
Nettomenot | 32 517 | 31 092 | 31 331 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 468 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 868 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 15 857 | 11 650 | 14 400 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 21 920 | 16 400 | 18 600 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -6 063 | -4 750 | -4 200 |
Kustannusvastaavuus, % | 72 | 71 | 77 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 659 | 380 | 250 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 151 | 342 | 225 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 508 | 38 | 25 |
Kustannusvastaavuus, % | 437 | 111 | 111 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maistraattien rekisterien uusiminen, sähköinen asiointikokonaisuus (MERP) ja VAKAVA-kassajärjestelmä (siirto momentilta 28.01.21) | 850 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -470 |
Palkkaliukumasäästö | -220 |
Palkkausten tarkistukset | 262 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -156 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -350 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 36 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -32 |
Tasomuutos | 319 |
Yhteensä | 239 |
2016 talousarvio | 31 331 000 |
2015 I lisätalousarvio | 100 000 |
2015 talousarvio | 31 092 000 |
2014 tilinpäätös | 31 917 000 |
03. Alue- ja paikallishallinnon tukitoimet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 622 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtion keskushallinnon toimintojen alueellistamisen hallinnointiin
2) valtion alueellisten ja paikallisten hallintorakenteiden kehittämiseen
3) viranomaisten yhteisten asiakaspalvelumuotojen kehittämiseen ja yhteispalvelun hallinnointiin
4) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen
5) julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun järjestämisestä kunnille koituvien kulujen korvaamiseen
6) julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun käyttöön tarkoitettujen ICT-järjestelmien hankintaan ja ylläpitoon.
Selvitysosa:Julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun pilotointi jatkuu vuoden 2016 aikana.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun pilotointi | 340 |
Yhteinen asiakaspalvelu, tietojärjestelmät | -1 500 |
Yhteensä | -1 160 |
2016 talousarvio | 622 000 |
2015 talousarvio | 1 782 000 |
2014 tilinpäätös | 224 000 |