Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Sisäasiainministeriö
         02. Ulkomaalaisvirasto
         05. Lääninhallitukset
         06. Rekisterihallinto
         07. Kihlakunnat
         75. Poliisitoimi
         80. Pelastustoimi
         90. Rajavartiolaitos
         97. Avustukset kunnille
         98. Alueiden kehittäminen
              43. Maakunnan kehittämisraha
              63. Kainuun kehittämisraha
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

98. Alueiden kehittäminenPDF-versio

Selvitysosa:Alueiden kehittämisen yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet ovat tasapainoinen alueellinen kehittäminen sekä kansallisen ja alueellisen kilpailukyvyn vahvistaminen. Tavoitteeseen pyritään alueiden osaamista, innovatiivisuutta, yrittäjyyttä ja työllisyyttä sekä hyvinvointiyhteiskunnan perusrakenteita kehittämällä. Lisäksi määrärahoilla tuetaan toimivan, luotettavan ja yhteistyökykyisen palveluhallinnon turvaamista.

Alueiden omaehtoisen kehittämisenlähtökohtana ovat alueiden omiin vahvuuksiin perustuvat kehittämistoimet. Alueiden omaehtoisen kehitystyön tavoitteet kirjautuvat maakuntaohjelmiin ja toteuttamissuunnitelmiin. Toteuttamissuunnitelmat laaditaan maakunnan liittojen johdolla neuvottelemalla laajasti kuntien, alueviranomaisten ja keskushallinnon päätöksentekijöiden kanssa. Niihin kirjataan eri hallinnonalojen alueen kehittämistoimet ja ne toimivat pohjana valtion aluekehittämisen rahoituksen jakamiselle. Toteuttamissuunnitelmat vakiinnutetaan aluekehittämisen toimeenpanoasiakirjoiksi ja niitä käytetään pohjana valtion talousarvioesitystä ja kehyksiä laadittaessa. Lisäksi luodaan ja vakiinnutetaan menettelytavat, joilla maakuntaohjelmien ja niiden vuosittaisten toteuttamissuunnitelmien toteutuman vaikuttavuus alueen kehitykseen arvioidaan.

Kainuun hallintokokeilu jatkuu. Tavoitteena on tukea Kainuun elinvoiman ja strategisen kapasiteetin lisäämistä siten, että maakunnan elinkeinojen kehittämiseen saadaan lisää voimaa ja palvelujen laatu ja saatavuus voidaan turvata. Kainuun kehittämisrahan käytön tavoitteena on muun muassa alueen työttömyyden alentaminen lähemmäs valtakunnan tasoa, tienpidon tason ylläpitäminen, julkisen liikenteen palvelukyvyn turvaaminen, metsä- ja muun ympäristön hoito sekä elinkeinoelämän toimintaedellytysten parantaminen.

Ohjelmatyön tuloksellinen toteuttaminenvuosien 2007—2008 aikana tarkoittaa EU-ohjelmissa nykyisen ohjelmakauden tuloksellisesta loppuun saattamisesta ja uuden ohjelmakauden käynnistämistä viivytyksittä. Tavoitteena on vaikuttavasti ja tuloksellisesti ohjata ja toteuttaa EU-ohjelmakauden 2007—2013 alueellinen kilpailukyky- ja työllisyystavoitteen EAKR-toimenpideohjelmat. Strategiana vuosille 2007—2013 on vahvistaa kansallista ja alueellista kilpailukykyä, työllisyyttä ja hyvinvointia. Alueelliset erityispiirteet ja koheesiopolitiikan keskeiset periaatteet otetaan huomioon. Kansallisesti ja alueellisesti vastataan menestyksekkäästi kiristyvään kansalliseen ja kansainväliseen kilpailuun. Ennakoidaan ja reagoidaan joustavasti maailmatalouden muutoksiin. Toimitaan houkuttelevina yritys-, osaamis-, työ- ja asuinympäristöinä. Erityisesti toimenpiteitä suunnataan Itä- ja Pohjois-Suomeen, harvaan asutuille alueille sekä Etelä- ja Länsi-Suomen kehityshaasteissa oleville alueille.

Strategia kattaa soveltuvin osin myös Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen sekä Euroopan naapuruus- ja kumppanuusinstrumentin. Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen ohjelmissa tuetaan raja-alueiden ja laajempien yhteistyöalueiden integroitumista sekä laajempien verkostojen syntymistä. Lisäämällä yhteistyötä ja edistämällä kokemusten vaihtoa ja hyvien käytäntöjen leviämistä Euroopan alueellinen yhteistyö ja ENPI-ohjelmat voivat merkittävällä tavalla vaikuttaa alueiden, erityisesti raja-alueiden kilpailukykyyn ja taloudelliseen kehitykseen, sekä parantaa raja-alueiden ja rajat ylittävien työmarkkinoiden toimivuutta.

Aluekeskusohjelmaa toteutetaan osana hallituksen kaupunkipoliittisia strategisia linjauksia ja maakuntien kehittämistä. Aluekeskusohjelman tavoitteena vuosille 2007—2010 on aluekeskusten vahvuuksien ja osaamisen, sen perustan ja rakenteiden kehittäminen, erikoistumisen ja yhteistyötoimintamallien kehittäminen kaikki maakunnat kattavan verkoston vahvistamiseksi. Ohjelman kohteena ovat toiminnallisesti yhtenäiset, työssäkäyntiin, asumiseen, sekä palvelujen tuottamiseen ja kysyntään perustuvat kaupunkiseudut.

Kaupunkiseutujen roolia toisaalta osana kansantalouden kasvun edistäjinä ja kansallisen innovaatiojärjestelmän vahvoina solmukohtina ja toisaalta omien alueiden kehityksen moottoreina vahvistetaan. Huomiota kiinnitetään erityisesti koko kaupunkiverkon vahvistamiseen.

Helsingin seudun kehittämisessä vahvistetaan näkökulmaa laajan metropolialueen kilpailukyvyn ja sisäisen yhteistyön kehittämiseen.

Osaamiskeskusohjelman tavoitteena on osaltaan vaikuttaa innovaatiopolitiikan yleisten tavoitteiden toteutumiseen alueilla. Vuosina 2007—2013 toteutettavan ohjelman tavoitteena on 1) synnyttää klusteriperusteisesti huippuosaamiseen perustuvia uusia innovaatioita, tuotteita, palveluita, yrityksiä ja työpaikkoja, 2) tukea alueiden välistä erikoistumista ja työnjakoa kansainvälisesti kilpailukykyisten osaamiskeskusten synnyttämiseksi ja 3) lisätä alueellisten innovaatioympäristöjen vetovoimaa kansainvälisesti toimivien yritysten, investointien ja huippuosaajien saamiseksi alueelle. Ohjelman lähtökohtana on alueen eri toimijoiden välinen yhteistyö yhdessä saman klusterin muualla sijaitsevien toimijoiden kanssa.

Maaseutupoliittista erityisohjelmaa toteutetaan vuosina 2007—2010. Tavoitteena on maaseudun elinvoimaisuuden vahvistaminen sekä kaupunki- ja maaseutuvuorovaikutuksen hyödyntäminen. Erityisohjelma linjaa ja yhteen sovittaa eri ministeriöiden toimia maaseudun kehittämiseksi. Ohjelma valmistellaan sisäasiainministeriön sekä maa- ja metsätalousministeriön johdolla toimivassa maaseutupolitiikan yhteistyöryhmässä. Sisäasiainministeriö esittelee ohjelman valtioneuvostolle.

Saaristo-ohjelma on käynnissä 2007—2010. Ohjelmalla pyritään laaja-alaiseen saaristoisuuden, vesistöisyyden ja meren hyödyntämiseen.

Alueiden kehittämislain muutoksen (954/2005) 10 a §:n mukaiset määrärahaehdotukset

Sisäasiainministeriön pääluokan keskeiset alueiden kehittämiseen vaikuttavat määrärahat ovat maakunnan kehittämisraha (26.98.43) ja Kainuun kehittämisraha (26.98.63). Näillä momenteilla oleva määräraha on yhteensä 76 338 000 euroa. Suurin osa maakunnan kehittämisrahasta jaetaan valtioneuvoston päätöksillä maakunnan liitoille käytettäväksi valtakunnallisia alueiden kehittämisen tavoitteita toteuttaviin erityisohjelmiin. Lisäksi osa määrärahasta jaetaan maakunnan liitoille käytettäväksi muihin kuin em. erityisohjelmiin. Maakunnan liitot voivat itse päättää tämän määrärahan kohdistamisesta tärkeinä pitämiinsä alueiden kehittämisen toimenpiteisiin. Kainuun kehittämisraha kohdistuu kokonaisuudessaan Kainuun maakuntaan ja sen käyttötarkoituksista päättää Kainuun hallintokokeilusta annetun lain (343/2003) mukaan Kainuun maakuntavaltuusto.

43. Maakunnan kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 31 380 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää lähinnä alueiden elinkeinotoiminnan omaehtoiseen kehittämiseen mukaan lukien osaamiskeskus-, aluekeskus- ja kaupunkipoliittiset toimenpiteet, maaseudun ja saariston kehittäminen sekä seudullisiin yhteistyöhankkeisiin. Määrärahaa saa käyttää myös maakunnan kehittämisrahasta rahoitettavien ohjelmien ja hankkeiden toteuttamiseen tarvittavan enintään 24 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen sekä henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien tila- ja muiden kustannusten maksamiseen.

Määräraha on alueiden kehittämisestä annetun lain 20 §:ssä tarkoitettu maakunnan kehittämisraha.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta, jota suunnataan erityisesti alueellisiin osaamispanostuksiin.

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa ja yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.

Määrärahasta arvioidaan käytettävän osaamiskeskusohjelman toteuttamiseen 8 700 000 euroa, aluekeskusten kehittämiseen ja kaupunkipoliittisten toimenpiteiden rahoittamiseen 9 200 000 euroa, maaseutupoliittiseen kokonaisohjelmaan 1 000 000 euroa ja saaristo-ohjelmaan 200 000 euroa. Ohjelmiin sitomattomaan rahoitukseen arvioidaan käytettävän 12 280 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 2 500 000 euroa siirtona momentille 26.01.24.


2007 talousarvio 31 380 000
2006 talousarvio 29 880 000
2005 tilinpäätös 29 905 000

61. Euroopan aluekehitysrahaston osallistuminen EU:n rakennerahasto-ohjelmiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 138 923 000 euroa.

Vuonna 2007 saa uusia myöntämispäätöksiä tehdä yhteensä 147 273 000 eurolla.

Mikäli vuoden 2006 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saadaan käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2007.

Määrärahaa saa käyttää EU:n ohjelmakauden 2007—2013 alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoitetta toteuttavien toimenpideohjelmien hankkeiden EU-rahoitusosuuden maksamiseen sekä ohjelmien toteutukseen liittyvään tekniseen apuun.

Määrärahaa saa käyttää lisäksi EU:n ohjelmakauden 2000—2006 tavoiteohjelmia 1 ja 2 toteuttavien hankkeiden EU-rahoitusosuuden maksamiseen sekä ohjelmien toteutukseen liittyvään tekniseen apuun Euroopan aluekehitysrahastosta maksettavan EU-rahoitusosuuden maksamiseen.

Määrärahaa saa yhdessä hallinnonalojen vastinrahoitusmomenttien määrärahojen kanssa käyttää myös Euroopan aluekehitysrahaston osarahoittamien ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan enintään 105 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen. Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Kainuun hallintokokeilusta annetun lain mukaisesti kohdistuu momentin myöntämisvaltuudesta 8 500 000 euroa ja määrärahasta 6 850 000 euroa Kainuun maakuntaan.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.

Määrärahasta arvioidaan käytettävän ohjelmakauden 2007—2013 maksatuksiin 14 549 000 euroa ja ohjelmakauden 2000—2006 maksatuksiin 124 374 000 euroa.

Euroopan aluekehitysrahaston varojen käytön tavoitetasot ohjelmakauden 2000—2006 tavoite 1- ja 2 -ohjelmissa (milj. euroa)
  2005
toteutuma
2006
arvio
2007
tavoite
       
Myöntämisvaltuutta käytettävissä TA-vuoteen mennessä, milj. euroa1) 819,832 933,813 -
Myöntämisvaltuuden toteutunut käyttö, % 94 96 100
Sidottu vuosien 2000—2006 kehyksistä, % 85 99 100
Maksettu vuosien 2000—2006 kehyksistä, % 60 74 88

1) Sisältää uudelleen budjetoidut myöntämisvaltuudet.

Myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot (milj. euroa)
Myöntämisvaltuusvuosi 2007 2008 2009 2010 Yhteensä
           
Vuosien 2000—2006 sitoumukset 118,374 107,362 - - 225,736
Vuoden 2007 sitoumukset 13,699 27,755 55,687 41,632 138,773
Yhteensä 132,073 135,117 55,687 41,632 364,509
           
Kainuu 6,850 4,987 3,400 2,550 17,787
— vuoden 2005—2006 sitoumukset 6,000 3,287 - - 9,287
— vuoden 2007 sitoumukset 0,850 1,700 3,400 2,550 8,500
Valtuudet yhteensä 138,923 140,104 59,087 44,182 382,296

Myöntämisvaltuuden ja määrärahan käyttö eri ohjelmiin (milj. euroa)
  Ohjelmakauden Myöntämis-  
Ohjelma rahoituskehys valtuus Määräraha
Euroopan aluekehitysrahasto valtuutena v. 2007 v. 2007
       
Ohjelmakausi 2000—2006      
Tavoite 1,Itä-Suomi 328,922 - 46,699
— josta Kainuu 11,876 - 6,000
Tavoite 1, Pohjois-Suomi 169,719 - 21,550
Tavoite 2, Länsi-Suomi 227,507 - 30,918
Tavoite 2, Etelä-Suomi 179,898 - 25,207
Yhteensä 906,046 - 124,374
       
Ohjelmakausi 2007—2013      
Itä-Suomi 365,564 65,394 6,353
— josta Kainuu 47,523 8,500 0,850
Pohjois-Suomi 311,273 41,870 4,188
Länsi-Suomi 159,367 21,438 2,148
Etelä-Suomi 138,063 18,571 1,860
Yhteensä 974,276 147,273 14,549 
       
Yhteensä 1 880,322 147,273 138,923

Vuoden 2007 myöntämisvaltuuden arvioitu jakautuminen hallinnonaloittain (milj. euroa)
Euroopan aluekehitysrahaston osuus Valtion rahoitusosuus
  Itä Pohjoinen Etelä Länsi Yhteensä Itä Pohjoinen Etelä Länsi Tavoite 3 ja ENPI Yhteensä
                       
VM - - - 0,100 0,100
SM 5,120 5,862 3,157 4,288 18,427 1,616 2,731 2,018 3,730 4,567 14,662
OPM 6,258 5,024 4,828 2,573 18,683 2,423 3,338 3,433 2,097 1,165 12,456
MMM 1,138 0,837 0,186 0,429 2,590 0,454 0,664 0,220 0,255 0,199 1,792
LVM 6,827 2,931 1,857 1,715 13,330 4,577 2,428 3,432 2,797 0,777 14,011
KTM 31,292 21,353 4,829 8,360 65,834 15,884 18,208 8,077 11,187 0,291 53,647
STM 0,569 0,419 - - 0,988 0,269 0,304 - - 0,097 0,670
TM 2,845 3,350 1,671 2,358 10,224 1,077 1,517 1,211 2,098 0,583 6,486
YM 2,845 2,094 2,043 1,715 8,697 0,808 1,214 1,818 1,165 1,846 6,851
Kainuu 8,500 - - - 8,500 4,023 - - - - 4,023
Yhteensä 65,394 41,870 18,571 21,438 147,273 31,131 30,404 20,209 23,329 9,625 114,698

Tulot on merkitty momentille 12.26.98 ja valtion rahoitusosuus momenteille 26.98.62, 28.01.62, 29.01.62, 30.10.62, 31.99.62, 32.30.62, 33.01.62, 34.05.62 ja 35.99.62.


2007 talousarvio 138 923 000
2006 lisätalousarvio
2006 talousarvio 125 097 000
2005 tilinpäätös 110 285 659

62. EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus sisäasiainministeriön osalta(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 27 307 000 euroa.

Vuonna 2007 saa uusia myöntämispäätöksiä tehdä yhteensä 20 577 000 eurolla.

Mikäli vuoden 2006 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saadaan käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2007.

Määrärahaa saa käyttää EU:n ohjelmakauden 2007—2013 alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoitetta toteuttavien toimenpideohjelmien Euroopan aluekehitysrahastosta ja Euroopan sosiaalirahastosta rahoitettavien hankkeiden sekä Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen (tavoite 3) ja Euroopan naapuruus- ja kumppanuusinstrumentin rajayhteistyöosion (ENPI CBC) valtion rahoitusosuuden maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää lisäksi EU:n ohjelmakauden 2000—2006 Euroopan aluekehitysrahastosta ja Euroopan sosiaalirahastosta rahoitettavien, tavoite 1- ja 2 -ohjelmien sekä yhteisöaloitteiden ja innovatiivisten toimien hankkeiden valtion rahoitusosuuden maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös teknisen avun ja edellä mainittujen ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan henkilöstön palkkaamiseen ja muuhun tekniseen apuun yhdessä momenteilla 26.98.61 ja 34.05.61 olevien EU-osuuksien kanssa sekä EU:n ohjelmakauden 1995—1999 sitoumusten maksamiseen. Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Kainuun hallintokokeilusta annetun lain mukaisesti kohdistuu momentin myöntämisvaltuudesta 4 023 000 euroa ja määrärahasta 6 028 000 euroa Kainuun maakuntaan.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.

Määrärahasta arvioidaan käytettävän ohjelmakauden 2007—2013 maksatuksiin 2 979 000 euroa ja ohjelmakauden 2000—2006 maksatuksiin 24 328 000 euroa.

Myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot (milj. euroa)
Myöntämisvaltuusvuosi 2007 2008 2009 2010 Yhteensä
           
Vuosien 2000—2006 sitoumukset 18,903 5,734 - - 24,637
Vuoden 2007 sitoumukset 2,376 3,310 6,622 4,246 16,554
Yhteensä 21,279 9,044 6,622 4,246 41,191
           
Kainuu 6,028 3,456 1,609 1,006 12,099
— vuoden 2005—2006 sitoumukset 5,425 2,651 - - 8,076
— vuoden 2007 sitoumukset 0,603 0,805 1,609 1,006 4,023
Valtuudet yhteensä 27,307 12,500 8,231 5,252 53,290

Myöntämisvaltuuden arvioitu jakautuminen rahastoittain ja ohjelmittain (milj. euroa)
  Itä Pohjoinen Etelä Länsi Tavoite 3 ja ENPI sekä valtak.
ESR-osio
Yhteensä
             
Euroopan aluekehitysrahasto 1,616 2,731 2,018 3,730 4,567 14,662
Euroopan aluekehitysrahasto/Kainuu 4,023 4,023
Euroopan sosiaalirahasto 0,409 0,165 0,248 0,287 0,783 1,892
Yhteensä 6,048 2,896 2,266 4,017 5,350 20,577

Myöntämisvaltuuden ja määrärahan käyttö eri ohjelmiin (milj. euroa)
Ohjelma Ohjelmakauden rahoituskehys valtuutena Myöntämisvaltuus v. 2007 Määräraha v. 2007
       
Ohjelmakausi 2000—2006      
Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR)      
Tavoite 1 422,686 - 8,280
— josta Kainuu 9,176 - 5,425
Tavoite 2 416,754 - 3,015
Yhteisöaloitteet 137,180 - 10,066
Yhteensä 976,620 - 21,361
       
Euroopan sosiaalirahasto (ESR)      
Tavoite 1 227,627 - 0,803
Tavoite 2 143,152 - 2,164
Yhteensä 370,779 - 2,967
EAKR+ESR yhteensä 1 347,399 - 24,328
       
Ohjelmakausi 2007—2013      
Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR)      
Itä-Suomi 274,680 5,639 0,792
— josta Kainuu 35,708 4,023 0,603
Pohjois-Suomi 232,260 2,731 0,360
Länsi-Suomi 91,914 3,730 0,559
Etelä-Suomi 89,896 2,018 0,303
Tavoite 3 ja ENPI CBC 46,400 4,567 0,678
Yhteensä 735,150 18,685 2,692
       
Euroopan sosiaalirahasto (ESR)      
Itä-Suomi 130,766 0,409 0,061
Pohjois-Suomi 59,340 0,165 0,029
Länsi-Suomi 91,914 0,287 0,043
Etelä-Suomi 89,896 0,248 0,037
Valtak. ESR-osio - 0,783 0,117
Yhteensä 371,916 1,892 0,287
EAKR+ESR yhteensä 1 107,066 20,577 2,979
       
EAKR+ESR YHTEENSÄ 2 454,465 20,577 27,307


2007 talousarvio 27 307 000
2006 lisätalousarvio
2006 talousarvio 31 162 000
2005 tilinpäätös 25 246 622

63. Kainuun kehittämisraha(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 44 958 000 euroa.

Vuonna 2007 saa tehdä päätöksiä siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2008—2010 enintään 2 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Kainuun hallintokokeilusta annetun lain (343/2003) 6 ja 10 §:n mukaisten menojen maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös aiempina vuosina momenteilla 34.06.51 ja 34.06.64 tehdyistä päätöksistä vuonna 2007 aiheutuvien menojen maksamiseen siltä osin kuin ne ovat kohdistuneet Kainuun hallintokokeilu -alueelle.

Määrärahaa saa käyttää myös toimintamenojen maksamiseen. Momentille budjetoidaan toimintamenojen vakiosisällön mukaiset tulot sekä tiehallinnon toimenpiteissä ulkopuolisten rahoittajien maksamat maksuosuudet.

Määrärahaa saa käyttää enintään 35 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen sekä henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien tila- ja muiden kustannusten maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan suoriteperusteella siltä osin kuin määrärahasta maksetaan kulutusmenoja. Muilta osin määräraha budjetoidaan maksuperusteella.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa työllisyysohjelmaa ja yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.

Momentille on otettu kansallinen kehittämisraha Kainuun hallintokokeilusta annetun lain 6 §:n nojalla kokeilualueen kehittämistä varten. Lain 10 §:ssä luetellaan Kainuun kehittämisrahan käyttötarkoitukset.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon työllistymistä helpottavia toimenpiteitä selvittämään asetetun kolmikantaisen työryhmän esitysten toimeenpanoon 780 000 euroa.

Myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot (milj. euroa)
Myöntämisvaltuusvuosi 2007 2008 2009 2010 Yhteensä
           
Vuoden 2005—2006 sitoumukset 7,793 0,762 - - 8,555
Vuoden 2007 sitoumukset - 1,000 1,000 0,500 2,500
Yhteensä 7,793 1,762 1,000 0,500 11,055


2007 talousarvio 44 958 000
2006 talousarvio 44 309 000
2005 tilinpäätös 44 795 000