Statsbudgeten 2005
60. Senatfastigheter
1. Service- och andra verksamhetsmål
Senatfastigheter är ett statligt affärsverk inom finansministeriets förvaltningsområde. Enligt lagen om Senatfastigheter (1196/2003) skall Senatfastigheter producera och utveckla lokalservice och andra tjänster med nära anknytning till den främst för statliga ämbetsverk och inrättningar samt sköta den fastighetsförmögenhet som är i dess besittning.
Senatfastigheters värdeunderlag är en samhällsansvarig verksamhet som en del av statssamfundet. Uppgiften är att tillhandahålla lokalservice som ekonomiskt, socialt och miljömässigt produceras och prissätts på ett ansvarsfullt sätt.
Senatfastigheter är en affärsverkskoncern med 48 fastighetsaktiebolag som dotterbolag.
Omorganiseringen av statens fastighetsförvaltning fortgår år 2005 så att fastighetsförmögenhet som varit i undervisningsministeriets besittning övergår i Senatfastigheters besittning den 1 januari 2005 till ett värde av sammanlagt ca 15 miljoner euro. Till den fastighetsförmögenhet som skall överföras hör följande fastigheter, lokaler och bostäder utomlands vilka används av vetenskapsinstituten: Villa Lante, en bostad i Rom, lokaler och en byggnad med gästbostäder i Aten, fastigheter och lokaler i London och Paris vilka används av kulturinstituten och kulturinrättningar, Aaltopaviljongen i Venedig och en tredjedel av den samnordiska Biennalepaviljongen i Venedig. Till de objekt inom kulturväsendet som skall överföras i Finland hör Hanaholmens kulturcentrum för Sverige och Finland i Esbo. Avsikten är att statsunderstöd skall anvisas dem som använder nämnda fastigheter och lokaler för de hyror som skall betalas till Senatfastigheter från och med överföringstidpunkten. Till de objekt som skall överföras hör dessutom fastigheten Alexandersteatern i Helsingfors och tyska soldatbegravningsplatsen i Vanda. Av den fastighetsförmögenhet som skall överföras är Villa Lante och Alexandersteatern kulturhistoriskt och arkitektoniskt värdefulla skyddsobjekt. Egendomen upptas under Senatfastigheters övrigt eget kapital. Statsrådet befullmäktigas att besluta närmare om den statsegendom som skall överföras.
För Senatfastigheter uppställs dessutom följande servicemål:
- Senatfastigheters hyressystem utvecklas ytterligare så att systemets tydlighet och översiktlighet framhävs och genom att ett graderat avkastningskrav tas i bruk.
- Senatfastigheter utvecklar sakkunnigtjänsterna så att de stöder de statliga kundernas strukturella omvandlingar.
- Senatfastigheter utvecklar lokalitetsförvaltningstjänsterna i syfte att effektivera kundernas användning av sina lokaler.
2. Investeringar
Senatfastigheters investeringar får föranleda utgifter om högst 340 miljoner euro år 2005. Dessutom får Senatfastigheter ingå förbindelser, som under de följande finansåren får medföra utgifter om högst 300 miljoner euro. Utöver detta får Senatfastigheter göra investeringar som finansieras av arbetsministeriet.
Investeringar i nya objekt koncentreras till högskole- och forskningsbyggnader, fängelsebyggnader och försvarsförvaltningens byggnader. Övriga investeringar utgörs av grundliga renoveringar som bibehåller byggnadsbeståndets värde och förbättrar dess funktionsduglighet.
Senatfastigheter får bevilja dotter- eller intressebolag i aktiebolagsform som hör till samma affärsverkskoncern lån till ett belopp av högst 30 miljoner euro. Dessutom får Senatfastigheter utan krav på motsäkerhet ställa proprieborgen för sådana fastighetsaktiebolags lån som är dess dotterbolag och mot tillräcklig säkerhet för sina intressebolags lån till ett sammanlagt värde av högst 35 miljoner euro.
3. Upplåning
Senatfastigheter berättigas att för investeringsförbindelser år 2005 uppta lån enligt 5 § 1 mom. i lagen om statliga affärsverk (1185/2002) till ett belopp av högst 250 miljoner euro.
Förklaring:Finansministeriet har med beaktande av service- och andra verksamhetsmål preliminärt uppställt 122 miljoner euro som resultatmål för Senatfastigheter år 2005.
År 2005 intäktsför Senatfastigheter i statsbudgeten sammanlagt 264 miljoner euro i form av intäktsföring av vinst från år 2004 och räntor och amorteringar på etableringslån. I finansieringsplanen för 2005 har räntorna och amorteringarna uppskattats till 232 miljoner euro och intäktsföringen av vinst till 32 miljoner euro.
Preliminär investeringsplan för 2005 som grundar sig på resultat- och finansieringsplanen (mn euro) | |
---|---|
Investeringar i reparationer som förbättrar byggnadsbeståndets värde och användbarhet | 160 |
Investeringar i nybyggnader | 180 |
Sammanlagt | 340 |
Tabell med nyckeltal | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2003 utfall | 2004 prognos | 2005 uppskattning | ||||
affärsverk | koncern | affärsverk | koncern | affärsverk | koncern | |
Omsättning, mn € | 504,7 | 507 | 536,6 | 539 | 564 | 567 |
— förändring, % | 24,6 | 24 | 6,3 | 6,3 | 5,1 | 5,2 |
Hyresbidrag, mn € | 364,6 | 364,8 | 374,9 | 376 | 396,7 | 397 |
— % av omsättningen | 72,2 | 71,9 | 69,9 | 69,8 | 70,3 | 70 |
Rörelsevinst, mn € | 210,8 | 203,6 | 214,8 | 210 | 226,5 | 224 |
— % av omsättningen | 41,8 | 40,2 | 40,1 | 39,0 | 40,2 | 39,5 |
Räkenskapsperiodens resultat, mn € | 113,6 | 108,9 | 112,9 | 110 | 122,3 | 119 |
— % av omsättningen | 22,5 | 21,5 | 21,1 | 20,4 | 21,7 | 21 |
— % av grundkapitalet | 16,9 | 16,2 | 16,8 | 16,4 | 18,2 | 17,7 |
Intäktsföring i statsbudgeten, mn € | 31 | 31 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Avkastning på investerat kapital, % | 4,0 | 3,9 | 4,1 | 4,0 | 4,2 | 4,1 |
Investeringar i % av omsättningen | 60,8 | 60,6 | 65,2 | 65 | 60,3 | 60 |
Soliditet, % | 59,5 | 60,5 | 59,3 | 60 | 59,2 | 60 |
Balansomslutning, mn € | 5 268 | 5 280 | 5 403 | 5 420 | 5 588 | 5 608 |
Antal anställda | 223 | 223 | 235 | 235 | 240 | 240 |
Inkomstmoment gällande affärsverk (mn euro) | |||
---|---|---|---|
2003 utfall |
2004 prognos |
2005 uppskattning |
|
Intäktsföring under inkomstmoment | |||
12.28.99 Borgensavgifter | 0,7 | 1,3 | 2,6 |
13.01.04 Räntor | 90,8 | 86,1 | 81,4 |
13.05.01 Intäktsföring av vinst | 31 | 32 | 32 |
15.01.02 Lån | 104 | 74 | 151 |
Sammanlagt | 226,5 | 193,4 | 267 |