Statsbudgeten 2005
40. Tullverket
Förklaring:Inom sitt uppgiftsområde fastställer och uppbär tullverket tullar, skatter och andra avgifter korrekt, främjar tullverket en smidig utrikeshandel och den allmänna säkerheten genom att bekämpa olovlig import och export samt annan brottslighet och sörjer det för Finlands nationella intressen och för Europeiska unionens intressen samt näringslivets informationsbehov liksom även för att handels-, konkurrens- och jordbrukspolitiska förpliktelser fullgörs.
Finansministeriet uppställer i samband med beredningen av budgetpropositionen preliminärt följande resultatmål för tullverket år 2005:
Anpassning av verksamheten till den utvidgade Europeiska unionen
Till följd av utvidgningen av unionen överför tullverket personal som frigörs från uppgifter inom handeln med tredjeland främst till bekämpningen av ekonomisk brottslighet och narkotikabrottslighet och säkerställandet av en smidig transitotrafik huvudsakligen vid tullanstalterna vid östra landgränsen och i hamnarna i sydöstra Finland. Uppgifterna för skyddande av samhället anpassas till behövliga delar till kraven på den utvidgade inre marknaden. Också nätet med verksamhetsställen ses över så att det bättre motsvarar behoven i den förändrade situationen.
Främjande av en smidigare handel och trafik över östgränsen
Strävan är att underlätta rusningarna och andra problem i handeln mellan Finland och Ryssland och i genomfartstrafiken och att samtidigt bekämpa brottsligheten i samband med dem. Strävan är att effektivera samarbetet med de ryska myndigheterna och att utveckla den ryska tullens förfaranden och verksamhetsmetoder och i synnerhet att främja en utvidgning av den s.k. gröna linjen och få den att fungera bättre.
Kundsamarbete
Utarbetandet av en kundstrategi slutförs och därvid beaktas också de ändringar av EU-lagstiftningen om vilka beslut redan fattats eller som är aktuella samt utvecklingen i den elektroniska omgivningen.
Bilbeskattningen
Beskattningen enligt de ändringar av bilskattelagen som trädde i kraft 2003 etableras. Eventuella rättelser av beskattningen av flyttfordon till följd av förvaltningsdomstolarnas avgöranden betalas senast år 2005.
Fördelningen av tullverkets resurser enligt huvuduppgifter | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2003 | 2004 | 2005 | ||||
årsverken | mn € | årsverken | mn € | årsverken | mn € | |
En smidig utrikeshandel | 967 | 43,343 | 934 | 43,512 | 937 | 43,749 |
Skydd av samhället | 439 | 20,583 | 494 | 24,351 | 497 | 24,172 |
Fiskala uppgifter | 502 | 23,929 | 555 | 28,037 | 480 | 24,103 |
Stöd1) | 580 | 32,079 | 601 | 37,222 | 607 | 35,027 |
Sammanlagt | 2 488 | 119,934 | 2 584 | 133,122 | 2 521 | 127,051 |
1) Stödet innefattar förvaltning, utbildning, datateknik, informationstjänst och statistikföring.
Tullverkets nyckeltal för 2002—2005 (år 2003=100) | ||||
---|---|---|---|---|
2002 bokslut |
2003 bokslut |
2004 statsbudget |
2005 budgetprop. |
|
Utgifter | 95,2 | 100 | 111,0 | 95,4 |
Årsverken | 97,6 | 100 | 103,8 | 97,6 |
Prestationer viktade med arbetsinsats | 97,0 | 100 | 98,4 | 93,6 |
Produktiviteten av arbetet | 99,4 | 100 | 94,7 | 95,9 |
Lönsamhet (utgifter/viktade prestationer) | 98,2 | 100 | 112,8 | 102,0 |
Skatter och avgifter som tullverket uppbär
Den 1 maj 2004 fick Europeiska unionen tio nya medlemsländer. Det beräknas att tullverkets import- och exportförtullningar när det gäller tredjeländer kvantitativt minskar med ungefär en fjärdedel då varuförsändelserna från de nya medlemsländerna börjar utgöra en del av handeln inom EU. Utvidgningens verkningar på uppbörden av skatt på import från tredjeländer torde bli klara före hösten 2004 och därför läggs någon uppskattning av det totala beloppet av de skatter och avgifter som tullverket uppbär inte fram.
21. Tullverkets omkostnader(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag om 127 052 000 euro.
I nettobudgeteringen beaktas som inkomster donationer till narkotikahundverksamheten och inkomsterna från EU, med undantag för uppbördsprovisionen för de tullar som uppbärs till EU när det gäller tredjeländer.
Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 630 000 euro för förlängning av öppettiden vid Niirala gränsövergångsställe så att det är öppet dygnet runt.
Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Inkomster | 796 | 510 | 510 |
— intäkter av samfinansierad verksamhet utanför statsförvaltningen (även finansiering från EU) | 745 | 500 | 500 |
— övriga inkomster | 51 | 10 | 10 |
Utgifter | 120 361 | 126 777 | 127 562 |
— personalutgifter | 92 374 | 97 400 | 98 057 |
— lokalhyror | 8 180 | 9 851 | 9 953 |
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) | 11 594 | 8 482 | 7 175 |
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) | 5 317 | 5 340 | 5 500 |
— anskaffningsutgifter | 2 896 | 5 704 | 6 877 |
Finansiering av verksamheten | |||
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet | 796 | 510 | 510 |
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet | 120 361 | 126 777 | 127 562 |
— omkostnadsfinansiering, netto | 119 565 | 126 267 | 127 052 |
Användning av momentet | |||
— överförts från föregående år | 1 417 | ||
— beviljats | 123 038 | ||
— använts | 119 565 | ||
— överförts till följande år | 4 890 |
2005 budget | 127 052 000 |
2004 tilläggsb. | 300 000 |
2004 budget | 125 967 000 |
2003 bokslut | 123 038 000 |
70. Anskaffning av inventarier(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 4 000 000 euro.
Anslaget får användas till anskaffning av mobila genomlysningsanordningar och mönsteridentifieringsutrustning och till utgifter för underhåll av dem.
Förklaring:Med hjälp av genomlysningsanordningar som tjänar övervakningen och ett system för identifiering av registreringsskyltar och containrar kan man effektivt och säkert i trafikströmmarna urskilja de fordon och containrar som man vill stoppa för att kontrollera.
2005 budget | 4 000 000 |
2003 bokslut | 5 000 000 |