Talousarvioesitys 2004
40. Tullilaitos
Selvitysosa:Tullilaitos määrää ja kantaa tehtäväalueellaan tullit, verot ja muut maksut oikein, edistää ulkomaankaupan sujuvuutta ja yleistä turvallisuutta torjumalla luvatonta tuontia ja vientiä sekä muuta rikollisuutta ja huolehtii kansallisesta ja Euroopan unionin edusta sekä elinkeinoelämän tietotarpeista samoin kuin kauppa-, kilpailu- ja maatalouspoliittisten velvoitteiden täytäntöönpanosta.
Valtiovarainministeriö on asettanut talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä alustavasti tullilaitokselle tavanomaisten tehtävien lisäksi seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2004:
Fiskaalisissa tehtävissä tavoitteena on
- määrätä tullit, verot ja maksut oikein ja yhdenmukaisesti,
- kehittää edelleen toimintamalleja ja automaattisia menettelyjä niin, että fiskaalisten tehtävien toimittaminen ja seuranta tehostuvat ja noudattavat Euroopan unionin vaatimuksia.
Ulkomaankaupan sujuvuuden edistämistehtävissä tavoitteena on
- parantaa asiakaspalvelua automatisoimalla tullimenettelyihin liittyvien ilmoitusten käsittelyä sekä toteuttamalla asiakasstrategia,
- tukea Suomen esityksiä ja toimenpiteitä pohjoisen ulottuvuuden kehittämiseksi tehtäväalueellaan samoin kuin yhteisön pyrkimyksiä kehittää tulliyhteistyötä Venäjän federaation kanssa sekä edistää tullimenettelyjen sujuvuutta Venäjän federaation kanssa.
Yhteiskunnan suojaamistehtävissä pyritään
- torjumaan edelleen korkeasti verotettuihin tuotteisiin kohdistuvia yhteisö- ja veropetoksia sekä muuta talousrikollisuutta harmaan talouden ja talousrikosten torjuntaohjelman tavoitteiden ja menettelytapojen mukaisesti,
- keskittämään voimavaroja erityisesti huumeiden, aseiden ja radioaktiivisten aineiden sekä ympäristölle vaarallisten tuotteiden maahantuonnin estämiseen.
Tullilaitoksen resurssien jakautuminen päätoiminnoittain | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2002 | 2003 | 20041) | ||||
Päätoiminto | htv | milj. € | htv | milj. € | htv | milj. € |
Ulkomaankaupan sujuvuuden edistäminen | 956 | 41,964 | 993 | 45,436 | 992 | 46,170 |
Yhteiskunnan suojaaminen | 429 | 19,701 | 445 | 21,250 | 458 | 22,175 |
Fiskaalinen tehtävä | 461 | 21,441 | 506 | 24,497 | 506 | 24,827 |
Tuki | 582 | 31,012 | 590 | 32,908 | 590 | 32,832 |
Yhteensä | 2 428 | 114,118 | 2 534 | 124,091 | 2 546 | 126,004 |
1) Tuki sisältää: Hallinnon, koulutuksen, tietotekniikan, tietopalvelun ja tilastoinnin.
Tullilaitoksen tunnusluvut vuosilta 2001—2004 (vuosi 2002=100) | ||||
---|---|---|---|---|
2001 tilinpäätös |
2002 tilinpäätös |
2003 talousarvio |
2004 esitys |
|
Menot | 90,8 | 100 | 108,7 | 110,4 |
Htv | 97,3 | 100 | 104,4 | 104,9 |
Työpanoksella painotetut suoritteet | 94,1 | 100 | 110,7 | 111,2 |
Työn tuottavuus | 96,7 | 100 | 106,1 | 106,0 |
Taloudellisuus ( menot/painotetut suoritteet) | 96,5 | 100 | 98,3 | 99,4 |
Tullilaitoksen kantamat verot ja maksut
Tullilaitoksen kantamien verojen ja maksujen kokonaismääräksi arvioidaan 8 355 000 000 euroa vuonna 2004, missä on mukana tuonnin perusteella kannettavat verot ja maksut, valmisteverot, muut verot ja maksut, tullilaitoksen sekalaiset tulot, muille viranomaisille tilitettävä kanto, muihin sopimuksiin perustuva kanto ja EU:lle tilitettävät tullit ja maatalousmaksut. Maksullisen palvelutoiminnan tulot (julkisoikeudelliset sekä liiketaloudellisin perustein hinnoitellut suoritteet) on budjetoitu tullilaitoksen sekalaisiin tuloihin ja maksullisen palvelutoiminnan menot sisältyvät toimintamenomomenttiin. EU:n laajenemisen vielä ennakoimattomien vaikutusten - mm. kandidaattimaiden kesken olevien kansanäänestysten sekä mahdollisten verotasomuutosten ja siirtymäsäännösten - vuoksi arvioon liittyy aiempaa enemmän epävarmuutta.
Osa tullilaitoksen julkisoikeudellisista suoritteista - EMOTR-vientitukiselvitys, Tullihallituksen ennakkoratkaisut ja osa Tullihallituksen päätöksistä - myydään omakustannushintaa alhaisemmalla hinnalla. Perusteena EMOTR-vientimaksujen alhaisemmalle suoritehinnalle on kotimaisen elinkeinotoiminnan edistäminen. Tullihallituksen ennakkoratkaisujen suoritehinnan perusteena on pyrkimys edistää ennakkoratkaisujen pyytämistä epäselvissä tapauksissa ja siten välttää jälkikäteen tapahtuvia jälkikantoja tai oikaisuja verovelvollisen hyväksi ja mahdollisesti oikeuskäsittelyjäkin. Tullihallituksen eräiden rekisteröintejä koskevien päätösten kohdalla perusteluna on ennen kaikkea yksinkertaistettujen menettelyiden tuomat kustannussäästöt ja nopeusedut sekä asiakkaille että tullillaitokselle.
21. Tullilaitoksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 125 967 000 euroa.
Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 172 700 euroa EMCS-järjestelmän rakentamisesta ja 233 000 euroa Itärajan toimipaikkojen kehittämisestä. Lisäksi määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 273 000 euroa seitsemän henkilötyövuoden siirtona momentilta 31.24.21 ja 82 000 euroa yhden henkilötyövuoden palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentilta 24.01.21.
Menojen ja tulojen erittely | € |
---|---|
Bruttomenot, muut toimintamenot | 126 597 000 |
Bruttotulot | 630 000 |
EU-tuet | 600 000 |
Huumekoiratoiminta | 30 000 |
Nettomenot | 125 967 000 |
2004 talousarvio | 125 967 000 |
2003 lisätalousarvio | 6 750 000 |
2003 talousarvio | 115 157 000 |
2002 tilinpäätös | 112 234 000 |
(70.) Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2003 talousarvio | 4 000 000 |