Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Valtiovarainministeriö
         05. Valtiokonttori
         18. Verohallinto
         40. Tullilaitos
              (70.) Kaluston hankinta
         52. Tilastokeskus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2004

40. TullilaitosPDF-versio

Selvitysosa:Tullilaitos määrää ja kantaa tehtäväalueellaan tullit, verot ja muut maksut oikein, edistää ulkomaankaupan sujuvuutta ja yleistä turvallisuutta torjumalla luvatonta tuontia ja vientiä sekä muuta rikollisuutta ja huolehtii kansallisesta ja Euroopan unionin edusta sekä elinkeinoelämän tietotarpeista samoin kuin kauppa-, kilpailu- ja maatalouspoliittisten velvoitteiden täytäntöönpanosta.

Valtiovarainministeriö on asettanut talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä alustavasti tullilaitokselle tavanomaisten tehtävien lisäksi seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2004:

Fiskaalisissa tehtävissä tavoitteena on

  • määrätä tullit, verot ja maksut oikein ja yhdenmukaisesti,
  • kehittää edelleen toimintamalleja ja automaattisia menettelyjä niin, että fiskaalisten tehtävien toimittaminen ja seuranta tehostuvat ja noudattavat Euroopan unionin vaatimuksia.

Ulkomaankaupan sujuvuuden edistämistehtävissä tavoitteena on

  • parantaa asiakaspalvelua automatisoimalla tullimenettelyihin liittyvien ilmoitusten käsittelyä sekä toteuttamalla asiakasstrategia,
  • tukea Suomen esityksiä ja toimenpiteitä pohjoisen ulottuvuuden kehittämiseksi tehtäväalueellaan samoin kuin yhteisön pyrkimyksiä kehittää tulliyhteistyötä Venäjän federaation kanssa sekä edistää tullimenettelyjen sujuvuutta Venäjän federaation kanssa.

Yhteiskunnan suojaamistehtävissä pyritään

  • torjumaan edelleen korkeasti verotettuihin tuotteisiin kohdistuvia yhteisö- ja veropetoksia sekä muuta talousrikollisuutta harmaan talouden ja talousrikosten torjuntaohjelman tavoitteiden ja menettelytapojen mukaisesti,
  • keskittämään voimavaroja erityisesti huumeiden, aseiden ja radioaktiivisten aineiden sekä ympäristölle vaarallisten tuotteiden maahantuonnin estämiseen.
Tullilaitoksen resurssien jakautuminen päätoiminnoittain
  2002 2003 20041)
Päätoiminto htv milj. € htv milj. € htv milj. €
             
Ulkomaankaupan sujuvuuden edistäminen 956 41,964 993 45,436 992 46,170
Yhteiskunnan suojaaminen 429 19,701 445 21,250 458 22,175
Fiskaalinen tehtävä 461 21,441 506 24,497 506 24,827
Tuki 582 31,012 590 32,908 590 32,832
Yhteensä 2 428 114,118 2 534 124,091 2 546 126,004

1) Tuki sisältää: Hallinnon, koulutuksen, tietotekniikan, tietopalvelun ja tilastoinnin.

Tullilaitoksen tunnusluvut vuosilta 2001—2004 (vuosi 2002=100)
  2001
tilinpäätös
2002
tilinpäätös
2003
talousarvio
2004
esitys
         
Menot 90,8 100 108,7 110,4
Htv 97,3 100 104,4 104,9
Työpanoksella painotetut suoritteet 94,1 100 110,7 111,2
Työn tuottavuus 96,7 100 106,1 106,0
Taloudellisuus ( menot/painotetut suoritteet) 96,5 100 98,3 99,4

Tullilaitoksen kantamat verot ja maksut

Tullilaitoksen kantamien verojen ja maksujen kokonaismääräksi arvioidaan 8 355 000 000 euroa vuonna 2004, missä on mukana tuonnin perusteella kannettavat verot ja maksut, valmisteverot, muut verot ja maksut, tullilaitoksen sekalaiset tulot, muille viranomaisille tilitettävä kanto, muihin sopimuksiin perustuva kanto ja EU:lle tilitettävät tullit ja maatalousmaksut. Maksullisen palvelutoiminnan tulot (julkisoikeudelliset sekä liiketaloudellisin perustein hinnoitellut suoritteet) on budjetoitu tullilaitoksen sekalaisiin tuloihin ja maksullisen palvelutoiminnan menot sisältyvät   toimintamenomomenttiin.   EU:n  laajenemisen  vielä  ennakoimattomien  vaikutusten - mm. kandidaattimaiden kesken olevien kansanäänestysten sekä mahdollisten verotasomuutosten ja siirtymäsäännösten - vuoksi arvioon liittyy aiempaa enemmän epävarmuutta.

Osa tullilaitoksen julkisoikeudellisista suoritteista - EMOTR-vientitukiselvitys, Tullihallituksen ennakkoratkaisut ja osa Tullihallituksen päätöksistä - myydään omakustannushintaa alhaisemmalla hinnalla. Perusteena EMOTR-vientimaksujen alhaisemmalle suoritehinnalle on kotimaisen elinkeinotoiminnan edistäminen. Tullihallituksen ennakkoratkaisujen suoritehinnan perusteena on pyrkimys edistää ennakkoratkaisujen pyytämistä epäselvissä tapauksissa ja siten välttää jälkikäteen tapahtuvia jälkikantoja tai oikaisuja verovelvollisen hyväksi ja mahdollisesti oikeuskäsittelyjäkin. Tullihallituksen eräiden rekisteröintejä koskevien päätösten kohdalla perusteluna on ennen kaikkea yksinkertaistettujen menettelyiden tuomat kustannussäästöt ja nopeusedut sekä asiakkaille että tullillaitokselle.

21. Tullilaitoksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 125 967 000 euroa.

Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 172 700 euroa EMCS-järjestelmän rakentamisesta ja 233 000 euroa Itärajan toimipaikkojen kehittämisestä. Lisäksi määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 273 000 euroa seitsemän henkilötyövuoden siirtona momentilta 31.24.21 ja 82 000 euroa yhden henkilötyövuoden palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentilta 24.01.21.

Menojen ja tulojen erittely
   
Bruttomenot, muut toimintamenot 126 597 000
Bruttotulot 630 000
EU-tuet 600 000
Huumekoiratoiminta 30 000
Nettomenot 125 967 000


2004 talousarvio 125 967 000
2003 lisätalousarvio 6 750 000
2003 talousarvio 115 157 000
2002 tilinpäätös 112 234 000

(70.) Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2003 talousarvio 4 000 000