Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Valtiovarainministeriö
         05. Valtiokonttori
         18. Verohallinto
         40. Tullilaitos
         52. Tilastokeskus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2004

18. VerohallintoPDF-versio

Selvitysosa:Verohallinto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalan verotuksen keskeisenä organisaationa. Sen asiakkaita ovat veronsaajat, veronmaksajat sekä tieto- ja asiantuntijapalvelujen käyttäjät.

Valtiovarainministeriö on asettanut talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä verohallinnolle vuodelle 2004 alustavasti seuraavat tulostavoitteet:

1. Kysynnän muutokset

Yleistä taloudellista kehitystä sävyttää epävarmuus. Asiakkaiden ja taloudellisen toiminnan kansainvälistyminen lisääntyy kuitenkin jatkossakin, mikä lisää verotustapausten vaikeusastetta ja vaatii uusia yhteistyömuotoja. Suomessa väestön ja yritystoiminnan alueellinen kehitys vaikuttaa verovirastojen palvelujen kysyntään. Verovirastojen työmääriä ja voimavaroja tasataan voimavarojen uudelleenkohdentamisen lisäksi jatkamalla vuonna 1999 aloitettua tehtävien siirtoa Uudenmaan verovirastosta muihin verovirastoihin. Vuonna 2004 työtehtäviä siirretään yli 50 henkilötyövuoden edestä.

2. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Verohallinto toimittaa verotuksen ja tilittää tehtäviinsä kuuluvat verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille oikeamääräisinä, oikeaan aikaan ja kustannustehokkaasti. Veronmaksajia palvellaan siten, että he suoriutuvat mahdollisimman vaivattomasti lakimääräisistä velvoitteistaan. Verohallinto luovuttaa verotustietoja niiden saantiin oikeutetuille asiakkaille.

Verotuksen oikeellisuutta ja yhdenmukaisuutta edistetään mm. kehittämällä verotusmenettelyn ohjausta, lisäämällä asiakasanalyysimenetelmien hyödyntämistä sekä ylläpitämällä ja kehittämällä verotuksen eri osa-alueiden asiantuntijaverkostoja.

Verohallinnon keräämien nimellisarvoisten verotulojen ja nettomenojen kehitys sekä netto-
menojen ja verotulojen suhde vuosina 1998—2002 (1 000 euroa)
  1998 1999 2000 2001 2002
           
Nettomenot 271 876 285 656 298 210 307 761 325 275
Bruttoverotulot 40 256 453 42 430 618 48 862 797 49 765 614 49 376 972
— suhde % 0,68 0,67 0,61 0,62 0,66
Nettoverotulot 33 347 461 34 970 475 39 314 432 39 360 000 40 220 240
— suhde % 0,82 0,82 0,76 0,78 0,81

3. Palvelutavoitteet

Asiakasviestintää selkiytetään ottamalla entistä enemmän huomioon asiakasryhmittelyn vaikutukset viestin sisältöön ja viestintävälineen valintaan. Lisäksi ohjeita kehitetään nykyistä enemmän toimintaohjeiden luonteiseksi. Asiakasviestinnässä ja muissa palveluissa käytetään yhä enenevässä määrin sähköisiä jakelukanavia ja menettelyjä.

Veronmaksaja- ja veronsaaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä verohallinnon palveluihin seurataan joka kolmas vuosi tehtävillä asiakastyytyväisyystutkimuksilla. Vuonna 2004 tehtävien tutkimusten kouluarvosanatavoitteet ovat:

Asiakastyytyväisyys (kouluarvosana)
  1995 1998 2001 2004
tavoite
         
Veronmaksaja-asiakas        
— henkilöasiakas 7,3 7,7 7,8 7,8
— yritysasiakas ei tutkittu 7,3 7,6 7,7
Veronsaaja-asiakas ei tutkittu ei tutkittu 8,1 8,1

4. Valvontatavoitteet

Verovalvonnassa toiminnan painopistealueina ovat veroja kerryttävä verovalvonta ja harmaan talouden torjunta. Ennakkoperinnän ja lopullisen verotuksen vastaavuudessa tavoitteena on, että kokonaispoikkeama voi olla enintään 11 prosenttia maksuunpannuista veroista ja maksuista. Jäämäperinnän kertymä on 40 prosenttia vuoden 2004 aikana perintään otettujen ja niiden vuonna 2003 maksuunpantujen verojen, jotka ovat maksamatta (verojääminä) 1.1.2004, yhteismäärästä.

Harmaan talouden torjunnassa otetaan huomioon valtioneuvoston 20.6.2001 tekemä periaatepäätös hallituksen toimintaohjelmaksi talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämiseksi. Periaatepäätöksen ja valtiovarainministeriön perustaman viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin asettamispäätöksen mukaisesti verohallinto maksaa viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin menoja vuonna 2004 yhteensä enintään 588 660 euroa sekä verohallinnosta projektiin määrättyjen virkamiesten palkat sosiaalikuluineen.

5. Kehittämishankkeet

Yrittäjyyden politiikkaohjelmassa mainittu pientyönantajien internet-pohjainen maksupalvelujärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2004. Verotilijärjestelmän suunnittelua ja toteutusta jatketaan siten, että järjestelmä voitaisiin ottaa vaiheittain käyttöön vuodesta 2007 alkaen. Tässä yhteydessä tulee ratkaistavaksi myös työnantajasuoritusten ja arvonlisäveron maksukertojen harventaminen.

Verohallitus jatkaa vuonna 2001 aloitettua verotusprosessien kehittämistä annettujen voimavarojen puitteissa. Tavoitteena on rationalisoida verotusprosesseja siten, että verotustyössä hyödynnetään yhä enenevässä määrin automaattista menettelyä, systemaattista asiakasanalyysiin perustuvaa valvonnan kohdentamista sekä sähköisiä palveluja ja sähköistä tiedonsiirtoa.

6. Henkilöstö

Verotusprosessien automatisointiasteen nousun ja henkilöstön eläköitymisen mahdollistamissa rajoissa voidaan verohallinnon henkilöstömäärää vähentää lähivuosina. Henkilöstön ikärakenne ja asiantuntijuuden turvaaminen edellyttävät kuitenkin mahdollisuutta korvata osa luonnollisesta poistumasta uusrekrytoinnilla. Verohallinnon henkilöstön työtyytyväisyyttä seurataan joka kolmas vuosi tehtävällä tutkimuksella.

7. Tuottavuus ja taloudellisuus

Työn tuottavuuden kasvutavoite on 1,5 prosenttia. Toteutettavien hankkeiden vuoksi taloudellisuus heikkenee n. 2,5 prosenttia vuoden 2003 tasosta.

Maksullisen toiminnan tunnuslukutaulukko
  2002
toteutuma
2003
ennakoitu
2004
arvio
2004 arvio:
ennakkotiedot
ja -ratkaisut
         
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) 3 672 3 100 3 300 800
— julkisoikeudelliset suoritteet 2 485 2 050 2 160 800
— liiketaloudelliset suoritteet 657 550 650 0
— erityislakien mukaiset suoritteet 530 500 490 0
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) 3 466 3 685 3 685 1 400
Käyttöjäämä (t€) 206 -585 -385 -600
— % tuotoista 6 -19 -12 -75
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 1 427 1 404 1 404 900
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) (t€) -1 221 -1 989 -1 789 -1 500
— % tuotoista -33 -64 -54 -188
Tuotot % kokonaiskustannuksista 75 61 65 35
Investoinnit % 0 0 0 0

21. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 343 798 000 euroa.

Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu. Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa yrittäjyyden politiikkaohjelmaan kuuluvaa pientyönantajien internet-pohjaista maksupalvelujärjestelmä- ja verotilihanketta sekä politiikkaohjelmassa olevaa pienten yritysten maksu- ja ilmoituskertojen karsimista, joka tulee osittain toteutettavaksi hallitusohjelmassa esitetyn arvonlisäveron alarajan liukuman toteutuksen yhteydessä.

Määrärahan mitoituksessa on huomioitu oikeudenhoidollisista syistä alle omakustannusarvon hinnoitelluista julkisoikeudellisista suoritteista (ennakkotiedot ja -ratkaisut) aiheutuvien menojen kattaminen.

Menojen ja tulojen erittely
   
Bruttomenot 350 738 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 3 685 000
Muut toimintamenot 347 053 000
Bruttotulot 6 940 000
Maksullisen toiminnan tulot 3 300 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 2 160 000
— muut suoritteet 650 000
— erityislakien mukaiset suoritteet 490 000
EU-tulot 140 000
Muut tulot 3 500 000
Nettomenot 343 798 000


2004 talousarvio 343 798 000
2003 lisätalousarvio 9 805 000
2003 talousarvio 316 030 000
2002 tilinpäätös 318 196 000