Talousarvioesitys 2004
18. Verohallinto
Selvitysosa:Verohallinto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalan verotuksen keskeisenä organisaationa. Sen asiakkaita ovat veronsaajat, veronmaksajat sekä tieto- ja asiantuntijapalvelujen käyttäjät.
Valtiovarainministeriö on asettanut talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä verohallinnolle vuodelle 2004 alustavasti seuraavat tulostavoitteet:
1. Kysynnän muutokset
Yleistä taloudellista kehitystä sävyttää epävarmuus. Asiakkaiden ja taloudellisen toiminnan kansainvälistyminen lisääntyy kuitenkin jatkossakin, mikä lisää verotustapausten vaikeusastetta ja vaatii uusia yhteistyömuotoja. Suomessa väestön ja yritystoiminnan alueellinen kehitys vaikuttaa verovirastojen palvelujen kysyntään. Verovirastojen työmääriä ja voimavaroja tasataan voimavarojen uudelleenkohdentamisen lisäksi jatkamalla vuonna 1999 aloitettua tehtävien siirtoa Uudenmaan verovirastosta muihin verovirastoihin. Vuonna 2004 työtehtäviä siirretään yli 50 henkilötyövuoden edestä.
2. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Verohallinto toimittaa verotuksen ja tilittää tehtäviinsä kuuluvat verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille oikeamääräisinä, oikeaan aikaan ja kustannustehokkaasti. Veronmaksajia palvellaan siten, että he suoriutuvat mahdollisimman vaivattomasti lakimääräisistä velvoitteistaan. Verohallinto luovuttaa verotustietoja niiden saantiin oikeutetuille asiakkaille.
Verotuksen oikeellisuutta ja yhdenmukaisuutta edistetään mm. kehittämällä verotusmenettelyn ohjausta, lisäämällä asiakasanalyysimenetelmien hyödyntämistä sekä ylläpitämällä ja kehittämällä verotuksen eri osa-alueiden asiantuntijaverkostoja.
Verohallinnon keräämien nimellisarvoisten verotulojen ja nettomenojen kehitys sekä netto- menojen ja verotulojen suhde vuosina 1998—2002 (1 000 euroa) |
|||||
---|---|---|---|---|---|
1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | |
Nettomenot | 271 876 | 285 656 | 298 210 | 307 761 | 325 275 |
Bruttoverotulot | 40 256 453 | 42 430 618 | 48 862 797 | 49 765 614 | 49 376 972 |
— suhde % | 0,68 | 0,67 | 0,61 | 0,62 | 0,66 |
Nettoverotulot | 33 347 461 | 34 970 475 | 39 314 432 | 39 360 000 | 40 220 240 |
— suhde % | 0,82 | 0,82 | 0,76 | 0,78 | 0,81 |
3. Palvelutavoitteet
Asiakasviestintää selkiytetään ottamalla entistä enemmän huomioon asiakasryhmittelyn vaikutukset viestin sisältöön ja viestintävälineen valintaan. Lisäksi ohjeita kehitetään nykyistä enemmän toimintaohjeiden luonteiseksi. Asiakasviestinnässä ja muissa palveluissa käytetään yhä enenevässä määrin sähköisiä jakelukanavia ja menettelyjä.
Veronmaksaja- ja veronsaaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä verohallinnon palveluihin seurataan joka kolmas vuosi tehtävillä asiakastyytyväisyystutkimuksilla. Vuonna 2004 tehtävien tutkimusten kouluarvosanatavoitteet ovat:
Asiakastyytyväisyys (kouluarvosana) | ||||
---|---|---|---|---|
1995 | 1998 | 2001 | 2004 tavoite |
|
Veronmaksaja-asiakas | ||||
— henkilöasiakas | 7,3 | 7,7 | 7,8 | 7,8 |
— yritysasiakas | ei tutkittu | 7,3 | 7,6 | 7,7 |
Veronsaaja-asiakas | ei tutkittu | ei tutkittu | 8,1 | 8,1 |
4. Valvontatavoitteet
Verovalvonnassa toiminnan painopistealueina ovat veroja kerryttävä verovalvonta ja harmaan talouden torjunta. Ennakkoperinnän ja lopullisen verotuksen vastaavuudessa tavoitteena on, että kokonaispoikkeama voi olla enintään 11 prosenttia maksuunpannuista veroista ja maksuista. Jäämäperinnän kertymä on 40 prosenttia vuoden 2004 aikana perintään otettujen ja niiden vuonna 2003 maksuunpantujen verojen, jotka ovat maksamatta (verojääminä) 1.1.2004, yhteismäärästä.
Harmaan talouden torjunnassa otetaan huomioon valtioneuvoston 20.6.2001 tekemä periaatepäätös hallituksen toimintaohjelmaksi talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämiseksi. Periaatepäätöksen ja valtiovarainministeriön perustaman viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin asettamispäätöksen mukaisesti verohallinto maksaa viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin menoja vuonna 2004 yhteensä enintään 588 660 euroa sekä verohallinnosta projektiin määrättyjen virkamiesten palkat sosiaalikuluineen.
5. Kehittämishankkeet
Yrittäjyyden politiikkaohjelmassa mainittu pientyönantajien internet-pohjainen maksupalvelujärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2004. Verotilijärjestelmän suunnittelua ja toteutusta jatketaan siten, että järjestelmä voitaisiin ottaa vaiheittain käyttöön vuodesta 2007 alkaen. Tässä yhteydessä tulee ratkaistavaksi myös työnantajasuoritusten ja arvonlisäveron maksukertojen harventaminen.
Verohallitus jatkaa vuonna 2001 aloitettua verotusprosessien kehittämistä annettujen voimavarojen puitteissa. Tavoitteena on rationalisoida verotusprosesseja siten, että verotustyössä hyödynnetään yhä enenevässä määrin automaattista menettelyä, systemaattista asiakasanalyysiin perustuvaa valvonnan kohdentamista sekä sähköisiä palveluja ja sähköistä tiedonsiirtoa.
6. Henkilöstö
Verotusprosessien automatisointiasteen nousun ja henkilöstön eläköitymisen mahdollistamissa rajoissa voidaan verohallinnon henkilöstömäärää vähentää lähivuosina. Henkilöstön ikärakenne ja asiantuntijuuden turvaaminen edellyttävät kuitenkin mahdollisuutta korvata osa luonnollisesta poistumasta uusrekrytoinnilla. Verohallinnon henkilöstön työtyytyväisyyttä seurataan joka kolmas vuosi tehtävällä tutkimuksella.
7. Tuottavuus ja taloudellisuus
Työn tuottavuuden kasvutavoite on 1,5 prosenttia. Toteutettavien hankkeiden vuoksi taloudellisuus heikkenee n. 2,5 prosenttia vuoden 2003 tasosta.
Maksullisen toiminnan tunnuslukutaulukko | ||||
---|---|---|---|---|
2002 toteutuma |
2003 ennakoitu |
2004 arvio |
2004 arvio: ennakkotiedot ja -ratkaisut |
|
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) | 3 672 | 3 100 | 3 300 | 800 |
— julkisoikeudelliset suoritteet | 2 485 | 2 050 | 2 160 | 800 |
— liiketaloudelliset suoritteet | 657 | 550 | 650 | 0 |
— erityislakien mukaiset suoritteet | 530 | 500 | 490 | 0 |
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) | 3 466 | 3 685 | 3 685 | 1 400 |
Käyttöjäämä (t€) | 206 | -585 | -385 | -600 |
— % tuotoista | 6 | -19 | -12 | -75 |
Osuus yhteiskustannuksista (t€) | 1 427 | 1 404 | 1 404 | 900 |
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) (t€) | -1 221 | -1 989 | -1 789 | -1 500 |
— % tuotoista | -33 | -64 | -54 | -188 |
Tuotot % kokonaiskustannuksista | 75 | 61 | 65 | 35 |
Investoinnit % | 0 | 0 | 0 | 0 |
21. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 343 798 000 euroa.
Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu. Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa yrittäjyyden politiikkaohjelmaan kuuluvaa pientyönantajien internet-pohjaista maksupalvelujärjestelmä- ja verotilihanketta sekä politiikkaohjelmassa olevaa pienten yritysten maksu- ja ilmoituskertojen karsimista, joka tulee osittain toteutettavaksi hallitusohjelmassa esitetyn arvonlisäveron alarajan liukuman toteutuksen yhteydessä.
Määrärahan mitoituksessa on huomioitu oikeudenhoidollisista syistä alle omakustannusarvon hinnoitelluista julkisoikeudellisista suoritteista (ennakkotiedot ja -ratkaisut) aiheutuvien menojen kattaminen.
Menojen ja tulojen erittely | € |
---|---|
Bruttomenot | 350 738 000 |
Maksullisen toiminnan erillismenot | 3 685 000 |
Muut toimintamenot | 347 053 000 |
Bruttotulot | 6 940 000 |
Maksullisen toiminnan tulot | 3 300 000 |
— julkisoikeudelliset suoritteet | 2 160 000 |
— muut suoritteet | 650 000 |
— erityislakien mukaiset suoritteet | 490 000 |
EU-tulot | 140 000 |
Muut tulot | 3 500 000 |
Nettomenot | 343 798 000 |
2004 talousarvio | 343 798 000 |
2003 lisätalousarvio | 9 805 000 |
2003 talousarvio | 316 030 000 |
2002 tilinpäätös | 318 196 000 |