Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       04. Prövningsnämnden
       12. Statens skolhem
       18. Sjukförsäkring
       28. Annat utkomstskydd
       57. Semesterverksamhet

Statsbudgeten 2003

18. SjukförsäkringPDF-versio

60. Statens andel i de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 683 100 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsandel enligt sjukförsäkringslagen (364/1963), lagen om rehabilitering som ordnas av folkpensionsanstalten (610/1991) och lagen om rehabiliteringspenning (611/1991). Anslaget får också användas till betalning av statsandel enligt lagen om ersättning av statens medel för vissa kostnader för lantbruksföretagares företagshälsovård (859/1984). Av sjukförsäkringsfondens medel får högst 95 000 000 euro användas till kostnader för behovsprövad rehabilitering enligt lagen om rehabilitering som ordnas av folkpensionsanstalten.

Förklaring:Sjukförsäkringen finansieras med de premier och avgifter som uppbärs hos de försäkrade och arbetsgivarna. Staten finansierar minimidagpenningskostnaderna i samband med moderskapspenning, särskild moderskapspenning, faderskaps- och föräldrapenning samt specialvårdspenning. Dessutom betalar staten de sjukvårdskostnader som med stöd av EES- och EU-avtalen skall betalas till utlandet samt ersättningar för de kostnader som föranleds av avtalen. Staten skall som ett s.k. garantibelopp till sjukförsäkringsfonden betala ett så stort belopp att fondens finansieringstillgångar vid kalenderårets utgång utgör minst 8 % av de årliga betalda totalutgifterna för sjukförsäkringen. Staten skall också trygga sjukförsäkringsfondens likviditet. År 2003 är det också möjligt att av de finansieringstillgångar som överstiger minimibeloppet av folkpensionsfondens finansieringstillgångar överföra medel till sjukförsäkringsfonden.

I samband med budgetpropositionen avlåter regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av de lagar som reglerar storleken av den försäkrades sjukförsäkringspremie, arbetsgivares sjukförsäkringsavgift och arbetsgivares folkpensionsavgift. Enligt propositionen slopas den extra sjukförsäkringspremien, 0,4 %, som uppbärs hos personer med pensionsinkomst. Detta innebär att sjukförsäkringspremien för alla försäkrades del blir 1,50 %. Slopandet av den extra sjukförsäkringspremien, som uppbärs hos personer med pensionsinkomst, minskar avgifts- och premieinkomsterna 2003 med uppskattningsvis 39 000 000 euro. I en separat propositionen föreslås vidare att socialskyddsavgiften för privata arbetsgivare i vissa kommuner och för de statliga affärsverken slopas för åren 2003—2005. Det underskott i avgifts- och premieintäkterna som uppstår i Folkpensionsanstaltens fonder täcks genom en höjning av arbetsgivarnas sjukförsäkringsavgift med 0,014 procentenheter fr.o.m. den 1 januari 2003. Detta innebär att sjukförsäkringsavgiften hos arbetsgivare inom den privata sektorn, de statliga affärsverken, kommunerna och samkommunerna samt de kommunala affärsverken blir 1,614 %. Hos staten och de statliga inrättningarna samt hos landskapet Åland blir avgiften 2,864 %. Förslaget påverkar inte det sammanlagda anslagsbeloppet under momenten 33.18.60 och 33.19.60.

I samband med budgetpropositionen avlåter regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av den lagstiftning som gäller finansieringen av socialskyddet för personer som vistas utomlands och för vissa andra personer fr.o.m. den 1 januari 2003 så, att det i fråga om personer som vistas utomlands och som behåller den finländska sociala tryggheten uppbärs den försäkrades sjukförsäkringspremie och arbetsgivares socialskyddsavgift. Vid dimensioneringen av anslaget har som minskning beaktats 9 500 000 euro på grund av lagändringen.

Arbetstagares pensionsavgift och löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie skall beaktas i samband med dagpenningar och vissa andra förmåner fr.o.m. den 1 januari 2003 så att avgifternas verkningar beaktas då de förvärvsinkomster som inverkar på rehabiliteringspenningen, sjukdagpenningen och föräldrapenningen samt arbetslöshetsdagpenningen fastställs. Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats 40 000 000 euro på grund av lagändringen.

I samband med budgetpropositionen avlåter regeringen en proposition till riksdagen med förslag till ändring av sjukförsäkringslagen fr.o.m. den 1 januari 2003 så att miniminivån på dagpenningen inom sjukförsäkringen höjs och grunderna för fastställandet av den ändras i fråga om arbetslösa. Dessutom justeras självriskerna för sjukvårdsersättningar. Vid dimensioneringen av anslaget har 9 600 000 euro beaktats såsom tillägg med anledning av justeringen av dagpenningen och 16 900 000 euro såsom avdrag med anledning av justeringen av sjukvårdsersättningarna. Vid dimensioneringen av anslaget har dessutom 1 600 000 euro beaktats såsom avdrag med anledning av reformen av laboratorietaxornas struktur år 2002.

I samband med budgetpropositionen avlåter regeringen till riksdagen en proposition med förslag till en sådan ändring av sjukförsäkringslagen och av vissa andra lagar som syftar till att främja samordnandet av familjelivet och arbetslivet. Lagarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2003. Avsikten är att bl.a. faderskapspenningperioden skall förlängas och att användningen av familjeledigheter görs smidigare. Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 15 000 000 euro på grund av lagändringen.

I samband med budgetpropositionen avlåter regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av läkemedelslagen (395/1987) och sjukförsäkringslagen fr.o.m. den 1 januari 2003 så, att ökningen i fråga om läkemedelskostnaderna begränsas. Vid dimensioneringen av anslaget har som minskning beaktats 15 000 000 euro på grund av lagändringen.

Vid dimensioneringen av andelen för rehabilitering enligt prövning har man berett sig på att gå vidare med utredningen om de äldre långtidsarbetslösas servicebehov och att satsa på psykiatrisk rehabilitering av barn och unga. Med anledning av försök enligt programmet för utvecklande av en aktiv socialpolitik har dessutom 4 400 000 euro beaktats. Till följd av att programmet för utvecklande av en aktiv socialpolitik har kommit långsamt igång fortsätter försöksprojekten ännu år 2004.

I samband med budgetpropositionen avlåter regeringen till riksdagen en proposition med förslag till en lag om avgift som för år 2003 uppbärs hos trafik- och olycksfallsförsäkringsanstalterna. Enligt den genomförs beaktandet av principen med fullt kostnadsansvar för år 2003 genom att en avgift uppbärs som i medeltal motsvarar kostnaderna inom den offentliga hälso- och sjukvården. Avgiftsintäkten beräknas uppgå till 51 600 000 euro. Vid dimensioneringen av anslaget har detta belopp beaktats som avdrag.

I samband med budgetpropositionen avlåter regeringen en proposition till riksdagen med förslag till temporär ändring av Folkpensionsanstaltens finansiering 2003, enligt vilken Folkpensionsanstalten får 1 000 000 000 euro av avkastningen av mervärdesskatten år 2003, varav 300 000 000 euro har beaktats som avdrag vid dimensioneringen av anslaget, och det resterande beloppet under moment 33.19.60.

När regeringens propositioner beaktas
är utgifterna och statsandelarna för sjuk-
försäkringen år 2003 uppskattningsvis följande (miljoner euro):
     
Utgifter    
Sjukdagpenningar   621
Föräldrapenningar sammanlagt   581
Sjukvårdsersättningar   1 221
Rehabiliteringsutgifter   272
Övriga förmånsutgifter   173
Omkostnader   195
Sammanlagt   3 063
     
Inkomster    
De försäkrades premier   942
Arbetsgivarnas avgifter   955
Särskilda intäkter   352
Övriga inkomster   18
Fondöverföring från folk-
pensionsfonden
  128
     
Statens andel   683
—Ersättningar för sjukvårdskostnader som skall betalas med stöd av avtal 5  
—Minimidagpenningar 47  
—Statens andel av de totala utgifterna, det s.k. garantibeloppet 629  
—Företagshälsovård för
lantbruksföretagare
2  
Sammanlagt   3 078


2003 budget 683 100 000
2002 budget 695 500 000
2001 bokslut 529 059 848