Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
            21. Omkostnader
       04. Prövningsnämnden
       12. Statens skolhem
       18. Sjukförsäkring
       28. Annat utkomstskydd
       57. Semesterverksamhet

Statsbudgeten 2003

02. Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovårdenPDF-versio

Förklaring:Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården skall främja välfärd och hälsa samt arbeta för att garantera högklassiga och resultatrika social- och hälsovårdstjänster för hela befolkningen på lika grunder. I detta syfte producerar och förmedlar centralen information och kunnande inom social- och hälsovårdssektorn till beslutsfattarna och aktörerna på området. Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården är en sakkunnigcentral inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde och dess kärnfunktioner är forskning och utveckling samt dataarkiv och information.

Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården genomför social- och hälsovårdsministeriets strategiska mål (Social- och hälsopolitiska strategier 2010), av vilka de viktigaste från Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovårdens synpunkt är välfungerande tjänster och ett skäligt utkomstskydd, förebyggande och motarbetande av utslagning samt främjande av hälsan och funktionsförmågan.

Förändringar i verksamhetsmiljön

Under år 2003 påverkas Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovårdens verksamhet av mål- och verksamhetsprogrammet för social- och hälsovården och folkhälsoprogrammet Hälsa 2015. Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården inriktar forsknings- och utvecklingsprojekt och informationsproduktion på att tjäna nämnda program. Utvecklandet av Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovårdens verksamhet fortgår i enlighet med den internationella utvärdering som blev klar 1999 och den uppföljningsrapport som sammanställdes 2001 samt förslagen i den utredarrapport som utarbetades 2000. Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården utvecklar sina produkter och tjänster tillsammans med de viktigaste samarbetspartnerna och kunderna.

Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården år 2003:

Effektmål

Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovårdens forsknings- och utvecklingsarbete, informationsproduktion och informationsförmedling inriktas särskilt på att stöda följande mål inom social- och hälsovården:

  • Att social- och hälsovårdstjänsterna utgår från klienternas behov och fungerar på ett sammanhängande sätt.
  • Att metoder som gör verksamheten lönsammare, effektivare och verkningsfullare används inom social- och hälsovården.
  • Att de regionala och sociala välfärdsskillnaderna hålls under kontroll.
  • Att främjandet av välfärd och hälsa beaktas i allt beslutsfattande.
  • Att styrningen av informationen inom social- och hälsovården fungerar på ett interaktivt och resultatrikt sätt.

Servicemål

År 2003 beräknas Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården
producera följande tjänster för sina kunder i form av avgiftsbelagd service:
  2001 2002 2003
       
Utbildningsdagar 233 240 250
Antalet publikationer      
— böcker 28 28 28
— duplikat 43 43 43
Publikationsupplaga 29 361 30 000 30 000

Ekonomimål

Den avgiftsfria verksamhetens (budgetfinansierad och samfinansierad verksamhet)
fördelning (1 000 euro):
  2001
bokslut
2002
prognos
2003
uppskattning
       
Tjänster 6 926 7 000 6 925
Välfärd 5 630 5 400 5 330
Information 5 014 5 504 5 320
Förvaltningstjänster 7 699 8 102 7 963
Hedec - 558 558
Stiftelsen för alkoholforskning 542 542 542
Husprojektet - 2 508 -
Sammanlagt 25 811 29 614 26 638

Enheten för internationellt utvecklingssamarbete (Hedec) vid Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården tillhandahåller sakkunnigtjänster i anslutning till utvecklingssamarbetet inom det sociala området, hälsovården och befolkningsfrågor samt annat utlandsbistånd och fullföljer projekt inom detta område. Den i administrativt hänseende självständiga Stiftelsen för alkoholforskning främjar och stöder alkoholforskning och annan rusmedelsforskning genom att dela ut stipendier och genom att bedriva eller låta bedriva forskning samt genom att idka publikationsverksamhet i anslutning till forskningen.

Målet för den avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet för de offentligrättsliga prestationerna och lönsamhet för de företagsekonomiska prestationerna.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro):
  2001 2002 2003
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— Försäljningsintäkter av den avgiftsbelagda
verksamheten
5 966 6 000 6 000
— Övriga intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 6 100 100
Intäkter sammanlagt 5 972 6 100 6 100
       
Kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
Särkostnader      
— material, förnödenheter och varor 268 90 90
— personalkostnader 1 552 1 300 1 300
— hyror 168 180 180
— köpta tjänster 2 417 1 980 1 980
— övriga särkostnader 2 188 2 100 2 100
Särkostnader sammanlagt 6 593 5 650 5 650
       
Driftsåterstod -621 450 450
       
Den avgiftsbelagda verksamhetens andel av gemensamma kostnader      
— kostnader för stödfunktioner 479 420 420
— kapitalkostnader 35 30 30
Andel av gemensamma kostnader sammanlagt 514 450 450
       
Kostnader sammanlagt 7 107 6 100 6 100
       
Räkenskapsperiodens överskott (+) / underskott (-) -1 135 0 0

Tabell med jämförelsetal som beskriver utvecklingen inom den avgiftsbelagda
verksamheten (offentligrättsliga och företagsekonomiska prestationer):
  2001 2002 2003
  utfall prognos uppskattning
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten (t€) 5 972 6 100 6 100
Särkostnader för den avgiftsbelagda verksamheten (t€) 6 593 5 650 5 650
Driftsåterstod (t€) -621 450 450
— % av intäkterna -10 7 7
Andel av gemensamma kostnader (t€) 514 450 450
Överskott (+) / underskott (-) (t€) -1 135 0 0
— % av intäkterna -19 0 0
Intäkterna i % av de totala kostnaderna 84 100 100

21. Omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 20 610 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter samt till betalning av utgifter för användningen av social- och hälsovårdens statistikdatabas och utgifter för forsknings- och utvecklingsverksamhet som på uppdrag eller i form av gemensamma projekt bedrivs utanför Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården. Anslaget får dessutom användas för statsbidrag till Stiftelsen för alkoholforskning och till betalning av utgifter som verksamheten vid Stiftelsen för alkoholforskning åsamkar Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården samt till betalning av understöd för kompletterande utbildning och utgifter för projekt som genomförs i utlandet.

Förklaring:Av anslaget har 542 473 euro reserverats för betalning av statsbidrag till Stiftelsen för alkoholforskning.

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 2 508 000 euro för kostnader föranledda av flyttningen till nya lokaliteter, vilket belopp ingick som utgift av engångsnatur i budgeten för 2002.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 32 480 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 6 100 000
Särskilda utgifter för gemensamma projekt 5 720 000
Övriga omkostnader 20 660 000
Bruttoinkomster 11 870 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 6 100 000
Gemensamma projekt1) 5 720 000
Övriga inkomster 50 000
Nettoutgifter 20 610 000

1) Användningsrätten till odelade anslag inom utrikesministeriets förvaltningsområde har beaktats som inkomst.


2003 budget 20 610 000
2002 budget 22 980 000
2001 bokslut 19 837 598