Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       04. Prövningsnämnden
       12. Statens skolhem
            21. Omkostnader
       18. Sjukförsäkring
       28. Annat utkomstskydd
       57. Semesterverksamhet

Statsbudgeten 2003

13. Arbetarskyddets distriktsförvaltningPDF-versio

Förklaring:Arbetarskyddets distriktsförvaltning består av arbetarskyddsdistrikt, vilka övervakar att arbetarskyddsförfattningarna iakttas och främjar säkerhet och hälsa i arbetet samt arbetsplatsens egen arbetarskyddsverksamhet i samarbete med parter och sakkunniga i arbetslivet. Genom att påverka   arbetsförhållandena indirekt   förebygger   och minskar arbetarskyddsdistrikten hälsoskador som orsakas av arbetsförhållandena.

Förändringar i verksamhetsmiljön

Utvecklingen av vissa jämförelsetal som beskriver arbetsförhållandena1):
  1993 1999 2000 2001
         
Olycksfall i arbete och yrkessjukdomar som ersatts, 1 000 st. 114 128 125 127
Olycksfall i arbete som ersatts, per en milj. arbetstimmar, alla branscher 33 31 31 ..
— byggande 76 79 83 ..
— industri 50 45 45 ..
— transport, upplagring och datakommunikation 43 41 40 ..
Dödsfall på arbetsplatsen som tagits som föremål för utredning 28 27 30 ..
Yrkessjukdomar, Institutet för arbetshygien 7 006 5 182 4 993 ..

1) Olycksfallssiffrorna inkluderar olycksfall i samband med arbetsresor.

Undersökningar visar att problemet med att orka i arbetsgemenskaperna har blivit en stor utmaning. De förändringar som skett i arbetslivet har ökat riskerna för olycksfall. Arbetskraftens allt högre medelålder har också höjt sjukfrekvensen och sänkt arbetsförmågan.

Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för arbetarskyddets distriktsförvaltning år 2003:

Strategiska mål

I enlighet med de strategier som sträcker sig till 2010 samt arbetarskyddsstrategin inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde påverkar arbetarskyddsdistrikten arbetsförhållandena så att målet är att upprätthålla arbetstagarnas hälsa, säkerhet och arbetsförmåga samt att förebygga olycksfall i arbete, yrkessjukdomar och andra hälsoskador till följd av arbete. I målen och verksamheten accentueras också stärkandet av den frivilliga skötseln av arbetarskyddsfrågor på arbetsplatserna med beaktande också av äldre arbetstagare. Dessutom accentueras övervakningen av miniminivån enligt lagstiftningen.

Mål för övervakningen

Övervakning på initiativ av myndigheterna i syfte att stöda arbetstagarnas möjligheter att orka i arbetet och fortsätta arbeta: Arbetsplatserna aktiveras och ges handledning när det gäller att identifiera omständigheter som orsakar sjukdomar i stöd- och rörelseorganen samt övervakas att de faktorer som orsakar dem undanröjs. Särskild uppmärksamhet fästs vid förebyggande av sådana sjukdomar i stöd- och rörelseorganen som föranleds av manuell lyftning och arbete vid bildskärmsterminal samt vid momentarbete.

Man säkerställer att det skapas och finns nödvändiga åtgärder för att stävja yttre våldshot i de branscher där det särskilt förekommer problem till följd av yttre våld. Alltför stor psykisk belastning i arbetet på riskfyllda områden när det gäller arbetstagarnas förutsättningar att orka i arbetet förebyggs genom övervakning av att arbetstidslagstiftningens bestämmelser iakttas. Frågor som anknyter till psykisk hälsa tas upp vid inspektionerna.

Samarbetet mellan arbetsplatserna, arbetarskyddsmyndigheterna och företagshälsovården utvecklas särskilt när det gäller att förebygga sjukdomar i stöd- och rörelseorganen och att främja det psykiska välbefinnandet och annan verksamhet som avser att upprätthålla arbetsförmågan.

Förebyggandet av olycksfall i arbete inriktas särskilt på branscher där risken för olycksfall är stor, såsom byggbranschen och industrin samt farliga arbeten och arbetsmetoder, i syfte att minska olycksfallsfrekvensen. Säkerhetshanteringen på flera arbetsgivares gemensamma arbetsplatser övervakas.

För de centrala mål som går ut på att stärka arbetstagarnas möjligheter att orka i arbetet och fortsätta arbeta används minst 45 % av arbetarskyddsdistriktens resurser för den verksamhet som baserar sig på initiativ av myndigheterna.

Övervakning av minimiförhållanden på initiativ av myndigheterna: Särskilt i problematiska branscher säkerställs att lagstiftningen om arbetsmiljö och arbetsförhållanden iakttas och att en miniminivå för hälsa och säkerhet tryggas, vilket för sin del skapar jämbördiga verksamhetsbetingelser för företag och inrättningar. När det gäller tillsynen över lagstiftningen om arbetsförhållanden fästs särskild vikt vid att arbetstidsbestämmelserna iakttas. Vid tillsynen över lagstiftningen om arbetsmiljö säkerställs att maskiner, anordningar och personlig skyddsutrustning som släpps ut på marknaden stämmer överens med bestämmelserna och att gällande bestämmelser iakttas i fråga om kemikalier som används i arbete. Informationen på riksnivå om ändringar i lagstiftningen kompletteras med hjälp av regional information.

Man övervakar att lagstiftningen om företagshälsovård iakttas och en fungerande företagshälsovård främjas i samarbete med andra myndigheter.

Arbetarskyddsdistriktens centrala verksamhetsidé är att stärka arbetsplatsernas egen arbetarskyddsverksamhet bl.a. genom att övervaka att arbetsplatserna har ett fungerande verksamhetsprogram för arbetarskyddet samt genom att stöda en systematisk ledning av säkerhetsfrågorna. I verksamheten fästs särskild uppmärksamhet vid äldre arbetstagares möjligheter att orka i arbetet och fortsätta arbeta.

Mål för service på initiativ av kunderna: Arbetarskyddets distriktsförvaltning utför på kundernas begäran arbetarskyddsinspektioner, ger anvisningar och råd i frågor som gäller arbetsmiljö, arbetsförhållanden och tillståndsförvaltningsärenden samt undersöker olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar. En avgiftsbelagd servicetelefon för frågor som gäller arbetsförhållanden upprätthålls. Målet är att ge kundbetjäning inom expedieringsfrister som fastställs av ministeriet. Verksamhetens kvalitet uppföljs med hjälp av olika utredningar.

Utvecklingsmål

Arbetsfördelningen och samarbetet mellan distrikten utvecklas för att effektivera resursanvändningen. Tillsynen över och koordineringen av tillsynen när det gäller arbetsplatser och branscher som kräver särskild sakkunskap koncentreras till ett eller några arbetarskyddsdistrikt.

Samarbetet med regioninstituten för arbetshygien utvecklas så att regioninstitutens sakkunskap smidigt kan utnyttjas av arbetarskyddsdistrikten som stöd för tillsynsverksamheten.

Verksamhetens kvalitet och metoder utvecklas utgående från en evaluering av distriktens verksamhet. Arbetarskyddsdistriktens resultatstyrning utvecklas och lämpliga datasystem för ledningen utreds.

Personal

Antalet anställda vid arbetarskyddsdistrikten motsvarar ca 440 årsverken år 2003. Antalet minskade på 1990-talet och har varit tämligen konstant under de senaste åren. Vid utgången av 2001 var personalens medelålder 49,6 år. Utbildningsnivån höjs och sakkunskapen och kunnandet förbättras särskilt inom viktiga insatsområden — att främja det psykiska välbefinnandet, förebygga sjukdomar i stöd- och rörelseorganen samt olycksfall i arbetet. Personalens arbetsförmåga upprätthålls och tillfredställelsen med arbetet uppföljs genom en utredning som utförs vartannat år.

Mål för resursanvändningen

Fördelningen och användningen av resurser följs upp inom strategiska insatsområden. För resursanvändningen uppställs följande mål:

Målinriktad resursanvändning (% av den totala arbetstiden):
  2001 2002 2003
       
Verksamhet på initiativ av myndigheterna 47 50 52
Service på initiativ av kunderna 23 23 23
Övriga arbetarskyddsuppgifter samt förvaltnings- och stödfunktioner 30 27 25
Förvaltnings- och stödfunktioner av den totala arbetstidsanvändningen 20 20 18

Avgiftsbelagd verksamhet

Målet för den avgiftsbelagda verksamheten är att avgifterna för offentligrättsliga prestationer skall motsvara totalkostnaderna och att kvalitetsnivån på prestationerna är ändamålsenlig. Målet för den företagsekonomiska produktionen av prestationer är total lönsamhet som vore omöjlig utan det prisstöd som beviljas i budgeten för den riksomfattande servicetelefonen för frågor som gäller arbetsförhållanden. Beviljande av tillstånd att verka som laddare har överförts till distriktsförvaltningens uppgifter 2002.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (euro):
  2001 2002 2003
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— försäljningsintäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 42 665 37 716 88 929
— övriga intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 240 240 240
Intäkter sammanlagt 42 905 37 956 89 169
       
Särkostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— material, förnödenheter och varor 3 786 3 643 3 907
— personalkostnader 61 628 62 735 115 620
— hyror 563 413 450
— köpta tjänster 2 597 2 687 2 824
— övriga särkostnader 1 750 1 923 2 115
Särkostnader sammanlagt 70 323 71 400 124 916
       
Driftsåterstod -27 418 -33 444 -35 747
       
Den avgiftsbelagda verksamhetens andel av gemen-
samma kostnader
     
— kostnader för stödfunktioner 13 688 13 994 14 661
Andel av gemensamma kostnader sammanlagt 13 688 13 994 14 661
       
Kostnader sammanlagt 84 011 85 394 139 578
       
Räkenskapsperiodens överskott (+) / underskott (-) -41 106 -47 438 -50 409
       
Kostnadsmotsvarighet, % 51 44 64

21. Omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 21 306 000 euro.

Högst 47 300 euro av anslaget får användas till prisstöd för avgiftsbelagd servicetelefonverksamhet.

Anslaget får också användas till betalning av utgifter för inspektionen av finländska fartyg i utlandet och för åtgärder enligt 15 § lagen om tillsynen över arbetarskyddet och om sökande av ändring i arbetarskyddsärenden (131/1973).

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 670 000 euro i utgifter för hyror för lokaliteter och flyttningar (utgift av engångsnatur 168 000 euro), utgifter för utveckling av arbetarskyddsdistriktens resurser, anskaffningar av materiel samt prisstöd för servicetelefon. Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg även beaktats 75 000 euro i överföring från moment 33.01.21.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 21 395 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 89 000
Övriga omkostnader 21 306 000
Bruttoinkomster, inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 89 000
— offentligrättsliga prestationer 63 000
— övriga prestationer 26 000
Nettoutgifter 21 306 000


2003 budget 21 306 000
2002 budget 20 730 000
2001 bokslut 19 995 358