Statsbudgeten 2003
26. INRIKESMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:
Uppgifter och mål
Inrikesministeriet är ett ministerium för den interna säkerheten, regional- och lokalförvaltningen samt den regionala utvecklingen som
- sörjer för det allmänna utvecklandet av regionalförvaltningen, av statens lokalförvaltning och av folkbokföringen,
- sörjer för de lagstiftningsmässiga och ekonomiska förutsättningarna för de på medborgarnas självstyrelse baserade kommunernas verksamhet,
- främjar en balanserad utveckling mellan landets olika delar och stöder utvecklandet av regionerna på deras eget initiativ,
- svarar för upprätthållandet av allmän ordning och säkerhet,
- svarar för styrning av räddningsväsendet,
- svarar för ärenden som gäller finskt medborgarskap, immigration och asyl samt
- svarar för gränsbevakningen samt gränskontrollen av personer.
Förvaltning, kommuner och regional utveckling
Utvärderingsförfarandet för särskilt sådana tjänster som det ligger på kommunernas ansvar att tillhandahålla och som hänför sig till de grundläggande rättigheterna förbättras.
Genom reformer som förstärker kommunstrukturen, ökar samarbetet mellan kommunerna och effektiverar ledningsarrangemangen förbättras kommunernas verksamhetsförutsättningar.
Beredningsarbetet med de principiella riktlinjerna för finansieringsförhållandena mellan stat och kommun fortsätter tillsammans med vederbörande ministerier.
Man sörjer för en balanserad utveckling av regionerna och verksamhetsförutsättningarna för nätverket av regioncentra som omfattar små och medelstora stadsregioner och för enskilda regioner.
Avsikten är att den regionala konkurrenskraften tryggas och den stärks ytterligare genom en större satsning på utveckling, spridning och tillgodogörande av färdigheter, kunskaper och kompetens bl.a. genom kompetenscentraprogrammet.
Målet när det gäller genomförandet av EU-målprogram och gemenskapsinitiativ är att bygga upp större och effektivare projekthelheter samt att effektivera genomförandet och uppföljningen av programmen.
De ekonomiska regionerna stärks genom ett lagstiftningsmässigt försök med samarbete mellan regionerna där de ekonomiska regionernas beslutanderätt först ökas inom ramen för försöket och genom utvecklande av regionfördelningen.
Regionalförvaltningens verksamhetsförutsättningar förbättras genom att man överför beslutanderätt från centralförvaltningen, inleder förberedelser för att ytterligare koncentrera och effektivera regionalförvaltningen samt genom att man bereder och försöker inleda ett förvaltningsförsök i Kajanaland, där landskapet ges mera beslutanderätt särskilt i utvecklingsärenden och samarbetet mellan kommunerna kraftigt ökas.
För att stöda sysselsättningen och utvecklingsförutsättningarna på olika håll i landet och för att trygga statens tillgång på arbetskraft förbereder man effektivare riktlinjer och åtgärder för att utlokalisera centralförvaltningens enheter och verksamheter på ett jämnare sätt till olika delar av landet, särskilt till regioncentren.
Intern säkerhet
Polisen tryggar rätts- och samhällsordningen, upprätthåller allmän ordning och säkerhet samt förebygger och reder ut brott samt sörjer för att de blir föremål för åtalsprövning. Polisens mål är att Finland skall vara Europas tryggaste land vars trygghet garanteras av en yrkeskunnig, tjänstvillig, pålitlig, samarbetsvillig och välorganiserad poliskår.
Polisen genomför strategin mot narkotika och fortsätter i enlighet med de beslut som har fattats programmet för bekämpning av den ekonomiska brottsligheten och den ekonomiska gråzonen.
Särskild vikt läggs vid bekämpandet av den organiserade brottsligheten, vid den förebyggande verksamheten samt vid tillgången och kvaliteten på larmtjänster.
Man sörjer för att det system som baserar sig på 22 räddningsområden kan inleda sin verksamhet vid ingången av 2004.
För att effektivera förebyggandet av olyckor inleds förberedelser med syfte att i ett riksomfattande verksamhetsprogram förena de olika verksamhetsområdenas gemensamma mål när det gäller förebyggande av olyckor och begränsande av skadorna.
En organisering av de nationella samordningsuppgifterna inom civilkrishanteringen i Finland bereds. Beredskapen att delta i internationell hjälpverksamhet och civilkrishantering utvecklas.
Minskningen av gränsövervakningen vid Finlands östgräns stoppas och gränsövergångstrafikens smidighet tryggas.
Förvaltningsområdets utgifter kapitelvis 2001—2003
|
|
År 2001 bokslut 1000 € |
År 2002 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2003 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2002—2003 |
|
1000 € | % | |||||
|
|
|
|
|
|
|
01. |
Inrikesministeriet |
21 009 |
25 416 |
88 178 |
62 762 |
247 |
02. |
Utlänningsverket |
7 187 |
8 157 |
8 775 |
618 |
8 |
05. |
Länsstyrelserna |
46 287 |
48 682 |
48 620 |
- 62 |
- 0 |
06. |
Registerförvaltningen |
27 636 |
26 731 |
20 564 |
- 6 167 |
- 23 |
07. |
Häradena |
40 570 |
40 494 |
43 223 |
2 729 |
7 |
75. |
Polisväsendet |
557 016 |
541 037 |
533 877 |
- 7 160 |
- 1 |
80. |
Räddningsväsendet |
26 521 |
36 094 |
41 073 |
4 979 |
14 |
90. |
Gränsbevakningsväsendet |
176 208 |
187 708 |
188 055 |
347 |
0 |
97. |
Understöd åt kommuner |
246 158 |
230 502 |
227 404 |
- 3 098 |
- 1 |
98. |
Utveckling av regionerna |
135 394 |
168 588 |
184 030 |
15 442 |
9 |
|
Sammanlagt |
1 283 987 |
1 313 409 |
1 383 799 |
70 390 |
5 |
Det totala antalet anställda | 16 820 | 17 060 | 16 830 |