Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2003

26. INRIKESMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:

Uppgifter och mål

Inrikesministeriet är ett ministerium för den interna säkerheten, regional- och lokalförvaltningen samt den regionala utvecklingen som

  • sörjer för det allmänna utvecklandet av regionalförvaltningen, av statens lokalförvaltning och av folkbokföringen,
  • sörjer för de lagstiftningsmässiga och ekonomiska förutsättningarna för de på medborgarnas självstyrelse baserade kommunernas verksamhet,
  • främjar en balanserad utveckling mellan landets olika delar och stöder utvecklandet av regionerna på deras eget initiativ,
  • svarar för upprätthållandet av allmän ordning och säkerhet,
  • svarar för styrning av räddningsväsendet,
  • svarar för ärenden som gäller finskt medborgarskap, immigration och asyl samt
  • svarar för gränsbevakningen samt gränskontrollen av personer.

Förvaltning, kommuner och regional utveckling

Utvärderingsförfarandet för särskilt sådana tjänster som det ligger på kommunernas ansvar att tillhandahålla och som hänför sig till de grundläggande rättigheterna förbättras.

Genom reformer som förstärker kommunstrukturen, ökar samarbetet mellan kommunerna och effektiverar ledningsarrangemangen förbättras kommunernas verksamhetsförutsättningar.

Beredningsarbetet med de principiella riktlinjerna för finansieringsförhållandena mellan stat och kommun fortsätter tillsammans med vederbörande ministerier.

Man sörjer för en balanserad utveckling av regionerna och verksamhetsförutsättningarna för nätverket av regioncentra som omfattar små och medelstora stadsregioner och för enskilda regioner.

Avsikten är att den regionala konkurrenskraften tryggas och den stärks ytterligare genom en större satsning på utveckling, spridning och tillgodogörande av färdigheter, kunskaper och kompetens bl.a. genom kompetenscentraprogrammet.

Målet när det gäller genomförandet av EU-målprogram och gemenskapsinitiativ är att bygga upp större och effektivare projekthelheter samt att effektivera genomförandet och uppföljningen av programmen.

De ekonomiska regionerna stärks genom ett lagstiftningsmässigt försök med samarbete mellan regionerna där de ekonomiska regionernas beslutanderätt först ökas inom ramen för försöket och genom utvecklande av regionfördelningen.

Regionalförvaltningens verksamhetsförutsättningar förbättras genom att man överför beslutanderätt från centralförvaltningen, inleder förberedelser för att ytterligare koncentrera och effektivera regionalförvaltningen samt genom att man bereder och försöker inleda ett förvaltningsförsök i Kajanaland, där landskapet ges mera beslutanderätt särskilt i utvecklingsärenden och samarbetet mellan kommunerna kraftigt ökas.

För att stöda sysselsättningen och utvecklingsförutsättningarna på olika håll i landet och för att trygga statens tillgång på arbetskraft förbereder man effektivare riktlinjer och åtgärder för att utlokalisera centralförvaltningens enheter och verksamheter på ett jämnare sätt till olika delar av landet, särskilt till regioncentren.

Intern säkerhet

Polisen tryggar rätts- och samhällsordningen, upprätthåller allmän ordning och säkerhet samt förebygger och reder ut brott samt sörjer för att de blir föremål för åtalsprövning. Polisens mål är att Finland skall vara Europas tryggaste land vars trygghet garanteras av en yrkeskunnig, tjänstvillig, pålitlig, samarbetsvillig och välorganiserad poliskår.

Polisen genomför strategin mot narkotika och fortsätter i enlighet med de beslut som har fattats programmet för bekämpning av den ekonomiska brottsligheten och den ekonomiska gråzonen.

Särskild vikt läggs vid bekämpandet av den organiserade brottsligheten, vid den förebyggande verksamheten samt vid tillgången och kvaliteten på larmtjänster.

Man sörjer för att det system som baserar sig på 22 räddningsområden kan inleda sin verksamhet vid ingången av 2004.

För att effektivera förebyggandet av olyckor inleds förberedelser med syfte att i ett riksomfattande verksamhetsprogram förena de olika verksamhetsområdenas gemensamma mål när det gäller förebyggande av olyckor och begränsande av skadorna.

En organisering av de nationella samordningsuppgifterna inom civilkrishanteringen i Finland bereds. Beredskapen att delta i internationell hjälpverksamhet och civilkrishantering utvecklas.

Minskningen av gränsövervakningen vid Finlands östgräns stoppas och gränsövergångstrafikens smidighet tryggas.

Förvaltningsområdets utgifter kapitelvis 2001—2003



År 2001
bokslut
1000 €
År 2002
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2003
budgetprop.
1000 €

Ändring 2002—2003
    1000 € %







01.
Inrikesministeriet
21 009
25 416
88 178
62 762
247
02.
Utlänningsverket
7 187
8 157
8 775
618
8
05.
Länsstyrelserna
46 287
48 682
48 620
- 62
- 0
06.
Registerförvaltningen
27 636
26 731
20 564
- 6 167
- 23
07.
Häradena
40 570
40 494
43 223
2 729
7
75.
Polisväsendet
557 016
541 037
533 877
- 7 160
- 1
80.
Räddningsväsendet
26 521
36 094
41 073
4 979
14
90.
Gränsbevakningsväsendet
176 208
187 708
188 055
347
0
97.
Understöd åt kommuner
246 158
230 502
227 404
- 3 098
- 1
98.
Utveckling av regionerna
135 394
168 588
184 030
15 442
9

Sammanlagt
1 283 987
1 313 409
1 383 799
70 390
5

  Det totala antalet anställda 16 820 17 060 16 830