Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
            21. Toimintamenot
       04. Tarkastuslautakunta
       07. Työterveyslaitos
       08. Kansanterveyslaitos
       10. Säteilyturvakeskus
       12. Valtion koulukodit
       17. Työttömyysturva
       18. Sairausvakuutus
       19. Eläkevakuutus
       20. Tapaturmavakuutus
       57. Lomatoiminta

Talousarvioesitys 2003

02. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskusPDF-versio

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä toimii laadukkaiden ja tuloksellisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi koko väestölle yhtäläisin perustein. Tässä tarkoituksessa se tuottaa ja välittää sosiaali- ja terveysalan tietoa ja osaamista päättäjille ja alan toimijoille. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus on sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla toimiva asiantuntijakeskus, jonka ydintoimintoja ovat tutkimus, kehittäminen ja tietovarannot.

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus toteuttaa sosiaali- ja terveysministeriön strategisia tavoitteita (Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategiat 2010), joista Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen kannalta keskeisiä ovat toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva, syrjäytymisen ehkäisy ja hoito sekä terveyden ja toimintakyvyn edistäminen.

Toimintaympäristön muutos

Vuonna 2003 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen toimintaan vaikuttavat Sosiaali- ja terveydenhuollon tavoite- ja toimintaohjelma ja Terveys 2015 -kansanterveysohjelma, joita palvelemaan Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus suuntaa tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä tietotuotantoa. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus jatkaa toiminnan kehittämistä vuonna 1999 valmistuneen kansainvälisen arvioinnin ja sen vuonna 2001 toteutetun seurantaraportin sekä vuonna 2000 laaditun selvityshenkilöraportin ehdotusten mukaisesti. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus kehittää tuotteitaan ja palveluitaan yhdessä keskeisten yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden kanssa.

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2003:

Vaikuttavuus

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus suuntaa tutkimus- ja kehittämistyötä, tietotuotantoa sekä tiedonvälitystä tukemaan erityisesti seuraavia sosiaali- ja terveysalan tavoitteita:

  • Sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat asiakaslähtöisesti ja saumattomasti.
  • Sosiaali- ja terveysala käyttää toiminnan taloudellisuutta, tehokkuutta ja vaikuttavuutta parantavia menetelmiä.
  • Alueelliset ja sosiaaliset hyvinvointierot pysyvät hallinnassa.
  • Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen otetaan huomioon kaikessa päätöksenteossa.
  • Sosiaali- ja terveysalan tieto-ohjaus toimii vuorovaikutteisesti ja tuloksellisesti.

Palvelutavoitteet

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen arvioidaan tuottavan maksullisena palvelutoimintana seuraavat palvelut asiakkailleen vuonna 2003:
  2001 2002 2003
       
Koulutuspäivät 233 240 250
Julkaisujen määrä      
— kirjat 28 28 28
— monisteet 43 43 43
Julkaisujen levikki 29 361 30 000 30 000

Taloustavoitteet

Maksuttoman toiminnan (budjettirahoitteinen ja yhteisrahoitteinen toiminta)
jakautuminen (1 000 euroa):
  2001
tilinpäätös
2002
ennakoitu
2003
tavoite
       
Palvelut 6 926 7 000 6 925
Hyvinvointi 5 630 5 400 5 330
Tieto 5 014 5 504 5 320
Hallintopalvelut 7 699 8 102 7 963
Hedec - 558 558
Alkoholitutkimussäätiö 542 542 542
Toimitalohanke - 2 508 -
Yhteensä 25 811 29 614 26 638

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen Ulkomaanavun yksikkö (Hedec) antaa sosiaali-, terveys- ja väestöalan kehitysyhteistyöhön ja muuhun ulkomaanapuun liittyviä asiantuntijapalveluja sekä toteuttaa alan hankkeita. Hallinnollisesti itsenäinen Alkoholitutkimussäätiö edistää ja tukee alkoholi- ja muuta päihdetutkimusta jakamalla apurahoja ja tekemällä tai teettämällä tutkimusta sekä harjoittamalla tutkimukseen liittyvää julkaisutoimintaa.

Maksullisen toiminnan tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden osalta kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa):
  2001 2002 2003
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— Maksullisen toiminnan myyntituotot 5 966 6 000 6 000
— Maksullisen toiminnan muut tuotot 6 100 100
Tuotot yhteensä 5 972 6 100 6 100
       
Maksullisen toiminnan kustannukset      
Erilliskustannukset      
— aineet, tarvikkeet ja tavarat 268 90 90
— henkilöstökustannukset 1 552 1 300 1 300
— vuokrat 168 180 180
— palvelujen ostot 2 417 1 980 1 980
— muut erilliskustannukset 2 188 2 100 2 100
Erilliskustannukset yhteensä 6 593 5 650 5 650
       
Käyttöjäämä -621 450 450
       
Maksullisen toiminnan osuus yhteiskustannuksista      
— tukitoimintojen kustannukset 479 420 420
— pääomakustannukset 35 30 30
Osuus yhteiskustannuksista yhteensä 514 450 450
       
Kokonaiskustannukset yhteensä 7 107 6 100 6 100
       
Tilikauden ylijäämä (+) / alijäämä (-) -1 135 0 0

Maksullisen toiminnan kehitystä kuvaava tunnuslukutaulukko
(julkisoikeudelliset ja liiketaloudelliset suoritteet):
  2001 2002 2003
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) 5 972 6 100 6 100
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) 6 593 5 650 5 650
Käyttöjäämä (t€) -621 450 450
— % tuotoista -10 7 7
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 514 450 450
Ylijäämä (+) / alijäämä (-) (t€) -1 135 0 0
— % tuotoista -19 0 0
Tuotot % kokonaiskustannuksista 84 100 100

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 610 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös jäsenmaksujen maksamiseen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tilastotietokannan käytöstä ja Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen ulkopuolella toimeksiannosta tai yhteishankkeena toteutettavasta tutkimus- ja kehittämistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää Alkoholitutkimussäätiölle suoritettavan valtionavustuksen maksamiseen ja Alkoholitutkimussäätiön toiminnasta Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskukselle aiheutuvien menojen maksamiseen sekä täydennyskoulutuksen avustuksen ja ulkomailla toteutettavien projektien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahasta on varattu 542 473 euroa Alkoholitutkimussäätiölle suoritettavan valtionavustuksen maksamiseen.

Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon vuoden 2002 talousarvioon kertaluonteisena menona sisältynyt 2 508 000 euroa uuden toimitilan muuttokustannuksina.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 32 480 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 6 100 000
Yhteishankkeiden erillismenot 5 720 000
Muut toimintamenot 20 660 000
Bruttotulot 11 870 000
Maksullisen toiminnan tulot 6 100 000
Yhteishankkeet1) 5 720 000
Muut tulot 50 000
Nettomenot 20 610 000

1) Ulkoasiainministeriön hallinnonalan jakamattomien momenttien käyttöoikeus on otettu huomioon tulona.


2003 talousarvio 20 610 000
2002 talousarvio 22 980 000
2001 tilinpäätös 19 837 598