Statsbudgeten 2019
Huvudtitel 32
ARBETS- OCH NÄRINGSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:Arbets- och näringsministeriet genomför tillsammans med enheterna inom förvaltningsområdet och övriga ministerier en tillväxtpolitik som stöder att tillväxt- och sysselsättningsmålen enligt regeringsprogrammet uppnås. Tillväxtpolitiken bygger på en framgångsrik företagsverksamhet som bidrar till innovation och sysselsättning samt skapar välfärd i Finland.
Inom förvaltningsområdet genomförs övergripande åtgärder för att Finland ska utvecklas till ett lockande och konkurrenskraftigt land att arbeta och idka företagsamhet i. Genom förvaltningsområdets grundläggande uppgifter upprätthålls för arbets- och näringslivet viktiga funktioner.
Tyngdpunkten placeras på åtgärder för att utveckla arbetslivet för medborgarnas och näringslivets behov. Genom åtgärderna främjas den sysselsatta arbetskraftens kunnande och välbefinnande, arbetskraftens geografiska och yrkesmässiga rörlighet, aktiveras de arbetslösa att återgå till arbetslivet samt främjas att personer med nyckelkunskaper kommer till Finland och etablerar sig här. Den strukturella arbetslösheten minskas med ett mångsidigt åtgärdspaket.
Åtgärder för att förnya innovationssystemet och förbättra dess effektivitet genomförs. Målsättningen är ett systematiskt och långsiktigt arbete för att öka tillväxten och göra de ekonomiska strukturerna mångsidigare. Business Finlands utlandsnätverk stärks och internationaliseringstjänsternas kvalitet utvecklas. Av näringsstrukturernas förändringskrafter ägnas särskild uppmärksamhet åt digitaliseringen.
I anslutning till landskapsreformen bereds en verksamhetsmodell som stöder den regionala tillväxten. Den regionala tillgången på högklassiga och effektiva sysselsättnings- och företagstjänster tryggas genom att beredningen av tillväxttjänstreformen fortsätts i samarbete med landskapen och de olika serviceproducenterna. I landskapen genomförs pilotförsök som gäller tillväxttjänster: när det gäller svårsysselsatta genomförs dessa i nära samarbete med pilotförsöken inom social- och hälsovårdsområdet.
Inom energi- och klimatpolitiken ökar trycket för att skärpa målen för utsläppsminskning globalt och inom EU. Utöver de traditionella metoderna betonas främjandet av koldioxidsnål energiteknik. Operationaliseringen förutsätter att man identifierar de företag som har förmågan och viljan att växa och finna nya marknader samt kanaliserar de begränsade resurserna till främjande av ny teknik.
Inom Finlands ordförandeskapsprogram hösten 2019 betonas särskilt frågor som gäller den inre marknaden och digitaliseringen.
Arbets- och näringsministeriet ställer för sitt ansvarsområde preliminärt upp följande samhälleliga effektmål för 2019:
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 uppskattning |
|
Finland utvecklas till ett konkurrenskraftigt land att arbeta och idka företagsamhet | |||
---|---|---|---|
— Placering i WEF:s (Världsekonomiforumet) konkurrenskraftsutvärdering | 10. | < 10. | < 10. |
— WEF, poängtal (0—7) | 5,4 | > 5,4 | > 5,4 |
— Placering i IMD:s (Institute for Management and Development) konkurrenskraftsutvärdering | 15. | < 15. | < 15. |
Innovationssystemet förnyas och Finland hålls med bland innovationsledarna | |||
— FoU-utgifter totalt miljarder euro | 6,0 | 6,5 | 7,0 |
FoU-utgifternas andel av BNP, % | 2,7 | 2,8 | 2,9 |
— Statens FoU-finansiering, miljarder euro | 1,8 | 1,9 | 2,0 |
— Statens FoU-finansiering, andel av BNP, % | 0,80 | 0,81 | 0,84 |
— EU:s Innovation Scoreboard, placering | 3. | 3. | 3. |
Utvecklingen gällande sysselsättning, arbetslöshet och ekonomisk tillväxt är positiv | |||
— Arbetslöshetsgrad, % | 8,6 | 8,1 | 7,5 |
— Sysselsättningsgrad, % | 69,6 | 71,1 | 71,9 |
— BNP, volymförändring, % | 2,6 | 2,6 | 2,2 |
De offentliga satsningarna på energiteknik ökar | |||
— Offentliga satsningar på energiteknik, miljarder euro | 61,7 | 42,4 | > 42,4 |
Inom systemet för planering av områdesanvändningen beaktas olika befolkningsgruppers behov inom regionutvecklingen som helhet. För att säkerställa jämställdheten mellan könen fästs särskild uppmärksamhet vid att båda könens deltagande i de organ som ingår i planeringssystemet tryggas. Till exempel de landskapens samarbetsgrupper som är i central ställning med tanke på inriktningen och sammanjämkningen av utvecklingsåtgärderna inom regionerna ska i fråga om sammansättning följa jämställdhetslagen.
Med tanke på välfärden i regionerna är främjandet av jämställdheten mellan könen också en fråga som har samband med regionens konkurrenskraft och dragkraft, som hänger samman med såväl en balanserad befolkningsstruktur som att hålla kvar arbetsplatser, företagsverksamhet, service i regionen och med att bibehålla regionens dragkraft.
När det gäller regionutvecklingen är regionutvecklingsmyndighetens alla uppgifter till sin natur könsneutrala. Regionutvecklingsåtgärderna samlas i regel i planer och program, vid vilkas beredning bör beaktas de krav på främjande av jämställdheten mellan kvinnor och män som såväl den nationella lagstiftningen som EU-lagstiftningen ställer. I programarbetet för regionutveckling beaktas bägge könens behov och möjligheter. Jämställdhetsaspekten utsträcks till att även omfatta planeringen, genomförandet och utvärderingen av projekt.
Arbetsmarknadens indelning i kvinnliga och manliga yrken och branscher lindras bl.a. genom åtgärder som främjar sysselsättningen och företagsamheten. Genom effektiv arbetskrafts- och företagsservice uppmuntras arbetskraften och företagen till kompetensutveckling och rörlighet på arbetsmarknaden, vilket är av största vikt i synnerhet vid omstruktureringar.
2016 | 2016 | 2017 | 2017 | |
Kvinnor | Män | Kvinnor | Män | |
Arbetslösa arbetssökande (%) | 44 | 56 | 45 | 55 |
Deltagare i arbetskraftsutbildning (%) | 45 | 55 | 42 | 58 |
Börjat i arbetskraftsservice | ||||
— Integrationsutbildning (%) | 57 | 43 | 55 | 45 |
— lönesubventionerat arbete (%) | 47 | 53 | 48 | 52 |
— startpeng (%) | 46 | 54 | 50 | 50 |
Inlett frivilliga studier (%) | 59 | 41 | 57 | 43 |
Arbetslöshet drabbar i högre grad män än kvinnor. Skillnaden mellan kvinnor och män har dock minskat under de senaste årtiondena. Den större andelen män som deltar i arbetskraftspolitisk utbildning förklaras med att männens utbildningsnivå är lägre. Kvinnor söker sig dock till andra arbets- och näringstjänster mera aktivt än män.
Målet för Finlands strukturfondsprogram ”Hållbar tillväxt och jobb 2014—2020” är både att främja jämställdheten mellan könen och att eliminera könsdiskriminering. Könsmångfalden bör beaktas inom ramen för jämställdheten mellan könen. Inom programmet genomförs den dubbla strategin för främjande av jämställdheten mellan könen genom särskilda jämställdhetsprojekt med en egen investeringsprioritet. Dessutom främjas jämställdheten genom att integrera genusperspektivet i alla projekts verksamhet i alla skeden. Med integreringsprincipen avses att jämställdheten ska beaktas i allt samhälleligt beslutsfattande och all samhällelig verksamhet. I strukturfondsprogrammet utgör likabehandling och jämställdhet mellan könen horisontella och övergripande teman.
Under de fyra första åren av genomförande har det inom ramen för programmet inletts 192 projekt som delfinansieras av ESF och 17 projekt som delfinansieras av Eruf och där likvärdighet utgör en central del av projektet. Dessa projekt utgör 17 % (95,2 miljoner euro) av den reserverade offentliga ESF-finansieringen och 0,5 % (3,6 miljoner euro) av Eruf-finansieringen. Projekten där principen om likvärdighet utgör det centrala temat uppgår i fråga om ESF till 368 stycken (offentlig finansiering 202,7 miljoner euro, 36 % av ESF-finansieringen) och i fråga om Eruf till 919 stycken (offentlig finansiering 190,1 miljoner euro, 24 % av Eruf-finansieringen).
På motsvarande sätt uppgår projekten där genusperspektivet utgör det centrala temat till 331 stycken i fråga om ESF (offentlig finansiering 188,6 miljoner euro, 33 % av ESF-finansieringen) och till 867 stycken i fråga om Eruf (offentlig finansiering 172,2 miljoner euro, 22 % av Eruf-finansieringen). Inom programmet har det inletts 68 projekt som förbättrar i synnerhet kvinnors ställning (Eruf och ESF sammanlagt) och 25 projekt som förbättrar mäns ställning.
Arbets- och näringsministeriet verkställer statsrådets redogörelse om en hållbar utveckling genom att genomföra energi- och klimatstrategin, skapa hållbara bioekonomiska lösningar och cleantech-lösningar, genomföra färdplanen för cirkulär ekonomi tillsammans med olika aktörer, stödja innovationer inom hållbar utveckling, främja tillgången på kunnig arbetskraft på den föränderliga arbetsmarknaden, förebygga marginalisering och främja integrering av invandrare.
År 2019 används för genomförande av energi- och klimatstrategin 80 miljoner euro av fullmakten för energistöd. Det beräknas att det för produktionsstödet för förnybar energi används 264,1 miljoner euro.
Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
||
32.20.40 | Stödjande av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag) | ||
— fullmakt för finansiering | 270,515 | 344,365 | |
32.20.41 | Specialunderstöd för Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s forskningsinfrastruktur (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | - | 13,500 | |
32.20.82 | Lån för Finnvera Abp:s medelsanskaffning (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 1 000,000 | 1 000,000 | |
32.20.83 | Lån för forsknings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 156,823 | 155,123 | |
32.20.87 | Kapitallån för modernisering av industrin och utveckling av företagsledda ekosystem för affärsverksamhet (förslagsanslag) | ||
— fullmakt för finansiering | 30,000 | 30,000 | |
32.30.51 | Offentlig arbetskrafts- och företagsservice (reservationsanslag 2 år) | ||
— fullmakt för upphandlingskontrakt | 70,000 | 65,000 | |
32.40 | Företagens omvärld, marknadsreglering och arbetslivet | ||
— fullmakt att godkänna lån (lån för skyddsupplag) | 8,400 | 8,400 | |
— bevillningsfullmakt | 0,034 | 0,034 | |
32.50.64 | EU-medfinansiering och statlig medfinansiering i EU:s strukturfondsprogram, program för samarbete vid de yttre gränserna och andra program inom sammanhållningspolitiken (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 381,865 | 668,811 | |
32.60.40 | Energistöd (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 55,000 | 80,000 |
Förvaltningsområdets anslag 2017—2019
År 2017 bokslut 1000 € |
År 2018 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2019 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2018—2019 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 370 483 | 274 535 | 258 433 | -16 102 | -6 |
01. | Arbets- och näringsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 34 453 | 32 685 | 33 700 | 1 015 | 3 |
02. | Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 172 030 | 169 255 | 170 158 | 903 | 1 |
20. | Civiltjänst (förslagsanslag) | 3 673 | 4 939 | 4 939 | — | 0 |
21. | Produktivitetsanslag för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 3 år) | 4 326 | 5 056 | 786 | -4 270 | -84 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 33 350 | 36 072 | 36 072 | — | 0 |
40. | Statsunderstöd för främjande av företagens internationalisering samt entreprenörskap (reservationsanslag 3 år) | 14 143 | 18 001 | 4 251 | -13 750 | -76 |
60. | Överföringar till förvaltningsområdets fonder (förslagsanslag) | 0 | 20 | 20 | — | 0 |
66. | Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år) | 8 507 | 8 507 | 8 507 | — | 0 |
(88.) | Kapitalinvestering i Teknologiska forskningscentralen VTT Ab (reservationsanslag 3 år) | — | — | — | — | 0 |
(89.) | Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år) | 100 000 | — | — | — | 0 |
20. | Närings- och innovationspolitik | 932 718 | 868 511 | 768 830 | -99 681 | -11 |
01. | Geologiska forskningscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 31 557 | 30 714 | 32 248 | 1 534 | 5 |
06. | Omkostnader för Innovationsfinansieringsverket Business Finland (reservationsanslag 3 år) | 42 153 | 84 021 | 97 474 | 13 453 | 16 |
28. | Främjande av materialeffektiviteten (reservationsanslag 3 år) | 400 | 400 | 400 | — | 0 |
40. | Stödjande av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag) | 335 442 | 250 900 | 275 500 | 24 600 | 10 |
41. | Specialunderstöd för Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s forskningsinfrastruktur (förslagsanslag) | 2 500 | 1 500 | 10 400 | 8 900 | 593 |
42. | Utvecklande av tillväxtekosystem och innovativ offentlig upphandling (reservationsanslag 3 år) | 8 100 | 5 000 | 5 000 | — | 0 |
(43.) | Stöd för kommersialisering av cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar samt innovationer (reservationsanslag 3 år) | 43 000 | 49 300 | — | -49 300 | -100 |
44. | Investerings- och utvecklingsstöd för den cirkulära ekonomin (reservationsanslag 3 år) | — | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
(46.) | Innovationsstöd för skeppsbyggnad (reservationsanslag 3 år) | 30 860 | — | — | — | 0 |
47. | Räntestöd till Finnvera Abp och ersättningar för bolagets förluster (förslagsanslag) | 27 993 | 56 159 | 30 777 | -25 382 | -45 |
48. | Räntestöd och annat stöd till offentligt understödda export- och fartygskrediter (förslagsanslag) | 38 382 | 42 300 | 57 800 | 15 500 | 37 |
49. | Statsunderstöd för Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 87 303 | 89 303 | 94 303 | 5 000 | 6 |
(50.) | Bidrag i anslutning till utbetalningen av ett internationellt teknologipris (reservationsanslag 2 år) | — | 1 000 | — | -1 000 | -100 |
51. | Ett innovationspris för kvinnor (reservationsanslag 2 år) | 118 | 118 | 118 | — | 0 |
(80.) | Lån för Finlands Exportkredit Ab:s refinansieringsverksamhet (förslagsanslag) | 92 883 | 96 986 | — | -96 986 | -100 |
82. | Lån för Finnvera Abp:s medelsanskaffning (förslagsanslag) | 0 | 10 | 10 | — | 0 |
83. | Lån för forsknings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag) | 141 827 | 141 000 | 140 000 | -1 000 | -1 |
(87.) | Kapitallån till Finnvera Abp (reservationsanslag 3 år) | 5 000 | — | — | — | 0 |
87. | Kapitallån för modernisering av industrin och utveckling av företagsledda ekosystem för affärsverksamhet (förslagsanslag) | — | 6 000 | 12 000 | 6 000 | 100 |
(88.) | Kapitalinvestering i Finlands Industriinvestering Ab (reservationsanslag 3 år) | 29 500 | — | — | — | 0 |
89. | Kapitalinvestering i Business Finland Venture Capital Ab (reservationsanslag 3 år) | 15 700 | 11 800 | 10 800 | -1 000 | -8 |
30. | Sysselsättnings- och företagsamhetspolitik | 606 884 | 490 126 | 415 854 | -74 272 | -15 |
01. | Arbets- och näringsbyråernas omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 173 131 | 163 076 | 171 793 | 8 717 | 5 |
51. | Offentlig arbetskrafts- och företagsservice (reservationsanslag 2 år) | 433 753 | 327 050 | 244 061 | -82 989 | -25 |
40. | Företagens omvärld, marknadsreglering och arbetslivet | 66 202 | 80 731 | 79 499 | -1 232 | -2 |
01. | Konkurrens- och konsumentverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 10 619 | 11 188 | 15 548 | 4 360 | 39 |
03. | Patent- och registerstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 3 år) | 2 446 | 9 247 | 7 943 | -1 304 | -14 |
05. | Säkerhets- och kemikalieverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 19 482 | 19 071 | 19 564 | 493 | 3 |
(31.) | Ersättning för ordnandet av ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning (reservationsanslag 2 år) | 4 731 | 4 731 | — | -4 731 | -100 |
50. | Statsunderstöd för konsumentorganisationer (fast anslag) | 892 | 872 | 822 | -50 | -6 |
51. | Vissa former av sjömansservice (förslagsanslag) | 2 054 | 2 572 | 2 572 | — | 0 |
52. | Lönegaranti (förslagsanslag) | 25 979 | 32 000 | 32 000 | — | 0 |
53. | Hemtransport av och ersättning till resenärer (reservationsanslag 3 år) | — | 1 000 | 1 000 | — | 0 |
95. | Vissa rättegångskostnader och ersättningar (förslagsanslag) | 0 | 50 | 50 | — | 0 |
50. | Regionutveckling och strukturfondspolitik | 364 702 | 391 649 | 419 115 | 27 466 | 7 |
40. | Införande av regionala innovationer och försök (reservationsanslag 3 år) | 16 987 | 10 000 | 3 000 | -7 000 | -70 |
(41.) | Statsunderstöd för Finpros verksamhet (reservationsanslag 3 år) | 36 930 | — | — | — | 0 |
42. | Stödjande av företagens utvecklingsprojekt (förslagsanslag) | 21 876 | 12 171 | 8 178 | -3 993 | -33 |
(43.) | Internationaliseringsunderstöd för företags samprojekt (förslagsanslag) | 1 247 | 1 300 | — | -1 300 | -100 |
44. | Regionalt transportstöd (reservationsanslag 3 år) | 5 000 | 5 000 | 6 000 | 1 000 | 20 |
64. | EU-medfinansiering och statlig medfinansiering i EU:s strukturfondsprogram, program för samarbete vid de yttre gränserna och andra program inom sammanhållningspolitiken (förslagsanslag) | 280 569 | 361 478 | 401 887 | 40 409 | 11 |
65. | Överföringsutgifter för investeringar i sysselsättningsfrämjande syfte (förslagsanslag) | 2 092 | 1 700 | 50 | -1 650 | -97 |
60. | Energipolitik | 380 691 | 472 509 | 366 839 | -105 670 | -22 |
01. | Energimyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 6 407 | 6 513 | 6 839 | 326 | 5 |
20. | Främjande av energieffektivitet och användning av förnybar energi (reservationsanslag 3 år) | 2 500 | 3 500 | 3 420 | -80 | -2 |
40. | Energistöd (förslagsanslag) | 52 568 | 57 694 | 47 250 | -10 444 | -18 |
41. | Investeringsstöd för LNG-terminaler (förslagsanslag) | 14 635 | 20 482 | 14 930 | -5 552 | -27 |
(42.) | Statligt stöd för tryggande av elförsörjningen (förslagsanslag) | 846 | — | — | — | 0 |
(43.) | Kyotomekanismerna (förslagsanslag) | 143 | 220 | — | -220 | -100 |
44. | Produktionsstöd för förnybar energi (förslagsanslag) | 225 791 | 314 100 | 261 400 | -52 700 | -17 |
(45.) | Investeringsstöd för förnybar energi och ny energiteknik (reservationsanslag 3 år) | 40 000 | 40 000 | — | -40 000 | -100 |
46. | Kompensationsstöd för utsläppshandelns indirekta kostnader (förslagsanslag) | 37 801 | 27 000 | 30 000 | 3 000 | 11 |
47. | Främjande av infrastrukturen för eltrafik och för användning av biogas i trafiken (reservationsanslag 3 år) | — | 3 000 | 3 000 | — | 0 |
70. | Integration | 226 496 | 244 165 | 223 704 | -20 461 | -8 |
03. | Främjande av invandrares integration och sysselsättning (reservationsanslag 2 år) | 1 631 | 1 061 | 1 631 | 570 | 54 |
30. | Statlig ersättning för integrationsfrämjande verksamhet (förslagsanslag) | 224 865 | 243 104 | 222 073 | -21 031 | -9 |
Sammanlagt | 2 948 176 | 2 822 226 | 2 532 274 | -289 952 | -10 |
Det totala antalet anställda | 7 889 | 7 950 | 8 000 |