Statsbudgeten 2019
Huvudtitel 30
JORD- OCH SKOGSBRUKSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde tryggar produktionen av inhemska livsmedel och en hållbar användning av förnybara naturresurser samt skapar förutsättningar för näringar och välfärd som baserar sig på dem.
Näringarna inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde är betydande användare av förnybara naturresurser. Bioekonomin, som på ett hållbart sätt utnyttjar förnybara naturresurser för att skapa näring, energi, produkter och tjänster, ger betydande affärsmöjligheter. Målet är att med hjälp av bioekonomin minska beroendet av fossila naturresurser, förhindra utarmningen av ekosystemen samt främja ekonomisk utveckling och skapa nya arbetstillfällen i enlighet med principerna för hållbar utveckling. Till de viktigaste förnybara naturresurserna hör skogarnas, markens, åkrarnas, vattnens och havens biomassor, sötvatten och djur. Ekosystemtjänsterna, dvs. de tjänster som naturen tillhandahåller, har stor betydelse inom bioekonomin i och med att de bromsar klimatförändringen, bevarar naturresurserna och förbättrar tillståndet för dem samt ökar möjligheterna till rekreation.
Bioekonomi och ren teknik är en av regeringens strategiska prioriteringar. Bioekonomin kännetecknas av hållbar och mångsidig användning av förnybara naturresurser samt sparsam användning av icke förnybara naturresurser och effektiv återvinning. Genom en effektivisering av tillvaratagandet av näringsämnen från primärproduktionen, livsmedelsindustrins processer och kommunalt avfall, genom ordnande av en ändamålsenlig och kostnadseffektiv återvinning samt genom främjande av produktionsprocesser som överskrider sektorgränserna skapas nya ekonomiska möjligheter, förbättras självförsörjningen i fråga om näringsämnen samt minskas utlakningen av näringsämnen i vattendragen. Ministeriet har till uppgift att säkerställa att lagstiftningen och andra styrmedel stöder nya lösningar inom bioekonomin och främjar en hållbar användning av biomassor. Finlands stora biomassareserver förädlas inom landet, näringsämnena återvinns effektivt och försörjningsberedskapen för mat tryggas.
Mängden, tillgången och kvaliteten på naturresurserna, klimatförändringen, metoderna för energiproduktion och en tillräcklig tillgång på rent vatten samt förändringen i närings- och befolkningsstrukturen på landsbygden inverkar väsentligt på ministeriets ansvarsområde. Den nationella anpassningen till klimatförändringen koordineras av ministeriet. För att det ska vara möjligt att svara på utmaningarna krävs det lösningar som inverkar på jordbruksproduktionen, produktionsteknikerna och produktionssätten inom hela livsmedelssystemet, markanvändningen och energiförbrukningen. Aktiva, genomförbara och kostnadseffektiva åtgärder kan skapa nya möjligheter för lönsam affärsverksamhet och en utveckling av näringarna.
Framgången för ministeriets ansvarsområde är beroende av förstklassig och mångsidig kompetens och snabbt utnyttjande av innovationer när det gäller en hållbar användning av förnybara naturresurser. Forskningen inom förvaltningsområdet är föregripande och producerar fakta, kompetens och innovationer till stöd för beslutsfattandet, utvecklandet av näringarnas konkurrenskraft och främjandet av välfärden.
Jord- och skogsbruksministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål. I motiveringen till kapitlen beskrivs de mål inom politiksektorn som stöder de samhälleliga effektmålen samt de nyckeltal som beskriver deras utveckling.
- — Landsbygden är en livskraftig plats att bo och bedriva företagsverksamhet på
- — Det finns goda förutsättningar för en konkurrenskraftig ökning av affärsverksamhet som baserar sig på bioekonomi och livsmedel
- — Förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt samtidigt som användningen av naturresurserna och behovet av skydd samordnas
- — Människors, djurs och växters hälsa, välbefinnande och säkerhet har säkerställts genom en ansvarsfull verksamhet
- — Naturresursinformationen, fastighetsuppgifterna och den geografiska informationen tjänar i stor utsträckning samhällets behov och stöder konkurrenskraften.
- — Verksamheten är resultatrik och resurserna riktas effektivt så att de samhälleliga effekterna uppnås. Man ser till att uppgifterna och resurserna är i balans.
Jord- och skogsbruksministeriet fortsätter integreringen av jämställdhetsperspektivet i lagberedningen, vid styrningen av verksamheten och ekonomin samt i andra funktioner som är väsentliga med tanke på jämställdheten. Ungefär 90 % av utgifterna under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel är överföringsutgifter som stöder uppnåendet av effektmålen för de olika politiksektorerna. Stödens inverkan på jämställdheten mellan könen är i regel inte en grund för beviljande av stöd.
Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde verkställer statsrådets redogörelse om en hållbar utveckling genom att för eget vidkommande främja bioekonomi och cleantech-lösningar. I budgeten för 2019 avsätts anslag på sammanlagt 636 miljoner euro i prioritetsområdet för bioekonomi och ren teknik. Jord- och skogsbruksministeriet främjar genom sin verksamhet en lönsam finländsk livsmedelsproduktion och förbättrad konkurrenskraft och stöder investeringar i miljöförbättrande åtgärder och användning av förnybar energi. För miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar avsätts 290,7 miljoner euro och för miljöanpassningsstöd 157,5 miljoner euro.
Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde stöder också stärkandet av naturresursekonomi och bioekonomi samt av skogarnas biologiska mångfald och skogsvård. För dessa åtgärder avsätts sammanlagt 9,8 miljoner euro. Utvecklingen av den vattenbaserade affärsverksamheten och återetableringen av vandrande och hotade fiskbestånd stöds med 4,6 miljoner euro. Ett anslag på 56,2 miljoner euro beviljas för att trygga en uthållig virkesproduktion.
Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
||
30.10.40 | Start- och investeringsbidrag till jordbruket (reservationsanslag 3 år) | ||
— bevillningsfullmakt | 67,5 | 96,01) | |
30.10.41 | Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag) | ||
— räntestödsfullmakt | 250,0 | 250,0 | |
30.10.64 | EU-medfinansiering och statlig medfinansiering för den regionala och lokala landsbygdsutvecklingen (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 118,5 | 121,71) | |
30.20.40 | Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år) | ||
— bevillningsfullmakt | 30,0 | - | |
30.20.43 | Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år) | ||
— bevillningsfullmakt | 20,0 | 20,01) | |
30.40 | Naturresursekonomi | ||
---|---|---|---|
— annan fullmakt | 2,0 | 2,0 | |
30.40.44 | Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 59,0 | 44,0 | |
30.64.50 | Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år) | ||
— bevillningsfullmakt | 2,2 | 1,1 |
1) Om en del av den bevillningsfullmakt som gäller programperioden 2014—2020 är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas 2019.
Förvaltningsområdets anslag 2017—2019
År 2017 bokslut 1000 € |
År 2018 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2019 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2018—2019 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning och forskning | 132 076 | 132 362 | 129 146 | -3 216 | -2 |
01. | Jord- och skogsbruksministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 26 184 | 24 010 | 21 984 | -2 026 | -8 |
05. | Naturresursinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 72 401 | 70 004 | 72 155 | 2 151 | 3 |
22. | Forskning och utveckling (reservationsanslag 3 år) | 1 343 | 1 343 | 1 343 | — | 0 |
23. | Administrativa arrangemang (reservationsanslag 2 år) | 1 420 | 5 120 | 585 | -4 535 | -89 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 26 354 | 27 532 | 28 540 | 1 008 | 4 |
66. | Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag (förslagsanslag) | 4 374 | 4 353 | 4 539 | 186 | 4 |
10. | Utveckling av landsbygden | 386 535 | 416 279 | 424 949 | 8 670 | 2 |
40. | Start- och investeringsbidrag till jordbruket (reservationsanslag 3 år) | 71 976 | 75 276 | 84 976 | 9 700 | 13 |
41. | Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag) | 10 582 | 25 000 | 25 000 | — | 0 |
42. | Avträdelsestöd och avträdelsepension (reservationsanslag 2 år) | 57 230 | 58 330 | 40 500 | -17 830 | -31 |
43. | Ersättningar för djurens välbefinnande (reservationsanslag 3 år) | 67 767 | 67 767 | 67 767 | — | 0 |
(44.) | Åtgärder för att trygga jordbrukets verksamhetsförutsättningar (reservationsanslag 3 år) | — | — | — | — | 0 |
50. | Statsbidrag för utvecklande av landsbygdsnäringarna (reservationsanslag 3 år) | 5 366 | 5 266 | 3 466 | -1 800 | -34 |
51. | Främjande av renskötseln (reservationsanslag 2 år) | 1 843 | 1 843 | 1 843 | — | 0 |
54. | Främjande av hästhushållning och hästsport med avkastningen av penningspelsverksamhet (reservationsanslag 2 år) | 39 772 | 40 092 | 41 592 | 1 500 | 4 |
55. | Statsbidrag för 4H-verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 3 905 | 3 905 | 3 305 | -600 | -15 |
63. | Utveckling av landsbygden (reservationsanslag 3 år) | 1 273 | 2 000 | 3 000 | 1 000 | 50 |
64. | EU-medfinansiering och statlig medfinansiering för den regionala och lokala landsbygdsutvecklingen (förslagsanslag) | 126 821 | 136 800 | 153 500 | 16 700 | 12 |
20. | Jordbruk och livsmedelsekonomi | 1 870 413 | 1 795 970 | 1 781 596 | -14 374 | -1 |
01. | Livsmedelsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | — | — | 69 233 | 69 233 | 0 |
(02.) | Livsmedelssäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 40 262 | 38 125 | — | -38 125 | -100 |
(03.) | Landsbygdsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 24 202 | 22 178 | — | -22 178 | -100 |
20. | Veterinärvård och bekämpning av växtskadegörare (förslagsanslag) | 5 500 | 5 948 | 5 948 | — | 0 |
40. | Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år) | 327 900 | 325 400 | 318 700 | -6 700 | -2 |
41. | EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd (förslagsanslag) | 533 707 | 531 130 | 529 700 | -1 430 | 0 |
43. | Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år) | 300 043 | 290 710 | 290 710 | — | 0 |
44. | Kompensationsersättningar (reservationsanslag 3 år) | 572 888 | 518 738 | 548 288 | 29 550 | 6 |
46. | Av EU finansierat utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år) | 5 105 | 5 705 | 10 635 | 4 930 | 86 |
47. | Utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år) | 6 839 | 3 119 | 2 495 | -624 | -20 |
60. | Överföring till interventionsfonden (fast anslag) | 200 | 200 | 170 | -30 | -15 |
(61.) | Överföring till Gårdsbrukets utvecklingsfond (reservationsanslag 3 år) | 48 000 | 49 000 | — | -49 000 | -100 |
62. | Vissa statsunderstöd och statsbidrag (reservationsanslag 2 år) | 5 767 | 5 717 | 5 717 | — | 0 |
40. | Naturresursekonomi | 190 819 | 199 827 | 187 689 | -12 138 | -6 |
20. | Skyldighet att vårda fiskbeståndet (reservationsanslag 3 år) | 3 000 | 3 000 | 3 100 | 100 | 3 |
21. | Utgifter för nyttjande och vård av vattentillgångarna (reservationsanslag 3 år) | 13 520 | 13 520 | 13 971 | 451 | 3 |
22. | Främjande av naturresurs- och bioekonomi (reservationsanslag 3 år) | 16 880 | 14 880 | 5 950 | -8 930 | -60 |
31. | Stödjande av vattenhushållnings- och fiskeriprojekt (reservationsanslag 3 år) | 7 136 | 8 486 | 4 636 | -3 850 | -45 |
40. | Vissa ersättningar inom naturresursekonomin (förslagsanslag) | 699 | 1 745 | 1 745 | — | 0 |
41. | Ersättning för hjortdjurs skadegörelse (reservationsanslag 3 år) | 3 400 | 4 575 | 5 375 | 800 | 17 |
42. | Ersättning för rovdjurs skadegörelse (reservationsanslag 2 år) | 7 900 | 8 450 | 8 850 | 400 | 5 |
44. | Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag) | 52 813 | 56 230 | 56 230 | — | 0 |
45. | Främjande av vården av skogsnatur (reservationsanslag 3 år) | 3 027 | 5 027 | 5 027 | — | 0 |
46. | Statsbidrag till Finlands skogscentral (reservationsanslag 2 år) | 41 200 | 39 900 | 39 160 | -740 | -2 |
50. | Främjande av vilthushållningen (reservationsanslag 2 år) | 10 130 | 11 920 | 11 751 | -169 | -1 |
51. | Främjande av fiskerihushållningen (reservationsanslag 3 år) | 8 850 | 10 250 | 10 286 | 36 | 0 |
53. | Vissa statsunderstöd inom naturresursekonomin (reservationsanslag 2 år) | 1 332 | 1 432 | 1 132 | -300 | -21 |
62. | Främjande av fiskerinäringen (reservationsanslag 3 år) | 20 881 | 20 362 | 20 476 | 114 | 1 |
(83.) | Lån för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (reservationsanslag 3 år) | 50 | 50 | — | -50 | -100 |
64. | Forststyrelsen | 5 514 | 7 554 | 7 341 | -213 | -3 |
50. | Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år) | 5 514 | 7 554 | 7 341 | -213 | -3 |
70. | Lantmäteri och datalager | 50 406 | 54 437 | 43 580 | -10 857 | -20 |
01. | Lantmäteriverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 47 452 | 50 237 | 40 080 | -10 157 | -20 |
40. | Utgifter för understödjande av fastighetsförrättningar (förslagsanslag) | 2 954 | 4 200 | 3 500 | -700 | -17 |
Sammanlagt | 2 635 763 | 2 606 429 | 2 574 301 | -32 128 | -1 |
Det totala antalet anställda | 4 183 | 4 174 | 4 178 |