Talousarvioesitys 2014
40. Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä
Luottolaitosten varoista myönnettävien eräistä korkotukilainoista annetun lain (1015/1977) 4 §:n mukainen turvavarastointilainojen korkohyvityksen enimmäismäärä on 5 prosenttia. Uusia turvavarastolainoja saa hyväksyä vuonna 2014 enintään 8 400 000 euroa.
Turvavarastolain (970/1982) 7 §:n mukaisia varastoavustuksia saa myöntää vuonna 2014 enintään 34 000 euroa.
Selvitysosa:Suomen taloudellisen menestyksen kannalta on keskeistä huolehtia siitä, että yritysten säädösympäristö on toimiva ja kilpailukykyinen. Laadukas sisämarkkinalainsäädäntö ja sen tehokas kansallinen toimeenpano ovat osa tätä tavoitetta ja keskeinen edellytys sisämarkkinoiden toimivuudelle. Kansainvälistymisen tukemiseksi on tärkeää, että kansalaisten, yritysten ja viranomaisten toimintaa sisämarkkinoilla tukevat informaatio- ja ongelmanratkaisupalvelut kehittyvät siten, että yritykset ja kansalaiset pystyvät entistä paremmin hyötymään EU:n sisämarkkinoista. Yritysten yhteiskuntavastuun edistäminen on niinikään tärkeää yritysten kilpailukyvyn tukemiseksi.
Moderni kilpailupolitiikka on elinkeinopolitiikan olennainen osa ja välttämätöntä kilpailukyvyn parantamiselle. Työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa yhdessä muiden ministeriöiden kanssa hallituksen käynnistämää terveen kilpailun edistämisen ohjelmaa. Tavoitteena on turvata tasaveroiset kilpailuolosuhteet erikokoisille yrityksille ja kuluttajien etujen mukaiset toimivat markkinat. Ohjelman toimenpiteissä keskitytään julkisen sektorin elinkeinotoimintaan, lainsäädännön sisältämiin kilpailun rajoituksiin ja keskittyneisiin toimialarakenteisiin, kuten päivittäistavarakauppaan. Kilpailuvalvontaa kohdennetaan olennaisiin kilpailua rajoittaviin järjestelyihin. Valtiontukisääntelyn näkökulmasta on ensiarvoista tunnistaa aidosti elinkelpoiset yritykset toimijoista, joiden kannattavuus perustuu jatkuvaan julkiseen rahoitukseen.
Yleishyödyllisiin taloudellisiin palveluihin kehitetään uusia järjestämistapoja. EU:n uusi sääntely mahdollistaa kustannusten korvaamiseen perustuvat järjestelyt niillä alueilla, joissa tavanomaista markkinatarjontaa ei ole. On tärkeää varmistaa, että suomalaiset viranomaiset ja elinkeinonharjoittajat ovat hyvin informoituja vuonna 2013 uudistetuista EU:n valtiontukisääntelyn periaatteista ja velvoitteista. Myös julkisten hankintojen sääntely kehittyy jatkuvasti. EU-direktiivien voimaansaattaminen edellyttää kansallisen hankintalainsäädännön kokonaisuudistusta, jossa tavoitteena on nykyistä joustavampi ja kansallista liikkumavaraa salliva sääntely.
Kuluttajapoliittisen ohjelman mukaisesti kuluttajapolitiikassa painotetaan arjen kuluttajataitojen vahvistamista ja kuluttajan oikeuksista huolehtimista sekä terveen ja vastuullisen kilpailun turvaamista. Tekninen turvallisuus ja luotettavuus pidetään korkealla tasolla. Valmistellaan EU:n tuotelainsäädäntöuudistuksen kansallista toimeenpanoa.
Yritysten kattava ja luotettava taloudellinen informaatio antaa eri sidosryhmille riittävät tiedot niiden taloudellisesta tilasta. Erityisesti pörssiin listattuja yhtiöitä koskeva luotettava ja ajantasainen tieto on tehokkaasti toimivien pääomamarkkinoiden välttämätön ehto. Hallinnollisia kustannuksia kevennetään pienten ja keskisuurten yritysten osalta uuden EU-sääntelyn mukaisesti. Tilintarkastajajärjestelmä uudistetaan ottaen huomioon meneillään oleva EU-lainsäädännön uudistus. Tähän liittyen tilintarkastuslakiin tehdään tarvittavat ehdotukset talousrikollisuuteen liittyvien tilintarkastajien raportointivelvollisuuksien laajentamiseksi.
Toimiva ja kilpailukykyinen aineettomien oikeuksien järjestelmä varmistaa yritysten innovaatioiden ja muun aineettoman omaisuuden suojan ja hyödyntämisen sekä oikeuksien tehokkaan täytäntöönpanon. Valtioneuvoston periaatepäätöksen mukainen aineettoman arvonluonnin toimintaohjelma ulottuu vuoteen 2017. Keskeistä on vahvistaa edelleen oikeuksien hyödyntämistä ja täytäntöönpanoa varmistamalla Patentti- ja rekisterihallituksen teollisoikeuksien myöntämiseen ja hyödyntämiseen liittyvien palvelujen saatavuus Suomessa eurooppalaisen patentti- ja tavaramerkkijärjestelmien kehittämisen rinnalla. Tavoitteeseen liittyy myös kansainvälisesti kilpailukykyisen tuomioistuinjärjestelmän kehittäminen. Tuomioistuimen alueelliselle jaostolle pyritään varmistamaan sellainen sijainti, joka turvaa suomalaisten yritysten edut. Yritysten ja yhteisöjen rekisterihallinnon sähköistä asiointia lisätään ja helpotetaan yritysten ilmoittamisvelvollisuutta. Julkisten tietovarantojen avaamisessa edetään hallituksen asettamien tavoitteiden ja käytettävissä olevien resurssien puitteissa.
Työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa hallitusohjelman mukaista harmaan talouden torjuntaohjelmaa muun muassa uudistamalla tilaajavastuulakia. Yritysten sääntelytaakkaa kevennetään vuonna 2013 alkavalle kaudelle asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Uuden lainsäädännön yritysvaikutusten arvioinnissa tavoitteena on toimiva ja yritysten kilpailukykyä tukeva säädösympäristö.
Toimivat työmarkkinat, ajanmukainen työlainsäädäntö ja hyvä työelämän laatu ovat yritysten kilpailuetuja. Yritysten tasapuolisista kilpailuedellytyksistä huolehditaan muun muassa työlainsäädännön keinoin. Yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä turvataan yhdenvertaisuuslainsäädännön kokonaisuudistuksella ja toimilla, joilla pyritään puuttumaan alipalkkaukseen.
Politiikkalohkon tehtäviin kuuluu myös poikkeusoloihin varautuminen. Toimintaa tulee linjaamaan vuonna 2013 annettava huoltovarmuuden uusi tavoitepäätös.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti yritysten toimintaympäristön, markkinoiden sääntelyn ja työelämän tulosalueelle yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2014:
- — Kaikkien toimijoiden toimintaolosuhteet markkinoilla ovat tasavertaiset, kilpailumahdollisuudet parantuvat ja taloudellinen huoltovarmuus on korkealla tasolla.
- — Kuluttajien asema on turvallinen, ja kuluttajat sekä yrittäjät luottavat markkinoiden toimivuuteen.
- — Tekninen turvallisuus ja luotettavuus yhteiskunnassa ja yrityksissä säilyy korkealla tasolla.
- — Yritysten sääntelytaakka vähenee. Teollisuudelle aiheutuvan taloudellisen rasituksen ja sen sääntelytaakan lisäämistä vältetään.
- — Ajanmukaiset teollisoikeusjärjestelmät edistävät innovaatioita sekä tavaroiden ja palvelujen kaupallistamista.
01. Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 331 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Kuluttaja-lehden hinnan alentamiseen enintään 100 000 euroa.
Selvitysosa:Kilpailu- ja kuluttajavirasto edistää markkinoiden toimivuutta. Tavoitteena on terveen ja toimivan kilpailun turvaaminen ja talouden tehokkuuden lisääminen sekä yksityisessä että julkisessa toiminnassa sekä se, että yritykset toimivat vastuullisesti ja että kuluttajat voivat luottaa markkinoiden toimivuuteen ja häiriötilanteiden nopeaan selvittämiseen. Virasto hoitaa myös kuluttaja-asiamiehelle kuuluvat valvontatehtävät. Viraston toiminta kohdentuu yhteiskunnallisesti merkittäviin asioihin ja ongelmiin. Lisäksi virasto vaikuttaa yleisesti kilpailun toimivuuteen ja kuluttajien asemaan sekä hoitaa sille kuuluvat kansainväliset tehtävät.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston analyysikapasiteettia vahvistetaan siirtämällä virastoon viisi henkilötyövuotta Kuluttajatutkimuskeskuksesta.
Virasto toteuttaa kilpailu- ja kuluttajapolitiikkaa terveen kilpailun edistämisohjelman ja kuluttajapoliittisen ohjelman avulla. Tavoitteena on turvata tasaveroiset kilpailuolosuhteet erikokoisille yrityksille ja kuluttajien etujen mukaiset toimivat markkinat. Tärkeää on vahvistaa kuluttajan asemaa erityisesti passiivisen kilpailun alueilla sekä julkisten palvelujen uudistuskehityksessä. Huomiota kiinnitetään myös rakenteellisten kilpailun esteiden poistamiseen sekä erilaisiin syrjiviin ja sitoviin menettelytapoihin, joiden avulla kilpailijoita pyritään sulkemaan pois markkinoilta. Kuluttajaoikeudellista valvontaa, informaatiota ja vaikuttamista kohdennetaan EU:n kuluttajamarkkinoiden tulostaulun ja kuluttajahallinnon tietopankin kautta saatavan kuluttajapalautteen perusteella toimialoille, joilla esiintyy eniten puutteita markkinoiden toimivuudessa.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Kilpailu- ja kuluttajavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Kustannusvastaavuus | |||
— Valmismatkaliikerekisterin maksullisten suoritteiden kustannusvastaavuus (%) | 62 | 100 | 100 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Kilpailu- ja kuluttajavalvonta on tehokasta ja ongelmia ennaltaehkäisevää | |||
— Uskottavan "hard core" -kartellien vastaisen politiikan vahvistaminen (sidosryhmien arvio 1—5) | 3,8 | > 4,0 | > 4,0 |
— Seuraamusmaksuesitysten määrä merkittävissä kilpailuvalvonnan I—II luokan asioissa (kpl) | 1 | > 1 | > 1 |
— Yrityskauppavalvonnalla estetään tehokkaasti keskittymien kilpailuongelmat (sidosryhmien arvio 1—5) | 3,5 | > 3,7 | > 3,7 |
— Tapausten määrä, joissa kuluttaja-asiamiehen toimenpitein yritys on muuttanut toimintaansa kuluttajasuojalainsäädännön mukaiseksi | - | - | 130 |
— Vakuuksien riittävyys valmismatkaliikkeiden konkurssitapauksissa (%) | 96,19 | 100 | 100 |
Kuluttajilla on käytettävissään sisällöltään ajankohtaiset, helppokäyttöiset ja itsepalveluna sujuvasti toimivat verkkopalvelut | |||
---|---|---|---|
— Verkkopalvelujen kuluttajaosion käyntimäärä/kk | - | - | 140 000 |
Käsittelyajat pysyvät kohtuullisena | |||
— Yli 3 vuotta käsittelyssä olleet kotimaisten kilpailunrajoitustapaukset (lkm) | 9 | 0 | 0 |
— Vaikuttavuusluokka 3 kilpailuasioiden käsittelyaika (mediaani, pv) | 30 | < 30 | < 30 |
— Valmismatkaliikkeiden rekisteröintihakemusten käsittelyaika (pv) | 14 | 7 | 7 |
Henkilötyövuosien arvioitu jakautuminen toimialoittain
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Markkinoiden toimivuuden edistäminen | - | 23 | 30 |
Kilpailuvalvonta | - | 55 | 59 |
Kuluttajaoikeudellinen valvonta ja taloudelliset hyvitykset | - | 26 | 27 |
Kuluttajainformaatio | - | 12 | 12 |
Alue- ja paikallishallinnon ohjaus | - | 9 | 6 |
Hallintopalvelut | - | 23 | 22 |
Yhteensä | 143 | 148 | 156 |
---|
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 143 | 148 | 156 |
---|---|---|---|
— Johdon toiminta esimerkkinä ja suunnan näyttäjänä (1—5) | - | 3,4 | 3,4 |
— Töiden yleinen organisointi työyhteisössä (1—5) | - | 3,3 | 3,4 |
— Tulos- ja kehityskeskusteluiden toimivuus osaamisen kehittämisessä (1—5) | - | 3,3 | 3,4 |
— Esimiesten ja johdon asettamat mahdollisuudet uudistua työssä (1—5) | - | 3,5 | 3,5 |
— Työyhteisön avoimuus asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa (1—5) | - | 3,3 | 3,4 |
— Työn innostavuus ja työssä koettu ilo (1—5) | - | 3,6 | 3,7 |
— Sairauspoissaolojen muutos (+/- työpäivää/htv) | - | - | -0,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 11 945 | 12 019 | 12 381 |
Bruttotulot | 1 052 | 1 060 | 1 050 |
Nettomenot | 10 893 | 10 959 | 11 331 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 997 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 294 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kilpailuneutraliteetin valvonta | 200 |
Muu muutos | -140 |
Siirto momentilta 32.40.04 (5 htv) | 350 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -36 |
Palkkausten tarkistukset | 38 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -27 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -13 |
Yhteensä | 372 |
2014 talousarvio | 11 331 000 |
2013 I lisätalousarvio | 100 000 |
2013 talousarvio | 10 959 000 |
2012 tilinpäätös | 11 190 000 |
03. Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 364 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin ja kansainväliseen toimintaan liittyviin projekteihin.
Momentille budjetoidaan hakemus-, ilmoitus- ja käsittelymenettelyistä johtuen tulot maksuperusteella. Patentti- ja rekisterihallituksen paikallisviranomaisena toimimisesta ELY-keskuksille ja maistraateille maksettavat korvaukset budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Teollisoikeuksien ja yritys- ja yhteisötoiminnan asiantuntijaorganisaationa Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) edistää ja kehittää yrittäjyyttä, innovatiivisuutta ja yhteisöllistä toimintaa Suomessa ja kansainvälisesti.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi säätiön valvontamaksusta.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti PRH:lle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
||
Toiminnallinen tehokkuus | ||||
Työn tuottavuus | Tuottavuuden muutos, % | -1,5 | +2,0 | +2,0 |
Taloudellisuus | Yksikkökustannusten muutos, %1) | - | +2,0 | +2,0 |
Tuotokset ja laadunhallinta | ||||
Asiakastyytyväisyys | Asiakasarvio (1—5) | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Sähköinen asiointi | Patenttihakemukset, % | 92,4 | 90 | 90 |
Tavaramerkkihakemukset, % | 49 | 60 | 60 | |
Kaupparekisteri-ilmoitukset ja tilinpäätökset, % | 55,2 | 60 | 65 | |
Yhdistysrekisteri-ilmoitukset, % | 54,6 | 55 | 60 | |
Käsittelyaika keskimäärin | Kansalliset patenttihakemukset (v) | 2,6 | 2,7 | 2,4 |
PCT-tutkimukset määräajassa, % | 51,0 | 80 | 80 | |
Kansalliset tavaramerkkihakemukset (kk) | 2,6 | 5 | 4 | |
Kaupparekisteri-ilmoitukset (pv) | 7,8 | 8 | 8 | |
Yrityskiinnityshakemukset (pv) | 2,4 | 8 | 8 | |
Yhdistysten perustamisilmoitukset (kk) | 2,8 | 2 | 2 |
1) Yritys- ja yhteisölinjan tietojärjestelmän uusiminen lisää kustannuksia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 416 | 425 | 412 |
Sairauspoissaolojen muutos (+/- työpäivää/htv) | 8,9 | +/-0 | -0,2 |
Johdon toiminta esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä (1—5) | 3,5 | 3,4 | 3,5 |
Töiden yleinen organisointi työyhteisössä (1—5) | 3,57 | 3,5 | 3,6 |
Tulos- ja kehityskeskustelujen toimivuus osaamisen kehittämisessä (1—5) | 3,29 | 3,4 | 3,4 |
Esimiesten ja johdon asettamat mahdollisuudet uudistua työssä (1—5) | 3,41 | 3,5 | 3,5 |
Työyhteisön avoimuus asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa (1—5) | 3,31 | 3,3 | 3,4 |
Työn innostavuus ja työssä koettu ilo (1—5) | 3,63 | 3,7 | 3,7 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Omakustannusarvoon hinnoiteltavat julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 46 630 | 42 030 | 47 357 |
— muut tuotot | 201 | 70 | 88 |
Tuotot yhteensä | 46 831 | 42 100 | 47 445 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 39 935 | 36 200 | 43 863 |
— osuus yhteiskustannuksista | 8 999 | 7 700 | 8 628 |
Kustannukset yhteensä | 48 934 | 43 900 | 52 491 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 103 | -1 800 | -5 046 |
Kustannusvastaavuus, % | 96 | 96 | 90 |
Laskelmat perustuvat olettamukselle, että tavaramerkkien ja mallien maksuja korotetaan keskimäärin 10 % jo vuonna 2013.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 48 586 | 47 587 | 49 846 |
Bruttotulot | 46 917 | 46 153 | 47 482 |
Nettomenot | 1 669 | 1 434 | 2 364 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 250 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 768 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Muu muutos | -45 |
Säätiövalvontamaksutuloa (11.19.09) vastaava meno | 500 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | 475 |
Yhteensä | 930 |
2014 talousarvio | 2 364 000 |
2013 talousarvio | 1 434 000 |
2012 tilinpäätös | -813 046 |
04. Kuluttajatutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 857 000 euroa.
Selvitysosa:Kuluttajatutkimuskeskuksen määrärahassa on otettu vähennyksenä huomioon viiden henkilötyövuoden palkkamenot siirtona Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Kuluttajatutkimuskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Kuluttajatutkimuskeskus suuntaa tutkimustoimintansa tukemaan vahvasti kuluttajapoliittisen ohjelman toteuttamista. | |
||
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tulot, % menoista | 40 | 30 | 32 |
Maksullisen toiminnan tuotot, euroa | 15 905 | 20 000 | 20 000 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuus, % | 54 | 48 | 54 |
Tutkimustoiminta kokonaiskustannuksista, % | 95 | > 90 | > 90 |
Tietopalvelu kokonaiskustannuksista, % | 5 | < 10 | < 10 |
Kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 3 374 | 3 663 | 3 103 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Suoritemäärä (indeksoitu)/htv | 284 | 280 | 220 |
Julkaisut (kirjalliset tuotokset), kpl | 134 | 100 | 90 |
Vertaisarvioidut julkaisut, kpl | 26 | 25 | 25 |
Esitelmät eri foorumeilla, lkm | 156 | 110 | 90 |
Tieteelliset esitelmät, lkm | 60 | 50 | 50 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 37,7 | 37 | 35 |
Sairauspoissaolojen muutos (+/- työpäivää/htv) | -5,0 | - | - |
Johdon toiminta esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä (1—5) | 3,2 | 3,2 | 3,2 |
Töiden yleinen organisointi työyhteisössä (1—5) | 3,1 | 3,2 | 3,0 |
Tulos- ja kehityskeskustelujen toimivuus osaamisen kehittämisessä (1—5) | 2,8 | 3,2 | 3,0 |
Esimiesten ja johdon asettamat mahdollisuudet uudistua työssä (1—5) | 3,3 | 3,2 | 3,0 |
Työyhteisön avoimuus asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa (1—5) | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Työn innostavuus ja työssä koettu ilo (1—5) | 3,4 | 3,5 | 3,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 3 399 | 3 313 | 2 857 |
Bruttotulot | 1 344 | 1 100 | 1 000 |
Nettomenot | 2 055 | 2 213 | 1 857 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 646 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 768 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentille 32.40.01 (-5 htv) | -350 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -7 |
Palkkausten tarkistukset | 10 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -7 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -2 |
Yhteensä | -356 |
2014 talousarvio | 1 857 000 |
2013 talousarvio | 2 213 000 |
2012 tilinpäätös | 2 177 000 |
05. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 18 510 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon kemikaalituoterekisterin maksut, Euroopan kemikaaliviraston komission asetuksen (EY) No 340/2008 perusteella maksamat palkkiot sekä yhteishankkeista muilta osapuolilta saatava rahoitus.
Selvitysosa:Kemikaalilain (599/2013) mukaisesti aluehallintovirastosta ja kuntien kemikaalivalvonnasta siirrettiin kemikaalien markkinavalvontatehtävät Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon 1.9.2013.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto valvoo ja edistää tuotteisiin ja palveluihin ja tuotantojärjestelmiin liittyvää teknistä turvallisuutta ja vaatimustenmukaisuutta, kuluttajaturvallisuutta, kemikaalien turvallisuutta ja laatua sekä toimii kansallisena kaivosviranomaisena. Tavoitteena on henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahinkojen sekä terveys- ja ympäristöhaittojen ehkäisy sekä vaatimusten mukaisten tuotteiden ja palvelujen vapaan liikkuvuuden varmistaminen. Toiminta kohdistuu teollisuuteen, kauppaan, alkutuotantoon, toiminnanharjoittajiin, palveluntarjoajiin, julkishallintoon ja yksityisiin kansalaisiin.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö sekä kemikaalien tuotevalvonnan osalta lisäksi muut ohjaavat ministeriöt (maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö) asettavat alustavasti Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014:
Vaikuttavuus
- — Turvallisuusriskien hallinnan puutteista johtuvat henkilö-, ympäristö- ja omaisuusvahingot eivät lisäänny Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) toimialalla.
- — Yritysten ja muiden toiminnanharjoittajien sekä kansalaisten toimintatavat muuttuvat turvallisemmiksi.
- — Tuotteiden, laitteistojen ja laitosten tekninen turvallisuus ja vaatimustenmukaisuus pysyvät vähintään ennallaan.
- — Viestintä vahvistuu ja saatavilla on ajantasaista informaatiota Tukesin toimialaan kuuluvista asioista.
- — Yritykset ja muut toiminnanharjoittajat sitoutuvat lainsäädännön noudattamiseen ja mahdollisten vaatimustenvastaisuuksien poistamiseen oma-aloitteisesti.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Kokonaistuottavuus | |||
— Kokonaistuottavuusindeksin arvo | 110 | 100 | 100 |
Kustannusvastaavuus | |||
— Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus | 98 | 100 | 100 |
— Nettobudjetoidun kemikaalituoterekisterin kustannusvastaavuus | 102 | 100 | 100 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Valvonta on riskiperusteista ja näkyvää | |||
— Valvontakäynnit | 6 232 | 5 155 | 5 155 |
— Luvat ja ilmoitukset (ml. kaivossuoritteet) | 6 275 | 6 050 | 6 050 |
— Biosidien ja kasvinsuojeluaineiden hyväksymispäätökset | 326 | 452 | 505 |
— Biosidien ja kasvinsuojeluaineiden riskinarvioinnit EU:lle | 7 | 19 | 13 |
— REACH- ja CLP-asetusten arviointitehtävät | 308 | 120 | 120 |
— Käsitellyt kemikaali-ilmoitukset | 15 945 | 12 000 | 12 000 |
— Rekisteröinnit | 13 200 | 13 500 | 13 500 |
— Kyselyt ja selvitykset | 3 971 | 1 500 | 1 900 |
— Tavoiteajassa käsiteltyjen asioiden osuus, % | 92 | 89 | 89 |
Kuluttajilla ja toiminnanharjoittajilla on käytettävissä tietoa tuotteiden ja toiminnan vaatimustenmukaisuudesta ja riskien hallinnasta | |||
— Kävijät www.tukes.fi-etusivulla/päivä | 1 778 | 2 000 | 2 200 |
— Kemikaalineuvontapalvelun yhteydenotot | 521 | 650 | 800 |
— Tiedotteet | 131 | 110 | 120 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys1) | 213,5 | 220 | 225 |
Sairauspoissaolojen muutos (+/- työpäivää/htv) | -0,7 | -0,2 | -0,1 |
Johdon toiminta esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä (1—5) | 3,1 | 3,1 | 3,3 |
Töiden yleinen organisointi työyhteisössä (1—5) | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Tulos- ja kehityskeskustelujen toimivuus osaamisen kehittämisessä (1—5) | 3,1 | 3,1 | 3,3 |
Esimiesten ja johdon asettamat mahdollisuudet uudistua työssä (1—5) | - | - | 3,3 |
Työyhteisön avoimuus asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa (1—5) | 3,1 | 3,1 | 3,3 |
Työn innostavuus ja työssä koettu ilo (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
1) Ei sisällä SM:n htv:a
Maksullisen toiminnan tulot on merkitty momentille 12.32.20.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 19 426 | 19 390 | 19 610 |
Bruttotulot | 1 327 | 1 121 | 1 100 |
Nettomenot | 18 099 | 18 269 | 18 510 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 117 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 603 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kemikaalilain kokonaisuudistus (siirto momentilta 28.90.30) | 375 |
Kemikaalilain kokonaisuudistus (siirto momentilta 33.70.01) | 40 |
Muu muutos | -105 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -51 |
Palkkausten tarkistukset | 54 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -39 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -33 |
Yhteensä | 241 |
2014 talousarvio | 18 510 000 |
2013 talousarvio | 18 269 000 |
2012 tilinpäätös | 18 585 000 |
31. Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 511 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) talous- ja velkaneuvonnasta annetun lain (713/2000) mukaisen korvauksen maksamiseen talous- ja velkaneuvontapalvelujen tuottajille
2) enintään yhtä henkilötyövuotta vastaavan projektihenkilöstön palkkaukseen Kilpailu- ja kuluttajavirastoon
3) talous- ja velkaneuvojien kehittämiseen, koulutukseen ja materiaalin tuottamiseen sekä raportointijärjestelmään.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Talous- ja velkaneuvonnan tavoitteena on helpottaa velallisen asemaa luottojen järjestelyssä sekä tukea velallisen elämänhallinnan paranemista ja ehkäistä syrjäytymistä.
Palveluiden järjestämisestä maksettava korvaus määrätään työ- ja elinkeinoministeriön vahvistamien perusteiden mukaan siten, että se vastaa palvelun tuottamisesta aiheutuvia tarkoituksenmukaisia menoja. Korvaus maksetaan aluehallintoviraston kanssa sopimuksen tehneelle kunnalle tai muulle palveluntuottajalle. Jos kunta ei järjestä neuvontaa, aluehallintoviraston tulee järjestää neuvonta muulla tavoin, esim. ostopalveluna. Korvauksen maksatuksesta kunnille huolehtii Kilpailu- ja kuluttajavirasto ja muulle palveluntuottajalle aluehallintovirasto.
Arvio resurssien jakautumisesta
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Talous- ja velkaneuvonnan resurssit | |||
— Talous- ja velkaneuvojat (htv) | 133 | 110 | 110 |
— Avustajat (htv) | 23 | 20 | 20 |
Valtion korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisen kuluista (%) | 60 | 70 | 70 |
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti toiminnalle seuraavan tulostavoitteen vuodelle 2014:
- — Uusien asiakkaiden keskimääräinen jonotusaika on korkeintaan 60 päivää (toteutuma 2012: jonotusaikatavoitteen saavutti 77 % yksiköistä).
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -700 |
Yhteensä | -700 |
2014 talousarvio | 4 511 000 |
2013 talousarvio | 5 211 000 |
2012 tilinpäätös | 5 511 000 |
50. Valtionavustus kuluttajajärjestölle (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 673 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää avustuksena Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry:n toiminnan tukemiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry on kuluttajien etujärjestö, missä ominaisuudessa se neuvoo kuluttajia sekä jakaa ja välittää kuluttajatietoa.
- — Kotitalouksien toimivuus ja tehokkuus sekä kuluttajien omat toimintaedellytykset paranevat järjestön myötävaikutuksella.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -100 |
Yhteensä | -100 |
Momentin nimike on muutettu.
2014 talousarvio | 673 000 |
2013 talousarvio | 773 000 |
2012 tilinpäätös | 823 000 |
51. Eräät merimiespalvelut (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 080 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) merimiespalvelulain (447/2007) nojalla merimiesten hyvinvoinnin edistämiseen tarkoitettujen palvelujen valtion osuuden maksamiseen
2) merityösopimuslain (756/2011) ja merimiesten vuosilomalain (433/1984) nojalla merimiesten vuosiloma- ja vanhempainvapaamatkakustannuksiin
3) merityöaikalain (296/1976) mukaisen miehistön vaihtokustannusten korvaamiseen
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi valtion varoista korvattavista merenkulkijan matkakustannuksista. Laissa kootaan yhteen matkakustannusten korvaamista koskevat säännökset, yhdenmukaistetaan korvausperusteita sekä säädetään nykyistä tarkemmin tuen hakemisesta. Tukipäätösten tekeminen siirretään työ- ja elinkeinoministeriöstä Kaakkois-Suomen ELY-keskukseen.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Valtion osuus merimiespalvelutoimiston menoista | 580 000 |
Valtion osuus työnantajille eräisiin merimiesten matkakustannuksiin | 1 500 000 |
Yhteensä | 2 080 000 |
2014 talousarvio | 2 080 000 |
2013 talousarvio | 2 080 000 |
2012 tilinpäätös | 1 608 906 |
95. Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 20 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ryhmäkannelain (444/2007) mukaisesta ryhmäkanteesta aiheutuneiden oikeudenkäyntikulujen maksamiseen
2) kilpailulaissa (948/2011) tarkoitetuissa oikeusprosesseissa Kilpailu- ja kuluttajaviraston vastapuolelle maksettavaksi määrättyjen oikeudenkäyntikulujen maksamiseen
3) sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetussa laissa (590/2013), sähkömarkkinalaissa (588/2013) ja maakaasumarkkinalaissa (508/2000) tarkoitetuissa oikeusprosesseissa Energiaviraston vastapuolelle maksettavaksi määrättyjen oikeudenkäyntikulujen maksamiseen.
Selvitysosa:Ryhmäkanneprosessin hoitaminen voi vaatia huomattaviakin resursseja, joita ei ole mahdollista ennakoida. Ryhmäkanteesta aiheutuu oikeudenkäyntikuluja valtiolle, jos kuluttaja-asiamies häviää ajamansa kanteen.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston edellytetään kilpailulain nojalla ryhtyvän toimenpiteisiin kiellettyjen kilpailunrajoitusten rankaisemiseksi esittämällä markkinaoikeudelle seuraamusmaksun määräämistä laissa säädettyjen edellytysten vallitessa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tehtävänä on myös puuttua yrityskauppoihin, jotka estävät kilpailua Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla. Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi määrätä yrityskaupoille ehtoja tai tehdä markkinaoikeudelle esityksen yrityskaupan kieltämiseksi. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tekemien päätösten ja esitysten käsittelyyn markkinaoikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa liittyy riski velvollisuudesta joutua korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikuluja, jos Kilpailu- ja kuluttajavirasto häviää jutun.
Energiaviraston tehtävänä on valvoa sähkö- ja maakaasumarkkinalakien sekä EU:n sähkökauppa-asetuksen ja maakaasuverkkoasetuksen noudattamista. Energiaviraston edellytetään sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain nojalla ryhtyvän toimenpiteisiin sähkö- ja maakaasumarkkinalakien sekä EY:n sähkökauppa-asetuksen vastaisesta toiminnasta rankaisemiseksi esittämällä markkinaoikeudelle seuraamusmaksun määräämistä laissa säädettyjen edellytysten vallitessa. Energiaviraston tekemien päätösten ja esitysten käsittelyyn markkinaoikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa liittyy riski velvollisuudesta joutua korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikuluja, jos Energiavirasto häviää jutun.
2014 talousarvio | 20 000 |
2013 talousarvio | 20 000 |
2012 tilinpäätös | — |