Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Trafiknätet
              01. Trafikverkets omkostnader
              20. Bastrafikledshållning
              (78.) Vissa trafikledsprojekt

Statsbudgeten 2018

20. Bastrafikledshållning (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 398 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för uppgifter som hänförs till skötsel, användning och reparation av trafikledsnätet, livscykelhantering, egendomsförvaltning, planering, investeringar för att förbättra trafiklederna, trafikledningssystem samt styrning av och information om trafiken, forsknings- och utvecklingsverksamhet samt isbrytning, landsvägsfärjetrafiken, sjökartläggning och andra uppgifter som den som upprätthåller trafikleder, banor eller farleder har ansvar för samt till betalning av skadestånd som föranleds av trafikledshållningen

2) till kostnader för andra åtgärder i anslutning till väg- eller banhållarens uppgifter än byggande och underhåll av landsvägar eller järnvägar enligt särskilda avtal

3) i enlighet med omkostnadsanslagets användningsändamål med standardinnehåll till uppgörande av sådana nödvändiga lagstadgade skyldigheter som får föranleda utgifter också under kommande finansår

4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

5) tillfälligt till betalning av materialleveranser för banhållningen innan materialet hänförs till de projekt för utveckling av trafikleder som budgeterats under investeringsutgiftsmomenten.

Vid nettobudgeteringen beaktas banavgiften, inkomsterna från den samfinansierade verksamheten, inkomsterna av tillståndsavgiften för Saima kanal, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och inkomsterna av försäljningen av egendom med undantag för intäkterna av försäljningen av fast egendom och inkomster av skadestånd från trafikledshållningen.

Fullmakt

Trafikverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.

Förklaring:Det befintliga trafiknätet underhålls med åtgärder enligt bastrafikledshållningen. Med anslagen för bastrafikledshållningen finansieras väg- och banhållning samt farledshållning. Det viktigaste i trafikledshållningen är att vidta de åtgärder som krävs för den dagliga framkomligheten i trafiknätet, att förhindra att det eftersatta underhållet ökar och att minska det på ett kontrollerat sätt åren 2017—2019 med beaktande av kundernas, i synnerhet näringslivets, behov, trafiksäkerheten och de möjligheter som digitaliseringen för med sig.

Vid dimensioneringen av anslaget har 45,0 miljoner euro beaktats som nettobudgeterade intäkter av banavgiftens grundavgift och och 8,6 miljoner euro av andra inkomster av trafikledshållningen (bl.a. fastighetsintäkter och kanalavgifter) Därutöver intäktsför Trafikverket med stöd av banskattelagen sammanlagt 4,9 miljoner euro i banskatt under moment 11.19.03.

Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat också den tilläggsfinansiering på 453 miljoner euro för minskning av det eftersatta underhållet i enlighet med regeringens strategiska mål, av vilken 313 miljoner euro är spetsprogramsfinansiering enligt regeringsprogrammet. Man strävar efter att stoppa ökningen av det eftersatta underhållet och tryggar trafikledernas skick med beaktande av i synnerhet behoven inom näringslivet. Åtgärderna i fråga om det eftersatta underhållet riktas bl.a. till förbättringen av beläggningen och strukturer på livligt trafikerade regionala vägar och förbindelsevägar, iståndsättning av broar, bangårdar, banors skyddsanordningar och utvecklandet av råvirkesterminalerna. Finansieringen av det eftersatta underhållet riktas också till utvecklande av hanteringen av trafikledsegendomen samt främjande av digitaliseringen och automatiseringen. Med dessa åtgärder förbättras bl.a. verksamhetsförutsättningarna för näringslivet, trafiksäkerheten och förhållandena för pendlingstrafiken.

Farledshållning indelas i dagligt underhåll, upprätthållande, förbättring och trafiktjänster. Dessa är vidare uppdelade i de delar som nämns i momentets beslutsdel. Finansieringen av bastrafikledshållningen är nästan till 60 % bunden till över ettåriga indexbundna avtal.

Genom dagligt underhåll (410 miljoner euro) garanteras den dagliga framkomligheten i trafiknätet. För trafiknätets underhåll används 340 miljoner euro, och dessa åtgärder prioriteras i hela trafikledshållningen. Utgifterna för energin för farlederna med utrustning samt för stödtjänsterna för el- och informationssystem uppgår sammanlagt till 70 miljoner euro.

Till upprätthållande används 341 miljoner euro. Dessutom används för upprätthållande 435 miljoner euro av den tilläggsfinansiering som anvisats för minskande av det eftersatta underhållet och av den finansiering som överförts från utvecklingsprojekt. Vid upprätthållandet repareras skador som föranleds av att trafiknätet och dess specialkonstruktioner slits och blir äldre och förnyas konstruktioner med försvagad funktion. Eftersättningen av underhållet av trafiknätet har i huvudsak orsakats av otillräckligt upprätthållande i samband med att nivån på bastrafikledshållningen sjunkit och köpkraften försämrats. Största delen av finansieringen av upprätthållandet används till livscykelhantering (271 miljoner euro). Åtgärderna består av systematisk reparation och modernisering av delar av trafikledsnätet eller ett stort enskilt objekt, inkl. projektprogrammet för reparation av huvudbanorna på områden med tjälskador och mjuk mark. Genom åtgärderna förebyggs sådana olägenheter för trafiken som föranleds av försämring av trafiknätets skick och förbättras trafikens säkerhet, framkomlighet och punktlighet.

För förbättringar används 65 miljoner euro och genom dem upprätthålls trafikledernas servicenivå på den nivå som den ökade trafiken och ändringarna i markanvändningen förutsätter. Genom investeringarna för förbättring av trafiklederna (24 miljoner euro) finansieras mindre byggnadsobjekt med tillhörande projektplanering. Den övriga finansieringen av förbättringen ska användas till att i mindre skala förnya och planera om de system som trafikcentralerna använder (exkl. projektplanering). Vid planeringen har ett tillägg på 10 miljoner euro för den fortsatta planeringen av en snabb järnvägsförbindelse mellan Helsingfors och Åbo beaktats. Dessutom används 18 miljoner euro av den tilläggsfinansiering som anvisats för minskande av det eftersatta underhållet för digitaliseringsprojekt för trafikledshållningen.

För trafiktjänster används 181 miljoner euro. Trafiktjänsterna består av trafikstyrning och trafikinformation (78 miljoner euro, främst ledningen av sjö-, järnvägs- och vägtrafiken och utveckling av den), isbrytning (49 miljoner euro), landsvägsfärjetrafik (49 miljoner euro) och sjökartläggning (5 miljoner euro). Genom åtgärderna främjas säkerheten, smidigheten och miljömedvetenheten inom trafiken, transporterna och mobiliteten. Utgifterna för isbrytning är dimensionerade enligt 650 driftsdagar för isbrytarna och kostnadsmotsvarigheten för uppgifter i enlighet med lagen om farledsavgift uppskattas vara 50,7 % år 2018. Syftet med farledsavgiften är att täcka de kostnader som föranleds av byggande, skötsel och upprätthållande av farleder för handelssjöfarten samt de kostnader som föranleds av fartygstrafikservicen och isbrytarassistansen. Den tillfälliga halveringen av farledsavgiften gäller år 2018.

Som väg- och banhållare kan staten i enlighet med ett separat avtal också delta i kostnaderna för annat än byggande och underhåll av landsvägar och järnvägar om åtgärden hänför sig till en väg- eller banhållares uppgifter. Det handlar alltid om specialsituationer där trafiksystemets funktion eller säkerhet förutsätter att trafikledshållaren finansierar en åtgärd någon annanstans än på vägområdet på en landsväg eller någon annanstans än på järnvägsområdet och trafikledshållaren anser att åtgärden är nödvändig. Till exempel kan s.k. kalla rastplatser som tidigare byggts på landsvägsområdet i fortsättningen byggas också utanför landsvägsområdet i anslutning till service som riktar sig till vägtrafikanterna. I fortsättningen är det också möjligt för banhållaren att delta t.ex. i ordnandet av sådan anslutningsparkering som behövs för bannätet på en fastighet som angränsar till järnvägsområdet.

Inkomster av och utgifter för bastrafikledshållningen per trafikform åren 2016—2018 (mn euro)

  2016 bokslut 2017 ordinarie budget 2018 budgetprop.
  bruttoutgifter bruttoinkomster nettoutgifter bruttoutgifter bruttoinkomster nettoutgifter bruttoutgifter bruttoinkomster nettoutgifter
                   
Väghållning 610 - 610 729 - 729 763 - 763
Banhållning 405 50 355 484 49 435 592 53 539
Farledshållning 97 1 96 109 1 108 97 1 96
Sammanlagt 1 112 51 1 061 1 322 50 1 272 1 452 54 1 398

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av en post av engångsnatur -5 950
Inbesparing som hänför sig till Pommisaari -3 000
Minskandet av det eftersatta underhållet inom trafiknätet 36 000
Minskandet av det eftersatta underhållet inom trafiknätet (spetsprojekt) 126 000
Spår-Jokern (överföring till moment 31.10.77) -2 000
Sparbeslut -25 000
Sammanlagt 126 050

2018 budget 1 398 000 000
2017 budget 1 271 950 000
2016 bokslut 1 061 400 000