Statsbudgeten 2018
Huvudtitel 33
SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
För temporär betalning av förmåner ur allmänna fonden för social trygghet enligt 12 d § i lagen om Folkpensionsanstalten får användas anslag som reserverats för betalning av andra förmåner ur samma fond under följande moment: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55, 57 och 60 samt 33.20.51, 52 och 56.
Förklaring:
Under de senaste tio åren har finländarnas välfärd och livskvalitet utvecklats på ett gynnsamt sätt. De socioekonomiska skillnaderna i fråga om hälsa och välfärd är emellertid relativt stora i en internationell jämförelse. Den ökade polariseringen och sociala ojämlikheten innebär en utmaning för såväl individens välbefinnande som för samhällets stabilitet.
Förändringen i omvärlden gäller på flera nivåer. Den snabba tekniska utvecklingen ökar möjligheterna att vidta förebyggande åtgärder för att stödja hälsa och välfärd och ge mera verkningsfull vård och service. Också kunskap och vetande kan utnyttjas bättre på såväl individnivå som på samhällelig nivå. Sysselsättning, hälsa och välfärd och de tjänster som stöder dem höjer medborgarnas delaktighet och förhindrar utslagning. Förändringarna i arbetslivet för med sig nya sätt att delta i arbetslivet. I och med dem förändras också grunden för finansieringen av den sociala tryggheten.
Villkoret för social och ekonomisk hållbarhet är en hög sysselsättningsgrad, friska och arbetsföra medborgare samt en verkningsfull och effektiv social- och hälsovårdsservice. Social- och hälsovårdsreformen kräver och möjliggör ibruktagandet av nya verksamhetssätt. Genom att utnyttja de möjligheter digitaliseringen medför kan verksamheten effektiviseras och tillgången till tjänster och deras tillgänglighet förbättras.
Social- och hälsopolitiken bidrar till en höjning av sysselsättningsgraden och produktiviteten av arbetet genom att man sörjer för välbefinnandet på arbetsplatserna och arbetstagarnas hälsa och arbets- och funktionsförmåga. Social- och hälsovårdssektorn är också i sig en tillväxtsektor och en motor för utvecklingen av teknik och tjänster.
Finansieringen av det finländska välfärdssamhället baserar sig på en balanserad ekonomisk utveckling som förutsätter ekonomisk tillväxt och strukturella reformer. Social- och hälsovårdsservice, pensioner och det övriga socialskyddet ska kunna erbjudas alla.
Social- och hälsopolitiken bidrar till en höjning av sysselsättningsgraden och produktiviteten av arbetet genom att man sörjer för välbefinnandet på arbetsplatserna och arbetstagarnas hälsa och arbets- och funktionsförmåga. I takt med att medborgarnas hälsotillstånd och funktionsförmåga förbättras minskar behovet av social- och hälsovårdstjänster.
Regeringen har som mål att lyfta in Finlands ekonomi på ett spår av hållbar tillväxt och förbättrad sysselsättning samt att säkerställa finansieringen av de offentliga tjänsterna och den sociala tryggheten. För att finansieringen av välfärdstjänsterna och inkomstöverföringarna ska kunna tryggas genomförs reformer som förbättrar arbetets produktivitet och gör det mera attraktivt att anställa personal. Tyngdpunkten inom social- och hälsovården är förlagd till förebyggande arbete, smidiga vårdkedjor, en välmående personal och fungerande informationssystem. Syftet med social- och hälsovårdsreformen är att minska hälsoskillnaderna och ha kontroll över kostnaderna. Reformen genomförs som en fullständig horisontal och vertikal integration av tjänsterna samt genom att tillhandahållarnas bärkraft stärks.
Största delen, två tredjedelar, av socialutgifterna finansieras med arbetsgivarnas och arbetstagarnas socialskyddsavgifter, kommunala skattemedel samt klientavgifter. Socialutgifternas andel av utgifterna under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel är något mindre än en femtedel. Överföringsutgifterna till hushållen, kommunerna och samkommunerna utgör de största utgiftsposterna under huvudtiteln.
Enligt regeringens mål för de närmaste tio åren inom prioriteringsområdet Hälsa och välfärd ska finländarna må bättre och uppleva att de klarar sig i olika livsskeden. Var och en upplever sig kunna påverka, göra egna val och ta ansvar. Inom social- och hälsovården betonas förebyggande verksamhet samtidigt som vårdkedjorna fungerar smidigt, personalen mår bra och informationssystemen fungerar. I och med reformen ger de gemensamma medlen upphov till ökad hälsa och välfärd.
Målen för 2017—2020 (hänvisning till uppföljningsindikatorer inom parentes)
- — Främjandet av hälsan och det tidiga stödet har genom lagstiftningsändringar och bättre verkställighet etablerats och gjorts förvaltningsövergripande i beslutsfattandet, servicen och arbetslivet. Hälso- och välfärdsskillnaderna har minskat (Utveckling av levnadsvanorna)
- — Individer i olika åldrar har uppmuntrats till att ta ansvar för det egna hälsotillståndet och den egna livsföringen. Det offentliga servicelöftet har fastställts inom ramen för samhällets ekonomiska bärkraft. Det finns större utrymme för fungerande alternativ som utgår från individens personliga livssituation (Utveckling av levnadsvanorna)
- — Barns och familjers välfärd och egna resurser har stärkts (Förebyggande tjänster för barnfamiljer)
- — De äldres tillgång till tjänster i det egna hemmet har prioriterats. Närståendevården har förbättrats (Utformningen av tjänster för äldre)
- — Social- och hälsovårdsreformen har förbättrat basservicen och informationssystemen (Kostnader för social- och hälsotjänster, Väntetider för social- och hälsotjänster)
- — Den sociala tryggheten har lagts om så att den är inkluderande och uppmuntrar till arbete (Stöd för partiellt arbetsföras inträde på arbetsmarknaden)
- — Färre normer har gjort det lättare att delta i organisationsarbete och frivilligarbete och samhörigheten har ökat (Organisations- och frivilligarbete).
Social- och hälsovårdsministeriet samordnar regeringens jämställdhetspolitik, främjar beaktandet av jämställdhetsperspektivet och integrerar jämställdhetsperspektivet i all beredning och allt beslutsfattande vid statsrådet. Integreringen av jämställdhetsperspektivet underlättas genom stöd som skräddarsytts för de enskilda ministerierna. Genusperspektivet integreras i alla mer omfattande projekt, såsom social- och hälsovårdsreformen. Införandet av likalönsprogrammet på trepartsbasis fortsätter tillsammans med arbetsmarknadens parter.
Social- och hälsovårdsministeriet verkställer i tillämpliga delar lagen om regionerna och förvaltning av strukturfondsverksamheten (7/2014) och lagen om finansiering av regionutveckling och strukturfondsprojekt (8/2014). Vid fördelningen av Europeiska unionens strukturfondsmedel förhandlas resurserna för riksomfattande projekt inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde fram tillsammans med det ansvariga ministeriet, dvs. arbets- och näringsministeriet. Resurserna fördelar i enlighet med strukturfondsprogrammet Hållbar tillväxt och jobb 2014–2020 och det säkerställs genom en dispositionsplan att de används på ett ändamålsenligt sätt.
Uppföljningsindikatorer 2013–2018
2013 utfall |
2014 utfall |
2015 utfall |
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 uppskattning |
|
Utveckling av levnadsvanorna | ||||||
% av åldersgruppen | ||||||
— Övervikt hos vuxna | 55 | 54 | 54 | 54 | 54 | 53 |
— Berusningsinriktat alkoholbruk hos vuxna | 12 | 12 | 11 | 13 | 12 | 11 |
— Vuxna som inte motionerar | 25 | 23 | 26 | 23 | 23 | 23 |
– Vuxna som upplever betydande psykisk belastning | 14 | 13 | 13 | 14 | 13 | 13 |
— Unga med övervikt | 16,4 | .. | 15,5 | .. | 15,0 | 15,0 |
— Unga som är ordentligt berusade minst en gång i månaden | 12,1 | .. | 9,9 | .. | 9,0 | 9,0 |
— Unga som sällan motionerar | 32,1 | .. | 22,4 | .. | 22 | 22 |
Förebyggande tjänster för barnfamiljer | ||||||
Familjer/besök under året | ||||||
— Intensifierat familjearbete inom barnskyddet (familjer) | .. | .. | 8 939 | 9 000* | 9 000 | 9 000 |
— Familjearbete enligt socialvårdslagen (familjer) | .. | .. | 10 707 | 11 000* | 11 000 | 11 000 |
— Hemvård och vård av barn som ingår i barnskyddet (familjer) | .. | .. | 2 586 | 2 500* | 2 500 | 2 500 |
— Hemvård och vård av barn enligt socialvårdslagen (familjer) | .. | .. | 9 645 | 10 000* | 10 000 | 10 000 |
— Besök vid mödra- eller barnrådgivningen eller skol- eller studerandehälsovården på grund av behov av särskilt stöd | .. | .. | 14 183 | 25 8581) | 26 000 | 26 000 |
Utformningen av tjänster för äldre | ||||||
I % av personer som fyllt 80 år | ||||||
— 80 år fyllda personer som under året vårdats tack vare stödet för närståendevård | 5,5 | 5,5 | 5,7 | 5,8* | 5,8 | 5,9 |
— 80 år fyllda klienter som den 30 november omfattades av regelbunden hemvård | 16,6 | 16,5 | 16,4 | 16,6* | 16,5 | 16,5 |
— 80 år fyllda klienter som den 31 december omfattades av serviceboende med heldygnsomsorg för äldre | 9,3 | 9,8 | 10,3 | 10,2* | 10,2 | 10,2 |
— 80 år fyllda personer som den 31 december befann sig på ålderdomshem eller i långvarig anstaltsvård på hälsocentral | 4,5 | 3,9 | 3,0 | 2,8* | 2,7 | 2,6 |
Kostnader för social- och hälsotjänster | ||||||
€/invånare | ||||||
— Driftskostnader (defl.) | 3 601 | 3 644 | 3 617 | 3 700* | 3 700 | 3 700 |
Väntetider för social- och hälsotjänster | ||||||
I % av klienterna | ||||||
— Klienter som väntat längre än 3 mån. på en barnskyddsutredning | .. | 10,1 | 5,7 | 5,6 | 5,5 | 5,4 |
— Klienter som väntat längre än 7 dagar på att få komma till läkare inom primärvården | 53 | 56 | 52 | 59 | 55 | 50 |
— Klienter som väntat längre än 3 dagar på att få komma till hälsovårdare inom primärvården | 44 | 48 | 33 | 40 | 35 | 30 |
— Klienter som väntat längre än 90 dygn inom den specialiserade sjukvården | 15,2 | 13,6 | 14,5 | 14,4 | 14,2 | 14,0 |
Stöd för partiellt arbetsföras inträde på arbetsmarknaden | ||||||
Antal | ||||||
— Mottagare av rehabiliteringspenning som betalas ut av Fpa | 55 521 | 56 731 | 57 292 | 49 187 | 50 000 | 50 000 |
— Mottagare av rehabiliteringspenning under arbetspensionsrehabiliteringsperioden | 8 240 | 8 479 | 9 210 | 10 171 | 10 000 | 10 000 |
— Personer som gått i delinvalidpension | 5 157 | 4 842 | 4 837 | 5 245 | 5 000 | 5 000 |
— Personer som gått i invalidpension | 17 803 | 16 405 | 16 360 | 16 300* | 16 200 | 16 100 |
Organisations- och frivilligarbete | ||||||
— Understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd, mn euro | 301,0 | 308,0 | 309,3 | 315,3 | 317,6 | 358,0 |
1) Förändringen under perioden 2015—2016 är stor, och orsaken till detta är inte känd. Bakgrunden till fenomenet kan vara ett ökat behov av tjänster eller kommunernas behov av att satsa på sådana tjänster, men det kan också bero på nya informationssystem eller registreringssätt.
Förvaltningsområdets anslag 2016—2018
År 2016 bokslut 1000 € |
År 2017 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2018 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2017—2018 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 91 542 | 91 975 | 90 459 | -1 516 | -2 |
01. | Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 28 764 | 30 970 | 30 929 | -41 | 0 |
(02.) | Omkostnader för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden (reservationsanslag 2 år) | — | — | — | — | 0 |
(03.) | Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 2 år) | — | — | — | — | 0 |
04. | Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år) | 576 | 563 | 550 | -13 | -2 |
05. | Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 1 016 | 1 011 | 1 106 | 95 | 9 |
06. | Omkostnader för enheten för hälso- och sjukvård för fångar som är underställd Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 16 522 | 16 085 | 16 278 | 193 | 1 |
07. | Besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 3 år) | 8 065 | 7 638 | 7 992 | 354 | 5 |
25. | Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år) | 15 330 | 13 330 | 11 000 | -2 330 | -17 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 17 439 | 18 671 | 18 729 | 58 | 0 |
66. | Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år) | 3 830 | 3 707 | 3 875 | 168 | 5 |
02. | Tillsyn | 63 015 | 59 602 | 66 017 | 6 415 | 11 |
03. | Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 13 271 | 12 438 | 12 213 | -225 | -2 |
05. | Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år) | 11 770 | 10 762 | 10 636 | -126 | -1 |
06. | Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år) | 4 062 | 3 879 | 4 811 | 932 | 24 |
07. | Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år) | 25 333 | 24 308 | 24 072 | -236 | -1 |
08. | Omkostnader för en tillståndsmyndighet för administrering av användningen av social- och hälsovårdsuppgifter (reservationsanslag 2 år) | — | — | 1 800 | 1 800 | 0 |
20. | Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag) | 7 579 | 8 215 | 12 485 | 4 270 | 52 |
(87.) | Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år) | 1 000 | — | — | — | 0 |
03. | Forskning och utveckling | 123 392 | 135 786 | 135 965 | 179 | 0 |
04. | Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 56 305 | 49 502 | 48 541 | -961 | -2 |
25. | Ett nationellt genomcentrum och ett nationellt cancercentrum (reservationsanslag 2 år) | — | 5 800 | 7 400 | 1 600 | 28 |
31. | Främjande av hälsa och välfärd (reservationsanslag 3 år) | 36 300 | 49 690 | 50 500 | 810 | 2 |
50. | Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år) | 25 280 | 23 222 | 23 222 | — | 0 |
63. | Vissa specialprojekt (reservationsanslag 3 år) | 5 507 | 7 572 | 6 302 | -1 270 | -17 |
10. | Utjämning av familje- och boendekostnader, grundläggande utkomststöd samt vissa tjänster | 3 358 475 | 4 089 285 | 4 286 750 | 197 465 | 5 |
50. | Moderskapsunderstöd och statens understöd vid internationell adoption (förslagsanslag) | 10 455 | 10 500 | 11 750 | 1 250 | 12 |
51. | Barnbidrag (förslagsanslag) | 1 372 800 | 1 360 500 | 1 369 900 | 9 400 | 1 |
52. | Vissa familjeförmåner som ska ersättas av staten (förslagsanslag) | 2 474 | 4 600 | 3 800 | -800 | -17 |
53. | Militärunderstöd (förslagsanslag) | 16 000 | 16 500 | 17 600 | 1 100 | 7 |
54. | Bostadsbidrag (förslagsanslag) | 1 075 310 | 1 256 400 | 1 478 800 | 222 400 | 18 |
55. | Underhållsstöd (förslagsanslag) | 204 714 | 213 500 | 214 600 | 1 100 | 1 |
56. | Tolktjänster för personer med funktionsnedsättning (förslagsanslag) | 42 373 | 46 900 | 49 400 | 2 500 | 5 |
57. | Grundläggande utkomststöd (förslagsanslag) | 314 868 | 831 638 | 820 900 | -10 738 | -1 |
60. | Omkostnader för Folkpensionsanstaltens socialskyddsfonder (reservationsanslag 2 år) | 319 481 | 348 747 | 320 000 | -28 747 | -8 |
20. | Utkomstskydd för arbetslösa | 2 847 040 | 2 820 200 | 2 652 070 | -168 130 | -6 |
31. | Statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (förslagsanslag) | 23 018 | 26 840 | 26 840 | — | 0 |
50. | Statsandel till inkomstrelaterad dagpenning (förslagsanslag) | 1 096 597 | 1 086 000 | 1 010 000 | -76 000 | -7 |
51. | Statsandel till grunddagpenning (förslagsanslag) | 178 900 | 121 000 | 30 000 | -91 000 | -75 |
52. | Statsandel till arbetsmarknadsstöd (förslagsanslag) | 1 414 000 | 1 507 360 | 1 555 400 | 48 040 | 3 |
55. | Statsandel till Utbildningsfonden (förslagsanslag) | 88 704 | 53 000 | 3 730 | -49 270 | -93 |
56. | Statsandel till alterneringsersättning (förslagsanslag) | 45 821 | 26 000 | 26 100 | 100 | 0 |
30. | Sjukförsäkring | 1 150 092 | 1 951 000 | 2 119 700 | 168 700 | 9 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen (förslagsanslag) | 1 150 092 | 1 951 000 | 2 119 700 | 168 700 | 9 |
40. | Pensioner | 4 454 198 | 4 511 540 | 4 584 800 | 73 260 | 2 |
50. | Statens andel av sjömanspensionskassans utgifter (förslagsanslag) | 56 900 | 60 100 | 61 000 | 900 | 1 |
51. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 645 700 | 663 100 | 685 300 | 22 200 | 3 |
52. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare (förslagsanslag) | 138 000 | 149 000 | 233 000 | 84 000 | 56 |
53. | Statens pensionsersättning för tiden för vård av barn och för tiden för studier (förslagsanslag) | 3 206 | 12 200 | 10 000 | -2 200 | -18 |
54. | Statens andel i kostnaderna för lantbruksföretagares olycksfallsförsäkring (förslagsanslag) | 15 000 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av folkpensionslagen och vissa andra lagar (förslagsanslag) | 3 595 392 | 3 612 140 | 3 580 500 | -31 640 | -1 |
50. | Stöd till veteraner | 215 301 | 227 036 | 181 246 | -45 790 | -20 |
30. | Statlig ersättning för vården av personer som lidit skada av krigen (förslagsanslag) | 791 | 1 450 | 1 250 | -200 | -14 |
50. | Fronttillägg (förslagsanslag) | 19 560 | 16 140 | 12 600 | -3 540 | -22 |
51. | Ersättning för skada, ådragen i militärtjänst (förslagsanslag) | 98 899 | 104 500 | 88 000 | -16 500 | -16 |
52. | Statlig ersättning för kostnader för rehabiliterings- och vårdinrättningar för krigsinvalider och dem som blivit invalider på grund av olycksfall i militärtjänst (reservationsanslag 2 år) | 60 000 | 57 000 | 40 000 | -17 000 | -30 |
53. | Statsunderstöd för rehabilitering av makar till krigsinvalider (reservationsanslag 2 år) | 3 100 | 3 100 | 3 100 | — | 0 |
54. | Frontunderstöd till vissa utländska frivilliga frontmän (reservationsanslag 2 år) | 55 | 50 | 100 | 50 | 100 |
55. | Vissa utgifter för rehabilitering (reservationsanslag 2 år) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | 0 |
56. | Utgifter för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 17 988 | 37 688 | 32 688 | -5 000 | -13 |
57. | Statsunderstöd för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 11 408 | 3 608 | 8 | -3 600 | -100 |
60. | Av kommunerna anordnad social- och hälsovård | 200 063 | 182 560 | 287 466 | 104 906 | 57 |
30. | Statlig ersättning för kostnaderna för riksomfattande beredskap inom hälso- och sjukvården (reservationsanslag 3 år) | 500 | 500 | 500 | — | 0 |
31. | Det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år) | 2 200 | 400 | 400 | — | 0 |
32. | Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskning på universitetsnivå (fast anslag) | 16 830 | 20 000 | 15 000 | -5 000 | -25 |
33. | Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för kostnaderna för läkar- och tandläkarutbildning (förslagsanslag) | 92 810 | 94 140 | 94 700 | 560 | 1 |
34. | Statlig ersättning till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården för kostnaderna för rättspsykiatriska undersökningar och patientöverföringar (förslagsanslag) | 12 403 | 15 200 | 15 200 | — | 0 |
36. | Statsunderstöd för att säkerställa social- och hälsovårdstjänster på samiska (fast anslag) | 480 | 480 | 480 | — | 0 |
37. | Statlig ersättning till kommunerna för kostnader på grund av brådskande socialvård för personer som uppehåller sig illegalt i landet (förslagsanslag) | — | — | 5 346 | 5 346 | 0 |
38. | Statsunderstöd för kostnader för pilotprojekt med valfrihet (reservationsanslag 2 år) | — | — | 100 000 | 100 000 | 0 |
40. | Statlig finansiering av utgifterna för läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten (reservationsanslag 3 år) | 28 990 | 28 990 | 28 990 | — | 0 |
(50.) | Statsunderstöd för kostnaderna för grundande av ett barnsjukhus som tillhandahåller riksomfattande offentlig hälsovård (reservationsanslag 2 år) | 25 000 | — | — | — | 0 |
52. | Statlig finansiering av utgifterna för skyddshemsverksamhet (reservationsanslag 2 år) | 11 550 | 13 550 | 17 550 | 4 000 | 30 |
63. | Statsunderstöd för verksamheten vid kompetenscentrum inom det sociala området (fast anslag) | 3 000 | 3 000 | 3 000 | — | 0 |
64. | Statlig ersättning för kostnaderna för ordnande av medling vid brott (reservationsanslag 3 år) | 6 300 | 6 300 | 6 300 | — | 0 |
70. | Hälsa och funktionsförmåga främjas | 25 420 | 34 478 | 35 248 | 770 | 2 |
20. | Anskaffning av vaccin (reservationsanslag 3 år) | 18 790 | 27 990 | 27 990 | — | 0 |
21. | Hälsoövervakning (reservationsanslag 2 år) | 780 | 750 | 680 | -70 | -9 |
22. | Övervakning av smittsamma sjukdomar (reservationsanslag 2 år) | 590 | 580 | 550 | -30 | -5 |
50. | Hälsofrämjande verksamhet (reservationsanslag 3 år) | 2 430 | 2 330 | 2 200 | -130 | -6 |
51. | Statlig ersättning för kostnaderna för utbildning av specialister i företagshälsovård (reservationsanslag 3 år) | 1 900 | 1 900 | 2 900 | 1 000 | 53 |
52. | Statsunderstöd för verksamheten vid UKK-instituutti (reservationsanslag 2 år) | 930 | 928 | 928 | — | 0 |
80. | Avbytarverksamhet för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare | 167 513 | 178 290 | 162 974 | -15 316 | -9 |
40. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 149 473 | 159 300 | 144 534 | -14 766 | -9 |
41. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för pälsdjursuppfödare (reservationsanslag 2 år) | 2 600 | 2 550 | 2 050 | -500 | -20 |
42. | Statlig ersättning för kostnaderna för vikariehjälp för renskötare (reservationsanslag 2 år) | 300 | 300 | 250 | -50 | -17 |
50. | Statlig ersättning för förvaltningsutgifterna för avbytarservicen för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare (reservationsanslag 2 år) | 15 140 | 16 140 | 16 140 | — | 0 |
90. | Understöd för främjande av hälsa och social välfärd | 315 300 | 317 600 | 357 975 | 40 375 | 13 |
50. | Understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd (reservationsanslag 3 år) | 315 300 | 317 600 | 357 975 | 40 375 | 13 |
Sammanlagt | 13 011 352 | 14 599 352 | 14 960 670 | 361 318 | 2 |