Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Trafiknätet
              01. Trafikverkets omkostnader
              20. Bastrafikledshållning
              (78.) Vissa trafikledsprojekt

Statsbudgeten 2018

77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 323 700 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av genomförandet av sådana investeringar för utveckling av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet

2) till utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.

Fullmakt

Fullmakt att ingå förbindelser om nya trafikledsprojekt.

Trafikverket bemyndigas att ingå avtal om de projekt som specificerats i tabellen nedan så att de föranleder staten utgifter för högst det belopp som nämns i tabellen:

Nya trafikledsprojekt

  Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten (euro)
   
Ring I i Bredvik 20 000 000
Anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron 7 000 000
Havsfarleden till Karleby 45 000 000
Havsfarleden till Nordsjö 12 500 000

Fullmakt att ingå förbindelser för farledsprojekt som beslutats tidigare budgetår.

Trafikverket bemyndigas att ingå förbindelser för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen:

Trafikledsprojekt från tidigare budgetår

  Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro)
   
Vägprojekt  
Rv 6 Villmanstrand—Imatra 177 000 000
Sv 51 Kyrkslätt—Stensvik 80 000 000
E18 Fredrikshamns omfartsväg 180 000 000
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg 77 900 000
Rv 8 Åbo—Björneborg 92 500 000
Anslutningsförbindelser för Västmetron 19 900 000
Rv 4 vid Rovaniemi 25 000 000
Rv 5 vid S:t Michel 27 000 000
Lv 101 förbättring av Ring I 32 000 000
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand 76 000 000
Sv 77 Viitasaari—Keitele 13 000 000
Rv 3 Tammerfors—Vasa, vid Laihela, 1 fasen 27 000 000
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius 15 000 000
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki 22 500 000
Rv 4 Uleåborg—Kemi 125 000 000
Rv 5 S:t Michel—Juva 121 000 000
Rv 12 Lahtis södra ringväg 198 000 000
Rv 12 Tillola—Keltti 14 000 000
   
Banprojekt  
Ringbanan 517 000 000
Österbottenbanan 674 000 000
Mellersta Böle, spår i väster 40 000 000
Triangelspåret i Riihimäki 12 500 000
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen 150 000 000
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors 60 000 000
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen 165 000 000
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen 5 700 000
Elektrifiering av Nystadsbanan 21 000 000
   
Farledsprojekt  
Havsfarleden till Raumo 30 000 000
Förflyttning av Nyslotts djupfarled 40 000 000
   
Gemensamma trafikledsprojekt  
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik 173 000 000

Förklaring:Under momentet budgeteras alla anslag för farledsprojekt som genomförs med direkt finansiering från statsbudgeten. Projektens externa finansieringsandelar beaktas under moment 12.31.10 i de fall där Trafikverket betalar i första hand och därefter fakturerar den externa parten. På motsvarande sätt minskar behovet av anslag under detta moment. Med externa finansieringsandelar avses att andra aktörer deltar i kostnaderna för farledsprojekt som hör till statens ansvar.

Projekt

  Godkänd Färdigt för trafik Fullmakt att ingå avtal
mn €
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal
mn €
Beräknad användning
mn €
Anslag 2018
mn €
Senare finansieringsbehov
mn €
               
Oavslutade trafikledsprojekt              
Vägprojekt              
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand I Tilläggsbudget för 2014 2018 76,0   72,2 3,8 -
Rv 4 Uleåborg—Kemi Budget 2017 2021 125,0   7,0 47,5 70,5
Rv 5 S:t Michel—Juva Budget 2017 2021 121,0   5,0 42,0 74,0
Rv 12 Lahtis södra ringväg Budget 2017 2021 198,0   12,2 65,8 120,0
Rv 12 Tillola—Keltti Tilläggsbudg. 2017 2018 14,0   7,0 7,0 -
               
Banprojekt              
Mellersta Böle, spår i väster Budget 2014 2020 40,0   27,0 9,0 4,0
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen Budget 2015 2020 150,0   68,7 17,6 63,7
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors Budget 2016 2020 60,0   24,0 15,0 21,0
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen Budget 2017 2022 165,0   3,0 38,0 124,0
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen Budget 2017 2018 5,7 2,0 3,6 2,1 -
Elektrifiering av Nystadsbanan Tilläggsbudg. 2017 2021 21,0   2,0 8,0 11,0
               
Farledsprojekt              
Förflyttning av Nyslotts djupfarled Budget 2015 2018 40,0   28,0 8,0 4,0
Havsfarleden till Uleåborg Tilläggsbudg. 2017 2019 -   12,5 - -
               
Gemensamma trafikledsprojekt              
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik I tilläggsbudg. 2015/budget 2017/budget 2018 2018 173,0   143,1 29,9 -
Annan planering av utvecklingsprojekt         - 5,0 -
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt     1 188,7 2,0 415,3 298,7 492,2
               
Nya trafikledsprojekt              
Ring I i Bredvik Budget 2018 2020 20,0     2,0 18,0
Anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron Budget 2018 2020 7,0     7,0 -
Havsfarleden till Karleby Budget 2018 2020 45,0     15,0 30,0
Havsfarleden till Nordsjö Budget 2018 2020 12,5     1,0 11,5
Nya trafikledsprojekt sammanlagt     84,5     25,0 59,5
Oavslutade och nya trafikledsprojekt sammanlagt     1 273,2 2,0 415,3 323,7 551,7

Som motivering till de nya projekten föreslås följande:

Ring I i Bredvik

Genomförandet av projektet snabbspårvägen Spår-Jokern förutsätter åtgärder på Ring I. Enligt den trafikprognos som gjorts till år 2035 varierar trafikmängden på Ring I mellan 55 000 och 84 000 fordon per dygn. De nuvarande anslutningarna till Ring I är trafikljusstyrda, varför trafiken hopar sig kraftigt på morgnarna och kvällarna. Rusningen avspeglar sig ända till Mästartunneln. De nuvarande trafikarrangemangen närmar sig slutet av sin livscykel. Också Esbo stad utvecklar de trafikarrangemang som planerats för Ring I med beaktande av den omgivande markanvändningen.

Målet med projektet är att möjliggöra byggandet av snabbspårvägen Spår-Jokern i omedelbar närhet av Ring I så att Spår-Jokern och Ring I korsas på olika plan. Projektet gör det möjligt att genomföra projektet snabbspårvägen Spår-Jokern enligt planerna på hela sträckan från Östra centrum i Helsingfors till Kägelviken i Esbo.

Tack vare projektet blir trafikflödet smidigare då plankorsningar ersätts med planskilda anslutningar. Också trafiksäkerheten förbättras med hjälp av planskilda lösningar såväl för fordon som för gång-, cykel- och mopedtrafiken. På avsnittet Torvmossvägen–Åboleden ersätts två plankorsningar i anslutning till gatunätet med en planskild anslutning, förbättras utjämningen av Ring I samt möjliggörs en förbindelse till snabbspårvägen över Ring I på samma plan som den omgivande bebyggelsen. Dessutom byggs anslutningar för lätt trafik och bullerhinder.

Kostnadsförslaget för projektet är 30,0 miljoner euro (MAKU 2010: 130) varav statens finansieringsandel är 20,0 miljoner euro. Förhållandet kostnad/nytta för projektet är 2,7.

Anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron

Västerleden är en av huvudstadsregionens livligast trafikerade huvudleder. Västerleden används för pendlingstrafiken i den västra delen av huvudstadsregionen och sydvästra Nyland. Planeringsområdets genomsnittliga trafikmängder under ett vardagsdygn varierar mellan ca 25 000 och 70 000 fordon. Trafiken hopar sig morgnar och kvällar under de livligaste timmarna.

Västerleden är den väg som utgör stommen för anslutningstrafiken till västmetron vars ändhållplats finns i Mattby. Bygget av den andra fasen av västmetron från Mattby vidare till Stensvik är en vidareutveckling av den utvecklingskorridor inom markanvändningen som bygger ut spårtrafiken till sydvästra Esbo. Området har planerats för 30 000–70 000 nya invånare bl.a. till ett nytt centrum i Finno och genom att intensifiera de andra stationsområdenas markanvändning. Övergången till metrosystemet medför ändringar i knutpunkterna för den anslutande kollektivtrafiken och i omgivningen kring dem.

Målet med projektet är att säkerställa att anslutningstrafiken till metron löper smidigt och höja kollektivtrafikens andel bland de olika färdsätten. Samtidigt blir trafikflödet på Västerleden smidigare, ökar säkerheten och minskar risken för störningar. I projektet förbättras anslutningstrafiken till utbyggnaden av Västmetron och infartsparkeringen bl.a. med trafikadministrativa åtgärder och åtgärder för trafikstyrning, körfältsarrangemang, trafikmärken och informationstavlor.

Kostnadsförslaget för projektet är 7,5 miljoner euro (MAKU 2010: 130) varav statens andel är 7,0 miljoner euro.

Havsfarleden till Karleby

Antalet transit- och containertransporter till Karleby hamn har ökat kraftigt. År 2016 var Karleby hamn vårt lands fjärde största hamn när det gäller transportmängden. Via hamnen transporterades 6,2 miljoner ton transporter inom utrikeshandeln, varav 3,4 miljoner ton var transitering. Exportens andel av transporterna är mycket stor (75 %). Transportmängderna beräknas öka inom gruv- och utvinningsindustrin och transitotrafiken.

Målet för projektet är att förbättra transportekonomin för godstransporter via Karleby hamn. Inom projektet fördjupas seglationsdjupet i havsfarleden till hamnen från 13,0 meter till 14,0 meter och utförs arbete med säkerhetsanordningar i anslutning till farleden.

Kostnadsberäkningen för projektet är 45,0 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 2010:130), varav statens andel är 35 miljoner euro. Förhållandet kostnad/nytta för projektet är 1,9.

Havsfarleden till Nordsjö

På grund av utvecklingen av containerfartygstrafiken på Östersjöområdet håller fartygsstorleken för containertransporter till Nordsjö hamn på att öka, varvid det nuvarande seglationsdjupet i farleden i framtiden kommer att begränsa containerfartygens storlek i hamnen och försvaga trafikens verksamhetsförutsättningar. För containerfartygstrafiken i Östersjön har det redan beställts flera fartyg vars seglationsdjup är ca 12,5 meter.

Syftet med projektet är att trygga de framtida verksamhetsförutsättningarna för containerfartygstrafiken till hamnen då fartygen fortsätter att växa i storlek. Projektet borgar också för kostnadseffektiva sjötransporter till Äänekoski bioproduktfabrik. I projektet fördjupas farleden till Nordsjö hamn, som nu har ett seglationsdjup på 11,0 meter, så att den motsvarar kraven på ett seglationsdjup på 13,0 meter.

Kostnadsberäkningen för projektet är 25 miljoner euro (MAKU-index 2010: 130) varav statens andel är 12,5 miljoner euro och finansieringsandelen för Helsingfors Hamn Ab är 12,5 miljoner euro. Det är möjligt att ansöka om TEN-stöd för projektet. Förhållandet kostnad/nytta för projektet är 2,8.

Justering av fullmakten för projekt enligt tidigare beslut:

Trafikarrangemang för Äänekoski bioproduktfabrik

Justeringen av avtalsfullmakten för projektet trafikarrangemang för Äänekoski bioproduktfabrik föranleds av en ombyggnad av vägen sv 4/sv 13 så att den får ett mitträcke söder om Huutomäki samt av byggandet av en ny bro över Kuorejoki. Behovet av anslag som föranleds av en justering av fullmakten är 5 miljoner euro för 2018.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2018 2019 2020 2021— Sammanlagt fr.o.m. 2018
           
Oavslutade trafikledsprojekt 293 700 226 900 166 500 98 800 785 900
Nya trafikledsprojekt 25 000 46 000 13 500 - 84 500
Utgifter sammanlagt 318 700 272 900 180 000 98 800 870 400

Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 631 miljoner euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förändring av behovet av anslag för trafikledsprojekt 48 900
Spår-Jokern (överföring från moment 31.10.20) 2 000
Sammanlagt 50 900

2018 budget 323 700 000
2017 I tilläggsb. 35 012 000
2017 budget 272 800 000
2016 bokslut 347 729 000