Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteranerna

Statsbudgeten 2012

90. Understöd från PenningautomatföreningenPDF-versio

Förklaring:Statsrådet har med stöd av lotterilagen (1047/2001) beviljat Penningautomatföreningen penningspelstillstånd som ensamrätt för tillhandahållande av penningautomater, anordnande av kasinospel och bedrivande av kasinoverksamhet. Genom den verksamhet som baserar sig på penningspelstillståndet skaffar Penningautomatföreningen medel till allmännyttiga sammanslutningar och stiftelser med rättsförmåga för främjande av hälsa och social välfärd. Medlen fördelas i form av understöd enligt prövning på basis av ansökningar.

Penningautomatföreningen behandlar ansökningarna om understöd, gör upp ett fördelningsförslag och administrerar utbetalningen av understöden och övervakningen av användningen av dem i enlighet med lagen om penningautomatunderstöd (1056/2001) och statsrådets förordning om vissa tidsfrister som ska tillämpas på penningautomatunderstöd (1170/2001). På basis av förslag från Penningautomatföreningens styrelse beviljas understöden av statsrådet på föredragning från social- och hälsovårdsministeriet. Detta sker i regel en gång om året.

År 2011 beviljades av Penningautomatföreningens avkastning 268,2 miljoner euro i understöd till allmännyttiga sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd. Då Statskontoret dessutom med stöd av 22 § 2 mom. i lotterilagen anvisades 65,2 miljoner euro för driftskostnader för krigsinvalidernas inrättningar, 30,6 miljoner euro för rehabilitering av frontveteraner och 3,5 miljoner euro för rehabilitering av personer som tjänstgjort i vissa uppdrag under Finlands krig, uppgick användningen av Penningautomatföreningens avkastning till sammanlagt 367,5 miljoner euro. Av avkastningen år 2010 blev 19,5 miljoner euro ofördelade.

Avsikten är att sammanlagt 384 miljoner euro av Penningautomatföreningens avkastning ska användas år 2012. Härav delas i understöd ut 291 miljoner euro under moment 33.90.50. Penningautomatföreningen har berett sig på att i dessa medel inkludera den organisationsandel som fram till 2009 betalats av anslaget för hälsofrämjande verksamhet under moment 33.70.50. Dessutom anvisas Statskontoret sammanlagt 93 miljoner euro för driftskostnader för krigsinvalidernas sjukhem, för rehabilitering av frontveteraner och för rehabilitering av personer som tjänstgjort i vissa uppdrag under Finlands krig. Motsvarande inkomst på 386 295 000 euro har antecknats under moment 12.33.90. Av avkastningen år 2011 blir 31,6 miljoner euro över för senare bruk.

50. Understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 291 000 000 euro.

Anslaget får användas för ändamål som nämns i 17 § 2 mom. och 22 § 1 och 3 mom. i lotterilagen (1047/2001).

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har tillsammans med Penningautomatföreningen preliminärt kommit överens om följande resultatmål för understödsverksamheten år 2012:

Utgångspunkten för understödsverksamheten är understödsstrategins (2012—2015) tre huvudlinjer; understöd riktas till 1) främjande av hälsa och social välfärd, 2) förebyggande av problem som utgör ett hot mot hälsa och social välfärd och 3) hjälp till enskilda och familjer som drabbats av svårigheter.

Organisationerna erbjuder människor möjlighet att delta, vara aktiva och påverka. De främjar hälsan och den sociala välfärden när det gäller organisationsmedlemmarna, olika specialgrupper, befolkningsgrupper eller hela befolkningen. Organisationerna är viktiga aktörer när det gäller att främja hälsa och social välfärd och när det gäller att utveckla nya arbetsformer i anslutning till verksamheten.

Främjandet av hälsa och social välfärd har gestaltats enligt de tre huvudlinjerna i understödsstrategin. Den första huvudlinjen omfattar funktioner för att öka välbefinnandet och stödja ett normalt vardagsliv samt öka gemenskapen och delaktigheten. I temaområdena ingår bl.a. att främja deltagande och medverkan, att göra det möjligt att leva på ett sätt och göra sådana val som gynnar välbefinnandet samt öka möjligheterna att påverka.

Den andra huvudlinjen omfattar funktioner för att förebygga problem och risker som hotar hälsan och den sociala välfärden I temaområdena ingår bl.a. att upptäcka problem som kan hota hälsan och att ingripa i sådana i ett tidigt skede, att förebygga problem som hotar den sociala välfärden och tryggheten och att stödja individen att klara sig självständigt också i livets olika kriser samt att minska problem och risker genom att påverka deras uppkomst.

Den tredje huvudlinjen gäller hjälp och stöd i situationer som i synnerhet kräver hjälp och stöd också från medmänniskor. I temaområdena ingår bl.a. organisationernas initiativ till hjälp och stöd till medmänniskor, tillämpningen av ett användar- och klientperspektiv och beaktande av användares och klienters erfarenheter vid utvecklandet av service samt hjälp och stöd till utslagna för att de ska kunna använda de möjligheter och den service som samhället erbjuder.

För att förhindra snedvridning av konkurrensen beviljas inga understöd för sådan serviceverksamhet som utförs mot ersättning och som kan jämföras med näringsverksamhet. Understöden anvisas alltså i enlighet med lagen om penningautomatunderstöd för organisationsverksamhet som genomförs utanför systemen för köptjänster och konkurrensutsättning.

När det gäller utvecklandet av tjänster främjas samarbetet i tillämpliga delar mellan organisationer och kommuner. När understöden anvisas beaktas också de utvecklingsprogram och liknande program som ingår i regeringsprogrammet i den utsträckning som de lämpar sig för understödssystem och verksamhet som bedrivs av medborgarorganisationer inom ramen för Penningautomatföreningens understödsstrategi.

Användning av understödsanslaget åren 2010—2012

Från och med 2012 görs dispositionsplanen för understödsanslaget upp enligt den uppdelning som anges av de tre huvudlinjerna. En detaljerad klassificering av funktionsgrupperna för precisering av dispositionsplanen görs under hösten 2011.

Användningen av understödsanslaget enligt huvudlinjerna för understödsstrategin åren 2012—2015 (mn euro)
   
Att befästa hälsa och social välfärd 70
Att förebygga problem som äventyrar hälsa och socialt välbefinnande 111
Att hjälpa och stödja personer med problem 110

Användningen av understödsanslaget åren 2010—2012 (mn euro)  
  2010 2011 2012
       
Stödjande av strukturerna för organisationsverksamheten 77 75 83
Låg tröskel för deltagande och verksamhet 21 25 30
Semester- och lägerverksamhet 18 18 18
Påverkan och utbildning inom kommunikation 33 32 34
Främjande av hälsa och funktionsförmåga i grupp 25 26 35
Främjande av hälsa och funktionsförmåga för enskilda 21 22 33
Främjande och utveckling av boendet 47 45 28
Utveckling av servicesystem och verksamhetshelheter 8 6 10
Krishjälp 28 19 20
Sammanlagt 278 268 291

Användningen av understödsanslaget enligt slag av understöd åren 2010—2012 (mn euro)
  2010 2011 2012
       
Allmänna understöd 65 52 58
Riktade verksamhetsunderstöd 120 123 128
Investeringsunderstöd 34 34 35
Projektunderstöd 59 59 70
Sammanlagt 278 268 291


2012 budget 291 000 000
2011 budget 275 005 000
2010 bokslut 278 200 000