Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2012

29. UNDERVISNINGS- OCH KULTURMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

De statsandelar som beviljas inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde budgeteras 2012 på grundval av beslutet om beviljande avvikande från de allmänna bestämmelserna om fördelningen av inkomster och utgifter. De statsandelar och statsunderstöd som omfattas av fullmaktsförfarandet budgeteras likväl enligt kontantprincipen.

Förklaring:

Förvaltningsområdets verksamhetsmiljö

Finland påverkas i hög grad av konjunkturerna i världsekonomin. Säkerställandet av kunnandet, välfärden och konkurrenskraften kräver satsningar på utbildning, forskning, kreativitet, kultur och innovationsverksamhet. Ungdomsarbetslösheten är en särskild utmaning för utbildnings- och ungdomspolitiken. Ministeriet har utarbetat en verksamhetsstrategi som sträcker sig fram till 2020 och som för sin del bidrar till att bemöta utmaningarna i verksamhetsmiljön.

Den åldersklass som börjar gymnasium eller grundläggande yrkesutbildning minskar. I fråga om den åldersklass som börjar studera på högskolenivå kommer det inte att ske några väsentliga förändringar. Andelen barn och unga med invandrarbakgrund ökar på alla utbildningsnivåer. Efterfrågan på vuxenutbildning ökar.

Det kreativa arbetet och den kreativa verksamheten och produktionen samt den digitala användningen av kulturinnehåll får ökad betydelse till följd av utvecklingen av informationssamhället. Den kreativa ekonomins sysselsättande effekt ökar. I och med att samhället blir allt mer mångskiftande och differentierat blir det en utmaning att stärka medborgarverksamheten så att den främjar den sociala gemenskapen, välfärden och hälsan. Medborgarverksamhetens roll i produktionen av kultur- och idrottstjänster förväntas växa.

Den regionala differentieringen innebär en utmaning när det gäller att tillhandahålla jämlika tjänster i hela landet. Dessutom accentueras förebyggandet av utslagning och ojämlikhet bland barn och unga i och med att åldersklasserna blir mindre och den samhällsekonomiska försörjningskvoten blir sämre.

Tryggandet av basservicen förutsätter att reformen av kommunstrukturen och av kommunernas servicestruktur fortsätter.

Förvaltningsområdets samhälleliga verkningar

Utbildnings- och vetenskapspolitiken

Det finländska välfärdssamhället grundar sig på en hög utbildningsnivå och en avgiftsfri utbildning av hög kvalitet. Lika möjligheter till en högklassig utbildning såväl inom tidig fostran som inom högskoleutbildning måste säkerställas i hela landet. Målet är att höja befolkningens utbildnings- och kompetensnivå så att utbildningsnivån närmar sig världstoppen. En effektivare utbildning kan förlänga arbetskarriärerna i det inledande skedet och genom en effektivare vuxenutbildning kan pensioneringarna senareläggas.

En hög kvalitet på undervisningen och examina är en förutsättning för utbildningens verkningsfullhet, effektivitet och produktivitet. På alla utbildningsnivåer fäster man uppmärksamhet vid att ständigt höja kvaliteten på utbildningen och vid att säkerställa kvaliteten. Man stärker elev- och studerandevården inom den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen. Informationssamhällsutvecklingen i fråga om utbildning och forskning stärks.

Målet är att

  • inlärningsresultaten inom den grundläggande utbildningen är bland de bästa vid internationella jämförelser
  • antalet stora undervisningsgrupper minskar inom den grundläggande utbildningen
  • relationstalet studerande/lärare förbättras i högskolorna
  • forskningens kvalitet och effekter ökar.
Relationstalet studerande (FTE)/1)lärare i högskolorna
  2006 2007 2008 2009 2010 2011
uppskattning
2012
uppskattning
               
Yrkeshögskolor 16,6 16,5 16,6 16,7 17,9 16,4 16,4
Universitet 8,7 8,8 8,4 8,4 7,1 7,1 7,1

1) Kalkylerat antal studerande uttryckt i heltidsstuderande (Full Time Equivalent), vid universiteten undervisnings- och forskningspersonal (exkl. kalkylerad timundervisning och platser för forskarutbildning).

Forskningens kvalitet och effekter
  2006 2007 2008 20091) 2010
uppskattning
2011
uppskattning
2012 uppskattning
               
FoU-utgifternas andel av BNP (%) 3,45 3,47 3,72 3,92 3,9 3,9 3,9
Forskningspersonalens andel av de sysselsatta (%) 2,55 2,41 2,40 2,4 2,4 2,4 2,4
Vetenskapliga publikationer per en miljon invånare (st.)2) 1 700 1 700 1 900 1 900 1 900 2 000 2 000

1) I uppgifterna för 2009 är FoU-utgifternas andel av BNP Statistikcentralens uppskattning, forskningspersonalens andel uppskattning, vetenskapliga publikationer utfall.

2) Källa: ISI Web of Knowledge (artiklar, översiktsartiklar, kommentarer, brev och konferenspublikationer).

För att trygga tillgången till kunnig arbetskraft vidtas effektivare åtgärder för att utbildningen ska slutföras snabbare, utbildningens överensstämmelse med arbetslivet ska öka och andelen personer som inte skaffar sig en yrkesutbildning ska minska. Utbildningsutbudet dimensioneras utifrån nationens bildningsbehov och arbetsmarknadens behov på lång sikt. För att påskynda studierna ökas studiehandledningen och studiehandledarutbildningen, förnyas grunderna för antagning av studerande inom yrkesutbildning, genomförs ett program för att effektivisera utexamineringen från yrkesutbildning, förnyas antagningen av högskolestuderande och utvecklas systemen för planering, handledning och uppföljning av högskolestudier. Serviceförmågan inom yrkesutbildningen stärks och yrkesutbildningens struktur utvecklas även i fortsättningen. Kompetensen hos lärare och handledare som har hand om integrationsutbildning för invandrare utvecklas. Studiestödet främjar lika möjligheter till utbildning, förutsättningar för studier på heltid och tillgången på kunnig arbetskraft.

Målet är att

  • den andel personer som fortsätter studera direkt efter den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen ökar
  • den tid som används för att avlägga examen förkortas och genomströmningen ökar
  • åldern då högskoleexamen avläggs sjunker
  • sysselsättningen bland dem som avlagt examen ökar
  • den andel av den vuxna befolkningen i arbetsför ålder som årligen deltar i utbildning uppgår till minst 60 %
  • matchningen mellan utbildningsutbud och behov av arbetskraft förbättras.
Personer som avslutar den grundläggande utbildningen och genast inleder utbildning (%)1)
  2006 2007 2008 2009 2010
uppskattning
2011
uppskattning
2012
uppskattning
               
Studerande i yrkesutbildning 41,9 42,9 44,2 44,0 44,5 44,5 44,5
— utbildning som leder till grundexamen 40,1 40,7 41,9 41,2 41,5 41,5 41,5
— förberedande utbildningar2) 1,8 2,2 2,3 2,8 3,0 3,0 3,0
Studerande i gymnasieutbildning 51,1 50,8 50,6 50,2 50,5 51,2 51,7
Studerande i grundskolans påbyggnadsundervisning 2,5 2,5 2,5 2,5 2,5 2,5 2,5
— i grundskolor 2,0 2,0 2,0 2,0 2,0 2,0 2,0
— i folkhögskolor 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
Utbildningar som leder till examen sammanlagt 91,2 91,5 92,5 91,4 92,0 92,7 93,2
Påbyggnadsundervisning och föreberedande utbildningar sammanlagt 4,3 4,7 4,8 5,3 5,5 5,5 5,5
Sammanlagt 95,5 96,2 97,3 96,7 97,5 98,2 98,7

1) Källa: Statistikcentralen. De tal som gäller studerande i påbyggnadsundervisning efter den grundläggande utbildningen är uppskattningar.

2) Inkluderar även förberedande och rehabiliterande undervisning och handledning för personer med funktionshinder, utbildning som förbereder för grundläggande yrkesutbildning för invandrare, undervisning i huslig ekonomi samt orienterande och förberedande utbildning i anslutning till grundläggande yrkesutbildning (Yrkesstart).

Sysselsättning och fortsatta studier bland dem som avlagt examen (%)1)
  2005 2006 2007 2008 2009 2010
uppskattning
2011
uppskattning
2012 uppskattning
                 
Studentexamen                
sysselsatta (inte studerande) 17,9 18,0 19,0 18,0 17,0 17,0 16,0 16,0
i fortsatta studier (sysselsatta) 22,7 24,1 25,8 25,0 24,5 24,0 23,0 23,0
i fortsatta studier (inte sysselsatta) 40,8 38,8 37,1 39,0 41,0 42,0 45,0 45,0
Yrkesinriktad grundexamen (läroplansbaserad)                
sysselsatta 61,4 63,3 66,7 65,0 63,5 64,0 65,5 67,0
i fortsatta studier 10,2 9.3 8,9 8,7 10,0 9,5 9,5 9,5
Yrkesinriktad grundexamen (fristående examen)                
sysselsatta 77,1 81,4 83,2 82,1 80,0 81,0 82,0 82,5
i fortsatta studier 3,0 2,9 2,7 3,0 3,0 3,0 3,0 2,5
Yrkesexamen                
sysselsatta 81,0 84,0 85,4 85,0 84,0 84,5 85,0 85,5
i fortsatta studier 3,0 2,7 2,5 2,8 3,0 3,0 2,5 2,5
Specialyrkesexamen                
sysselsatta 95,6 96,2 96,1 96,4 95,5 96,0 96,5 97,0
i fortsatta studier 0,5 0,8 0,7 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
Yrkeshögskoleexamen, utbildning för unga                
sysselsatta 83,0 84,0 86,2 87,2 84,0 86,0 87,0 87,0
i fortsatta studier 4,6 4,5 3,8 3,3 4,0 4,0 4,0 4,0
Yrkeshögskoleexamen, vuxenutbildning                
sysselsatta 91,0 90,9 91,5 92,5 91,0 92,0 92,0 92,0
i fortsatta studier 1,3 1,3 1,3 1,2 1,4 1,4 1,4 1,4
Högre högskoleexamen                
sysselsatta 84,2 84,9 85,0 85,6 84,5 85,0 85,5 86,0
i fortsatta studier 4,3 5,0 4,5 3,8 5,3 5,0 5,0 5,0
Doktorsexamen                
sysselsatta 83,4 80,5 79,4 80,6 81,0 82,0 83,0 84,0
flyttat utomlands 7,1 8,3 9,5 8,2 9,0 8,0 8,0 8,0

1) Källa: Statistikcentralens sysselsättningsstatistik. Beskriver sysselsättningen bland dem som avlagt examen året före undersökningsåret och placering i fortsatta studier i slutet av undersökningsåret. Sysselsatta studerande räknas som sysselsatta utom i fråga om studenter, där de anges separat. I fråga om 2009 är de tal som gäller yrkesutbildning uppskattningar.

Medelåldern för dem som avlagt högskoleexamen (median)1)
  2006 2007 2008 2009 2010
uppskattning
2011
uppskattning
2012 uppskattning
               
Yrkeshögskoleexamen 25,2 25,1 25,1 25,2 24,8 24,6 24,5
Högre högskoleexamen 27,4 27,5 28,6 27,3 27,0 26,8 26,7

1) Källa: Statistikcentralen. Gäller i fråga om yrkeshögskolor ungas utbildning.

Andelen (%) studerande som avlagt examen inom målsatt tid av dem som inlett studier1)
  2005 2006 2007 2008 2009 2010
uppskattning
2011
uppskattning
2012
uppskattning
                 
Gymnasieutbildning (3 år) 84,3 86,1 86,2 86,2 86,3 86,5 86,5 86,5
                 
Yrkesinriktad grundexamen                
(3 år) 57,0 56,6 58,3 58,1 59,5 60,5 62,0 63,0
                 
Yrkeshögskoleexamen (5 år) 58,6 61,3 59,8 59,8 62,0 64,0 66,0 67,0
                 
Lägre och högre yrkeshögskoleexamen (7 år)     49,2 56,0 55,0 60,0 64,0 66,0

1) Källa: Statistikcentralen. Inkluderar endast utbildning som lyder under undervisningsförvaltningen. Inkluderar inte utbildning som förbereder för en yrkesinriktad grundexamen som avläggs i form av en fristående examen eller läroavtalsutbildning. Avser i fråga om lägre och högre högskoleexamina andelen studerande som avlagt målexamen, den högsta examen som en ny studerande har beviljats rätt att avlägga. I fråga om 2009 är det tal som anger utbildning som leder till yrkesinriktad grundexamen en uppskattning.

Utvecklingen av universiteten och yrkeshögskolorna fortsätter utifrån olika mål och innehåll i examina. Högskolornas strukturer utvecklas med målet att öka den internationella spetskompetensen och skapa högskoleenheter med en starkare och verkningsfullare kompetensnivå.

Målet är att

  • undervisningens och forskningens kvalitet och effekter ökar
  • den internationella rörligheten bland undervisnings- och forskningspersonalen samt studerandena vid högskolorna ökar
  • högskolornas resultat förbättras.
Resultat av högskolornas verksamhet och rörlighet bland studerande
  2007 2008 2009 2010
uppskattning
2011
uppskattning
2012
uppskattning
             
Vetenskapliga publikationer/undervisnings- och forskningspersonal (universitet) 1,90 1,89 1,88 2,10 2,15 2,15
Doktorsexamina/professorer (universitet) 0,67 0,67 0,72 0,72 0,73 0,73
             
Utländska examensstuderande (universitet) 5 897 6 195 6 984 7 300 8 200 8 950
Utländska examensstuderande (yh) 5 299 6 294 6 962 7 100 7 500 8 220

Tillgången till behörig och kunnig undervisningspersonal måste säkerställas. För att uppnå detta mål ser man till att lärarutbildningen är tillräcklig och förbättrar lärarnas arbetsförhållanden. Lärarnas möjligheter till kontinuerlig kompetensutveckling förbättras genom programmet Kunnig (Osaava-ohjelma).

Målet är att

  • behörighetssituationen bland lärare och lärarnas möjligheter till fortbildning förbättras
  • intresset för lärarutbildning bibehålls så att antalet sökande till klasslärarutbildning är minst 5 000 per år.
Lärarnas behörighet1)            
  2005 2008 2009 2010
uppskattning
2011
uppskattning
2012
uppskattning
             
Behöriga lärare inom den allmänbildande utbildningen, % 88 88 89 90 90 91
Behöriga lärare inom den grundläggande yrkesutbildningen, % 76 75,2 78 79 79 80

1) Lärare i huvudsyssla.

Förverkligandet av målen bedöms också med avseende på kön.

Personalens deltagande i fortbildning inom undervisningsväsendet1)
  2008 2009 2010 2011
uppskattning
2012
uppskattning
           
Grundläggande utbildning och gymnasieutbildning 21 550 21 000 30 040 32 000 35 000
Yrkesutbildning och vuxenutbildning 4 540 4 500 9 900 8 000 8 000
Fritt bildningsarbete 680 640 1 730 1 500 1 500

1) Fortbildning som ordnas av Utbildningsstyrelsen och länsstyrelserna/regionförvaltningsverken, inkl. programmet Kunnig (Osaava) fr.o.m. 2010.

Studerande och examina1)
  2006 2007 2008 2009 2010
uppskattning
2011
uppskattning
2012
uppskattning
               
Förskoleundervisning              
— antal studerande 57 930 57 110 56 650 57 750 58 770 59 000 59 200
Grundläggande utbildning              
— nya studerande 58 000 57 650 57 030 56 770 57 880 57 500 57 500
— studerande som fått avgångsbetyg 65 790 65 570 66 810 65 090 64 960 64 000 62 000
— antal studerande 568 720 554 170 544 410 536 780 530 680 521 000 518 000
Gymnasieutbildning              
— nya studerande 39 400 38 520 38 750 38 060 38 000 38 000 38 000
— avlagda studentexamina2) 32 790 33 070 32 600 32 650 33 000 33 000 33 000
— antal studerande 114 140 112 390 110 080 108 390 107 400 110 000 110 000
Grundläggande yrkesutbildning3)              
— nya studerande 64 710 67 710 68 400 67 370 66 500 66 500 66 000
— avlagda examina 37 280 38 860 39 110 42 520 43 500 45 000 46 800
— antal studerande4) 150 450 156 860 161 670 162 300 164 390 164 090 164 090
Yrkesinriktad tilläggsutbildning5)              
— nya studerande 31 000 33 500 32 500 31 700 30 400 30 400 30 400
— avlagda examina 16 170 18 100 17 700 17 300 17 900 17 900 17 900
— antal studerande i utbildning vid läroanstalter 33 840 35 000 34 000 28 900 28 800 28 800 28 800
— antal studerande i läroavtalsutbildning 22 150 24 500 27 231 29 025 27 181 29 410 29 410
Grundexamina vid yrkeshögskolor              
— studerande som inlett sina studier 32 370 32 120 32 590 33 676 34 305 34 963 34 900
— avlagda examina 20 767 20 570 20 951 20 044 20 581 22 000 22 000
— antal studerande 115 760 114 730 113 390 115 830 118 015 115 400 115 300
Högre yrkeshögskoleexamina              
— studerande som inlett sina studier 1 380 1 770 1 990 2 308 2 722 2 800 2 900
— avlagda examina 150 362 681 940 1 253 1 500 1 800
— antal studerande 2 070 3 300 4 380 5 544 6 580 6 600 6 800
Grundexamina vid universitet6)              
— nya studerande 20 150 19 648 19 643 20 169 19 988 19 600 19 600
— avlagda lägre högskoleexamina 3 814 5 879 13 876 10 775 12 300 13 000 13 800
— avlagda högre högskoleexamina 13 128 13 884 21 825 10 535 14 384 14 900 14 900
— antal studerande 152 165 152 196 140 558 145 330 144 321 145 000 145 000
Doktorsexamina vid universitet 1 409 1 526 1 527 1 642 1 518 1 600 1 600

1) Utbildning som lyder under utbildningsförvaltningen. De tal som gäller nya studerande inom grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och yrkesinriktad grund- och tilläggsutbildning, studerande som fått avgångsbetyg från grundläggande utbildning, studerande som avlagt examen inom yrkesinriktad grund- och tilläggsutbildning och utländska studerande är i fråga om 2010 uppskattningar. Antalet studerande inom förskoleutbildning, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och grundläggande yrkesutbildning samt yrkesinriktad tilläggsutbildning som ordnas i form av läroavtalsutbildning är antalet studerande enligt statsandelssystemet.

2) IB-gymnasieexamina och Reifeprüfungexamina ingår inte.

3) Omfattar sådan utbildning som ordnas som läroplansbaserad utbildning och som utbildning som förbereder för fristående examen vid läroanstalter och i läroavtalsform och som leder till en yrkesinriktad grundexamen.

4) Omfattar även studerande i annan utbildning än sådan som leder till examen.

5) I fråga om nya studerande och avlagda examina ingår sådan utbildning vid läroanstalter och i läroavtalsform som förbereder för yrkesexamen och specialyrkesexamen.

6) Inbegriper studerande för lägre och högre högskoleexamen och dessa examina.

Konst- och kulturpolitiken

Konsten och kulturen främjar befolkningens välbefinnande och livskvalitet samt stärker det kulturella kapitalet. Genom att stärka kulturgrunden, verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete, medborgarnas möjligheter till kulturellt deltagande samt kulturekonomin främjas bildningen, kreativiteten, kunnandet och innovativiteten, regionernas livskraft samt utvecklingen av sysselsättningen och samhällsekonomin.

Centrala kulturpolitiska områden är konst- och konstnärs-, kulturarvs-, biblioteks-, kulturexport- och upphovsrättspolitiken liksom även den audiovisuella politiken och den kommunala kulturverksamheten. Med kulturpolitiska medel främjas också genomförandet av utvecklingsuppgifter som överskrider gränserna mellan olika förvaltningsområden, såsom hållbar utveckling, arkitektur- och formgivningspolitik, kreativitets- och innovationspolitik, regional utvecklingspolitik, barn- och ungdomspolitik samt hälso- och välfärdspolitik. Dessutom sörjer man för invandrarnas och andra befolkningsgruppers kulturella behov.

Målen för de samhälleliga verkningarna inom kulturpolitiken är:

1. Kulturgrunden stärks

Kulturgrunden stärks genom att man främjar tillgången till kultur och information, bevarandet av kulturarvet och kulturmiljöerna, konst-, kulturarvs- och mediefostran liksom även den nationella, regionala och lokala konst- och kulturförvaltningens funktioner och kulturens internationalisering, med beaktande av omvärldens utmaningar globalt och med tanke på den tekniska och hållbara utvecklingen.

2. Verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete förbättras

Verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete förbättras genom att stödformerna för konst och kultur utvecklas, konstnärernas utkomstmöjligheter görs mångsidigare och ett fungerande upphovsrättssystem utvecklas. Dessutom stärks förutsättningarna för företagsamhet inom kulturella och kreativa branscher.

3. Möjligheterna till kulturellt deltagande för alla befolkningsgrupper ökas

Möjligheterna till kulturellt deltagande för alla befolknings- och medborgargrupper ökas genom att den lokala och regionala tillgången och tillgängligheten till kulturtjänster och kulturarvet förbättras och genom att utvecklingen av kulturell mångfald främjas.

4. Kulturekonomin och den kreativa ekonomin stärks

Förutsättningarna för att utveckla kulturekonomin och den kreativa ekonomin och deras effekt på sysselsättningen förbättras genom att den finansiella basen och kunskapsunderlaget för kulturen utvecklas och breddas, kulturexporten stöds och upphovsrätten utnyttjas bättre.

Nyckeltal för kulturpolitiken      
  utfall
2009
utfall
2010
uppskattning
2012
       
1. Stärkande av kulturgrunden      
Teatrar med rätt till statsandel      
— uppskattade årsverken 2 469 2 469 2 469
— antal föreställningar 11 534 11 941 11 950
Orkestrar med rätt till statsandel      
— uppskattade årsverken 1 033 1 033 1 033
— antal konserter 1 716 1 185 1 990
Finlands Nationalopera      
— antal anställda med månadslön 543 540 548
— antal föreställningar 307 337 354
Suomen Kansallisteatteri      
— antal anställda 333 330 340
— antal föreställningar 724 605 650
Museer med rätt till statsandel, årsverken 1 158 1 158 1 158
Antal regioncentrum för konst 31 31 31
2. Personer som utför kreativt arbete      
Antal mottagare/sökande av årsstipendier 277/1979 277/1985 305/2000
Andelen personer som bor i huvudstadsregionen av dem som får stipendium från statens konstkommissioner, % 53 56 54
Andelen sysselsatta inom kulturbranscherna av det totala antalet sysselsatta, % .. .. 3,30
— Sysselsatta inom kulturbranscherna, 1 000 personer     107
Antal konstnärspensioner sammanlagt (31.12) 1 025 1 017 1 038
— Antal nya mottagare av konstnärspensioner i förhållande till antalet sökande, % 8,88 7,98 16,69
3. Kulturen och medborgarna      
Besökare på teatrar med rätt till statsandel, 1 000 personer 2 419 2 502 2 510
Suomen Kansallisteatteris publikkontakter, 1 000 personer 162 116 180
Åhörare vid orkestrar med rätt till statsandel, 1 000 personer 639 670 710
Finlands Nationaloperas publikkontakter, 1 000 personer 265 295 280
Besökare i museer med rätt till statsandel och i andra museer som sköts som huvudsyssla, 1 000 personer 5 143 4 900 5 200
Premiärer på inhemska filmer 20 23 22
Antal biobesökare vid inhemska filmer, 1 000 personer 990 2 073 1 700
Antal huvudbibliotek och biblioteksfilialer, st. 815 798 798
Den totala utlåningen vid inhemska bibliotek, 1 000 st. 98 827 96 228 97 000
Fysiska biblioteksbesök, 1 000 st. 54 344 52 647 53 000
Biblioteksbesök på nätet, 1 000 st. 51 572 57 078 59 000
Besök på kulturevenemang, 1 000 personer 1 870 2 030 1 900
4. Kulturen och ekonomin      
Kulturbranschernas procentandel av värdestegringen .. .. 3,32
— Värdestegringen inom kulturbranscherna, mn euro .. .. 5 400
— Intäkter av kulturbranscherna, mn euro .. .. 13 000
Verksamhetsställen för företag inom kulturbranschen 21 430 .. 22 000
Privat konsumtion av kultur, mn euro .. .. 7 200

Idrottspolitiken

Målet för de samhälleliga verkningarna inom idrottspolitiken är främjandet av idrott och därigenom befolkningens välmående och hälsa. I främjandet av idrott tar man på ett övergripande sätt fasta på idrottens likvärdighets- och jämställdhetsaspekter, behoven hos personer som behöver särskilt stöd inom idrotten samt integriteten i idrotten.

De samhälleliga effektmålen för idrottspolitiken är följande:

1. Tillgängligheten till idrotten ska vara likvärdig

Idrotten hör till de kulturella grundläggande rättigheterna, och säkerställandet av tillgängligheten till den påverkas främst av flyttningsrörelsen inom landet, reformen av kommunstrukturen samt förändringar i idrottsförvaltningen och idrottskulturen. Målet är att säkerställa tillgängligheten till idrottsservice i hela landet.

2. Den motionsinriktade livsstilen blir allt vanligare

Idrotten har positiva effekter på människans välbefinnande, arbetsförmåga och hälsa. Målet är att öka motionsintresset och motionsintensiteten bland hela befolkningen. Målgruppen utgörs i synnerhet av barn och unga, eftersom deras motionsaktivitet skapar grunden för en motionsinriktad livsstil för resten av livet.

3. Medborgarverksamhet inom motion och idrott ökar befolkningens deltagande och stärker delaktigheten

Finländare deltar rätt aktivt i motions- och idrottsföreningars verksamhet. Det har dock kunnat konstateras att det finns skillnader mellan olika befolkningsgrupper när det gäller deltagande i föreningsverksamhet, engagemang och motionsaktivitet. Målet är att förbättra kvaliteten på medborgarverksamheten inom motion och idrott och deltagandet i medborgarverksamheten i synnerhet när det gäller sådana befolkningsgrupper som hindras att delta av sociala, ekonomiska eller kulturella faktorer.

4. En etisk och samhällsansvarig elitidrottsverksamhet ökar antalet idrottsintresserade

Elitidrotten är en del av den finländska kulturen. Den ger upplevelser och positiva förebilder samt ökar intresset för att inleda ett eget motionsintresse. Dessutom stärker elitidrottsverksamheten, i synnerhet ordnandet av storevenemang, motionens och idrottens betydelse för samhällsekonomin. Målet är att förbättra de finländska idrottarnas framgångar inom elitidrotten och integreringen av handikappidrott på elitnivå samt att stärka effekterna av elitidrottsevenemang som ordnas i Finland.

Nyckeltal för idrottspolitiken      
  2009
utfall
2010
utfall
2012
uppskattning
       
1. Jämställd tillgänglighet      
Motionslokaler som understöds med statsunderstöd (renoverings - och nybyggnadsprojekt)  
— simhallar (m2) 24 872 23 497 24 000
— sporthallar (m2) 18 873 27 587 22 000
— ishallar (m2) 24 446 14 878 20 000
Sammanlagt 68 191 65 962 66 000
— lokala idrottsplatser (st.) 46 53 50
2. Antalet medborgare med en motionsinriktad livsstil  
Personer som motionerar på fritiden minst 4 ggr/v i åldern 15—64 (%)1)  
— män 31 31 35
— kvinnor 32 32 35
Barn och unga som motionerar och är fysiskt aktiva på fritiden (%)2)  
Ansträngande idrott högst 1 h/v      
— åk 8—9 35 35 33
— åk 1—2 i gymnasiet 31 31 30
— åk 1—2 i yrkesutbildningen 48 48 47
3. Medborgarverksamhet inom motion och idrott  
Idrott och medborgarverksamhet inom motion och idrott (%)3)      
"Regelbunden" motion      
— i Finland 17 17 18
— i EU-länder 9 9 ..
Engagemang i frivilligverksamhet inom idrott      
— i Finland 18 18 19
— i EU-länder 7 7 ..
Deltagande i föreningsverksamhet bland barn och unga (6—18 år)4)  
— pojkar 234 000 234 000 234 000
— flickor 190 000 190 000 190 000
Sammanlagt 424 000 424 000 424 000
andel i % av dem som deltar i medborgarverksamhet 43 43 43
4. Dopningstest och dopningsbrott (st.)  
Test inom det nationella testningsprogrammet, sammanlagt 1 810 2 259 2 700
— utanför tävlingar 908 1 248 1 200
— vid tävlingar 902 1 011 1 500
— varav blodprov 144 112 100
Idrottsprofiler, blodprov     100
Dopningsbrott 9 12 ..

1) AVTK 2009, motion minst 30 min. så att personen blir åtminstone lätt andfådd eller svettas.

2) Skolhälsoenkät: enkäten utförs jämna år i södra och östra Finland och Lappland och udda år i sydvästra, västra, inre och norra Finland och på Åland.

3) Eurobarometern 2009.

4) Nationella idrottsundersökningen.

Ungdomsarbetet och ungdomspolitiken

Målen för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken gäller alla ungdomar under 29 år som bor i Finland och de förverkligas inom tre resultatområden: främjande av ett aktivt medborgarskap, stärkande av de ungas sociala identitet samt förbättrande av de ungas uppväxt- och levnadsvillkor.

Målen för de samhälleliga verkningarna inom ungdomspolitiken är:

1. Aktivare medborgarskap för unga

Målet när det gäller ett aktivt medborgarskap för unga är att utveckla en målinriktad verksamhet bland unga i samhället. Ett aktivt medborgarskap främjas genom att man skapar förutsättningar för alla unga att ha en egen fritidssysselsättning och att därigenom vara medlem i sammanslutningar och kunna påverka i samhället. Mekanismerna för ungas deltagande och inflytande samt för hörande av unga utvecklas. Målet är att göra det möjligt för de unga att aktivt delta i och påverka samhälleliga frågor med beaktande av de ungas nya tillvägagångssätt och gemenskaper, vilket eventuellt också kan öka de ungas valdeltagande.

2. De ungas sociala identitet stärks

Man stöder det utvecklande av sektorsövergripande samarbete mellan myndigheter i kommunerna som ungdomslagen förutsätter liksom även en ökning av det uppsökande ungdomsarbetet så att det täcker hela landet. Verkstadsverksamheten för unga har som mål att förbättra de ungas beredskap för vardagen och arbetslivet, att motivera till studier och att minska ungdomsarbetslösheten. Verkstadsverksamheten effektiviseras med hjälp av uppsökande ungdomsverksamhet. Unga stöds också genom perioder och kurser i livskompetens som ordnas av de riksomfattande ungdomscentralerna.

3. De ungas uppväxt- och levnadsvillkor förbättras

De ungas uppväxt- och levnadsvillkor förbättras genom att statsrådet driver en effektivare generationspolitik i fråga om de unga så att de ungas och övriga befolkningsgruppers levnadsvillkor är på samma nivå. Statsrådets barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogram, som färdigställdes 2011, genomförs och följs 2012—2015. Statens delegation för ungdomsärenden utvärderar årligen genomförandet av programmet. Barns och ungas levnadsvillkor följs med hjälp av nya indikatorer för levnadsvillkoren.

Nyckeltal för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken
  2009
utfall
2010
utfall
2012
uppskattning
       
Aktivt medborgarskap för unga      
— Antal organisationer inom ungdomsverksamhet som fått understöd (st.) 115 120 125
— Medlemmar i organisationerna (pers.) 800 000 810 000 810 000
       
Stärkande av de ungas sociala identitet      
Verkstadsverksamhet för unga      
— Verkstäder, antal 210 210 210
— Unga i verkstäder, antal/år 11 304 12 472 13 000
— Unga som fått studieplats eller arbete eller deltar i annan ledd verksamhet, % 75 76 75
— Antal arbetslösa unga 34 700 33 200 25 000
Uppsökande ungdomsarbete i kommunerna (st.) /kundrelationer (unga), av vilka 132/3 363 192/5 724 210/6 500
erbjöds ytterligare stöd (%) 70 76 76
De ungas uppväxt- och levnadsvillkor      
Informations- och rådgivningstjänster för unga      
— Kommuner som ingår i verksamheten (st.) 217 271 310
— Unga som omfattas av verksamheten (%) 82 86 95

Kyrkliga ärenden

Till undervisnings- och kulturministeriets ansvarsområde hör den evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkosamfundet och andra religionssamfund. Till ansvarsområdet hör även det allmänna ordnandet av begravningsväsendet, där utgångspunkten är religionsfrihet och jämlikhet samt värdighet och vördnad.

Målet är att garantera verksamhetsförutsättningarna för evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkosamfundet och andra religionssamfund och att främja möjligheterna till religionsbekännelse och religionsutövning och att på andra sätt främja religionsfriheten.

Internationellt samarbete

Genom att utnyttja det rådande internationella intresset och de finländska utbildningsanordnarnas och andra aktörers höga kompetensnivå främjas exporten av finländsk utbildning och finländskt kunnande.

Man påverkar i Europeiska unionen och i internationella organisationer i syfte att främja Finlands mål i ärenden som gäller utbildnings- och forskningspolitik, kulturpolitik, audiovisuell politik samt idrotts- och ungdomspolitik.

Anslag för statsandelar inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (1 000 euro)
Moment Verksamhetsform 2010 2011 2012 2011/2012 förändring
           
29.10.30 Allmänbildande utbildning 740 671 791 917 842 693 50 776
29.10.34 Byggande av skolor 55 700 53 200 56 000 2 800
29.20.30 Yrkesutbildning 653 673 685 339 718 106 32 767
29.30.30 Fritt bildningsarbete 163 359 167 109 164 092 -3 017
29.30.31 Yrkesinriktad tilläggsutbildning 147 240 148 629 152 775 4 146
29.30.32 Läroavtalsutbildning 135 151 140 552 140 594 42
29.30.51 Särskilda yrkesläroanstalter 20 195 20 519 21 279 760
29.40.30 Yrkeshögskolor 403 546 409 774 429 001 19 227
29.80.30 Bibliotek 4 421 4 471 4 613 142
29.80.31 och 52 Teatrar och orkestrar 78 866 80 107 78 418 -1 689
29.80.32 och 52 Museer 37 642 38 240 35 845 -2 395
29.80.33 Kommunernas kulturverksamhet 106 106 106 -
29.80.34 Byggande av bibliotek 6 000 5 000 5 300 300
29.90.50 och 52 Idrottsutbildningscenter 16 599 17 151 17 773 622
29.90.50 Kommunernas idrottsväsende 18 886 18 974 19 058 84
29.91.50 Kommunernas ungdomsarbete 7 815 8 091 8 094 3
Sammanlagt   2 489 870 2 589 179 2 693 747 104 568
           
Bedömning av fördelningen av statsandelarna        
Kommuner och samkommuner 1 058 195 1 100 401 1 144 842 44 441
— Kommuner   -402 057 -418 152 -435 040 -16 888
— Samkommuner 1 460 252 1 518 553 1 579 883 61 329
Privata 1 431 675 1 488 778 1 548 905 60 127

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009), så att kommunens självfinansieringsandel av driftskostnaderna för gymnasieutbildning, grundläggande yrkesutbildning och yrkeshögskolor utgör 58,11 % fr.o.m. 2012.

Tippnings- och penninglotterivinstmedel

I enlighet med lotterilagen (1047/2001) används avkastningen av penninglotterier och tippnings- och vadhållningsspel för att främja idrott och fysisk fostran, vetenskap, konst och ungdomsarbete. Tippningsvinstmedlen utgör en viktig finansieringskälla inom vetenskapens, konstens, idrottens och ungdomsarbetets område. I enlighet med lotterilagen tas i statsbudgeten varje år in ett anslag som uppskattas motsvara vinsten under räkenskapsperioden i fråga för den penningspelsammanslutning som ordnar ovan nämnda spel samt de amorteringar och räntor som inflyter på lån som beviljats av vinstmedlen.

Veikkaus Ab:s egentliga intäkter för 2012 uppskattas till 503,7 miljoner euro. I uppskattningen har man beaktat effekterna av höjningen av lotteriskatten. Utöver de beräknade egentliga intäkterna ställs ur Veikkaus Ab:s fond för ofördelade vinstmedel sammanlagt 16,7 miljoner euro till förfogande, varvid det totala beloppet av tippningsvinstmedel som står till förfogande uppgår till 520,4 miljoner euro, vilket är en ökning på 1 % jämfört med budgeten för 2011. De beräknade intäkterna har fördelats mellan förmånstagarna i det förhållande som anges i den lag som gäller fördelning av tippningsvinstmedel.

Av vinstmedlen föreslås ett belopp på 101,2 miljoner euro bli beviljat under moment 29.40.53 för stöd till vetenskapen, 222,6 miljoner euro under moment 29.80.52 för stöd till konsten, 144,5 miljoner euro under moment 29.90.50 för stöd till idrotten och 52,0 miljoner euro under moment 29.91.50 för stöd till ungdomsarbetet.

Den statliga finansieringen av vetenskap, konst, idrott och ungdomsarbete under kapitlen 29.40, 80, 90 och 91 föreslås 2012 uppgå till 1 055,9 miljoner euro, varav 520,4 miljoner euro, dvs. 49,3 %, beviljas av tippningsvinstmedel.

Tippningsvinstmedel och övriga anslag som beviljats för samma ändamål, mn euro
  2004
bokslut
2005
bokslut
2006
bokslut
2007
bokslut
2008
bokslut
2009
bokslut
2010
bokslut
2011
budget
2012
budget-prop.
                   
Statsandel för bibliotekens driftskostnader 87,3 89,8 90,8 110,6 115,2 119,5 - - -
— tippningsvinstmedel 59,0 48,5 39,9 36,5 24,7 13,1 - - -
— budgetmedel 28,3 41,3 50,9 74,1 90,5 106,4 1) - -
                   
Vetenskap 239,5 239,8 261,3 270,6 283,7 332,1 355,1 387,1 409,4
— tippningsvinstmedel 75,7 75,7 79,5 76,6 77,1 86,9 95,8 100,3 101,2
— budgetmedel 163,8 164,1 181,8 194,0 206,6 245,2 259,3 286,8 308,2
                   
Konst 243,2 260,0 274,3 281,6 311,2 363,9 400,6 426,1 429,1
— tippningsvinstmedel 128,6 136,8 150,4 152,3 164,5 191,3 209,3 220,7 222,6
— budgetmedel 114,6 123,2 123,9 129,3 146,7 172,6 191,3 205,4 206,5
                   
Idrott 90,0 93,1 99,1 101,4 106,7 127,6 137,6 143,9 147,3
— tippningsvinstmedel 88,1 90,0 97,8 100,1 104,0 124,3 135,8 143,3 144,5
— budgetmedel 1,9 3,1 1,3 1,3 2,7 3,3 1,8 0,6 2,8
                   
Ungdom 30,8 34,3 39,9 42,7 47,0 55,6 69,3 65,3 69,9
— tippningsvinstmedel 28,6 31,5 35,2 36,0 37,4 44,7 51,3 51,6 52,0
— budgetmedel 2,2 2,8 4,7 6,7 9,6 10,9 18,0 13,7 17,9
                   
Tippningsvinstmedel sammanlagt utan bibliotek 321,0 334,0 362,9 365,0 383,2 447,2 492,3 515,8 520,4
Tippningsvinstmedel sammanlagt 380,0 382,5 402,8 401,5 407,9 460,3 492,3 515,8 520,4

1) Statsandelen för bibliotekens driftskostnader finansieras fr.o.m. 2010 med anslag under finansministeriets huvudtitel.

Anslag som reserverats för vissa ändamål ur tippningsvinstmedel och ur andra moment i budgeten (euro)
  Tippnings-
vinstmedel
Allmänna
budgetmedel
Sammanlagt
       
Omkostnader för Forskningscentralen för de inhemska språken 2 812 000 1 965 000 4 777 000
Finlands Akademis forskningsanslag 59 443 000 251 581 000 311 024 000
Statsandelar och statsunderstöd för teatrar och orkestrar 37 998 000 40 420 000 78 418 000
Statsandelar och statsunderstöd för museer 18 162 000 17 683 000 35 845 000
Idrottsutbildningscenter 20 185 000 2 752 000 22 937 000
Utveckling av verkstadsverksamheten för unga och uppsökande ungdomsarbete 4 800 000 17 523 000 22 723 000

Förvaltningsområdets informationsförvaltning

Genomförandet av informationsförvaltningsstrategin för undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 2006—2015 fortsätter. I enlighet med informationsförvaltningsstrategins riktlinjer stärks den gemensamma kunskapsbasen för undervisningen, forskningen och kulturen. Nya tjänster tillhandahålls i elektronisk form. Inom förvaltningsområdet övergår man i all verksamhet inom förvaltningen och ämbetsverk emellan till elektronisk kommunikation och elektronisk förvaltning. Informationsförvaltningens kostnadseffektivitet förbättras alltjämt. Centrala metoder är ökad användning av gemensamma tjänster och andra resurser och samarbete vid anskaffningar.

Projekt enligt informationsförvaltningsstrategin är 2012 en utökning av grundfunktionaliteten i dokumenthanteringen och de processer i samband med den som gäller resultatorienterad styrning och ledning.

Förbättring av produktiviteten

En ökad produktivitet inom den offentliga sektorn utgör en del av regeringens ekonomisk-politiska strategi enligt regeringsprogrammet. Det nuvarande produktivitetsprogrammet inom statsförvaltningen kommer att ersättas med ett nytt effektivitets- och resultatprogram. Enligt regeringsprogrammet kommer omfattningen av de mål som ställts upp för att öka funktionernas effektivitet att kvarstå till sina totala ekonomiska konsekvenser. För de produktivitetsfrämjande åtgärderna redogörs närmare i samband med de berörda kapitlen.

Bedömning av könskonsekvenserna i samband med budgetpropositionen

Över hälften av anslagen inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde är överföringsutgifter och deras konsekvenser för jämställdheten är beroende av finansieringsmottagarnas beslut.

I de unga åldersgrupperna är skillnaden mellan kvinnors och mäns utbildningsnivå till kvinnornas klara fördel. Att inte genomgå den grundläggande utbildningen, inte fortsätta studera efter den grundläggande utbildningen eller att avbryta yrkesutbildning eller högskoleutbildning är typiskt i synnerhet för pojkelever och manliga studerande. Genom att förbättra kvaliteten på den grundläggande utbildningen, ha flexibel grundläggande utbildning som praxis och utveckla den utbildning som förbereder för yrkesutbildning bedöms i synnerhet den andel av befolkningen som inte har yrkesutbildning minska och därigenom även skillnaderna i kvinnors och mäns utbildningsnivå.

Flickors och pojkars segregerade studieval upprätthåller segregationen i arbetslivet. Man vidtar fortsatta åtgärder för att påverka flickors och pojkars studieval.

Den kultur-, idrotts- och ungdomspolitiska verksamheten är i regel könsneutral. Däremot är främjande av jämställdhet enligt idrottslagen utgångspunkten i t.ex. strategin för statsunderstöd för idrottsverksamhet, vilket beaktas i understödskriterierna. I idrottsverksamheten läggs särskild vikt vid att beakta könsaspekten i utvecklandet av utbildningen för tränare och instruktörer. Inom ungdomsarbetet riktas finansieringen vid behov särskilt till projekt som gäller flickor eller pojkar. I takt med att den kulturella mångfalden ökar kommer behovet av differentierad verksamhet att öka inom ungdomsarbetet. Kulturbranschen är kvinnodominerad såväl när det gäller kulturaktörer som när det gäller användare av kulturtjänster och kulturutövare, men männens andel som användare av kulturtjänster har ökat på 2000-talet. Däremot tjänar kvinnor som får sin försörjning från konstens område i genomsnitt sämre än män, och avsikten är att uppmärksamma detta när verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete förbättras.

Med hjälp av statistik och undersökningar följer undervisnings- och kulturministeriet könskonsekvenserna av förvaltningsområdets verksamhet och beaktar dessa då budgeten görs upp.

Fullmakterna under huvudtiteln enligt moment (mn euro)
  2011
ordinarie budget
2012
budgetprop.
       
29.10.01 Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning(reservationsanslag 2 år)    
  — fullmakt för hyresavtal - 1,50
29.10.34 Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år)    
  — fullmakt för anläggningsprojekt inom den allmänbildande utbildningen 36,00 5,00
29.30.52 Statsunderstöd för det fria bildningsarbetets anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år)    
  — fullmakt för anläggningsprojekt 1,00 -
29.40 Högskoleundervisning och forskning    
  — fullmakt för Finlands Akademis forskningsprojekt 314,58 282,3
29.40.20 Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år)    
  — fullmakt för upphandlingskontrakt - 25,00
29.80.34 Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år)    
  — fullmakt för anläggningsprojekt 4,50 4,50
29.80.75 Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år)    
  — fullmakt för ombyggnad och småprojekt 1,60 1,60

Förvaltningsområdets anslag 2010—2012

    År 2010
bokslut
1000 €
År 2011
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2012
budgetprop.
1000 €

Ändring 2011—2012
    1000 € %
             
01. Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom ansvarsområdet 112 023 114 605 117 319 2 714 2
01. Undervisnings- och kulturministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 26 095 25 266 26 481 1 215 5
02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 22 052 21 748 21 814 66 0
03. Omkostnader för centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO (reservationsanslag 2 år) 8 807 8 748 8 735 - 13 - 0
04. Utvärdering av utbildningen och högskolorna samt rättsskyddsnämnden för studerande (reservationsanslag 2 år) 2 289 2 489 2 539 50 2
21. Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år) 4 511 4 711 3 948 - 763 - 16
22. Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år) 15 313 15 438 17 563 2 125 14
29. Mervärdesskatteutgifter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 27 628 30 800 30 800
50. Vissa understöd (fast anslag) 585 585 585
51. Understöd för kyrklig och religiös verksamhet (fast anslag) 2 577 2 620 2 644 24 1
66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) 2 166 2 200 2 210 10 0
10. Allmänbildande utbildning 841 915 905 168 961 424 56 256 6
01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år) 46 860 45 610 47 403 1 793 4
02. Studentexamensnämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 6 6 1 306 1 300 21 667
20. Utvecklande av den allmänbildande utbildningen (reservationsanslag 2 år) 10 889 12 889 12 894 5 0
30. Statsandel och statsunderstöd för den allmänbildande utbildningens driftskostnader (förslagsanslag) 727 114 791 917 842 693 50 776 6
34. Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år) 55 700 53 200 56 000 2 800 5
51. Statsunderstöd till organisationer (fast anslag) 1 346 1 546 1 128 - 418 - 27
20. Yrkesutbildning 674 584 698 019 730 956 32 937 5
01. Omkostnader för statlig yrkesutbildning (reservationsanslag 2 år) 8 329 8 290 8 485 195 2
20. Inlärning på arbetsplatsen (reservationsanslag 2 år) 3 026 3 026 3 026
21. Utvecklande av yrkesutbildningen (reservationsanslag 2 år) 1 364 1 364 1 339 - 25 - 2
30. Statsandel och statsunderstöd för yrkesutbildningens driftskostnader (förslagsanslag) 661 865 685 339 718 106 32 767 5
30. Vuxenutbildning 498 270 512 711 515 071 2 360 0
20. Undervisningsväsendets personalutbildning och vissa andra utgifter (reservationsanslag 2 år) 24 245 24 247 25 747 1 500 6
21. Utvecklande av vuxenutbildningen (reservationsanslag 2 år) 3 010 1 985 3 010 1 025 52
30. Statsandelar för driftskostnader för läroanstalter för fritt bildningsarbete (förslagsanslag) 163 643 167 109 164 092 - 3 017 - 2
31. Statsandel och statsunderstöd för yrkesinriktad tilläggsutbildning (förslagsanslag) 146 192 148 629 152 775 4 146 3
32. Statsandel och statsunderstöd för läroavtalsutbildning (förslagsanslag) 133 709 140 552 140 594 42 0
51. Statsandelar för särskilda yrkesläroanstalters driftskostnader (förslagsanslag) 17 701 20 519 21 279 760 4
52. Statsunderstöd för det fria bildningsarbetets anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år) 1 000 1 000 308 - 692 - 69
53. Statsunderstöd till organisationer (fast anslag) 8 770 8 670 7 266 - 1 404 - 16
40. Högskoleundervisning och forskning 2 754 473 2 926 924 2 755 943 - 170 981 - 6
01. Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år) 9 420 12 969 12 806 - 163 - 1
02. Arkivverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 20 541 19 309 19 019 - 290 - 2
03. Omkostnader för Centralen för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år) 2 557 2 443 1 965 - 478 - 20
04. Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 1 621 1 599 1 589 - 10 - 1
(05.) Omkostnader för universitetens servicecentral (reservationsanslag 2 år) 10
20. Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år) 23 936 23 536 30 554 7 018 30
22. Tutkimusinfrastruktuurihankkeiden rahoitus (reservationsanslag 3 år) 4 000 4 000 0
30. Statsandel och statsunderstöd för kommunala och privata yrkeshögskolors driftskostnader (förslagsanslag) 400 305 409 774 429 001 19 227 5
50. Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år) 1 703 152 1 838 593 1 855 400 16 807 1
51. Finlands Akademis forskningsanslag (reservationsanslag 3 år) 209 350 234 711 251 526 16 815 7
52. Särskild statlig finansiering för undervisning och forskning vid Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet (förslagsanslag) 5 607 31 707 31 707
53. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av vetenskapen (förslagsanslag) 95 796 100 300 101 180 880 1
66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) 15 821 15 733 17 196 1 463 9
(87.) Statlig finansiering för Aalto-universitetets kapital (fast anslag) 254 105
(88.) Statlig finansiering av stiftelsen för Tammerfors tekniska universitets kapital (fast anslag) 12 252 25 000 - 25 000 - 100
(89.) Statlig finansiering av kapitalplaceringar i offentligrättsliga universitet (fast anslag) 211 250 - 211 250 - 100
70. Studiestöd 880 997 937 135 936 132 - 1 003 - 0
01. Omkostnader för besvärsnämnden för studiestöd (reservationsanslag 2 år) 703 686 683 - 3 - 0
52. Statsgaranti för studielån (förslagsanslag) 31 328 36 400 35 200 - 1 200 - 3
55. Studiepenning och bostadstillägg (förslagsanslag) 780 594 824 505 818 505 - 6 000 - 1
57. Måltidsstöd till högskolestuderande (förslagsanslag) 24 635 29 200 29 500 300 1
58. Understöd för ersättning av hyreskostnader (reservationsanslag 2 år) 4 494 5 244 5 244
59. Stöd för skolresor för studerande i gymnasieutbildning och yrkesutbildning (förslagsanslag) 39 243 41 100 47 000 5 900 14
80. Konst och kultur 400 642 426 047 429 122 3 075 1
01. Omkostnaderna för centralkommissionen för konst och konstkommissionerna (reservationsanslag 2 år) 5 321 5 085 4 820 - 265 - 5
02. Statens konstmuseums omkostnader (reservationsanslag 2 år) 19 004 18 729 19 221 492 3
03. Omkostnader för förvaltningsnämnden för Sveaborg (reservationsanslag 2 år) 3 047 2 685 2 851 166 6
04. Museiverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 19 632 19 813 19 438 - 375 - 2
05. Omkostnader för biblioteket för synskadade (reservationsanslag 2 år) 6 501 6 697 6 412 - 285 - 4
06. Omkostnader för Nationella audiovisuella arkivet (reservationsanslag 2 år) 6 709 6 814 6 860 46 1
07. Omkostnader för Centralen för mediefostran och bildprogram (reservationsanslag 2 år) 620 614 645 31 5
08. Omkostnader för Institutet för Ryssland och Östeuropa (reservationsanslag 2 år) 983 971 969 - 2 - 0
16. Extra konstnärs- och journalistpensioner (förslagsanslag) 17 850 18 563 713 4
30. Statsunderstöd för de allmänna bibliotekens verksamhet (fast anslag) 4 413 4 471 4 613 142 3
31. Statsandel och statsunderstöd för teatrars och orkestrars driftskostnader (förslagsanslag) 40 868 42 109 40 420 - 1 689 - 4
32. Statsandelar och statsunderstöd för museer (förslagsanslag) 19 480 20 078 17 683 - 2 395 - 12
33. Statsunderstöd för utveckling av kulturverksamheten i kommunerna och regionerna (förslagsanslag) 106 106 106
34. Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år) 6 000 5 000 5 300 300 6
40. Ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg (förslagsanslag) 206 252 252
50. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år) 10 375 9 475 8 276 - 1 199 - 13
51. Stipendier åt konstnärer, författare och översättare (förslagsanslag) 12 887 13 160 13 391 231 2
52. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av konsten (förslagsanslag) 209 342 220 662 222 595 1 933 1
53. Statsunderstöd för lokalkostnader (fast anslag) 18 634 18 824 18 824
54. Statsunderstöd för konst- och kulturinstitutioners lokalinvesteringar (fast anslag) 3 253 3 096 7 402 4 306 139
55. Stöd till digitaliseringen av kulturarvet (reservationsanslag 3 år) 2 600 2 500 2 500
(56.) Främjande av kulturexport (reservationsanslag 3 år) 100 100 - 100 - 100
70. Anskaffning av inventarier (reservationsanslag 3 år) 1 500 2 100 2 825 725 35
72. Utökning av Statens konstmuseums samlingar (reservationsanslag 3 år) 739 939 739 - 200 - 21
75. Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år) 8 321 3 900 4 400 500 13
95. Utgifter för skydd av kulturmiljö (förslagsanslag) 17 17
90. Idrottsverksamhet 137 670 143 883 147 294 3 411 2
50. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av idrott och fysisk fostran (förslagsanslag) 135 830 143 286 144 542 1 256 1
52. Statsandel för idrottsutbildningscenter (fast anslag) 1 840 597 2 752 2 155 361
91. Ungdomsarbete 69 348 65 256 69 908 4 652 7
50. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av ungdomsarbete (förslagsanslag) 51 325 51 583 52 035 452 1
51. Verkstadsverksamhet för unga och uppsökande ungdomsarbete (reservationsanslag 2 år) 18 023 13 323 17 523 4 200 32
52. Samernas kultur- och språkboverksamhet (reservationsanslag 2 år) 350 350
  Sammanlagt 6 369 921 6 729 748 6 663 169 - 66 579 - 1

  Det totala antalet anställda 3 564 3 515 3 472