Statsbudgeten 2012
29. UNDERVISNINGS- OCH KULTURMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
De statsandelar som beviljas inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde budgeteras 2012 på grundval av beslutet om beviljande avvikande från de allmänna bestämmelserna om fördelningen av inkomster och utgifter. De statsandelar och statsunderstöd som omfattas av fullmaktsförfarandet budgeteras likväl enligt kontantprincipen.
Förklaring:
Förvaltningsområdets verksamhetsmiljö
Finland påverkas i hög grad av konjunkturerna i världsekonomin. Säkerställandet av kunnandet, välfärden och konkurrenskraften kräver satsningar på utbildning, forskning, kreativitet, kultur och innovationsverksamhet. Ungdomsarbetslösheten är en särskild utmaning för utbildnings- och ungdomspolitiken. Ministeriet har utarbetat en verksamhetsstrategi som sträcker sig fram till 2020 och som för sin del bidrar till att bemöta utmaningarna i verksamhetsmiljön.
Den åldersklass som börjar gymnasium eller grundläggande yrkesutbildning minskar. I fråga om den åldersklass som börjar studera på högskolenivå kommer det inte att ske några väsentliga förändringar. Andelen barn och unga med invandrarbakgrund ökar på alla utbildningsnivåer. Efterfrågan på vuxenutbildning ökar.
Det kreativa arbetet och den kreativa verksamheten och produktionen samt den digitala användningen av kulturinnehåll får ökad betydelse till följd av utvecklingen av informationssamhället. Den kreativa ekonomins sysselsättande effekt ökar. I och med att samhället blir allt mer mångskiftande och differentierat blir det en utmaning att stärka medborgarverksamheten så att den främjar den sociala gemenskapen, välfärden och hälsan. Medborgarverksamhetens roll i produktionen av kultur- och idrottstjänster förväntas växa.
Den regionala differentieringen innebär en utmaning när det gäller att tillhandahålla jämlika tjänster i hela landet. Dessutom accentueras förebyggandet av utslagning och ojämlikhet bland barn och unga i och med att åldersklasserna blir mindre och den samhällsekonomiska försörjningskvoten blir sämre.
Tryggandet av basservicen förutsätter att reformen av kommunstrukturen och av kommunernas servicestruktur fortsätter.
Förvaltningsområdets samhälleliga verkningar
Utbildnings- och vetenskapspolitiken
Det finländska välfärdssamhället grundar sig på en hög utbildningsnivå och en avgiftsfri utbildning av hög kvalitet. Lika möjligheter till en högklassig utbildning såväl inom tidig fostran som inom högskoleutbildning måste säkerställas i hela landet. Målet är att höja befolkningens utbildnings- och kompetensnivå så att utbildningsnivån närmar sig världstoppen. En effektivare utbildning kan förlänga arbetskarriärerna i det inledande skedet och genom en effektivare vuxenutbildning kan pensioneringarna senareläggas.
En hög kvalitet på undervisningen och examina är en förutsättning för utbildningens verkningsfullhet, effektivitet och produktivitet. På alla utbildningsnivåer fäster man uppmärksamhet vid att ständigt höja kvaliteten på utbildningen och vid att säkerställa kvaliteten. Man stärker elev- och studerandevården inom den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen. Informationssamhällsutvecklingen i fråga om utbildning och forskning stärks.
Målet är att
- inlärningsresultaten inom den grundläggande utbildningen är bland de bästa vid internationella jämförelser
- antalet stora undervisningsgrupper minskar inom den grundläggande utbildningen
- relationstalet studerande/lärare förbättras i högskolorna
- forskningens kvalitet och effekter ökar.
Relationstalet studerande (FTE)/1)lärare i högskolorna | |||||||
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Yrkeshögskolor | 16,6 | 16,5 | 16,6 | 16,7 | 17,9 | 16,4 | 16,4 |
Universitet | 8,7 | 8,8 | 8,4 | 8,4 | 7,1 | 7,1 | 7,1 |
1) Kalkylerat antal studerande uttryckt i heltidsstuderande (Full Time Equivalent), vid universiteten undervisnings- och forskningspersonal (exkl. kalkylerad timundervisning och platser för forskarutbildning).
Forskningens kvalitet och effekter | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 20091) | 2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning | |
FoU-utgifternas andel av BNP (%) | 3,45 | 3,47 | 3,72 | 3,92 | 3,9 | 3,9 | 3,9 |
Forskningspersonalens andel av de sysselsatta (%) | 2,55 | 2,41 | 2,40 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 |
Vetenskapliga publikationer per en miljon invånare (st.)2) | 1 700 | 1 700 | 1 900 | 1 900 | 1 900 | 2 000 | 2 000 |
1) I uppgifterna för 2009 är FoU-utgifternas andel av BNP Statistikcentralens uppskattning, forskningspersonalens andel uppskattning, vetenskapliga publikationer utfall.
2) Källa: ISI Web of Knowledge (artiklar, översiktsartiklar, kommentarer, brev och konferenspublikationer).
För att trygga tillgången till kunnig arbetskraft vidtas effektivare åtgärder för att utbildningen ska slutföras snabbare, utbildningens överensstämmelse med arbetslivet ska öka och andelen personer som inte skaffar sig en yrkesutbildning ska minska. Utbildningsutbudet dimensioneras utifrån nationens bildningsbehov och arbetsmarknadens behov på lång sikt. För att påskynda studierna ökas studiehandledningen och studiehandledarutbildningen, förnyas grunderna för antagning av studerande inom yrkesutbildning, genomförs ett program för att effektivisera utexamineringen från yrkesutbildning, förnyas antagningen av högskolestuderande och utvecklas systemen för planering, handledning och uppföljning av högskolestudier. Serviceförmågan inom yrkesutbildningen stärks och yrkesutbildningens struktur utvecklas även i fortsättningen. Kompetensen hos lärare och handledare som har hand om integrationsutbildning för invandrare utvecklas. Studiestödet främjar lika möjligheter till utbildning, förutsättningar för studier på heltid och tillgången på kunnig arbetskraft.Målet är att
- den andel personer som fortsätter studera direkt efter den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen ökar
- den tid som används för att avlägga examen förkortas och genomströmningen ökar
- åldern då högskoleexamen avläggs sjunker
- sysselsättningen bland dem som avlagt examen ökar
- den andel av den vuxna befolkningen i arbetsför ålder som årligen deltar i utbildning uppgår till minst 60 %
- matchningen mellan utbildningsutbud och behov av arbetskraft förbättras.
Personer som avslutar den grundläggande utbildningen och genast inleder utbildning (%)1) | |||||||
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Studerande i yrkesutbildning | 41,9 | 42,9 | 44,2 | 44,0 | 44,5 | 44,5 | 44,5 |
— utbildning som leder till grundexamen | 40,1 | 40,7 | 41,9 | 41,2 | 41,5 | 41,5 | 41,5 |
— förberedande utbildningar2) | 1,8 | 2,2 | 2,3 | 2,8 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Studerande i gymnasieutbildning | 51,1 | 50,8 | 50,6 | 50,2 | 50,5 | 51,2 | 51,7 |
Studerande i grundskolans påbyggnadsundervisning | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
— i grundskolor | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
— i folkhögskolor | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Utbildningar som leder till examen sammanlagt | 91,2 | 91,5 | 92,5 | 91,4 | 92,0 | 92,7 | 93,2 |
Påbyggnadsundervisning och föreberedande utbildningar sammanlagt | 4,3 | 4,7 | 4,8 | 5,3 | 5,5 | 5,5 | 5,5 |
Sammanlagt | 95,5 | 96,2 | 97,3 | 96,7 | 97,5 | 98,2 | 98,7 |
---|
1) Källa: Statistikcentralen. De tal som gäller studerande i påbyggnadsundervisning efter den grundläggande utbildningen är uppskattningar.
2) Inkluderar även förberedande och rehabiliterande undervisning och handledning för personer med funktionshinder, utbildning som förbereder för grundläggande yrkesutbildning för invandrare, undervisning i huslig ekonomi samt orienterande och förberedande utbildning i anslutning till grundläggande yrkesutbildning (Yrkesstart).
Sysselsättning och fortsatta studier bland dem som avlagt examen (%)1) | ||||||||
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning | |
Studentexamen | ||||||||
sysselsatta (inte studerande) | 17,9 | 18,0 | 19,0 | 18,0 | 17,0 | 17,0 | 16,0 | 16,0 |
i fortsatta studier (sysselsatta) | 22,7 | 24,1 | 25,8 | 25,0 | 24,5 | 24,0 | 23,0 | 23,0 |
i fortsatta studier (inte sysselsatta) | 40,8 | 38,8 | 37,1 | 39,0 | 41,0 | 42,0 | 45,0 | 45,0 |
Yrkesinriktad grundexamen (läroplansbaserad) | ||||||||
sysselsatta | 61,4 | 63,3 | 66,7 | 65,0 | 63,5 | 64,0 | 65,5 | 67,0 |
i fortsatta studier | 10,2 | 9.3 | 8,9 | 8,7 | 10,0 | 9,5 | 9,5 | 9,5 |
Yrkesinriktad grundexamen (fristående examen) | ||||||||
sysselsatta | 77,1 | 81,4 | 83,2 | 82,1 | 80,0 | 81,0 | 82,0 | 82,5 |
i fortsatta studier | 3,0 | 2,9 | 2,7 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 2,5 |
Yrkesexamen | ||||||||
sysselsatta | 81,0 | 84,0 | 85,4 | 85,0 | 84,0 | 84,5 | 85,0 | 85,5 |
i fortsatta studier | 3,0 | 2,7 | 2,5 | 2,8 | 3,0 | 3,0 | 2,5 | 2,5 |
Specialyrkesexamen | ||||||||
sysselsatta | 95,6 | 96,2 | 96,1 | 96,4 | 95,5 | 96,0 | 96,5 | 97,0 |
i fortsatta studier | 0,5 | 0,8 | 0,7 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Yrkeshögskoleexamen, utbildning för unga | ||||||||
sysselsatta | 83,0 | 84,0 | 86,2 | 87,2 | 84,0 | 86,0 | 87,0 | 87,0 |
i fortsatta studier | 4,6 | 4,5 | 3,8 | 3,3 | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Yrkeshögskoleexamen, vuxenutbildning | ||||||||
sysselsatta | 91,0 | 90,9 | 91,5 | 92,5 | 91,0 | 92,0 | 92,0 | 92,0 |
i fortsatta studier | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,2 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Högre högskoleexamen | ||||||||
sysselsatta | 84,2 | 84,9 | 85,0 | 85,6 | 84,5 | 85,0 | 85,5 | 86,0 |
i fortsatta studier | 4,3 | 5,0 | 4,5 | 3,8 | 5,3 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Doktorsexamen | ||||||||
sysselsatta | 83,4 | 80,5 | 79,4 | 80,6 | 81,0 | 82,0 | 83,0 | 84,0 |
flyttat utomlands | 7,1 | 8,3 | 9,5 | 8,2 | 9,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 |
1) Källa: Statistikcentralens sysselsättningsstatistik. Beskriver sysselsättningen bland dem som avlagt examen året före undersökningsåret och placering i fortsatta studier i slutet av undersökningsåret. Sysselsatta studerande räknas som sysselsatta utom i fråga om studenter, där de anges separat. I fråga om 2009 är de tal som gäller yrkesutbildning uppskattningar.
Medelåldern för dem som avlagt högskoleexamen (median)1) | |||||||
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning | |
Yrkeshögskoleexamen | 25,2 | 25,1 | 25,1 | 25,2 | 24,8 | 24,6 | 24,5 |
Högre högskoleexamen | 27,4 | 27,5 | 28,6 | 27,3 | 27,0 | 26,8 | 26,7 |
1) Källa: Statistikcentralen. Gäller i fråga om yrkeshögskolor ungas utbildning.
Andelen (%) studerande som avlagt examen inom målsatt tid av dem som inlett studier1) | ||||||||
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Gymnasieutbildning (3 år) | 84,3 | 86,1 | 86,2 | 86,2 | 86,3 | 86,5 | 86,5 | 86,5 |
Yrkesinriktad grundexamen | ||||||||
(3 år) | 57,0 | 56,6 | 58,3 | 58,1 | 59,5 | 60,5 | 62,0 | 63,0 |
Yrkeshögskoleexamen (5 år) | 58,6 | 61,3 | 59,8 | 59,8 | 62,0 | 64,0 | 66,0 | 67,0 |
Lägre och högre yrkeshögskoleexamen (7 år) | 49,2 | 56,0 | 55,0 | 60,0 | 64,0 | 66,0 |
1) Källa: Statistikcentralen. Inkluderar endast utbildning som lyder under undervisningsförvaltningen. Inkluderar inte utbildning som förbereder för en yrkesinriktad grundexamen som avläggs i form av en fristående examen eller läroavtalsutbildning. Avser i fråga om lägre och högre högskoleexamina andelen studerande som avlagt målexamen, den högsta examen som en ny studerande har beviljats rätt att avlägga. I fråga om 2009 är det tal som anger utbildning som leder till yrkesinriktad grundexamen en uppskattning.
Utvecklingen av universiteten och yrkeshögskolorna fortsätter utifrån olika mål och innehåll i examina. Högskolornas strukturer utvecklas med målet att öka den internationella spetskompetensen och skapa högskoleenheter med en starkare och verkningsfullare kompetensnivå.
Målet är att
- undervisningens och forskningens kvalitet och effekter ökar
- den internationella rörligheten bland undervisnings- och forskningspersonalen samt studerandena vid högskolorna ökar
- högskolornas resultat förbättras.
Resultat av högskolornas verksamhet och rörlighet bland studerande | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Vetenskapliga publikationer/undervisnings- och forskningspersonal (universitet) | 1,90 | 1,89 | 1,88 | 2,10 | 2,15 | 2,15 |
Doktorsexamina/professorer (universitet) | 0,67 | 0,67 | 0,72 | 0,72 | 0,73 | 0,73 |
Utländska examensstuderande (universitet) | 5 897 | 6 195 | 6 984 | 7 300 | 8 200 | 8 950 |
Utländska examensstuderande (yh) | 5 299 | 6 294 | 6 962 | 7 100 | 7 500 | 8 220 |
Tillgången till behörig och kunnig undervisningspersonal måste säkerställas. För att uppnå detta mål ser man till att lärarutbildningen är tillräcklig och förbättrar lärarnas arbetsförhållanden. Lärarnas möjligheter till kontinuerlig kompetensutveckling förbättras genom programmet Kunnig (Osaava-ohjelma).
Målet är att
- behörighetssituationen bland lärare och lärarnas möjligheter till fortbildning förbättras
- intresset för lärarutbildning bibehålls så att antalet sökande till klasslärarutbildning är minst 5 000 per år.
Lärarnas behörighet1) | ||||||
2005 | 2008 | 2009 | 2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Behöriga lärare inom den allmänbildande utbildningen, % | 88 | 88 | 89 | 90 | 90 | 91 |
Behöriga lärare inom den grundläggande yrkesutbildningen, % | 76 | 75,2 | 78 | 79 | 79 | 80 |
1) Lärare i huvudsyssla.
Förverkligandet av målen bedöms också med avseende på kön.
Personalens deltagande i fortbildning inom undervisningsväsendet1) | |||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Grundläggande utbildning och gymnasieutbildning | 21 550 | 21 000 | 30 040 | 32 000 | 35 000 |
Yrkesutbildning och vuxenutbildning | 4 540 | 4 500 | 9 900 | 8 000 | 8 000 |
Fritt bildningsarbete | 680 | 640 | 1 730 | 1 500 | 1 500 |
1) Fortbildning som ordnas av Utbildningsstyrelsen och länsstyrelserna/regionförvaltningsverken, inkl. programmet Kunnig (Osaava) fr.o.m. 2010.
Studerande och examina1) | |||||||
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Förskoleundervisning | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
— antal studerande | 57 930 | 57 110 | 56 650 | 57 750 | 58 770 | 59 000 | 59 200 |
Grundläggande utbildning | |||||||
— nya studerande | 58 000 | 57 650 | 57 030 | 56 770 | 57 880 | 57 500 | 57 500 |
— studerande som fått avgångsbetyg | 65 790 | 65 570 | 66 810 | 65 090 | 64 960 | 64 000 | 62 000 |
— antal studerande | 568 720 | 554 170 | 544 410 | 536 780 | 530 680 | 521 000 | 518 000 |
Gymnasieutbildning | |||||||
— nya studerande | 39 400 | 38 520 | 38 750 | 38 060 | 38 000 | 38 000 | 38 000 |
— avlagda studentexamina2) | 32 790 | 33 070 | 32 600 | 32 650 | 33 000 | 33 000 | 33 000 |
— antal studerande | 114 140 | 112 390 | 110 080 | 108 390 | 107 400 | 110 000 | 110 000 |
Grundläggande yrkesutbildning3) | |||||||
— nya studerande | 64 710 | 67 710 | 68 400 | 67 370 | 66 500 | 66 500 | 66 000 |
— avlagda examina | 37 280 | 38 860 | 39 110 | 42 520 | 43 500 | 45 000 | 46 800 |
— antal studerande4) | 150 450 | 156 860 | 161 670 | 162 300 | 164 390 | 164 090 | 164 090 |
Yrkesinriktad tilläggsutbildning5) | |||||||
— nya studerande | 31 000 | 33 500 | 32 500 | 31 700 | 30 400 | 30 400 | 30 400 |
— avlagda examina | 16 170 | 18 100 | 17 700 | 17 300 | 17 900 | 17 900 | 17 900 |
— antal studerande i utbildning vid läroanstalter | 33 840 | 35 000 | 34 000 | 28 900 | 28 800 | 28 800 | 28 800 |
— antal studerande i läroavtalsutbildning | 22 150 | 24 500 | 27 231 | 29 025 | 27 181 | 29 410 | 29 410 |
Grundexamina vid yrkeshögskolor | |||||||
— studerande som inlett sina studier | 32 370 | 32 120 | 32 590 | 33 676 | 34 305 | 34 963 | 34 900 |
— avlagda examina | 20 767 | 20 570 | 20 951 | 20 044 | 20 581 | 22 000 | 22 000 |
— antal studerande | 115 760 | 114 730 | 113 390 | 115 830 | 118 015 | 115 400 | 115 300 |
Högre yrkeshögskoleexamina | |||||||
— studerande som inlett sina studier | 1 380 | 1 770 | 1 990 | 2 308 | 2 722 | 2 800 | 2 900 |
— avlagda examina | 150 | 362 | 681 | 940 | 1 253 | 1 500 | 1 800 |
— antal studerande | 2 070 | 3 300 | 4 380 | 5 544 | 6 580 | 6 600 | 6 800 |
Grundexamina vid universitet6) | |||||||
— nya studerande | 20 150 | 19 648 | 19 643 | 20 169 | 19 988 | 19 600 | 19 600 |
— avlagda lägre högskoleexamina | 3 814 | 5 879 | 13 876 | 10 775 | 12 300 | 13 000 | 13 800 |
— avlagda högre högskoleexamina | 13 128 | 13 884 | 21 825 | 10 535 | 14 384 | 14 900 | 14 900 |
— antal studerande | 152 165 | 152 196 | 140 558 | 145 330 | 144 321 | 145 000 | 145 000 |
Doktorsexamina vid universitet | 1 409 | 1 526 | 1 527 | 1 642 | 1 518 | 1 600 | 1 600 |
1) Utbildning som lyder under utbildningsförvaltningen. De tal som gäller nya studerande inom grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och yrkesinriktad grund- och tilläggsutbildning, studerande som fått avgångsbetyg från grundläggande utbildning, studerande som avlagt examen inom yrkesinriktad grund- och tilläggsutbildning och utländska studerande är i fråga om 2010 uppskattningar. Antalet studerande inom förskoleutbildning, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och grundläggande yrkesutbildning samt yrkesinriktad tilläggsutbildning som ordnas i form av läroavtalsutbildning är antalet studerande enligt statsandelssystemet.
2) IB-gymnasieexamina och Reifeprüfungexamina ingår inte.
3) Omfattar sådan utbildning som ordnas som läroplansbaserad utbildning och som utbildning som förbereder för fristående examen vid läroanstalter och i läroavtalsform och som leder till en yrkesinriktad grundexamen.
4) Omfattar även studerande i annan utbildning än sådan som leder till examen.
5) I fråga om nya studerande och avlagda examina ingår sådan utbildning vid läroanstalter och i läroavtalsform som förbereder för yrkesexamen och specialyrkesexamen.
6) Inbegriper studerande för lägre och högre högskoleexamen och dessa examina.
Konst- och kulturpolitiken
Konsten och kulturen främjar befolkningens välbefinnande och livskvalitet samt stärker det kulturella kapitalet. Genom att stärka kulturgrunden, verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete, medborgarnas möjligheter till kulturellt deltagande samt kulturekonomin främjas bildningen, kreativiteten, kunnandet och innovativiteten, regionernas livskraft samt utvecklingen av sysselsättningen och samhällsekonomin.
Centrala kulturpolitiska områden är konst- och konstnärs-, kulturarvs-, biblioteks-, kulturexport- och upphovsrättspolitiken liksom även den audiovisuella politiken och den kommunala kulturverksamheten. Med kulturpolitiska medel främjas också genomförandet av utvecklingsuppgifter som överskrider gränserna mellan olika förvaltningsområden, såsom hållbar utveckling, arkitektur- och formgivningspolitik, kreativitets- och innovationspolitik, regional utvecklingspolitik, barn- och ungdomspolitik samt hälso- och välfärdspolitik. Dessutom sörjer man för invandrarnas och andra befolkningsgruppers kulturella behov.
Målen för de samhälleliga verkningarna inom kulturpolitiken är:
1. Kulturgrunden stärks
Kulturgrunden stärks genom att man främjar tillgången till kultur och information, bevarandet av kulturarvet och kulturmiljöerna, konst-, kulturarvs- och mediefostran liksom även den nationella, regionala och lokala konst- och kulturförvaltningens funktioner och kulturens internationalisering, med beaktande av omvärldens utmaningar globalt och med tanke på den tekniska och hållbara utvecklingen.
2. Verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete förbättras
Verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete förbättras genom att stödformerna för konst och kultur utvecklas, konstnärernas utkomstmöjligheter görs mångsidigare och ett fungerande upphovsrättssystem utvecklas. Dessutom stärks förutsättningarna för företagsamhet inom kulturella och kreativa branscher.
3. Möjligheterna till kulturellt deltagande för alla befolkningsgrupper ökas
Möjligheterna till kulturellt deltagande för alla befolknings- och medborgargrupper ökas genom att den lokala och regionala tillgången och tillgängligheten till kulturtjänster och kulturarvet förbättras och genom att utvecklingen av kulturell mångfald främjas.
4. Kulturekonomin och den kreativa ekonomin stärks
Förutsättningarna för att utveckla kulturekonomin och den kreativa ekonomin och deras effekt på sysselsättningen förbättras genom att den finansiella basen och kunskapsunderlaget för kulturen utvecklas och breddas, kulturexporten stöds och upphovsrätten utnyttjas bättre.
Nyckeltal för kulturpolitiken | |||
---|---|---|---|
utfall 2009 |
utfall 2010 |
uppskattning 2012 |
|
1. Stärkande av kulturgrunden | |||
Teatrar med rätt till statsandel | |||
— uppskattade årsverken | 2 469 | 2 469 | 2 469 |
— antal föreställningar | 11 534 | 11 941 | 11 950 |
Orkestrar med rätt till statsandel | |||
— uppskattade årsverken | 1 033 | 1 033 | 1 033 |
— antal konserter | 1 716 | 1 185 | 1 990 |
Finlands Nationalopera | |||
— antal anställda med månadslön | 543 | 540 | 548 |
— antal föreställningar | 307 | 337 | 354 |
Suomen Kansallisteatteri | |||
— antal anställda | 333 | 330 | 340 |
— antal föreställningar | 724 | 605 | 650 |
Museer med rätt till statsandel, årsverken | 1 158 | 1 158 | 1 158 |
Antal regioncentrum för konst | 31 | 31 | 31 |
2. Personer som utför kreativt arbete | |||
Antal mottagare/sökande av årsstipendier | 277/1979 | 277/1985 | 305/2000 |
Andelen personer som bor i huvudstadsregionen av dem som får stipendium från statens konstkommissioner, % | 53 | 56 | 54 |
Andelen sysselsatta inom kulturbranscherna av det totala antalet sysselsatta, % | .. | .. | 3,30 |
— Sysselsatta inom kulturbranscherna, 1 000 personer | 107 | ||
Antal konstnärspensioner sammanlagt (31.12) | 1 025 | 1 017 | 1 038 |
— Antal nya mottagare av konstnärspensioner i förhållande till antalet sökande, % | 8,88 | 7,98 | 16,69 |
3. Kulturen och medborgarna | |||
Besökare på teatrar med rätt till statsandel, 1 000 personer | 2 419 | 2 502 | 2 510 |
Suomen Kansallisteatteris publikkontakter, 1 000 personer | 162 | 116 | 180 |
Åhörare vid orkestrar med rätt till statsandel, 1 000 personer | 639 | 670 | 710 |
Finlands Nationaloperas publikkontakter, 1 000 personer | 265 | 295 | 280 |
Besökare i museer med rätt till statsandel och i andra museer som sköts som huvudsyssla, 1 000 personer | 5 143 | 4 900 | 5 200 |
Premiärer på inhemska filmer | 20 | 23 | 22 |
Antal biobesökare vid inhemska filmer, 1 000 personer | 990 | 2 073 | 1 700 |
Antal huvudbibliotek och biblioteksfilialer, st. | 815 | 798 | 798 |
Den totala utlåningen vid inhemska bibliotek, 1 000 st. | 98 827 | 96 228 | 97 000 |
Fysiska biblioteksbesök, 1 000 st. | 54 344 | 52 647 | 53 000 |
Biblioteksbesök på nätet, 1 000 st. | 51 572 | 57 078 | 59 000 |
Besök på kulturevenemang, 1 000 personer | 1 870 | 2 030 | 1 900 |
4. Kulturen och ekonomin | |||
Kulturbranschernas procentandel av värdestegringen | .. | .. | 3,32 |
— Värdestegringen inom kulturbranscherna, mn euro | .. | .. | 5 400 |
— Intäkter av kulturbranscherna, mn euro | .. | .. | 13 000 |
Verksamhetsställen för företag inom kulturbranschen | 21 430 | .. | 22 000 |
Privat konsumtion av kultur, mn euro | .. | .. | 7 200 |
Idrottspolitiken
Målet för de samhälleliga verkningarna inom idrottspolitiken är främjandet av idrott och därigenom befolkningens välmående och hälsa. I främjandet av idrott tar man på ett övergripande sätt fasta på idrottens likvärdighets- och jämställdhetsaspekter, behoven hos personer som behöver särskilt stöd inom idrotten samt integriteten i idrotten.
De samhälleliga effektmålen för idrottspolitiken är följande:
1. Tillgängligheten till idrotten ska vara likvärdig
Idrotten hör till de kulturella grundläggande rättigheterna, och säkerställandet av tillgängligheten till den påverkas främst av flyttningsrörelsen inom landet, reformen av kommunstrukturen samt förändringar i idrottsförvaltningen och idrottskulturen. Målet är att säkerställa tillgängligheten till idrottsservice i hela landet.
2. Den motionsinriktade livsstilen blir allt vanligare
Idrotten har positiva effekter på människans välbefinnande, arbetsförmåga och hälsa. Målet är att öka motionsintresset och motionsintensiteten bland hela befolkningen. Målgruppen utgörs i synnerhet av barn och unga, eftersom deras motionsaktivitet skapar grunden för en motionsinriktad livsstil för resten av livet.
3. Medborgarverksamhet inom motion och idrott ökar befolkningens deltagande och stärker delaktigheten
Finländare deltar rätt aktivt i motions- och idrottsföreningars verksamhet. Det har dock kunnat konstateras att det finns skillnader mellan olika befolkningsgrupper när det gäller deltagande i föreningsverksamhet, engagemang och motionsaktivitet. Målet är att förbättra kvaliteten på medborgarverksamheten inom motion och idrott och deltagandet i medborgarverksamheten i synnerhet när det gäller sådana befolkningsgrupper som hindras att delta av sociala, ekonomiska eller kulturella faktorer.
4. En etisk och samhällsansvarig elitidrottsverksamhet ökar antalet idrottsintresserade
Elitidrotten är en del av den finländska kulturen. Den ger upplevelser och positiva förebilder samt ökar intresset för att inleda ett eget motionsintresse. Dessutom stärker elitidrottsverksamheten, i synnerhet ordnandet av storevenemang, motionens och idrottens betydelse för samhällsekonomin. Målet är att förbättra de finländska idrottarnas framgångar inom elitidrotten och integreringen av handikappidrott på elitnivå samt att stärka effekterna av elitidrottsevenemang som ordnas i Finland.
Nyckeltal för idrottspolitiken | |||
---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 utfall |
2012 uppskattning |
|
1. Jämställd tillgänglighet | |||
Motionslokaler som understöds med statsunderstöd (renoverings - och nybyggnadsprojekt) | |||
— simhallar (m2) | 24 872 | 23 497 | 24 000 |
— sporthallar (m2) | 18 873 | 27 587 | 22 000 |
— ishallar (m2) | 24 446 | 14 878 | 20 000 |
Sammanlagt | 68 191 | 65 962 | 66 000 |
— lokala idrottsplatser (st.) | 46 | 53 | 50 |
2. Antalet medborgare med en motionsinriktad livsstil | |||
Personer som motionerar på fritiden minst 4 ggr/v i åldern 15—64 (%)1) | |||
— män | 31 | 31 | 35 |
— kvinnor | 32 | 32 | 35 |
Barn och unga som motionerar och är fysiskt aktiva på fritiden (%)2) | |||
Ansträngande idrott högst 1 h/v | |||
— åk 8—9 | 35 | 35 | 33 |
— åk 1—2 i gymnasiet | 31 | 31 | 30 |
— åk 1—2 i yrkesutbildningen | 48 | 48 | 47 |
3. Medborgarverksamhet inom motion och idrott | |||
Idrott och medborgarverksamhet inom motion och idrott (%)3) | |||
"Regelbunden" motion | |||
— i Finland | 17 | 17 | 18 |
— i EU-länder | 9 | 9 | .. |
Engagemang i frivilligverksamhet inom idrott | |||
— i Finland | 18 | 18 | 19 |
— i EU-länder | 7 | 7 | .. |
Deltagande i föreningsverksamhet bland barn och unga (6—18 år)4) | |||
— pojkar | 234 000 | 234 000 | 234 000 |
— flickor | 190 000 | 190 000 | 190 000 |
Sammanlagt | 424 000 | 424 000 | 424 000 |
andel i % av dem som deltar i medborgarverksamhet | 43 | 43 | 43 |
4. Dopningstest och dopningsbrott (st.) | |||
Test inom det nationella testningsprogrammet, sammanlagt | 1 810 | 2 259 | 2 700 |
— utanför tävlingar | 908 | 1 248 | 1 200 |
— vid tävlingar | 902 | 1 011 | 1 500 |
— varav blodprov | 144 | 112 | 100 |
Idrottsprofiler, blodprov | 100 | ||
Dopningsbrott | 9 | 12 | .. |
1) AVTK 2009, motion minst 30 min. så att personen blir åtminstone lätt andfådd eller svettas.
2) Skolhälsoenkät: enkäten utförs jämna år i södra och östra Finland och Lappland och udda år i sydvästra, västra, inre och norra Finland och på Åland.
3) Eurobarometern 2009.
4) Nationella idrottsundersökningen.
Ungdomsarbetet och ungdomspolitiken
Målen för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken gäller alla ungdomar under 29 år som bor i Finland och de förverkligas inom tre resultatområden: främjande av ett aktivt medborgarskap, stärkande av de ungas sociala identitet samt förbättrande av de ungas uppväxt- och levnadsvillkor.
Målen för de samhälleliga verkningarna inom ungdomspolitiken är:
1. Aktivare medborgarskap för unga
Målet när det gäller ett aktivt medborgarskap för unga är att utveckla en målinriktad verksamhet bland unga i samhället. Ett aktivt medborgarskap främjas genom att man skapar förutsättningar för alla unga att ha en egen fritidssysselsättning och att därigenom vara medlem i sammanslutningar och kunna påverka i samhället. Mekanismerna för ungas deltagande och inflytande samt för hörande av unga utvecklas. Målet är att göra det möjligt för de unga att aktivt delta i och påverka samhälleliga frågor med beaktande av de ungas nya tillvägagångssätt och gemenskaper, vilket eventuellt också kan öka de ungas valdeltagande.
2. De ungas sociala identitet stärks
Man stöder det utvecklande av sektorsövergripande samarbete mellan myndigheter i kommunerna som ungdomslagen förutsätter liksom även en ökning av det uppsökande ungdomsarbetet så att det täcker hela landet. Verkstadsverksamheten för unga har som mål att förbättra de ungas beredskap för vardagen och arbetslivet, att motivera till studier och att minska ungdomsarbetslösheten. Verkstadsverksamheten effektiviseras med hjälp av uppsökande ungdomsverksamhet. Unga stöds också genom perioder och kurser i livskompetens som ordnas av de riksomfattande ungdomscentralerna.
3. De ungas uppväxt- och levnadsvillkor förbättras
De ungas uppväxt- och levnadsvillkor förbättras genom att statsrådet driver en effektivare generationspolitik i fråga om de unga så att de ungas och övriga befolkningsgruppers levnadsvillkor är på samma nivå. Statsrådets barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogram, som färdigställdes 2011, genomförs och följs 2012—2015. Statens delegation för ungdomsärenden utvärderar årligen genomförandet av programmet. Barns och ungas levnadsvillkor följs med hjälp av nya indikatorer för levnadsvillkoren.
Nyckeltal för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken | |||
---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 utfall |
2012 uppskattning |
|
Aktivt medborgarskap för unga | |||
— Antal organisationer inom ungdomsverksamhet som fått understöd (st.) | 115 | 120 | 125 |
— Medlemmar i organisationerna (pers.) | 800 000 | 810 000 | 810 000 |
Stärkande av de ungas sociala identitet | |||
Verkstadsverksamhet för unga | |||
— Verkstäder, antal | 210 | 210 | 210 |
— Unga i verkstäder, antal/år | 11 304 | 12 472 | 13 000 |
— Unga som fått studieplats eller arbete eller deltar i annan ledd verksamhet, % | 75 | 76 | 75 |
— Antal arbetslösa unga | 34 700 | 33 200 | 25 000 |
Uppsökande ungdomsarbete i kommunerna (st.) /kundrelationer (unga), av vilka | 132/3 363 | 192/5 724 | 210/6 500 |
erbjöds ytterligare stöd (%) | 70 | 76 | 76 |
De ungas uppväxt- och levnadsvillkor | |||
Informations- och rådgivningstjänster för unga | |||
— Kommuner som ingår i verksamheten (st.) | 217 | 271 | 310 |
— Unga som omfattas av verksamheten (%) | 82 | 86 | 95 |
Kyrkliga ärenden
Till undervisnings- och kulturministeriets ansvarsområde hör den evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkosamfundet och andra religionssamfund. Till ansvarsområdet hör även det allmänna ordnandet av begravningsväsendet, där utgångspunkten är religionsfrihet och jämlikhet samt värdighet och vördnad.
Målet är att garantera verksamhetsförutsättningarna för evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkosamfundet och andra religionssamfund och att främja möjligheterna till religionsbekännelse och religionsutövning och att på andra sätt främja religionsfriheten.
Internationellt samarbete
Genom att utnyttja det rådande internationella intresset och de finländska utbildningsanordnarnas och andra aktörers höga kompetensnivå främjas exporten av finländsk utbildning och finländskt kunnande.
Man påverkar i Europeiska unionen och i internationella organisationer i syfte att främja Finlands mål i ärenden som gäller utbildnings- och forskningspolitik, kulturpolitik, audiovisuell politik samt idrotts- och ungdomspolitik.
Anslag för statsandelar inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (1 000 euro) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Moment | Verksamhetsform | 2010 | 2011 | 2012 | 2011/2012 förändring |
29.10.30 | Allmänbildande utbildning | 740 671 | 791 917 | 842 693 | 50 776 |
29.10.34 | Byggande av skolor | 55 700 | 53 200 | 56 000 | 2 800 |
29.20.30 | Yrkesutbildning | 653 673 | 685 339 | 718 106 | 32 767 |
29.30.30 | Fritt bildningsarbete | 163 359 | 167 109 | 164 092 | -3 017 |
29.30.31 | Yrkesinriktad tilläggsutbildning | 147 240 | 148 629 | 152 775 | 4 146 |
29.30.32 | Läroavtalsutbildning | 135 151 | 140 552 | 140 594 | 42 |
29.30.51 | Särskilda yrkesläroanstalter | 20 195 | 20 519 | 21 279 | 760 |
29.40.30 | Yrkeshögskolor | 403 546 | 409 774 | 429 001 | 19 227 |
29.80.30 | Bibliotek | 4 421 | 4 471 | 4 613 | 142 |
29.80.31 och 52 | Teatrar och orkestrar | 78 866 | 80 107 | 78 418 | -1 689 |
29.80.32 och 52 | Museer | 37 642 | 38 240 | 35 845 | -2 395 |
29.80.33 | Kommunernas kulturverksamhet | 106 | 106 | 106 | - |
29.80.34 | Byggande av bibliotek | 6 000 | 5 000 | 5 300 | 300 |
29.90.50 och 52 | Idrottsutbildningscenter | 16 599 | 17 151 | 17 773 | 622 |
29.90.50 | Kommunernas idrottsväsende | 18 886 | 18 974 | 19 058 | 84 |
29.91.50 | Kommunernas ungdomsarbete | 7 815 | 8 091 | 8 094 | 3 |
Sammanlagt | 2 489 870 | 2 589 179 | 2 693 747 | 104 568 | |
Bedömning av fördelningen av statsandelarna | |||||
Kommuner och samkommuner | 1 058 195 | 1 100 401 | 1 144 842 | 44 441 | |
— Kommuner | -402 057 | -418 152 | -435 040 | -16 888 | |
— Samkommuner | 1 460 252 | 1 518 553 | 1 579 883 | 61 329 | |
Privata | 1 431 675 | 1 488 778 | 1 548 905 | 60 127 |
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009), så att kommunens självfinansieringsandel av driftskostnaderna för gymnasieutbildning, grundläggande yrkesutbildning och yrkeshögskolor utgör 58,11 % fr.o.m. 2012.
Tippnings- och penninglotterivinstmedel
I enlighet med lotterilagen (1047/2001) används avkastningen av penninglotterier och tippnings- och vadhållningsspel för att främja idrott och fysisk fostran, vetenskap, konst och ungdomsarbete. Tippningsvinstmedlen utgör en viktig finansieringskälla inom vetenskapens, konstens, idrottens och ungdomsarbetets område. I enlighet med lotterilagen tas i statsbudgeten varje år in ett anslag som uppskattas motsvara vinsten under räkenskapsperioden i fråga för den penningspelsammanslutning som ordnar ovan nämnda spel samt de amorteringar och räntor som inflyter på lån som beviljats av vinstmedlen.
Veikkaus Ab:s egentliga intäkter för 2012 uppskattas till 503,7 miljoner euro. I uppskattningen har man beaktat effekterna av höjningen av lotteriskatten. Utöver de beräknade egentliga intäkterna ställs ur Veikkaus Ab:s fond för ofördelade vinstmedel sammanlagt 16,7 miljoner euro till förfogande, varvid det totala beloppet av tippningsvinstmedel som står till förfogande uppgår till 520,4 miljoner euro, vilket är en ökning på 1 % jämfört med budgeten för 2011. De beräknade intäkterna har fördelats mellan förmånstagarna i det förhållande som anges i den lag som gäller fördelning av tippningsvinstmedel.
Av vinstmedlen föreslås ett belopp på 101,2 miljoner euro bli beviljat under moment 29.40.53 för stöd till vetenskapen, 222,6 miljoner euro under moment 29.80.52 för stöd till konsten, 144,5 miljoner euro under moment 29.90.50 för stöd till idrotten och 52,0 miljoner euro under moment 29.91.50 för stöd till ungdomsarbetet.
Den statliga finansieringen av vetenskap, konst, idrott och ungdomsarbete under kapitlen 29.40, 80, 90 och 91 föreslås 2012 uppgå till 1 055,9 miljoner euro, varav 520,4 miljoner euro, dvs. 49,3 %, beviljas av tippningsvinstmedel.
Tippningsvinstmedel och övriga anslag som beviljats för samma ändamål, mn euro | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2004 bokslut |
2005 bokslut |
2006 bokslut |
2007 bokslut |
2008 bokslut |
2009 bokslut |
2010 bokslut |
2011 budget |
2012 budget-prop. |
|
Statsandel för bibliotekens driftskostnader | 87,3 | 89,8 | 90,8 | 110,6 | 115,2 | 119,5 | - | - | - |
— tippningsvinstmedel | 59,0 | 48,5 | 39,9 | 36,5 | 24,7 | 13,1 | - | - | - |
— budgetmedel | 28,3 | 41,3 | 50,9 | 74,1 | 90,5 | 106,4 | 1) | - | - |
Vetenskap | 239,5 | 239,8 | 261,3 | 270,6 | 283,7 | 332,1 | 355,1 | 387,1 | 409,4 |
— tippningsvinstmedel | 75,7 | 75,7 | 79,5 | 76,6 | 77,1 | 86,9 | 95,8 | 100,3 | 101,2 |
— budgetmedel | 163,8 | 164,1 | 181,8 | 194,0 | 206,6 | 245,2 | 259,3 | 286,8 | 308,2 |
Konst | 243,2 | 260,0 | 274,3 | 281,6 | 311,2 | 363,9 | 400,6 | 426,1 | 429,1 |
— tippningsvinstmedel | 128,6 | 136,8 | 150,4 | 152,3 | 164,5 | 191,3 | 209,3 | 220,7 | 222,6 |
— budgetmedel | 114,6 | 123,2 | 123,9 | 129,3 | 146,7 | 172,6 | 191,3 | 205,4 | 206,5 |
Idrott | 90,0 | 93,1 | 99,1 | 101,4 | 106,7 | 127,6 | 137,6 | 143,9 | 147,3 |
— tippningsvinstmedel | 88,1 | 90,0 | 97,8 | 100,1 | 104,0 | 124,3 | 135,8 | 143,3 | 144,5 |
— budgetmedel | 1,9 | 3,1 | 1,3 | 1,3 | 2,7 | 3,3 | 1,8 | 0,6 | 2,8 |
Ungdom | 30,8 | 34,3 | 39,9 | 42,7 | 47,0 | 55,6 | 69,3 | 65,3 | 69,9 |
— tippningsvinstmedel | 28,6 | 31,5 | 35,2 | 36,0 | 37,4 | 44,7 | 51,3 | 51,6 | 52,0 |
— budgetmedel | 2,2 | 2,8 | 4,7 | 6,7 | 9,6 | 10,9 | 18,0 | 13,7 | 17,9 |
Tippningsvinstmedel sammanlagt utan bibliotek | 321,0 | 334,0 | 362,9 | 365,0 | 383,2 | 447,2 | 492,3 | 515,8 | 520,4 |
Tippningsvinstmedel sammanlagt | 380,0 | 382,5 | 402,8 | 401,5 | 407,9 | 460,3 | 492,3 | 515,8 | 520,4 |
1) Statsandelen för bibliotekens driftskostnader finansieras fr.o.m. 2010 med anslag under finansministeriets huvudtitel.
Anslag som reserverats för vissa ändamål ur tippningsvinstmedel och ur andra moment i budgeten (euro) | |||
---|---|---|---|
Tippnings- vinstmedel |
Allmänna budgetmedel |
Sammanlagt | |
Omkostnader för Forskningscentralen för de inhemska språken | 2 812 000 | 1 965 000 | 4 777 000 |
Finlands Akademis forskningsanslag | 59 443 000 | 251 581 000 | 311 024 000 |
Statsandelar och statsunderstöd för teatrar och orkestrar | 37 998 000 | 40 420 000 | 78 418 000 |
Statsandelar och statsunderstöd för museer | 18 162 000 | 17 683 000 | 35 845 000 |
Idrottsutbildningscenter | 20 185 000 | 2 752 000 | 22 937 000 |
Utveckling av verkstadsverksamheten för unga och uppsökande ungdomsarbete | 4 800 000 | 17 523 000 | 22 723 000 |
Förvaltningsområdets informationsförvaltning
Genomförandet av informationsförvaltningsstrategin för undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 2006—2015 fortsätter. I enlighet med informationsförvaltningsstrategins riktlinjer stärks den gemensamma kunskapsbasen för undervisningen, forskningen och kulturen. Nya tjänster tillhandahålls i elektronisk form. Inom förvaltningsområdet övergår man i all verksamhet inom förvaltningen och ämbetsverk emellan till elektronisk kommunikation och elektronisk förvaltning. Informationsförvaltningens kostnadseffektivitet förbättras alltjämt. Centrala metoder är ökad användning av gemensamma tjänster och andra resurser och samarbete vid anskaffningar.
Projekt enligt informationsförvaltningsstrategin är 2012 en utökning av grundfunktionaliteten i dokumenthanteringen och de processer i samband med den som gäller resultatorienterad styrning och ledning.
Förbättring av produktiviteten
En ökad produktivitet inom den offentliga sektorn utgör en del av regeringens ekonomisk-politiska strategi enligt regeringsprogrammet. Det nuvarande produktivitetsprogrammet inom statsförvaltningen kommer att ersättas med ett nytt effektivitets- och resultatprogram. Enligt regeringsprogrammet kommer omfattningen av de mål som ställts upp för att öka funktionernas effektivitet att kvarstå till sina totala ekonomiska konsekvenser. För de produktivitetsfrämjande åtgärderna redogörs närmare i samband med de berörda kapitlen.
Bedömning av könskonsekvenserna i samband med budgetpropositionen
Över hälften av anslagen inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde är överföringsutgifter och deras konsekvenser för jämställdheten är beroende av finansieringsmottagarnas beslut.
I de unga åldersgrupperna är skillnaden mellan kvinnors och mäns utbildningsnivå till kvinnornas klara fördel. Att inte genomgå den grundläggande utbildningen, inte fortsätta studera efter den grundläggande utbildningen eller att avbryta yrkesutbildning eller högskoleutbildning är typiskt i synnerhet för pojkelever och manliga studerande. Genom att förbättra kvaliteten på den grundläggande utbildningen, ha flexibel grundläggande utbildning som praxis och utveckla den utbildning som förbereder för yrkesutbildning bedöms i synnerhet den andel av befolkningen som inte har yrkesutbildning minska och därigenom även skillnaderna i kvinnors och mäns utbildningsnivå.
Flickors och pojkars segregerade studieval upprätthåller segregationen i arbetslivet. Man vidtar fortsatta åtgärder för att påverka flickors och pojkars studieval.
Den kultur-, idrotts- och ungdomspolitiska verksamheten är i regel könsneutral. Däremot är främjande av jämställdhet enligt idrottslagen utgångspunkten i t.ex. strategin för statsunderstöd för idrottsverksamhet, vilket beaktas i understödskriterierna. I idrottsverksamheten läggs särskild vikt vid att beakta könsaspekten i utvecklandet av utbildningen för tränare och instruktörer. Inom ungdomsarbetet riktas finansieringen vid behov särskilt till projekt som gäller flickor eller pojkar. I takt med att den kulturella mångfalden ökar kommer behovet av differentierad verksamhet att öka inom ungdomsarbetet. Kulturbranschen är kvinnodominerad såväl när det gäller kulturaktörer som när det gäller användare av kulturtjänster och kulturutövare, men männens andel som användare av kulturtjänster har ökat på 2000-talet. Däremot tjänar kvinnor som får sin försörjning från konstens område i genomsnitt sämre än män, och avsikten är att uppmärksamma detta när verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete förbättras.
Med hjälp av statistik och undersökningar följer undervisnings- och kulturministeriet könskonsekvenserna av förvaltningsområdets verksamhet och beaktar dessa då budgeten görs upp.
Fullmakterna under huvudtiteln enligt moment (mn euro) | |||
---|---|---|---|
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
||
29.10.01 | Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning(reservationsanslag 2 år) | ||
— fullmakt för hyresavtal | - | 1,50 | |
29.10.34 | Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt för anläggningsprojekt inom den allmänbildande utbildningen | 36,00 | 5,00 | |
29.30.52 | Statsunderstöd för det fria bildningsarbetets anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt för anläggningsprojekt | 1,00 | - | |
29.40 | Högskoleundervisning och forskning | ||
— fullmakt för Finlands Akademis forskningsprojekt | 314,58 | 282,3 | |
29.40.20 | Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt för upphandlingskontrakt | - | 25,00 | |
29.80.34 | Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt för anläggningsprojekt | 4,50 | 4,50 | |
29.80.75 | Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt för ombyggnad och småprojekt | 1,60 | 1,60 |
Förvaltningsområdets anslag 2010—2012
År 2010 bokslut 1000 € |
År 2011 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2012 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2011—2012 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom ansvarsområdet | 112 023 | 114 605 | 117 319 | 2 714 | 2 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Undervisnings- och kulturministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 26 095 | 25 266 | 26 481 | 1 215 | 5 |
02. | Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 22 052 | 21 748 | 21 814 | 66 | 0 |
03. | Omkostnader för centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO (reservationsanslag 2 år) | 8 807 | 8 748 | 8 735 | - 13 | - 0 |
04. | Utvärdering av utbildningen och högskolorna samt rättsskyddsnämnden för studerande (reservationsanslag 2 år) | 2 289 | 2 489 | 2 539 | 50 | 2 |
21. | Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år) | 4 511 | 4 711 | 3 948 | - 763 | - 16 |
22. | Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år) | 15 313 | 15 438 | 17 563 | 2 125 | 14 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 27 628 | 30 800 | 30 800 | — | — |
50. | Vissa understöd (fast anslag) | 585 | 585 | 585 | — | — |
51. | Understöd för kyrklig och religiös verksamhet (fast anslag) | 2 577 | 2 620 | 2 644 | 24 | 1 |
66. | Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) | 2 166 | 2 200 | 2 210 | 10 | 0 |
10. | Allmänbildande utbildning | 841 915 | 905 168 | 961 424 | 56 256 | 6 |
01. | Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år) | 46 860 | 45 610 | 47 403 | 1 793 | 4 |
02. | Studentexamensnämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 6 | 6 | 1 306 | 1 300 | 21 667 |
20. | Utvecklande av den allmänbildande utbildningen (reservationsanslag 2 år) | 10 889 | 12 889 | 12 894 | 5 | 0 |
30. | Statsandel och statsunderstöd för den allmänbildande utbildningens driftskostnader (förslagsanslag) | 727 114 | 791 917 | 842 693 | 50 776 | 6 |
34. | Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år) | 55 700 | 53 200 | 56 000 | 2 800 | 5 |
51. | Statsunderstöd till organisationer (fast anslag) | 1 346 | 1 546 | 1 128 | - 418 | - 27 |
20. | Yrkesutbildning | 674 584 | 698 019 | 730 956 | 32 937 | 5 |
01. | Omkostnader för statlig yrkesutbildning (reservationsanslag 2 år) | 8 329 | 8 290 | 8 485 | 195 | 2 |
20. | Inlärning på arbetsplatsen (reservationsanslag 2 år) | 3 026 | 3 026 | 3 026 | — | — |
21. | Utvecklande av yrkesutbildningen (reservationsanslag 2 år) | 1 364 | 1 364 | 1 339 | - 25 | - 2 |
30. | Statsandel och statsunderstöd för yrkesutbildningens driftskostnader (förslagsanslag) | 661 865 | 685 339 | 718 106 | 32 767 | 5 |
30. | Vuxenutbildning | 498 270 | 512 711 | 515 071 | 2 360 | 0 |
20. | Undervisningsväsendets personalutbildning och vissa andra utgifter (reservationsanslag 2 år) | 24 245 | 24 247 | 25 747 | 1 500 | 6 |
21. | Utvecklande av vuxenutbildningen (reservationsanslag 2 år) | 3 010 | 1 985 | 3 010 | 1 025 | 52 |
30. | Statsandelar för driftskostnader för läroanstalter för fritt bildningsarbete (förslagsanslag) | 163 643 | 167 109 | 164 092 | - 3 017 | - 2 |
31. | Statsandel och statsunderstöd för yrkesinriktad tilläggsutbildning (förslagsanslag) | 146 192 | 148 629 | 152 775 | 4 146 | 3 |
32. | Statsandel och statsunderstöd för läroavtalsutbildning (förslagsanslag) | 133 709 | 140 552 | 140 594 | 42 | 0 |
51. | Statsandelar för särskilda yrkesläroanstalters driftskostnader (förslagsanslag) | 17 701 | 20 519 | 21 279 | 760 | 4 |
52. | Statsunderstöd för det fria bildningsarbetets anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år) | 1 000 | 1 000 | 308 | - 692 | - 69 |
53. | Statsunderstöd till organisationer (fast anslag) | 8 770 | 8 670 | 7 266 | - 1 404 | - 16 |
40. | Högskoleundervisning och forskning | 2 754 473 | 2 926 924 | 2 755 943 | - 170 981 | - 6 |
01. | Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 9 420 | 12 969 | 12 806 | - 163 | - 1 |
02. | Arkivverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 20 541 | 19 309 | 19 019 | - 290 | - 2 |
03. | Omkostnader för Centralen för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år) | 2 557 | 2 443 | 1 965 | - 478 | - 20 |
04. | Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 1 621 | 1 599 | 1 589 | - 10 | - 1 |
(05.) | Omkostnader för universitetens servicecentral (reservationsanslag 2 år) | 10 | — | — | — | — |
20. | Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år) | 23 936 | 23 536 | 30 554 | 7 018 | 30 |
22. | Tutkimusinfrastruktuurihankkeiden rahoitus (reservationsanslag 3 år) | — | — | 4 000 | 4 000 | 0 |
30. | Statsandel och statsunderstöd för kommunala och privata yrkeshögskolors driftskostnader (förslagsanslag) | 400 305 | 409 774 | 429 001 | 19 227 | 5 |
50. | Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 1 703 152 | 1 838 593 | 1 855 400 | 16 807 | 1 |
51. | Finlands Akademis forskningsanslag (reservationsanslag 3 år) | 209 350 | 234 711 | 251 526 | 16 815 | 7 |
52. | Särskild statlig finansiering för undervisning och forskning vid Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet (förslagsanslag) | 5 607 | 31 707 | 31 707 | — | — |
53. | Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av vetenskapen (förslagsanslag) | 95 796 | 100 300 | 101 180 | 880 | 1 |
66. | Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) | 15 821 | 15 733 | 17 196 | 1 463 | 9 |
(87.) | Statlig finansiering för Aalto-universitetets kapital (fast anslag) | 254 105 | — | — | — | — |
(88.) | Statlig finansiering av stiftelsen för Tammerfors tekniska universitets kapital (fast anslag) | 12 252 | 25 000 | — | - 25 000 | - 100 |
(89.) | Statlig finansiering av kapitalplaceringar i offentligrättsliga universitet (fast anslag) | — | 211 250 | — | - 211 250 | - 100 |
70. | Studiestöd | 880 997 | 937 135 | 936 132 | - 1 003 | - 0 |
01. | Omkostnader för besvärsnämnden för studiestöd (reservationsanslag 2 år) | 703 | 686 | 683 | - 3 | - 0 |
52. | Statsgaranti för studielån (förslagsanslag) | 31 328 | 36 400 | 35 200 | - 1 200 | - 3 |
55. | Studiepenning och bostadstillägg (förslagsanslag) | 780 594 | 824 505 | 818 505 | - 6 000 | - 1 |
57. | Måltidsstöd till högskolestuderande (förslagsanslag) | 24 635 | 29 200 | 29 500 | 300 | 1 |
58. | Understöd för ersättning av hyreskostnader (reservationsanslag 2 år) | 4 494 | 5 244 | 5 244 | — | — |
59. | Stöd för skolresor för studerande i gymnasieutbildning och yrkesutbildning (förslagsanslag) | 39 243 | 41 100 | 47 000 | 5 900 | 14 |
80. | Konst och kultur | 400 642 | 426 047 | 429 122 | 3 075 | 1 |
01. | Omkostnaderna för centralkommissionen för konst och konstkommissionerna (reservationsanslag 2 år) | 5 321 | 5 085 | 4 820 | - 265 | - 5 |
02. | Statens konstmuseums omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 19 004 | 18 729 | 19 221 | 492 | 3 |
03. | Omkostnader för förvaltningsnämnden för Sveaborg (reservationsanslag 2 år) | 3 047 | 2 685 | 2 851 | 166 | 6 |
04. | Museiverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 19 632 | 19 813 | 19 438 | - 375 | - 2 |
05. | Omkostnader för biblioteket för synskadade (reservationsanslag 2 år) | 6 501 | 6 697 | 6 412 | - 285 | - 4 |
06. | Omkostnader för Nationella audiovisuella arkivet (reservationsanslag 2 år) | 6 709 | 6 814 | 6 860 | 46 | 1 |
07. | Omkostnader för Centralen för mediefostran och bildprogram (reservationsanslag 2 år) | 620 | 614 | 645 | 31 | 5 |
08. | Omkostnader för Institutet för Ryssland och Östeuropa (reservationsanslag 2 år) | 983 | 971 | 969 | - 2 | - 0 |
16. | Extra konstnärs- och journalistpensioner (förslagsanslag) | — | 17 850 | 18 563 | 713 | 4 |
30. | Statsunderstöd för de allmänna bibliotekens verksamhet (fast anslag) | 4 413 | 4 471 | 4 613 | 142 | 3 |
31. | Statsandel och statsunderstöd för teatrars och orkestrars driftskostnader (förslagsanslag) | 40 868 | 42 109 | 40 420 | - 1 689 | - 4 |
32. | Statsandelar och statsunderstöd för museer (förslagsanslag) | 19 480 | 20 078 | 17 683 | - 2 395 | - 12 |
33. | Statsunderstöd för utveckling av kulturverksamheten i kommunerna och regionerna (förslagsanslag) | 106 | 106 | 106 | — | — |
34. | Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år) | 6 000 | 5 000 | 5 300 | 300 | 6 |
40. | Ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg (förslagsanslag) | 206 | 252 | 252 | — | — |
50. | Vissa understöd (reservationsanslag 3 år) | 10 375 | 9 475 | 8 276 | - 1 199 | - 13 |
51. | Stipendier åt konstnärer, författare och översättare (förslagsanslag) | 12 887 | 13 160 | 13 391 | 231 | 2 |
52. | Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av konsten (förslagsanslag) | 209 342 | 220 662 | 222 595 | 1 933 | 1 |
53. | Statsunderstöd för lokalkostnader (fast anslag) | 18 634 | 18 824 | 18 824 | — | — |
54. | Statsunderstöd för konst- och kulturinstitutioners lokalinvesteringar (fast anslag) | 3 253 | 3 096 | 7 402 | 4 306 | 139 |
55. | Stöd till digitaliseringen av kulturarvet (reservationsanslag 3 år) | 2 600 | 2 500 | 2 500 | — | — |
(56.) | Främjande av kulturexport (reservationsanslag 3 år) | 100 | 100 | — | - 100 | - 100 |
70. | Anskaffning av inventarier (reservationsanslag 3 år) | 1 500 | 2 100 | 2 825 | 725 | 35 |
72. | Utökning av Statens konstmuseums samlingar (reservationsanslag 3 år) | 739 | 939 | 739 | - 200 | - 21 |
75. | Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år) | 8 321 | 3 900 | 4 400 | 500 | 13 |
95. | Utgifter för skydd av kulturmiljö (förslagsanslag) | — | 17 | 17 | — | — |
90. | Idrottsverksamhet | 137 670 | 143 883 | 147 294 | 3 411 | 2 |
50. | Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av idrott och fysisk fostran (förslagsanslag) | 135 830 | 143 286 | 144 542 | 1 256 | 1 |
52. | Statsandel för idrottsutbildningscenter (fast anslag) | 1 840 | 597 | 2 752 | 2 155 | 361 |
91. | Ungdomsarbete | 69 348 | 65 256 | 69 908 | 4 652 | 7 |
50. | Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av ungdomsarbete (förslagsanslag) | 51 325 | 51 583 | 52 035 | 452 | 1 |
51. | Verkstadsverksamhet för unga och uppsökande ungdomsarbete (reservationsanslag 2 år) | 18 023 | 13 323 | 17 523 | 4 200 | 32 |
52. | Samernas kultur- och språkboverksamhet (reservationsanslag 2 år) | — | 350 | 350 | — | — |
Sammanlagt | 6 369 921 | 6 729 748 | 6 663 169 | - 66 579 | - 1 |
Det totala antalet anställda | 3 564 | 3 515 | 3 472 |