Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteranerna

Statsbudgeten 2012

01. FörvaltningPDF-versio

Förklaring:Utgifterna under kapitlet består av omkostnader för social- och hälsovårdsministeriet, besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden, besvärsnämnden för social trygghet, statens sinnessjukhus och barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd samt av vissa andra utgifter.

De verksamhetspolitiska målen för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde anges i motiveringen till huvudtiteln. Utgångspunkten är styrningen på politisk nivå, och riktlinjerna för denna ingår i regeringsprogrammet. Verksamheten styrs därutöver av strategidokumentet Ett socialt hållbart Finland 2020.

Social- och hälsovårdsministeriet leder och styr utvecklingen av den sociala tryggheten och social- och hälsovårdsservicen samt främjandet av välfärd och hälsa. Ministeriet fastställer riktlinjerna för social- och hälsovårdspolitiken, bereder de centrala reformerna och styr genomförandet och samordningen av dem. Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden och besvärsnämnden för social trygghet har som mål att meddela sina klienter rättvisa, motiverade och enhetliga beslut inom rimlig tid. Statens sinnessjukhus tillhandahåller vård- och undersökningstjänster inom specialiteten rättspsykiatri för hela landet. Statens skolhem har som uppgift att tillhandahålla sådan öppen vård, vård utom hemmet och eftervård som avses i barnskyddslagen.

01. Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 39 613 000 euro.

Anslaget får även användas till

1) för anordnande av huvudfesten på den nationella veterandagen

2) till betalning av utgifter för beredskapen med tanke på det medicinska räddningsväsendet och undantagsförhållanden och anskaffningar av anordningar och inventarier i samband härmed

3) till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som social- och hälsovårdsministeriet godkänner

4) till kostnader för att inrätta en informationstjänst för jämställdhet.

5) för att översätta allmänt bindande kollektivavtal till svenska.

Av anslaget får högst 350 000 euro användas till betalning av utgifter för utbildning inom företagshälsovården och för genomförande av projekt i samband med utvecklandet av personalen inom företagshälsovården.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet genomför målen i regeringsprogrammet och ministeriets strategiska riktlinjer med hjälp av sakkunskapen vid ämbetsverk och inrättningar och i enlighet med målen i resultatavtalen.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till revidering av lagstiftningen om adoptioner och godkännande av den europeiska konventionen om adoption av barn och med förslag till lag om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen. I detta sammanhang föreslås en överföring av adoptionsnämndens uppgifter till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården.

För den avgiftsbelagda verksamhetens del baserar sig social- och hälsovårdsministeriets budget delvis på nettobudgetering. De inkomster som intäktsförs under omkostnadsmomentet utgörs av inkomster av läkemedelsprisnämndens avgiftsbelagda prestationer och inkomster av arbetarskyddsförvaltningens avgiftsbelagda prestationer enligt de grunder som social- och hälsovårdsministeriet har fastställt med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) och av ersättningar enligt 45 § i lagen om penningautomatunderstöd (1056/2001) för övervakning och styrning av Penningautomatföreningen samt av ersättningar som med stöd av social- och hälsovårdsministeriets förordning om ersättning för kostnaderna för uppföljningen av och forskningen kring spelberoende (381/2002) tas ut hos penningspelssammanslutningarna för uppföljningen av och forskningen kring de problem som orsakas av deltagande i lotterier.

Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande resultatmål för sin verksamhet år 2012:

Funktionell effektivitet

  • Den interna redovisningen och andra uppföljningssystem utvecklas i samband med att informationssystemet Kieku tas i bruk.
  • Målet för den avgiftsbelagda verksamheten, vilken är av relativt liten omfattning, är kostnadsmotsvarighet för de offentligrättsliga prestationerna och lönsamhet för de företagsekonomiska prestationerna.

För avkastning och kvalitetsledning har uppställts följande resultatmål för 2011:

  • Ministeriet genomför och följer upp viktiga program och andra projekt som ministeriet ansvarar för, såsom nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården (Kaste) och projektet för utveckling av de elektroniska informationsservicesystemen (Kanta och Tikesos).
  • Ministeriet deltar i genomförandet av kommun- och servicestrukturprojektet.
  • Revideringen av socialvårdslagstiftningen inleds utgående från de förslag som framlagts.
  • Den nya hälso- och sjukvårdslagen verkställs och utvärderas.
  • En jämlik regional och kommunal utveckling beaktas.
  • Samarbetet mellan forsknings- och utvecklingsinstitutionerna utökas med beaktande av de regionala aspekterna.
  • Integreringen av jämställdhetsperspektivet fortsätter.
  • Utvärderingen av lagstiftningens verkningar konsolideras.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  • Utvecklandet av social- och hälsovårdsministeriets personal och personalstruktur fortsätter med beaktande av de uppställda målen för utveckling av ministeriets produktivitet på ett sådant sätt att de resurser och det kunnande som ministeriets kärnuppgifter kräver säkerställs.
  • Arbetstillfredsställelseindex överstiger 3,5 (på en skala från 1—5) (år 2010 var utfallet 3,5 och år 2009 3,42)
  • Sjukfrånvaron understiger 10 dagar/årsverke (år 2010 var utfallet 10,7 och år 2009 11,8).

I inkomster av EU-projekt och från övriga internationella instanser beräknas inflyta 5 000 euro och motsvarande bruttoutgifter beräknas uppgå till 5 000 euro.

Utgifter per resultatområde (1 000 euro)
  2010
utfall
2011
budget
2012
budgetprop.
       
Ledningen och de särskilda enheterna 5 187 6 586 5 586
Stödet för ledningen      
— administrativa avdelningen 6 070 - -
— ekonomi- och planeringsavdelningen 2 182 - -
— förvaltnings- och planeringsavdelningen 5 730 14 857 15 881
Försäkringsavdelningen 3 218 3 657 3 511
Avdelningen för främjande av välfärd och hälsa 5 155 5 476 7 176
Avdelningen för social- och hälsovårdstjänster 6 080 5 927 5 873
Arbetarskyddsavdelningen 4 413 5 148 5 118
Övriga      
— utbildning inom företagshälsovården 430 150 350
Sammanlagt 38 465 41 801 43 495

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
  2010
utfall
2011
ordinarie
budget
2012
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 43 566 43 410 43 575
Bruttoinkomster 4 465 4 149 3 962
Nettoutgifter 39 101 39 261 39 613
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 7 872    
— överförts till följande år 6 037    

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
   
Periodiseringspost i anslutning till produktivitetsfrämjande åtgärder -135
Återföring från moment 28.20.06 av överföringen av utgifter för IT-servicecentralen 46
Överföring till moment 31.01.01 i anslutning till det ändrade förfarandet för typgodkännandet av traktorer -30
Förenhetligande av prissättningen vid Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) 54
Lönejusteringar 503
Fortsatt genomförande av likalönsprogrammet 200
Överföring från moment 33.02.04 (1 årsv.) 115
Överföring till moment 33.02.05 av adoptionsnämndens uppgifter (-1 årsverke) fr.o.m. 1.7.2012 -54
Omkostnadsbesparingar (regeringsprogr.) -138
Överföring från moment 28.01.01 (1 årsv.) (regeringsprogr.) 80
Nivåförändring -289
Sammanlagt 352


2012 budget 39 613 000
2011 III tilläggsb. 469 000
2011 budget 39 261 000
2010 bokslut 37 266 000

02. Omkostnader för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 2 327 000 euro.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande resultatmål för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden för 2012. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och Strålsäkerhetscentralen ingår.

Effektivitet

Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden är första besvärsinstans för ändringssökande inom sitt ansvarsområde och främjar medborgarnas rättssäkerhet genom enhetliga och rättvisa beslut. Målet är en rimlig behandlingstid.

Resultatet av verksamheten

  2010 2011 2012
  utfall prognos uppskattning
       
Funktionell effektivitet      
Beslutspris (euro/avgörande) 242 236 230
Produktiviteten av arbetet (avgöranden/årsv.) 295 290 295
       
Produktion och kvalitetsledning      
Anhängiggjorda besvärsärenden 8 784 9 200 9 000
Behandlingstid för besvären (mån.) 6,3 6,0 6,0

Produktiviteten av arbetet har räknats ut på basis av följande uppskattningar: 9 150 beslut och 31 årsverken. Priset på ett beslut har räknats ut utgående från 9 150 beslut och ett anslag på 2 327 000 euro.

Besvärsnämndens prestationer, dvs. beslut som meddelas med anledning av besvär och ansökningar om undanröjande av beslut, är avgiftsfria.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Personalens kunnande tryggas. Med hjälp av enkäter om arbetstrivsel följer man regelbundet upp hur besvärsnämndens ledningssystem fungerar, vilken förmännens ledarförmåga är samt personalens välbefinnande i arbetet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
   
Utvecklande av den elektroniska dokumenthanteringen 150
Lönejusteringar 27
Förenhetligande av prissättningen vid Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) 6
Nivåförändring 1
Sammanlagt 184


2012 budget 2 327 000
2011 III tilläggsb. 28 000
2011 budget 2 143 000
2010 bokslut 2 131 000

03. Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 4 039 000 euro.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande resultatmål för besvärsnämnden för social trygghet år 2012. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och Strålsäkerhetscentralen ingår.

Effektivitet

Besvärsnämnden för social trygghet är första besvärsinstans för ändringssökande inom sitt ansvarsområde i alla ärenden som behandlas av Folkpensionsanstalten, med undantag för studiestödet och utkomstskyddet för arbetslösa, och främjar medborgarnas rättssäkerhet i alla ärenden som gäller utkomst genom att så snabbt som möjligt producera riktiga, enhetliga och rättvisa beslut. Målet är att förkorta behandlingstiden.

Resultatet av verksamheten

  2010 2011 2012
  utfall prognos uppskattning
       
Produktivitet och lönsamhet      
Beslutspris (euro/avgörande) 167 160 213
Produktiviteten av arbetet (avgöranden/årsv.) 457 455 396
       
Produktion och kvalitetsledning      
Anhängiggjorda besvärsärenden (antal) 21 710 22 800 22 800
Behandlingstid för besvären 15,3 11 9

I siffrorna för åren 2010—2011 ingår den tilläggsresurs på 10 årsverken för de personer som sysselsatts vid besvärsnämnden med hjälp av sysselsättningsåtgärder för att snabba upp avvecklingen av anhopningen av ärenden.

Produktiviteten av arbetet har räknats ut utifrån 19 000 avgöranden och 48 årsverken. Beslutspriset har räknats ut utifrån 19 000 avgöranden och ett anslag på 4 039 000 euro.

Beslut som meddelas med anledning av besvär som anförts hos besvärsnämnden är avgiftsfria.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Besvärsnämndens verksamhet effektiviseras och arbetsprocesserna utvecklas och förbättras ytterligare. Dessutom utvecklas personalens arbete för att öka uppgifternas kravnivå och utmaningen i arbetet och besvärsnämndens personalstruktur revideras i enlighet med besvärsnämndens nya uppgifter. Arbetet med att stärka arbetshälsan fortsätter i enlighet med arbetsplatsutredningen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
   
Omplacering av extra arbete för att avveckla anhopningen av ärenden 200
Utvecklande av den elektroniska dokumenthanteringen 300
Lönejusteringar 56
Förenhetligande av prissättningen vid Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) 7
Löneutgifter för 10 visstidsanställda (1 år) för avvecklande av anhopningen av ärenden -700
Nivåförändring -299
Sammanlagt -436


2012 budget 4 039 000
2011 III tilläggsb. 53 000
2011 budget 4 475 000
2010 bokslut 5 204 000

04. Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 600 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av vetenskapligt forskningsarbete och universitetsundervisning samt övriga omkostnader

2) till betalning av utgifter som föranleds av variationen i efterfrågan på de tjänster som tillhandahålls av den psykiatriska vårdenheten för farliga och svårbehandlade barn och unga

3) till betalning av utgifter som motsvarar jordbruksstöden

4) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av sjukhusen.

Förklaring:Utgifterna för statens sinnessjukhus täcks till största delen med de ersättningar som kommunerna betalar. De ersättningar som kommunerna ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Klientavgifter uppbärs enligt lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992).

För statens sinnessjukhus uppställs följande preliminära resultatmål år 2012. Målen anges i de resultatavtal för 2012 som statens sinnessjukhus ingår med Institutet för hälsa och välfärd.

Resultatet av verksamheten

Inom verksamheten vid sjukhusen ligger tyngdpunkten i allt högre grad på rättspsykiatriskt specialkunnande, och vetenskaplig forskning till stöd för vårdverksamheten får större betydelse. Kvaliteten på vården och uppföljningen av vårdresultaten uppmärksammas fortsättningsvis genom att de terapeutiska färdigheterna förbättras. Dessutom förbättras mätmetoderna och systemen för uppföljning av verksamheten.

Produktiviteten förbättras genom att bl.a. vårdarbetet utvecklas så att det bättre motsvarar de krav som ställs på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård samt genom att arbetsledningssystemet och programmen för välbefinnande i arbetet effektiviseras i syfte att minska sjukfrånvaron och förbättra arbetshälsoindex. Statens sinnessjukhus bedriver effektiv och resultatrik verksamhet och utvecklar samtidigt verksamhetens kvalitet. Kostnaderna täcks med intäkterna från den avgiftsbelagda verksamheten.

Finansieringsstruktur för statens sinnessjukhus
  2010 utfall 2011 ordinarie
budget
2012 budgetprop.
  1 000 € årsv. 1 000 € årsv. 1 000 € årsv.
             
Omkostnadsanslag 273 3 691 3 600 3
Företagsekonomiska prestationer 53 560 843 54 151 807 46 000 807
Utomstående finansiering sammanlagt 141 2 - - - -
Sammanlagt 53 974 848 54 842 810 46 600 810

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
  2010
utfall
2011
ordinarie
budget

2012
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 53 560 54 553 54 462
Bruttoinkomster 53 701 53 862 53 862
Nettoutgifter -141 691 600
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 488    
— överförts till följande år 347    

Utveckling av produktiviteten vid sinnessjukhusen (antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar/årsverke)
  2010 2011 2012
  utfall uppskattning uppskattning
       
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus 181 183 183
Ungdomsavdelningen vid Niuvanniemi sjukhus 83 78 78
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus 201 199 199

Uppskattad utveckling av resurshushållningen vid sinnessjukhusen (totala kostnader/antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar)
  2010 2011 2012
  utfall uppskattning uppskattning
       
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus 340 341 341
Ungdomsavdelningen vid Niuvanniemi sjukhus 845 910 910
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus 332 351 351

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)
  2010
utfall
2011
ordinarie
budget
2012
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten,      
— intäkter av försäljningen av prestationer 52 448 52 862 52 862
— övriga intäkter 1 112 1 000 1 000
Intäkter sammanlagt 53 560 53 862 53 862
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 53 487 53 573 53 573
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter-kostnader) 73 289 289
Kostnadsmotsvarighet, % 100 101 101

Sinnessjukhusen beräknas tillhandahålla sina klienter bl.a. följande prestationer
  2010 2011 2012
  utfall uppskattning uppskattning
       
Vårddygn för vårdpatienter 143 292 145 483 145 483
Sinnesundersökningsvårddygn 5 034 3 645 3 645
Sinnesundersökningar 85 68 68
Vårddagar vid vårdenheten för minderåriga 4 109 4 124 4 124
Sinnesundersökningsvårddygn vid vårdenheten för minderåriga - 110 110
Sinnesundersökningar vid vårdenheten för minderåriga - 2 2

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Utvecklandet av personalen och personalens arbetsförmåga stöds genom att bl.a. vårdmetoderna utvecklas så att de bättre motsvarar de krav som ställs på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård samt genom att arbetsledningssystemet och programmen för välbefinnande i arbetet effektiviseras. Målet är att minska antalet sjukdagar och förbättra arbetshälsoindex. Personalens fortbildning stöds. Tillgången till intern skräddarsydd utbildning på högspecialiserad nivå utökas.

Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats 91 000 euro till följd av omkostnadsbesparingar.


2012 budget 600 000
2011 budget 691 000
2010 bokslut -282 230

05. Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 548 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till utveckling av skolhemmen och fängelsets familjeavdelning innehållsmässigt samt stödjande av verksamheten

2) till utjämnande av den årliga variationen i efterfrågan på elevvårds- och elevplatser samt platser vid fängelsets familjeavdelning

3) till regionalt barnskyddsarbete

4) till internationellt samarbete och närområdessamarbete

5) till betalning av arvoden och övriga utgifter som föranleds av familjehemsverksamheten

6) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av skolhemmen

7) till betalning av utgifter som föranleds av gårds- och skogsbruk vid skolhemmen

8) till anställande av en läkare som specialiserar sig på barn- eller ungdomspsykiatri och som arbetar vid skolhemmet som en del av sina specialiseringsstudier.

Förklaring:Utgifterna för statens skolhem täcks huvudsakligen med de ersättningar som kommunerna betalar. På finansieringen av den grundläggande undervisning som ges vid skolhemmen och av annan verksamhet i anslutning till undervisningen tillämpas bestämmelserna i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009). Finansieringssystemet grundar sig på kalkylerade priser per enhet som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer och statsrådet fastställer på förhand för följande år. De ersättningar som betalas till eleverna och deras föräldrar grundar sig på barnskyddslagen (417/2007), barnskyddsförordningen (1010/1983) och socialvårdslagen (710/1982).

De ersättningar som kommunerna ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).

För statens skolhem uppställs följande preliminära resultatmål år 2012. Målen anges i de resultatavtal för 2012 som skolhemmen ingår med Institutet för hälsa och välfärd.

Effektivitet

Man kommer att förbättra verksamhetens effektivitet vid statens skolhem genom det arbete som inleddes 2010 i syfte att utveckla den administrativa strukturen i en mera koncernmässig riktning. Vid utvecklingen av skolhemsverksamheten ska allt större uppmärksamhet fästas vid att hjälpa barn och unga med problem som hänför sig till missbruk av narkotika, läkemedel och/eller alkohol samt barn och unga med psykiska störningar. Resurser riktas till forskning och utveckling som gäller skolhemsarbetets innehåll och kvalitet, dess utformning så att det utgår från klienten samt resultatet av verksamheten. Verksamhetens kvalitet och kvalitetstänkandet utvecklas ytterligare. Den psykosociala vården av barn och unga utvecklas i samarbete med vårdenheterna för barn- och ungdomspsykiatri. Möjligheterna till erfarenheter av tidig växelverkan i en trygg miljö samt till god vård och omsorg för de barn som är placerade vid fängelsets familjeavdelning tryggas. De ändrade behoven hos klienterna, dvs. kommunerna, beaktas på ett smidigt sätt.

Överföringen av ansvaret för styrningen av verksamheten vid familjeavdelningen vid Vånå fängelse till Institutet för hälsa och välfärd stärker familjeavdelningsarbetets effektivitet och den framtida utvecklingen av verksamheten.

Resultatet av verksamheten

Skolhemmen fungerar effektivt, ekonomiskt och klientinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Kostnaderna täcks med intäkterna från den avgiftsbelagda verksamheten.

För fängelsets familjeavdelning uppställs följande preliminära resultatmål för 2012. Målen anges i de resultatavtal för 2012 som skolhemmen ingår med Institutet för hälsa och välfärd.

Finansieringsstruktur för statens skolhem och fängelsets familjeavdelning
  2010 utfall 2011 ordinarie
budget
2012 uppskattning
  1 000 € årsv. 1 000 € årsv. 1 000 € årsv.
             
Omkostnadsanslag 464 6,5 551 6,5 548 6,5
Företagsekonomiska prestationer 20 319 329,5 20 727 286,5 20 927 286,5
Sammanlagt 20 783 336 21 278 293 21 475 293

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
  2010
utfall
2011
ordinarie
budget

2012
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 18 100 18 551 18 748
Bruttoinkomster 17 712 18 000 18 200
Nettoutgifter 388 551 548
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 559    
— överförts till följande år 635    

Vid dimensioneringen av anslaget har de jordbruksstöd som erhålls i form av utomstående finansiering beaktats.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)
  2010
utfall
2011
ordinarie
budget

2012
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten,      
— intäkter av försäljningen av prestationer 17 430 17 750 17 950
— övriga intäkter 2 888 2 850 2 850
Intäkter sammanlagt 20 319 20 600 20 800
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet 2 607 2 600 2 600
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 20 536 20 600 20 800
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter-kostnader) -217 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 99 100 100

Intäkterna av skolhemmens avgiftsbelagda verksamhet täcker 99 % av deras kostnader. Det beräknas att skolhemmen tillhandahåller bl.a. följande tjänster i form av avgiftsbelagd service för sina klienter:

Vissa klientinriktade prestationer inom den avgiftsbelagda verksamheten
  2010
utfall
2011
uppskattning
2012
uppskattning
       
Skolhemmen      
Vårddygn 51 264 51 685 52 130
Vårddygn inom den särskilda omsorgen 5 060 5 285 5 321
Skoldagar 29 480 29 444 29 772
Eftervårdsdygn 9 234 10 775 11 048
Fängelsets familjeavdelning      
Vårddygn   2 555 2 555

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Personalens möjligheter att orka i arbetet stärks genom regelbunden arbetsledning och stöd när det gäller fortbildning.

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
   
Omkostnadsbesparingar (regeringsprogr.) -51
Återföring av ett avdrag av engångsnatur i samband med lönejusteringar 48
Sammanlagt -3

Momentets rubrik har ändrats.


2012 budget 548 000
2011 budget 551 000
2010 bokslut 464 000

21. Produktivitetsanslag för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 703 000 euro.

Anslaget får användas till investeringar, forskning och utredningar som syftar till att främja produktiviteten inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster.

Förklaring:Av de minskningar i anslagen för avlöning av personal som sammanhänger med minskningarna i årsverken får en del användas till sådana projekt inom förvaltningsområdet som särskilt främjar produktiviteten.

Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats 399 000 euro som inbesparingar i anslutning till ökandet av kollektiv upphandling i enlighet med regeringsprogrammet.


2012 budget 703 000

25. Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 16 700 000 euro.

Anslaget får användas

1) till strategisk planering och operativ planering och styrning av KanTa-projektet (SHM, Institutet för hälsa och välfärd)

2) till uppgörande och upprätthållande av nationella specifikationer i anslutning till KanTa-projektet (Institutet för hälsa och välfärd, FPA)

3) till betalning av ersättning till Folkpensionsanstalten enligt lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) och lagen om elektroniska recept (61/2007) för utveckling av KanTa-registret (den nationella elektroniska registrerings- och arkiveringstjänsten för patientuppgifter, elektroniska recept och receptarkiv samt den tjänst som ger medborgarna möjlighet att ta del av egna recept- och klientuppgifter elektroniskt) (FPA)

4) till strategisk planering (SHM) och operativ planering och styrning (Institutet för hälsa och välfärd) av det elektroniska klientdatasystemet för socialvården

5) till beviljande av statsunderstöd för effektivisering av infrastrukturen för den lokala hälso- och sjukvården och informationsinfrastrukturen (Institutet för hälsa och välfärd)

6) till koordinering av samarbetet inom systemutvecklingen och av ibruktagande och spridning av klientdatasystemet (Institutet för hälsa och välfärd).

Förklaring:Lagen om ändring av lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) trädde i kraft den 1 januari 2011. I den föreskrivs om inrättande av en operativ enhet för styrning av informationsförvaltningen inom social- och hälsovården i anslutning till Institutet för hälsa och välfärd. Folkpensionsanstaltens uppgift är att inrätta ett elektroniskt klientdataarkiv i enlighet med lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården och lagen om elektroniska recept (61/2007). Inrättandet av registret fortsätter under 2012. Social- och hälsovårdsministeriet svarar för den strategiska planeringen och styrningen av projektet. Den operativa enhet som inrättats i anslutning till Institutet för hälsa och välfärd koordinerar utformningen, styrningen och verkställandet av KanTa-projektet och det elektroniska klientdatasystemet för socialvården på nationell nivå samt samarbetet på EU-nivå (epSOS-projektet). Avsikten är att anslaget också ska användas till betalning av statsbidrag till kommuner och samkommuner för en klarare strukturering och effektivisering av den lokala och regionala infrastrukturen då det gäller social- och hälsovårdens informationssystem som helhet.

Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 300 000 euro i enlighet med projektplanen.

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
   
Social- och hälsovårdsministeriet  
Strategisk planering och styrning (SHM) 400
Uppbyggnaden och tillhandahållandet av de nationella informationssystemtjänsterna (FPA) 7 580
Institutet för hälsa och välfärd  
Den operativa ledningen av genomförandet 1 800
Utformningen och förvaltandet av social- och hälsovårdstjänsterna på nationell nivå 3 120
Statsunderstöd för effektivisering av den lokala och regionala infrastrukturen 3 800
Sammanlagt 16 700


2012 budget 16 700 000
2011 budget 16 400 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 20 000 000 euro.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktas 500 000 euro på grund av att utgiftsposten preciserats.


2012 budget 20 000 000
2011 budget 19 500 000
2010 bokslut 19 667 375

66. Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 4 532 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av internationella organisationers och inrättningars medlemsavgifter, finansiella bidrag och utgifter för stödjande av speciella program.

Förklaring:

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
   
Anordnande av konferensen för hälsofrämjande 500 000
Inbesparingar i medlemsavgifterna (regeringsprogr.) -178 000
Sammanlagt 322 000


2012 budget 4 532 000
2011 budget 4 210 000
2010 bokslut 3 310 000