Statsbudgeten 2012
35. MILJÖMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:Stävjandet av klimatförändringen och anpassningen till förändringen för att uppnå de klimat- och energimål som EU godkänt och som sträcker sig fram till 2020 kräver omfattande ändringar i verksamheten och även i tillvägagångssätten. Finland medverkar som en del av EU till att man får till stånd och verkställer en tillräckligt bindande och effektiv internationell klimatkonvention. Med strama klimatmål skapas en ny typ av efterfrågan och tillväxtmöjligheter för tekniska och andra innovationer och för kompetens.
Inom den internationella klimat- och energipolitiken är målet att bl.a. förtäta samhällsstrukturen, minska den energi som används i byggnader och vid boende och utsläppen från dem samt öka produktionen och användningen av den förnybara energin. En tätare samhällsstruktur inom stadsregionerna främjas genom att samordna markanvändningen, boendet, tjänsterna och trafiken. Ökad förnybar energi eftersträvas genom att avsevärt utöka vindkraftens kapacitet vilket kräver snabb planläggning av hög kvalitet.
De farliga kemikaliernas spridning och minskningen av miljöbelastningen kräver gränsöverskridande samarbete mellan staterna. Den verksamhet som bedrivs på avrinningsområden och till havs inverkar på Östersjöns samt insjöarnas och grundvattnens tillstånd. Vid verkställande av programmet för genomförande av vattenvård som statsrådet godkänt 2011 behövs ett brett samarbete mellan förvaltningsområdena och verksamhetsutövarna och allokering av resurser till vattenvårdsåtgärder. En god miljöstatus för Östersjön och kustvattenområdena har uppställts som mål i havsförvaltningsplanen och den internationella konventionen om skydd av Östersjöområdets marina miljö (HELCOM). Den starka tillväxten av havstrafiken och främst oljetransporterna på Finska viken kräver tillräcklig beredskap för bekämpning av fartygsolje- och kemikalieolyckor.
EU ställde 2010 som mål att före 2020 stoppa att naturens mångfald utarmas och att ekosystemstjänster försvinner inom EU:s område. I Finland ska målet förverkligas främst genom åtgärder inom ramen för den justerade strategin och handlingsplanen för bevarande och hållbart nyttjande av biologisk mångfald 2006—2016 samt handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) 2008—2016. Havens goda ekologiska tillstånd stöder för sin del naturens målsättning för biologisk mångfald.
Klimatförändringen och de begränsade naturresurserna ändrar produktions- och konsumtionsstrukturerna. Utgångspunkten i statsrådets naturresursredogörelse är att naturresurserna nyttiggörs material- och energieffektivt och med strävan till att kretsloppet sluts, vilket minskar växthusgasutsläppen och avfallet och vilket inte äventyrar naturens ekosystemtjänster. I framtiden behövs det därför strukturella ändringar, styrmedel och försök, genom vilka den gröna ekonomin främjas.
Bostadsproduktionen har återhämtat sig efter den ekonomiska krisen till samma nivå som i början av 2000-talet. En orsak till bekymmer är bostadsmarknaden i de stora tillväxtcentren där det inte finns tillräckligt med bostäder och där både hyres- och prisnivån är höga. Efterfrågan på hyresbostäder kommer att öka snabbt även i fortsättningen som en följd av urbaniseringen, det ökande arbetskraftsbehovet inom servicesektorn, befolkningens stigande medelålder och invandringen. Bostäder till rimligt pris är en knäckfråga med tanke på att trygga verksamhetsförutsättningarna för näringslivet och välbefinnandet för områdena och medborgarna.
Genom effektivisering av byggnaders energiförbrukning, ibruktagning av förnybar energi och energieffektivt byggande är det möjligt att uppnå omfattande energiinbesparingar och främja de nationella klimatmålen. Sättande i kraft av det omarbetade direktivet om byggnaders energiprestanda förutsätter att bestämmelser och föreskrifter om byggande och byggnader revideras i stor omfattning. Kvaliteten på byggnadsverksamheten som helhet och säkerheten är fortfarande viktiga vid styrningen av byggandet.
Genom styrning av den statliga regionförvaltningens miljöuppgifter strävar man efter att trygga verksamhetsförutsättningarna tillräckligt så att närings-, trafik- och miljöcentralernas och regionförvaltningsverkens mål kan uppnås. Tillvägagångssätten utvecklas i syfte att bevara de centrala tjänsternas goda kvalitet under trycket från ett ökat antal uppgifter och produktivitetsmål.
Anslagen i budgeten för miljöministeriets förvaltningsområde bedöms inte ha någon betydande inverkan på jämställdheten mellan könen. Jämställdheten mellan könen främjas inom förvaltningsområdet i övrigt genom författnings- och informationsstyrning bl.a. vid den styrning och det beslutsfattande som gäller den bebyggda miljön. I förvaltningsområdets egen verksamhet och ledning betonas verksamhetsmetoder som stöder jämställdhet och likställdhet.
Miljöministeriet uppställerföljande målför ansvarsområdetseffektivitet:
- En tillräckligt omfattande och juridiskt bindande internationell överenskommelse skapas med avsikt att dämpa klimatförändringen och anpassa sig till den med målsättningen att begränsa den genomsnittliga globala temperaturstegringen till två grader Celsius.
- Konsumtion och produktion sker på ett hållbart och ansvarsfullt sätt så att materialeffektiviteten ökar och det ekologiska fotavtrycket av konsumtionen blir mindre.
- Volymen kommunalt avfall sjunker, återvinningen av avfall effektiviseras och 2016 kommer endast 20 procent av det kommunala avfallet till soptipparna.
- Förekomsten av de farligaste kemikalierna och partiklarna i miljön minskar gradvis, liksom exponeringen för dem. Framförhållningen och bekämpningsberedskapen för olje- och kemikalieolyckor på Finska viken är tillräcklig för att effektivt bekämpa en oljeskada på ca 30 000 ton.
- I syfte att stoppa minskningen av biodiversiteten skyddas de skogiga naturtyperna och skogsarterna av åtgärderna i handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland 2008—2016. Landets nätverk av naturskyddsområden kompletteras med skyddsformer som grundar sig på frivillighet och skyddsområdenas ekologiska tillstånd förbättras genom iståndsättning och vård av skyddsområden.
- De belastningar som försvagat Östersjön och ytvattnen har minskat och tillståndet för vattnen blir bättre. Risken för förorening av grundvattnet minskar. Genomförandet av det handlingsprogram som uppställts utifrån vattenförvaltningsplaner, havsförvaltningsplanen och HELCOM:s aktionsplan för Östersjön fortsätter inom ramen för ett brett upplagt samarbete.
- Samordningen av markanvändningen, boendet, trafiken och tjänsterna fungerar inom stadsregionerna så att livsmiljöns kvalitet blir bättre och det dagliga livet blir smidigare för människorna, samhällsstrukturen blir tätare, utsläppen från trafiken minskar och kollektivtrafikens och den lätta trafikens andel som färdsätt ökar.
- Samhällenas och byggnadernas energiprestanda förbättras. Energisparande lösningar och förnybara energiformer tas i användning.
- I Helsingforsregionen ökar utbudet av bostadstomter och bostadsbyggande. Det förbättrar förutsättningarna för boende till rimligt pris samt stabiliteten på hyres- och ägarbostadsmarknaderna.
- Tillgången till och utnyttjandet av miljöinformation förbättras genom att det utvecklas elektroniska tjänster samt dataarkiv och information.
- Den internationella miljöförvaltningen förstärks och stödjer genomförandet av internationella miljööverenskommelser.
Förbättring av produktiviteten
En ökad produktivitet inom den offentliga sektorn utgör en del av regeringens ekonomisk-politiska strategi enligt regeringsprogrammet. Det nuvarande produktivitetsprogrammet inom statsförvaltningen kommer att ersättas med ett nytt effektivitets- och resultatprogram. Enligt regeringsprogrammet kommer storleksklassen av de mål som ställts för att öka funktionernas effektivitet att kvarstå till sina totala ekonomiska konsekvenser.
Huvudtitelns fullmakter enligt moment (mn euro) | |||
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
||
35.10.63 | Anskaffning av naturskyddsområden och utgifter för ersättningar(reservationsanslag 3 år) | ||
— bevillningsfullmakt | 10 | 10 |
Förvaltningsområdets anslag 2010—2012
År 2010 bokslut 1000 € |
År 2011 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2012 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2011—2012 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Miljöförvaltningens omkostnader | 81 474 | 74 927 | 73 031 | - 1 896 | - 3 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Miljöministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 36 146 | 35 451 | 33 263 | - 2 188 | - 6 |
04. | Finlands miljöcentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 32 008 | 30 710 | 30 603 | - 107 | - 0 |
21. | Produktivitetsanslag för inrikesministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) | 2 805 | 716 | 815 | 99 | 14 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom miljöministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 8 465 | 6 000 | 6 350 | 350 | 6 |
65. | Understöd till organisationer och miljövård (reservationsanslag 3 år) | 2 050 | 2 050 | 2 000 | - 50 | - 2 |
10. | Miljö- och naturvård | 103 363 | 102 817 | 119 536 | 16 719 | 16 |
20. | Bekämpning av miljöskador (förslagsanslag) | 3 857 | 6 000 | 5 200 | - 800 | - 13 |
21. | Vissa utgifter för naturvård (reservationsanslag 3 år) | 2 770 | 2 940 | 2 440 | - 500 | - 17 |
22. | Vissa utgifter för miljövård (reservationsanslag 3 år) | — | — | 13 160 | 13 160 | 0 |
(23.) | Skydd av Östersjön (reservationsanslag 3 år) | — | 3 000 | — | - 3 000 | - 100 |
52. | Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år) | 28 456 | 25 867 | 26 882 | 1 015 | 4 |
60. | Överföring till oljeskyddsfonden (reservationsanslag 3 år) | 3 300 | 4 300 | 3 700 | - 600 | - 14 |
61. | Främjande av miljövården (reservationsanslag 3 år) | 2 000 | 2 000 | 10 850 | 8 850 | 443 |
63. | Utgifter för förvärv av och ersättning för naturskyddsområden (reservationsanslag 3 år) | 36 500 | 39 830 | 50 830 | 11 000 | 28 |
64. | EU:s miljöfonds deltagande i miljö- och naturvårdsprojekt (reservationsanslag 3 år) | 2 000 | 4 000 | 4 000 | — | — |
65. | Oljeavfallshantering som finansieras med oljeavfallsavgiften (reservationsanslag 3 år) | 1 300 | 300 | 300 | — | — |
66. | Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år) | 1 580 | 1 580 | 1 324 | - 256 | - 16 |
70. | Fartygsinvesteringar (reservationsanslag 3 år) | 3 800 | — | 850 | 850 | 0 |
(77.) | Miljövårdsarbeten (reservationsanslag 3 år) | 15 500 | 13 000 | — | - 13 000 | - 100 |
(88.) | Höjning av aktiekapital (reservationsanslag 3 år) | 2 300 | — | — | — | — |
20. | Samhällen, byggande och boende | 122 523 | 145 484 | 78 371 | - 67 113 | - 46 |
01. | Omkostnader för Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (reservationsanslag 2 år) | 4 775 | 4 634 | 4 521 | - 113 | - 2 |
37. | Understöd för planläggning och styrning av markanvändningen (reservationsanslag 3 år) | 500 | 2 000 | 2 000 | — | — |
55. | Understöd för reparationsverksamhet (reservationsanslag 3 år) | 49 500 | 90 500 | 55 500 | - 35 000 | - 39 |
56. | Konjunkturrelaterade understöd för bostadsaktiebolags och hyreshusbolags reparationer (förslagsanslag) | 65 398 | 46 000 | 15 000 | - 31 000 | - 67 |
60. | Överföring till statens bostadsfond | — | — | — | — | — |
64. | Understöd för vård av byggnadsarvet (reservationsanslag 3 år) | 2 350 | 2 350 | 1 350 | - 1 000 | - 43 |
Sammanlagt | 307 360 | 323 228 | 270 938 | - 52 290 | - 16 |
Det totala antalet anställda | 999 | 949 | 941 |