Statsbudgeten 2012
33. SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
För temporär betalning av förmåner ur allmänna fonden för social trygghet enligt 12 d § i lagen om Folkpensionsanstalten får användas anslag som reserverats för betalning av andra förmåner ur samma fond under följande moment: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55, 60 och 33.20.51, 52, 56.
Förklaring:
Omvärlden
Viktiga utmaningar under de närmaste åren när det gäller socialskyddet är befolkningens ändrade åldersstruktur, den globaliserade ekonomin och den tekniska utvecklingen, som förändrar verksamhetsfältet för socialskyddet och tränger undan gamla verksamhetsformer. Den ändrade åldersstrukturen medför ökade kostnader för den offentliga ekonomin. Samtidigt minskar den arbetsföra befolkningen och samhällsekonomins tillväxtpotential försvagas. Världsekonomins utveckling blir allt minde förutsägbar. Verksamhetsmiljön är mångfasetterad och nationalstatliga gränser minskar i betydelse. Den europeiska integrationen fördjupas och utvidgas, rörligheten över gränserna ökar och den kulturella mångfalden innanför gränserna ökar. Naturens försämrade bärkraft på det globala planet påverkar både människor och miljö. Den ändrade verksamhetsmiljön påverkar samhället i stort.
Alla ska ha tillgång till social- och hälsovårdsservice, pensioner och det övriga socialskyddet, även om trycket på den offentliga ekonomin ökar. Villkoret för social och ekonomisk hållbarhet är en hög sysselsättningsgrad, friska och arbetsföra medborgare samt en verkningsfull och effektiv social- och hälsovårdsservice.
Budgetpropositionens utgångspunkter
Regeringens mål är att minska fattigdom, ojämlikhet och utslagning, stabilisera den offentliga ekonomin och stärka en hållbar ekonomisk tillväxt samt förbättra sysselsättningen och konkurrenskraften. För att minska skillnaderna i inkomster, välfärd och hälsotillstånd stärks och reformeras basservicen, tryggas en människovärdig ålderdom och satsas resurser på förebyggande av sociala och hälsorelaterade problem samt på mentalvård och missbrukarvård. Utkomstskyddet förbättras och differentieringen av bostadsområden förhindras. I anslutning till dessa åtgärder höjs bl.a. grunddagpenningen enligt utkomstskyddet för arbetslösa och arbetsmarknadsstödet samt utkomsstödets grunddel, och en äldreomsorgslag kommer att beredas.
Största delen, två tredjedelar, av socialutgifterna finansieras med arbetsgivarnas och arbetstagarnas socialskyddsavgifter, kommunala skattemedel samt klientavgifter. Den andel som finansieras under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel utgör ungefär en femtedel. Överföringsutgifterna till hushållen, kommunerna och samkommunerna utgör de största utgiftsposterna under huvudtiteln. Slutsumman för huvudtiteln ökar enligt budgetpropositionen med ca 592 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2011.
De strategiska målen för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde
- En stadig grund för välfärden
- Tillgång till välfärd för alla
- En livsmiljö som stöder hälsa och välfärd
Inom ramen för social- och hälsovårdsministeriets strategiska projekt genomförs en analys av könskonsekvenserna.
Social- och hälsovårdsministeriet genomför i tillämpliga delar principerna för lagen om utveckling av regionerna (1651/2009). Vid den regionala fördelningen av Europeiska unionens strukturfondsmedel (ERUF- och ESF-programmen) förhandlas de regionala resurserna för projekt inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde fram med det ansvariga ministeriet, dvs. arbets- och näringsministeriet. Med hjälp av en dispositionsplan ser man till att resurserna utnyttjas på ett ändamålsenligt sätt.
Samhälleliga effektmål strategivis
En stadig grund för välfärden
Välfärd och välstånd skapas med hjälp av arbete och genom en delaktighet som omfattar alla. Finansieringen av det finländska välfärdssamhället vilar på en balanserad ekonomisk utveckling. Den ändrade åldersstrukturen medför ökade kostnader för den offentliga ekonomin. Samtidigt minskar den arbetsföra befolkningen och samhällsekonomins tillväxtpotential försvagas. Villkoret för social och ekonomisk hållbarhet är en hög sysselsättningsgrad, friska och arbetsföra medborgare samt en verkningsfull och effektiv social- och hälsovårdsservice.
Inom ramen för socialskyddet ökas människors välfärd genom att deras hälsa och funktionsförmåga stöds, deras föränderliga livssituationer beaktas, den sociala samhörigheten stärks och samhällsförhållandena stabiliseras. Den sociala tryggheten främjas också av en stabil ekonomisk tillväxt och konkurrenskraft som uppnås genom att arbetsförmågan stärks och sysselsättnings-, utbildnings- och rehabiliteringsmöjligheter erbjuds.
Beskattning, avgifter, sociala förmåner, inkomstöverföringar och service ska bilda en helhet som uppmuntrar till arbete och säkerställer att arbetstagaren är frisk vid sin pensionering. Ett sporrande och rättvist socialskydd uppmuntrar människor att själva främja sin hälsa. Målet är att
- hälsa och välbefinnande beaktas i allt beslutsfattande
- arbetskarriärerna förlängs genom god arbetshälsa
- livets olika delområden balanseras
- finansieringen av socialskyddet är hållbar.
En stadig grund för välfärden, nyckeltal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2000 utfall |
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Delmål: hälsa och välbefinnande beaktas i allt beslutsfattande | |||||
En prognostiseringsmetod används i kommunen, andel % av kommunerna viktad med befolkningen | .. | .. | 39 | .. | 55 |
Friskvård främjas aktivt i kommunen (% av målvärdet) | |||||
— i kommunledningen | .. | .. | 59 | .. | 65 |
— inom primärvården | .. | .. | 59 | .. | 65 |
— i idrottsverksamheten | .. | .. | 59 | .. | 65 |
— inom den grundläggande utbildningen | .. | 63 | .. | .. | 65 |
Delmål: arbetskarriärerna förlängs genom god arbetshälsa | |||||
Förväntad pensioneringsålder för 50-åringar | 60,6 | 61,7 | 62,3 | 62,6 | 62,8 |
— män | 60,6 | 61,6 | 62,3 | 62,5 | 62,7 |
— kvinnor | 60,6 | 61,8 | 62,4 | 62,6 | 62,8 |
Inledd åldersstandardiserad sjuk- eller invalidpension1) bland 25—62-åringar (arbetspensioner), sammanlagt | 8,7 | 7,6 | 7,2 | 7,0 | 6,8 |
— män | 9,1 | 7,7 | 7,2 | 7,0 | 6,8 |
— kvinnor | 8,3 | 7,5 | 7,2 | 7,0 | 6,8 |
Andel sjukdagar av arbetsdagar och sjukdagar (löntagare), % | 4,0 | 4,6 | 4,5 | 4,4 | 4,3 |
— män | 3,6 | 4,1 | 4,0 | 3,9 | 3,8 |
— kvinnor | 4,5 | 5,2 | 4,9 | 4,8 | 4,7 |
Andel arbetstagare av den avlönade personalen som omfattas av företagshälsovård, % | 92 | 92 | .. | .. | 94 |
Frekvensen av olycksfall på arbetsplatsen (löntagare, per miljon arbetstimmar) | 30 | 28,6 | 302) | 28,6 | 27,8 |
Yrkessjukdomar och misstänkta yrkessjukdomar som ersatts (löntagare) | 5 567 | 5 691 | 4 8012) | 4 750 | 4 700 |
Delmål: livets olika delområden i jämvikt | |||||
Andel dagar av föräldradagpenningen som betalats till fäder, % | 4,2 | 6,7 | 7,1 | 7,5 | 7,9 |
Delmål: finansieringen av socialskyddet är hållbar | |||||
Socialutgifter/BNP, % | 25,1 | 30,6 | 30,53) | 30,5 | 31,1 |
Socialutgifter, €/invånare (2010 års prisnivå) | 7 462 | 9 916 | 10 2003) | 10 200 | 10 300 |
Finansiering av socialutgifterna, % | |||||
— av skattemedel | 43,1 | 45,0 | 46,33) | 46,3 | 46,4 |
— av arbetsgivarna | 37,6 | 37,3 | 36,03) | 36,2 | 36,3 |
— annan | 19,2 | 17,7 | 17,73) | 17,5 | 17,3 |
Social- och hälsovårdsväsendets utgifter i förhållande till kommunernas totala utgifter, % | 50,9 | 55,0 | 55,23) | 55,5 | 55,6 |
1) Inledda sjuk- eller invalidpensioner avspeglar hur stor del av de icke-pensionerade arbetspensionsförsäkrade som under året har gått i sjukpension (anges oftast i promille). Att indikatorn är åldersstandardiserad anger i fråga om förändringar i inledda sjuk- eller invalidpensioner att befolkningens åldersstruktur inte påverkar den.
2) Förhandsuppgift.
3) Uppskattning.
Tillgång till välfärd för alla
Alla har rätt att få sin grundläggande försörjning tryggad och att få tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster. Ett människovärdigt liv i alla förhållanden ska tryggas. Dessa rätttigheter och likställighetsprincipen finns inskrivna i grundlagen. Trots samhällets ansvar för de grundläggande fri- och rättigheterna ansvarar individen för de val han eller hon gör. När individens och samhällets rättigheter och skyldigheter befinner sig i jämvikt främjas den sociala hållbarheten.
Den som lever endast på socialskydd löper stor risk att att glida in i fattigdom. Utslagningen bland unga, ojämlikheten bland barn och barnfamiljer och utslagningen över generationsgränserna är oroväckande. När befolkningens ålderstruktur ändras leder det till att antalet åldringar ökar, sjukdomar som demens och andra kroniska sjukdomar blir allt vanligare och antalet patienter som lider av flera sjukdomar samtidigt ökar. Det innebär att utgifterna för social- och hälsovårdsservice och behovet av personal ökar, om inte servicens produktivitet förbättras. Social- och hälsovården kommer att förbli en arbetskraftsintensiv bransch. Produktiviteten kan förbättras genom att serviceorganisationer och produktionssätt förnyas. Målet är att
- minska välfärds- och hälsoskillnader
- placera kunden i centrum för servicen
- revidera servicestrukturer och arbetssätt
- stärka den sociala samhörigheten.
Tillgång till välfärd för alla, nyckeltal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2000 utfall |
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Delmål: minska välfärds- och hälsoskillnader | |||||
Andelen som upplever sitt hälsotillstånd som dåligt eller medelmåttligt (25—64 år), % | |||||
— män | 37,6 | 35,0 | 36,8 | 36,6 | 36,4 |
— 0—12 års utbildning | 42,3 | 40,4 | 38,8 | .. | .. |
— 13 eller fler års utbildning | 29,3 | 27,0 | 30,1 | .. | .. |
— kvinnor | 33,7 | 34,0 | 32,9 | 32,7 | 32,5 |
— 0—12 års utbildning | 38,5 | 36,3 | 36,5 | .. | .. |
— 13 eller fler års utbildning | 29,4 | 30,4 | 29,4 | .. | .. |
Upplevd hälsa hos unga: minst två symptom dagligen (klass 8—9), % | 16 | 19 | 181) | 18 | 18 |
Förväntad livslängd hos nyfödda | 77,7 | 79,8 | 79,95) | 80,1 | 80,1 |
— män | 74,1 | 76,5 | .. | .. | .. |
— kvinnor | 81,0 | 83,1 | .. | .. | .. |
Förväntad livslängd hos 25-åringar | |||||
— män | 50,5 | 51,62) | .. | .. | .. |
— grundskolutbildning | 47,8 | 48,42) | .. | .. | .. |
— utbildning på mellanstadiet eller högre nivå | 52,8 | 53,62) | .. | .. | .. |
— kvinnor | 57,1 | 58,12) | .. | .. | .. |
— grundskolutbildning | 55,3 | 55,92) | .. | .. | .. |
— utbildning på mellanstadiet eller högre nivå | 58,6 | 59,62) | .. | .. | .. |
Andel 75—84-åringar som obehindrat kan röra sig ute ensamma, % | |||||
— män | 763) | 84 | .. | 85 | 86 |
— kvinnor | 723) | 78 | .. | 79 | 80 |
Andel som röker dagligen, % | |||||
— män (25—64-åringar) | 28,3 | 23,3 | 24,1 | 23 | 22 |
— kvinnor (25—64-åringar) | 19,9 | 16,5 | 15,3 | 15 | 14 |
— pojkar (klass 8—9) | 25 | 17 | 171) | 16 | 15 |
— flickor (klass 8—9) | 22 | 14 | 141) | 14 | 13 |
Total alkoholkonsumtion, l/pers. | 8,8 | 10,2 | 10,01) | 10,2 | 10,3 |
Andel överviktiga (BMI 25 eller högre) av 25—64-åringar, % | |||||
— män | 58,4 | 65,5 | 62,7 | 62 | 62 |
— kvinnor | 41,2 | 46,8 | 48,3 | 48 | 47 |
Potentiellt förlorade levnadsår (PYLL) på grund av självmord i åldrarna 25—80 (per 100 000 inv.) | |||||
— män | 947 | 7903) | .. | .. | .. |
— kvinnor | 276 | 2393) | .. | .. | .. |
Andel låginkomsttagare4), % | |||||
— befolkningen som helhet | 11,3 | 13,1 | 13,25) | 13,1 | 13,0 |
— barn | 11,6 | 13,1 | 13,35) | 13,2 | 13,1 |
Mottagare av allmänt bostadsbidrag (hushåll), antal | 170 352 | 161 842 | 164 154 | 171 000 | 170 200 |
Mottagare av utkomststöd, antal | |||||
— hushåll | 271 686 | 238 755 | 241 5005) | 260 000 | 260 000 |
— personer | 454 353 | 377 688 | 382 0005) | 378 000 | 378 000 |
— andel 25—64-åringar som fått stöd under en längre tid, % | 2,4 | 2,1 | 2,05) | 1,9 | 1,9 |
— män | 2,7 | 2,4 | .. | .. | .. |
— kvinnor | 2,0 | 1,7 | .. | .. | .. |
Ginikoefficient (disponibla inkomster)6), % | 26,7 | 25,9 | 25,85) | 25,8 | 25,9 |
Unga som inte har fått någon utbildning efter grundskolan och inte arbetar eller studerar (eller är vårdlediga, pensionerade eller fullgör bevärings- eller civiltjänst), % | 4,1 | 4,71)7) | 4,85) | 4,9 | 4,8 |
— 18—24-åriga pojkar | 5,2 | 5,47) | .. | .. | .. |
— 18—24-åriga flickor | 3,0 | 4,07) | .. | .. | .. |
Kvinnors inkomst för ordinarie arbetstid i förhållande till mäns motsvarande inkomster, % | 80,6 | 81,8 | 81,81) | 81,8 | 82,0 |
Hälsoskillnader mellan befolkningsgrupperna följs upp inom primärvården, andel hälsocentraler viktad med befolkningen, % | .. | .. | 26 | .. | 30 |
Delmål: placera kunden i centrum för servicen | |||||
Tillgång till vård | |||||
— antal som köat till specialiserad sjukvård i över 6 mån | 66 000 | 3 700 | 1 200 | 1 000 | 700 |
— väntetiden till hälsocentralläkares mottagning är längre än 14 dagar (% av befolkningen) | .. | 66 | 72 | 75 | 70 |
— mun- och tandvård: antal som köat längre än 6 månader | .. | 7 500 | 12 000 | 15 000 | 14 000 |
— psykiatrisk specialiserad sjukvård, antal yngre än 23 år som köat längre än 3 månader | 84 | 136 | 120 | 90 | |
Antal patientskador som ersatts av patientförsäkringscentralen | .. | 2 341 | 2 167 | 2 400 | 2 400 |
Infektioner i anslutning till hälso- och sjukvård:8) | |||||
— fall/år av smitta från resistenta mikrober (MRSA i blod/likvor) | 30 | 28 | 35 | 30 | |
— fall/år av antibiotikarelaterad diarré (Clostridium diff.) | 5 700 | 4 813 | 5 200 | 5 000 | |
Delmål: revidera servicestrukturer och arbetssätt | |||||
Andel som fyllt 75 år och som får service för äldre personer, % | |||||
— regelbunden hemvård | 12,13) | 11,4 | 11,65) | 11,7 | 11,8 |
— män | 9,03) | 8,5 | .. | .. | .. |
— kvinnor | 13,53) | 13,0 | .. | .. | .. |
— serviceboende med heldygnsomsorg | 1,7 | 5,1 | 5,45) | 5,7 | 6,0 |
— män | 1,1 | 3,3 | .. | .. | .. |
— kvinnor | 2,0 | 6,0 | .. | .. | .. |
— ålderdomshem och hälsovårdscentralernas bäddavdelningar | 8,3 | 5,4 | 5,15) | 4,7 | 4,2 |
— män | 5,6 | 3,8 | .. | .. | .. |
— kvinnor | 9,7 | 6,3 | .. | .. | .. |
— stöd för närståendevård | 3,0 | 4,1 | 4,2 | 4,3 | 4,4 |
Serviceboende för gravt handikappade | 1 894 | 4 008 | 4 310 | 4 700 | 5 200 |
Antal gemensamma ansvarsområden | .. | 38 | 48 | 53 | 55 |
— befolkningsunderlaget mindre än 20 000 inv. | .. | 10 | 13 | 14 | 12 |
Antal hälsocentraler | .. | 194 | 172 | 155 | 145 |
— befolkningsunderlaget mindre än 20 000 inv. | .. | 122 | 97 | 60 | 40 |
Bristen på läkare vid hälsovårdscentralerna, % | 11 | 6,8 | 6,0 | 5,5 | 5 |
Bristen på andra viktiga grupper av yrkesutbildad personal inom hälso- och sjukvården än läkare, % | .. | .. | 3,6 | 3,0 | 2,8 |
Personalresurser för förebyggande hälsovårdsservice, % av nationella rekommendationer | |||||
— rådgivningsläkare | .. | .. | 73,7 | .. | 80 |
— skolhälsovårdsläkare | .. | .. | 39,3 | .. | 60 |
— rådgivningshälsovårdare | .. | .. | 84,1 | .. | 90 |
— skolhälsovårdare | .. | .. | 94,3 | .. | 95 |
Omfattande hälsoundersökningar genomförs (% av hälsocentralerna) | |||||
— inom mödrarådgivningen | .. | 50 | .. | 94 | 98 |
— inom barnrådgivningen | .. | 45 | .. | 94 | 98 |
— inom skolhälsovården | .. | 61 | .. | 92 | 98 |
Delmål: stärka den sociala samhörigheten | |||||
Arbetslösa längre än ett år, antal | 86 800 | 41 300 | 54 000 | 55 000 | 52 000 |
— män | 47 500 | 23 800 | 32 900 | .. | .. |
— kvinnor | 39 300 | 17 500 | 21 100 | .. | .. |
0—17-åringar placerade utom hemmet, % | 0,9 | 1,3 | 1,35) | 1,2 | 1,2 |
— pojkar | 1,0 | 1,3 | .. | .. | .. |
— flickor | 0,9 | 1,2 | .. | .. | .. |
Bostadslösa, antal | 10 000 | 8 150 | 7 880 | 7 200 | 6 600 |
— män | 8 250 | 6 560 | 6 490 | 6 000 | 5 600 |
— kvinnor | 1 750 | 1 590 | 1 390 | 1 200 | 1 000 |
Antal brott mot liv och hälsa som kommit till polisens kännedom | 30 408 | 35 753 | 35 715 | 37 000 | 38 000 |
Andel invandrare av social- och hälsovårdspersonalen, % | 1,9 | 3,27) | 3,35) | 3,4 | 3,5 |
1) Förhandsuppgift.
2) Enligt 2007 års uppgifter.
3) Enligt 2001 års uppgifter.
4) Medlemmar i hushåll som underskridit fattigdomsgränsen (den disponibla inkomsten per konsumtionsenhet understiger 60 % av den ekvivalenta medianinkomsten för samtliga hushåll).
5) Uppskattning.
6) Ginikoefficienten beskriver ojämn fördelning av variabeln (i detta fall disponibel inkomst). Ju större ginikoefficienten är, desto ojämnare är inkomsterna fördelade.
7) Enligt 2008 års uppgifter.
8) Indikatorn ersätts senare med en som bättre beskriver patientsäkerheten.
En livsmiljö som stöder hälsa och trygghet
Livsmiljöns tillstånd påverkar människors hälsa och välbefinnande. Sämre naturförhållanden, upprepade naturkatastrofer och tillståndet i ekosystemet totalt sett minskar möjligheterna att må bra. Social och ekologisk hållbarhet förutsätter att ett gott liv kan tryggas också när det finns allt mindre resurser att fördela. Varje generation borde lämna efter sig en mera livsduglig miljö.
En rättvis fördelning av välfärden är en utmaning såväl lokalt som globalt. Förändringarna i den globala befolkningsstrukturen, de ekonomiska störningarna, fattigdomen och ojämlikheten utgör prövningar för homogeniteten i samhället. En ökande ojämlikhet och bostadsområdenas differentiering för också med sig säkerhetsrisker.
Klimatförändringen, miljöproblemen och de allt knappare naturresurserna kan ge upphov till många slags hot mot människors hälsa, såsom pandemier och epidemier. De tar ingen hänsyn till gränser, kan sprida sig snabbt och bekämpningen av dem kräver samarbetsförmåga och beredskap av myndigheterna.
Världsomfattande ekonomiska kriser har visat hur viktigt det är med fungerande skyddsnät och finans- och försäkringsmarknadens betydelse. Samhällets vitala funktioner måste tryggas också i undantagsförhållanden. Målet är att
- stärka miljöns livsduglighet
- garantera samhällets funktion i specialsituationer.
En livsmiljö som stöder hälsa och trygghet, nyckeltal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2000 utfall |
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Delmål: stärka miljöns livsduglighet | |||||
Olyckor i hemmet och på fritiden, antal döda | 1 835 | 2 121 | 2 1001) | 2 090 | 2 080 |
— män | .. | 1 359 | .. | .. | .. |
— kvinnor | .. | 762 | .. | .. | .. |
Epidemier som sprids via vatten | |||||
— antal epidemier | 7 | 4 | 1 | 5 | 5 |
— antal insjuknade | 6 428 | 213 | 16 | 500 | 500 |
Halter av miljögifter i bröstmjölk (totala mängden toxiska ekvivalenter av PCDD/F- och PCB-föreningar) | 15,3 | .. | .. | 8,0 | 5,0 |
Delmål: garantera samhällets funktion i specialsituationer | |||||
Arbetspensionsförsäkringsbolags, arbetspensionsförsäkringsstiftelsers och arbetspensionskassors kapitaltäckningsgrad | .. | 24,13 | 29,64 | - | - |
Arbetspensionsfonder/BNP, % | 50,1 | 72,9 | 772) | 79 | 80 |
1) Uppskattning.
2) Förhandsuppgift.
Effektivitet och resultat
Inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde genomförs effektivitets- och resultatprogrammet enligt regeringens riktlinjer med hjälp av åtgärder som reellt ökar effektiviteten. De nämnda åtgärderna för att öka effektivitet och resultat omfattar alla ämbetsverk och inrättningar inom förvaltningsområdet som bereder en plan för genomförande av programmet. Överföringen till Kuopio av verksamheten vid Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet fortsätter stegvis.
Förbättring av produktiviteten
En ökad produktivitet inom den offentliga sektorn utgör en del av regeringens ekonomisk-politiska strategi enligt regeringsprogrammet. Det nuvarande produktivitetsprogrammet inom statsförvaltningen kommer att ersättas med ett nytt effektivitets- och resultatprogram. Enligt regeringsprogrammet kommer omfattningen av de mål som ställts upp för att öka funktionernas effektivitet att kvarstå till sina totala ekonomiska konsekvenser.
Förvaltningsområdets anslag 2010—2012
År 2010 bokslut 1000 € |
År 2011 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2012 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2011—2012 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 67 760 | 87 231 | 89 062 | 1 831 | 2 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 37 266 | 39 261 | 39 613 | 352 | 1 |
02. | Omkostnader för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden (reservationsanslag 2 år) | 2 131 | 2 143 | 2 327 | 184 | 9 |
03. | Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 2 år) | 5 204 | 4 475 | 4 039 | - 436 | - 10 |
04. | Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år) | -282 | 691 | 600 | - 91 | - 13 |
05. | Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 464 | 551 | 548 | - 3 | - 1 |
21. | Produktivitetsanslag för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) | — | — | 703 | 703 | 0 |
25. | Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år) | — | 16 400 | 16 700 | 300 | 2 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 19 667 | 19 500 | 20 000 | 500 | 3 |
66. | Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år) | 3 310 | 4 210 | 4 532 | 322 | 8 |
02. | Tillsyn | 41 159 | 42 024 | 43 638 | 1 614 | 4 |
03. | Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 13 791 | 13 850 | 13 748 | - 102 | - 1 |
05. | Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år) | 14 655 | 14 718 | 13 991 | - 727 | - 5 |
06. | Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år) | 4 020 | 4 056 | 4 099 | 43 | 1 |
20. | Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag) | 8 693 | 9 400 | 10 300 | 900 | 10 |
66. | Samarbete mellan Finland och Ryssland om strål- och kärnsäkerhet (reservationsanslag 3 år) | — | — | 1 500 | 1 500 | 0 |
03. | Forskning och utveckling | 109 585 | 111 537 | 112 994 | 1 457 | 1 |
04. | Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 64 977 | 66 809 | 68 025 | 1 216 | 2 |
50. | Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år) | 37 268 | 37 628 | 36 939 | - 689 | - 2 |
63. | Vissa specialprojekt (reservationsanslag 3 år) | 7 340 | 7 100 | 8 030 | 930 | 13 |
10. | Utjämning av familje- och boendekostnader samt vissa tjänster | 2 287 987 | 2 398 200 | 2 464 776 | 66 576 | 3 |
28. | Omkostnader för allmänna fonden för social trygghet och servicefonden som betalas till Folkpensionsanstalten (förslagsanslag) | 131 600 | 140 400 | 143 970 | 3 570 | 3 |
50. | Moderskapsunderstöd och statens understöd vid internationell adoption (förslagsanslag) | 10 960 | 11 700 | 11 700 | — | — |
51. | Barnbidrag (förslagsanslag) | 1 425 000 | 1 427 600 | 1 483 500 | 55 900 | 4 |
52. | Vissa familjeförmåner som ska ersättas av staten (förslagsanslag) | 952 | 1 500 | 1 500 | — | — |
53. | Militärunderstöd (förslagsanslag) | 18 800 | 21 800 | 22 200 | 400 | 2 |
54. | Bostadsbidrag (förslagsanslag) | 530 400 | 608 000 | 602 306 | - 5 694 | - 1 |
55. | Underhållsstöd (förslagsanslag) | 163 180 | 169 800 | 171 400 | 1 600 | 1 |
60. | Tolktjänster för gravt handikappade (förslagsanslag) | 7 095 | 17 400 | 28 200 | 10 800 | 62 |
20. | Utkomstskydd för arbetslösa | 1 836 649 | 1 918 026 | 2 179 200 | 261 174 | 14 |
31. | Statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (förslagsanslag) | 11 080 | 19 726 | 23 000 | 3 274 | 17 |
50. | Statsandel till inkomstrelaterad dagpenning (förslagsanslag) | 810 767 | 768 100 | 865 000 | 96 900 | 13 |
51. | Statsandel till grunddagpenning (förslagsanslag) | 150 405 | 154 400 | 168 000 | 13 600 | 9 |
52. | Statsandel till arbetsmarknadsstöd (förslagsanslag) | 807 687 | 911 400 | 1 056 000 | 144 600 | 16 |
55. | Statsandel till vuxenutbildningsstöd (förslagsanslag) | 21 200 | 24 500 | 33 000 | 8 500 | 35 |
56. | Statsandel till alterneringsersättning (förslagsanslag) | 35 511 | 39 900 | 34 200 | - 5 700 | - 14 |
30. | Sjukförsäkring | 1 232 946 | 1 252 780 | 1 342 400 | 89 620 | 7 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen (förslagsanslag) | 1 232 946 | 1 252 780 | 1 342 400 | 89 620 | 7 |
40. | Pensioner | 4 029 181 | 4 260 153 | 4 431 740 | 171 587 | 4 |
50. | Statens andel av sjömanspensionskassans utgifter (förslagsanslag) | 48 849 | 50 900 | 54 500 | 3 600 | 7 |
51. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 508 332 | 530 150 | 569 000 | 38 850 | 7 |
52. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare (förslagsanslag) | 105 300 | 121 900 | 114 200 | - 7 700 | - 6 |
53. | Statens pensionsersättning för tiden för vård av barn och för tiden för studier (förslagsanslag) | 963 | 910 | 1 850 | 940 | 103 |
54. | Statens andel i kostnaderna för lantbruksföretagares olycksfallsförsäkring (förslagsanslag) | 14 460 | 15 500 | 15 000 | - 500 | - 3 |
(57.) | Särskilt understöd till invandrare (förslagsanslag) | 24 410 | 4 343 | — | - 4 343 | - 100 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av folkpensionslagen och vissa andra lagar (förslagsanslag) | 3 326 868 | 3 536 450 | 3 677 190 | 140 740 | 4 |
50. | Stöd till veteranerna | 355 310 | 346 600 | 307 633 | - 38 967 | - 11 |
30. | Statlig ersättning för vården av personer som lidit skada av krigen (förslagsanslag) | 1 549 | 1 750 | 1 650 | - 100 | - 6 |
50. | Fronttillägg (förslagsanslag) | 55 728 | 49 800 | 44 300 | - 5 500 | - 11 |
51. | Ersättning för skada, ådragen i militärtjänst (förslagsanslag) | 192 029 | 190 553 | 163 200 | - 27 353 | - 14 |
52. | Statlig ersättning för driftskostnader för krigsinvalidernas inrättningar (reservationsanslag 2 år) | 65 207 | 65 207 | 65 207 | — | — |
53. | Statsunderstöd för rehabilitering av makar till krigsinvalider (reservationsanslag 2 år) | 3 100 | 3 100 | 3 100 | — | — |
54. | Frontunderstöd till vissa utländska frivilliga frontmän (reservationsanslag 2 år) | 100 | 94 | 80 | - 14 | - 15 |
55. | Vissa utgifter för rehabilitering (reservationsanslag 2 år) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | — |
56. | Utgifter för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 34 088 | 30 588 | 26 588 | - 4 000 | - 13 |
57. | Statsunderstöd för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 8 | 2 008 | 8 | - 2 000 | - 100 |
60. | Av kommunerna anordnad social- och hälsovård | 466 396 | 545 440 | 561 070 | 15 630 | 3 |
30. | Statlig ersättning för kostnaderna för riksomfattande beredskap inom hälso- och sjukvården (reservationsanslag 3 år) | — | 200 | 200 | — | — |
31. | Statsunderstöd till kommunerna för projekt inom social- och hälsovården och för vissa andra utgifter (reservationsanslag 3 år) | 27 900 | 22 000 | 17 500 | - 4 500 | - 20 |
32. | Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskning på universitetsnivå (fast anslag) | 39 997 | 40 000 | 35 000 | - 5 000 | - 12 |
33. | Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för kostnaderna för läkar- och tandläkarutbildning (förslagsanslag) | 101 188 | 109 170 | 109 170 | — | — |
34. | Statlig ersättning till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården för kostnaderna för rättspsykiatriska undersökningar och patientöverföringar (förslagsanslag) | 7 313 | 9 570 | 10 000 | 430 | 4 |
35. | Statsandel till kommunerna för kostnader i anslutning till det grundläggande utkomststödet (förslagsanslag) | 279 598 | 342 300 | 357 000 | 14 700 | 4 |
36. | Statsunderstöd för att säkerställa social- och hälsovårdstjänster på samiska (fast anslag) | 600 | 600 | 600 | — | — |
37. | Statsunderstöd till kommunerna för social- och hälsovårdens reparationsprojekt (reservationsanslag 3 år) | — | — | 10 000 | 10 000 | 0 |
40. | Statlig finansiering av utgifterna för läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten (reservationsanslag 3 år) | — | 11 800 | 11 800 | — | — |
63. | Statsunderstöd för verksamheten vid kompetenscentrum inom det sociala området (fast anslag) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | — |
64. | Statlig ersättning för kostnaderna för ordnande av medling vid brott (reservationsanslag 3 år) | 6 300 | 6 300 | 6 300 | — | — |
70. | Främjande av hälsa och funktionsförmåga | 53 421 | 62 598 | 60 777 | - 1 821 | - 3 |
01. | Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år) | 21 721 | 25 648 | 27 005 | 1 357 | 5 |
20. | Anskaffning av vaccin (reservationsanslag 3 år) | 22 540 | 25 390 | 22 890 | - 2 500 | - 10 |
21. | Hälsoövervakning (reservationsanslag 2 år) | 1 000 | 1 000 | 1 000 | — | — |
22. | Övervakning av smittsamma sjukdomar (reservationsanslag 2 år) | 1 360 | 1 360 | 1 360 | — | — |
50. | Hälsofrämjande verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 4 100 | 5 200 | 4 700 | - 500 | - 10 |
51. | Statlig ersättning för kostnaderna för utbildning av specialister i företagshälsovård (reservationsanslag 3 år) | 2 700 | 2 900 | 2 900 | — | — |
52. | Statsunderstöd för verksamheten vid UKK-instituutti (reservationsanslag 2 år) | — | 1 100 | 922 | - 178 | - 16 |
80. | Avbytarverksamhet för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare | 213 156 | 218 740 | 226 340 | 7 600 | 3 |
40. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 194 116 | 199 700 | 207 300 | 7 600 | 4 |
41. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för pälsdjursuppfödare (reservationsanslag 2 år) | 2 600 | 2 600 | 2 600 | — | — |
42. | Statlig ersättning för kostnaderna för försöket med vikariehjälp för renskötare (reservationsanslag 2 år) | 300 | 300 | 300 | — | — |
50. | Statlig ersättning för förvaltningsutgifterna för avbytarservicen för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare (fast anslag) | 16 140 | 16 140 | 16 140 | — | — |
90. | Understöd från Penningautomatföreningen | 278 200 | 275 005 | 291 000 | 15 995 | 6 |
50. | Understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd (förslagsanslag) | 278 200 | 275 005 | 291 000 | 15 995 | 6 |
Sammanlagt | 10 971 751 | 11 518 334 | 12 110 630 | 592 296 | 5 |
Det totala antalet anställda1) | 4 059 | 3 969 | 3 940 |
1) Innehåller inte den andel som gäller Arbetshälsoinstitutet. År 2012 uppgår den avgiftsbelagda verksamhetens andel till 1 533 årsverken och den samfinansierade verksamhetens andel till 390 årsverken.