Statsbudgeten 2012
10. Utjämning av familje- och boendekostnader samt vissa tjänster
Förklaring: Utgifterna under kapitlet föranleds närmast av moderskapsunderstödet, barnbidraget, militärunderstödet, det allmänna bostadsbidraget, underhållsstödet och ordnandet av tolktjänster samt av omkostnader som Folkpensionsanstalten har för verkställigheten av förmånerna och kostnaderna för servicefonden för det nationella hälso- och sjukvårdsarkivet.
Avsikten med moderskapsunderstödet och barnbidraget är att utjämna de kostnader barnfamiljerna har jämfört med andra familjer på grund av barnens födelse och underhåll, adoption av barn och internationella adoptioner. Förmånerna betalas till barnfamiljerna för varje barn oberoende av familjens inkomster eller förmögenhet.
Moderskapsunderstödet är en ersättning som familjen kan få i form av antingen pengar eller moderskapsförpackning och det betalas förhöjt till de familjer i vilka det samtidigt föds eller adopteras flera barn. Moderskapsunderstödets storlek fastställs av statsrådet.
Barnbidrag betalas för barn under 17 år. Om barnbidragets storlek bestäms i barnbidragslagen. Barnbidragen är graderade så att beloppet per barn blir större när antalet barn i familjen ökar. Till ensamförsörjare betalas barnbidraget förhöjt. Barnbidragen är bundna till folkpensionsindex sedan den 1 mars 2011.
Stöd för hemvård av barn betalas ut till utlandet i enlighet med förordning (EG) nr 883/2004. Syftet är att förhindra att en arbetstagare och hans familj hamnar utanför socialskyddet till följd av att den fria rörligheten utnyttjas. Hemvårdsstödet och stödet för privat vård av barn är bundna till folkpensionsindex sedan den 1 mars 2011.
Då en värnpliktig fullgör tjänstgöring enligt värnpliktslagen eller civiltjänstlagen betalas till den värnpliktiges anhöriga militärunderstöd, under förutsättning att den värnpliktiges tjänstgöring minskat den sökandes möjligheter till utkomst och att sökanden är i behov av understöd. Understödet till värnpliktigas anhöriga består av grundunderstöd, bostadsunderstöd och särskilt understöd. I militärunderstöd betalas till den värnpliktige själv sådana räntor på studielån som förfaller till betalning under tjänstgöringstiden samt av särskilda skäl bostadsunderstöd för skäliga kostnader för den bostad som är i den värnpliktiges bruk.
Genom allmänt bostadsbidrag främjas möjligheten för barnfamiljer och andra hushåll som är i behov av stöd att uppnå och bevara en rimlig boendenivå genom att man sänker deras boendeutgifter.
Avsikten med underhållsstödet är att trygga barnets rätt till tillräckligt underhåll i situationer då barnets privaträttsliga underhåll inte tryggas. Bestämmelser om underhållsstödets belopp och om förutsättningarna för erhållande av stödet finns i lagen om underhållsstöd.
Avsikten med ordnandet av tolkningstjänster är att erbjuda svårt hörselskadade, hörsel- och synskadade och personer med talskada de tolkningstjänster de behöver. Till tolktjänsterna hör tolkning p.g.a. arbete, studier, uträttande av ärenden, deltagande i samhällelig verksamhet, rekreation eller någon annan motsvarande orsak.
De ovan nämnda förmånerna är alla skattefria för mottagaren. Utgifterna under kapitlet betalas i sin helhet med statens medel.
Verksamhetens omfattning 2009—2012 | ||||
---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
utfall | utfall | uppskattning | uppskattning | |
Moderskapsunderstöd | ||||
Antal moderskapsunderstöd (barn) | 60 900 | 61 200 | 61 100 | 61 200 |
Moderskapsunderstödens belopp, euro | 140 | 140 | 140 | 140 |
Internationell adoption | ||||
Antal adoptionsunderstöd (barn) | 197 | 160 | 280 | 280 |
Ersättningens belopp på basis av ursprungsland1) | ||||
— Estland | 1 900 | 1 900 | 1 900 | 1 900 |
— Kina, Colombia, Kenya och Sydafrika | 4 500 | 4 500 | 4 500 | 4 500 |
— Etiopien, Filippinerna och Ryssland | 3 800 | 3 800 | 3 800 | 3 800 |
— Övriga länder | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
Barnbidrag | ||||
Antal barn i genomsnitt | 1 012 800 | 1 009 500 | 1 008 100 | 1 007 600 |
Antal barn till ensamförsörjare i genomsnitt | 150 300 | 151 100 | 154 700 | 154 700 |
Antal familjer som lyfter barnbidrag i genomsnitt | 559 800 | 558 400 | 556 800 | 556 600 |
Barnbidragens belopp euro/mån.2) | ||||
1:a barnet | 100,00 | 100,00 | 100,40 | 103,93 |
2:a barnet | 110,50 | 110,50 | 110,94 | 114,84 |
3:e barnet | 131,00 | 141,00 | 141,00 | 146,54 |
4:e barnet | 151,50 | 161,50 | 161,50 | 167,84 |
5:e barnet osv. | 172,00 | 182,00 | 182,73 | 189,15 |
Förhöjning till ensamförsörjare euro/mån. | 46,60 | 46,60 | 46,79 | 48,43 |
Stöd för hemvård av barn som staten ska ersätta | ||||
Genomsnittligt antal familjer som får stöd/mån. | 128 | 124 | 140 | 140 |
Militärunderstöd | ||||
Antal personer som omfattas av understödet | 13 817 | 14 065 | 14 400 | 14 600 |
Antal hushåll som lyfter understödet | 12 513 | 12 839 | 13 300 | 13 800 |
Understödets genomsnittliga belopp, euro/mån. (hushåll) | 309 | 295 | 304 | 309 |
Allmänt bostadsbidrag | ||||
Antal hushåll som får bostadsbidrag, varav | 161 842 | 164 154 | 171 000 | 170 200 |
— ensamboende, % | 55,5 | 56,7 | 57,0 | 57,0 |
Barnfamiljer som får bidraget, varav | 59 308 | 58 707 | 58 000 | 57 500 |
— ensamförsörjare | 40 916 | 40 855 | 42 000 | 42 000 |
Arbetslösa hushåll3) | 102 388 | 103 222 | 107 000 | 107 000 |
Bostadsbidragstagare i hyresbostäder | ||||
— den genomsnittliga hyran euro/m2/mån. | 9,3 | 9,6 | 9,9 | 10,5 |
— genomsnittlig bostadsyta, m2 | 54,1 | 53,7 | 53,5 | 53,5 |
Boendeutgifternas andel av bostadsbidragsinkomsterna för bostadsbidragstagare i hyresbostäder (%) | ||||
— utan bostadsbidrag | 68,1 | 69,4 | 69,2 | 69,0 |
— när bostadsbidrag lyfts | 33,4 | 33,6 | 33,5 | 33,6 |
— bostadsbidragets andel av den genomsnittliga hyran (%) | 50,9 | 51,6 | 51,7 | 51,8 |
Genomsnittligt bidrag, euro/mån. | 249 | 259 | 269 | 287 |
Underhållsstöd | ||||
Barn som fått underhållsstöd (situationen 31.12), till vilka underhållsstödet betalats | ||||
— till fullt belopp | 62 179 | 67 626 | 69 300 | 69 000 |
— som komplement till underhållsbidraget | 9 037 | 9 951 | 9 600 | 9 600 |
— i övrigt nedsatt (nivån för underhållsbidraget) | 24 788 | 20 397 | 18 700 | 18 700 |
Underhållsskyldiga 31.12, som är skyldiga att betala | ||||
— underhållsbidrag och underhållsstöd som förfaller till betalning | 41 751 | 40 051 | 39 900 | 39 700 |
— endast en slutskuld (underhållsbidraget förfaller inte längre till betalning) | 12 004 | 11 875 | 11 800 | 11 800 |
Underhållsstöd som betalats ut under året sammanlagt (mn euro), varav4) | 152,9 | 163,9 | 169,8 | 171,2 |
— ersättningsgillt underhållsstöd4) | 88,4 | 89,7 | 93,0 | 93,8 |
— ersättningsfritt underhållsstöd4) | 64,5 | 74,1 | 76,8 | 77,4 |
Underhållsbidrag som drivits in hos underhållsskyldiga (mn euro), under året sammanlagt4) | 64,9 | 68,8 | 70,8 | 74,4 |
varav använts | ||||
— till underhållsbidrag4) | 6,9 | 7,3 | 7,5 | 7,9 |
— som ersättning för underhållsstöd4) | 58,0 | 61,5 | 63,3 | 66,5 |
Tolktjänster | ||||
Personer som omfattas av tolkning | 4 500 | 4 800 | 5 000 | |
Utgifter för tolktjänster(mn euro) | 7,1 | 12,4 | 28,2 |
1) Om flera barn samtidigt utses eller placeras i samma familj, betalas för det andra barnet och de därpå följande barnen 30 % per barn av det föreskrivna understödet.
2) Antalet enligt ett FPA-index på 1561 är uppskattningar för 2012. De slutliga poängtalen fastställs i oktober 2011.
3) Stödtagaren eller åtminstone en av makarna är arbetslös.
4) FPA har statistik endast från den 1 april när det gäller 2009. Siffrorna är uppskattningar för hela året baserade på FPA:s statistik för 9 månader.
28. Omkostnader för allmänna fonden för social trygghet och servicefonden som betalas till Folkpensionsanstalten(förslagsanslag)
Under momentet beviljas 143 970 000 euro.
Anslaget får användas till Folkpensionsanstaltens omkostnader för verkställigheten av förmåner som betalas ur allmänna fonden för social trygghet i enlighet med 12 d § i lagen om Folkpensionsanstalten (731/2001).
Av anslaget får högst 1 570 000 euro användas till betalning av statens andel av kostnaderna för servicefonden för det nationella hälso- och sjukvårdsarkivet i enlighet med 2 § i den lag som gäller statens andel av kostnaderna för uppbyggnaden och tillhandahållandet av de riksomfattande informationssystemtjänsterna inom social- och hälsovården.
Förklaring:Den andel av Folkpensionsanstaltens omkostnader som ska betalas ur allmänna fonden för social trygghet bestäms enligt 12 e § i lagen om Folkpensionsanstalten i förhållande till omkostnaderna för verkställigheten av förmåner. Ur allmänna fonden för social trygghet betalas 32,73 % av Folkpensionsanstaltens omkostnader år 2012.
Regeringen överlämnar i samband med budgetpropositionen en proposition till riksdagen med förslag till lagar om statens andel av kostnaderna för uppbyggnaden och tillhandahållandet av de riksomfattande informationssystemtjänsterna inom social- och hälsovården och om ändring av lagen om Folkpensionsanstalten. Lagförslagen ansluter sig till införandet av det nationella hälso- och sjukvårdsarkivet och enligt propositionen ska staten finansiera kostnaderna för servicefonden i övergångsskedet i den utsträckning som avgifterna inte täcker dem. Lagen träder i kraft den 1 januari 2012 och 1 570 000 euro har beaktats vid dimensioneringen av anslaget.
Beräknad användning av anslaget | |
---|---|
Allmänna fonden för social trygghet | 142 400 000 |
Servicefonden | 1 570 000 |
Sammanlagt | 143 970 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Elektroniskt informationsutbyte inom EU | -340 |
Kostnader för uppbyggnad och tillhandahållande av servicefondens tjänster | 1 570 |
Ändring i behovskalkylen för anslaget | 2 340 |
Sammanlagt | 3 570 |
Momentets rubrik har ändrats.
2012 budget | 143 970 000 |
2011 budget | 140 400 000 |
2010 bokslut | 131 600 000 |
50. Moderskapsunderstöd och statens understöd vid internationell adoption (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 11 700 000 euro.
Anslaget får användas
1) till moderskapsunderstöd enligt lagen om moderskapsunderstöd (477/1993) och till betalning av mervärdesskatt och allmänna omkostnader för moderskapsförpackningar
2) till betalning av understöd för kostnader som föranleds av internationell adoption.
Förklaring:Moderskapsunderstöd betalas för uppskattningsvis 61 200 barn år 2012. Av de mödrar som har rätt till moderskapsunderstöd väljer ca 70 % moderskapsförpackningen och resten av understödet i pengar, medan de övriga lyfter hela understödet i pengar.
En adoptivförälder eller adoptant får ersättning av statsmedel för en del av de kostnader som föranleds av internationell adoption. År 2012 beräknas antalet understödstagare uppgå till 280.
Av anslaget beräknas 10 699 500 euro åtgå till betalning av moderskapsunderstöd och 1 000 500 euro till betalning/ersättande av utgifter som föranleds av internationell adoption.
2012 budget | 11 700 000 |
2011 budget | 11 700 000 |
2010 bokslut | 10 960 000 |
51. Barnbidrag (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 1 483 500 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av barnbidrag enligt barnbidragslagen (796/1992).
Förklaring:Av anslaget under momentet betalas uppskattningsvis barnbidrag för i medeltal 1 007 600 barn år 2012. Av dem är ca 154 700 barn till ensamförsörjare. Till ensamförsörjare betalas barnbidraget förhöjt. Antalet familjer som får barnbidrag år 2012 beräknas vara ca 556 600.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Bindandet av barnbidragen till index fr.o.m. 1.3.2011 | 45 200 |
Ändring i behovskalkylen | 10 700 |
Sammanlagt | 55 900 |
2012 budget | 1 483 500 000 |
2011 budget | 1 427 600 000 |
2010 bokslut | 1 425 000 000 |
52. Vissa familjeförmåner som ska ersättas av staten (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 1 500 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av ersättningar som staten betalar enligt 9 § i lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn (1128/1996)
2) till anordnande av dagvård i Finland för barn till personalen vid EU:s kemikaliemyndighet på samma villkor som i den egna hemkommunen.
Förklaring:Det beräknas att stöd för hemvård av barn år 2012 betalas till i medeltal 140 familjer i utlandet per månad.
Den kommun som tillhandahåller dagvård för barn till personalen vid EU:s kemikaliemyndighet har rätt att av finska staten driva in skillnaden mellan de totala kostnaderna för tillhandahållandet av tjänsten och familjens betalningsandel.
2012 budget | 1 500 000 |
2011 budget | 1 500 000 |
2010 bokslut | 951 843 |
53. Militärunderstöd(förslagsanslag)
Under momentet beviljas 22 200 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av militärunderstöd enligt militärunderstödslagen (781/1993).
Förklaring:Det beräknas att 14 600 personer omfattas av militärunderstödet år 2012.
Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 400 000 euro på grund av att behovskalkylen har ändrats.
2012 budget | 22 200 000 |
2011 budget | 21 800 000 |
2010 bokslut | 18 800 000 |
54. Bostadsbidrag (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 602 306 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av bostadsbidrag enligt lagen om bostadsbidrag (408/1975).
Förklaring:Grunden för dimensioneringen av anslaget är den förordning av statsrådet som varje år utfärdas om grunderna för bostadsbidraget. Grunderna för bidraget år 2012 bibehålls på 2011 års nivå på så sätt att grunderna justeras enligt den allmänna kostnadsutvecklingen och ändringar i stödtagarnas boendeutgifter. Dessutom höjs den övre inkomstgränsen för bostadsbidraget med 100 euro med anledning av de nivåförhöjningar av arbetsmarknadsstödet som ska göras när stödgrunderna för 2012 fastställs. På detta sätt säkerställs det att ensamboende fortsättningsvis har rätt till bostadsbidrag till fullt belopp också efter det att arbetsmarknadsstödet har höjts. Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 5 000 000 euro.
Antalet bostadsbidragstagare förutspås minska något tack vare det förbättrade sysselsättningsläget samtidigt som det genomsnittliga bidraget väntas öka i takt med att boendeutgifterna stiger och inkomstgränserna höjs. Antalet bostadsbidragstagare beräknas vara ca 170 200 vid utgången av 2012.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Höjning av inkomstgränserna | 5 000 |
Ändring i behovskalkylen | -10 694 |
Sammanlagt | -5 694 |
2012 budget | 602 306 000 |
2011 budget | 608 000 000 |
2010 bokslut | 530 400 000 |
55. Underhållsstöd(förslagsanslag)
Under momentet beviljas 171 400 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av underhållsstöd enligt lagen om underhållsstöd (580/2008).
Förklaring: Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat det underhållsstöd som sammanlagt betalats ut under året. Under moment 12.33.98 intäktsförs regressfordringarna och återkravsfordringarna på underhållsstödet. Dessa beräknas uppgå till ca 66 500 000 euro. Kommunerna ersätts årligen för en andel på fem år som Folkpensionsanstalten lyckats driva in hos underhållsskyldiga under det föregående året. Ersättningen betalas ut via statsandelssystemet i enlighet med de indrivningar som gjorts åren 2009—2013 från moment 28.90.30. Den beräknas uppgå till 8 600 000 euro 2012. Antalet mottagare av underhållsstöd beräknas vara ca 97 300 vid utgången av 2012. Anslagen gäller inte landskapet Åland med vilket Folkpensionsanstalten har ett separat avtal om utbetalningen av underhållsstöd.
Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 1 600 000 euro på grund av att behovskalkylen har ändrats.
2012 budget | 171 400 000 |
2011 budget | 169 800 000 |
2010 bokslut | 163 180 366 |
60. Tolktjänster för gravt handikappade(förslagsanslag)
Under momentet beviljas 28 200 000 euro.
Anslaget får användas till ordnande av tolktjänster enligt lag om tolkningstjänster för handikappade personer (133/2010).
Förklaring:Folkpensionsanstalten svarar för ordnandet av tolktjänsterna för gravt handikappade. Utgifterna för tolktjänsterna beräknas uppgå till 28 200 000 euro. Antalet klienter som utnyttjar tolktjänsterna uppskattas uppgå till ca 5 000 år 2012.
Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 10 800 000 euro på grund av att behovskalkylen har ändrats.
2012 budget | 28 200 000 |
2011 III tilläggsb. | 9 600 000 |
2011 budget | 17 400 000 |
2010 bokslut | 7 095 221 |