Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2012

90. IdrottsverksamhetPDF-versio

Förklaring:Idrottsverksamhetens uppgift är att främja motion och idrott. Staten och kommunerna skapar förutsättningar för motions- och idrottsverksamheten. Verksamheten sköts i huvudsak av idrottsorganisationerna. Undervisnings- och kulturministeriet svarar för idrottsverksamhetens del för den allmänna ledningen, det allmänna utvecklandet och samordningen inom statsförvaltningen.

Ansvarsområdet styrs av idrottslagen och idrottsförordningen, statsbudgeten, statsrådets principbeslut, undervisnings- och kulturministeriets strategier och internationella konventioner inom området. Effekterna av EU:s idrottspolitik på den nationella idrottsverksamheten ökar i synnerhet inom proffs- och elitidrottens område. Den strategiska ledningen och styrsystemen inom ansvarsområdet för motion och idrott grundar sig på principen om kunskapsbaserad ledning och en ständig utvärdering av de idrottspolitiska åtgärderna.

För att öka kompetensen och sakkunskapen inom idrottsverksamheten samt den kunskapsbaserade ledningen är det viktigt i forskningen inom idrotten och informationsförmedlingen att det idrottspolitiska beslutsfattandets behov framhävs, utvecklandet av idrottsutbildningscentrens kunnande och kvalitet stöds, kunskapsbasen inom idrotten stärks och tillgängligheten till information ökas samtidigt som ett system för utvärdering av statens idrottsråds idrottspolitik utvecklas.

För att främja motion och idrott och nå de samhälleliga effektmålen av motion och idrott genomförs inom de olika områdena av idrottspolitiken åtgärder som förenas av stärkandet av kunskapsbasen på området samt genomförandet av jämlikhet och etik.

Mål för resultatet av verksamheten och centrala åtgärder inom idrottsverksamheten

Mål för resultatet av verksamheten Centrala åtgärder
   
Jämställd tillgänglighet till motion och idrott — Förutsättningarna för lokal idrottsverksamhet stärks genom att anvisa statsandel för kommunernas idrottsverksamhet
— När det gäller byggande av idrottsanläggningar betonas i första hand byggandet och renoverandet av högklassiga idrottsanläggningar för stora användargrupper
—Produktionen av information stöds för att utveckla byggandet av idrottsanläggningar och samhällsplanering som främjar motion
En motionsinriktad livsstil — Åtgärder för att främja en motionsinriktad livsstil bland barn och unga stöds och projektet Främjande av motion i skolan fortsätter
— Åtgärder som ökar motionsaktiviteten bland personer som inte motionerar alls eller som motionerar endast lite stöds
— Åtgärder som ökar mängden vardagsmotion stöds
— Åtgärder som bidrar till att utveckla arbetsplatsmotion stöds
Medborgarverksamhet inom motion och idrott — Utvecklandet av kvaliteten på verksamheten inom frivilligorganisationer inom motion och idrott och åtgärder som syftar till att minska överlappande strukturer stöds
— Systemet med statsunderstöd till frivilligorganisationer inom motion och idrott förnyas
— Idrottsorganisationernas internationella samarbets- och påverkningsmöjligheter stöds
En etisk och samhällsansvarig elitidrottsverksamhet — Genomförandet av en förändring inom elitidrotten stöds
— Träningsmöjligheterna för idrottare förbättras liksom också möjligheterna för i synnerhet unga idrottare att kombinera en idrottskarriär med studier
— Åtgärder som på många olika sätt stärker integriteten i idrotten stöds
— Det nationella arbetet mot dopning stöds i enlighet med internationella avtal
— Skapandet av sådana förutsättningar som krävs för ordnandet av internationella idrottsevenemang stöds
— Organisationernas förutsättningar att ansöka om och arrangera internationella idrottsevenemang stärks

  2010
utfall
2011
uppskattning
2012
mål
 
Projekt för lokala understöd till idrottsföreningsverksamhet för barn      
Beviljade 373 345 355
Ansökningar 856 1 082 853
Barn och unga 80 000 80 000 80 000
— flickor (%) 43 43 43
— pojkar (%) 57 57 57
Programmet I form för livet      
Projekt 235 210 210
Kommuner 104 95 95
Idrottsutövare 50 000 50 000 50 000
— kvinnor (%) 67 65 65
— män (%) 33 35 35
Antal deltagare i verksamhet inom programmet I form för livet, 35—74 år 120 000 120 000 120 000
Prestationer inom fritt bildningsarbete vid idrottsutbildningscenter      
Riksomfattande 368 806 370 000 370 000
Ändring från föregående år, studerandedygn 4 780 1 194 0
Ändring från föregående år, % 0,01 0 0
Statsandelsfinansierade dygn/% 274 900/74,5 279 900/75,6 279 900/75,6
Regionala 74 243 75 000 75 000
Ändring från föregående år, studerandedagar -4 603 757 0
Ändring från föregående år, % -0,06 0,01 0,00
Statsandelsfinansierade dagar/% 52 000/70 52 000/69,3 53 000/70,7

50. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av idrott och fysisk fostran (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 144 542 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt idrottslagen (1054/1998), lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) samt till betalning av andra understöd som beviljas för att främja idrott och fysisk fostran enligt statsunderstödslagen (688/2001)

2) till utgifter för försöks-, utvecklings-, utrednings- och programverksamhet

3) till betalning av understöd och stipendier till idrottare och tränare, högst 1 700 000 euro

4) till utgifter för sammanslutningars och statsförvaltningens internationella idrottssamarbete, idrottsvetenskaplig verksamhet, arbete mot dopning, testverksamhet och effektivisering av fostran mot dopning, till finansiering av högskolors, forskningsinstituts och forskares idrottsvetenskapliga forskningsprojekt och till finansiering av informationssystemsprojekt och andra projekt som utförs i samarbete med forskningsprojekten

5) till betalning av understöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet till stiftelsen Suomen Urheilumuseosäätiö, högst 290 000 euro

6) till utgifter för statens idrottsråd och dess sektioner

7) till betalning av heders- och resultatpris inom motion och idrott

8) till utgifter för verksamhet inom regionalförvaltningen för motion och idrott

9) till avlönande av personal motsvarande högst fyra årsverken.

Det pris per enhet som används som beräkningsgrund för statsandelen för kommunernas idrottsverksamhet är 12,00 euro per invånare.

Det maximiantal studerandedygn som ligger till grund för statsandelen för de riksomfattande idrottsutbildningscentren är 279 900 och maximiantalet studerandedagar i de regionala idrottsutbildningscentren är 53 000. Trots de ovan nämnda beloppen får anslaget användas till utgifter som föranleds av rättelsebeslut i fråga om statsandelarna.

Priset per enhet för de regionala idrottsutbildningscentren är 16,60 euro per studerandedag.

De stipendier som avses i punkt 3 budgeteras enligt kontantprincipen.

Förklaring:Avsikten är att anslaget ska användas till en grundlig renovering av Olympiastadion 2012—2015 på det sätt som närmare bestäms i ett principbeslut av statsrådet.

Beräknad användning av anslaget
   
Kommunernas idrottsverksamhet 19 500 000
Byggande av idrottsanläggningar 28 906 000
Idrottsutbildningscenter 20 085 000
Medborgarverksamhet inom motion och idrott 43 920 000
Utvecklande av motion och idrott för barn och unga 5 500 000
Projekt för hälsofrämjande motion 3 800 000
Elitidrott 7 800 000
Stärkande av kunskapsbaserad ledning och kunskapsbasen 7 150 000
Till antidopningskommittén för antidopningsverksamhet inom idrotten 2 800 000
Integrering av invandrare med hjälp av motion och idrott 705 000
Internationellt samarbete 1 000 000
Verksamhet inom regionalförvaltningen för motion och idrott 350 000
Statens idrottsråds verksamhet 480 000
Till undervisnings- och kulturministeriets förfogande 2 546 000
Sammanlagt 144 542 000

Det genomsnittliga mervärdesskattefria pris per enhet för de riksomfattande idrottsutbildningscentren som använts vid dimensioneringen av anslaget är 87,88 euro per studerandedygn. För statsandelar till idrottsutbildningscenter har dessutom beviljats 2 752 000 euro under moment 29.90.52.


2012 budget 144 542 000
2011 budget 143 286 000
2010 bokslut 135 830 192

52. Statsandel för idrottsutbildningscenter(fast anslag)

Under momentet beviljas 2 752 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsandelar enligt lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) till riksomfattande idrottsutbildningscenter.

Förklaring:

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
   
Förändring i kostnadsnivån (3,4 %) 584
Justering av kostnadsnivån 19
Förändring i anslagsnivån (återföring av besparing) 1 500
Sammanlagt 2 155

Av anslaget under moment 29.90.50 anvisas sammanlagt 15 450 000 euro för samma ändamål.


2012 budget 2 752 000
2011 budget 597 000
2010 bokslut 1 840 000