Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2012

10. Allmänbildande utbildningPDF-versio

Förklaring:

Samhälleliga verkningar

Utgångspunkten för utvecklingen av den allmänbildande utbildningen (förskoleundervisning, grundläggande utbildning, påbyggnadsundervisning, gymnasieutbildning, grundläggande konstundervisning och morgon- och eftermiddagsverksamhet) är att grundtryggheten i utbildningen garanteras och stärks för alla i hela landet, oberoende av boningsort, språk och ekonomisk ställning. Målet är att öka handlingsförmågan, den regionala tillgängligheten och verkan inom skol- och läroanstaltsnätverket. Utgångspunkten för förskoleundervisning och grundläggande utbildning är en högklassig och trygg närskola samt en enhetlig grundskola. Gymnasienätet och nätet av läroanstalter inom den grundläggande konstundervisningen utvecklas med hänsyn till det regionala utbildningsbehovet och utbildningsutbudet på bredare basis.

Det centrala målet för verksamheten är att trygga de grundläggande utbildningsmässiga rättigheterna för alla elever och studerande enligt förmåga och särskilda behov. Målet är att stärka kontinuiteten i småbarnsfostran och den grundläggande utbildningen och att utveckla skolan till en gemenskap som främjar barns och ungas inlärning och välbefinnande. Detta sker genom att man säkerställer en professionell undervisning av god kvalitet, tillräckligt med handledning och stödåtgärder samt en trygg inlärningsmiljö. Barns och ungas välfärd stärks redan inom den tidiga fostran. Förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt gymnasieutbildningen förverkligas på ett högklassigt och resultatrikt sätt så att eleverna erhåller de kunskaper som behövs för fortsatta studier och så att färre avbryter studierna. De samhälleliga verkningarna beskrivs med hjälp av resultaten från nationella och internationella utvärderingar och undersökningar.

Verksamhetens resultat

Möjligheterna att göra förskoleundervisningen obligatorisk utreds och syftet är att säkerställa att hela åldersklassen deltar i förskoleverksamheten. Förberedande åtgärder vidtas för att överföra beredningen, förvaltningen och styrningen av den lagstiftning som gäller förskoleverksamhet och barndagvårdstjänster till undervisnings- och kulturministeriet.

Resurser inriktas på att stärka den grundläggande utbildningens och gymnasieutbildningens kvalitet. Elev- och studerandevården utvecklas. Kvaliteten på den grundläggande utbildningen förbättras bl.a. genom att grupperna görs mindre. Möjligheterna att genom lagstiftning fastställa gruppstorlekarna utreds. Ibruktagandet av kvalitetskriterier i den grundläggande utbildningen utvecklas och främjas. Utbudet av morgon- och eftermiddagsverksamhet för elever i årskurserna 1—2 i den grundläggande utbildningen samt för elever i behov av särskilt stöd utökas. Resurser inriktas på att stödja skolornas klubbverksamhet. Det intensifierade stödet och det särskilda stödet främjas liksom även genomförandet av bestämmelserna om behandling, hemlighållande och utlämnande av personuppgifter i lagen om grundläggande utbildning. Målet är att säkerställa tillgången till special- och stödundervisning samt annat intensifierat stöd. Skolans roll som utvecklare av emotionella och sociala färdigheter hos barn stärks och åtgärderna för att minska mobbning effektiviseras. Rätten för läropliktiga elever i öppen vård att delta i den grundläggande utbildningen förbättras och rätten till grundläggande utbildning för omhändertagna barn och barn som placerats utom hemmet säkerställs.

Kvaliteten på gymnasieutbildningen stärks. Inledande av en utbildning som förbereder invandrare för gymnasieutbildning förbereds. En beredning av kvalitetskriterier för gymnasieutbildningen inleds med början i studiehandledningen. Den grundläggande utbildningens och gymnasieutbildningens kontakter med och kunskaper om arbetslivet stärks. Förberedande åtgärder för att förnya gymnasieutbildningens finansiella bas inleds.

Utvecklandet av studentexamen inleds och ett ibruktagande av informations- och kommunikationsteknik i studentexamen förbereds. En del av de fasta utgifter som ordnandet av studentexamen medför överförs från statsbudgeten i syfte att minska kostnaderna per studerande.

Arbetet med att utveckla och göra inlärningsmiljöerna mångsidigare stöds, pedagogiken kring interaktiva inlärningsmiljöer utvecklas och undervisningspersonalens kunnande främjas.

Tillgången till en mångsidig grundläggande konstundervisning av hög kvalitet främjas i hela landet.

Resultaten av OECD:s PISA-undersökning i Finland 2000—2009 och målen för 2012
  2000
utfall
2003
utfall
2006
utfall
2009
utfall
20121)
mål
           
Läskunnighet 546 543 547 536 538—550
Matematik 536 544 548 541 538—550
Naturvetenskaper 538 548 563 554 538—550

1) Åren då undersökningen gjordes. Uppgifterna offentliggjordes 2001, 2004, 2007, 2010 och 2013.

Antal elever inom den allmänbildande utbildningen åren 2009—2012
  2009
utfall
2010
utfall
2011
uppskattning
2012
uppskattning
         
Förskoleundervisning1) 57 750 58 780 59 000 59 200
Grundläggande utbildning 536 780 530 680 521 000 518 000
Tilläggsundervisning 2 080 2 420 2 500 2 500
Gravast utvecklingshämmade elever 1 500 1 430 1 450 1 450
Övriga elever med nedsatt funktionsförmåga 10 580 10 660 11 200 11 200
Förberedande undervisning för invandrare 2 070 2 300 2 400 2 400
Elever inom flexibel grundläggande utbildning (högst) 1 270 1 200 1 700 1 700
Elever i internatskolor 590 590 650 650
Stödjande av modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) 18 100 20 000 22 000 22 000
Gymnasieutbildning för unga 102 440 101 520 105 000 104 000
Gymnasieutbildning för vuxna 22 800 23 430 25 500 26 000
— varav över 18 år 6 050 5 890 6 000 6 000
— studerande enligt antalet obligatoriska och fördjupade/valbara gymnasiekurser som avlagts av ämnesstuderande vid vuxengymnasier/vuxenlinjer 1 150 1 205 1 200 1 200
Grundläggande konstundervisning        
— timmar vid musikläroanstalter 1 509 000 1 653 000 1 653 000 1 653 000
— timmar inom den övriga grundläggande konstundervisningen 140 800 140 800 140 800 140 800
Morgon- och eftermiddagsverksamhet        
— barn som deltar i verksamheten 45 244 46 860 52 000 54 000
— ledda timmar 2 976 150 3 025 890 3 250 000 3 320 000

1) Siffrorna för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen är från utfallsåret på hösten.

Ca 77 500 examinander deltar i studentexamen 2012 och de beräknas avlägga sammanlagt ca 208 000 prov.

01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 47 403 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av löneutgifter och vissa andra utgifter för lärare och förvaltningspersonal vid Europaskolorna

2) till internationalisering av statliga läroanstalter för allmänbildande utbildning, kompletterande utbildning för invandrare, service- och utvecklingscentralverksamheten vid statens specialskolor för allmänbildande utbildning samt understöd för att utveckla och göra inlärningsmiljöerna mångsidigare

3) till betalning av utgifter som föranleds av verksamheten vid den europeiska skolan i Helsingfors.

Fullmakt

År 2012 får det till följd av arrangemang som gäller lokaler för skolan Jyväskylän näkövammaisten koulu och Haukkaranta skola ingås hyresavtal som föranleder staten utgifter efter 2014 så att ökningen av nettoutgifterna är högst 1 500 000 euro på årsnivå.

Förklaring:Suomalais-venäläinen koulu och Helsingin ranskalais-suomalainen koulu är skolor som ordnar förskoleundervisning, grundläggande utbildning och gymnasieutbildning. Skolorna utvecklar undervisningen i språk och kultur med hjälp av kulturkontakter och nätverksbyggande. De statliga specialskolorna för allmänbildande utbildning utvecklas. Verksamheten vid europeiska skolan i Helsingfors utvidgas stegvis.

Antal elever        
  2009
utfall
2010
utfall
2011
uppskattning
2012
mål
         
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu 826 795 840 840
Suomalais-venäläinen koulu 699 679 700 700
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning 472 453 460 460
Europaskolorna (finländska elever) 641 640 650 650
Grundläggande utbildning vid skolhem 165 157 160 160
Europeiska skolan i Helsingfors 45 109 200 252
Sammanlagt 2 848 2 833 3 010 3 062

Nyckeltal för handledningsverksamheten
  2009
utfall
2010
utfall
2011
uppskattning
2012
mål
         
Handledningsverksamhet på fältet        
— handledningsbesök 910 678 700 700
— elever 569 579 600 600
Tillfällig undervisning och rehabilitering
(stödperioder, rehabiliteringsundersökningar)
       
— kursdeltagardagar 3 388 3 479 3 500 3 500
Undervisning som främjar gymnasiestudier
(Mikael-skolan)
       
— elever 12 9 6 4

Årsverken        
  2009
utfall
2010
utfall
2011
uppskattning
2012
mål
         
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu 71,6 74,3 74 74
Suomalais-venäläinen koulu 82,5 84,6 84 84
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning 680,7 670,4 674 674
EU:s Europaskolor 31,0 30,6 32 33
Europeiska skolan i Helsingfors 12,2 21,6 30 30
Sammanlagt 878,0 881,5 894,0 895,0

Beräknad användning av anslaget
   
Språkskolor 4 330 000
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning 37 033 000
Grundläggande utbildning vid skolhem 1 950 000
EU:s Europaskolor 1 940 000
Europeiska skolan i Helsingfors 2 150 000
Sammanlagt 47 403 000

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)  
  2010
utfall
2011
ordinarie
budget
2012
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 61 206 63 360 64 803
Bruttoinkomster 17 332 17 750 17 400
Nettoutgifter 43 874 45 610 47 403
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 734    
— överförts till följande år 7 720    

Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för den statliga allmänbildande gymnasieutbildningen, 1 044 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av moment 29.10.30.

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
   
Lönejusteringar 624
Återföring av bortfallet av engångsnatur då övergångsperioderna upphörde 304
Informations- och kommunikationsteknik till språkskolorna 200
Reparation av Mikael-skolan -200
Temporära lokaler för Haukkaranta skola 820
Återföring av omfördelning 800
Besparingar i omkostnaderna (regeringsprogr.) -473
Ökad samordnad upphandling (regeringsprogr.) -122
Produktivitetsfrämjande åtgärder -180
Nivåförändring 20
Sammanlagt 1 793


2012 budget 47 403 000
2011 III tilläggsb. 666 000
2011 budget 45 610 000
2010 bokslut 46 860 000

02. Studentexamensnämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 306 000 euro.

Förklaring:

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
  2010
utfall
2011
ordinarie
budget
2012
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 7 905 7 956 8 231
Bruttoinkomster 7 903 7 950 6 925
Nettoutgifter 2 6 1 306
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2    
— överförts till följande år 6    

De nettobudgeterade inkomsterna inflyter av de avgifter som tas ut för studentexamensnämndens prestationer enligt undervisnings- och kulturministeriets förordning (908/2010).

Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 1 300 000 euro i överföring från moment 29.10.30 för att täcka en del av de fasta utgifter som ordnandet av studentexamen föranleder.


2012 budget 1 306 000
2011 budget 6 000
2010 bokslut 6 000

20. Utvecklande av den allmänbildande utbildningen(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 12 894 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av understöd och utgifter som föranleds av planering och inledande av verksamheten samt omkostnader för försöks-, forsknings-, utvecklings- och utvärderingsprojekt inom den allmänbildande utbildningen

2) till andra EU- och OECD-godkända forsknings- och utvecklingsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna

3) till avlönande av personal motsvarande högst tre årsverken.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 5 000 euro som föranleds av en återföring från moment 28.20.06 av en överföring av omkostnaderna för IT-servicecentralen.


2012 budget 12 894 000
2011 budget 12 889 000
2010 bokslut 10 889 000

30. Statsandel och statsunderstöd för den allmänbildande utbildningens driftskostnader (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 842 693 000 euro.

1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)

2) till driftskostnader för ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen som ordnas för andra än läropliktiga enligt 13 § 3 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet, högst 3 800 000 euro

3) till understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader, högst 4 500 000 euro.

4) till driftskostnader för flexibel grundläggande utbildning, högst 6 000 000 euro

5) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer högst 1 300 000 euro till betalning av understöd enligt 44 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet till utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme

6) till statsunderstöd enligt prövning för andra utbildningsanordnare inom grundläggande konstundervisning än de som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme, högst 136 000 euro

7) till understöd för att utveckla och göra andra inlärningsmiljöer än de informations- och kommunikationstekniska inlärningsmiljöerna mångsidigare och för internationalisering av skolorna och läroanstalterna, högst 4 300 000 euro

8) till främjande av informations- och kommunikationsteknik i förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt gymnasier och för utvecklandet av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen och för anskaffning av informations- och kommunikationsteknik till Studentexamensnämnden, högst 4 700 000 euro

9) till utveckling och uppföljning av kvaliteten på förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den grundläggande konstundervisningen samt morgon- och eftermiddagsverksamheten, högst 15 581 000 euro

10) till minskande av undervisningsgruppernas storlek inom den grundläggande utbildningen, högst 50 449 000 euro

11) till understöd för stödjande av klubbverksamhet för skolelever, högst 8 000 000 euro

12) till betalning av utgifter enligt överenskommelsen mellan Finland, Norge och Sverige om samarbete på utlandsundervisningens område

13) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer högst 12 000 000 euro till betalning av understöd enligt 45 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet för stödjande av modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning som utgör ett komplement till undervisningen i fråga om elever med främmande modersmål

14) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer högst 50 000 euro till betalning av understöd enligt 45 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer.

Antalet ledda timmar som används som beräkningsgrund för statsandelen för morgon- och eftermiddagsverksamhet enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet är högst 3 320 000. Priset är 25,00 euro per ledd timme.

Det timantal som används som beräkningsgrund för statsandelen är i fråga om grundläggande musikundervisning högst 1 653 000 och i annan grundläggande konstundervisning som beviljas statsandel på basis av antalet timmar högst 140 800 timmar.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och gymnasielagen (629/1998).

Beräknad användning av anslagetoch faktorer som inverkar på det
   
1) Kalkylerade kostnader (antal studerande * pris per enhet) 709 623 000
— kommunal gymnasieutbildning (98 400 * 6 704 €) 641 415 000
— privat gymnasieutbildning (10 090 * 6 953 €, inkl. moms) 68 208 000
Kommunernas finansieringsandel -422 148 000
Grundläggande utbildning, gravast utvecklingshämmade (1 450 * 28 218 €) 40 916 000
Grundläggande utbildning, övriga elever med nedsatt funktionsförmåga (11 200 * 17 601 €) 197 129 000
Förberedande undervisning för invandrare (2 400 * 14 745 €) 35 388 000
Tilläggsundervisning (2 500 * 7 518 €) 18 795 000
Förskoleundervisning och grundläggande utbildning för andra än läropliktiga 12 609 000
Tillägg för internatskola (650 * 2 994 €) 1 946 000
Skolhemsförhöjning 1 531 000
Statsandel för morgon- och eftermiddagsverksamhet 47 310 000
Statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme 77 314 000
Statsandel för skolor i utlandet 3 177 000
Finansiering till privata utbildningsanordnare för verksamhet som inleds och utvidgas 6 137 000
Kalkylerad finansiering och statsandelar sammanlagt 729 727 000
2) Ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen för andra än läropliktiga (högst) 3 800 000
3) Understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader (högst) 4 500 000
4) Tillägg för flexibel grundläggande utbildning (högst) 6 000 000
5) Understöd till utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) 1 300 000
6) Understöd till andra utbildningsanordnare än de som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) 136 000
7) Utveckling och diversifiering av andra än informations- och kommunikationstekniska inlärningsmiljöer samt internationalisering av skolorna och läroanstalterna (högst) 4 300 000
8) Främjande av informations- och kommunikationsteknik i förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt gymnasier och för utvecklandet av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen och för anskaffning av informations- och kommunikationsteknik till Studentexamensnämnden, högst 8 700 000 euro 4 700 000
9) Utveckling och uppföljning av kvaliteten inom den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen (högst) 15 581 000
10) Minskande av undervisningsgruppernas storlek (högst) 50 449 000
11) Stödjande av klubbverksamhet (högst) 8 000 000
12) Utgifter för undervisning i utlandet 150 000
13) Stödjande av modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) 12 000 000
14) Understöd enligt 45 § i finansieringslagen för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer (högst) 50 000
15) Till betalning av statsunderstöd för undervisning på samiska och i samiska enligt 45 § 1 mom. i finansieringslagen och 4 och 5 § i statsrådets beslut om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (191/1999) 2 000 000
Sammanlagt 842 693 000

Genomsnittliga pris per enhet som använts vid dimensioneringen av anslaget (exkl. moms)
   
Grundpris för förskoleundervisning och grundläggande utbildning 7 300,44 euro/invånare
Genomsnittlig grunddel för hemkommunsersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning 6 159,11 euro/invånare
Gymnasieutbildning 6 704,40 euro/studerande
Grundläggande konstundervisning  
— statsandel per undervisningstimme 74,66 euro/undervisningstimme
Morgon- och eftermiddagsverksamhet 25,00 euro/verksamhetstimme

Kommunernas finansieringsandel som beaktats vid dimensioneringen av statsandelen inbegriper 9 786 000 euro som kommunernas andel av gymnasieutbildningen i övningsskolor och statliga allmänbildande läroanstalter.

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
 
Förändring i kostnadsnivån (3,7 %) 24 005
Justering av kostnadsfördelningen 30 890
Åtgärder för att påskynda studierna -5 000
Utvecklande av teknologifostran -150
Ändring i antalet studerande inom gymnasieutbildningen -3 327
Förändring av morgon- och eftermiddagsverksamhetens omfattning 895
Utveckling och uppföljning av kvaliteten inom den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen (regeringsprogr.) 10 000
Överföring till moment 29.10.02 (Minskande av de studerandes kostnader för studentexamen) -1 300
Finansiering av grundläggande utbildning som inleds -6 137
Andra ändringar i bestämningsgrunderna 900
Sammanlagt 50 776


2012 budget 842 693 000
2011 budget 791 917 000
2010 bokslut 727 114 050

34. Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 56 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för anläggningsprojekt som avses i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och gäller den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen och till betalning av statsandelar för anläggningsprojekt som beviljats med stöd av lagen om finansiering och undervisnings- och kulturverksamhet (635/1998) och gäller den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den grundläggande konstundervisningen, yrkesutbildningen och yrkeshögskolorna.

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen. Av anslaget betalas även lagenliga räntor på de årliga poster av statsandelar och statsunderstöd som beviljats i efterhand.

Fullmakt

År 2012 får statsunderstöd beviljas för anläggningsprojekt inom den allmänbildande utbildningen så att de statsunderstöd som projekten föranleder uppgår till sammanlagt högst 5 000 000 euro. Av statsunderstöden får högst 4 000 000 euro beviljas som andel under den tid projektet genomförs.

Förklaring:Med de statsunderstöd som beviljas kan utrymmen byggas eller renoveras för uppskattningsvis 720 elever.

Beräknad användning av anslaget
   
Statsunderstöd som beviljas 2012  
— allmänbildande utbildning 4 000 000
Statsandelar och statsunderstöd som beviljats 2001—2011  
— allmänbildande utbildning 48 900 000
— yrkesutbildning och yrkeshögskolor 3 100 000
Sammanlagt 56 000 000

De beviljade statsandelarna och statsunderstöden beräknas föranleda staten utgifter enligt följande (mn euro)
  2013 2014 2015 2016 2017—
           
Statsunderstöd som beviljas 2012          
— allmänbildande läroanstalter 0,1 0,2 0,2 0,2 0,8
Statsandelar och statsunderstöd som beviljats före 2012          
— allmänbildande läroanstalter 49,0 46,0 39,9 33,7 48,8
— yrkesläroanstalter och yrkeshögskolor 1,5 0,1 - - -
Sammanlagt 50,6 46,3 40,1 33,9 49,6


2012 budget 56 000 000
2011 budget 53 200 000
2010 bokslut 55 700 000

51. Statsunderstöd till organisationer(fast anslag)

Under momentet beviljas 1 128 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av understöd till organisationer som handhar samarbetet mellan hem och skola, till Kerhokeskus - Koulutyön tuki ry, till stödjande av fri hobbyverksamhet i skolor, till Förbundet för konstskolor för barn och unga i Finland rf, till Sällskapet för Miljöfostran i Finland rf, till Kesälukioseura ry, till Suomi-koulujen tuki ry, till Finlandsskolornas verksamhet och utveckling samt till kotiperuskoulu/hemgrundskola-verksamhet och till stödjande av verksamheten inom vissa utbyteselevsorganisationer och till stödjande av verksamheten för deltagande i vetenskapsolympiader för gymnasieelever.

Förklaring:

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
   
Inbesparingar i stöd till och medlemsavgifter i organisationer (regeringsprogr.) -218
Engångsutgift -200
Sammanlagt -418


2012 budget 1 128 000
2011 budget 1 546 000
2010 bokslut 1 346 000