Statsbudgeten 2012
10. Allmänbildande utbildning
Förklaring:
Samhälleliga verkningar
Utgångspunkten för utvecklingen av den allmänbildande utbildningen (förskoleundervisning, grundläggande utbildning, påbyggnadsundervisning, gymnasieutbildning, grundläggande konstundervisning och morgon- och eftermiddagsverksamhet) är att grundtryggheten i utbildningen garanteras och stärks för alla i hela landet, oberoende av boningsort, språk och ekonomisk ställning. Målet är att öka handlingsförmågan, den regionala tillgängligheten och verkan inom skol- och läroanstaltsnätverket. Utgångspunkten för förskoleundervisning och grundläggande utbildning är en högklassig och trygg närskola samt en enhetlig grundskola. Gymnasienätet och nätet av läroanstalter inom den grundläggande konstundervisningen utvecklas med hänsyn till det regionala utbildningsbehovet och utbildningsutbudet på bredare basis.
Det centrala målet för verksamheten är att trygga de grundläggande utbildningsmässiga rättigheterna för alla elever och studerande enligt förmåga och särskilda behov. Målet är att stärka kontinuiteten i småbarnsfostran och den grundläggande utbildningen och att utveckla skolan till en gemenskap som främjar barns och ungas inlärning och välbefinnande. Detta sker genom att man säkerställer en professionell undervisning av god kvalitet, tillräckligt med handledning och stödåtgärder samt en trygg inlärningsmiljö. Barns och ungas välfärd stärks redan inom den tidiga fostran. Förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt gymnasieutbildningen förverkligas på ett högklassigt och resultatrikt sätt så att eleverna erhåller de kunskaper som behövs för fortsatta studier och så att färre avbryter studierna. De samhälleliga verkningarna beskrivs med hjälp av resultaten från nationella och internationella utvärderingar och undersökningar.
Verksamhetens resultat
Möjligheterna att göra förskoleundervisningen obligatorisk utreds och syftet är att säkerställa att hela åldersklassen deltar i förskoleverksamheten. Förberedande åtgärder vidtas för att överföra beredningen, förvaltningen och styrningen av den lagstiftning som gäller förskoleverksamhet och barndagvårdstjänster till undervisnings- och kulturministeriet.
Resurser inriktas på att stärka den grundläggande utbildningens och gymnasieutbildningens kvalitet. Elev- och studerandevården utvecklas. Kvaliteten på den grundläggande utbildningen förbättras bl.a. genom att grupperna görs mindre. Möjligheterna att genom lagstiftning fastställa gruppstorlekarna utreds. Ibruktagandet av kvalitetskriterier i den grundläggande utbildningen utvecklas och främjas. Utbudet av morgon- och eftermiddagsverksamhet för elever i årskurserna 1—2 i den grundläggande utbildningen samt för elever i behov av särskilt stöd utökas. Resurser inriktas på att stödja skolornas klubbverksamhet. Det intensifierade stödet och det särskilda stödet främjas liksom även genomförandet av bestämmelserna om behandling, hemlighållande och utlämnande av personuppgifter i lagen om grundläggande utbildning. Målet är att säkerställa tillgången till special- och stödundervisning samt annat intensifierat stöd. Skolans roll som utvecklare av emotionella och sociala färdigheter hos barn stärks och åtgärderna för att minska mobbning effektiviseras. Rätten för läropliktiga elever i öppen vård att delta i den grundläggande utbildningen förbättras och rätten till grundläggande utbildning för omhändertagna barn och barn som placerats utom hemmet säkerställs.
Kvaliteten på gymnasieutbildningen stärks. Inledande av en utbildning som förbereder invandrare för gymnasieutbildning förbereds. En beredning av kvalitetskriterier för gymnasieutbildningen inleds med början i studiehandledningen. Den grundläggande utbildningens och gymnasieutbildningens kontakter med och kunskaper om arbetslivet stärks. Förberedande åtgärder för att förnya gymnasieutbildningens finansiella bas inleds.
Utvecklandet av studentexamen inleds och ett ibruktagande av informations- och kommunikationsteknik i studentexamen förbereds. En del av de fasta utgifter som ordnandet av studentexamen medför överförs från statsbudgeten i syfte att minska kostnaderna per studerande.
Arbetet med att utveckla och göra inlärningsmiljöerna mångsidigare stöds, pedagogiken kring interaktiva inlärningsmiljöer utvecklas och undervisningspersonalens kunnande främjas.
Tillgången till en mångsidig grundläggande konstundervisning av hög kvalitet främjas i hela landet.
Resultaten av OECD:s PISA-undersökning i Finland 2000—2009 och målen för 2012 | |||||
---|---|---|---|---|---|
2000 utfall |
2003 utfall |
2006 utfall |
2009 utfall |
20121) mål |
|
Läskunnighet | 546 | 543 | 547 | 536 | 538—550 |
Matematik | 536 | 544 | 548 | 541 | 538—550 |
Naturvetenskaper | 538 | 548 | 563 | 554 | 538—550 |
1) Åren då undersökningen gjordes. Uppgifterna offentliggjordes 2001, 2004, 2007, 2010 och 2013.
Antal elever inom den allmänbildande utbildningen åren 2009—2012 | ||||
---|---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Förskoleundervisning1) | 57 750 | 58 780 | 59 000 | 59 200 |
Grundläggande utbildning | 536 780 | 530 680 | 521 000 | 518 000 |
Tilläggsundervisning | 2 080 | 2 420 | 2 500 | 2 500 |
Gravast utvecklingshämmade elever | 1 500 | 1 430 | 1 450 | 1 450 |
Övriga elever med nedsatt funktionsförmåga | 10 580 | 10 660 | 11 200 | 11 200 |
Förberedande undervisning för invandrare | 2 070 | 2 300 | 2 400 | 2 400 |
Elever inom flexibel grundläggande utbildning (högst) | 1 270 | 1 200 | 1 700 | 1 700 |
Elever i internatskolor | 590 | 590 | 650 | 650 |
Stödjande av modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) | 18 100 | 20 000 | 22 000 | 22 000 |
Gymnasieutbildning för unga | 102 440 | 101 520 | 105 000 | 104 000 |
Gymnasieutbildning för vuxna | 22 800 | 23 430 | 25 500 | 26 000 |
— varav över 18 år | 6 050 | 5 890 | 6 000 | 6 000 |
— studerande enligt antalet obligatoriska och fördjupade/valbara gymnasiekurser som avlagts av ämnesstuderande vid vuxengymnasier/vuxenlinjer | 1 150 | 1 205 | 1 200 | 1 200 |
Grundläggande konstundervisning | ||||
— timmar vid musikläroanstalter | 1 509 000 | 1 653 000 | 1 653 000 | 1 653 000 |
— timmar inom den övriga grundläggande konstundervisningen | 140 800 | 140 800 | 140 800 | 140 800 |
Morgon- och eftermiddagsverksamhet | ||||
— barn som deltar i verksamheten | 45 244 | 46 860 | 52 000 | 54 000 |
— ledda timmar | 2 976 150 | 3 025 890 | 3 250 000 | 3 320 000 |
1) Siffrorna för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen är från utfallsåret på hösten.
Ca 77 500 examinander deltar i studentexamen 2012 och de beräknas avlägga sammanlagt ca 208 000 prov.
01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 47 403 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av löneutgifter och vissa andra utgifter för lärare och förvaltningspersonal vid Europaskolorna
2) till internationalisering av statliga läroanstalter för allmänbildande utbildning, kompletterande utbildning för invandrare, service- och utvecklingscentralverksamheten vid statens specialskolor för allmänbildande utbildning samt understöd för att utveckla och göra inlärningsmiljöerna mångsidigare
3) till betalning av utgifter som föranleds av verksamheten vid den europeiska skolan i Helsingfors.
Fullmakt
År 2012 får det till följd av arrangemang som gäller lokaler för skolan Jyväskylän näkövammaisten koulu och Haukkaranta skola ingås hyresavtal som föranleder staten utgifter efter 2014 så att ökningen av nettoutgifterna är högst 1 500 000 euro på årsnivå.
Förklaring:Suomalais-venäläinen koulu och Helsingin ranskalais-suomalainen koulu är skolor som ordnar förskoleundervisning, grundläggande utbildning och gymnasieutbildning. Skolorna utvecklar undervisningen i språk och kultur med hjälp av kulturkontakter och nätverksbyggande. De statliga specialskolorna för allmänbildande utbildning utvecklas. Verksamheten vid europeiska skolan i Helsingfors utvidgas stegvis.
Antal elever | ||||
---|---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 mål |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 826 | 795 | 840 | 840 |
Suomalais-venäläinen koulu | 699 | 679 | 700 | 700 |
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning | 472 | 453 | 460 | 460 |
Europaskolorna (finländska elever) | 641 | 640 | 650 | 650 |
Grundläggande utbildning vid skolhem | 165 | 157 | 160 | 160 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 45 | 109 | 200 | 252 |
Sammanlagt | 2 848 | 2 833 | 3 010 | 3 062 |
Nyckeltal för handledningsverksamheten | ||||
---|---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 mål |
|
Handledningsverksamhet på fältet | ||||
— handledningsbesök | 910 | 678 | 700 | 700 |
— elever | 569 | 579 | 600 | 600 |
Tillfällig undervisning och rehabilitering (stödperioder, rehabiliteringsundersökningar) |
||||
— kursdeltagardagar | 3 388 | 3 479 | 3 500 | 3 500 |
Undervisning som främjar gymnasiestudier (Mikael-skolan) |
||||
— elever | 12 | 9 | 6 | 4 |
Årsverken | ||||
---|---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 mål |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 71,6 | 74,3 | 74 | 74 |
Suomalais-venäläinen koulu | 82,5 | 84,6 | 84 | 84 |
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning | 680,7 | 670,4 | 674 | 674 |
EU:s Europaskolor | 31,0 | 30,6 | 32 | 33 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 12,2 | 21,6 | 30 | 30 |
Sammanlagt | 878,0 | 881,5 | 894,0 | 895,0 |
Beräknad användning av anslaget | € |
---|---|
Språkskolor | 4 330 000 |
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning | 37 033 000 |
Grundläggande utbildning vid skolhem | 1 950 000 |
EU:s Europaskolor | 1 940 000 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 2 150 000 |
Sammanlagt | 47 403 000 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2010 utfall |
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 61 206 | 63 360 | 64 803 |
Bruttoinkomster | 17 332 | 17 750 | 17 400 |
Nettoutgifter | 43 874 | 45 610 | 47 403 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 734 | ||
— överförts till följande år | 7 720 |
Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för den statliga allmänbildande gymnasieutbildningen, 1 044 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av moment 29.10.30.
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Lönejusteringar | 624 |
Återföring av bortfallet av engångsnatur då övergångsperioderna upphörde | 304 |
Informations- och kommunikationsteknik till språkskolorna | 200 |
Reparation av Mikael-skolan | -200 |
Temporära lokaler för Haukkaranta skola | 820 |
Återföring av omfördelning | 800 |
Besparingar i omkostnaderna (regeringsprogr.) | -473 |
Ökad samordnad upphandling (regeringsprogr.) | -122 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -180 |
Nivåförändring | 20 |
Sammanlagt | 1 793 |
2012 budget | 47 403 000 |
2011 III tilläggsb. | 666 000 |
2011 budget | 45 610 000 |
2010 bokslut | 46 860 000 |
02. Studentexamensnämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 306 000 euro.
Förklaring:
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2010 utfall |
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 7 905 | 7 956 | 8 231 |
Bruttoinkomster | 7 903 | 7 950 | 6 925 |
Nettoutgifter | 2 | 6 | 1 306 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 | ||
— överförts till följande år | 6 |
De nettobudgeterade inkomsterna inflyter av de avgifter som tas ut för studentexamensnämndens prestationer enligt undervisnings- och kulturministeriets förordning (908/2010).
Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 1 300 000 euro i överföring från moment 29.10.30 för att täcka en del av de fasta utgifter som ordnandet av studentexamen föranleder.
2012 budget | 1 306 000 |
2011 budget | 6 000 |
2010 bokslut | 6 000 |
20. Utvecklande av den allmänbildande utbildningen(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 12 894 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av understöd och utgifter som föranleds av planering och inledande av verksamheten samt omkostnader för försöks-, forsknings-, utvecklings- och utvärderingsprojekt inom den allmänbildande utbildningen
2) till andra EU- och OECD-godkända forsknings- och utvecklingsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna
3) till avlönande av personal motsvarande högst tre årsverken.
Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 5 000 euro som föranleds av en återföring från moment 28.20.06 av en överföring av omkostnaderna för IT-servicecentralen.
2012 budget | 12 894 000 |
2011 budget | 12 889 000 |
2010 bokslut | 10 889 000 |
30. Statsandel och statsunderstöd för den allmänbildande utbildningens driftskostnader (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 842 693 000 euro.
1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
2) till driftskostnader för ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen som ordnas för andra än läropliktiga enligt 13 § 3 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet, högst 3 800 000 euro
3) till understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader, högst 4 500 000 euro.
4) till driftskostnader för flexibel grundläggande utbildning, högst 6 000 000 euro
5) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer högst 1 300 000 euro till betalning av understöd enligt 44 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet till utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme
6) till statsunderstöd enligt prövning för andra utbildningsanordnare inom grundläggande konstundervisning än de som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme, högst 136 000 euro
7) till understöd för att utveckla och göra andra inlärningsmiljöer än de informations- och kommunikationstekniska inlärningsmiljöerna mångsidigare och för internationalisering av skolorna och läroanstalterna, högst 4 300 000 euro
8) till främjande av informations- och kommunikationsteknik i förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt gymnasier och för utvecklandet av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen och för anskaffning av informations- och kommunikationsteknik till Studentexamensnämnden, högst 4 700 000 euro
9) till utveckling och uppföljning av kvaliteten på förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den grundläggande konstundervisningen samt morgon- och eftermiddagsverksamheten, högst 15 581 000 euro
10) till minskande av undervisningsgruppernas storlek inom den grundläggande utbildningen, högst 50 449 000 euro
11) till understöd för stödjande av klubbverksamhet för skolelever, högst 8 000 000 euro
12) till betalning av utgifter enligt överenskommelsen mellan Finland, Norge och Sverige om samarbete på utlandsundervisningens område
13) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer högst 12 000 000 euro till betalning av understöd enligt 45 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet för stödjande av modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning som utgör ett komplement till undervisningen i fråga om elever med främmande modersmål
14) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer högst 50 000 euro till betalning av understöd enligt 45 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer.
Antalet ledda timmar som används som beräkningsgrund för statsandelen för morgon- och eftermiddagsverksamhet enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet är högst 3 320 000. Priset är 25,00 euro per ledd timme.
Det timantal som används som beräkningsgrund för statsandelen är i fråga om grundläggande musikundervisning högst 1 653 000 och i annan grundläggande konstundervisning som beviljas statsandel på basis av antalet timmar högst 140 800 timmar.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och gymnasielagen (629/1998).
Beräknad användning av anslagetoch faktorer som inverkar på det | € |
1) Kalkylerade kostnader (antal studerande * pris per enhet) | 709 623 000 |
— kommunal gymnasieutbildning (98 400 * 6 704 €) | 641 415 000 |
— privat gymnasieutbildning (10 090 * 6 953 €, inkl. moms) | 68 208 000 |
Kommunernas finansieringsandel | -422 148 000 |
Grundläggande utbildning, gravast utvecklingshämmade (1 450 * 28 218 €) | 40 916 000 |
Grundläggande utbildning, övriga elever med nedsatt funktionsförmåga (11 200 * 17 601 €) | 197 129 000 |
Förberedande undervisning för invandrare (2 400 * 14 745 €) | 35 388 000 |
Tilläggsundervisning (2 500 * 7 518 €) | 18 795 000 |
Förskoleundervisning och grundläggande utbildning för andra än läropliktiga | 12 609 000 |
Tillägg för internatskola (650 * 2 994 €) | 1 946 000 |
Skolhemsförhöjning | 1 531 000 |
Statsandel för morgon- och eftermiddagsverksamhet | 47 310 000 |
Statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme | 77 314 000 |
Statsandel för skolor i utlandet | 3 177 000 |
Finansiering till privata utbildningsanordnare för verksamhet som inleds och utvidgas | 6 137 000 |
Kalkylerad finansiering och statsandelar sammanlagt | 729 727 000 |
---|---|
2) Ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen för andra än läropliktiga (högst) | 3 800 000 |
3) Understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader (högst) | 4 500 000 |
4) Tillägg för flexibel grundläggande utbildning (högst) | 6 000 000 |
5) Understöd till utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) | 1 300 000 |
6) Understöd till andra utbildningsanordnare än de som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) | 136 000 |
7) Utveckling och diversifiering av andra än informations- och kommunikationstekniska inlärningsmiljöer samt internationalisering av skolorna och läroanstalterna (högst) | 4 300 000 |
8) Främjande av informations- och kommunikationsteknik i förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt gymnasier och för utvecklandet av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen och för anskaffning av informations- och kommunikationsteknik till Studentexamensnämnden, högst 8 700 000 euro | 4 700 000 |
9) Utveckling och uppföljning av kvaliteten inom den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen (högst) | 15 581 000 |
10) Minskande av undervisningsgruppernas storlek (högst) | 50 449 000 |
11) Stödjande av klubbverksamhet (högst) | 8 000 000 |
12) Utgifter för undervisning i utlandet | 150 000 |
13) Stödjande av modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) | 12 000 000 |
14) Understöd enligt 45 § i finansieringslagen för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer (högst) | 50 000 |
15) Till betalning av statsunderstöd för undervisning på samiska och i samiska enligt 45 § 1 mom. i finansieringslagen och 4 och 5 § i statsrådets beslut om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (191/1999) | 2 000 000 |
Sammanlagt | 842 693 000 |
Genomsnittliga pris per enhet som använts vid dimensioneringen av anslaget (exkl. moms) | |
---|---|
Grundpris för förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 7 300,44 euro/invånare |
Genomsnittlig grunddel för hemkommunsersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 6 159,11 euro/invånare |
Gymnasieutbildning | 6 704,40 euro/studerande |
Grundläggande konstundervisning | |
— statsandel per undervisningstimme | 74,66 euro/undervisningstimme |
Morgon- och eftermiddagsverksamhet | 25,00 euro/verksamhetstimme |
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Förändring i kostnadsnivån (3,7 %) | 24 005 |
Justering av kostnadsfördelningen | 30 890 |
Åtgärder för att påskynda studierna | -5 000 |
Utvecklande av teknologifostran | -150 |
Ändring i antalet studerande inom gymnasieutbildningen | -3 327 |
Förändring av morgon- och eftermiddagsverksamhetens omfattning | 895 |
Utveckling och uppföljning av kvaliteten inom den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen (regeringsprogr.) | 10 000 |
Överföring till moment 29.10.02 (Minskande av de studerandes kostnader för studentexamen) | -1 300 |
Finansiering av grundläggande utbildning som inleds | -6 137 |
Andra ändringar i bestämningsgrunderna | 900 |
Sammanlagt | 50 776 |
2012 budget | 842 693 000 |
2011 budget | 791 917 000 |
2010 bokslut | 727 114 050 |
34. Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 56 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för anläggningsprojekt som avses i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och gäller den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen och till betalning av statsandelar för anläggningsprojekt som beviljats med stöd av lagen om finansiering och undervisnings- och kulturverksamhet (635/1998) och gäller den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den grundläggande konstundervisningen, yrkesutbildningen och yrkeshögskolorna.
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen. Av anslaget betalas även lagenliga räntor på de årliga poster av statsandelar och statsunderstöd som beviljats i efterhand.
Fullmakt
År 2012 får statsunderstöd beviljas för anläggningsprojekt inom den allmänbildande utbildningen så att de statsunderstöd som projekten föranleder uppgår till sammanlagt högst 5 000 000 euro. Av statsunderstöden får högst 4 000 000 euro beviljas som andel under den tid projektet genomförs.
Förklaring:Med de statsunderstöd som beviljas kan utrymmen byggas eller renoveras för uppskattningsvis 720 elever.
Beräknad användning av anslaget | € |
---|---|
Statsunderstöd som beviljas 2012 | |
— allmänbildande utbildning | 4 000 000 |
Statsandelar och statsunderstöd som beviljats 2001—2011 | |
— allmänbildande utbildning | 48 900 000 |
— yrkesutbildning och yrkeshögskolor | 3 100 000 |
Sammanlagt | 56 000 000 |
De beviljade statsandelarna och statsunderstöden beräknas föranleda staten utgifter enligt följande (mn euro) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017— | |
Statsunderstöd som beviljas 2012 | |||||
— allmänbildande läroanstalter | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,8 |
Statsandelar och statsunderstöd som beviljats före 2012 | |||||
— allmänbildande läroanstalter | 49,0 | 46,0 | 39,9 | 33,7 | 48,8 |
— yrkesläroanstalter och yrkeshögskolor | 1,5 | 0,1 | - | - | - |
Sammanlagt | 50,6 | 46,3 | 40,1 | 33,9 | 49,6 |
2012 budget | 56 000 000 |
2011 budget | 53 200 000 |
2010 bokslut | 55 700 000 |
51. Statsunderstöd till organisationer(fast anslag)
Under momentet beviljas 1 128 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av understöd till organisationer som handhar samarbetet mellan hem och skola, till Kerhokeskus - Koulutyön tuki ry, till stödjande av fri hobbyverksamhet i skolor, till Förbundet för konstskolor för barn och unga i Finland rf, till Sällskapet för Miljöfostran i Finland rf, till Kesälukioseura ry, till Suomi-koulujen tuki ry, till Finlandsskolornas verksamhet och utveckling samt till kotiperuskoulu/hemgrundskola-verksamhet och till stödjande av verksamheten inom vissa utbyteselevsorganisationer och till stödjande av verksamheten för deltagande i vetenskapsolympiader för gymnasieelever.
Förklaring:
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Inbesparingar i stöd till och medlemsavgifter i organisationer (regeringsprogr.) | -218 |
Engångsutgift | -200 |
Sammanlagt | -418 |
2012 budget | 1 128 000 |
2011 budget | 1 546 000 |
2010 bokslut | 1 346 000 |