Statsbudgeten 2012
01. Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom ansvarsområdet
Förklaring:Undervisnings- och kulturministeriet svarar som en del av statsrådet för utvecklandet av utbildnings-, vetenskaps-, kultur-, idrotts- och ungdomspolitiken och det internationella samarbetet i anslutning därtill. Ministeriet stärker genom sin verksamhet grunden för kompetens och kreativitet i samhället.
De preliminära målen för resultatet av verksamheten vid undervisnings- och kulturministeriet:
1. Ministeriets strategiska verksamhet är förutseende vad gäller ändringar i omvärlden och styr ministeriets ansvarsområde. Kunskapsbaserad ledning stöder ministeriets beslutsfattande och strategiska verksamhet.
2. Lagstiftningsprocessen leds på ett tydligt och planmässigt sätt. Beredningen av lagstiftningen är högklassig och sakkunnig.
3. Vid planeringen av verksamheten och ekonomin beaktas konsekvenserna av utvecklingen inom ekonomin och sysselsättningen och konsekvenserna av den övriga samhällsutvecklingen. Styrningen inom ansvarsområdet främjar uppnåendet av de samhälleliga effektmålen och målen för verksamhetens resultat.
4. Ledningen och verksamhetsformerna vid ministeriet bidrar till att de resultatmål som ställts upp nås och främjar personalens arbetshälsa. I enlighet med ministeriets personalstrategi utvecklas personalplaneringen och ledningen med långsiktighet och förutsebarhet som mål.
01. Undervisnings- och kulturministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 26 481 000 euro.
Förklaring:
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2010 utfall |
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 28 599 | 25 366 | 26 681 |
Bruttoinkomster | 965 | 100 | 200 |
Nettoutgifter | 27 634 | 25 266 | 26 481 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 377 | ||
— överförts till följande år | 2 838 |
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Lönejusteringar | 360 |
Ökade kostnader för datainsamling till statsandelssystemet | 100 |
Effektivisering av statsandelsgranskningarna | 100 |
Återföring från moment 28.20.06 av överföringen av omkostnaderna för IT-servicecentralen | 22 |
Slopande av ett politikprogram | -300 |
Förenhetligande av prissättningen inom Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) | -35 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -45 |
Besparingar i omkostnaderna (regeringsprogr.) | -253 |
Ökad samordnad upphandling (regeringsprogr.) | -64 |
Samordning av sektorsforskningen, överföring till moment 23.01.01 (-1 årsv.) | -150 |
Nivåförändring | 1 480 |
Sammanlagt | 1 215 |
2012 budget | 26 481 000 |
2011 III tilläggsb. | 262 000 |
2011 budget | 25 266 000 |
2010 bokslut | 26 095 000 |
02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 814 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till utveckling och produktion av läromedel
2) till en sänkning av priserna på de företagsekonomiska prestationerna i fråga om försäljning av svenskspråkiga läromedel och andra läromedel med liten spridning, högst 910 000 euro
3) till ett understöd på 290 000 euro till sametinget att delas ut för produktion av läromedel på samiska språket.
Förklaring:Utbildningsstyrelsen är ett centralt sakkunnigämbetsverk med ansvar för verkställande, uppföljning och utveckling av utbildningssektorn, som inom sitt ansvarsområde genomför de uppgifter som gäller beredning, beslut och verkställighet i fråga om läroplans- och examensgrunder samt sköter den informationsstyrning och projektverksamhet som syftar till att förbättra utbildningens resultat. Utbildningsstyrelsen följer ordnandet av utbildning och utbildningens resultat bl.a. genom uppföljningsutvärderingar av inlärningsresultaten och sköter de förvaltnings- och serviceuppgifter som särskilt fastställts för ämbetsverket. Utbildningsstyrelsen producerar utbildningsinformation till stöd för beslutsfattandet.
Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för Utbildningsstyrelsen:
Den normativa styrningen av utbildningen
- Grunderna för yrkesexamina och förberedande utbildningar förnyas, struktureras och görs elektroniska och alla grunder för yrkesexamina och förberedande utbildningar justeras enligt nya författningar (NQF, ECVET, SORA) och de ändringar som krävs i examensgrunderna enligt projektet för utveckling av examenssystemet inom yrkesutbildningen (TUTKE) görs.
Informationsstyrningen och projektverksamheten
- Utvecklings-, försöks- och startprojekt inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, morgon- och eftermiddagsverksamheten, gymnasieutbildningen, yrkesutbildningen, den grundläggande konstundervisningen, det fria bildningsarbetet och den övriga vuxenutbildningen liksom även projekt som förbättrar stödtjänsternas resultat genomförs.
- Välfungerande förfaranden, verksamhetsmodeller och verksamhetsmetoder produceras och sprids i samarbete med utbildningsanordnarna och läroanstalterna.
- Tilläggsutbildning som stöder uppnåendet av de utbildningspolitiska målen ordnas för personalen inom undervisningsväsendet, med särskild vikt på tilläggsutbildning för ledningen inom läroanstalterna; statsandelar för undervisningsväsendets personalutbildning riktas till allt större och mer resultatrika projekt.
- Övergången till elektroniska undervisningsmaterial och läromedel främjas liksom också användningen av interaktiva inlärningsmiljöer i undervisningen, inkl. betalning av statsunderstöd för att utveckla inlärningsmiljöerna.
- Ett nationellt digitalt partnerskap utvecklas mellan utbildningsförvaltning, utbildningsanordnare, läroanstalter, företag och andra aktörer för ett effektivare utnyttjande av digitala inlärningsmiljöer.
- Jämställdhetsaspekten och effekterna av den ökade kulturella mångfalden lyfts fram vid utvecklandet och utvärderingen av utbildningen.
Ordnande av utbildning och förbättrande av utbildningens resultat:
- Nationella informationsresurser utnyttjas och indikatorer tas fram för beslutsfattare och utbildningsutvecklare.
- Ibruktagandet av modeller och praxis leder till att genomströmningen ökar och studierna försnabbas.
- En kvalitetsstrategi för yrkesutbildningen genomförs.
Särskilt fastställda uppgifter:
- En reform av genomförandet av antagningen av studerande och beredningen av en enhetlig informations- och tjänstearkitektur.
- Utvecklande av användarorienterad utbildnings- och arbetslivsinformation samt nätfunktioner för rådgivnings- och handledningsservice (SADe-programmets webbaserade servicehelhet för inlärning).
- Utvecklande av en prognostiseringsmodell för yrkesinriktade kompetensbehov samt prognostiseringen av arbetskrafts- och utbildningsbehovet.
- Utvecklande av utbildningskommissionernas roll i den kvalitativa prognostiseringen, säkerställande av deras verksamhetsförutsättningar och bildandet av tätare nätverk för att utveckla examina.
- Utvecklande av examen i undervisningsförvaltning och den utbildning som förbereder för den.
Funktionell effektivitet
För att öka Utbildningsstyrelsens produktivitet fortsätter utvecklandet av verksamhetsprocesserna och de elektroniska tjänsterna. Rapportering och nyckeltal för uppföljning av resultaten tas i bruk. Målet med Utbildningsstyrelsens avgiftsbelagda service är att tillhandahålla aktuell information och stödja resultaten inom undervisningsväsendet samt att trygga tillgången till läromedel med liten spridning. Målet är att bibehålla lönsamheten i den företagsekonomiska verksamheten på en krympande marknad.
Produktion och kvalitetsledning
Utbildningsstyrelsens prestationer, st. | |||||
---|---|---|---|---|---|
2008 utfall |
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 mål |
|
1. Produktion inom basverksamheten | |||||
Grunder för läroplanerna | - | 7 | 3 | 5 | - |
Examensgrunder/yrkesutbildning | |||||
— Grundexamina | 28 | 23 | 30 | 3 | 7 |
— Yrkes- och specialyrkesexamina | 39 | 33 | 22 | 40 | 40 |
— Utvärdering av inlärningsresultaten inom den grundläggande utbildningen | 2 | 1 | 7 | 8 | 8 |
Uppföljningsutvärderingar av inlärningsresultaten inom yrkesutbildningen (examina) | - | 9 | 8 | 10 | 12 |
— Antal sökande i den gemensamma elevansökan till yrkesutbildning, gymnasieutbildning, yrkeshögskolor och universitet | 285 000 | 297 000 | 311 500 | 308 000 | 308 000 |
— Antal deltagare i fortbildning för personal inom undervisningsväsendet | 24 700 | 26 200 | 24 921 | 23 000 | 23 000 |
2. Produktion inom den avgiftsbelagda servicen | |||||
Offentligrättsliga prestationer | |||||
— Examen i undervisningsförvaltning | 375 | 253 | 315 | 320 | 320 |
— Beslut om erkännande av högskoleexamen | 411 | 563 | 765 | 700 | 750 |
— Språkexamina inom statsförvaltningen | 2 070 | 1 660 | 1 996 | 2 000 | 1 800 |
— Examensavgifter för fristående examina inom vuxenutbildning (st.) | 46 131 | 49 074 | 48 482 | 43 000 | 48 000 |
Företagsekonomiska prestationer | |||||
— Utbildningsdagar | 10 442 | 12 199 | 12 301 | 8 000 | 10 000 |
— Bedömning av förutsättningarna att ordna fristående examina inom vuxenutbildningen | |||||
— Beställda konsultationer och utvärderingar | 98 | 81 | 61 | 80 | 5 |
— Sålda publikationer och läromedelsprodukter | 88 573 | 80 963 | 73 429 | 65 000 | 70 000 |
— Utlåtanden om utländska examinas motsvarighet | 43 | 50 | 66 | 60 | 70 |
3. Nyckeltal för serviceförmågan | |||||
— Behandlingstid för bedömning av förutsättningarna att ordna fristående examina och förberedande utbildning (mån.) | 4,0 | 3,6 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
— Behandlingstid för beslut om erkännande av examen (mån.) | 3,2 | 4,0 | 3,5 | 4 | 4 |
— Kundtillfredsställelse i fråga om avgiftsbelagda utbildningar (1—5) | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 |
Personalresurser
Personalledningen stöder förverkligandet av strategiska mål och planerade personalnedskärningar, genomförandet av värden och strategiska verksamhetsprinciper samt verksamhetens resultat. När det gäller utvecklandet av personalstrukturen och kunnandet är målet att säkerställa kärnkompetensen. Med hjälp av aktuell personalplanering och med utnyttjande av verksamhetsmodeller för nätverkssamarbete säkerställs tillräckliga resurser för kärnfunktionerna. Utvecklingsprojekten gäller omfattande program som har större effekt med tanke på den nationella utbildningspolitiken.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser | |||||
---|---|---|---|---|---|
2008 utfall |
2009 utfall |
2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Årsverken (moment 29.01.02) | 282,9 | 268,1 | 262,9 | 254 | 249 |
Årsverken (övriga moment) | 23,5 | 18,4 | 25,9 | 33 | 33 |
Andelen visstidsanställda av hela personalen, % | 9,3 | 7,2 | 8,9 | 9 | 9 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,2 | 3,2 | 3,3 | 3,4 | 3,5 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 9,1 | 10,1 | 10,1 | 9 | 8 |
Index för utbildningsnivån | 5,9 | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,1 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2010 utfall |
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 29 030 | 29 048 | 29 114 |
Bruttoinkomster | 7 390 | 7 300 | 7 300 |
Nettoutgifter | 21 640 | 21 748 | 21 814 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 745 | ||
— överförts till följande år | 4 158 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen,företagsekonomiska prestationer, produktion av läromedel med liten spridning (1 000 euro) | |||
2010 utfall |
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 958 | 950 | 950 |
---|---|---|---|
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 1 876 | 1 860 | 1 860 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -918 | -910 | -910 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 51 | 51 | 51 |
Prisstöd | 918 | 910 | 910 |
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd | 100 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen,andra företagsekonomiska prestationer (1 000 euro) | |||
2010 utfall |
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 2 825 | 2 100 | 2 550 |
---|---|---|---|
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 2 185 | 1 910 | 2 300 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 640 | 190 | 250 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 129 | 110 | 111 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen,offentligrättsliga prestationer (1 000 euro) | |||
2010 utfall |
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 2 805 | 2 430 | 3 200 |
---|---|---|---|
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 2 992 | 2 430 | 3 200 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -187 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 94 | 100 | 100 |
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Lönejusteringar | 241 |
Återföring från moment 28.20.06 av överföringen av omkostnaderna för IT-servicecentralen | 46 |
Återföring av omfördelning | 200 |
Förenhetligande av prissättningen inom Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) | 65 |
Besparingar i omkostnaderna (regeringsprogr.) | -220 |
Ökad samordnad upphandling (regeringsprogr.) | -57 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -225 |
Nivåförändring | 16 |
Sammanlagt | 66 |
2012 budget | 21 814 000 |
2011 III tilläggsb. | 264 000 |
2011 budget | 21 748 000 |
2010 bokslut | 22 052 000 |
03. Omkostnader för centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 735 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till undervisning i och ökandet av kännedomen om finska språket och finsk kultur utomlands inklusive betalning av löner till universitetslektorer och andra experter som tjänstgör utomlands, sammanlagt högst 47 personer, till ett belopp av 1 709 000 euro
2) till stipendier och understöd som beviljas för student-, praktikant-, lärar-, ungdoms- och expertutbyte till ett belopp av 2 946 000 euro.
Under momentet får det nettobudgeteras inkomster och utgifter som gäller stipendier inom ramen för programmet för livslångt lärande och programmet Aktiv ungdom, vilka finansieras av EU, samt inom ramen för Nordplus-programmet, som finansieras av Nordiska ministerrådet.
Förklaring:Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO är en sakkunnig- och servicemyndighet som har i uppgift att främja internationalisering av det finländska samhället när det gäller utbildning, arbetsliv, kultur och medborgarverksamhet samt av unga med hjälp av såväl olika instrument för rörlighet och samarbete som information.
Verksamheten syftar till ett genuint internationellt och fördomsfritt samhälle där var och en kan och vill fungera i ett mångkulturellt samhälle och ser olikheter som en rikedom.
Undervisnings- och kulturministeriet ställer upp följande mål för centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO:
Verksamhetens resultat
Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO
- stärker den internationella rörligheten och det internationella samarbetet samt främjar den finländska utbildningens och kulturens internationella synlighet och konkurrenskraft genom att stärka sin egen roll som sakkunnig och genom att öka deltagarantalet i program avsedda för olika målgrupper samt genom att effektivisera produktionen och spridningen av information och kunskap om finländska och utländska aktörers rörlighet och samarbete
- genomför stipendieprogram och andra program för rörlighet och samarbete samt svarar för det nationella genomförandet av Europeiska unionens utbildnings-, kultur- och ungdomsprogram, programmen Europa för medborgarna och Management Partnership samt för genomförandet av det nordiska Nordplus- och Nordkurs-programmet samt bereder medborgarna jämlika möjligheter att delta i programmen genom att informera om möjligheterna till internationalisering och genom att följa de nationella och regionala effekterna av verksamheten
- arrangerar rådgivnings- och informationsservice, evenemang och föreläsningar med experter och ökar den finländska utbildningens synlighet internationellt genom att stärka rörligheten, skapandet av nätverk och samarbetet i synnerhet med Asien, särskilt Kina och Indien, Nordamerika och Ryssland som prioritetsområden
- utvecklar den verksamhet som gäller undervisningen i finska språket och finsk kultur vid utländska universitet och vidtar åtgärder för utvecklande i syfte att öka antalet personer som studerar finska språket och finsk kultur vid utländska universitet
- ordnar kurser i finska språket för utländska universitetsstuderande i Finland.
Kvantitativa mål | ||||
---|---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 mål |
|
Programmet Livslångt lärande | 19 198 | 19 399 | 19 995 | 20 250 |
— Deltagare som rest från Finland | 12 658 | 12 879 | 13 165 | 13 400 |
— Deltagare som reser till Finland | 6 540 | 6 520 | 6 830 | 6 850 |
Deltagare i EU:s program Aktiv ungdom (YiA) | 2 429 | 2 492 | 2 500 | 2 500 |
Bilateralt och multilateralt samarbete | 1 601 | 1 627 | 2 130 | 2 150 |
— Asien | 113 | 163 | 120 | 200 |
— Nordamerika | 130 | 140 | 210 | 250 |
— Ryssland (inkl. FIRST-programmet) | 411 | 470 | 300 | 600 |
— andra stipendier och internationell praktik | 947 | 854 | 1 500 | 1 100 |
Programmet North-South | 295 | 289 | 250 | 300 |
Främjande av finska språket och finsk kultur | ||||
— stipendier för sommarkurser och undervisningsbesök | 199 | 217 | 225 | 270 |
Sammanlagt | 23 722 | 24 024 | 25 100 | 25 470 |
Funktionell effektivitet
För att öka centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO:s produktivitet fortsätter utvecklandet av verksamhetsprocesserna och de elektroniska tjänsterna.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
Verksamhetens resultat stöds genom satsningar på personalutbildning och kompetensutveckling, och syftet är en arbetsplats med hög professionell nivå där personalens kompetens ökar med hjälp av växelverkan. Tyngdpunkterna ligger fortfarande på att utveckla ledarskapet och chefskapet samt på att stärka samhällspåverkan. Personalens kompetensområden utvecklas och förnyas så att de motsvarar centrets uppgifter och resurser.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser | ||||
---|---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Årsverken | ||||
— CIMO | 105,4 | 108,6 | 109 | 103,5 |
— Utlandslektorer | 23,6 | 22,6 | 22 | 21,0 |
Sammanlagt | 129,0 | 131,2 | 131 | 124,5 |
Andelen visstidsanställda av hela personalen, % | 22,1 | 26,3 | 24 | 22 |
Arbetstillfredsställelseindex (skala 1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,6 | 3,6 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 7,8 | 8,2 | 8,2 | 8,0 |
Index för utbildningsnivån | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,1 |
CIMO:s studenthemsverksamhet upphör 2012 i samband med att den internationella studenthemsverksamheten i huvudstadsregionen omorganiseras.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2010 utfall |
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 11 714 | 32 639 | 32 626 |
Bruttoinkomster | 2 959 | 23 891 | 23 891 |
Nettoutgifter | 8 755 | 8 748 | 8 735 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 951 | ||
— överförts till följande år | 1 003 |
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Lönejusteringar | 105 |
Återföring från moment 28.20.06 av överföringen av omkostnaderna för IT-servicecentralen | 4 |
Återföring av omfördelning | 155 |
Förenhetligande av prissättningen inom Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) | -11 |
Besparingar i omkostnaderna (regeringsprogr.) | -89 |
Ökad samordnad upphandling (regeringsprogr.) | -23 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -158 |
Nivåförändring | 4 |
Sammanlagt | -13 |
2012 budget | 8 735 000 |
2011 III tilläggsb. | 76 000 |
2011 budget | 8 748 000 |
2010 bokslut | 8 807 000 |
04. Utvärdering av utbildningen och högskolorna samt rättsskyddsnämnden för studerande(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 539 000 euro.
Anslaget får användas
1) till beviljande av understöd för utvärdering av utbildningen till ett belopp av högst 915 000 euro
2) till omkostnader som rådet för utvärdering av högskolorna har
3) till omkostnader som rättsskyddsnämnden för studerande har.
Förklaring:Rådet för utvärdering av utbildningen och rådet för utvärdering av högskolorna är oberoende sakkunnigorgan. Rådet för utvärdering av utbildningen har till uppgift att bistå undervisnings- och kulturministeriet och stödja utbildningsanordnarna i ärenden som gäller utvärdering av utbildningen. Rådet för utvärdering av högskolorna har till uppgift att bistå högskolorna och undervisnings- och kulturministeriet i utvärderingen av högskolorna.
Riktlinjerna för utvärderingen bestäms i en utvärderingsplan, som undervisnings- och kulturministeriet regelbundet gör upp.
Lagen om inrättande av rättsskyddsnämnden för studerande träder i kraft den 1 januari 2012.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2010 utfall |
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 881 | 2 529 | 2 579 |
Bruttoinkomster | 40 | 40 | 40 |
Nettoutgifter | 1 841 | 2 489 | 2 539 |
Poster som överförs | |||
— överförts till följande år | 448 |
Beräknad användning av anslaget | € | |
---|---|---|
1. | Utbildningsutvärdering | 915 000 |
2. | Rådet för utvärdering av högskolorna | 1 574 000 |
3. | Rättsskyddsnämnden för studerande | 50 000 |
Sammanlagt | 2 539 000 |
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Överföring från moment 29.20.21 (rättsskyddsnämnden för studerande) | 25 |
Överföring från moment 29.40.20 (rättsskyddsnämnden för studerande) | 25 |
Sammanlagt | 50 |
Momentets rubrik har ändrats.
2012 budget | 2 539 000 |
2011 budget | 2 489 000 |
2010 bokslut | 2 289 000 |
21. Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 3 948 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av deltagande i internationella organisationers verksamhet och i nordiskt kultursamarbete
2) till utgifter som föranleds av genomförande av kulturavtal och utbytesprogram
3) till betalning av understöd och stipendier som är avsedda för löne- och programutgifter för kultur- och bildningsverksamhet med inriktning på utlandet och som betalas till sådana personer och samfund som främjar undervisnings-, vetenskaps- och kulturutbytet samt gör finsk kultur känd utomlands.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget | € |
---|---|
Internationella projekt inom verksamhetsområdet utbildning och vetenskap | 461 000 |
Fulbright-stipendieutbytesprogrammet | 277 000 |
Internationella projekt inom verksamhetsområdet kultur-, idrotts- och ungdomsväsendet | 2 314 000 |
Övriga internationella projekt | 896 000 |
Sammanlagt | 3 948 000 |
Med anslaget finansieras verksamhet i anslutning till undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområdes multilaterala internationella samarbete, bilaterala kulturutbyte, utlandsfinländarverksamhet och samarbete med besläktade folk.
Vid dimensioneringen av anslaget har 763 000 euro beaktats som inbesparingar i stöd till och medlemsavgifter i organisationer i enlighet med regeringsprogrammet.
2012 budget | 3 948 000 |
2011 budget | 4 711 000 |
2010 bokslut | 4 511 000 |
22. Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 17 563 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för kopierings- och andra dispositionsrättsersättningar enligt upphovsrättslagen (404/1961) samt till betalning av utgifter för informations- och utredningsverksamhet som gäller kopiering, upptagning och dispositionsrättigheter
2) för kostnader som föranleds av ordnande av den ersättning för utlåning av skyddade verk som betalas till upphovsmännen till ett belopp av högst 3 300 000 euro.
Förklaring:Av anslaget betalas ersättningar som baserar sig på upphovsrättslagen för användning av skyddat material i läroanstalter, allmänna bibliotek och statsförvaltningen i enlighet med avtal som ingås med organisationer som företräder innehavarna av upphovsrätten.
Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 2 125 000 euro som föranleds av en förändring i kopieringsmängden när det gäller användningen av radio- och tv-program i undervisningen, användningen av digitalt material i undervisningen och utlåningen av verk i allmänna bibliotek.
2012 budget | 17 563 000 |
2011 III tilläggsb. | 397 000 |
2011 budget | 15 438 000 |
2010 bokslut | 15 313 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 30 800 000 euro.
2012 budget | 30 800 000 |
2011 budget | 30 800 000 |
2010 bokslut | 27 627 660 |
50. Vissa understöd(fast anslag)
Under momentet beviljas 585 000 euro.
Dispositionsplan | € | |
---|---|---|
1. | Statsunderstöd enligt lagen om Svenska Finlands folkting (1331/2003) | 575 000 |
2. | Paasikivi-Samfundet | 10 000 |
Sammanlagt | 585 000 |
2012 budget | 585 000 |
2011 budget | 585 000 |
2010 bokslut | 585 000 |
51. Understöd för kyrklig och religiös verksamhet(fast anslag)
Under momentet beviljas 2 644 000 euro.
Dispositionsplan | € | |
---|---|---|
1. | Understöd till Ortodoxa kyrkan (L 985/2006, 119 §) | 2 226 000 |
2. | Understöd till Finlands Sjömanskyrka, skötseln av vissa av den förflyttade befolkningens hjältegravar och iståndsättning av begravningsplatser i det avträdda området | 218 000 |
— varav i byggnadsunderstöd och understöd för skötsel av byggnadslån till sjömanskyrkor (högst) | 152 000 | |
3. | Understöd till registrerade religionssamfund | 200 000 |
Sammanlagt | 2 644 000 |
Förklaring:
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Förändring i kostnadsnivån (punkt 1 i dispositionsplanen) | 73 |
Inbesparingar i stöd till och medlemsavgifter i organisationer (regeringsprogr.) | -49 |
Sammanlagt | 24 |
2012 budget | 2 644 000 |
2011 budget | 2 620 000 |
2010 bokslut | 2 577 000 |
66. Finansiella bidrag till internationella organisationer(förslagsanslag)
Under momentet beviljas 2 210 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till organisationer och program inom Unesco och andra organisationer för mellanstatligt multilateralt kulturellt samarbete.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget | € |
---|---|
Medlemsavgift till Unesco | 1 500 000 |
Finlands finansiella bidrag till ungdomsstiftelsen för Europa | 37 000 |
Finlands finansiella bidrag i fråga om delöverenskommelsen för Europarådets ungdomskort | 5 000 |
Finlands finansiella bidrag till WIPO | 100 000 |
Finlands finansiella bidrag till ICCROM | 22 000 |
Utgifter föranledda av ett avtal om skyddande av världens kultur- och naturarv | 15 000 |
Medlemsavgift till OECD/CERI | 24 000 |
Finlands finansiella bidrag till Europarådets EURIMAGES-fond | 315 000 |
Finlands finansiella bidrag till Europeiska audiovisuella observatoriet | 22 000 |
Finlands finansiella bidrag till Europeiska centret för moderna språk | 32 000 |
Finlands finansiella bidrag till WADA | 54 000 |
Medlemsavgift till OECD/INES | 27 000 |
Finlands finansiella bidrag till UNESCO:s konvention om skydd för och främjande av mångfalden av kulturella uttryck | 20 000 |
Finlands finansiella bidrag till UNESCO:s konvention mot dopning inom idrotten | 20 000 |
Finlands finansiella bidrag i fråga om Europarådets utvidgade delöverenskommelse gällande idrott (EPAS) | 17 000 |
Sammanlagt | 2 210 000 |
Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 10 000 euro på grund av ändringar i valutakurser och kostnadsnivån.
2012 budget | 2 210 000 |
2011 budget | 2 200 000 |
2010 bokslut | 2 166 021 |