Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              21. Internationellt samarbete
              50. Vissa understöd
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2012

01. Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom ansvarsområdetPDF-versio

Förklaring:Undervisnings- och kulturministeriet svarar som en del av statsrådet för utvecklandet av utbildnings-, vetenskaps-, kultur-, idrotts- och ungdomspolitiken och det internationella samarbetet i anslutning därtill. Ministeriet stärker genom sin verksamhet grunden för kompetens och kreativitet i samhället.

De preliminära målen för resultatet av verksamheten vid undervisnings- och kulturministeriet:

1. Ministeriets strategiska verksamhet är förutseende vad gäller ändringar i omvärlden och styr ministeriets ansvarsområde. Kunskapsbaserad ledning stöder ministeriets beslutsfattande och strategiska verksamhet.

2. Lagstiftningsprocessen leds på ett tydligt och planmässigt sätt. Beredningen av lagstiftningen är högklassig och sakkunnig.

3. Vid planeringen av verksamheten och ekonomin beaktas konsekvenserna av utvecklingen inom ekonomin och sysselsättningen och konsekvenserna av den övriga samhällsutvecklingen. Styrningen inom ansvarsområdet främjar uppnåendet av de samhälleliga effektmålen och målen för verksamhetens resultat.

4.  Ledningen och verksamhetsformerna vid ministeriet bidrar till att de resultatmål som ställts upp nås och främjar personalens arbetshälsa. I enlighet med ministeriets personalstrategi utvecklas personalplaneringen och ledningen med långsiktighet och förutsebarhet som mål.

01. Undervisnings- och kulturministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 26 481 000 euro.

Förklaring:

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
  2010
utfall
2011
ordinarie
budget
2012
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 28 599 25 366 26 681
Bruttoinkomster 965 100 200
Nettoutgifter 27 634 25 266 26 481
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 377    
— överförts till följande år 2 838    

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
   
Lönejusteringar 360
Ökade kostnader för datainsamling till statsandelssystemet 100
Effektivisering av statsandelsgranskningarna 100
Återföring från moment 28.20.06 av överföringen av omkostnaderna för IT-servicecentralen 22
Slopande av ett politikprogram -300
Förenhetligande av prissättningen inom Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) -35
Produktivitetsfrämjande åtgärder -45
Besparingar i omkostnaderna (regeringsprogr.) -253
Ökad samordnad upphandling (regeringsprogr.) -64
Samordning av sektorsforskningen, överföring till moment 23.01.01 (-1 årsv.) -150
Nivåförändring 1 480
Sammanlagt 1 215


2012 budget 26 481 000
2011 III tilläggsb. 262 000
2011 budget 25 266 000
2010 bokslut 26 095 000

02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 814 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till utveckling och produktion av läromedel

2) till en sänkning av priserna på de företagsekonomiska prestationerna i fråga om försäljning av svenskspråkiga läromedel och andra läromedel med liten spridning, högst 910 000 euro

3) till ett understöd på 290 000 euro till sametinget att delas ut för produktion av läromedel på samiska språket.

Förklaring:Utbildningsstyrelsen är ett centralt sakkunnigämbetsverk med ansvar för verkställande, uppföljning och utveckling av utbildningssektorn, som inom sitt ansvarsområde genomför de uppgifter som gäller beredning, beslut och verkställighet i fråga om läroplans- och examensgrunder samt sköter den informationsstyrning och projektverksamhet som syftar till att förbättra utbildningens resultat. Utbildningsstyrelsen följer ordnandet av utbildning och utbildningens resultat bl.a. genom uppföljningsutvärderingar av inlärningsresultaten och sköter de förvaltnings- och serviceuppgifter som särskilt fastställts för ämbetsverket. Utbildningsstyrelsen producerar utbildningsinformation till stöd för beslutsfattandet.

Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för Utbildningsstyrelsen:

Den normativa styrningen av utbildningen

  • Grunderna för yrkesexamina och förberedande utbildningar förnyas, struktureras och görs elektroniska och alla grunder för yrkesexamina och förberedande utbildningar justeras enligt nya författningar (NQF, ECVET, SORA) och de ändringar som krävs i examensgrunderna enligt projektet för utveckling av examenssystemet inom yrkesutbildningen (TUTKE) görs.

Informationsstyrningen och projektverksamheten

  • Utvecklings-, försöks- och startprojekt inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, morgon- och eftermiddagsverksamheten, gymnasieutbildningen, yrkesutbildningen, den grundläggande konstundervisningen, det fria bildningsarbetet och den övriga vuxenutbildningen liksom även projekt som förbättrar stödtjänsternas resultat genomförs.
  • Välfungerande förfaranden, verksamhetsmodeller och verksamhetsmetoder produceras och sprids i samarbete med utbildningsanordnarna och läroanstalterna.
  • Tilläggsutbildning som stöder uppnåendet av de utbildningspolitiska målen ordnas för personalen inom undervisningsväsendet, med särskild vikt på tilläggsutbildning för ledningen inom läroanstalterna; statsandelar för undervisningsväsendets personalutbildning riktas till allt större och mer resultatrika projekt.
  • Övergången till elektroniska undervisningsmaterial och läromedel främjas liksom också användningen av interaktiva inlärningsmiljöer i undervisningen, inkl. betalning av statsunderstöd för att utveckla inlärningsmiljöerna.
  • Ett nationellt digitalt partnerskap utvecklas mellan utbildningsförvaltning, utbildningsanordnare, läroanstalter, företag och andra aktörer för ett effektivare utnyttjande av digitala inlärningsmiljöer.
  • Jämställdhetsaspekten och effekterna av den ökade kulturella mångfalden lyfts fram vid utvecklandet och utvärderingen av utbildningen.

Ordnande av utbildning och förbättrande av utbildningens resultat:

  • Nationella informationsresurser utnyttjas och indikatorer tas fram för beslutsfattare och utbildningsutvecklare.
  • Ibruktagandet av modeller och praxis leder till att genomströmningen ökar och studierna försnabbas.
  • En kvalitetsstrategi för yrkesutbildningen genomförs.

Särskilt fastställda uppgifter:

  • En reform av genomförandet av antagningen av studerande och beredningen av en enhetlig informations- och tjänstearkitektur.
  • Utvecklande av användarorienterad utbildnings- och arbetslivsinformation samt nätfunktioner för rådgivnings- och handledningsservice (SADe-programmets webbaserade servicehelhet för inlärning).
  • Utvecklande av en prognostiseringsmodell för yrkesinriktade kompetensbehov samt prognostiseringen av arbetskrafts- och utbildningsbehovet.
  • Utvecklande av utbildningskommissionernas roll i den kvalitativa prognostiseringen, säkerställande av deras verksamhetsförutsättningar och bildandet av tätare nätverk för att utveckla examina.
  • Utvecklande av examen i undervisningsförvaltning och den utbildning som förbereder för den.

Funktionell effektivitet

För att öka Utbildningsstyrelsens produktivitet fortsätter utvecklandet av verksamhetsprocesserna och de elektroniska tjänsterna. Rapportering och nyckeltal för uppföljning av resultaten tas i bruk. Målet med Utbildningsstyrelsens avgiftsbelagda service är att tillhandahålla aktuell information och stödja resultaten inom undervisningsväsendet samt att trygga tillgången till läromedel med liten spridning. Målet är att bibehålla lönsamheten i den företagsekonomiska verksamheten på en krympande marknad.

Produktion och kvalitetsledning

Utbildningsstyrelsens prestationer, st.
  2008
utfall
2009
utfall
2010
utfall
2011
uppskattning
2012
mål
           
1. Produktion inom basverksamheten          
Grunder för läroplanerna - 7 3 5 -
Examensgrunder/yrkesutbildning          
— Grundexamina 28 23 30 3 7
— Yrkes- och specialyrkesexamina 39 33 22 40 40
— Utvärdering av inlärningsresultaten inom den grundläggande utbildningen 2 1 7 8 8
Uppföljningsutvärderingar av inlärningsresultaten inom yrkesutbildningen (examina) - 9 8 10 12
— Antal sökande i den gemensamma elevansökan till yrkesutbildning, gymnasieutbildning, yrkeshögskolor och universitet 285 000 297 000 311 500 308 000 308 000
— Antal deltagare i fortbildning för personal inom undervisningsväsendet 24 700 26 200 24 921 23 000 23 000
           
2. Produktion inom den avgiftsbelagda servicen          
Offentligrättsliga prestationer          
— Examen i undervisningsförvaltning 375 253 315 320 320
— Beslut om erkännande av högskoleexamen 411 563 765 700 750
— Språkexamina inom statsförvaltningen 2 070 1 660 1 996 2 000 1 800
— Examensavgifter för fristående examina inom vuxenutbildning (st.) 46 131 49 074 48 482 43 000 48 000
Företagsekonomiska prestationer          
— Utbildningsdagar 10 442 12 199 12 301 8 000 10 000
— Bedömning av förutsättningarna att ordna fristående examina inom vuxenutbildningen          
— Beställda konsultationer och utvärderingar 98 81 61 80 5
— Sålda publikationer och läromedelsprodukter 88 573 80 963 73 429 65 000 70 000
— Utlåtanden om utländska examinas motsvarighet 43 50 66 60 70
3. Nyckeltal för serviceförmågan          
— Behandlingstid för bedömning av förutsättningarna att ordna fristående examina och förberedande utbildning (mån.) 4,0 3,6 3,5 3,5 3,5
— Behandlingstid för beslut om erkännande av examen (mån.) 3,2 4,0 3,5 4 4
— Kundtillfredsställelse i fråga om avgiftsbelagda utbildningar (1—5) 4,2 4,2 4,2 4,2 4,2

Personalresurser

Personalledningen stöder förverkligandet av strategiska mål och planerade personalnedskärningar, genomförandet av värden och strategiska verksamhetsprinciper samt verksamhetens resultat. När det gäller utvecklandet av personalstrukturen och kunnandet är målet att säkerställa kärnkompetensen. Med hjälp av aktuell personalplanering och med utnyttjande av verksamhetsmodeller för nätverkssamarbete säkerställs tillräckliga resurser för kärnfunktionerna. Utvecklingsprojekten gäller omfattande program som har större effekt med tanke på den nationella utbildningspolitiken.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser  
  2008
utfall
2009
utfall
2010
uppskattning
2011
uppskattning
2012
uppskattning
           
Årsverken (moment 29.01.02) 282,9 268,1 262,9 254 249
Årsverken (övriga moment) 23,5 18,4 25,9 33 33
Andelen visstidsanställda av hela personalen, % 9,3 7,2 8,9 9 9
Arbetstillfredsställelseindex 3,2 3,2 3,3 3,4 3,5
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 9,1 10,1 10,1 9 8
Index för utbildningsnivån 5,9 6,1  6,1 6,1 6,1

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
 
2010
utfall
2011
ordinarie
budget

2012
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 29 030 29 048 29 114
Bruttoinkomster 7 390 7 300 7 300
Nettoutgifter 21 640 21 748 21 814
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 3 745    
— överförts till följande år 4 158    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen,företagsekonomiska prestationer, produktion av läromedel med liten spridning (1 000 euro)
  2010
utfall
2011
ordinarie
budget
2012
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 958 950 950
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 1 876 1 860 1 860
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -918 -910 -910
Kostnadsmotsvarighet, % 51 51 51
       
Prisstöd 918 910 910
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd 100 100 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen,andra företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)
  2010
utfall
2011
ordinarie
budget
2012
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 2 825 2 100 2 550
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 2 185 1 910 2 300
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 640 190 250
Kostnadsmotsvarighet, % 129 110 111

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen,offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)
  2010
utfall
2011
ordinarie
budget
2012
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 2 805 2 430 3 200
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 2 992 2 430 3 200
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -187 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 94 100 100

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)  
   
Lönejusteringar 241
Återföring från moment 28.20.06 av överföringen av omkostnaderna för IT-servicecentralen 46
Återföring av omfördelning 200
Förenhetligande av prissättningen inom Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) 65
Besparingar i omkostnaderna (regeringsprogr.) -220
Ökad samordnad upphandling (regeringsprogr.) -57
Produktivitetsfrämjande åtgärder -225
Nivåförändring 16
Sammanlagt 66


2012 budget 21 814 000
2011 III tilläggsb. 264 000
2011 budget 21 748 000
2010 bokslut 22 052 000

03. Omkostnader för centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 735 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till undervisning i och ökandet av kännedomen om finska språket och finsk kultur utomlands inklusive betalning av löner till universitetslektorer och andra experter som tjänstgör utomlands, sammanlagt högst 47 personer, till ett belopp av 1 709 000 euro

2) till stipendier och understöd som beviljas för student-, praktikant-, lärar-, ungdoms- och expertutbyte till ett belopp av 2 946 000 euro.

Under momentet får det nettobudgeteras inkomster och utgifter som gäller stipendier inom ramen för programmet för livslångt lärande och programmet Aktiv ungdom, vilka finansieras av EU, samt inom ramen för Nordplus-programmet, som finansieras av Nordiska ministerrådet.

Förklaring:Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO är en sakkunnig- och servicemyndighet som har i uppgift att främja internationalisering av det finländska samhället när det gäller utbildning, arbetsliv, kultur och medborgarverksamhet samt av unga med hjälp av såväl olika instrument för rörlighet och samarbete som information.

Verksamheten syftar till ett genuint internationellt och fördomsfritt samhälle där var och en kan och vill fungera i ett mångkulturellt samhälle och ser olikheter som en rikedom.

Undervisnings- och kulturministeriet ställer upp följande mål för centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO:

Verksamhetens resultat

Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO

  • stärker den internationella rörligheten och det internationella samarbetet samt främjar den finländska utbildningens och kulturens internationella synlighet och konkurrenskraft genom att stärka sin egen roll som sakkunnig och genom att öka deltagarantalet i program avsedda för olika målgrupper samt genom att effektivisera produktionen och spridningen av information och kunskap om finländska och utländska aktörers rörlighet och samarbete
  • genomför stipendieprogram och andra program för rörlighet och samarbete samt svarar för det nationella genomförandet av Europeiska unionens utbildnings-, kultur- och ungdomsprogram, programmen Europa för medborgarna och Management Partnership samt för genomförandet av det nordiska Nordplus- och Nordkurs-programmet samt bereder medborgarna jämlika möjligheter att delta i programmen genom att informera om möjligheterna till internationalisering och genom att följa de nationella och regionala effekterna av verksamheten
  • arrangerar rådgivnings- och informationsservice, evenemang och föreläsningar med experter och ökar den finländska utbildningens synlighet internationellt genom att stärka rörligheten, skapandet av nätverk och samarbetet i synnerhet med Asien, särskilt Kina och Indien, Nordamerika och Ryssland som prioritetsområden
  • utvecklar den verksamhet som gäller undervisningen i finska språket och finsk kultur vid utländska universitet och vidtar åtgärder för utvecklande i syfte att öka antalet personer som studerar finska språket och finsk kultur vid utländska universitet
  • ordnar kurser i finska språket för utländska universitetsstuderande i Finland.
Kvantitativa mål  
  2009
utfall
2010
utfall
2011
uppskattning
2012
mål
         
Programmet Livslångt lärande 19 198  19 399  19 995  20 250 
— Deltagare som rest från Finland 12 658  12 879  13 165  13 400 
— Deltagare som reser till Finland 6 540  6 520  6 830  6 850 
Deltagare i EU:s program Aktiv ungdom (YiA) 2 429  2 492  2 500  2 500 
Bilateralt och multilateralt samarbete 1 601  1 627  2 130  2 150 
— Asien 113  163  120  200 
— Nordamerika 130  140  210  250 
— Ryssland (inkl. FIRST-programmet) 411  470  300  600 
— andra stipendier och internationell praktik 947  854  1 500  1 100 
Programmet North-South 295  289  250  300 
Främjande av finska språket och finsk kultur        
— stipendier för sommarkurser och undervisningsbesök 199  217  225  270 
Sammanlagt 23 722  24 024  25 100  25 470 

Funktionell effektivitet

För att öka centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO:s produktivitet fortsätter utvecklandet av verksamhetsprocesserna och de elektroniska tjänsterna.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Verksamhetens resultat stöds genom satsningar på personalutbildning och kompetensutveckling, och syftet är en arbetsplats med hög professionell nivå där personalens kompetens ökar med hjälp av växelverkan. Tyngdpunkterna ligger fortfarande på att utveckla ledarskapet och chefskapet samt på att stärka samhällspåverkan. Personalens kompetensområden utvecklas och förnyas så att de motsvarar centrets uppgifter och resurser.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser
  2009
utfall
2010
utfall
2011
uppskattning
2012
uppskattning
 
Årsverken        
— CIMO 105,4  108,6  109  103,5 
— Utlandslektorer 23,6  22,6  22  21,0 
Sammanlagt 129,0  131,2  131  124,5 
Andelen visstidsanställda av hela personalen, % 22,1  26,3  24  22 
Arbetstillfredsställelseindex (skala 1—5) 3,4  3,4  3,6  3,6 
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 7,8  8,2  8,2  8,0 
Index för utbildningsnivån 6,1  6,1  6,1  6,1 

De löneutgifter som avses i punkt 1 i beslutsdelen fastställs i tillämpliga delar i enlighet med reglementet för universitetslektorer i finska språket och kulturen som arbetar utomlands.

CIMO:s studenthemsverksamhet upphör 2012 i samband med att den internationella studenthemsverksamheten i huvudstadsregionen omorganiseras.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
  2010
utfall
2011
ordinarie
budget
2012
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 11 714 32 639 32 626
Bruttoinkomster 2 959 23 891 23 891
Nettoutgifter 8 755 8 748 8 735
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 951    
— överförts till följande år 1 003    

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
   
Lönejusteringar 105
Återföring från moment 28.20.06 av överföringen av omkostnaderna för IT-servicecentralen 4
Återföring av omfördelning 155
Förenhetligande av prissättningen inom Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) -11
Besparingar i omkostnaderna (regeringsprogr.) -89
Ökad samordnad upphandling (regeringsprogr.) -23
Produktivitetsfrämjande åtgärder -158
Nivåförändring 4
Sammanlagt -13


2012 budget 8 735 000
2011 III tilläggsb. 76 000
2011 budget 8 748 000
2010 bokslut 8 807 000

04. Utvärdering av utbildningen och högskolorna samt rättsskyddsnämnden för studerande(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 539 000 euro.

Anslaget får användas

1) till beviljande av understöd för utvärdering av utbildningen till ett belopp av högst 915 000 euro

2) till omkostnader som rådet för utvärdering av högskolorna har

3) till omkostnader som rättsskyddsnämnden för studerande har.

Förklaring:Rådet för utvärdering av utbildningen och rådet för utvärdering av högskolorna är oberoende sakkunnigorgan. Rådet för utvärdering av utbildningen har till uppgift att bistå undervisnings- och kulturministeriet och stödja utbildningsanordnarna i ärenden som gäller utvärdering av utbildningen. Rådet för utvärdering av högskolorna har till uppgift att bistå högskolorna och undervisnings- och kulturministeriet i utvärderingen av högskolorna.

Riktlinjerna för utvärderingen bestäms i en utvärderingsplan, som undervisnings- och kulturministeriet regelbundet gör upp.

Lagen om inrättande av rättsskyddsnämnden för studerande träder i kraft den 1 januari 2012.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)      
  2010
utfall
2011
ordinarie
budget
2012
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 1 881 2 529 2 579
Bruttoinkomster 40 40 40
Nettoutgifter 1 841 2 489 2 539
       
Poster som överförs      
— överförts till följande år 448    

Beräknad användning av anslaget
     
1. Utbildningsutvärdering 915 000
2. Rådet för utvärdering av högskolorna 1 574 000
3. Rättsskyddsnämnden för studerande 50 000
Sammanlagt 2 539 000

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)  
   
Överföring från moment 29.20.21 (rättsskyddsnämnden för studerande) 25
Överföring från moment 29.40.20 (rättsskyddsnämnden för studerande) 25
Sammanlagt 50

Momentets rubrik har ändrats.


2012 budget 2 539 000
2011 budget 2 489 000
2010 bokslut 2 289 000

21. Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 3 948 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av deltagande i internationella organisationers verksamhet och i nordiskt kultursamarbete

2) till utgifter som föranleds av genomförande av kulturavtal och utbytesprogram

3) till betalning av understöd och stipendier som är avsedda för löne- och programutgifter för kultur- och bildningsverksamhet med inriktning på utlandet och som betalas till sådana personer och samfund som främjar undervisnings-, vetenskaps- och kulturutbytet samt gör finsk kultur känd utomlands.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget
   
Internationella projekt inom verksamhetsområdet utbildning och vetenskap 461 000
Fulbright-stipendieutbytesprogrammet 277 000
Internationella projekt inom verksamhetsområdet kultur-, idrotts- och ungdomsväsendet 2 314 000
Övriga internationella projekt 896 000
Sammanlagt 3 948 000

Med anslaget finansieras verksamhet i anslutning till undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområdes multilaterala internationella samarbete, bilaterala kulturutbyte, utlandsfinländarverksamhet och samarbete med besläktade folk.

Vid dimensioneringen av anslaget har 763 000 euro beaktats som inbesparingar i stöd till och medlemsavgifter i organisationer i enlighet med regeringsprogrammet.


2012 budget 3 948 000
2011 budget 4 711 000
2010 bokslut 4 511 000

22. Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 17 563 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för kopierings- och andra dispositionsrättsersättningar enligt upphovsrättslagen (404/1961) samt till betalning av utgifter för informations- och utredningsverksamhet som gäller kopiering, upptagning och dispositionsrättigheter

2) för kostnader som föranleds av ordnande av den ersättning för utlåning av skyddade verk som betalas till upphovsmännen till ett belopp av högst 3 300 000 euro.

Förklaring:Av anslaget betalas ersättningar som baserar sig på upphovsrättslagen för användning av skyddat material i läroanstalter, allmänna bibliotek och statsförvaltningen i enlighet med avtal som ingås med organisationer som företräder innehavarna av upphovsrätten.

Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 2 125 000 euro som föranleds av en förändring i kopieringsmängden när det gäller användningen av radio- och tv-program i undervisningen, användningen av digitalt material i undervisningen och utlåningen av verk i allmänna bibliotek.


2012 budget 17 563 000
2011 III tilläggsb. 397 000
2011 budget 15 438 000
2010 bokslut 15 313 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 30 800 000 euro.


2012 budget 30 800 000
2011 budget 30 800 000
2010 bokslut 27 627 660

50. Vissa understöd(fast anslag)

Under momentet beviljas 585 000 euro.

Dispositionsplan
     
1. Statsunderstöd enligt lagen om Svenska Finlands folkting (1331/2003) 575 000
2. Paasikivi-Samfundet 10 000
Sammanlagt 585 000


2012 budget 585 000
2011 budget 585 000
2010 bokslut 585 000

51. Understöd för kyrklig och religiös verksamhet(fast anslag)

Under momentet beviljas 2 644 000 euro.

Dispositionsplan
     
1. Understöd till Ortodoxa kyrkan (L 985/2006, 119 §) 2 226 000
2. Understöd till Finlands Sjömanskyrka, skötseln av vissa av den förflyttade befolkningens hjältegravar och iståndsättning av begravningsplatser i det avträdda området 218 000
  — varav i byggnadsunderstöd och understöd för skötsel av byggnadslån till sjömanskyrkor (högst) 152 000
3. Understöd till registrerade religionssamfund 200 000
Sammanlagt 2 644 000

Förklaring:

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
   
Förändring i kostnadsnivån (punkt 1 i dispositionsplanen) 73
Inbesparingar i stöd till och medlemsavgifter i organisationer (regeringsprogr.) -49
Sammanlagt 24


2012 budget 2 644 000
2011 budget 2 620 000
2010 bokslut 2 577 000

66. Finansiella bidrag till internationella organisationer(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 2 210 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till organisationer och program inom Unesco och andra organisationer för mellanstatligt multilateralt kulturellt samarbete.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget
   
Medlemsavgift till Unesco 1 500 000 
Finlands finansiella bidrag till ungdomsstiftelsen för Europa 37 000 
Finlands finansiella bidrag i fråga om delöverenskommelsen för Europarådets ungdomskort 5 000 
Finlands finansiella bidrag till WIPO 100 000 
Finlands finansiella bidrag till ICCROM 22 000 
Utgifter föranledda av ett avtal om skyddande av världens kultur- och naturarv 15 000 
Medlemsavgift till OECD/CERI 24 000 
Finlands finansiella bidrag till Europarådets EURIMAGES-fond 315 000 
Finlands finansiella bidrag till Europeiska audiovisuella observatoriet 22 000 
Finlands finansiella bidrag till Europeiska centret för moderna språk 32 000 
Finlands finansiella bidrag till WADA 54 000 
Medlemsavgift till OECD/INES 27 000 
Finlands finansiella bidrag till UNESCO:s konvention om skydd för och främjande av mångfalden av kulturella uttryck 20 000 
Finlands finansiella bidrag till UNESCO:s konvention mot dopning inom idrotten 20 000 
Finlands finansiella bidrag i fråga om Europarådets utvidgade delöverenskommelse gällande idrott (EPAS) 17 000 
Sammanlagt 2 210 000 

Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 10 000 euro på grund av ändringar i valutakurser och kostnadsnivån.


2012 budget 2 210 000
2011 budget 2 200 000
2010 bokslut 2 166 021