Talousarvioesitys 2007
18. Verohallinto
Selvitysosa:Verohallinto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalan keskeisenä organisaationa. Sen asiakkaita ovat veronsaajat, veronmaksajat sekä tieto- ja asiantuntijapalvelujen käyttäjät.
Valtiovarainministeriö asettaa talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä verohallinnolle vuodelle 2007 alustavasti seuraavat tulostavoitteet:
1. VAIKUTTAVUUS
Verohallinnon perustehtävänä on toimittaa verotus sekä tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaiden taloudelliselle toiminnalle.
Veronsaajiin kohdistuvan asiakasvaikuttavuuden tavoite on edistää verotulojen oikea-aikaista ja oikeamääräistä kertymistä ja tilittämistä veronsaajille. Veronmaksajien asiakasvaikuttavuuden tärkeimpiä tavoitteita ovat asiakkaiden asiointitarpeiden vähentäminen, asioinnin helpottaminen ja verotuksen toimittamisen laatu. Tällä tarkoitetaan erityisesti verotuksen yhdenmukaisuutta ja oikeellisuutta.
Vaikuttavuutta tuetaan toimenpiteillä, joilla varmistetaan veronsaajille tilitettävien verotulojen oikean määräinen ja oikea-aikainen kertyminen. Keinoja tähän ovat asiakkaiden riittävä palvelu ja ohjaus, optimaalisesti kohdistettu verovalvonta sekä verojen tehokas perintä. Veronmaksajien oma toiminta vaikuttaa ratkaisevasti verohallinnon toiminnan tuloksellisuuteen. Verohallinto edistää sitä, että veronmaksajat voivat suoriutua lakisääteisistä velvoitteistaan mahdollisimman vähällä vaivannäöllä. Asiakasviestinnällä varmistetaan, että asiakkaat ovat tietoisia oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan veroasioissa.
Harmaan talouden torjunta on verovalvonnan tärkeä painopistealue, joka näkyy verohallinnon toiminnassa kansallisena ja kansainvälisenä viranomaisyhteistyönä.
Verohallinnon keräämien nimellisarvoisten verotulojen ja nettomenojen kehitys sekä nettomenojen ja verotulojen suhde vuosina 2001—2005 (1 000 euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
Nettomenot | 307 761 | 325 275 | 319 922 | 326 515 | 332 487 |
Bruttoverotulot | 49 765 614 | 49 376 972 | 48 600 500 | 49 858 200 | 52 377 900 |
— suhde % | 0,62 | 0,66 | 0,66 | 0,65 | 0,63 |
Nettoverotulot | 39 360 000 | 40 220 240 | 39 211 620 | 40 152 700 | 41 923 900 |
— suhde % | 0,78 | 0,81 | 0,82 | 0,81 | 0,79 |
2. TOIMINNALLINEN TULOKSELLISUUS
2.1. Toiminnallinen tehokkuus
Työn tuottavuuden kasvutavoite on 3 prosenttia. Taloudellisuuden (yksikkökustannukset) arvioidaan heikkenevän 3,5 prosenttia vuoden 2006 ennusteesta.
Parivuosivertailu | ||||
---|---|---|---|---|
2004 toteutuma |
2005 toteutuma |
2006 ennuste |
2007 ennuste |
|
Tuottavuusindeksi | 100,0 | 101,2 | ||
Taloudellisuusindeksi, hankkeilla | 100,0 | 98,7 | ||
Taloudellisuusindeksi, ilman hankkeita | 100,0 | 94,8 | ||
Tuottavuusindeksi | 100,0 | 101,0 | ||
Taloudellisuusindeksi, hankkeilla | 100,0 | 108,8 | ||
Taloudellisuusindeksi, ilman hankkeita | 100,0 | 109,6 | ||
Tuottavuusindeksi | 100,0 | 103,0 | ||
Taloudellisuusindeksi, hankkeilla | 100,0 | 103,5 | ||
Taloudellisuusindeksi, ilman hankkeita | 100,0 | 103,9 |
Laskennassa käytetään pohjana Tilastokeskuksen mallia, jonka avulla tuotetaan useamman vuoden tehokkuusluvut. Tuottavuusindeksi saadaan jakamalla tuotosindeksi työpanosindeksillä. Taloudellisuusindeksi saadaan jakamalla kustannusindeksi tuotosindeksillä.
Verohallinnon tuottavuustyön keskeisin tavoite on virtaviivaistaa verotusprosesseja lisäämällä automaatiota ja asiakkaille tarkoitettuja itsepalveluja. Tämä parantaa ensivaiheessa henkilöverotuksen tuottavuutta. Yritys- ja yhteisöverotuksessa vaikutukset näkyvät vasta viiveellä. Tukitoimintojen tuottavuustyössä hyödynnetään myös valtiokonsernin ja valtiovarainministeriön hallinnonalan yhteisiä menettelyjä.
Tuottavuustyö vaikuttaa myös toiminnan taloudellisuuteen, mutta muun muassa uusien järjestelmien kehittämisen kalleuden vuoksi taloudellisuus ei voi kehittyä yhtä suotuisasti kuin työn tuottavuus. Myös vuonna 2006 käyttöönotetun uuden palkkausjärjestelmän kustannusvaikutukset hidastavat taloudellisuuskehitystä.
Toiminnan ja lainsäädännön muutoksia tulee arvioida laajasti myös kansalaisten ja yritysten näkökulmasta.
2.2. Tuotokset ja laadunhallinta
Asiakasmäärät | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma | 2006 ennuste | 2007 ennuste | |
Tulo- ja varallisuusverotettu henkilöasiakas | 4 547 710 | 4 589 000 | 4 630 000 |
Verotettu maatalouden harjoittaja | 101 394 | 97 000 | 92 500 |
Verotettu yritysasiakas | 189 488 | 188 000 | 187 000 |
Verotettu yhteisöasiakas | 348 500 | 354 000 | 360 000 |
Liiketoiminnasta alv-velvolliset | 258 176 | 262 000 | 266 000 |
Alkutuotannosta alv-velvolliset | 251 560 | 257 000 | 262 000 |
Säännölliset työnantajat | 116 342 | 116 500 | 117 000 |
Satunnaiset työnantajat | 102 637 | 100 000 | 98 000 |
Kiinteistöverosuorite | 3 810 700 | 3 846 000 | 3 880 543 |
Perintöverotettu | 99 919 | 102 000 | 104 000 |
Toiminnan yhdenmukaisuutta ja oikeellisuutta seurataan verohallinnossa muun muassa evaluointitutkimusten avulla. Tavoitteena sekä henkilöverotuksessa että yritysverotuksessa ovat yhtenäiset valtakunnalliset työmenetelmäohjeet ja valikointikriteerit sen jälkeen, kun nyt käynnissä olevat yhdenmukaistamiseen liittyvät toimenpiteet yritysverotuksessa on tehty. Lisäksi tavoitteena on, että verotuksen toimenpiteiden läpimenoajat ovat yhdenmukaisia eri osissa Suomea ja käsittelyajat ovat veronmaksajien tarpeisiin nähden kohtuulliset.
Veronmaksaja- ja veronsaaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä verohallinnon palveluihin seurataan joka kolmas vuosi tehtävillä asiakastyytyväisyystutkimuksilla. Asiakastyytyväisyystutkimusten toteutumat ja vuoden 2007 kouluarvosanatavoite ovat:
Asiakastyytyväisyys (kouluarvosana) | |||||
---|---|---|---|---|---|
1995 toteutuma |
1998 toteutuma |
2001 toteutuma |
2004 toteutuma |
2007 tavoite |
|
Veronmaksaja-asiakas | |||||
— henkilöasiakas | 7,3 | 7,7 | 7,8 | 7,9 | 8,0 |
— yritysasiakas | ei tutkittu | 7,3 | 7,6 | 7,8 | 7,9 |
Veronsaaja-asiakas | 8,1 | 8,1 | 8,1 |
Verovalvonnassa toiminnan painopistealueena ovat veroja kerryttävä verovalvonta ja harmaan talouden torjunta. Vuosittaiset verovalvontasuunnitelmat sisältävät verovalvonnan tavoitteet. Valtioneuvoston 20.6.2001 tekemän periaatepäätöksen mukainen neljäs toimintaohjelma talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämiseksi on vahvistettu ja virke-projektin määräaikaa on jatkettu vuoden 2008 loppuun.
Ennakkoperinnän ja lopullisen verotuksen vastaavuudessa tavoitteena on, että kokonaispoikkeama vuonna 2007 (verovuosi 2006) voi olla enintään 11 prosenttia maksuunpannuista veroista ja maksuista.
Jäämäperinnän kertymä on 52 prosenttia vuoden 2007 aikana perintään otettujen ja vuonna 2006 maksuunpantujen, mutta maksamatta 1.1.2007 olevien verojen yhteismäärästä.
2.3. Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Verohallinnon henkilötyövuosimäärätavoite vuodelle 2007 on 6 000 henkilötyövuotta. Vuoteen 2011 mennessä tavoitteena on laskea henkilötyövuosimäärä 4 954 henkilötyövuoteen, mikä tarkoittaa 1 220 henkilötyövuoden vähennystä vuoden 2005 toteumaan. Tavoitteen saavuttaminen vaatii lainsäädännön kehittämistä siten, että automatisoidun käsittelyn määrää voidaan lisätä. Henkilötyövuosimäärän alentaminen tapahtuu eläköitymisen ja muun luonnollisen poistuman rajoissa siten, että uutta henkilöstöä rekrytoidaan toiminnan kehittämisen tarpeiden mukaisesti.
Henkilöresurssit | ||||
---|---|---|---|---|
2004 toteutuma |
2005 toteutuma |
2006 tavoite |
2007 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 6 266 | 6 174 | 6 150 | 6 000 |
Osana henkilöstötilinpäätöksen laadintaa toteutetaan työoloihin liittyvä vuotuinen henkilöstökysely (valtiovarainministeriön työolobarometri). Tavoitteena on tukea työhyvinvoinnin kehittämistä. Eräille henkilöstötilinpäätökseen sisältyville mittareille on lisäksi asetettu tavoitearvot.
Henkisten voimavarojen hallinnan ja kehittymisen tavoitteet vuonna 2007 (barometrin asteikko 1—5) | |||
---|---|---|---|
Työolobarometri | 2005 toteutuma |
2006 arvio |
2007 tavoite |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,32 | 3,4 | |
Työilmapiiri ja yhteistyö | 3,56 | 3,6 | |
Johtaminen | 3,28 | 3,35 | |
Kehittymisen tuki | 3,28 | 3,35 | |
Henkilöstötilinpäätöksen mittarit | |||
Korkeakoulututkintojen osuus kasvaa | 33,8 % | 34,5 % | 34,8 % |
Lyhytaikaiset poissaolot eivät lisäänny | 3,64 pv/hlö | 3,64 pv/hlö | 3,64 pv/hlö |
Lähtövaihtuvuus laskee | 143 hlö | 120 hlö | 110 hlö |
3. HANKKEET
Yrittäjyyden politiikkaohjelmaan liittyvän verotilijärjestelmän suunnittelua ja toteutusta jatketaan. Pientyönantajien internet-pohjaista maksupalvelujärjestelmää (Palkka.fi) kehitetään toteuttamalla siihen TYEL-eläkeuudistuksen edellyttämät piirteet.
Tietoyhteiskuntaohjelman tavoitteiden mukaisesti verohallinto jatkaa edelleen sähköisten asiointipalvelujen tuottamista ja edistää sähköisen tiedonvälityksen lisääntymistä. Vuonna 2006 käyttöön otetun Verokortti verkossa -palvelun lisäksi kehitetään henkilöasiakkaille sähköinen palvelu esitäytetyn veroilmoituksen korjaamiseksi. TYVI-tiedonkeruun kattavuutta laajennetaan edelleen.
Verotusprosessien kehittämistä jatketaan. Tavoitteena on nostaa verotustyön tuottavuutta siten, että verotustyössä hyödynnetään yhä enenevässä määrin automaattista menettelyä, systemaattista asiakasanalyysiin perustuvaa valvonnan kohdentamista sekä sähköisiä palveluja ja sähköistä tiedonsiirtoa.
Verotusjärjestelmien vanhenevan teknologian vuoksi järjestelmiä joudutaan uusimaan myös ilman toiminnallisen kehittämisen aikaan saamista, mikä osaltaan kuluttaa kehitysresursseja.
21. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 339 597 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa yrittäjyyden politiikkaohjelmaan kuuluvia pientyönantajien internet-pohjaista maksupalvelujärjestelmä- (Palkka.fi) ja verotilihanketta sekä tietoyhteiskuntaohjelmaan kuuluvia TYVI-palvelujen jatkokehitystä ja markkinointia sekä verotukseen liittyvän sähköisen asioinnin mahdollistamista.
Määrärahan mitoituksessa on huomioitu oikeudenhoidollisista syistä alle omakustannusarvon hinnoitelluista julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen sekä Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2007.
Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 2 950 000 euroa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisen johdosta ja 787 400 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena sekä vähennyksenä 1 600 000 euroa tuottavuustoimenpiteiden johdosta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 varsinainen talousarvio |
2007 esitys |
|
Bruttomenot | 337 262 | 352 187 | 344 397 |
Bruttotulot | 4 776 | 4 700 | 4 800 |
Nettomenot | 332 486 | 347 487 | 339 597 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 41 593 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 58 646 |
2007 talousarvio | 339 597 000 |
2006 lisätalousarvio | 1 750 000 |
2006 talousarvio | 347 487 000 |
2005 tilinpäätös | 349 540 000 |