Talousarvioesitys 2007
40. Tullilaitos
Selvitysosa:Tullilaitos kantaa tullit, tehtäväalueelleen kuuluvat verot ja muut maksut oikein, huolehtii ulkomaankaupan sujuvuudesta sekä yleisestä turvallisuudesta torjumalla laitonta tuontia ja vientiä ja muuta ulkomaankauppaan ja -liikenteeseen liittyvää rikollisuutta, sekä turvaa osaltaan Euroopan unionin ulkomaankaupan ja sisämarkkinoiden häiriöttömän toiminnan huolehtimalla kansallisista ja unionin elinkeinoelämän eduista ja tietotarpeista samoin kuin kauppa-, kilpailu- ja maatalouspoliittisten velvoitteiden toimeenpanosta.
Valtiovarainministeriö asettaa talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä tullilaitokselle vuodelle 2007 seuraavat alustavat tulostavoitteet:
1. VAIKUTTAVUUS
Tullilaitos turvaa osaltaan Euroopan unionin ulkomaankaupan sujuvuuden sekä sisämarkkinoiden häiriöttömän toiminnan sopeuttamalla toimintojaan ja rakenteitaan unionin laajentumisen edellyttämällä tavalla, vahvistaen toimintakykyään itärajan ja Kaakkois-Suomen satamien kautta kulkevan liikenteen hallitsemiseksi. Samalla järkeistetään ja supistetaan toimintoja siellä, missä tehtävien määrä on laajentumisen johdosta tai muista syistä vähentynyt. Sekä unionia että erityisesti Suomea palvelevassa yhteiskunnallisessa suojelutehtävässään laitos vahvistaa toimintaedellytyksiään sisäisen turvallisuuden ohjelman toimeenpanossa.
Tullirikostorjunnan taso vuosina 2005—2007 | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 tavoite |
2007 tavoite |
|
Tullin paljastamat rikokset | 5 196 | 5 300 | 5 300 |
Tullin paljastamien rikosten selvittämistaso (%) | 91 | 92 | 92 |
Tullirikostorjunnan vaikuttavuus (milj. euroa) | 25,85 | 15,00 | 15,00 |
Asiakaspalvelua kehitetään siten, että kullekin asiakasryhmälle tarjotaan sille sopivat ja mahdollisimman sujuvat sekä oikeellisuuden turvaavat tulliasiointitavat. Sähköisen asioinnin käyttöä ja sähköisen palvelun vuorokautista palveluaikaa laajennetaan.
2. TOIMINNALLINEN TULOKSELLISUUS
Toimintaympäristön muutoksista huolimatta säilytetään toiminnan tuloksellisuus kokonaisuudessaan vähintään ennallaan kohdistamalla sekä henkilö- että teknisiä voimavaroja uudelleen.
2.1. Toiminnallinen tehokkuus
Tullilaitos osallistuu valtiovarainministeriön tuottavuusohjelmaan ministeriön linjausten mukaisesti. Laitos valmistautuu taloushallinnon palvelukeskuksen asiakkuuteen vuodesta 2008 alkaen. Tullilaitos hankkii Hansel Oy:n kautta C-kategorian hankinnoistaan vähintään 75 prosenttia, B-kategorian hankinnoistaan vähintään 50 prosenttia. Tullilaitos osallistuu tuottavuusohjelmaan tietohallinnon ja toimitilojen osalta ministeriön kanssa sovittavalla tavalla.
Tullilaitoksen tunnusluvut vuosina 2005—2007 (vuosi 2005=100) | ||||
---|---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 tavoite |
2007 tavoite |
||
Menot | 100 | 109,6 | 97,8 | |
Henkilötyövuodet | 100 | 102,0 | 101,7 | |
Työpanoksella painotetut suoritteet | 100 | 103,9 | 108,6 | |
Varsinaiset suoritteet | 100 | 106,7 | 106,7 | |
Työn tuottavuus: | painotetut suoritteet / htv | 100 | 101,9 | 106,8 |
varsinaiset suoritteet / htv | 100 | 104,6 | 104,9 | |
Taloudellisuus: | menot / painotetuilla suoritteilla | 100 | 105,5 | 90,0 |
menot / varsinaisilla suoritteilla | 100 | 102,7 | 91,7 |
2.2. Laadunhallinta
Laadunhallinnassa kehitetään asiakasryhmittäin tarkoituksenmukaiset tullioikeellisuuden varmistamistavat, jotka ovat sekä asiakkaille että Tullilaitokselle mahdollisimman kustannustehokkaat. Asiakasryhmäkohtaiset laadunhallintamenetelmät otetaan asteittain käyttöön alkaen tullitoiminnaltaan suurista asiakkaista.
Toiminnan laadun arvioimiseksi seurataan verojäämien määrää, verrataan sähköisesti saapuvien tulli-ilmoitusten määrää kaikkiin tuonti-ilmoituksiin, sähköisesti vastaanotettujen eurooppalaisen järjestelmän passitusten lukumäärää kaikkiin järjestelmän passitusten määrään sekä tarkastellaan tullirikosten selvittämisastetta samoin kuin asiakastyytyväisyyttä auto- ja valmisteverotuksessa sekä tulliselvityksessä.
2.3. Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Tullilaitoksen henkilötyövuosikehys vuodelle 2007 on 2 610 henkilötyövuotta. Vähennystä verrattuna vuoteen 2006 on 8 henkilötyövuotta. Henkilötyövuosimäärän vähenemisessä on otettu huomioon tuottavuusohjelman vaatimukset.
Tullilaitoksen henkilöstöstrategialla varmistetaan toimintastrategioita tukevat yhdenmukaiset menettelytavat tullilaitoksessa. Laitoksen arvot määrittävät toimintatavat kaikilla organisaatiotasoilla. Tavoitteena on parantaa Tullilaitoksen kilpailukykyä työnantajana. Johtaminen ja esimiestyö ovat keskeisiä kehittämiskohteita.
Tullilaitoksen palkkausmenot ja henkilötyövuodet vuosina 2005—2007 | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 talousarvio |
2007 esitys |
|
Palkkausmenot, 1 000 € | 103 312 | 105 313 | 106 931 |
Henkilötyövuodet | 2 567 | 2 618 | 2 610 |
Henkilöstöpoliittisten tavoitteiden mittaamisessa käytetään työtyytyväisyystutkimusta, henkilöstötilinpäätöstä sekä lyhytaikaisten sairauspoissaolojen kehittymistä, henkilöstön vaihtuvuutta ja eläköitymisiän muutoksia.
Tullilaitoksen resurssien jakautuminen päätehtävittäin vuosina 2005—20071) | ||||||
2005 | 2006 | 2007 | ||||
htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | |
Ulkomaankaupan sujuvuus (sisältää perusvalvonnan) | 1 080 | 56 390 | 1 100 | 61 721 | 1 072 | 53 834 |
Yhteiskunnan suojaaminen | 520 | 27 156 | 541 | 30 350 | 540 | 27 115 |
Fiskaalisuus | 531 | 27 735 | 531 | 29 806 | 531 | 26 669 |
Tuki (sisältää hallinnon, koulutuksen, tietotekniikan, tietopalvelun ja tilastoinnin) | 436 | 22 731 | 446 | 24 989 | 467 | 23 403 |
Yhteensä | 2 567 | 134 012 | 2 618 | 146 866 | 2 610 | 131 021 |
---|
1) Resurssien jakautumista päätehtävittäin muokataan vastaamaan Tullilaitoksen strategioita (muun muassa perusvalvonta siirretään ulkomaankaupan tehtäväalueelta yhteiskunnan suojaamisen tehtäväalueelle).
21. Tullilaitoksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 129 832 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon EU:lta saatavat tulot pois lukien EU:lle kannettavista kolmansien maiden tulleista saatava kantopalkkio, huumekoiratoimintaan saatavat lahjoitukset sekä mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä. Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 600 000 euroa Imatran tullin ympärivuorokautisen aukiolon mahdollistamiseksi ja 355 200 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena sekä vähennyksenä 390 000 euroa tuottavuustoimenpiteiden johdosta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 varsinainen talousarvio |
2007 esitys |
|
Bruttomenot | 134 334 | 130 083 | 129 972 |
Bruttotulot | 322 | 130 | 140 |
Nettomenot | 134 012 | 129 953 | 129 832 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 366 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 650 |
2007 talousarvio | 129 832 000 |
2006 lisätalousarvio | 11 500 000 |
2006 talousarvio | 129 953 000 |
2005 tilinpäätös | 130 295 000 |