Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Valtiovarainministeriö
         05. Valtiokonttori
         18. Verohallinto
         40. Tullilaitos
         52. Tilastokeskus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

40. TullilaitosPDF-versio

Selvitysosa:Tullilaitos kantaa tullit, tehtäväalueelleen kuuluvat verot ja muut maksut oikein, huolehtii ulkomaankaupan sujuvuudesta sekä yleisestä turvallisuudesta torjumalla laitonta tuontia ja vientiä ja muuta ulkomaankauppaan ja -liikenteeseen liittyvää rikollisuutta, sekä turvaa osaltaan Euroopan unionin ulkomaankaupan ja sisämarkkinoiden häiriöttömän toiminnan huolehtimalla kansallisista ja unionin elinkeinoelämän eduista ja tietotarpeista samoin kuin kauppa-, kilpailu- ja maatalouspoliittisten velvoitteiden toimeenpanosta.

Valtiovarainministeriö asettaa talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä tullilaitokselle vuodelle 2007 seuraavat alustavat tulostavoitteet:

1. VAIKUTTAVUUS

Tullilaitos turvaa osaltaan Euroopan unionin ulkomaankaupan sujuvuuden sekä sisämarkkinoiden häiriöttömän toiminnan sopeuttamalla toimintojaan ja rakenteitaan unionin laajentumisen edellyttämällä tavalla, vahvistaen toimintakykyään itärajan ja Kaakkois-Suomen satamien kautta kulkevan liikenteen hallitsemiseksi. Samalla järkeistetään ja supistetaan toimintoja siellä, missä tehtävien määrä on laajentumisen johdosta tai muista syistä vähentynyt. Sekä unionia että erityisesti Suomea palvelevassa yhteiskunnallisessa suojelutehtävässään laitos vahvistaa toimintaedellytyksiään sisäisen turvallisuuden ohjelman toimeenpanossa.

Tullirikostorjunnan taso vuosina 2005—2007
  2005
toteutuma
2006
tavoite
2007
tavoite
       
Tullin paljastamat rikokset 5 196 5 300 5 300
Tullin paljastamien rikosten selvittämistaso (%) 91 92 92
Tullirikostorjunnan vaikuttavuus (milj. euroa) 25,85 15,00 15,00

Asiakaspalvelua kehitetään siten, että kullekin asiakasryhmälle tarjotaan sille sopivat ja mahdollisimman sujuvat sekä oikeellisuuden turvaavat tulliasiointitavat. Sähköisen asioinnin käyttöä ja sähköisen palvelun vuorokautista palveluaikaa laajennetaan.

2. TOIMINNALLINEN TULOKSELLISUUS

Toimintaympäristön muutoksista huolimatta säilytetään toiminnan tuloksellisuus kokonaisuudessaan vähintään ennallaan kohdistamalla sekä henkilö- että teknisiä voimavaroja uudelleen.

2.1. Toiminnallinen tehokkuus

Tullilaitos osallistuu valtiovarainministeriön tuottavuusohjelmaan ministeriön linjausten mukaisesti. Laitos valmistautuu taloushallinnon palvelukeskuksen asiakkuuteen vuodesta 2008 alkaen. Tullilaitos hankkii Hansel Oy:n kautta C-kategorian hankinnoistaan vähintään 75 prosenttia, B-kategorian hankinnoistaan vähintään 50 prosenttia. Tullilaitos osallistuu tuottavuusohjelmaan tietohallinnon ja toimitilojen osalta ministeriön kanssa sovittavalla tavalla.

Tullilaitoksen tunnusluvut vuosina 2005—2007 (vuosi 2005=100)
    2005
toteutuma
2006
tavoite
2007
tavoite
         
Menot   100 109,6 97,8
Henkilötyövuodet   100 102,0 101,7
Työpanoksella painotetut suoritteet   100 103,9 108,6
Varsinaiset suoritteet   100 106,7 106,7
Työn tuottavuus: painotetut suoritteet / htv 100 101,9 106,8
  varsinaiset suoritteet / htv 100 104,6 104,9
Taloudellisuus: menot / painotetuilla suoritteilla 100 105,5 90,0
  menot / varsinaisilla suoritteilla 100 102,7 91,7

2.2. Laadunhallinta

Laadunhallinnassa kehitetään asiakasryhmittäin tarkoituksenmukaiset tullioikeellisuuden varmistamistavat, jotka ovat sekä asiakkaille että Tullilaitokselle mahdollisimman kustannustehokkaat. Asiakasryhmäkohtaiset laadunhallintamenetelmät otetaan asteittain käyttöön alkaen tullitoiminnaltaan suurista asiakkaista.

Toiminnan laadun arvioimiseksi seurataan verojäämien määrää, verrataan sähköisesti saapuvien tulli-ilmoitusten määrää kaikkiin tuonti-ilmoituksiin, sähköisesti vastaanotettujen eurooppalaisen järjestelmän passitusten lukumäärää kaikkiin järjestelmän passitusten määrään sekä tarkastellaan tullirikosten selvittämisastetta samoin kuin asiakastyytyväisyyttä auto- ja valmisteverotuksessa sekä tulliselvityksessä.

2.3. Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Tullilaitoksen henkilötyövuosikehys vuodelle 2007 on 2 610 henkilötyövuotta. Vähennystä verrattuna vuoteen 2006 on 8 henkilötyövuotta. Henkilötyövuosimäärän vähenemisessä on otettu huomioon tuottavuusohjelman vaatimukset.

Tullilaitoksen henkilöstöstrategialla varmistetaan toimintastrategioita tukevat yhdenmukaiset menettelytavat tullilaitoksessa. Laitoksen arvot määrittävät toimintatavat kaikilla organisaatiotasoilla. Tavoitteena on parantaa Tullilaitoksen kilpailukykyä työnantajana. Johtaminen ja esimiestyö ovat keskeisiä kehittämiskohteita.

Tullilaitoksen palkkausmenot ja henkilötyövuodet vuosina 2005—2007
  2005
toteutuma
2006
talousarvio
2007
esitys
       
Palkkausmenot, 1 000 € 103 312 105 313 106 931
Henkilötyövuodet 2 567 2 618 2 610

Henkilöstöpoliittisten tavoitteiden mittaamisessa käytetään työtyytyväisyystutkimusta, henkilöstötilinpäätöstä sekä lyhytaikaisten sairauspoissaolojen kehittymistä, henkilöstön vaihtuvuutta ja eläköitymisiän muutoksia.

Tullilaitoksen resurssien jakautuminen päätehtävittäin vuosina 2005—20071)
  2005 2006 2007
  htv 1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 €
             
Ulkomaankaupan sujuvuus (sisältää perusvalvonnan) 1 080 56 390 1 100 61 721 1 072 53 834
Yhteiskunnan suojaaminen 520 27 156 541 30 350 540 27 115
Fiskaalisuus 531 27 735 531 29 806 531 26 669
Tuki (sisältää hallinnon, koulutuksen, tietotekniikan, tietopalvelun ja tilastoinnin) 436 22 731 446 24 989 467 23 403
Yhteensä 2 567 134 012 2 618 146 866 2 610 131 021

1) Resurssien jakautumista päätehtävittäin muokataan vastaamaan Tullilaitoksen strategioita (muun muassa perusvalvonta siirretään ulkomaankaupan tehtäväalueelta yhteiskunnan suojaamisen tehtäväalueelle).

21. Tullilaitoksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 129 832 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon EU:lta saatavat tulot pois lukien EU:lle kannettavista kolmansien maiden tulleista saatava kantopalkkio, huumekoiratoimintaan saatavat lahjoitukset sekä mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä. Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 600 000 euroa Imatran tullin ympärivuorokautisen aukiolon mahdollistamiseksi ja 355 200 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena sekä vähennyksenä 390 000 euroa tuottavuustoimenpiteiden johdosta.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)      
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Bruttomenot 134 334 130 083 129 972
Bruttotulot 322 130 140
Nettomenot 134 012 129 953 129 832
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 8 366    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4 650    


2007 talousarvio 129 832 000
2006 lisätalousarvio 11 500 000
2006 talousarvio 129 953 000
2005 tilinpäätös 130 295 000