Talousarvioesitys 2007
99. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muut menot
Selvitysosa:
Kriisinhallinta
Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ml. kriisinhallinta kehitetään eduskunnalle syksyllä 2004 annetun turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon mukaisesti. Suomen kriisinhallintatoiminnan tavoitteena on vahvistaa kansainvälisen yhteisön kykyä puuttua kansainvälisiin konflikteihin ja kriisitilanteisiin sekä kehittää kansallisia valmiuksia, ottaen huomioon Suomen kansainväliset velvoitteet.
Suomi on mukana keskeisten maailmanlaajuisten ja eurooppalaisten kriisinhallintaa toteutettavien kansainvälisten järjestöjen työssä osallistuen toiminnan ja sen edellyttämien valmiuksien kehittämiseen samoin kuin kriisinhallintatehtäviin eri puolilla maailmaa. Suomi osallistuu sotilaallisiin ja siviilikriisinhallintatehtäviin Euroopassa (painopiste Länsi-Balkanilla), Lähi-idässä, Kaukasuksella, Aasiassa (painopiste Afganistanissa) ja Afrikassa. Rauhanturvaoperaatioihin ja siviilikriisinhallintatehtäviin palkattua henkilöstöä arvioidaan olevan noin 1 100 henkilötyövuotta.
Siviilikriisinhallinnan kehittämistä jatketaan unionin prioriteettialueilla poliisitoiminnassa, oikeusvaltiokehityksessä, siviilihallinnon kehittämisessä ja pelastustoimessa sekä vahvistamalla osallistumista muiden kansainvälisten järjestöjen kuten YK:n, Etyjin, EN:n ja muiden toimijoiden johtamiin operaatioihin. Tavoitteena on EU:n konseptuaalisen työn sekä voimavarojen vahvistaminen ja operationaalisuuden saavuttamisen edistäminen kaikilla prioriteettialueilla. Prioriteettialueista painotetaan etenkin oikeusvaltioperiaatetta, sen laajamittaista kehitystä ja sisällyttämistä tuleviin operaatioihin. Tavoitteena on kehittää siviilikriisinhallinnan toimintakykyä edistämällä siviili- ja sotilaallisen kriisinhallintaosallistumisen keskinäistä synergiaa ja yhteistoimintaa.
Ulkoasiainministeriö kehittää yhdessä sisäasiainministeriön kanssa Suomen valmiuksia osallistua siviilikriisinhallintaoperaatioihin. Lisäksi tavoitteena on saada lisää suomalaisia merkittäviin siviilikriisinhallinnan johtotehtäviin järjestöihin ja operaatioihin.
Kioton joustomekanismit
Hallitusohjelman mukaisesti tavoitteena on vahvistaa Suomen toimintaa kansainvälisessä ympäristöpolitiikassa, mihin pyritään mm. toteuttamalla Kioton pöytäkirjan joustomekanismeja kehitys- ja muissa maissa. Ulkoasiainministeriö huolehtii ns. puhtaan kehityksen mekanismin kautta hankittavista päästövähenemistä hallituksen energia- ja ilmastopoliittisen strategian mukaisesti.
Etyj-puheenjohtajuus
Suomi toimii vuonna 2008 Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön, Etyj, puheenjohtajana. Järjestön puheenjohtajuudesta päätettiin ulkoministerikokouksessa Ljubljanassa joulukuussa 2005. Puheenjohtajamaan ulkoasiainministeri toimii Etyjin puheenjohtajana, jonka vastuulla on Etyjin poliittinen ohjaus. Vuoden mittaisen puheenjohtajuuden lisäksi Suomi toimii järjestön troikkajäsenenä vuosina 2007—2009. Puheenjohtajuudesta aiheutuu lisäkustannuksia vuodesta 2007 lähtien. Puheenjohtajuuden menestykselliseksi hoitamiseksi ulkoasiainministeriöön perustetaan vuoden 2007 alusta Etyj-puheenjohtajuussihteeristö sekä vahvistetaan Wienin Etyj-edustustoa.
01. Euroopan parlamentin jäsenten palkkaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 1 154 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Euroopan parlamentin Suomen edustajien palkkausmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 4 000 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena.
2007 talousarvio | 1 154 000 |
2006 talousarvio | 1 150 000 |
2005 tilinpäätös | 955 367 |
21. Tilapäinen edustus kansainvälisissä neuvotteluissa (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 213 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtio- ja ministerivierailuista aiheutuvien menojen maksamiseen Suomessa ja ulkomailla. Määrärahaa saa käyttää myös valtio- ja ministerivierailuihin liittyvän tilapäisen työvoiman palkkioiden ja työnantajamaksujen maksamiseen.
2007 talousarvio | 2 213 000 |
2006 talousarvio | 2 213 000 |
2005 tilinpäätös | 1 549 016 |
22. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 57 441 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kriisinhallintalaissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin sekä kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavaan tukeen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää sellaisten kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden taloudelliseen tukemiseen, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muutoin osallistu.
Siinä tapauksessa, että Suomelle esitetään pyyntö uuden kriisinhallintajoukon lähettämisestä kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin, ja Suomi päättää kriisinhallintajoukon asettamisesta tai että Suomi päättää jatkaa osallistumistaan jo käynnissä olevan operaation seuraavaan vaiheeseen, saa näihin menoihin käyttää tälle momentille myönnettyjä määrärahoja.
Käyttösuunnitelma | € | |
---|---|---|
01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 12 253 000 |
03. | Liberian kriisinhallintaoperaation menot (UNMIL-operaatio) | 197 000 |
04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 21 621 000 |
05. | Yhteiset menot | 2 100 000 |
06. | Suomen Bosnia-Hertsegovinan kriisinhallintajoukon menot (ALTHEA/EUFOR-operaatio) | 7 033 000 |
07. | YKSOS:n menot (UNMIS-operaatio) | 197 000 |
08. | SRJA:n menot (ISAF-operaatio) | 7 616 000 |
09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin rauhanturvaamisoperaatioihin sekä muihin rauhanturvamenoihin | 6 424 000 |
Yhteensä | 57 441 000 |
Selvitysosa:Määräraha on mitoitettu Suomen kriisinhallintajoukkojen vahvuuksien ja tehtävävaatimusten mukaisesti ottaen huomioon ne kriisinhallintaoperaatiot, joihin Suomi todennäköisesti tulee osallistumaan vuonna 2007. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen yhteisvahvuus on noin 1 000 sotilasta. YK:n maksamat palkkausmenokorvaukset tuloutetaan momentille 12.24.99.
Momentin nimike on muutettu.
2007 talousarvio | 57 441 000 |
2006 lisätalousarvio | — |
2006 talousarvio | 49 119 000 |
2005 tilinpäätös | 46 249 115 |
25. Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 14 136 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvasta suomalaisesta siviilihenkilöstöstä aiheutuvien erityismenojen ja Suomen siviilikriisinhallintatoiminnasta aiheutuvien muiden menojen maksamiseen sekä muiden hallinnonalojen siviilikriisinhallintaan osallistuvien virkamiesten menojen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää myös siviilikriisinhallinnan projekteihin ja koulutukseen Suomessa, vaalitarkkailijoiden aiheuttamien menojen maksamiseen, siviilikriisinhallintatoimintaa harjoittavien järjestöjen toiminnan tukemiseen sekä siviilikriisinhallinnan tehtävissä toimivalle henkilöstölle otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää 4 000 000 euroa uusiin siviilikriisinhallintaprojekteihin tai käynnissä olevien siviilikriisinhallintaprojektien mahdollisiin lisämenoihin.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 200 000 euroa siirtona momentille 26.01.21 siviilikriisinhallinnan koulutusmenoina. Määräraha on mitoitettu siviilikriisinhallintatoimintaan osallistuvan 100 henkilötyövuoden mukaisesti ottaen huomioon ne siviilikriisinhallinnan projektit, joihin Suomi todennäköisesti tulee osallistumaan muun muassa Euroopan unionin mahdollisten laajentuvien siviilikriisinhallintatehtävien myötä. Järjestöiltä saatavat tulot on budjetoitu momentille 12.24.99.
Aiemmin tältä momentilta rahoitettu KATU ry:n tuki rahoitetaan momentilta 24.99.50.
2007 talousarvio | 14 136 000 |
2006 talousarvio | 14 411 000 |
2005 tilinpäätös | 12 476 468 |
26. Etyj-puheenjohtajuus(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 1 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Suomelle vuonna 2008 tulevan Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön, Etyj, puheenjohtajuuskauden valmistelusta ja suunnittelusta aiheutuvien menojen, mukaan lukien määräaikaisen henkilöstön palkkausten, maksamiseen.
Selvitysosa:Vuoden 2007 aikana tehdään valtaosa puheenjohtajuuskauteen liittyvästä valmistelutyöstä. Ulkoasiainministeriöön perustetaan 1.1.2007 lähtien Etyj-puheenjohtajuutta varten erillinen sihteeristö, jonka tehtävänä on vastata puheenjohtajuuskauden sisältövalmistelusta sekä puheenjohtajuuskautena järjestettävien kokousten, vierailujen ja muiden tapahtumien järjestelyistä. Näistä tärkein on vuonna 2008 järjestettävä ministerikokous. Puheenjohtajuuskaudella Wienin Etyj-edustusto (WET) hoitaa Etyjin pysyvän neuvoston, sen valmistelukomitean, talous- ja hallintokomitean sekä useiden työryhmien puheenjohtajuuden. Etyj-edustustoa vahvistetaan vuoden 2007 aikana.
2007 talousarvio | 1 100 000 |
50. Eräät valtionavut(kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 1 315 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen käyttösuunnitelmassa mainituille yhteisöille. Kansalaisjärjestöjen Eurooppa-tiedotukseen varatusta määrärahasta osoitetaan Eurooppalainen Suomi ry:lle 219 000 euroa ja Vaihtoehto EU:lle Tiedotuskeskus ry:lle 51 000 euroa.
Käyttösuunnitelma | € |
---|---|
Kansalaisjärjestöjen Eurooppa-tiedotus | 515 000 |
Suomen YK-liitto ry | 315 000 |
Suomen toimikunta Euroopan turvallisuuden edistämiseksi | 110 000 |
Saamelaisneuvosto | 50 000 |
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssin toimintaa tukevat järjestöt sekä ihmisoikeusjärjestöt | 45 000 |
SPR:n kansainvälisen humanitaarisen oikeuden ja Geneven sopimusten tunnetuksi tekeminen Suomessa | 60 000 |
KATU ry | 100 000 |
Muut kansainvälistä toimintaa harjoittavat yhteisöt | 120 000 |
Yhteensä | 1 315 000 |
Selvitysosa:Aiemmin tältä momentilta rahoitetut kehitysyhteistyökelpoiset valtionavut, mukaan lukien Suomen UNICEF-yhdistys, Suomen UNIFEM - Finlands UNIFEM ry ja Suomen Pakolaisapu ry, rahoitetaan momentin 24.30.66 käyttösuunnitelman kohdasta 8. (Tuki kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyölle, kehitysyhteistyön Palvelukeskukselle KePa ja kehitysyhteistyötiedotukselle) ja momentilta 24.99.25 rahoitettu KATU ry:n tuki tältä momentilta.
2007 talousarvio | 1 315 000 |
2006 talousarvio | 1 383 000 |
2005 tilinpäätös | 1 704 806 |
51. Hädänalaisten avustaminen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 39 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää konsulipalvelulain mukaan hädänalaisessa asemassa olevien henkilöiden kotiuttamisesta ja avustamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen, tileistä poistoihin sekä avustuksien maksamiseen ulkomailla.
2007 talousarvio | 39 000 |
2006 talousarvio | 39 000 |
2005 tilinpäätös | 18 512 |
66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 86 323 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ulkoasiainministeriön toimialaan liittyvien järjestöjen jäsenmaksujen ja vapaaehtoisten rahoitusavustusten maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon Suomen maksuosuus YK:n päämajan peruskorjaukseen (CMP).
Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen | € |
---|---|
Maksuosuus Pohjoismaiden ministerineuvoston talousarvioon | 21 596 000 |
Maksuosuus YK:n talousarvioon | 8 518 000 |
Maksuosuus YK:n ympäristörahastolle (UNEP) | 2 860 000 |
Maksuosuus otsonirahastolle | 737 000 |
Maksuosuus YK:n rauhanturvajoukoille | 22 843 000 |
Maksuosuus YK:n päämajan peruskorjaukseen (CMP) | 1 512 000 |
Maksuosuus YK:n asuinyhdyskuntarahastolle (UNCHS) | 460 000 |
Kemiallisen aseen kieltojärjestön jäsenmaksu (OPCW) | 385 000 |
Maksuosuudet muille YK:n alaisille järjestöille ja rahastoille | 4 917 000 |
Euroopan Neuvoston jäsenmaksut | 3 330 000 |
OECD:n jäsenmaksu | 2 018 000 |
WTO:n jäsenmaksu | 710 000 |
Maksuosuudet ETYJ:n talousarvioihin | 4 150 000 |
Maksuosuus maailmanlaajuiselle ympäristörahastolle (GEF) | 8 000 000 |
Ydinkoekieltosopimus; Suomen maksuosuus valmistelukomitean kustannuksista | 461 000 |
Muut jäsenmaksut | 3 826 000 |
Yhteensä | 86 323 000 |
2007 talousarvio | 86 323 000 |
2006 talousarvio | 84 886 000 |
2005 tilinpäätös | 74 550 458 |
67. Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot(siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 300 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisen ilmastosopimuksen alaiseen yhteistyöhön kehitysmaiden kanssa sekä Suomen Kioton joustomekanismeja koskevan koeohjelman ja sen hankkeiden kustannuksiin.
Vuoden 2007 aikana saa tehdä yhteistyötä koskevia sopimuksia ja antaa sitoumuksia, joista aiheutuu menoja vuoden 2007 jälkeisille vuosille yhteensä enintään 2 000 000 euron arvosta.
Selvitysosa:Aiemmin myönnettyjen valtuuksien käytöstä arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja enintään 300 000 euroa vuonna 2007.
Hallituksen energia- ja ilmastopoliittisen strategian mukaisesti ulkoasiainministeriö huolehtii ns. puhtaan kehityksen mekanismin kautta hankittavista päästövähenemistä. Koeohjelman kustannusten osalta määrärahat osoitetaan ulkoasiainministeriölle. Koeohjelman kustannuksiin kuuluu myös eräitä ns. yhteistoteutushankkeisiin kuuluvia kustannuksia.
Energia- ja ilmastopoliittisen strategian sisältämien uusien päästövähenemähankintojen osalta varat osoitetaan kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan talousarviosta erikseen ulkoasiainministeriön käyttöön.
2007 talousarvio | 300 000 |
2006 talousarvio | 1 000 000 |
2005 tilinpäätös | 1 000 000 |
95. Kurssivaihtelut (arviomääräraha)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ulkoasiainministeriön vahvistamien tilikurssien ja pankkien virallisten päivänkurssien välisten laskennallisten sekä muiden valuuttamääräisten ulkomaisten maksujen laskennallisten kurssierojen kattamiseen.
2007 talousarvio | 17 000 |
2006 talousarvio | 17 000 |
2005 tilinpäätös | — |