Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Ulkoasiainhallinto
         50. Lähialueyhteistyö
              26. Etyj-puheenjohtajuus
              50. Eräät valtionavut
              95. Kurssivaihtelut
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

99. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muut menotPDF-versio

Selvitysosa:

Kriisinhallinta

Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ml. kriisinhallinta kehitetään eduskunnalle syksyllä 2004 annetun turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon mukaisesti. Suomen kriisinhallintatoiminnan tavoitteena on vahvistaa kansainvälisen yhteisön kykyä puuttua kansainvälisiin konflikteihin ja kriisitilanteisiin sekä kehittää kansallisia valmiuksia, ottaen huomioon Suomen kansainväliset velvoitteet.

Suomi on mukana keskeisten maailmanlaajuisten ja eurooppalaisten kriisinhallintaa toteutettavien kansainvälisten järjestöjen työssä osallistuen toiminnan ja sen edellyttämien valmiuksien kehittämiseen samoin kuin kriisinhallintatehtäviin eri puolilla maailmaa. Suomi osallistuu sotilaallisiin ja siviilikriisinhallintatehtäviin Euroopassa (painopiste Länsi-Balkanilla), Lähi-idässä, Kaukasuksella, Aasiassa (painopiste Afganistanissa) ja Afrikassa. Rauhanturvaoperaatioihin ja siviilikriisinhallintatehtäviin palkattua henkilöstöä arvioidaan olevan noin 1 100 henkilötyövuotta.

Siviilikriisinhallinnan kehittämistä jatketaan unionin prioriteettialueilla poliisitoiminnassa, oikeusvaltiokehityksessä, siviilihallinnon kehittämisessä ja pelastustoimessa sekä vahvistamalla osallistumista muiden kansainvälisten järjestöjen kuten YK:n, Etyjin, EN:n ja muiden toimijoiden johtamiin operaatioihin. Tavoitteena on EU:n konseptuaalisen työn sekä voimavarojen vahvistaminen ja operationaalisuuden saavuttamisen edistäminen kaikilla prioriteettialueilla. Prioriteettialueista painotetaan etenkin oikeusvaltioperiaatetta, sen laajamittaista kehitystä ja sisällyttämistä tuleviin operaatioihin. Tavoitteena on kehittää siviilikriisinhallinnan toimintakykyä edistämällä siviili- ja sotilaallisen kriisinhallintaosallistumisen keskinäistä synergiaa ja yhteistoimintaa.

Ulkoasiainministeriö kehittää yhdessä sisäasiainministeriön kanssa Suomen valmiuksia osallistua siviilikriisinhallintaoperaatioihin. Lisäksi tavoitteena on saada lisää suomalaisia merkittäviin siviilikriisinhallinnan johtotehtäviin järjestöihin ja operaatioihin.

Kioton joustomekanismit

Hallitusohjelman mukaisesti tavoitteena on vahvistaa Suomen toimintaa kansainvälisessä ympäristöpolitiikassa, mihin pyritään mm. toteuttamalla Kioton pöytäkirjan joustomekanismeja kehitys- ja muissa maissa. Ulkoasiainministeriö huolehtii ns. puhtaan kehityksen mekanismin kautta hankittavista päästövähenemistä hallituksen energia- ja ilmastopoliittisen strategian mukaisesti.

Etyj-puheenjohtajuus

Suomi toimii vuonna 2008 Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön, Etyj, puheenjohtajana. Järjestön puheenjohtajuudesta päätettiin ulkoministerikokouksessa Ljubljanassa joulukuussa 2005. Puheenjohtajamaan ulkoasiainministeri toimii Etyjin puheenjohtajana, jonka vastuulla on Etyjin poliittinen ohjaus. Vuoden mittaisen puheenjohtajuuden lisäksi Suomi toimii järjestön troikkajäsenenä vuosina 2007—2009. Puheenjohtajuudesta aiheutuu lisäkustannuksia vuodesta 2007 lähtien. Puheenjohtajuuden menestykselliseksi hoitamiseksi ulkoasiainministeriöön perustetaan vuoden 2007 alusta Etyj-puheenjohtajuussihteeristö sekä vahvistetaan Wienin Etyj-edustustoa.

01. Euroopan parlamentin jäsenten palkkaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 1 154 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Euroopan parlamentin Suomen edustajien palkkausmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 4 000 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena.


2007 talousarvio 1 154 000
2006 talousarvio 1 150 000
2005 tilinpäätös 955 367

21. Tilapäinen edustus kansainvälisissä neuvotteluissa (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 2 213 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtio- ja ministerivierailuista aiheutuvien menojen maksamiseen Suomessa ja ulkomailla. Määrärahaa saa käyttää myös valtio- ja ministerivierailuihin liittyvän tilapäisen työvoiman palkkioiden ja työnantajamaksujen maksamiseen.


2007 talousarvio 2 213 000
2006 talousarvio 2 213 000
2005 tilinpäätös 1 549 016

22. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 57 441 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kriisinhallintalaissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin sekä kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavaan tukeen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää sellaisten kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden taloudelliseen tukemiseen, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muutoin osallistu.

Siinä tapauksessa, että Suomelle esitetään pyyntö uuden kriisinhallintajoukon lähettämisestä kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin, ja Suomi päättää kriisinhallintajoukon asettamisesta tai että Suomi päättää jatkaa osallistumistaan jo käynnissä olevan operaation seuraavaan vaiheeseen, saa näihin menoihin käyttää tälle momentille myönnettyjä määrärahoja.

Käyttösuunnitelma
     
01. EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot 12 253 000
03. Liberian kriisinhallintaoperaation menot (UNMIL-operaatio) 197 000
04. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 21 621 000
05. Yhteiset menot 2 100 000
06. Suomen Bosnia-Hertsegovinan kriisinhallintajoukon menot (ALTHEA/EUFOR-operaatio) 7 033 000
07. YKSOS:n menot (UNMIS-operaatio) 197 000
08. SRJA:n menot (ISAF-operaatio) 7 616 000
09. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin rauhanturvaamisoperaatioihin sekä muihin rauhanturvamenoihin 6 424 000
Yhteensä 57 441 000

Selvitysosa:Määräraha on mitoitettu Suomen kriisinhallintajoukkojen vahvuuksien ja tehtävävaatimusten mukaisesti ottaen huomioon ne kriisinhallintaoperaatiot, joihin Suomi todennäköisesti tulee osallistumaan vuonna 2007. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen yhteisvahvuus on noin 1 000 sotilasta. YK:n maksamat palkkausmenokorvaukset tuloutetaan momentille 12.24.99.

Momentin nimike on muutettu.


2007 talousarvio 57 441 000
2006 lisätalousarvio
2006 talousarvio 49 119 000
2005 tilinpäätös 46 249 115

25. Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 14 136 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvasta suomalaisesta siviilihenkilöstöstä aiheutuvien erityismenojen ja Suomen siviilikriisinhallintatoiminnasta aiheutuvien muiden menojen maksamiseen sekä muiden hallinnonalojen siviilikriisinhallintaan osallistuvien virkamiesten menojen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää myös siviilikriisinhallinnan projekteihin ja koulutukseen Suomessa, vaalitarkkailijoiden aiheuttamien menojen maksamiseen, siviilikriisinhallintatoimintaa harjoittavien järjestöjen toiminnan tukemiseen sekä siviilikriisinhallinnan tehtävissä toimivalle henkilöstölle otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää 4 000 000 euroa uusiin siviilikriisinhallintaprojekteihin tai käynnissä olevien siviilikriisinhallintaprojektien mahdollisiin lisämenoihin.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 200 000 euroa siirtona momentille 26.01.21 siviilikriisinhallinnan koulutusmenoina. Määräraha on mitoitettu siviilikriisinhallintatoimintaan osallistuvan 100 henkilötyövuoden mukaisesti ottaen huomioon ne siviilikriisinhallinnan projektit, joihin Suomi todennäköisesti tulee osallistumaan muun muassa Euroopan unionin mahdollisten laajentuvien siviilikriisinhallintatehtävien myötä. Järjestöiltä saatavat tulot on budjetoitu momentille 12.24.99.

Aiemmin tältä momentilta rahoitettu KATU ry:n tuki rahoitetaan momentilta 24.99.50.


2007 talousarvio 14 136 000
2006 talousarvio 14 411 000
2005 tilinpäätös 12 476 468

26. Etyj-puheenjohtajuus(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Suomelle vuonna 2008 tulevan Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön, Etyj, puheenjohtajuuskauden valmistelusta ja suunnittelusta aiheutuvien menojen, mukaan lukien määräaikaisen henkilöstön palkkausten, maksamiseen.

Selvitysosa:Vuoden 2007 aikana tehdään valtaosa puheenjohtajuuskauteen liittyvästä valmistelutyöstä. Ulkoasiainministeriöön perustetaan 1.1.2007 lähtien Etyj-puheenjohtajuutta varten erillinen sihteeristö, jonka tehtävänä on vastata puheenjohtajuuskauden sisältövalmistelusta sekä puheenjohtajuuskautena järjestettävien kokousten, vierailujen ja muiden tapahtumien järjestelyistä. Näistä tärkein on vuonna 2008 järjestettävä ministerikokous. Puheenjohtajuuskaudella Wienin Etyj-edustusto (WET) hoitaa Etyjin pysyvän neuvoston, sen valmistelukomitean, talous- ja hallintokomitean sekä useiden työryhmien puheenjohtajuuden. Etyj-edustustoa vahvistetaan vuoden 2007 aikana.


2007 talousarvio 1 100 000

50. Eräät valtionavut(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 1 315 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen käyttösuunnitelmassa mainituille yhteisöille. Kansalaisjärjestöjen Eurooppa-tiedotukseen varatusta määrärahasta osoitetaan Eurooppalainen Suomi ry:lle 219 000 euroa ja Vaihtoehto EU:lle Tiedotuskeskus ry:lle 51 000 euroa.

Käyttösuunnitelma
   
Kansalaisjärjestöjen Eurooppa-tiedotus 515 000
Suomen YK-liitto ry 315 000 
Suomen toimikunta Euroopan turvallisuuden edistämiseksi 110 000
Saamelaisneuvosto 50 000
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssin toimintaa tukevat järjestöt sekä ihmisoikeusjärjestöt 45 000
SPR:n kansainvälisen humanitaarisen oikeuden ja Geneven sopimusten tunnetuksi tekeminen Suomessa 60 000
KATU ry 100 000
Muut kansainvälistä toimintaa harjoittavat yhteisöt 120 000
Yhteensä 1 315 000

Selvitysosa:Aiemmin tältä momentilta rahoitetut kehitysyhteistyökelpoiset valtionavut, mukaan lukien Suomen UNICEF-yhdistys, Suomen UNIFEM - Finlands UNIFEM ry ja Suomen Pakolaisapu ry, rahoitetaan momentin 24.30.66 käyttösuunnitelman kohdasta 8. (Tuki kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyölle, kehitysyhteistyön Palvelukeskukselle KePa ja kehitysyhteistyötiedotukselle) ja momentilta 24.99.25 rahoitettu KATU ry:n tuki tältä momentilta.


2007 talousarvio 1 315 000
2006 talousarvio 1 383 000
2005 tilinpäätös 1 704 806

51. Hädänalaisten avustaminen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 39 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää konsulipalvelulain mukaan hädänalaisessa asemassa olevien henkilöiden kotiuttamisesta ja avustamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen, tileistä poistoihin sekä avustuksien maksamiseen ulkomailla.


2007 talousarvio 39 000
2006 talousarvio 39 000
2005 tilinpäätös 18 512

66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 86 323 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ulkoasiainministeriön toimialaan liittyvien järjestöjen jäsenmaksujen ja vapaaehtoisten rahoitusavustusten maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon Suomen maksuosuus YK:n päämajan peruskorjaukseen (CMP).

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Maksuosuus Pohjoismaiden ministerineuvoston talousarvioon 21 596 000
Maksuosuus YK:n talousarvioon 8 518 000
Maksuosuus YK:n ympäristörahastolle (UNEP) 2 860 000
Maksuosuus otsonirahastolle 737 000
Maksuosuus YK:n rauhanturvajoukoille 22 843 000
Maksuosuus YK:n päämajan peruskorjaukseen (CMP) 1 512 000
Maksuosuus YK:n asuinyhdyskuntarahastolle (UNCHS) 460 000
Kemiallisen aseen kieltojärjestön jäsenmaksu (OPCW) 385 000
Maksuosuudet muille YK:n alaisille järjestöille ja rahastoille 4 917 000
Euroopan Neuvoston jäsenmaksut 3 330 000
OECD:n jäsenmaksu 2 018 000
WTO:n jäsenmaksu 710 000
Maksuosuudet ETYJ:n talousarvioihin 4 150 000
Maksuosuus maailmanlaajuiselle ympäristörahastolle (GEF) 8 000 000
Ydinkoekieltosopimus; Suomen maksuosuus valmistelukomitean kustannuksista 461 000
Muut jäsenmaksut 3 826 000
Yhteensä 86 323 000


2007 talousarvio 86 323 000
2006 talousarvio 84 886 000
2005 tilinpäätös 74 550 458

67. Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 300 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kansainvälisen ilmastosopimuksen alaiseen yhteistyöhön kehitysmaiden kanssa sekä Suomen Kioton joustomekanismeja koskevan koeohjelman ja sen hankkeiden kustannuksiin.

Vuoden 2007 aikana saa tehdä yhteistyötä koskevia sopimuksia ja antaa sitoumuksia, joista aiheutuu menoja vuoden 2007 jälkeisille vuosille yhteensä enintään 2 000 000 euron arvosta.

Selvitysosa:Aiemmin myönnettyjen valtuuksien käytöstä arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja enintään 300 000 euroa vuonna 2007.

Hallituksen energia- ja ilmastopoliittisen strategian mukaisesti ulkoasiainministeriö huolehtii ns. puhtaan kehityksen mekanismin kautta hankittavista päästövähenemistä. Koeohjelman kustannusten osalta määrärahat osoitetaan ulkoasiainministeriölle. Koeohjelman kustannuksiin kuuluu myös eräitä ns. yhteistoteutushankkeisiin kuuluvia kustannuksia.

Energia- ja ilmastopoliittisen strategian sisältämien uusien päästövähenemähankintojen osalta varat osoitetaan kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan talousarviosta erikseen ulkoasiainministeriön käyttöön.


2007 talousarvio 300 000
2006 talousarvio 1 000 000
2005 tilinpäätös 1 000 000

95. Kurssivaihtelut (arviomääräraha)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ulkoasiainministeriön vahvistamien tilikurssien ja pankkien virallisten päivänkurssien välisten laskennallisten sekä muiden valuuttamääräisten ulkomaisten maksujen laskennallisten kurssierojen kattamiseen.


2007 talousarvio 17 000
2006 talousarvio 17 000
2005 tilinpäätös