Statsbudgeten 2005
99. Övriga utgifter inom utrikesministeriets förvaltningsområde
Förklaring:Finlands utrikes- och säkerhetspolitik, inklusive krishanteringen, utvecklas i enlighet med den säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse som överlämnas till riksdagen på hösten 2004. Finlands krishanteringsverksamhet har som mål att stärka det internationella samfundets förmåga att ingripa i internationella konflikter och krissituationer samt att utveckla nationell beredskap, med beaktande av Finlands internationella åtaganden. Finland deltar i samtliga centrala krishanteringsorganisationers fredsbevarande verksamhet. I arbetet med att genomföra operationer ökar samarbetet mellan organisationerna, bl.a. mellan EU och FN. Genom att i Afrika och på västra Balkan delta i projekt för utbildning i fredsbevarande verksamhet främjar Finland iakttagandet av principen om ägande.
Finland deltar i fredsbevarande operationer och civil krishantering i Europas närområden, i Kaukasien, Centralasien, Afghanistan, Mellanöstern samt i Afrika. I krishanteringen läggs tyngdpunkten fortfarande på Västra Balkan. Avsikten är att Finland skall delta i en omfattande EU-ledd krishanteringsoperation i Bosnien-Herzegovina. I och med att SFOR-funktionerna överförs från Nato till EU kommer både den militära och den civila krishanteringen i Bosnien-Herzegovina att ske i EU:s regi. Den personal som är anställd för fredsbevarande operationer och uppgifter inom civil krishantering motsvarar enligt uppskattning ca 1 100 årsverken.
Den civila krishanteringen utvecklas fortsättningsvis inom unionens prioritetssektorer inom polisiär verksamhet, rättsstatsutveckling, utvecklande av civilförvaltningen och räddningsinsatser, samt genom ökat deltagande i operationer som leds av andra internationella organisationer såsom FN, OSSE, ER och andra aktörer. Målet är att utöka resurserna för det konceptuella arbetet inom EU och arbeta för att alla prioritetssektorer skall ha operativ förmåga. Bland prioritetssektorerna betonas särskilt rättsstatsprincipen och hur den skall utvecklas i större omfattning och integreras i kommande operationer. Även den eventuella utvidgningen av unionens krishanteringsuppgifter ställer utvecklandet av den civila krishanteringen inför allt större utmaningar. Målet är att utveckla den civila krishanteringens funktionsduglighet genom att främja synergi och samarbete mellan den civila och den militära krishanteringen.
I samarbete med inrikesministeriet utvecklar utrikesministeriet Finlands beredskap att delta i civila krishanteringsoperationer. Målet är dessutom att få fler finländare på ledande poster inom civil krishantering i organisationer och operationer.
I enlighet med regeringsprogrammet är målet att effektivera Finlands insatser i den internationella miljöpolitiken genom att i utvecklingsländerna genomföra CDM-projekt i anslutning till försöksprogrammet för de s.k. Kyotomekanismerna.
01. Avlöningar till medlemmarna i Europaparlamentet (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 960 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av löneutgifter för Finlands representanter i Europaparlamentet.
2005 budget | 960 000 |
2004 budget | 960 000 |
2003 bokslut | 989 724 |
21. Tillfällig representation vid internationella konferenser (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 2 213 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter för statsbesök och ministerbesök i Finland och i utlandet. Anslaget får även användas till betalning av arvoden och arbetsavgifter för tillfällig arbetskraft i anslutning till statsbesök och ministerbesök.
2005 budget | 2 213 000 |
2004 budget | 2 213 000 |
2003 bokslut | 5 380 309 |
22. Utgifter för underhåll av Finlands fredsbevarande styrkor (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 46 640 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter för lön, dagtraktamente, provianteringstillägg, utbildning och statens pensionsavgift för fredsbevarande personal som avses i lagen om fredsbevarande verksamhet (514/1984), samt till betalning av kostnaderna för personförsäkring som den fredsbevarande personalen tar för sin tjänstgöringstid. Anslaget får också användas till utbildning som ges inom ramen för det internationella fredsbevarande samarbetet samt för materialkostnader i anslutning därtill, till sådant understöd inom försvarssektorn som inom ramen för internationell krishantering ges till enskilda länder samt till stabiliseringsarbete efter konflikterna. Dessutom får anslaget användas till ekonomiskt stöd för sådana internationella fredsbevarande operationer till vilka Finland inte sänder personal eller annars deltar i.
Om Finland får en begäran om en ny fredsbevarande styrka för internationella fredsbevarande uppgifter och Finland beslutar att ställa upp en fredsbevarande styrka eller Finland beslutar om fortsatt deltagande i följande skede av pågående operationer, får under momentet beviljade anslag användas för betalning av utgifterna för detta.
Dispositionsplan | € | |
---|---|---|
01. | Utgifter för Finlands FN-avdelning på Cypern (UNFICYP-operationen) | 225 000 |
03. | Utgifter för den fredsbevarande operationen i Liberia (UNMIL-operationen) | 182 000 |
04. | Utgifter för Finlands fredsbevarande styrka i Kosovo (KFOR-operationen) | 26 725 000 |
05. | Gemensamma utgifter | 1 892 000 |
08. | Utgifter för Finlands avdelning i Afghanistan (ISAF-operationen) | 5 323 000 |
09. | I reserv för merutgifter för pågående operationer eller för förlängning av dem, för eventuella nya fredsbevarande operationer samt för andra utgifter för den fredsbevarande verksamheten | 12 293 000 |
Sammanlagt | 46 640 000 |
Förklaring:Anslaget har dimensionerats enligt numerären och uppgifterna inom de finska fredsbevarande styrkorna med beaktande av de fredsbevarande operationer som Finland sannolikt kommer att delta i år 2005. Den gemensamma styrkan för de i olika operationer deltagande finska fredsbevarande styrkorna är ungefär 1 000. FN:s ersättningar för löneutgifter intäktsförs under moment 12.24.99.
2005 budget | 46 640 000 |
2004 tilläggsb. | -2 395 000 |
2004 budget | 51 971 000 |
2003 bokslut | 47 889 858 |
25. Civilpersonalens deltagande i krishantering (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 14 392 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av specialutgifter för finländsk civilpersonal som deltar i krishanteringsverksamhet utomlands och till betalning av andra utgifter för Finlands civila krishanteringsverksamhet samt för betalning av utgifter för tjänstemän inom andra förvaltningsområden som deltar i civil krishantering. Anslaget får vidare användas till projekt och utbildning i Finland i anslutning till civil krishantering, till betalning av utgifter som föranleds av valobservatörer, till stödjande av verksamheten vid organisationer som bedriver civil krishanteringsverksamhet samt för ersättning av kostnaderna för personförsäkring för personal inom den civila krishanteringen. Av anslaget får 4 000 000 euro användas till nya projekt eller till eventuella tilläggsutgifter för pågående projekt inom den civila krishanteringen.
Förklaring:Anslaget har dimensionerats enligt de 100 årsverkena inom den civila krishanteringsverksamheten med beaktande av de projekt inom den civila krishanteringen som Finland sannolikt kommer att delta i bl.a. i anslutning till en eventuell utvidgning av Europeiska unionens uppgifter inom civil krishantering. Inkomsterna från organisationerna har budgeterats under moment 12.24.99.
2005 budget | 14 392 000 |
2004 budget | 10 363 000 |
2003 bokslut | 10 925 237 |
50. Vissa statsunderstöd (fast anslag)
Under momentet beviljas 1 383 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd till de samfund som nämns i dispositionsplanen. Av det anslag som reserveras för medborgarorganisationernas Europainformation anvisas Finland i Europa rf 219 000 euro och Informationscentralen Alternativ till EU rf 51 000 euro.
Dispositionsplan | € |
---|---|
Medborgarorganisationernas Europainformation | 505 000 |
Finlands FN-förbund rf | 240 000 |
Finlands Flyktinghjälp rf | 202 000 |
Den finländska kommittén för europeisk säkerhet | 109 000 |
FN:s barnhjälp i Finland UNICEF rf | 84 000 |
Finska Riksföreningen för FN:s Utvecklingsfond för Kvinnor rf | 50 000 |
Samerådet | 47 000 |
Organisationer som stöder Konferensens om säkerhet och samarbete i Europa verksamhet samt människorättsorganisationer | 42 000 |
FRK:s bekantgörande av internationell humanitär rätt och Genève-konventionerna i Finland | 54 000 |
Övriga samfund som bedriver internationell verksamhet | 50 000 |
Sammanlagt | 1 383 000 |
2005 budget | 1 383 000 |
2004 budget | 1 508 000 |
2003 bokslut | 1 367 021 |
51. Understöd till nödställda (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 39 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av hemsändningar av och stöd till personer som enligt lagen om konsulära tjänster är nödställda, till avskrivningar samt till betalning av understöd utomlands.
2005 budget | 39 000 |
2004 budget | 39 000 |
2003 bokslut | 10 495 |
66. Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 74 505 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter till organisationer som hänför sig till utrikesministeriets verksamhetsområde och till betalning av frivilliga finansiella bidrag.
Förklaring:Ändringarna i dimensioneringen av anslaget föranleds av en ökning av Finlands finansiella bidrag till FN:s fredsbevarande styrkor.
Den beräknade fördelningen av användningen av anslaget | € |
---|---|
Finansiellt bidrag till Nordiska ministerrådets budget | 21 884 000 |
Finansiellt bidrag till FN:s budget | 6 830 000 |
Finansiellt bidrag till FN:s miljöfond (UNEP) | 2 860 000 |
Finansiellt bidrag till ozonfonden | 1 110 000 |
Finansiellt bidrag till FN:s fredsbevarande styrkor | 17 600 000 |
Finansiellt bidrag till FN:s centrum för boende- och bebyggelsefrågor (UNCHS) | 460 000 |
Medlemsavgift till konventionen mot kemiska vapen (OPCW) | 385 000 |
Finansiella bidrag till andra organisationer och fonder som underlyder FN | 3 846 000 |
Medlemsavgift till Europarådet | 2 500 000 |
Medlemsavgift till OECD | 1 820 000 |
Medlemsavgift till WTO | 676 000 |
Finansiella bidrag till OSSE:s budgetar | 4 309 000 |
Finansiellt bidrag till den globala miljöfaciliteten (GEF) | 7 043 000 |
Provstoppsavtal, Finlands andel av beredningskommitténs kostnader | 500 000 |
Övriga medlemsavgifter | 2 682 000 |
Sammanlagt | 74 505 000 |
2005 budget | 74 505 000 |
2004 budget | 67 723 000 |
2003 bokslut | 62 082 567 |
67. Utgifter för samarbete som omfattas av den internationella klimatkonventionen(reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 1 000 000 euro.
Anslaget får användas till sådant samarbete med utvecklingsländer som omfattas av den internationella klimatkonventionen samt till beredningen av ovannämnda samarbete. Målet är att i fråga om de första försöksprogrammen som gäller utvecklingsländerna utifrån det tidigare beredningsarbetet uppnå de avtal om utsläppshandel som krävs.
År 2005 får samarbetsavtal ingås och förbindelser avges, vilka åsamkar staten utgifter till ett sammanlagt värde av högst 3 000 000 euro efter år 2005.
Förklaring:Användningen av den fullmakt som i budgeten för 2003 beviljats under momentet beräknas föranleda staten utgifter om 1 000 000 euro år 2005.
2005 budget | 1 000 000 |
2004 budget | 841 000 |
2003 bokslut | 841 000 |
95. Kursfluktuationer (förslagsanslag)
Under momentet beviljas ett nettoanslag om 17 000 euro.
Anslaget får användas till täckande av de kalkylerade kursskillnaderna mellan de kontokurser som fastställs av utrikesministeriet och bankernas officiella dagskurser samt andra kalkylerade kursskillnader som gäller utlandsbetalningar i utländsk valuta.
2005 budget | 17 000 |
2004 budget | 17 000 |
2003 bokslut | — |