Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         01. Undervisningsministeriet
         05. Kyrkliga ärenden
         07. Utbildningsstyrelsen
         08. Internationellt samarbete
         60. Yrkesutbildning
         70. Studiestöd
         88. Vetenskap
         90. Konst och kultur
         98. Idrottsverksamhet
         99. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2005

20. YrkeshögskoleundervisningPDF-versio

Förklaring:Utvecklingen av yrkeshögskolorna baserar sig på de riktlinjer och mål som uppställts i den plan för utveckling av utbildningen och forskningen för åren 2003—2008 som statsrådet godkände den 4 december 2003. Målet är att öka handlingsförmågan inom yrkeshögskolenätet, höja utbildningens kvalitetsnivå, och att förbättra yrkeshögskolornas regionala verkan. Yrkeshögskolorna stärker sina kontakter med närings- och det övriga arbetslivet samt med högskolorna och de övriga läroanstalterna. Yrkeshögskolornas roll i innovationssystemet stärks genom att effektivera det tillämpade forsknings- och utvecklingsarbete som tjänar undervisningen och stöder arbetslivet och en regional utveckling. Enligt yrkeshögskolelagen (351/2003) kommer undervisningsministeriet och yrkeshögskolans upprätthållare tillsammans med yrkeshögskolan för ett visst antal år åt gången överens om vilka mål som är av central betydelse i yrkeshögskolornas verksamhet och om uppföljning av målen. Innevarande avtalsperiod gäller åren 2004—2006.

Yrkeshögskolorna ansvarar för ordnandet av tillräckligt mångsidiga studier och praktikperioder och fäster särskild vikt vid individuella studieplaner, förfarandet vid tillgodoräknandet av studier och utexamineringen. Tyngdpunkten ligger på utvecklandet är handlednings- och rådgivningstjänsterna, arbetspraktiken och den virtuella undervisningen. Alla yrkeshögskolor deltar i de utvecklingsnätverk som skapats till stöd för dessa under avtalsperioden. Nätverken stöds genom undervisningsministeriets projektfinansiering. På längre sikt kommer åldern då studierna inleds och examen avläggs att sjunka. Enligt planen för utveckling kan alla ubildningsprogram erbjuda minst 20 studieveckor virtuella studier före utgången av 2008.

Yrkeshögskolorna utvecklar och inriktar sitt forsknings- och utvecklingsarbete i enlighet med de riktlinjer som den arbetsgrupp som utrett frågan har dragit upp.

Undervisningsministeriet stödjer yrkeshögskolornas utvecklingsverksamhet genom projektfinanansiering som riktas till forsknings- och utvecklingsarbete, yrkeshögskolornas gemensamma utvecklingsprojekt, innehållsproduktion vid den virtuella yrkeshögskolan, understöd till praktik samt till genomförande av stödprogrammet för yrkeshögskolereformen. Yrkeshögskolornas gemensamma utvecklingsprojekt som följer en nätverksprincip är utveckling av praktiken, utveckling av lärdomsproven och en nationell lärdomsprovstävling, utveckling av studiehandledningen, utveckling av karriär- och rekryteringstjänsterna, utveckling av den virtuella yrkeshögskolan samt samarbetsnätverket för Ost- och Sydostasien. En del av projektfinansieringen riktas som finansiering av särskilda projekt till projekt som stöder verksamheten inom sektorn för små och medelstora företag, till projekt som främjar regionala innovationssystem, till yrkeshögskolornas och universitetens gemensamma projekt inom det regionala högskolesamarbetet samt till projekt som stöder bildandet av nätverk mellan yrkeshögskolorna och med universiteten. Yrkeshögskolorna ökar i enlighet med sina avtal den externa finansieringen av verksamheten och forsknings- och utvecklingsarbetet.

Yrkeshögskolorna stärker internationaliseringen av verksamheten och deltar aktivt i utvecklandet av den europeiska och internationella högskolegemenskapen.

Undervisningsministeriet beviljar årligen yrkeshögskolorna resultatbaserad finansiering enligt allmänna resultatkriterier och därutöver vartannat år enligt kriterierna för utbildningens kvalitetsenheter och kriterierna för regionutvecklingens spetsenheter. Syftet med den resultatbaserade finansieringen är att sporra yrkeshögskolorna till att bedriva en ekonomisk verksamhet och till att förbättra kvaliteten och effektiviteten. Allmänna kriterier för premiering är utveckling av undervisningen och undervisningsmetoderna, utbildningens dragningskraft och studiegången, kontakter till arbetslivet, forsknings- och utvecklingsarbete, regional verkan och yrkeshögskolornas funktionsförmåga och förmåga att förnya sig.

Genom att öka antalet nybörjarplatser inom den yrkespedagogiska lärarutbildningen stärks mindre lärarhögskolors ställning och utbildningen av speciallärare och studiehandledare. Antalet nybörjarplatser i utbildning som leder till examen för unga uppgår 2005 till 24 775 och i lärarutbildningen till 1 745.

Regeringen överlämnar till riksdagen en proposition om permanenta påbyggnadsexamina vid yrkeshögskolorna så att den utbildning som leder till examen blir permanent fr.o.m. den 1 augusti 2005. Utbildning som leder till yrkeshögskoleexamen fokuseras i synnerhet på ökad utbildning inom maskin- och metallbranschen samt inom byggnadsbranschen. Specialiseringsstudierna riktas till utveckling av kunnandet hos dem som har avlagt yrkeshögskoleexamen i synnerhet inom sektorn för små- och medelstora företag och i fråga om välfärdstjänster. Den öppna yrkeshögskoleundervisningen utvecklas enligt det åtgärdsprogram som har utarbetats.

Yrkeshögskolornas kvantitativa mål i genomsnitt för åren 2004—2006
  utfall
2001
utfall
2002
utfall
2003
mål
2004—2006
         
Examina        
Ungas utbildning 14 096 16 167 16 049 16 500
Vuxenutbildning 3 862 4 311 4 453 4 500
Sammanlagt 17 958 20 478 20 502 21 000
         
Studier        
Öppen yrkeshögskoleundervisning, antal studieveckor   14 397 17 875 20 000
Virtuell undervisning, antal studieveckor 35 933 46 270 65 806 85 000
Studier på heltid (studerande som avlag 30 studieveckor eller mer), % av studerandena   60,0 60,5 62,0
         
Lärare i huvudsyssla        
Av överlärare doktorer eller licentiater, % 54,5 58,7 64,3 70,0
         
Internationalism        
Utländska examensstuderande 2 780 3 131 3 479 4 500
Studerande- och praktikantutbyte från Finland över 3 mån 3 323 3 627 3 691 3 800
Studerande- och praktikantutbyte till Finland över 3 mån 1 942 2 242 2 635 3 000
         
Forsknings- och utvecklingsverksamhet        
Årsverken inom forskningsverksamheten, % av antalet lärare i huvudsyssla 11,6 16,2 1) 20,0

1) Uppgifterna inte tillgängliga

I målavtalen mellan undervisningsministeriet och yrkeshögskolorna för åren 2004—2006 har avtalats om de kvantitativa målen för: det internationella studerandeutbytet, andelen studerande som kommer yrkesutbildningsvägen, antalet studieveckor vid öppna yrkeshögskolan, studieutbudet vid den virtuella yrkeshögskolan, utvecklingen av lärarutbildningens struktur samt ökningen av den externa finansieringen av verksamheten och forsknings- och utvecklingsverksamheten.

Antalet studerande som utgör grunden för finansieringen av yrkeshögskolor åren 2003—2005
  Antal yrkeshögskolor Antal studerande Förändring i antalet stud.
  2005 2003 2004 2005 2004/2005
           
Kommunala yrkeshögskolor 18 68 450 69 050 69 050 -
Privata yrkeshögskolor 11 32 220 32 490 32 490 -
Alla yrkeshögskolor sammanlagt, varav1) 29 100 670 101 540 101 540 -
— utbildning som leder till yh-examen för unga   81 200 82 000 82 000 -
— utbildning som leder till yh-examen för vuxna   14 920 15 540 15 540 -
— påbyggnadsexamina   350 350 800 +450
— specialiseringsstudier   4 200 3 650 3 200 -450
Yrkespedagogisk lärarutbildning 5 1 445 1 675 1 745 +70
Trafiklärarutbildning 1 75 80 80 -

1) Antalet studerande har angivits som årsstuderande i genomsnitt.

22. Yrkeshögskoleväsendets gemensamma utgifter(reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 886 000 euro.

Anslaget får användas till central finansiering av yrkeshögskolornas teleförbindelser och datanät (FUNET), högskolornas bibliotekssystem, databasen för uppföljning och utvärdering av yrkeshögskolorna (AMKOTA), yrkeshögskolornas system för antagning av studerande samt andra motsvarande gemensamma utgifter som yrkeshögskolorna har. Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande högst fyra årsverken.


2005 budget 4 886 000
2004 budget 4 586 000
2003 bokslut 4 886 000

25. Utvecklande av yrkeshögskolorna (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 2 068 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av planeringsutgifter, utgifter för inledande av verksamheten och omkostnader samt understöd som föranleds av utvärdering av yrkeshögskolor, yrkeshögskoleundersökningar och andra utrednings- och utvecklingsprojekt. Anslaget får även användas till andra EU-godkända forsknings- och utvecklingsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna. Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande högst fyra årsverken.

Förklaring:Avsikten är att företagsamhetsprogrammet skall finansieras med anslaget.


2005 budget 2 068 000
2004 budget 2 068 000
2003 bokslut 4 568 000

30. Statsandel och statsunderstöd för kommunala och privata yrkeshögskolors driftskostnader(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 341 357 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsandel och statsunderstöd enligt yrkeshögskolelagen (351/2003) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (635/1998) samt till betalning av statsunderstöd för lärarutbildning vid yrkeshögskolor.

Av anslaget får högst 24 349 000 euro användas som projektfinansiering enligt yrkeshögskolelagen till utvecklande och stödjande av verksamheten samt till finansiering av resultatrik verksamhet.

Förklaring:Avsikten är att informationssamhällsprogrammet och företagsamhetsprogrammet skall finansieras med anslaget.

Beräknad fördelning av statsandelen och statsunderstödet
   
Kalkylerade kostnader  
— kommunala 454 785 000
— privata 222 000 000
Kommunernas finansieringsandel -371 277 000
Statsunderstöd för lärarutbildningen 11 500 000
Statsunderstöd (högst) 24 349 000
Sammanlagt 341 357 000

Anslaget har dimensionerats enligt ett genomsnittligt pris per enhet om 6 316 euro (exkl. moms).

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 156 000 euro till yrkeshögskoleundervisningen inom brottpåföljdsområdet och 444 000 euro på grund av en ökning av lärarutbildningen.


2005 budget 341 357 000
2004 budget 336 797 000
2003 bokslut 321 012 497