Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Puolustusministeriö
         10. Puolustusvoimat
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2004

10. PuolustusvoimatPDF-versio

Selvitysosa:Puolustusvoimien tehtävänä on:

  • huolehtia valtakunnan maa- ja vesialueen sekä ilmatilan valvonnasta yhteistoiminnassa muiden valvontaviranomaisten kanssa
  • turvata valtakunnan alueellinen koskemattomuus tarvittaessa voimakeinoja käyttäen
  • puolustaa valtakuntaa ja sen oikeusjärjestystä sekä kansan elinmahdollisuuksia ja perusoikeuksia
  • huolehtia valtakunnan sotilaallisen puolustusvalmiuden ylläpidosta ja kehittämisestä
  • antaa sotilaskoulutusta
  • tukea vapaaehtoista maanpuolustuskoulutusta sekä muutoinkin edistää maanpuolustustahtoa ja kansalaisten ruumiillista kuntoa kohottavaa toimintaa
  • antaa tarvittaessa virka-apua yleisen järjestyksen ja turvallisuuden voimassa pitämiseen
  • osallistua pelastustoimintaan antamalla käytettäväksi pelastustoiminnassa tarvittavaa kalustoa, henkilövoimavaroja ja erityisasiantuntijapalveluja, jos se onnettomuuden laajuus tai erityisluonne huomioon ottaen on tarpeen
  • osallistua rauhanturvaamistoimintaan
  • osaltaan huolehtia hallinnonalan kansainvälisestä toiminnasta sekä
  • suorittaa muut sille laissa määrätyt tehtävät.

Puolustusvoimat ylläpitää sellaista sotilaallista puolustuskykyä, joka kyetään sopeuttamaan muuttuviin uhkatilanteisiin ja jolla hallitaan eriasteiset kriisitilanteet sekä pystytään torjumaan Suomen alueelle suunnatut eritasoiset sotilaalliset toimenpiteet. Päämäärän toteuttamiseksi ylläpidetään turvallisuusympäristöä vastaava strategisen iskun ennaltaehkäisykyky ja kehitetään strategisen iskun torjuntakykyä. Lisäksi parannetaan edellytyksiä osallistua kriisinhallintaan osana eurooppalaisia kriisinhallintajoukkoja.

Puolustusvoimien menojen ja henkilötyövuosien jakautuminen avain- ja tukituloksille
    2002 2003 2004
    kassaperust.
toteutuma
ennakoitu arvio
    milj. € htv milj. € htv milj. € htv
               
  Avaintulokset            
1. Reaaliaikainen tilannekuva ja alueellisen koskemattomuuden turvaamiskyky 74 765 46 760 46 771
2. Ajanmukainen puolustussuunnitelma ja johtamiskyky 78 1 170 169 1 154 183 1 170
3. Suorituskykyiset joukot 863 6 438 801 6 445 880 6 596
4. Kansainvälinen yhteistyö ja valmius tukea rauhanturvatoimintaa 14 130 17 130 13 131
5. Maanpuolustustahdon ylläpito 18 305 16 300 17 300
  Tukitulokset            
6. Laadukas hallinnollinen tuki ja ohjaus 195 2 859 171 2 832 186 2 800
7. Laadukas materiaalituki 303 4 873 316 4 868 317 4 868
8. Tarkoituksenmukainen toiminta-
ympäristö
108 81 186 81 194 80
Yhteensä 1 653 16 621 1 722 16 570 1 836 16 716

Puolustusvoimien menojen jakautuminen tulosyksiköittäin (milj. euroa)
  2002 2003 2004
  kassaperust. toteutuma ennakoitu arvio
       
Maavoimat 796 928 873
Merivoimat 219 248 223
Ilmavoimat 426 333 329
Pääesikunta1) 210 213 391
Yhteiset menot 2   20
Yhteensä 1 653 1 722 1 836

1) Sisältää vuoden 2003 osalta myös yhteiset menot.

Vuosina 2002 ja 2003 laaditut puolustusvoimien strateginen suunnitelma ja pitkän aikavälin suunnitelma (PTS) tarkistavat puolustusvoimien tavoitetilan ja kehittämisohjelman vuoden 2001 selonteon perusteiden mukaiseksi ja luovat perusteet seuraavan selonteon valmistelulle puolustusvoimissa. Kehittämistä tarkistetaan tarvittaessa valtioneuvoston vuonna 2004 eduskunnalle antaman selonteon mukaiseksi.

Vuoteen 2008 mennessä puolustusvoimille luodaan strategisen iskun ennaltaehkäisy- ja torjuntakyky. Laajamittaisen hyökkäyksen ennaltaehkäisy- ja torjuntakyky ylläpidetään turvallisuusympäristön kehityksen mukaisesti. Suomen puolustusjärjestelmän kehittämisen painopistealueet ovat johtamisjärjestelmä, maavoimien valmiusyhtymät, ilmapuolustus, yhteentoimiva sotilaallinen kriisinhallintakyky ja tietoyhteiskunnan sotatalousjärjestelmä.

Toteutetuilla rakenneuudistuksen toimenpiteillä on luotu perusta toiminnan tehostamiselle valtioneuvoston asettamien vaatimusten mukaisesti. Tärkeimpinä kohteina kehittämisessä ovat olleet koulutus- ja varikko-organisaation rationalisointi. Samalla on käynnistetty puolustusvoimien sodanajan joukkojen vahvuuden pienentäminen. Vuonna 2001 valtioneuvoston selonteossa edellytetyt puolustusvoimien organisaatiouudistukset saatetaan loppuun vuoden 2004 kuluessa.

Puolustusvoimien johtamisjärjestelmän tulee vastata sodan ajan vaatimuksia, mikä on myös sen rauhan ajan kehittämisen perustana. Pääesikunnan kykyä suunnitella ja johtaa kaikkien puolustushaarojen operaatioita kehitetään. Eurooppalainen kriisinhallinta tulee myös asettamaan johtamisjärjestelyille uusia vaatimuksia.

Kriisejä ja uhkia ennaltaehkäisevän sotilaallisen pidäkkeen ylläpito sekä puolustusvalmiuden oikea-aikainen kohottaminen edellyttävät riittäviä tietoja turvallisuusympäristöstä. Turvallisuuskehityksen seuraamisen ja arvioinnin sekä puolustussuunnittelun kehittämiseksi tarkistetaan puolustusvoimien suunnittelujärjestelmä ja kehitetään hankesuunnittelun toimintatapoja.

Puolustusministeriön käynnistämä kumppanuusohjelma pitää sisällään seitsemän puolustusvoimien tukitoimintoihin kuuluvaa kehittämisaluetta: terveydenhuolto, tietohallinto, korjaamotoiminta, kuljetustoiminta, ruokahuolto, vaatetushuolto ja taloushallinto. Kumppanuusmallin käyttöönotosta päätetään kunkin pilottihankkeen osalta selvitysvaiheen jälkeen.

Puolustusvoimien huolto- ja logistiikkajärjestelmän sekä siihen liittyvän sotatalousjärjestelmän kehittämisen painopiste on luoda sellainen logistinen kokonaisuus, joka on kytketty tarpeellisilta osiltaan elinkeinoelämän järjestelmiin. Tavoitteena on luoda edellytykset järjestelmien ja joukkojen varustuksen kustannustehokkaille hankinnoille, ajanmukaistamiselle ja ylläpidolle sekä varmistaa varustuksen käyttöedellytykset ja täydennysmahdollisuudet myös kriisin aikana.

Suomessa toimivan puolustusmateriaaliteollisuuden puolustuksen kannalta keskeisiä osaamisalueita tuetaan materiaalihankinnoin. Puolustusvoimien teknisen tutkimuksen ja tuotekehityksen tilausvaltuudella on aloitettu koko puolustusvoimien valmiuksien kehittäminen tavoitteena ottaa käyttöön vuosikymmenen loppupuolella uuteen teknologiaosaamiseen perustuvia kotimaisia järjestelmiä.

Palkatun henkilöstön ja asevelvollisten koulutusjärjestelmät vakiinnutetaan ja koulutuksessa hyödynnetään oppivan organisaation periaatteita. Puolustusvoimien organisaatioiden kehittämisen päämääränä on tehokas, muutoskykyinen ja hyvinvoiva organisaatio, jossa toiminnan tehokkuusvaatimukset ja työhyvinvointi ovat tasapainossa. Puolustusvoimien asema kilpailukykyisenä työnantajana varmistetaan työn haastavuuden kehittämisellä, uuden palkkausjärjestelmän onnistuneella käyttöönotolla, parantamalla ulkoista työnantajakuvaa ja huolehtimalla hyvästä työilmapiiristä.

Varuskuntia kehitetään sotilaallisista lähtökohdista monipuolisiksi koulutuskeskuksiksi ottaen huomioon yleiset alue- ja ympäristöpoliittiset tavoitteet sekä liiketaloudelliset periaatteet.

Puolustusministeriö on talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä asettanut alustavasti puolustusvoimille vuodelle 2004 seuraavat tulostavoitteet:

  • Puolustusvoimien tilannekuva pidetään ajantasaisena siten, että se mahdollistaa puolustussuunnittelun ja oikea-aikaisen päätöksenteon siten, että aluevalvontalain ja puolustusvoimista annetun lain mukaiset tehtävät kyetään täyttämään.
  • Puolustusvoimien valmius ja suorituskyky muodostavat ajantasaisen ja turvallisuusympäristöä vastaavan ennaltaehkäisevän sotilaallisen pidäkkeen.
  • Maa-, meri- ja ilmavoimien valmiusyhtymiä kehitetään valtioneuvoston selonteon linjausten mukaisesti.
  • 2010-luvun puolustusjärjestelmän suuntaviivat vahvistetaan valtioneuvoston seuraavassa turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa.
  • Osallistutaan puolustusvoimista annetun lain ja asevelvollisuuslain kokonaisuudistuksen valmisteluun valtioneuvoston selonteon laatimiseen liittyen.
  • Saatetaan päätökseen vuoden 2001 selonteon rakennemuutoksen edellyttämät toimet.
  • Puolustusvoimien tutkimustoimintaa kehitetään ministeriön antaman ohjauskirjeen mukaisesti.
  • Puolustusmateriaalihankkeissa otetaan käyttöön vuonna 2003 uudistettu puolustushallinnon materiaalipoliittinen ohjelma ja yleiset hankintaperiaatteet, joiden osalta painotetaan erityisesti materiaalin kansainvälistä yhteensopivuutta, hankeyhteistyötä EU-maiden ja Pohjoismaiden kanssa sekä hankittavan materiaalin riittävää toiminnallista luotettavuutta.
  • Tilausvaltuuksien valmistelussa otetaan kotimainen teollisuus mukaan prosessiin viimeistään hankkeen esiselvityksen aikana, jolloin tulee myös arvioida ja selvittää teollisuuden roolia sellaisissa ulkomaisissa hankkeissa, joihin tulee sisältymään teollisen yhteistyön velvoite. Kotimaiselta teollisuudelta tehtävien hankintojen johdosta vähintään puolet puolustusmateriaalihankintoihin käytettävissä olevista määrärahoista kohdistetaan kotimaahan ottaen huomioon vastakaupat ja materiaalin elinjaksokustannukset.
  • Puolustusmateriaalin hankintamäärärahoista vuodelle 2005 siirtyvien erien suuruus on enintään 15 % varainhoitovuonna käytettävissä olevista määrärahoista ja sitomaton osuus voi olla korkeintaan 5 % varainhoitovuonna käytettävissä olevista määrärahoista. Erityistä huomiota on kiinnitettävä siihen, että edellisten vuosien siirtyneet määrärahat käytetään 1.6.2004 mennessä. Tilausvaltuuksien kokonaismääristä tulee olla sidottu valtuuden myöntämisvuonna vähintään 80 %.
  • Puolustusvoimien toimintamenomäärärahoista vuodelle 2005 siirtyvien erien suuruus on enintään 3,5 % varainhoitovuonna käytettävissä olevista määrärahoista ja ko. momentin selvitysosassa eriteltyjen määrärahojen käyttötarkoitusten osalta varainhoitovuonna suunnitellun ja toteutuneen määrärahojen käytön poikkeama on korkeintaan 5 %.
  • Puolustusvoimat jatkaa lähivuosina poistuvaan kalustoon liittyvän ampumatarvikemateriaalin nopeutettua poistamista.
  • Puolustusvoimien maksuperustelain mukaisen maksullisen toiminnan liiketaloudellinen ylijäämä on vähintään 4 %.
  • Alueita ja toimitiloja kehitetään kiinteistöalan määrärahakehysten puitteissa toiminnallisten muutoksien ja varuskuntasuunnitelmien mukaisesti. Painopisteenä ovat selonteon 2001 toimeenpano, valmiusyhtymien ja johtamisjärjestelmien kehittäminen sekä puolustusministeriön räjähdepäätökseen ja tilausvaltuuksiin liittyvät hankkeet.
  • Puolustusvoimien henkilöstörakennetta kehitetään vastaamaan kriisin ja rauhan ajan henkilöstötarvetta. Henkilöstövoimavarat tasapainotetaan vastaamaan puolustusvoimien tehtäviä ja kehitettäviä osaamisalueita. Henkilöstöjärjestelmää kehitetään puolustusvoimien henkilöstöstrategian linjausten ja PTS:n tarkennusten mukaisesti.
  • Joukkotuotantoyksiköiden varusmiesten koulutustaso on vähintään 3,5 (tulosyksiköiden laadunarviointi asteikolla 1—5).
  • Kertausharjoituksissa koulutettavien määrä on 35 000. Kertausharjoituksissa koulutettavien reserviläisyksiköiden koulutustaso on vähintään 3,5 (tulosyksiköiden laadunarviointi asteikolla 1—5).
  • Vapaaehtoista maanpuolustuskoulutusta kehitetään puolustusvalmiuden lähtökohdista siten, että tuetaan erityisesti paikallispuolustuksen valmiutta.
  • Puolustusvoimien henkilöstövoimavarojen suunnittelu (urasuunnittelu ja seuraajapolut) ja uusi palkkausjärjestelmä saatetaan vastaamaan toisiaan.
  • Jatketaan kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin tarkoitettujen joukkojen varustamista siten, että Euroopan unionille ilmoitettu joukkojen valmius toteutuu. Suunnitelma tarkistetaan vuosittain.
  • Kehitetään tulosohjausjärjestelmää ja sisäistä laskentaa tavoitteena parempi puolustusvoimien kokonaistuloksellisuuden arviointi ja seuranta valtioneuvoston toimenpidesuosituksen mukaisesti. Puolustusvoimien tulosjohtamista tehostetaan jatkamalla prosessijohtamisen käyttöönottoa.
  • Käynnistetään puolustusvoimien lääkintähuollon uudistaminen vuoden 2003 selvitysten pohjalta. Uuteen toimintamalliin siirrytään vaiheittain vuoden 2004 alusta alkaen.
Maksullisen toiminnan tunnuslukutaulukko
  2002 2003 2004
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) 5 684 6 995 6 681
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) 4 296 6 287 6 165
Käyttöjäämä (t€) 1 388 708 516
— % tuotoista 24 10 8
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 508 705 679
Ylijäämä (t€) 880 3 -163
— % tuotoista 15 0 -2
Tuotot % kokonaiskustannuksista yhteensä 118 100 98
Hintatuki (t€) 287 336 336
Ylijäämä-% tuotoista, sen jälkeen kun hintatuen vaikutus on otettu huomioon 10 -5 -7
Investoinnit (t€)   0 0
— % tuotoista   - -

16. Puolustusmateriaalihankinnat (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 572 600 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää puolustusmateriaalin sekä puolustusvoimien muun kaluston ja välineistön hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen ja hankintaan välittömästi liittyvään tutkimus- ja kehittämistoimintaan, järjestelmien testaukseen ja käyttökoulutukseen. Määrärahasta saa käyttää 532 200 000 euroa aikaisemmin myönnetyistä tilausvaltuuksista ja niihin liittyvistä indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen sekä 34 700 000 euroa muihin puolustusmateriaalihankintoihin.

Sen johdosta, että aikaisemmissa talousarvioissa hyväksyttyjen tilausvaltuuksien perusteella ei kaikilta osin ole ollut mahdollista tehdä sopimuksia, saa vuoden 2004 aikana tehdä sopimuksia sanottujen tilausvaltuuksien sitomatta olevaa määrää vastaavasti edellyttäen, että näistä sopimuksista aiheutuvat vuotuiset maksut eivät ylitä kyseisten tilausvaltuuksien rahoitussuunnitelmissa esitettyjä rahamääriä.

Vuonna 2004 saa tehdä hankevalmisteluun ja sarjahankintaa edeltävään kehitystyöhön sekä protoversioiden hankintaan liittyen (PROTO 2004) sopimuksia siten, että niistä aiheutuu talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2004—2006 enintään 22 800 000 euroa. Sopimuksista aiheutuvien vuoden 2004 menojen maksatuksiin varataan 2 200 000 euroa. Sopimuksia varten tarvittavan valtuuden, 20 600 000 euroa (PROTO 2004 -tilausvaltuus), käytöstä saa aiheutua mainitulla valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuoden 2005 loppuun mennessä enintään 10 300 000 euroa ja vuoden 2006 loppuun mennessä enintään 20 600 000 euroa.

Vuonna 2004 saa tehdä ilmavoimien hävittäjätorjuntakyvyn kehittämiseksi (IHT 2004) sopimuksia siten, että niistä aiheutuu talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2004—2009 enintään 115 000 000 euroa. Sopimuksista aiheutuvien vuoden 2004 menojen maksatuksiin varataan 3 500 000 euroa. Sopimuksia varten tarvittavan valtuuden,  111 500 000 euroa (IHT 2004 -tilausvaltuus), käytöstä saa aiheutua mainitulla valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuoden 2005 loppuun mennessä enintään 3 000 000 euroa, vuoden 2006 loppuun mennessä enintään 19 000 000 euroa, vuoden 2007 loppuun mennessä enintään 58 500 000 euroa, vuoden 2008 loppuun mennessä enintään 92 500 000 euroa ja vuoden 2009 loppuun mennessä enintään 111 500 000 euroa.

Valmiusyhtymien varustamisen tilausvaltuuden (VYV 1) menojen, yhteensä 1 034 019 372 euroa, vuosittaista ajoittumista muutetaan siten, että valtuuden käytöstä saa aiheutua menoja valtiolle vuoden 2004 loppuun mennessä enintään 772 700 000 euroa, vuoden 2005 loppuun mennessä enintään 885 400 000 euroa, vuoden 2006 loppuun mennessä enintään 961 700 000 euroa, vuoden 2007 loppuun mennessä enintään 994 500 000 euroa ja vuoden 2008 loppuun mennessä enintään 1 034 019 372 euroa.

Ilmapuolustuksen tukeutumisen ja toimintamahdollisuuksien turvaamisen tilausvaltuuden (ITTT) voimassaoloaikaa pidennetään vuodesta 2005 vuoteen 2006 saakka ja tilausvaltuuden menojen, yhteensä 193 416 115 euroa, vuosittaista ajoittumista muutetaan siten, että valtuuden käytöstä saa aiheutua menoja valtiolle vuoden 2004 loppuun mennessä enintään 138 405 375 euroa, vuoden 2005 loppuun mennessä enintään 183 116 115 euroa ja vuoden 2006 loppuun mennessä enintään 193 416 115 euroa.

Pääkaupunkiseudun puolustuksen kehittämisen tilausvaltuuden (PPK) voimassaoloaikaa pidennetään vuodesta 2006 vuoteen 2007 saakka ja tilausvaltuuden menojen, yhteensä 218 600 000 euroa, vuosittaista ajoittumista muutetaan siten, että valtuuden käytöstä saa aiheutua menoja valtiolle vuoden 2004 loppuun mennessä enintään 100 600 000 euroa, vuoden 2005 loppuun mennessä enintään 130 200 000 euroa, vuoden 2006 loppuun mennessä enintään 200 100 000 euroa ja vuoden 2007 loppuun mennessä enintään 218 600 000.

Uusien tilausvaltuuksien enimmäismäärien mukaiset suoritukset voidaan sitoa alaa kuvaavaan hintakehitykseen vuoden 2004 ensimmäisestä vuosineljänneksestä alkaen.

Tilausvaltuus
    Valtuus milj. euroa Myönnetty milj. euroa Myönnetään euroa
         
07. Valmiusyhtymien varustaminen 1 034,0 643,6 129 100 000
11. Tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien
hankkiminen
448,2 261,8 102 931 011
12. Ilmapuolustuksen tukeutumisen ja toiminta-
mahdollisuuksien turvaaminen
193,4 105,5 32 951 545
13. Merivoimien uudistaminen 333,9 208,9 72 752 352
14. Helikopterien huolto- ja tukeutumisjärjestelmien
kehittäminen
180,0 28,8 42 719 733
15. Pääkaupunkiseudun puolustuksen kehittäminen 218,6 62,1 38 500 000
16. Puolustusvoimien tekninen tutkimus ja tuotekehitys 151,3 42,0 25 200 000
17. Valmiusyhtymien varustamisen täydentäminen 588,7 39,4 35 200 000
18. Suomen sotataloudellisen valmiuden kehittäminen 168,0 - 33 600 000
19. Suomen ja Venäjän välillä allekirjoitettuun
velkakonversiosopimukseen liittyvät hankinnat
9,3 - -
20. Hankevalmistelu ja proto 2004 20,6 - -
21. Ilmavoimien hävittäjätorjuntakyky 2004 111,5 - -
Yhteensä     512 954 641

Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat on kohdennettu talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteella.

Selvitysosa:Tilausvaltuuksien sopimusten mukaisten maksatusten lisäksi tilausvaltuuksiin liittyvien indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvien lisätarpeiden ja indeksien ja valuuttakurssien alenemisesta syntyvien vähennysten erotuksesta arvioidaan aiheutuvan 19 245 359 euron menot vuonna 2004.

Aikaisemmin myönnettyjen tilausvaltuuksien käytöstä aiheutuu menoja 548,8 milj. euroa vuonna 2005, 392,9 milj. euroa vuonna 2006, 295,4 milj. euroa vuonna 2007 sekä yhteensä 183,3 milj. euroa vuoden 2007 jälkeen.

Tilausvaltuuksien voimassaoloajan pidentämiseen ja vuosittaiseen menojen ajoitukseen esitetyt muutokset eivät vaikuta myönnettyjen tilausvaltuuksien kokonaismääriin. ITTT-tilausvaltuuden osalta esitetyt muutokset mahdollistavat Hornet-kaluston ylläpitopäivityksen optimaalisella tavalla, ja tähän liittyen uuden IHT 2004 -tilausvaltuuden alkamisen vuonna 2004. Tilausvaltuuksiin esitetyt muutokset mahdollistavat myös rahoituksen kohdistamisen paremmin vastaamaan materiaalin hankintasopimusten mukaista toimitus- ja maksuaikataulua. Menoajoitusmuutoksilla pyritään lisäksi samalla siihen, että puolustusvoimien vaatetus-, ajoneuvo- ja varaosahankinnoissa havaittuja puutteita voidaan korjata vuonna 2004 kehysrahoituksen puitteissa käyttämällä muita puolustusmateriaalihankintamäärärahoja.


2004 talousarvio 572 600 000
2003 lisätalousarvio
2003 talousarvio 519 000 000
2002 tilinpäätös 516 696 000

21. Puolustusvoimien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 263 610 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös ulkomaalaisille oppilaille annettavasta sotilaskoulutuksesta ja puolustusvoimien joukkojen kansainvälisestä harjoitustoiminnasta ja sen valmisteluista sekä muusta puolustusvoimien kansainvälisestä yhteistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen, palvelussuhdeasuntojen vuokrien alentamiseen sekä Vapaudenristin Ritarikunnan menoihin. Määrärahaa saa käyttää enintään 5 000 000 euroa puolustusvoimien toiminnallisista tarpeista aiheutuvien palvelussuhdeasuntojen vuokraosuuksien maksamiseen sekä enintään 336 000 euroa sotainvalideille ja sotaveteraaneille, maanpuolustustyölle sekä merkittäville urheilutapahtumille suoritettavan liiketaloudellisin perustein hinnoitellun maksullisen palvelutoiminnan hintojen alentamiseen. Vuonna 2004 saa tehdä puolustusvoimien toiminnan edellyttämiä materiaalin ja palvelujen hankintaan liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuoden 2005 loppuun mennessä enintään 45 000 000 euroa ja vuoden 2006 loppuun mennessä enintään 53 000 000 euroa.

Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat on kohdennettu talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteella.

Sen johdosta, että aikaisemmissa talousarvioissa hyväksyttyjen tilausvaltuuksien perusteella ei kaikilta osin ole ollut mahdollista tehdä sopimuksia, saa vuoden 2004 aikana tehdä sopimuksia sanottujen tilausvaltuuksien sitomatta olevaa määrää vastaavasti edellyttäen, että näistä sopimuksista aiheutuvat vuotuiset maksut eivät ylitä kyseisten tilausvaltuuksien rahoitussuunnitelmissa esitettyjä rahamääriä.

Selvitysosa:Momentin bruttomenojen arvioidaan jakaantuvan seuraavasti: palkkausmenot 701,9 milj. euroa, varusmiesten päivärahat sekä reserviläispalkat ja -päivärahat 40,6 milj. euroa, vuokrat 191,5 milj. euroa, aineet, tarvikkeet ja tavarat 129,9 milj. euroa, palvelujen ostot 118,5 milj. euroa, muut kulut 71 milj. euroa ja investoinnit 18,4 milj. euroa. Lisäksi momentille arvioidaan kertyvän tuloja 8,1 milj. euroa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 40 000 euroa yhden henkilön palkkausmenojen siirtona momentille 27.01.21.

Aiemmin myönnettyjen tilausvaltuuksien käytöstä aiheutuu maksuja vuonna 2004 enintään 72 900 000 euroa.

Menojen ja tulojen erittely
   
Bruttomenot 1 271 742 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 6 165 000
Muut toimintamenot 1 265 577 000
Bruttotulot 8 132 000
Maksullisen toiminnan tulot 6 681 000
— maksuperustelain mukaiset
liiketaloudelliset suoritteet
6 261 000
— erityislakien mukaiset suoritteet 420 000
Muut tulot 1 451 000
Nettomenot 1 263 610 000

Eräitä puolustusvoimien toimintaa kuvaavia tietoja
  2002 2003 2004
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Saapumiserien koulutetut varusmiehet 25 256 25 500 25 500
Varusmiesten ja vapaaehtoisten naisten palvelus-vuorokaudet 6 560 491 6 400 000 6 400 000
Kertausharjoitusvuorokaudet 164 080 182 000 182 000
Kertausharjoituksissa koulutetut 31 052 35 000 35 000
Puolustusvoimien palkatun henkilöstön määrä (htv) 16 621 16 570 16 716
Toimitilat (htm2) 3,52 milj. 3,48 milj. 3,45 milj.
Hornet-torjuntahävittäjiä 63 63 63
Hawk-harjoituskoneita 52 51 51


2004 talousarvio 1 263 610 000
2003 lisätalousarvio 27 150 000
2003 talousarvio 1 203 260 000
2002 tilinpäätös 1 131 224 000